کسب و کار فروش و بازاریابی

بازاریابی اجتماعی در حوزه سلامت

Bazaryabi_ejtemaee_dar_hozeye_salamat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بازاریابی اجتماعی در حوزه سلامت”

بازاریابی اجتماعی در حوزه سلامت

اسلاید 1: 1

اسلاید 2: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی رفسنجانکارگاه توجیهی دانشجویان پزشکیبازاريابي اجتماعي در حوزه سلامتدکتر محمد اسدپورعضو هیئت علمی گروه پزشکی اجتماعیدانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی رفسنجان2

اسلاید 3: سرفصل های این جلسهمقدمه و اهمیت اهداف بازاريابيتفاوات بازاریابی تجاری و بازاریابی اجتماعیآميزه بازاريابياجزای آميزه بازاريابيعوامل موثر بر بازاريابينکات كليدي در بازاريابي اجتماعيمراحل انجام يك برنامه بازاريابي اجتماعيSocial Marketing Assessment and Response Tool (SMART)موارد کاربرد بازاريابي اجتماعيکارهای تحقیقاتی با استفاده از بازاريابي اجتماعيمحدوديت هاي برنامه هاي بازاريابي اجتماعي3

اسلاید 4: در دنياي امروز کسب سهم بيشتر از بازار مصرف، هدف اصلي شرکت ها و صاحبان صنايع به شمار مي رود و در اين شرايط استفاده از اصول و فنون علمي در بازاريابي هر روز پررنگ تر از قبل مي شود. بازاريابي نوين به جاي جستجو براي يافتن مشتري جهت محصولات توليد شده، به خلق محصولات و خدمات متناسب با خواسته ها و نيازهاي مشتريان توجه دارد.به عبارت ديگر کانون اصلي انديشه و عمل در بازاريابي نوين، تامين رضايت و ايجاد ارزش براي مشتري است تا به سمت محصول توليد شده يا خدمت مورد نظر ما جلب گردد .4

اسلاید 5: در سال 1952 انديشمندي به نام وايبه يک سئوال انقلابي مطرح کرد که پاسخ به آن سال ها بعد به پايه گذاريبازاريابي اجتماعيمنجر شد. او پرسيد:چرا نتوانيم برادري را هم مثل صابون به مردم بفروشيم؟! او با بررسي چهار بسيج همگاني نتيجه گرفت که: با کمک فنون بازاريابي مي توان يک موضوع اجتماعي را به مخاطبين فروخت بازاريابي اجتماعي براي اولين بار در سالهاي ابتدايي دهه هفتاد توسطفيليپ کاتلرمطرح شد. او به همراه جرالد زالتمن با ترکيب مفاهيم مربوط به تغييرات اجتماعي و بازاريابي تجاري و فنون تبليغات اين بحث مهم را پايه گذاري کرد و به اين ترتيب نظر دانشمندان و صاحبنظران علوم رفتاري و اجتماعي را به خود جلب نمود.5

اسلاید 6: آنان پي بردند که مي توان از اصول بازاريابي اجتماعي (که براي فروش محصولات به مشتريان بکار مي رود) براي فروش ايده ها، نگرش ها و رفتارها به جامعه استفاده کرد.نبايد اين حقيقت را از نظر دور داشت كه بازاريابي اجتماعي بسيار پيچيده تر و گاه کم اثرتر از بازاريابي تجاری است، چرا که در بازاريابي اجتماعي تلاش در جهت تاثيرگذاري روي عقايد و رفتار جامعه است در حاليکه بازاريابي تجاري کوشش دارد تا با ايجاد الگويي ساده فکر و رفتار مردم را به سمت و سويي خاص بکشاند و در اين راه از تبليغ نام و نشاني خاص استفاده مي کند. مقايسه ترغيب مردم به مسواک زدن براي پيشگيري از پوسيدگي دندان و تبليغ نوع خاصي از خمير دندان اين تفاوت را آشکار مي سازد. 6

اسلاید 7: در حال حاضر از اين ديدگاه به عنوان فرآيندي برنامه ريزي شده براي تاثير گذاري روي رفتار اختياري گروه مخاطب جهت نيل به يک هدف اجتماعي ياد مي شود.فعالان عرصه سلامت از اواسط دهه هشتاد ميلادي به طور جدي وارد اين حوزه شدند و ريچارد مانوف در سال 1985 با ذکر جزئيات استفاده از ديدگاه بازاريابي اجتماعي در حوزه سلامت از آن به عنوان رويکردي منظم و سازمان دهي شده براي ارتقاي سلامت عمومي و ارتباطات ياد کرد . در سال 2002 اين تعريف از بازاريابي اجتماعي در حوزه سلامت توسط سه تن از صاحبنظران بازاريابي اجتماعي(كاتلر، روبرتو و لي) ارائه شد:کاربرد مشتري مدارانه اصول و فنون بازاريابي براي گسترش برنامه ها، مداخلات و ارزشيابي در جهت تلاش براي تغيير يا اصلاح رفتار بهداشتي 7

اسلاید 8: هدف بازاريابي اجتماعي اصلاح نگرش گروه مخاطب است تا پايه گذار تغيير رفتار او براي حفظ سلامت فرد و جامعه گردد. مهمترين مسئوليت بازاريابان اجتماعي در حوزه سلامت، اطمينان از اين است كه آنچه كه در نهايت در شكل مداخله بيان مي شود، نيازها و خواسته هاي مرتبط با سلامت را در مشتري برآورده مي سازد. آشنايي آموزش دهندگان سلامت و صاحبنظران ارتقاي سلامت کشور با مفاهيم اساسي بازاريابي اجتماعي و کاربرد آن در حوزه سلامت مي تواند بابي جديد و تاثيرگذار در پيش روي تامين، حفظ و ارتقاي سلامت جامعه باز نمايد.8

اسلاید 9: اهداف بازاريابي حفظ مشتريان کنوني محصولات و خدمات جلب مشتريان جديد به سوي محصولات و خدمات 9

اسلاید 10: تفاوات بازاریابی تجاری و بازاریابی اجتماعی10

اسلاید 11: تفاوات بازاریابی تجاری و بازاریابی اجتماعی11

اسلاید 12: آميزه بازاريابيمجموعه اي از ابزارهاي قابل کنترل بازاريابي که با تركيب آنها، امكان پاسخگويي به بازار هدف و گروه مخاطب به وجود مي آيد آميزه بازاريابي نام دارد. به عبارت ديگر آميزه بازاريابي در برگيرنده کليه اقداماتي است که توليدکننده محصول يا ارائه دهنده خدمت انجام مي دهد تا بر بازار تقاضاي محصول يا خدمت مورد نظر اثر گذارد.12

اسلاید 13: اجزای آميزه بازاريابيمحصول(يا خدمت)قيمتمکان(توزيع) ترويج13

اسلاید 14: محصول(يا خدمت) Productکالاها يا خدمات چيزي است که به بازار مورد نظر عرضه مي شود تا نياز يا خواسته اي از مشتري را تامين نمايد. محصول مي تواند يك پديده فيزيکي و قابل لمس و يا خدمت، فعاليت يا ايده اي غير قابل لمس باشد.گروه مخاطب بايد در ابتدا آگاه شوند که مشکلي وجود دارد و محصول (يا خدمت) مورد نظر راه حل مناسبي براي آن مشکل است تا آنگاه براي اصلاح رفتار خود در جهت استفاده از آن محصول يا خدمت قدم بردارند. در نتيجه بازاريابان اجتماعي نياز به برنامه ريزاني خواهند داشت كه با انجام پژوهش هاي مناسب بتوانند زمينه توليد محصولات و خدماتي فراهم کنند که براي جامعه مورد نظر قابل پذيرش باشند. مهمترين نكته در مورد اين بخش از آميزه بازاريابي اين است كه مشتري بايد قادر باشد محصول را به خوبي بشناسد و آن را براي استفاده ساده و آسان بيابد تا در اين حالت به سوي استفاده از آن جلب شود.14

اسلاید 15: قيمت Price آنچه که مشتري مي پردازد تا محصول مورد نظرش را بدست آورد، قيمت نام دارد.قيمت يک محصول ممکن است پول باشد و يا ممکن است عوامل ديگري مانند صرف زمان، انجام سعي و تلاش و يا حتي بروز اضطراب و نگراني در خريدار باشد.براي اين که استقبال از يک محصول يا خدمت افزايش يابد بايد قيمت محصول از منافع حاصل از آن کمتر باشد.البته بايد توجه داشت که پايين بودن قيمت (مانند ارائه رايگان بعضي از خدمات و محصولات) ممکن است در ذهن مشتري کيفيت پايين محصول را تداعي کند و برعکس قيمت خيلي بالا هم تمايل مشتري را براي استفاده از آن کاهش دهد.در صورتي که قيمت محصول يا خدمت بالا و سطح درآمد مشتري پايين باشد، تقاضاي محصول پايين خواهد آمد.15

اسلاید 16: مکان(توزيع) Placeمسيري که با كمك آن محصول يا خدمت به دست مشتري مي رسدبه عبارت ديگر فعاليت هايي که انجام مي شود تا محصول يا خدمت مورد نظر در دسترس مشتريان قرار گيرد، در مورد يک محصول قابل لمس، مصداق مکان سيستم توزيع است در حالي كه در يک محصول يا خدمت غيرقابل لمس، کانال هايي که از طريق آنها اطلاعات و آموزش به مشتريان مي رسد، مكان را شامل مي شود.16

اسلاید 17: ترويج Promotion ترويج شامل استفاده از مجموعه تبليغات، روابط عمومي، حمايت هاي رسانه اي، ارتباط فردي و فعاليت هايي از اين قبيل است که محور آن نياز خلق و تداوم آن براي مصرف محصول يا خدمت توسط مشتري است.براي ترويج يک محصول بايد کانال هاي اطلاع رساني مناسب انتخاب شوند و عناصر مهمي چون تازگي و شگفت انگيزي مدنظر قرار گيرد تا تاثير آن بيشتر شود.ترويج شامل فعاليت هايي است که ارائه دهنده خدمت يا توليدکننده محصول انجام مي دهد تا بتواند در مورد ارزش محصول يا خدمت خود اطلاعات مفيدي به مشتري بدهد و مشتريان را تشويق کند تا آن محصول را بخرند.17

اسلاید 18: برخــی از صاحب نظران دیگر (رابرت لوتربـورن) در مقابل چهار p، چهار c را طرح می کنند که عبارت است از: راه حل مورد نظر مشتری (customer solution)هزینه مشتری (customer cost) راحتی (convenience) و ارتباط (communication) کسانی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند باید سیستم‌های ارتباطی هدفمند را حتما مورد توجه قرار دهند تا مدیریت بازاریابی برای دستیابی به هدف بهترین راه حل را مورد استفاده قرار دهد.چهارP: چهارC:محصول راه حل مورد نظر مشتریقیمت هزینه مشتریمکان راحتیترویج سیستم ارتباطی18

اسلاید 19: اخيرا علاوه بر چهار عنصر قبلی، مفاهيم ديگري را هم به مجموعه آميزه بازاريابي به ويژه در عرصه بازاريابي اجتماعي اضافه کرده اند عموميتشراکتسياستگزاريسلسله منابع19

اسلاید 20: عموم مردم (Publics) در بازاريابي اجتماعي که مخاطبين متفاوتي مد نظر هستند و توجه به آنها براي کسب موفقيت ضروري است، شناسايي و توجه به: گروه هاي داخلي(شامل آنهايي که در مراحل اجرا يا تصويب برنامه درگيرهستند)و گروه هاي خارجي(شامل گروه مخاطب، مخاطبين ثانوي، سياستگذاران و دروازه بانان) درگير در برنامه بازاريابي اهميت بسياري دارد.20

اسلاید 21: شراکت و همکاری (Partnership)براي موثر واقع شدن برنامه نياز است تا تيمي متشکل از کليه سازمان هاي جامعه که اهداف مشابه (نه الزاما اهداف يکسان) دارند، در کنار هم قرار گيرند.21

اسلاید 22: سیاست و سياستگزاري Policyتداوم تغيير رفتار اجتماعي تنها با تغيير در سياست هاي جامعه امكان پذير است و در اين عرصه حمايت رسانه اي، مكملي موثر براي بازاريابي اجتماعي محسوب مي گردد. توجه به اين عناصر تشکيل دهنده آميزه بازاريابي، كه امروزه از شكل سنتي پيشين خود خارج شده و گسترش پيدا كرده است، موفقيت يک برنامه بازاريابي اجتماعي را تضمين خواهد کرد.22

اسلاید 23: سلسله منابعبه دليل هزينه بالاي برنامه هاي بازاريابي اجتماعي، اين هزينه ها را بايد از محل هاي مناسب از جمله کمک هاي دولتي، بنيادها، هدايا و از اين قبيل تامين کرد. در اين ميان بايد دقت كرد كه تامين اين منابع به اصول كلي و جامعه محور اين ديدگاه لطمه نزند.23

اسلاید 24: عوامل موثر بر بازاريابيمحيط ها: شامل محيط هاي اقتصادي و جمعيتي، تکنولوژيک و طبيعي، قانوني و سياسي و اجتماعي و فرهنگي هستند.عرضه کنندگان خدمات و كالاها، رقبا و واسطه هاي بازاريابيفرآيند برنامه ريزي، تجزيه و تحليل، کنترل و اجزاي بازاريابيآميزه بازاريابي شامل محصول، قيمت، مکان و ترويج و ديگر بخش هاي آندر مرکز اين مجموعه نيز مصرف کننده يا مشتري قرار ميگيرد.24

اسلاید 25: ده نكته كليدي در بازاريابي اجتماعي1) با مشتريان خود سخن بگوييد: كليد موفقيت در بازاريابي اجتماعي در گفتن و شنيدن است. در واقع پرسش از مشتري، راه اصلي پي بردن به خواسته هاي آنهاست. 2) گروه مخاطب را بخش بندي كنيد: براي موفقيت در بازاريابي اجتماعي بايد گروه مخاطب را به گروه هاي كوچكتري تقسيم كرد و براي هر گروه، برنامه ريزي خاصي انجام داد. معيارهايي چون سن، جنس، نژاد و موقعيت جغرافيايي در اين بخش بندي موثر است. تقسيم بندي مخاطبين بر اساس رفتارهايشان هم ممكن است.3) براي محصول خود پايگاه ايجاد كنيد(مكان يابي): در حوزه بازاريابي اجتماعي جا افتادن محصول در ميان مردم نتيجه دو عامل است: درك منافع و رفع موانعتوجه به اين دو عامل حاصل تعيين دقيق شاخص هاي مكان يابي كالاي مورد نظر ماست.25

اسلاید 26: ده نكته كليدي در بازاريابي اجتماعي4) عرصه رقابت مورد نظررا بشناسيد: بازاريابان اجتماعي بايد از ديگر پيام هاي رقابتي كه مي توانند محصولي باشند كه واكنش منفي مخاطبين را به كالا يا خدمات ما باعث مي شود و بر روي گروه مخاطب تاثير مي گذارند، اطلاع كافي داشته باشند. محصول ما بايد جذاب تر از آلترناتيوهاي ديگر آن باشد تا بتواند مورد قبول واقع گردد5) به جاهايي برويد كه مخاطب شما حضور دارد: براي موفقيت در بازاريابي اجتماعي بايد پيام ها را در جايي ارائه كرد كه مخاطب حضور داشته باشد. استفاده از روزنامه هاي محلي، فروشگاه هاي بزرگ، گروه هاي موسيقي و... از این جمله به شمار مي روند. پژوهش بر روي مشخصات مخاطبين و نحوه استفاده از رسانه هاي محلي اهميتي حياتي دارد.6) براي ارتباط با مخاطبين از مسيرهاي مختلفي استفاده كنيد: بازاريابي اجتماعي بسيار وسيع تر از تبليغات تلويزيوني است. استفاده از تركيب رسانه هاي همگاني، اجتماعات، گروه هاي كوچك و فعاليت هاي فردي مي تواند موثرتر باشد. وقتي يك پيام ساده و روشن در مكان هاي متعدد و در سراسر جامعه تكرار گردد، احتمال ديده شدن و به خاطر سپرده شدن آن بيشتر است. گستردگي مسير هاي مورد استفاده بستگي به ميزان بودجه برنامه و نتايج پژوهش بر روي كانال هاي تاثير گذار بر گروه مخاطب ما دارد. كليد موفقيت يك بسيج اطلاع رساني در دو عامل مهم تداوم و ماندگاري آن است.26

اسلاید 27: ده نكته كليدي در بازاريابي اجتماعي 7) از مدل هايي استفاده كنيم كه نتيجه مي دهد: بازاريابان اجتماعي برنامه هايي را طراحي مي كنند كه بيشترين فايده و اثربخشي را داشته باشد( مدل Trans theoretical )8) آزمودن، آزمودن و باز هم آزمودن: تمامي محصولات، مواد و خدماتي كه در برنامه هاي بازاريابي اجتماعي استفاده مي شود را بايد با بخشي از گروه مخاطب آزمون كرد تا تاثيرات واقعي آن شناسايي شود. استفاده از روش هايي چون روش گروه متمركز و يا انجام پيمايش براي تعيين سطح دانش، نگرش و عملكرد مي تواند مفيد واقع گردد. 9) شراكت با گروه ها و افراد كليدي جامعه را فراموش نكنيد: اگر گروه هاي موجود در جامعه در كنار هم قرار گيرند و تلاشي هماهنگ انجام دهند پيام ها با قدرت و قوت بيشتر ارائه خواهد شد. ايجاد ارتباط با افراد و سازمان هاي كليدي بسيار مهم است. اين سازمان ها گاه در موضوع مورد نظر با ما اشتراك دارند و يا تكميل كننده فعاليت ما هستند. گروه هايي چون رسانه ها، مدارس، بخش تجاري و آژانس هاي دولتي در دسته اخير قرار مي گيرند كه توجه به آنها در برنامه هاي بازاريابي اجتماعي ضروري است.10) به اين نكته توجه كنيد در آينده چه مي توان كرد: سنگ بناي بازاريابي اجتماعي ارزشيابي است كه در تمام فرآيند حضور دارد. براي آن كه بفهميم اقدامات ما منجر به ايجاد تغييرات مطلوب شده است يا نه دو راه در پيش داريم:الف- آيا گروه مخاطب رفتار مورد نظر ما را در پيش گرفته اند (پاسخ اين پرسش را باطراحي و انجام يك پژوهش كمي مي توان به دست آورد.)ب- آيا تغييرات طولاني و كلي در جامعه رخ داده است (پاسخ اين پرسش هم با طراحي و انجام يك پژوهش آينده نگر به دست مي آيد)27

اسلاید 28: مراحل انجام يك برنامه بازاريابي اجتماعيپنج مرحله در اجراي يك برنامه بازاريابي اجتماعي مد نظر است :1) برنامه ريزي: شناسايي مشكل ،گروه مخاطب و محيطي كه قرار است برنامه در آن اجرا گردد.2) توليد مواد و پيام ها: پيام ها و مواد آموزشي كه مي توانند پيام مورد نظر را به گروه مخاطب انتقال دهند. 3) پيش آزمون: با آزمون پيام ها و مواد توليد شده در گروه مخاطب، نقايص آن برطرف مي شود.4) مداخله: برنامه به صورتي كه طراحي شده، اجرا مي شود.5) ارزشيابي و پس خوراند: تاثيرات اجراي برنامه بر گروه مخاطب سنجيده مي شود.(بايد توجه داشت كه اين مرحله از برنامه در تمامي فرآيند بازاريابي اجتماعي جاري است)28

اسلاید 29: Social Marketing Assessment and Response Tool (SMART)در اين مدل كه در آن از بازاريابي اجتماعي به عنوان ابزاري براي اصلاح رفتار جامعه در حوزه سلامت كمك گرفته مي شود، مراحل زير تعريف شده است:1) برنامه ريزي مقدماتي- تعريف يك مشكل بهداشتي و بیان آن با اصطلاحات رفتاري- تعيين اهداف- تنظيم برنامه مقدماتي براي ارزشيابي- تعیین هزينه هاي پروژه2) تحليل مشتري- تقسيم بندي و تعريف جمعيت واجد شرايط- تعريف روش هاي پژوهش رسمي- تعريف نيازها، خواسته ها و ترجيحات مشتري- توليد ايده هاي اوليه براي مداخلات و استراتژي هاي ارتباطي در اولويت29

اسلاید 30: (SMART)3) تحليل بازار- ساخت و تعريف آميزه بازاريابي - ارزيابي بازار براي شناخت رقبا (رفتارها، پيام ها و برنامه ها و...)، شركا و سيستم هاي حمايتي و منابع4) تحليل كانال ها- شناسايي كانال هاي ارتباطي مناسب- تعيين چگونگي استفاده از اين كانال ها- ارزيابي انتخاب هاي توزيع- تعريف قوانين ارتباطي براي شركاي برنامه5) توليد مداخلات، مواد و پيش ازمون ها- توليد مداخلات و مواد با استفاده از اطلاعات جمع آوري شده از تحليل مشتري- ادغام آميزه بازاريابي در يك استراتژي كه بتواند ارائه دهنده يك محصول مرغوب و مبادله مطلوب باشد.- پيش آزمون و بازبيني برنامه ها30

اسلاید 31: (SMART)6) مداخله- ايجاد ارتباط با شركا و شفاف كردن تضادها- فعال كردن استراتژي ارتباطي و توزيع ان- مستند كردن روش ها و پيشرفت ها در يك چارچوب سازماني- بازبيني برنامه7) ارزشيابي- ارزيابي ميزان دريافت برنامه توسط گروه مخاطب- ارزيابي نتيجه برنامه روي مخاطبين و بازبيني برنامه در صئرت نياز- اطمينان از اين كه اجراي برنامه تداوم دارد- تحليل تغييرات در گروه مخاطب31

اسلاید 32: گام هاي يك برنامه بازاريابي اجتماعيبراي ورود به حيطه عمل مبتني بر اين ديدگاه برداشتن اين گام ها ضروري است: 1. شناخت مشكل بهداشتي، سازماندهي روش ها و جلب حمايت براي بازاريابي راه حل هاي مورد نظر (در اين مرحله برقراري ارتباط با سازمان هاي مختلف هم به صورت عملياتي و هم از نظر سياسي ضرورت دارد. شناسايي تصميم گيران در عرصه حكومت و جامعه بايد مستمرا انجام گيرد.)2. انتخاب اولويت ها، تعيين سطح خريد و تهيه يك برنامه زمان بندي شده: مشكل و اهداف را بايد از ديدگاه مشتري تعريف كرد و ترجيحا از اطلاعات كمي براي بيان آنها استفاده نمود.3. تحليل فعاليت هاي پيام- بازاريابي كه براي هر مشكل- راه حلنياز است: در اين مرحله تهيه يك استراتژي مشخص و مكتوب لازم است32

اسلاید 33: گام هاي يك برنامه بازاريابي اجتماعي4) توجه به گروه مخاطب در هر بخش از برنامه: تقسيم بندي بازار در اين مرحله صورت مي گيرد. بازارياب بايد دقيقا بفهمد كه چه كسي آنچه را بايد انجام دهد انجام نمي دهد و چه كسي كاري را مي كند كه نبايد بكند؟ در اين مرحله گروه مخاطب به گروه هاي كوچكتري تقسيم مي شود تا براي هر بخش بازاريابي مناسب طراحي و اجرا گردد. گرو هايي چون والدين، كاركنان دولتي، بيمارستان ها، سيستم هاي ارائه خدمات، پزشكان و صنايع مرتبط با برنامه نمونه هايي از اين تقسيم بندي هستند.5. پژوهش در هر يك از مفاهيم پيام- بازاريابيبراي تعيين نگرش هاي گروه مخاطب و آشكار سازي نقاط مقاومت ها33

اسلاید 34: گام هاي يك برنامه بازاريابي اجتماعي6.  تعيين اهداف براي هر گروه از مخاطبين و هر بخش از پيام-بازاريابي7.  طراحي فعاليت هاي پيام- بازاريابي8.  آزمون كليه فعاليت هايپيام- بازاريابي از نظر قابليت پذيرش،‌ درك مفهوم، باور پذيري، ايجاد انگيزه و متقاعد كردن مخاطب9.  بازبيني و باز آزمون فعاليت هاي پيام- بازاريابي10. سازماندهي ساختارهاي توزيع – بازاريابي و پيام – رسانه براي رسيدن به حداكثر دسترسي و تكرار پيام11. هماهنگي با كليه كارهاي مشابه12. پيگيري نتايج هر فعاليت پيام – بازاريابي و اصلاح آن بر اساس نتايج به دست آمده در ارزشيابي34

اسلاید 35: موارد کاربرد بازاريابي اجتماعي1) تنظيم خانواده و ترويج روش هاي پيشگيري در کشورهاي جهان سوم2) تغذيه با هدف ارتقاي آموزش رفتار هاي تغذيه اي و تغذيه با شير مادر3) کنترول بيماري هاي اسهالي و ترويج مايع درماني خوراکي4) پيشگيري و کنترول بيماري ايدز در غياب واکسن يا داروي موثر عليه اين بيماري5) کاهش استعمال دخانيات6) کاهش سطح کلسترول خون 7) تهيه مواد آموزشي بهداشتي8) توسعه نيروي انساني(از طريق ترکيب آن با برنامه هاي آموزشي و بازآموزي پزشکان، دانشجويان پزشکي و استفاده از آن براي پيشبرد عملکرد پرسنلي)35

اسلاید 36: کارهای تحقیقاتی با استفاده از بازاريابي اجتماعينقش بازاريابي اجتماعي در پيشگيري از بيماريهاي آميزشي و ايدز با کمک گسترش توزيع کاندوم و ارتقاي رفتار فعالان جنسي مناطق مختلف.نقش بازاريابي اجتماعي در افزايش استفاده از کمربند ايمني و کاهش حوادث رانندگيگسترش استفاده از پشه بند براي پيشگيري از ابتلا به مالارياترويج تغذيه سالمتغيير در رفتار جنسي براي مقابله با ايدزتوليد و استفاده از پيام هاي بهداشتيترويج استفاده از تخم مرغ و سبزيجات در ميان مادران و کودکان ترويج فعاليت بدني در ميان افراد جامعه36

اسلاید 37: محدوديت هاي برنامه هاي بازاريابي اجتماعيبايد توجه داشت كه استراتژي بازاريابي اجتماعي تنها روش براي آموزش و ارتقاي سلامت نبوده و در موارد خاصي كاربرد دارد. در زير به تعدادي از محدوديت هايي كه در اين ديدگاه وجود دارد، اشاره مي كنيم:بازاريابي اجتماعي بر خلاف بسياري از روش هاي آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت جنبه فردي دارد و معطوف به افراد در سطح شهر، كشور و حتي جهان است.تمركز آن روي يك رفتار يا محصول خاص است.در حضور موانع ساختاري عمده اي چون فقر، فقدان تسهيلات بهداشتي، فشارهاي سياسي و تبعيض درصد موفقيت برنامه پايين مي آُيد.از نظر اخلاقي بايد مشتري را در تمام تصميم گيري ها دخالت دهيم.نياز به پشتوانه مالي قابل توجهي دارد.معمولا حمايت همه جانبه از برنامه هاي بازاريابي اجتماعي وجود ندارد.براي استفاده آموزشي از رسانه ها معمولا فرصت كمي داده مي شود.مديريت و مداخله ضعيف در فعاليت هاي بازاريابي اجتماعي37

اسلاید 38: مشكلات اجرايي در مديريت و مداخله در فعاليت هاي بازاريابي اجتماعيدر تحليل بازار، به دليل آن كه رفتارهاي اجتماعي پيچيده هستند و به بيشتر از يك متغير وابسته اند، كار در حيطه تحليل بازار مشكل خواهد بود.در تقسيم بندي بازار، فعاليت هاي بازاريابي اجتماعي بايد روي گروه هاي مخاطب مناسب متمركز باشد، ولي بازاريابان اجتماعي معمولا با فشارهايي روبرو مي شوند كه آنها را وادار مي سازد كه از تقسيم بندي بازار اجتناب كنند و در نتيجه اجراي موفق برنامه با اشكال مواجه مي گردد.در استراتژي محصول، بازاريابي اجتماعي در حوزه سلامت معمولا با قابليت انعطاف پايين در مورد ايده ها مواجه است.- در استراتژي كانال ها، كانال هاي دستيابي به گروه مخاطب براي پيام هاي بهداشتي به سختي در دسترس بازاريابان اجتماعي قرار مي گيرد.در استراتژي ارتباط، به دليل هزينه سنگين و يا محدوديت هاي سياسي اغلب ارتباط ها غير ممكن يا غير عملي است و از طرفي هم بدون ارتباط مناسب پيش آزمون پيام ها و مواد شدني نيست.- در برنامه ريزي و طراحي سازماني، ما شاهد مقاومت كاركنان سيستم بهداشتي و نيز رقابت گروه هاي مخالف و عدم اطلاع از جزئيات برنامه ها در سطح اجتماع خواهيم بود.- در ارزشيابي، اگرچه در تمامي حوزه هاي بازاريابي ارزشيابي سخت است ولي اين روند در بازاريابي اجتماعي مشكل تر خواهد بود، با اين حال نيازي ضروري به شمار مي رود و ما را از آن گريز38

اسلاید 39: از همکاری و همراهی شما متشکرم 39

17,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید