صفحه 1:
صفحه 2:
بازخوانی آراء و اندیشه های
اخلاقی امام خمینی ره
دهمین طریق جاوید
۹مرداد ۱۳۹۶
صفحه 3:
خب ۱7
موضوع بحث
آراء و اندیشه های
اخلاق سیاسی
صفحه 4:
6.بحث در باب اندیشهای اخلاقی حضرت امام ره است البته
به مناسبت به رفتارها هم اشاره ای خواهد شد.
8 بحث از نظر حقیر آزاد است.
6 پیش فرض بنده این cums که همه موافق حضرت امام ره
©3. لزوما در يك جلسه به نتيجه واحدی نخواهیم رسید.
©4. شبهات زياد است لذا مجبوريم دفع شبهه هم داشته باشيم.
©5. به دليل وقت محدود قطعا همه مسائل مورد بررسى
نميتواند قرار بكيرد لذا بنده در خارج از جلسه هم در اختيار
دوستان هستم.
صفحه 5:
۶ مه *
صرورت بحت
#امام را نباید بهعنوان صرفاً یک شخصیّت محترم تاریخی مورد توگه
قرار داد؛ بعضی اینجور میخواهند: امام یک شخصیّت. محترمی
است در تاریخ این کشور که روزگاری بود, فعال بود, مفید بود, بعد
هم از میان جمعیّت رفت و روزگار أو تمام شد؛ احترامش میکنیم.
صر
نامش را با تجليل م ىاوريم, همين؛ بعضى ميخواهند امام را
اینجور بشناسند و بشناسانند و اینجور GEE 1285 اين غلط است.
*آن راهی که میتواند مانع از این تحریف بشود, بازخوانی اصول امام
است. امام یک اصولی دارد. یک مبانیای دارد؛ اين مبانی در طول
ده سال دوران حاکمیّت اسلامی و پیش از آن در طول پانزده سال
دوران نهضتة. در بیاتات گوتاگون بیان شده است؛ اصول امام را در
اين بيانات ميشود بيدا كرد؛
143-0
صفحه 6:
نظر بات
چهار نظریه مطرح در باب اخلاق و سیاست:
الف) نظریه جدایی اخلاق از سیاست
ب) نظریه تبعیت اخلاق از سیاست
ج) نظریه اخلاق دو سطحی
ea ee: ری و سیاست است.
G تخلرية کاگ الا و تساك
صفحه 7:
pbs (Lill به جدایی اخلاق از سباست
#توجه به اخلاق در سیاست, به شکست در عرصه سیاست
یتباید زا ماه تست جال إن كه
خرص تنیاشت, تفت و مصلحت مباشد. اخلاق از ما
مىخواهد تا حقیقت را - گرچه بر ضد خودمان باشد - بگوییم,
حقكشى تكنيم» با انسانها همانند ابزار رفتار تکنیم, همواره
يايبند عدالت باشيم, دروغ نكوييم, از فريبكارى بيرهيزيم,
حقايق را ينهان تكنيم و... . حال آن كه لازمه سياست دست
شستن أز بارهاى اصول اخلاقى است .و اساسا هركونه اقدام
سياسى, با اخلاقستيزى و زير يا نهادن فضايل اخلاقى آغاز
مشود و بدون «دستهاى الوده» هيج فعاليتِ سياسى ممكن
نیست.
© تعبير «دستهای آلوده» را مایکل والزر در دهه هفتاد میلادی
وارد ادبیات سیاسی کرد
صفحه 8:
خب ۱7
تفکر ماکیاولیستی
dan © وسیله را توجیه میکند.
© براى رسیدن به هدف میتوان از هر وسیله ای استفاده کرد.
؟ این متفکر در نوشته معروف خود «شهریار» :
#هر که بخواهد در همه حال پرهیزگار باشد, در ميان اين همه
ناپرهیزگاری سرنوشتی جز ناکامی نخواهد داشت, از اینرو
شهریاری که بخواهد شهریاری را از کف ندهد, مباید
شیوههای ناپرهیزگاری را بیاموزد و هرجا که نیاز باشد به کار
بندد.
نیکولو ماکیاولی. شهریار, ترجمه داریوش آشوری (تهران:
كتاب يرواز: 1374) ص117 - 129
صفحه 9:
هدف سیاست: ایجاد نظم در جامعه
© ايجاد بطم دو رام دلرد:
© الف- با زور
# زور آشکار: دیکتاتوری
* زور پنهان: دموکراسی با لبزار:
# مجازات حدلکثری
® نظارت حداکثری
# فرهنگ سازی
ب- مردم خودشان بخواهند: ولایت پذیری
6 علامه طباطبایی می فرمایند:
#دموکراسی به عینه همان دیکتاتوری شاهی است که در اعصار گذشته وجود
داشت. چیزی که هست, اسمش عوض شده و آن روز استبدادش مگفتند و
امروز دموكراسياش مبخولنند. بلکه استبداد و ظلم دموکراسی بسیار بیشتر
است. المیزان 4 ص 194
صفحه 10:
ی 1
نظر اندیشمندان غربی در مورد دمو کراسی
* . هايز: "دموكراسى به معناى حكومت مستقيم مردم از طريق مجلس اجراشدتی ست. زرا عم
مردی تتها رااتدیانی خواستهای شعی وراد ولتا با وعدمی Geil up gcse alk BOY cal
را که بر میگزینن. نماندی واقعیشان نیستند؛ آنها کسانیاند که ها خواستههای مردم را برآورده
میکنند ۳۰ نوری. نقد دموکراسی, ص 2
* . ایماتوثل کانت. متوفای 1804: «دموکراسی بدترین توع دیکتاتوری است.» توشتههای سیاسی کانت
آگوست کنت. متوفای 1857: «حاکمیت مردم یک دروغ ننگآور است.» دوینوا. دموکراسی از نظر
فیلسوفان. ص 27
* . جان استوارت میل. متوفای 1873: «مردمی که قدرت را اعمال میکنند. همان مردمی تیستند که
قدرت بر آنها اعمال میشود.» کوهن. دموکراسی. ص 23
© . ارنست رنان. متوقای 1892: «انتخایات باعث میشود یک عده آدم با اقکار متوسط دور هم جمع بشوند
و این مجموعه افکار, پایینتر از حد ذهن متوسطترین پادشاهان است.» دوبنوا. دموکراسی از نظر
قیلسوفان. ص 27
© . اسوالد اشینگلر. متوقای 1936: «حقیقت این است که با تعمیم حق رای به عموم اقراد. انتخایات
معنای اولیهی خود را از دست داده است. [زیرا مردم] گرفتار چنگال قدرتهای جدید یعنی رهبران احزاب
خواهند بود و اين رهبران ارادهی خود را با بکارگیری همهی دستگاههای تبلیغاتی و تلقینات بر مردم تحمیل
میکنند».اشپلتگر, قلسفهی سیاست. ص 3
٩ . رنه گنون. متوفای 1951:«اگر بپذیریم که اقراد ثابت و واحدی در آن واحد میتوانند هم حاکم و هم
محکوم باشند, دچار تناقض شدهایم.» گنون. بحران دنیای متجدد. ص 113
صفحه 11:
نظر دکتر (sed wi
6 تصادفی لیسبت که مردی چون رابرت کندی در بطق های انتخاباتن خود مصلحت
wo داند که بر خلاف انتظار افکار عمومی جهان از وی و حتی بر خلاف خط مش
کلی تتنیانتت خارخی نی که همیشه کندی ها آذعا می کردند. رسما اراسرائیل
ستایش و جانبداری کند و با جهودهای خرپول نیویورک که سرنوشت سیاسی ملت
امریکا را.به کمک کانگسترهای مافیا فى سازید این بزید و بزای آرالی که با پول
و جنسيت و هفت تبر تهیه می شود. شرف خویش را گروبگذارد. اگر نه انتخاب
نمی شود.
#بی شک این پول است.این قذرت است که با هدام تمام مفایل وكوك
تبلیغاتی امروز, با
* استخدام تمام استعداد ها و امکانات هنری و ادبی و اجتماعی... رای می سازد.
آری, آزادند در دادن رای,اما رده اند در ساختن رای. زیرا رای اش را با پول در
٠ مغزش جا داده اند و سپس آزادش گذاشته اند که به هر که خواست رای بدهد.
* وضع سیاسی امروز اروپا و امریکا را اگر نگاه کنیم اهانت بزرگی است.
6 کتاب امامت و امت ض 54
صفحه 12:
ب) نظریه تبعیت اخلاق از سیاست
© نتيجه رویکرد مارکسیست - لنینیستی به جامعه و تاریخ است. از
دیدگاه مارکسیستی, تاریخ چیزی جز عرصه منازعات طبقاتی
نیست؛ طبقاتی که بر اثر شیوه تولید زاده مشوند و پس از مدتی
در دل خود, ضدٍ خویش را مپرورند و سپس نابود مشوند و جای
خودرا بة طبقه بالندهای میدهند که ضد خور را مبيرورة.
#اخلاق و ديكر مظاهر اجتماعق تابع بنقيد و شرط سیاست و عجل
انقلابى هستتد و ارزرش حَود.را از آن منكيرند و يهوسيله آن توجية
مشوند,
#لنین:
6«هتگامی که مردم از ما درباره اخلاق سوال منکتند. مگوییم که
براي يك کمونيشت. کل اخلاق در رابظه با آن نظم و دیسیپلین
آهنین و در مبارزه آگاهانه علیه استثمار معنا میابد.22
صفحه 13:
ج) نظریه اخلاق دو سطحی
#اخلاق را باید در دو سطح فردی و اجتماعی بررسی کرد. گرچه این دو
سطح مشترکاتی دارند, لزوماً آنچه را که در سطح فردی اخلاقی است,
نمتوان در سطح اجتماعی نیز اخلاقی دانست "
اخلاق فردی براساس معیارهای مطلق اخلاقي سنجیده مشود, در صورتی
که اخلاق اجتماعی تابع مصالح و منافع ملی است.
# افلاطون:
#اكر ذروغ كفتن براى كسى مجاز باشد, فقط برای زمامداران شهر است
كه هر وقث صلاح شهر ايجاب كند. خواه ذشمن خواه اهل شهر را قريب
دهند, اما اين رفتار براى هيجكس مجاز نيست و اكر فردى از اهالي شهر
به حكّام دروغ بكويد. جرم او نظير يا حتى اشدٌ از جرم شخص بيمارى
است كه يزشكِ خود را فريب دهد
*مارتین لوتر ,پل تیلیخ, راينهولد نیبور, ماکس وبر و هانس مورگنتا را از
طرفداران این دیدگاه هستند.
صفحه 14:
د) نظریه یگانگی اخلاق و سیاست
© نظام اخلاقى را در دو عرصه زندگی فردی و اجتماعی معتبر
منیشمارد و معتقد است که هر آنچه در سطح فردی اخلاقی
مباشد, در سطح اجتماعی نیز چنین است و هر آن چه در سطح
فردی و برآی افراد غیراخلاقی باشد, در سطح اجتماعی و سیاسی
و برای دولتمردان نیز غیراخلاقی است.
وظیفه سیاست پرورش معنوي شهروندان, اجتماعی ساختن OUT
تعلیم دیگر خواهی و رعایت حقوق دیگران است و اين, چیزی جز
قواعد اخلاقی نمباشد
٩ معتقدین: واسلاوهاول. مهاتباگاندی: تلسون ماندلا وامام خمیی ره
#تنها انتقادی که متوان بر اين ديدكاه وارد كرد. آن است که در
عمل ايا سياست مبتنی بر اخلاق توفیق خواهد یافت ؟
صفحه 15:
ee
=
i) 2
نى عرب
نمونه ها تفکر ماکیاو لیستی
۰ ۳
1¢
استعمار:
: تصرف a ee
هیحان ۳ ن سبک. jj
io عوض كردن
#فرانو:
20
3°
4»
59
60
كشف آمريكا!!
id :
چگ 0 اول و دو
7 ش اسلحه
sly Sa 5 فرو
ایجاد <
ا
صفحه 16:
امیرالمومنین علیه السلام
6 شورای شش نفره عمل بر اساس سیره شیخین را
*. از ماجرای محاصره خانه عثمان سوء استفاده نکرد.
8 آب را صفین بر روی سپاهیان معاویه نبست.
6 در کنار گذاشتن معاویه بر خلاف توصیه ها تردید نکرد.
6 طلحه و زبیر را با دادن حکومت ساکت نکرد.
۴ پیمان اجباری بسته با معاویه را بعدا حتی به دلیل
فشار خوارج نشکست.
صفحه 17:
#به خدا قسم معاویه زيرك تر از من نیست, ولی او خیانت مورزد و
گناه میکند, و اگر غدر و مکر نکوهیده نبود من از زیرکترین مردمان
بودم. ولی هر نیرنگی معصیت است. و هر معصیتی نوعی کفر
است, و هر نیرنگ بازی را در قیامت نشانهای است که به آن
شناخته میشود. سوگند به خدا که من با مکر و حیله غافلگیر
نمیشوم, و با شدّت و سختی ناتوان نمسگردم.
صفحه 18:
دیدگاه امام خمینی ره
مبنای نظر امام ره:
یکی بودن دین و سیاست, چون اخلاق یکی از سه گانه های
دين است.
#به كفته امام خمينى, كار به جايى رسيده بود كه بيشتر
Jal علم و مقدسان اين باور را يذيرفته بودند كه: «دين
عليحده است و سیاست علیحده است». حتی اگر
مسخواستند از کسی غیبت کنند, او را «سیاسی»
مسخواندند.
#امام خمینی, صحیفه نور؛ ج1, ص239 .
صفحه 19:
دروغ جایی در سیاست اسلامی ندارد
©بررسى وعده اب و برق
we
صفحه 20:
قتل بی دلیل جایی در سیاست اسلامی ندارد
#بررسی اعدامهای
سال 67
صفحه 21:
©. من تا آنجایی که بتوانم, تا آنجایی که اخلاق اسلامی
اقتضا میکند که همه اینها را به آرامش دعوت کنم, همه
گروهها و گروهکها را به آرامش دعوت کنم, همه افراد را
به آرامش دعوت کنم. عمل خواهم کرد. نصیحت خواهم
کرد, نصیحت برادرانه خواهم کرد, نصیحت خاضعانه
خواهم کرد. لکن اين را باید همه بدانند که آن روزی که
من احساس خطر برای جمهوری اسلامی بکنم, آن روزی
که من احساس خطر برای اسلام بکنم. آن روز اینطور
نيست كه باز من بنشينم نصيحت کنم؛ دست همه را قطع
خواهم كرد.
#جلد ۱۴ - صفحه ۴۱۶
صفحه 22:
آیات شیطانی
© سمه تعالی
© إنا لله و إنا إليه راجعون 4
© به اطلاع مسلمانان غيور سراسر جهان ميرسانم مؤلف كتاب «آيات شيطانى»
كه عليه اسلام و بيامبر و قران, تنظیم و چاپ و منتشر شده است, همچنین
ناشرین مطلع از محتوای آن, محکوم به اعدام میباشند. از مسلمانان غیور
میخواهم تا در هر نقطه که آتان را يافتند. سریعاً آنها را اعدام نمایند تا دیگر
کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در اين راه کشته
شود, شهید است آن شاء اللّه. ضمناً اگر کسی دسترسی Algo a کتاب دارد
ولی خود قدرت اعدام او را ندارد. او را به مردم معرفی نماید تا به جزای
اعمالش برسد.
8 تفر از سفرای اروپایی فراخوانده میشوند توسط کشورهای
*ب ها الذین آقئو اقا مشک تجسن قلا یَفْرُوا
هذا و إِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةَ قَسَؤفت
(28)توبه
صفحه 23:
os ها
نظر حضرت امام ره
امام خمينى (ره)؛ 7 تير 1314
#پرهیز و بر حذر باش- ای برادر روحانی و دوست عقلانی- از اين اشباح مدعى
تمدن و تجدد که آنان ستوری زمیده و گزگهایی درنده و شیاطیتی انسان تما
هستند که از alge گمزاهتر و ار شیطان پستترند: و قسم به جان حقيقت که
میان آنان و تمدن آن چنان فاصله دوری است که اگر به شرق روند تمدن به
غرب گریزد و چون به غرب روی آورند تمدن به شرق برود, و همانند تو که از
شیر میگریزی تمدن از ايشان در قرار است, که ضرر ایشان بر بتی آدم از
آدمخوارگان بیش است.
غرب از اين اصلاً خبری ندارد. غرب دتبال اين است که طیاره درست کند؛ به
انسان کار ندارد. عالّم را انسان باید درست بکند؛ غرب به انسان کار ندلرد.
غرت به ظیازه کار دارد, و این طور چیزهاء انسان را زو به تياهن دارد متبزد:
دازد لسن زا محشی بار میآوزد بعنی آدمکش بالاتر وحشی: آن است که
بیشتر آدم میکشد؛ بیشتر جیوان میخورد. غرب دارد اسان را وحشي باز
میآورد. آن وخشی که آدمخوار است,|ذهکش است!: 1 مکش با می آورد:
صفحه 24:
عمل بر اساس تکلیف الهمی
#امام در پاریس می فرمودند:«اگر تمامی افراد بگویند
شاه برود, من هم با آنها می گویم شاه بايد برود. آگر
افراد معدودی باشند که این مطلب را بگویند, باز هم با
آنها می گویم شاه باید برود و اگر هیچکس نگوید شاه
برود, باز من می گویم شاه باید برود, چون اين امر به
دلخواه مر تیست که بکويم با نگويم. كفتن. رى تكليت
آلهی است؛ این وظیقه است »
#دکتر حسن حبیبی- روزنامه -sleMbl 60/7/19
صفحه 25:
=
عمل بر اساس قانون
#تقيّد و التزام امام به قوانين و مقررات منحصر به نظام
اسلامى نبود. بلكه به رعايت مصالح عمومى جامعه و
حفظ بيت المال بستكى داشت. امام حتى در رزيم باطل
يهلوى نيز مشابه اين روش را داشتند. مرحوم ايت الله
شهید حاج آقا مصطفی خمینی نقل می کرد در شهر
همدان امام به هنگام عبور از عرض یکی از خیابانها به
خاطر عدم عبور از روی جدول وسط خیابان که چمن
کاری شده بود مسافت زیادی را طی می کردند تا از
تقاطع عابر پیاده عبور کنند و مجبور نباشند قدم روی چمن
ها بگذارند:
صفحه 26:
هدف وسیله را توجیه نمیکند
یکی از خصوصیات بارز امام اين بود كه حتى در مملکت
کفر هم حقوق و قوانین اجتماعی آن جامعه را رعایت می
کردند. از جمله وقتی در پاریس برادران پولی جمع کرده و
گوسفندی خریدند و آن را در پشت حیاطی که امام برای
نماز به آنجا می آمدند, ذیح کردند و به مناسبت شب
عاشورا مقداری از آن خوراک تهیه کردند و مقداری از آن
را هم برای منزل امام فرستادند. چون در فرانسه قانونی
وجود دارد که طبق آن ذیح هر حیوانی در خارج از
کشتارگاه به خاطر رعایت مسائل بهداشتی ممنوع است نا
امام از چنین قانونی اطلاع یافتند. فرمودند: چون تخلف از
قانون حکومت اینجا شده است. من از این گوشت نمی
خورم.
صفحه 27:
الحمدلله رب العالمین
با تشکر از حسن توجه شما
andishehdini@®