علوم انسانی و علوم اجتماعیاخلاقسیاست و قانون‌گذاریعلوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

بازخوانی آراء و اندیشه های اخلاقی امام خمینی (ره)

صفحه 1:

صفحه 2:
بازخوانی آراء و اندیشه های اخلاقی امام خمینی ره دهمین طریق جاوید ۹مرداد ۱۳۹۶

صفحه 3:
خب ۱7 موضوع بحث آراء و اندیشه های اخلاق سیاسی

صفحه 4:
6.بحث در باب اندیشهای اخلاقی حضرت امام ره است البته به مناسبت به رفتارها هم اشاره ای خواهد شد. 8 بحث از نظر حقیر آزاد است. 6 پیش فرض بنده این ‎cums‏ که همه موافق حضرت امام ره ©3. لزوما در يك جلسه به نتيجه واحدی نخواهیم رسید. ©4. شبهات زياد است لذا مجبوريم دفع شبهه هم داشته باشيم. ©5. به دليل وقت محدود قطعا همه مسائل مورد بررسى نميتواند قرار بكيرد لذا بنده در خارج از جلسه هم در اختيار دوستان هستم.

صفحه 5:
۶ مه * صرورت بحت #امام را نباید به‌عنوان صرفاً یک شخصیّت محترم تاریخی مورد توگه قرار داد؛ بعضی این‌جور میخواهند: امام یک شخصیّت. محترمی است در تاریخ این کشور که روزگاری بود, فعال بود, مفید بود, بعد هم از میان جمعیّت رفت و روزگار أو تمام شد؛ احترامش میکنیم. صر نامش را با تجليل م ىاوريم, همين؛ بعضى ميخواهند امام را این‌جور بشناسند و بشناسانند و این‌جور ‎GEE‏ 1285 اين غلط است. *آن راهی که میتواند مانع از این تحریف بشود, بازخوانی اصول امام است. امام یک اصولی دارد. یک مبانی‌ای دارد؛ اين مبانی در طول ده سال دوران حاکمیّت اسلامی و پیش از آن در طول پانزده سال دوران نهضتة. در بیاتات گوتاگون بیان شده است؛ اصول امام را در اين بيانات ميشود بيدا كرد؛ 143-0

صفحه 6:
نظر بات چهار نظریه مطرح در باب اخلاق و سیاست: الف) نظریه جدایی اخلاق از سیاست ب) نظریه تبعیت اخلاق از سیاست ج) نظریه اخلاق دو سطحی ‎ea ee:‏ ری و سیاست است. ‎G‏ تخلرية کاگ الا و تساك

صفحه 7:
‎pbs (Lill‏ به جدایی اخلاق از سباست #توجه به اخلاق در سیاست, به شکست در عرصه سیاست یتباید زا ماه تست جال إن كه خرص تنیاشت, تفت و مصلحت مباشد. اخلاق از ما مىخواهد تا حقیقت را - گرچه بر ضد خودمان باشد - بگوییم, حقكشى تكنيم» با انسانها همانند ابزار رفتار تکنیم, همواره ‏يايبند عدالت باشيم, دروغ نكوييم, از فريبكارى بيرهيزيم, حقايق را ينهان تكنيم و... . حال آن كه لازمه سياست دست شستن أز بارهاى اصول اخلاقى است .و اساسا هركونه اقدام سياسى, با اخلاقستيزى و زير يا نهادن فضايل اخلاقى آغاز مشود و بدون «دستهاى الوده» هيج فعاليتِ سياسى ممكن نیست. ‏© تعبير «دستهای آلوده» را مایکل والزر در دهه هفتاد میلادی وارد ادبیات سیاسی کرد ‎

صفحه 8:
خب ۱7 تفکر ماکیاولیستی ‎dan ©‏ وسیله را توجیه میکند. © براى رسیدن به هدف میتوان از هر وسیله ای استفاده کرد. ؟ این متفکر در نوشته معروف خود «شهریار» : #هر که بخواهد در همه حال پرهیزگار باشد, در ميان اين همه ناپرهیزگاری سرنوشتی جز ناکامی نخواهد داشت, از اینرو شهریاری که بخواهد شهریاری را از کف ندهد, مباید شیوههای ناپرهیزگاری را بیاموزد و هرجا که نیاز باشد به کار بندد. نیکولو ماکیاولی. شهریار, ترجمه داریوش آشوری (تهران: كتاب يرواز: 1374) ص117 - 129

صفحه 9:
هدف سیاست: ایجاد نظم در جامعه © ايجاد بطم دو رام دلرد: © الف- با زور # زور آشکار: دیکتاتوری * زور پنهان: دموکراسی با لبزار: # مجازات حدلکثری ® نظارت حداکثری # فرهنگ سازی ب- مردم خودشان بخواهند: ولایت پذیری 6 علامه طباطبایی می فرمایند: #دموکراسی به عینه همان دیکتاتوری شاهی است که در اعصار گذشته وجود داشت. چیزی که هست, اسمش عوض شده و آن روز استبدادش مگفتند و امروز دموكراسي‌اش مبخولنند. بلکه استبداد و ظلم دموکراسی بسیار بیشتر است. المیزان 4 ص 194

صفحه 10:
ی 1 نظر اندیشمندان غربی در مورد دمو کراسی * . هايز: "دموكراسى به معناى حكومت مستقيم مردم از طريق مجلس اجراشدتی ست. زرا عم مردی تتها رااتدیانی خواستهای شعی وراد ولتا با وعدمی ‎Geil up gcse alk BOY cal‏ را که بر می‌گزینن. نماند‌ی واقعی‌شان نیستند؛ آن‌ها کسانی‌اند که ها خواسته‌های مردم را برآورده می‌کنند ۳۰ نوری. نقد دموکراسی, ص 2 * . ایماتوثل کانت. متوفای 1804: «دموکراسی بدترین توع دیکتاتوری است.» توشته‌های سیاسی کانت آگوست کنت. متوفای 1857: «حاکمیت مردم یک دروغ ننگ‌آور است.» دوینوا. دموکراسی از نظر فیلسوفان. ص 27 * . جان استوارت میل. متوفای 1873: «مردمی که قدرت را اعمال می‌کنند. همان مردمی تیستند که قدرت بر آن‌ها اعمال می‌شود.» کوهن. دموکراسی. ص 23 © . ارنست رنان. متوقای 1892: «انتخایات باعث می‌شود یک عده آدم با اقکار متوسط دور هم جمع بشوند و این مجموعه افکار, پایین‌تر از حد ذهن متوسطترین پادشاهان است.» دوبنوا. دموکراسی از نظر قیلسوفان. ص 27 © . اسوالد اشینگلر. متوقای 1936: «حقیقت این است که با تعمیم حق رای به عموم اقراد. انتخایات معنای اولیه‌ی خود را از دست داده است. [زیرا مردم] گرفتار چنگال قدرت‌های جدید یعنی رهبران احزاب خواهند بود و اين رهبران اراده‌ی خود را با بکارگیری همه‌ی دستگاه‌های تبلیغاتی و تلقینات بر مردم تحمیل می‌کنند».اشپلتگر, قلسفه‌ی سیاست. ص 3 ‎٩‏ . رنه گنون. متوفای 1951:«اگر بپذیریم که اقراد ثابت و واحدی در آن واحد می‌توانند هم حاکم و هم ‏محکوم باشند, دچار تناقض شده‌ایم.» گنون. بحران دنیای متجدد. ص 113 ‎

صفحه 11:
نظر دکتر ‎(sed wi‏ 6 تصادفی لیسبت که مردی چون رابرت کندی در بطق های انتخاباتن خود مصلحت ‎wo‏ داند که بر خلاف انتظار افکار عمومی جهان از وی و حتی بر خلاف خط مش کلی تتنیانتت خارخی نی که همیشه کندی ها آذعا می کردند. رسما اراسرائیل ستایش و جانبداری کند و با جهودهای خرپول نیویورک که سرنوشت سیاسی ملت امریکا را.به کمک کانگسترهای مافیا فى سازید این بزید و بزای آرالی که با پول و جنسيت و هفت تبر تهیه می شود. شرف خویش را گروبگذارد. اگر نه انتخاب نمی شود. #بی شک این پول است.این قذرت است که با هدام تمام مفایل وكوك تبلیغاتی امروز, با * استخدام تمام استعداد ها و امکانات هنری و ادبی و اجتماعی... رای می سازد. آری, آزادند در دادن رای,اما رده اند در ساختن رای. زیرا رای اش را با پول در ‎٠‏ مغزش جا داده اند و سپس آزادش گذاشته اند که به هر که خواست رای بدهد. * وضع سیاسی امروز اروپا و امریکا را اگر نگاه کنیم اهانت بزرگی است. 6 کتاب امامت و امت ض 54

صفحه 12:
ب) نظریه تبعیت اخلاق از سیاست © نتيجه رویکرد مارکسیست - لنینیستی به جامعه و تاریخ است. از دیدگاه مارکسیستی, تاریخ چیزی جز عرصه منازعات طبقاتی نیست؛ طبقاتی که بر اثر شیوه تولید زاده مشوند و پس از مدتی در دل خود, ضدٍ خویش را مپرورند و سپس نابود مشوند و جای خودرا بة طبقه بالند‌های میدهند که ضد خور را مبيرورة. #اخلاق و ديكر مظاهر اجتماعق تابع بنقيد و شرط سیاست و عجل انقلابى هستتد و ارزرش حَود.را از آن منكيرند و يهوسيله آن توجية مشوند, #لنین: 6«هتگامی که مردم از ما درباره اخلاق سوال منکتند. مگوییم که براي يك کمونيشت. کل اخلاق در رابظه با آن نظم و دیسیپلین آهنین و در مبارزه آگاهانه علیه استثمار معنا میابد.22

صفحه 13:
ج) نظریه اخلاق دو سطحی #اخلاق را باید در دو سطح فردی و اجتماعی بررسی کرد. گرچه این دو سطح مشترکاتی دارند, لزوماً آنچه را که در سطح فردی اخلاقی است, نمتوان در سطح اجتماعی نیز اخلاقی دانست " اخلاق فردی براساس معیارهای مطلق اخلاقي سنجیده مشود, در صورتی که اخلاق اجتماعی تابع مصالح و منافع ملی است. # افلاطون: #اكر ذروغ كفتن براى كسى مجاز باشد, فقط برای زمامداران شهر است كه هر وقث صلاح شهر ايجاب كند. خواه ذشمن خواه اهل شهر را قريب دهند, اما اين رفتار براى هيجكس مجاز نيست و اكر فردى از اهالي شهر به حكّام دروغ بكويد. جرم او نظير يا حتى اشدٌ از جرم شخص بيمارى است كه يزشكِ خود را فريب دهد *مارتین لوتر ,پل تیلیخ, راينهولد نیبور, ماکس وبر و هانس مورگنتا را از طرفداران این دیدگاه هستند.

صفحه 14:
د) نظریه یگانگی اخلاق و سیاست © نظام اخلاقى را در دو عرصه زندگی فردی و اجتماعی معتبر منیشمارد و معتقد است که هر آنچه در سطح فردی اخلاقی مباشد, در سطح اجتماعی نیز چنین است و هر آن چه در سطح فردی و برآی افراد غیراخلاقی باشد, در سطح اجتماعی و سیاسی و برای دولتمردان نیز غیراخلاقی است. وظیفه سیاست پرورش معنوي شهروندان, اجتماعی ساختن ‎OUT‏ ‏تعلیم دیگر خواهی و رعایت حقوق دیگران است و اين, چیزی جز قواعد اخلاقی نمباشد ‎٩‏ معتقدین: واسلاوهاول. مهاتباگاندی: تلسون ماندلا وامام خمیی ره #تنها انتقادی که متوان بر اين ديدكاه وارد كرد. آن است که در عمل ايا سياست مبتنی بر اخلاق توفیق خواهد یافت ؟

صفحه 15:
ee = i) 2 نى عرب نمونه ها تفکر ماکیاو لیستی ۰ ۳ 1¢ استعمار: : تصرف ‎a ee‏ هیحان ۳ ن سبک. ‎jj‏ ‎io‏ عوض كردن #فرانو: 20 3° 4» 59 60 كشف آمريكا!! ‎id :‏ چگ 0 اول و دو 7 ش اسلحه ‎sly Sa 5‏ فرو ایجاد < ا

صفحه 16:
امیرالمومنین علیه السلام 6 شورای شش نفره عمل بر اساس سیره شیخین را *. از ماجرای محاصره خانه عثمان سوء استفاده نکرد. 8 آب را صفین بر روی سپاهیان معاویه نبست. 6 در کنار گذاشتن معاویه بر خلاف توصیه ها تردید نکرد. 6 طلحه و زبیر را با دادن حکومت ساکت نکرد. ۴ پیمان اجباری بسته با معاویه را بعدا حتی به دلیل فشار خوارج نشکست.

صفحه 17:
#به خدا قسم معاویه زيرك تر از من نیست, ولی او خیانت مورزد و گناه میکند, و اگر غدر و مکر نکوهیده نبود من از زیرکترین مردمان بودم. ولی هر نیرنگی معصیت است. و هر معصیتی نوعی کفر است, و هر نیرنگ بازی را در قیامت نشانهای است که به آن شناخته میشود. سوگند به خدا که من با مکر و حیله غافلگیر نمیشوم, و با شدّت و سختی ناتوان نمسگردم.

صفحه 18:
دیدگاه امام خمینی ره مبنای نظر امام ره: یکی بودن دین و سیاست, چون اخلاق یکی از سه گانه های دين است. #به كفته امام خمينى, كار به جايى رسيده بود كه بيشتر ‎Jal‏ علم و مقدسان اين باور را يذيرفته بودند كه: «دين عليحده است و سیاست علیحده است». حتی اگر مسخواستند از کسی غیبت کنند, او را «سیاسی» مسخواندند. #امام خمینی, صحیفه نور؛ ج1, ص239 .

صفحه 19:
دروغ جایی در سیاست اسلامی ندارد ©بررسى وعده اب و برق we

صفحه 20:
قتل بی دلیل جایی در سیاست اسلامی ندارد #بررسی اعدامهای سال 67

صفحه 21:
©. من تا آنجایی که بتوانم, تا آنجایی که اخلاق اسلامی اقتضا می‌کند که همه اینها را به آرامش دعوت کنم, همه گروهها و گروهکها را به آرامش دعوت کنم, همه افراد را به آرامش دعوت کنم. عمل خواهم کرد. نصیحت خواهم کرد, نصیحت برادرانه خواهم کرد, نصیحت خاضعانه خواهم کرد. لکن اين را باید همه بدانند که آن روزی که من احساس خطر برای جمهوری اسلامی بکنم, آن روزی که من احساس خطر برای اسلام بکنم. آن روز این‌طور نيست كه باز من بنشينم نصيحت کنم؛ دست همه را قطع خواهم كرد. #جلد ۱۴ - صفحه ۴۱۶

صفحه 22:
آیات شیطانی © سمه تعالی © إنا لله و إنا إليه راجعون 4 © به اطلاع مسلمانان غيور سراسر جهان ميرسانم مؤلف كتاب «آيات شيطانى» كه عليه اسلام و بيامبر و قران, تنظیم و چاپ و منتشر شده است, همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن, محکوم به اعدام میباشند. از مسلمانان غیور میخواهم تا در هر نقطه که آتان را يافتند. سریعاً آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در اين راه کشته شود, شهید است آن شاء اللّه. ضمناً اگر کسی دسترسی ‎Algo a‏ کتاب دارد ولی خود قدرت اعدام او را ندارد. او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد. 8 تفر از سفرای اروپایی فراخوانده میشوند توسط کشورهای *ب ها الذین آقئو اقا مشک تجسن قلا یَفْرُوا هذا و إِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةَ قَسَؤفت (28)توبه

صفحه 23:
‎os‏ ها ‏نظر حضرت امام ره امام خمينى (ره)؛ 7 تير 1314 #پرهیز و بر حذر باش- ای برادر روحانی و دوست عقلانی- از اين اشباح مدعى تمدن و تجدد که آنان ستوری زمیده و گزگهایی درنده و شیاطیتی انسان تما هستند که از ‎alge‏ گمزاهتر و ار شیطان پست‌ترند: و قسم به جان حقيقت که میان آنان و تمدن آن چنان فاصله دوری است که اگر به شرق روند تمدن به غرب گریزد و چون به غرب روی آورند تمدن به شرق برود, و همانند تو که از شیر می‌گریزی تمدن از ايشان در قرار است, که ضرر ایشان بر بتی آدم از آدمخوارگان بیش است. غرب از اين اصلاً خبری ندارد. غرب دتبال اين است که طیاره درست کند؛ به انسان کار ندارد. عالّم را انسان باید درست بکند؛ غرب به انسان کار ندلرد. غرت به ظیازه کار دارد, و این طور چیزهاء انسان را زو به تياهن دارد مت‌بزد: دازد لسن زا محشی بار می‌آوزد بعنی آدمکش بالاتر وحشی: آن است که بیشتر آدم می‌کشد؛ بیشتر جیوان می‌خورد. غرب دارد اسان را وحشي باز می‌آورد. آن وخشی که آدمخوار است,|ذهکش است!: 1 مکش با می آورد:

صفحه 24:
عمل بر اساس تکلیف الهمی #امام در پاریس می فرمودند:«اگر تمامی افراد بگویند شاه برود, من هم با آنها می گویم شاه بايد برود. آگر افراد معدودی باشند که این مطلب را بگویند, باز هم با آنها می گویم شاه باید برود و اگر هیچکس نگوید شاه برود, باز من می گویم شاه باید برود, چون اين امر به دلخواه مر تیست که بکويم با نگويم. كفتن. رى تكليت آلهی است؛ این وظیقه است » #دکتر حسن حبیبی- روزنامه ‎-sleMbl‏ 60/7/19

صفحه 25:
= عمل بر اساس قانون #تقيّد و التزام امام به قوانين و مقررات منحصر به نظام اسلامى نبود. بلكه به رعايت مصالح عمومى جامعه و حفظ بيت المال بستكى داشت. امام حتى در رزيم باطل يهلوى نيز مشابه اين روش را داشتند. مرحوم ايت الله شهید حاج آقا مصطفی خمینی نقل می کرد در شهر همدان امام به هنگام عبور از عرض یکی از خیابانها به خاطر عدم عبور از روی جدول وسط خیابان که چمن کاری شده بود مسافت زیادی را طی می کردند تا از تقاطع عابر پیاده عبور کنند و مجبور نباشند قدم روی چمن ها بگذارند:

صفحه 26:
هدف وسیله را توجیه نمیکند یکی از خصوصیات بارز امام اين بود كه حتى در مملکت کفر هم حقوق و قوانین اجتماعی آن جامعه را رعایت می کردند. از جمله وقتی در پاریس برادران پولی جمع کرده و گوسفندی خریدند و آن را در پشت حیاطی که امام برای نماز به آنجا می آمدند, ذیح کردند و به مناسبت شب عاشورا مقداری از آن خوراک تهیه کردند و مقداری از آن را هم برای منزل امام فرستادند. چون در فرانسه قانونی وجود دارد که طبق آن ذیح هر حیوانی در خارج از کشتارگاه به خاطر رعایت مسائل بهداشتی ممنوع است نا امام از چنین قانونی اطلاع یافتند. فرمودند: چون تخلف از قانون حکومت اینجا شده است. من از این گوشت نمی خورم.

صفحه 27:
الحمدلله رب العالمین با تشکر از حسن توجه شما ‎andishehdini@®‏

بسم الله الرحمن الرحیم بازخوانی آراء و اندیشه های اخالقی امام خمینی ره دهمین طریق جاوید 29مرداد 1396 موضوع بحث آراء و اندیشه های اخالق سیاسی تذکرات .1بحث در باب اندیشهای اخالقی حضرت امام ره است البته به مناسبت به رفتارها هم اشاره ای خواهد شد. .2بحث از نظر حقیر آزاد است. .2پیش فرض بنده این نیست که همه موافق حضرت امام ره باشند. .3لزوما در یک جلسه به نتیجه واحدی نخواهیم رسید. .4شبهات زیاد است لذا مجبوریم دفع شبهه هم داشته باشیم. .5به دلیل وقت محدود قطعا همه مسائل مورد بررسی نمیتواند قرار بگیرد لذا بنده در خارج از جلسه هم در اختیار دوستان هستم. ضرورت بحث جه ‏امام Kرا نباید به‌عنوKان صKرفا ً یک شخصKیّت KمKحترم تاریخی مورد توّ K قرار داد؛ بعضی این‌جور میخوKاهند :امام یک شKخصKیّت Kمحترمی اسKت در تاریخ این کشور که روزگاری بوKد ،فعّال Kبود ،مفید بود ،بعد هم از میان جمعیّت Kرفت Kو روزگار او تمام شد؛ احترامش Kمیکنیم، نامKش را با تجKلیل می‌آوریم ،صKرفا ً همین؛ بعضKی میخواهند امام را این‌جوKر بشناسند و بشKناسKانند و این‌جوKر تلقّی کنند؛ این غلط KاسKت. آن راهی که میتواند مانع از این تحریف بشود ،بازخKوانی اصKول امام است .Kامام یک اصKولی دارد ،یک مبانی‌ای دارد؛ این مKبانی در طKول ده سKال دوران حKاکمیّت اسالمی و پیش از آن در طKوKل پانزده سKال دوران نهضت ،Kدر بیانات گوناگون بیان شده اسKتK؛ اصوKل امام را در این بیانات میشKود پیدا کرد؛ 14-3-94  نظریات چهار نظریه مطرح در باب اخالق و سیاست: الف) نظريه جدايى اخالق از سياست ب) نظريه تبعيت اخالق از سياست ج) Kنظريه اخالق دو سطحى این سه نظریه جدایی اخالق و سیاست است. د) نظريه يگانگى اخالق و سياست 6ف) نظريه جدايى اخالق از سياست ال ‏توجه به اخالق در سياست ،به شكست در عرصه سياست مىانجامد ،زيرا مدار اخالق حق و حقيقت است ،حال آن كه غرض سياست ،منفعت و مصلحت مىباشد .اخالق از ما ِ مىخواهد تا حقيقت را -گرچه بر ضد خودمان باشد -بگوييم، حقكشى نكنيم ،با انسانها همانند ابزار رفتار نكنيم ،همواره پايبند عدالت باشيم ،دروغ نگوييم ،از فريبكارى بپرهيزيم، حقايق را پنهان نكنيم و . ...حال آن كه الزمه سياست دست ً شستن از پارهاى اصول اخالقى است و اساسا هرگونه اقدام ِ نهادن فضايل اخالقى آغاز سياسى ،با اخالقستيزى و زير پا ِ فعاليت سياسى ممكن بدون «دستهاى آلوده» هيچ مىشود و ِ ِ نيست. ‏تعبير «دستهاى آلوده» را مايكل والزر در دهه هفتاد ميالدى وارد ادبيات سياسى كرد تفکر ماکیاولیستی هدف Kوسیله را توجیه میکند. ‏برای رسیدن به Kهدف میتوان از هر وسیله ای استفاده کرد. اين متفكر در نوشته معروف خود «شهريار» : ‏هKر كه Kبخواهد در همه Kحال پرهيزگار باشد ،در ميان اين همه ناپرهيزگارى سرنوشتى جز ناكامى نخواهد داشت ،از اينرو شهريارى كه Kبخواهد شهريارى را از كف ندهد ،مىبايد شيوههاى ناپرهيزگارى را بياموزد و هرجا كه نياز باشد به كار بندد. نيكولو ماكياولى ،شهريار ،ترجمه داريوش آشورى (تهران: كتاب پرواز )1374 ،ص118 - 117 هدف سیاست :ایجاد نظم در جامعه ایجاد نظم دو راه داKرد: الف -Kبا زور زور آشکار :دیکتاتوریK زور پنهان :دموکراKسی با اKبزار: مجازات حداKکثریK نظارت حداکKثریK فرهنگ سازیK ب -مردم خودشان بخواهند :والیت پذیKریK عالمه طباطبایKی می فرمایند: دموکKراسKی به عينه همان ديكتاتورى KشاهKى اKست كKه در اKعصار گKذشته وجود داشKت .چKيزى كKه هسKت ،اسمش عوض Kشده و آن روز استبدادش Kمىگفتند و امروز دموكراسي‌اش KمىخواKنند .بKلكه استبداد و ظلم ِ دموكKراسى بسKيار بيشKتر اKست .المیزان ج 4ص194 K نظر اندیشمندان غربی در مورد دموکراسی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ .هابز" :دموکراسی به معنای حکومت مستقیم مردم از طریق مجلس اجراشدنی نیست .زیرا عامه‌ی مردم تنها در اندیشه‌ی خواسته‌های شخصی خودشانند ولذا با وعده‌ی این و آن فریفته می‌شوند ،پس آنانی هی Kواقعی‌شان نیستند؛ آن‌ها کسانی‌اند که تنها خواسته‌های مردم را برآورده را که بر می‌گزینند ،نمایند ‌ می‌کنند ".نوری .نقد دموکراسی .ص 2 .ایمانوئل کانت .متوفای « :1804دموکراسی بدترین نوع دیکتاتوری است ».نوشته‌های سیاسی کانت .آگوست کنت .متوفای « :1857حاکمیت مردم یک دروغ ننگ‌آور است ».دوبنوا .دموکراسی از نظر فیلسوفان .ص 27 .جان استوارت میل .متوفای « :1873مردمی که قدرت را اعمال می‌کنند ،همان مردمی نیستند که قدرت بر آن‌ها اعمال می‌شود ».کوهن .دموکراسی .ص 23 .ارنست رنان .متوفای « :1892انتخابات باعث می‌شود یک عده آدم با افکار متوسط دور هم جمع بشوند و این مجموعه افکار ،پایین‌تر از حد ذهن متوسط‌ترین پادشاهان است ».دوبنوا .دموکراسی از نظر فیلسوفان .ص 27 .اسوالد اشپنگلر .متوفای « :1936حقیقت این است که با تعمیم حق رای به عموم افراد ،انتخابات معنای اولیه‌ی خود را از دست داده است[ .زیرا مردم] گرفتار چنگال قدرت‌های جدید یعنی رهبران احزاب خواهند بود و این رهبران اراده‌ی خود را با بکارگیری همه‌ی دستگاه‌های تبلیغاتی و تلقینات بر مردم تحمیل می‌کنند».اشپلنگر ،فلسفه‌ی سیاست .ص 83 .رنه گنون .متوفای «:1951اگر بپذیریم که افراد ثابت و واحدی در آن واحد می‌توانند هم حاکم و هم محکوم باشند ،دچار تناقض شده‌ایم ».گنون .بحران دنیای متجدد .ص 113 نظر دکتر شریعتی تصادفی نیست که مردی چون رابرت کندی در نطق های انتخاباتی خود مصلحت می داند که بر خالف انتظار افکار عمومی جهان از وی و حتی بر خالف خط مش کلی سیاست خارجی یی که همیشه کندی ها ادعا می کردند ،رسما ً ازاسرائیل ستایش و جانبداری کند و با جهودهای خرپول نیویورک که سرنوشت سیاسی ملت امریکا را به کمک کانگسترهای مافیا می سازند الس بزند و برای آرائی که با پول و جنسیت و هفت تیر تهیه می شود ،شرف خویش را گروبگذارد ،اگر نه انتخاب نمی شود. بی شک این پول است ،این قدرت است که با استخدام تمام وسایل موجود تبلیغاتی امروز ،با استخدام تمام استعداد ها و امکانات هنری و ادبی و اجتماعی ...رای می سازد. آری ،آزادند در دادن رای،اما بَرده اند در ساختن رای .زیرا رای اش را با پول در مغزش جا داده اند و سپس آزادش گذاشته اند که به هر که خواست رای بدهد. وضع سیاسی امروز اروپا و امریکا را اگر نگاه کنیم اهانت بزرگی است. کتاب امامت و امت ص 54 ب) نظريه تبعيت اخالق از سياست ‏نتيجKه رويكرد ماركسيسKت - Kلنينيستى به جامعه و تاريخ اسKت .Kاز ديدگاه ماركسKيستى ،تاريخ چيزى جز عرصKه منازعات طKبقاتى نيستK؛ طبقKاتى كه بر اثر شيوه توليد زاده مىشوKند و پس از مدتى در دل خود ،ضد ِ خويش را مىپرورند و سپس نابوKد مىشKوند و جاى خKود را به طKبقه بالندهاى مىدهند كه ضد ِ خود را مىپرورد. ‏Kمل اخالق و ديگر مظاهرِ اجتماعى تابع بىقيد و شر ِ ط KسKياسKت و ع ِ ِ انقالبى هستند و ارزش Kخود را از آن مىگيرند و بهوKسيله آن توجيه مىشوKند، لنین: « هنگامى كه مردم Kاز ما درباره اخالق سؤال مىكنند ،مىگوييم كه ل Kاخالق در رابطه با آن نظم و ديسيپلين برا ِ ى يك كمونيست ،Kك ِ آهنين و در مبارزه آگاهانه عليه استثمار مKعنا مىيابد22. ج) نظريه اخالق دو سطحى اخالق را بايد در دو سطح فردى و اجتماعى بررسى كرد .گرچه اين دو سطح فردى اخالقى است، سطح مشتركاتى دارند ،لزوما ً آنچه را كه در ِ نمىتوان در سطح اجتماعى نيز اخالقى دانست ى سنجيده مىشود ،در صورتى اخالق فردى براساس معيارهاى مطلق اخالق ِ ِ منافع ملى است. تابع مصالح و كه اخالق اجتماعى ِ ِ افالطون: زمامداران شهر است اگر دروغ گفتن براى كسى مجاز باشد ،فقط براى ِ صالح شهر ايجاب كند ،خواه دشمن خواه اهل شهر را فريب كه هر وقت ِ ى شهر دهند ،اما اين رفتار براى هيچكس مجاز نيست و اگر فردى از اهال ِ شخص بيمارى به حكّام دروغ بگويد ،جرم او نظير يا حتى اشد ِّ از جرم ِ پزشك خود را فريب دهد است كه ِ مارتين لوتر ،پل تيليخ ،راينهولد نيبور ،ماكس وبر و هانس مورگنتا را از طرفداران اين ديدگاه هستند. ِ د) نظريه يگانگى اخالق و سياست نظام اخالقى را در دو عرصه زندگى فردى و اجتماعى معتبر سطح فردى اخالقى مىشمارد و معتقد است كه هر آنچه در ِ سطح مىباشد ،در سطح اجتماعى نيز چنين است و هر آن چه در ِ فردى و براى افراد غيراخالقى باشد ،در سطح اجتماعى و سياسى و براى دولتمردان نيز غيراخالقى Kاست. ى شهروندان ،اجتماعى ساختن آنان، وظيفه سياست پرورش معنو ِ تعليم ديگر خواهى Kو رعايت حقوق Kديگران است و اين ،چيزى جز قواعد اخالقى نمىباشد. معتقدین:واسالوهاول ،مهاتماگاندى ،نلسون ماندال و امام خمينى Kره ‏تنها انتقادى كه مىتوان بر اين ديدگاه وارد كرد ،آن است كه در سياست مبتنى Kبر اخالق Kتوفيق Kخواهد يافت ؟ عمل آيا ِ نمونه هایی از تفکر ماکیاولیستی غرب .1استعمار: ‏کهنه :تصرف سرزمین ‏نو :حاکم دست نشانده ‏فرانو :عوض کردن سبک Kزندگی و تفکر .2کشف آمریکا!! .3بمب اتم .4جنگ جهانی اول و دوم .5حق وتو .6ایجاد جنگ Kبرای Kفروش اسلحه ‏و.... امیرالمومنین علیه السالم . 1شورای شش نفره عمل بر اساس سیره شیخین را نپذیرفت. . 2از ماجرای محاصره خانه عثمان سوء استفاده نکرد. .3آب را صفین بر روی سپاهیان معاویه نبست. . 4در کنار گذاشتن معاویه بر خالف توصیه ها تردید نکرد. . 5طلحه و زبیر را با دادن حکومت ساکت نکرد. .6پیمان اجباری بسته با معاویه را بعدا حتی به دلیل فشار خوارج نشکست. سیاست معاویه یا علی خطبه 200 و اللَّه ما معاوي َأ ة الْغَد ْ ِر ج ُر وَ لَوْ اَل ك َ َراهِي َ ُ ِ َ ُ َ َِ ُ منِّي وَ لَكِن َُّ ة ب ِ دْهَى ِ ه يَغْد ِ ُر وَ يَفْ ُ َ َأ ج َرة ٌ وَ ك ُ ُّ ن ك ُ ُّ ن دْهَى الن َّ تِ K ل فُ َ ل Kغُد َ َرةٍ فُ َ لَكُن ْ ُ ج َرةٍ كُف ََرة ٌ وَ اس وَ لَك ِ ْ م ْ ِ ف به يوم الْقيامة و اللَّه ُأ مكِيدَةِ وَ اَل فُ K لِك ُ ِّ ستَغْ َ ما ْ ل بِال ْ َ ِ َ ل Kغَادِرٍ لِوَKاءٌ يُعْ َر ُ ِ ِ َ ْ َ ِ َ َ ِ َ ُأ م ُز بِال َّK شدِيدَةِ . ْ سKتَغْ َ ترجمه: به خدا قسKم معاويه زيرك تر از من نيست ،Kولى Kاو خيانت Kمىورزد و گناه مىكند ،و اگر غدر و مكر نكوKهيده نبود من از زيركترين مردمان بودم ،ولى هر نيرنگى معصيت KاسKت ،Kو هر معصKيتى نوعى كفر اسKت ،و هر نيرنگ بازى را در قيامت Kنشانهاى است Kكه به آن شKناخKته مىشوKد .سوگند به خدا كه من با مكر و حKيله غافلگير نمىشKوم ،و با شدّت و سKختى ناتوان نمىگردم.K دیدگاه امام خمینی ره مبنای نظر امام ره: یکی بودن دین و سیاست ،چون اخالق یکی از سه گانه های دین است. ‏به گفته امام خمينى ،كار به جايى رسيده بود كه بيشتر اهل علم و مقدسان اين باور را پذيرفته بودند كه« :دين ِ عليحده است و سياست عليحده است» .حتى اگر مىخواستند از كسى غيبت كنند ،او را «سياسى» مىخواندند. ‏امام خمينى ،صحيفه نور ،ج ،1ص. 239 دروغ جایی در سیاست اسالمی ندارد ‏بررسی وعده آب و برق مجانی قتل بی دلیل جایی در سیاست اسالمی ندارد ‏بررسی اعدامهای سال 67 عزل بنی صدر بعد از رای عدم کفایت .من تا آنجایی که بتوانم ،تا آنجایی که اخالق اسالمی اقتضا می‌کند که همه اینها را به آرامش Kدعوت کنم ،همه گروهها و گروهکها را به آرامش دعوت کنم ،همه افراد را به آرامش دعوت کنم ،عمل خواهم کرد ،نصیحت خواهم کرد ،نصیحت برادرانه خواهم کرد ،نصیحت خاضعانه خواهم کرد ،لکن این را باید همه بدانند که آن روزی که من احساس خطر برای جمهوری اسالمی بکنم ،آن روزی که من احساس خطر برای اسالم بکنم ،آن روز این‌طور نیست که باز من بنشKینم نصیحت کنم؛ دست همه را قطع خواهم کرد. ‏جلد - ۱۴صفحه ۴۱۶ آیات شیطانی سمه تعالی إنا للَّه و إنا إلیه راجعون به اطالع مسلمانان غیور سراسر جهان میرسانم مؤلف کتاب «آیات شیطانی» که علیه اسالم و پیامبر و قرآن ،تنظیم و چاپ و منتشر شده است ،همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن ،محکوم به اعدام میباشند .از مسلمانان غیور میخواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند ،سریعا ً آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر کس در این راه کشته شود ،شهید است ان شاء اللَّه .ضمنا ً اگر کسی دسترسی به مؤلف کتاب دارد ولی خود قدرت اعدام او را ندارد ،او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد. 12 نفر از سفرای اروپایی فراخوانده میشوند توسط کشورهای خود. َأ م ْ م م بَعْد َ عا ِ جد َ ال ْ َ ن نَ َ ركُو َ حرا َ م ْ مه ِ ْ س ِ س فَال يَق َْربُوا ال ْ َ ما ال ْ ُ منُوا ِإن َّ َ ذين آ َ ج ٌ يا يُّهَا ال َّ َ ش ِ م سوْ َ م عَيْل َ ً ن ِ ه ِ م َ ن شاءَ ِإ َّ ضلِهِ ِإ ْ ن فَ ْ هذا َو ِإ ْ ة فَ َ حكي ٌ ه عَلي ٌ ن الل َّ َ م الل َّ ُ ف يُغْنيك ُ ُ خفْت ُ ْ م ْ ()28توبه نظر حضرت امام ره امام خKمینی (ره)؛ 07تیر 1314 پKرهیز و بر حذر باش -Kای برادر روحانی و دوست عقالنی -از این اشباح مدعی تمدن و تجدد که آنان ستوری رمیده و گKرگKهایی درنKده و شیاطینی انسKان نما هسKتند که اKز حیوان‌ گKمراهتر و اKز شیطان پست‌ترند ،و قسKم به جان حقیقت کKه میان آKنان و تمدن آن چنان فاصله دوری است که اگر به شرق روند تمدKن به غرب Kگریزد و چون به غرب روی Kآورند تمدن بKه شرق برود ،و همانKند تKو کKه از شKیر می‌گKریزی تمدن از ایشKان در فرار اKست ،که ضرر ایشKان بر بنی آدم از آدمخوارگKان بیش است‌. غرب Kاز این اصاًل خبری ندKارد .غرب دنبال این اسKت کKه طیاره درست کند؛ به انسKان کار ندارد .عالَم را انسKان باید درست بKکند؛ غرب به انسKان کKار نداKرد. غرب Kبه طیاره کKار دارد ،و این Kطور چیزها ،انسKان را رو به تباهی دارد می‌برد. دارد اKنسKان را وحشKی بار می‌آورد -یعنی آدمکش -باالتKر وحشKی ،آن است که بKیشKتر آدم می‌کشKد؛ بیشKتر حKیوان می‌خورد .غرب Kدارد اKنسKان را وحشKی بار می‌آورد .آن وحشKی کKه آدمخوار است ،آدمکش است! آKدمکش بار می‌آورد. عمل بر اساس تکلیف الهی ‏امام در پاریس می فرمودند«:اگر تمامی افراد بگویند شاه برود ،من هم با آنها می گویم شاه باید برود .اگر افراد معدودی باشند که این مطلب را بگویند ،باز هم با آنها می گویم شاه باید برود و اگر هیچکس نگوید شاه برود ،باز من می گویم شاه باید برود ،چون این امر به دلخواه من نیست که بگویم یا نگویم .گفتن ،یک تکلیف الهی است؛ این وظیفه است». ‏دکتر حسن حبیبی -روزنامه اطالعات.60 / 7 / 19 - عمل بر اساس قانون ‏تقیّد و التزام امام به قوانین و مقررات منحصر به نظام اسالمی نبود .بلکه به رعایت مصالح عمومی جامعه و حفظ بیت المال بستگی داشت .امام حتی در رژیم باطل پهلوی نیز مشابه این روش را داشتند .مرحوم آیت الله شهید حاج آقا مصطفی خمینی نقل می کرد در شهر همدان امام به هنگام عبور از عرض یکی از خیابانها به خاطر عدم عبور از روی جدول وسط خیابان که چمن کاری شده بود مسافت زیادی را طی می کردند تا از تقاطع عابر پیاده عبور کنند و مجبور نباشند قدم روی چمن ها بگذارند. هدف وسیله را توجیه نمیکند ‏یکی از خصوصیات بارز امام این بود که حتی در مملکت کفر هم حقوق و قوانین اجتماعی آن جامعه را رعایت می کردند .از جمله وقتی در پاریس Kبرادران پولی جمع کرده و گوسفندی خریدند و آن را در پشت حیاطی که امام برای نماز به آنجا می آمدند ،ذبح کردند و به مناسبت شب عاشورا مقداری از آن خوراک تهیه کردند و مقداری از آن را هم برای منزل امام فرستادند .چون در فرانسه قانونی وجود دارد که طبق آن ذبح هر حیوانی در خارج از کشتارگاه به خاطر رعایت مسائل بهداشتی ممنوع است تا امام از چنین قانونی اطالع یافتند ،فرمودند :چون تخلف Kاز قانون حکومت اینجا شده است ،من از این گوشت نمی خورم. الحمدهلل رب العالمین با تشکر از حسن توجه شما ‏andishehdini@

51,000 تومان