پزشکی و سلامت دامپزشکی

بازرسی های بهداشتی در کشتارگاه

bazresi_behdashti_dar_koshtargah

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بازرسی های بهداشتی در کشتارگاه”

بازرسی های بهداشتی در کشتارگاه

اسلاید 1: بازرسی های بهداشتی در کشتارگاه دکتر محمد حسن گلپایگانی

اسلاید 2: کشتار اضطراریEmergency slaughterكشتار دام ­هایی كه به علت درد حاد و یا شرایط خاص قادر به ادامه حیات طبیعی نبوده و تعلل در کشتار منجر به تلف شدن آن ها می شود. مهم ترین مواردی که سبب انجام کشتار اضطراری دام می شود عبارتست از شکستگی ها و تصادفات شدید، بیرون زدگی رحم و سخت زایی، زمين گيري هاي طولاني مدت مثل تب شير و اختلالات تنفسی حاد نظیر انسداد مجاری

اسلاید 3: بازرسی بهداشتی گوشت و آلایش­های دامی در کشتارگاه حفظ سلامت جامعه مهم­ترین هدف از انجام بازرسی­های بهداشتی در کشتارگاه­ها است. در کشتارگاه­های پیشرفته و صنعتی، مکانیسم های مختلفی برای گردآوری مستمر داده ها و اطلاعات دام های کشتاری و تجزیه و تحلیل آن ها از منابع مختلف وجود دارد. =Documentation یا مستند سازییکی از کاربردهای اصلی این سیستم، استفاده از اطلاعات کشتارگاه به منظور تشخیص دقیق بیماری­ها و انواع اپیدمی­ها است. سیستم ثبت اطلاعات در کشتارگاه باید شامل اطلاعات دقیق دام (سن، جنس، گونه و نژاد)، شرایط بیماری، عامل بیماری و وزن گوشت و ضمائم ضبطی باشد.

اسلاید 4: بازرسی بهداشتی باید بصورت منظم و هدفمند انجام پذیرد تا اطمینان لازم از سلامت محصولات گوشتی مورد مصرف انسان حاصل شود. اصولاً سه دسته از گوشت­ها غیر قابل عرضه برای مصرف انسان هستند:الف) واردات غیر قانونی: در مواقعی که دام زنده یا لاشه از کشور دیگری به طور غیر قانونی و بدون اخذ مجوزهای بهداشتی لازم وارد شده­ باشد.ب) کشتار و عمل­آوری غیر قانونی: در مواردی که کشتار دام و یا عمل آوری گوشت در خارج از کشتارگاه­ها و مراکز صنعتی و بدون نظارت های قانونی انجام شده باشد. ج) گوشت گونه های حفاظت­شده و در معرض خطر: شکار غیر مجاز و مصرف گوشت برخی از گونه های حیوانی حفاظت شده، در برخی از نقاط دنیا به ویژه قسمت­های مرکزی و غربی قارۀ آفریقا رواج دارد. یکی از مهم ترین علل آن فقر و وضعیت نامساعد اقتصادی بومیان منطقه است. - اصولاً به هر گوشت یا لاشه­ای که به صورت غیر قانونی از شکار حیوانات حیات ­وحش کمیاب و در معرض خطر حاصل شود، Bushmeat"" اطلاق می­شود.

اسلاید 5: بازرسی بهداشتی قبل از کشتار مهم­ترین اهداف بازرسي قبل از کشتار عبارتند از:1)- تعیین بيماري هايي که تشخیص آنها در بازرسی پس از کشتار و از روي لاشه امكان پذير نباشد.- هاری و کزاز از جمله بیماری هایی هستند که تشخیص آنها تنها از طريق كنترل علايم بالینی و رفتاری حيوان قابل تشخيص است.2- )تشخیص حیوانات دارای بیماری­ها و عوارض قابل درمان و تعویق کشتار آن­ها تا زمانی که به طور کامل بهبود یابند. - زیرا برخی از عوارض زودگذر و قابل درمان مانند خستگی مفرط دام به ضبط کل یا بخشی از لاشه منجر می شوند.3-) جلوگیری از کشتار دام­ های مبتلا به بیماری های مسری و خطرناک (نظیر شاربن، جنون گاوی، و هاری) و معدوم سازی این دام ها به منظور پیشگیری از انتشار عوامل عفونی. 4)- اطمینان از اینکه حیوانات به طور کامل استراحت کرده و کلیۀ اطلاعات لازم برای تشخیص و قضاوت های بعدی در مورد لاشه آن ها اخذ شده است. 5)- حصول اطمینان از نظافت و ضد عفونی کامیون های حمل و نقل

اسلاید 6: بازرسی قبل از کشتار در دو مرحله انجام می گیرد که ابتدا در هنگام ورود دام به کشتارگاه و دیگری قبل از کشتار دام انجام می گیرد. تعداد دام ها و تراكم آنها در اصطبل انتظار بايد طوري باشد كه معاينه و بازرسي آن­ها به آساني امكان پذير باشد. بازرسي قبل از كشتار بايد در روشنايي كافي و در مكاني كه حيوانات در دو حالت استراحت و حرکت به خوبي ديده مي شوند انجام گيرد. در حین بازرسي، تمام وضعیت های غیر طبیعی حیوان، علايم بيماري، آشفتگي، جراحات و غيره باید مورد توجه قرار گیرد. دام­های دارای کوفتگی یا شکستگی های وسیع باید به­صورت اضطراری کشتار شوند. حیواناتی که علایم بالینی بیماری را نشان می­دهند باید به منظور انجام آزمایشات لازم و قضاوت نهایی تحت مراقبت قرار گیرند و آنهایی که درمان شده اند به عنوان موارد مشکوک باید از حیوانات سالم جدا شوند.

اسلاید 7: تاریخچۀ مدیریتی محل و وضعیت پرورش دام می بایست در برگۀ گزارش بازرسی قبل از کشتار ثبت ­شود. دیگر اطلاعات مورد نیاز عبارتند از : - مشخصات صاحب دام- تعداد حيوانات گله در زمان ورود - جنس، سن، گونه و نژاد دام- تاريخ و ساعت دقیق بازرسي قبل از كشتار - علایم باليني و دماي بدن (در صورت وجود بيماري)پس از انجام بازرسی قبل از کشتار، در صورت تأخیر در کشتار به مدت بیش از یک روز، بازرسی بهداشتی باید مجدداً انجام گیرد.

اسلاید 8: بازرسی بهداشتی بعد از کشتار بازرسي پس از کشتار به منظور تشخیص و حذف گوشت های آلوده و نامناسب برای مصارف انساني انجام می گیرد. - تشخیص حاد و یا مزمن بودن ضایعه- تشخیص موضعی و یا عمومی بودن ضایعه- تشخيص اهميت جراحات پاتولوژيكي عمومي روی لاشه و ارتباط آن­ها با اندام های دیگر بدن بويژه كبد، كليه، قلب، طحال و سيستم لنفاوي- انطباق يافته هاي حاصل از بازرسی قبل و پس از كشتار به منظور تشخيص نهايي- ارسال نمونه های مشکوک به آزمايشگاه به منظور تشخيص قطعي عامل بیماری

اسلاید 9:

اسلاید 10:

اسلاید 11:

اسلاید 12: قضاوت نهايي با بررسي لاشه و بخش هاي مختلف آن و بر اساس مشاهده، ملامسه، بوييدن، ‌برش روي اجزاي لاشه و نيز تجزیه و تحلیل علايم قبل از كشتار و نتايج آزمايشگاهي صورت مي گيرد. در زمان بازرسی لاشه، باید به رنگ، بو، علایم کوفتگی و دیگر مشاهدات غیر طبیعی لاشه توجه کرد. همچنین برخی از عقده­های لنفی باید ملامسه و برش داده شده تا ضایعات احتمالی مشاهده شوند. قفسۀ صدری و محوطه شکمی نیز باید به دقت مورد بازرسی قرار گیرند.اصلاح و يا ضبط لاشه مي تواند به علت حداقل يكي از موارد زير باشد:- بخش­هایی که غير طبيعي يا آلوده باشد.- بخش­هایی كه مصرف آن به انتقال آلودگی به انسان و بروز بیماری منجر شود. - بخش­هایی که براي مصرف كننده غير قابل قبول و نامطبوع باشد.

اسلاید 13: قضاوت بعد از بازرسی پس از کشتار بر سه اساس است:1) ضبط کلی لاشه : در موارد آلودگی به پاتوژن خطرناک و یا ابتلا کل یا بخش زیادی از لاشه به آلودگی انجام می شود. مثل سل حاد، شاربن، زردی کل لاشه، آلودگی های شدید انگلی در کل لاشه2) ضبط موضعی: در مواقعی که آلودگی فقط قسمت های محدودی از لاشه و یا آلایش ها را در گیر کند. مثل کوفتگی و ضربدیدگی موضعی لاشه، آلودگی موضعی به برخی از انگل ها- در این مواقع فقط قسمت های دارای ضایعه حذف شده و مابقی اجازه مصرف دارند.3) مصرف مشروط: گاهی لاشه به برخی از پاتوژن هایی آلوده است که در صورت انجام تیمار حرارتی یا سرمایی مرتفع می شود. مثلا لاشه مبتلا به برخی از انگل ها در صورتی که در سرمای شدید یا حرارت بالا قرار گیرند آلودگی بر طرف می شود که اینکار در صنایع انجام می شود. البته اینگونه گوشت ها برای مصرف خانوار منع مصرف دارد. (مصرف مشروط یعنی اجازه مصرف به شرط انجام تیمارهای خاص و یا نوع مصرف خاص)

اسلاید 14: آزمایشات میکروبی: - دام تب دار- خروج ترشحات از منافذ بدن دام (رحم، بینی و ...)- کشتار اضطراری-در مواقعی که خروج امعا و احشا بیش از یکساعت بطول بیانجامد (به دلیل احتمال خروج پاتوژن های روده ای از دستگاه گوارش و انتقال به لاشه)- در مواقعی که دام اسهال داشته باشد-مشکوک بودن به بیماری خاص- زمانیکه امعا و احشا جابجا شده و تطبیق آنها با لاشه میسر نباشد و مشخص نباشد که امعا و احشا متعلق به کدام لاشه است.

اسلاید 15: چه قسمت هایی را باید برای آزمایش میکروبی ارسال کرد؟- دو تکه عضله که هر کدام 300-400 گرم باشد. نکته : جایگاه عضلات باید قرینه و معکوس باشد. مثلا اگر از عضله دست راست نمونه گرفته شود نمونه بعدی باید ران پای چپ باشد. - دو عقده لنفاوی -کبد : در گوسفند کل کبد و در گاو 300-400 گرم کبد- طحال و کلیه ها بطور کامل- در موارد التهاب روده : قسمتی از روده را انتخاب کرده و ابتدا و انتهای آن با نخ های پلاستیکی مخصوص به دقت بسته می شود . سپس برش داده و به آزمایشگاه ارسال می شود.

اسلاید 16: در مواردی نادر گوشت برخی از دام ها به رغم آلوده نبودن به هیچیک از عوامل عفونی و یا آلاینده های شیمیایی، به دلیل وجود ناهنجاری­های اسکلتی مادرزادی قابل عرضه نیستند. اين موارد تقريباً كمياب بوده و ميزان وقوع آن­ها در حدود 0/5 درصد است. در اکثر موارد، تراتوژن­ها (Teratogens) عامل بروز ناهنجاری های مادرزادی هستند و در جنين در حال رشد، حالت غير طبيعي ايجاد مي كنند. چند انگشتي يا پلي داكتيلي (Polydactyly ) یک نوع ناهنجاری های مادرزادی است

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید