کسب و کار اقتصاد و مالی

بازنشستگی و سایر مزایای پس از آن، حسابداری بیمه

hesabdariye_bimeh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بازنشستگی و سایر مزایای پس از آن، حسابداری بیمه”

بازنشستگی و سایر مزایای پس از آن، حسابداری بیمه

اسلاید 1: Company Nameبازنشستگی و سایر مزایای پس از آن حسابداری بیمهاستاد محترم :جناب آقای دکتر علی باغانیارائه دهندگان :زرین تاج تابع خلیلی و فاطمه طلاپاییز 92

اسلاید 2: بازنشستگیو سایر مزایای پس از آن

اسلاید 3: تاريخچه: تا آغاز سده بیستم، تصور بر این بود که بازنشستگی یا مستمری نوعی تقدیر از زحمات گذشته است. رومی ها به جای دستمزد نقدی به سهامداران خود نمک می دادند. دستمزدی که با نمک پرداخت می شد باعث پیدایش واژه (salary ) شد و (pension) مقداری نمک بود که فرد در دوران کهولت دریافت می کرد.با افزایش اُمید به زندگی، مستمری و سایر مزایای پس از بازنشستگی اهمیت فزآینده ای پیدا کرده اند.

اسلاید 4: تاريخچه:یکی از نخستین گام های بلندی که برای تامین نیازهای افراد بازنشسته برداشته شد قانونی بود که به نام قانون حق بیمه فدرال در 1935 به تصویب رسید و در نتیجه سازمانی به نام تأمین اجتماعی به وجود آمد.برای حصول اطمینان از مدیریت مناسب بر صندوق های بازنشستگی خصوصی، مجلس قانون گذاری امریکا در 1974 قانون تاًمین درآمد کارکنان بازنشسته که آن را قانون اصلاح بازنشستگی می نامند به تصویب رسانید.

اسلاید 5: تعاريف هندريكسن: می توان یک برنامه بازنشستگی(Pension plan) را به صورت طرحی تعریف کرد که درآمد کارکنان پس از بازنشستگی را تاًمین می نماید. ، این کار مستلزم یک سلسله پرداخت می شود، ولی پرداخت یکجا در این عبارت (یا مفهوم)گنجانده شده است. بازنشستگی عبارت است از تعهد به پرداخت مبلغی به افراد بازنشسته. تعهد را در قالب مبلغی تعریف می کنند که باید پرداخت شود، مدت زمانی که انتظار می رود این مبلغ پرداخت شود و مدت زمانی که پیش از آن این مبلغ پرداخت خواهد شد.

اسلاید 6: تعاريف بلكويي وشباهنگ:طرح بازنشستگی معمولاً شامل ترتیباتی بین کارفرما و کارکنان برای پرداخت مستمری کارکنان طی دوران بازنشستگی آنان توسط کارفرماست که از این پس مزاياي بازنشستگي(Pension benefits) نامیده خواهد شد. طرح بازنشستگي معمولاً شامل ترتيباتي بين كارفرما و كاركنان براي پرداخت مستمري كاركنان طي دوران بازنشستگي آنان توسط كارفرماست كه از اين پس مزاياي بازنشستگي ناميده خواهد شد.

اسلاید 7: تعاريف طبق استاندارد حسابداري‌ شماره‌ 27:طرحهاي‌ مزاياي‌ بازنشستگي‌ : برنامه‌هايي‌ است كه به‌  موجب‌ آن‌ براي‌ اعضا پس‌ از خاتمه‌ خدمت‌، مزايايي‌ در قالب‌ حقوق‌ بازنشستگي‌ يا مستمري‌ فراهم‌ مي‌شود، به‌شرطي‌ كه‌ بتوان‌ اين‌ مزايا را قبل‌ از خاتمه‌ خدمت‌ براساس‌ شرايط‌ مصوب‌ يا رويه‌ مورد عمل‌ تعيين‌ يا براورد كرد.مزاياي‌ بازنشستگي‌ : عبارت‌ است‌ از حقوق‌ بازنشستگي‌ و ساير مستمري هايي‌ كه‌ به‌موجب‌ مقررات‌ طرح‌ انتظار مي‌رود باتوجه‌ به‌ سنوات‌ خدمت‌ گذشته‌ اعضا به‌ آنان‌ پرداخت‌ شود.

اسلاید 8: تعاريف طبق استاندارد حسابداري‌ شماره‌ 27:اعضـا : شامل‌ كليه‌ افراد اعم‌ از شاغلين‌، بازنشستگان‌ و مستمري‌بگيراني‌ است‌ كه‌ از مزاياي‌ طرح‌ بازنشستگي‌ بهره‌مند مي‌شوند صندوق‌ بازنشستگي : شخصيت‌ حقوقي‌ مستقلي‌ است‌ كه‌ تحت‌ عناويني‌ مانند صندوق‌، سازمان‌، مؤسسه‌ و غيره‌ براساس‌ قانون‌، اساسنامه‌ يا دستورالعمل‌ خاص‌، در حوزه‌ تأمين‌ مزاياي‌ بازنشستگي‌ اعضا، فعاليت‌ مي‌كند.

اسلاید 9: نكته:خواننده هنگام مطالعه این فصل باید همواره آگاه باشد که سایر مزایای بازنشستگی هم وجود دارد که به اختصار آنها را OPEB می نامند و هر کجا واژه مستمری مشاهده کرد به جای آن سایر مزایای پس از بازنشستگی قرار دهد .از این رو، بازنشستگی های مطرح در استاندارد شماره87 و مزایای پس از بازنشستگی مطرح در شماره 106 از هیئت استانداردهای حسابداری مالی تقریباً همانند هستند.Pension Benefit plansPostretirement benefits other than pensions Defined contributionDefined benefit

اسلاید 10: مشمولين استاندارد حسابداري‌ شماره‌ 27:كليه‌ صندوقهايي‌ كه‌ متولي‌ اجراي‌ طرحهاي‌ مزاياي‌ بازنشستگي‌ مي‌باشند، ازجمله‌ سازمان‌ تأمين‌ اجتماعي‌، صندوق‌ بازنشستگي‌ كشوري‌ و صندوقهاي‌ شركتها و سازمانها مشمول‌ اين‌ استاندارد هستند. طرحهاي‌ مزاياي‌ بازنشستگي‌ كه‌ شخصيت‌ حقوقي‌ جداگانه‌اي‌ ندارند نيز در صورت‌ گزارشگري‌ مستقل‌، مشمول‌ اين‌ استاندارد مي‌باشند.اين‌ استاندارد با حسابداري‌ طرحهاي‌ مزاياي‌ بازنشستگي‌ براي‌ تمام‌ اعضا به‌ عنوان‌ يك‌ گروه‌ سر و كار دارد و به‌ گزارش‌ درباره‌ مزاياي‌ بازنشستگي‌ هريك‌ از اعضا نمي‌پردازد.

اسلاید 11: این اشخاص نیاز به اطلاعاتی دارند که اهداف زیر را تامین کند: ارزیابی توان پرداخت تعهداتارزیابی عملکرد طرح تعیین راهبردها وخط مشی های طرحفراهم کردن امکان نظارت عمومی دولت

اسلاید 12: مشكلات ذاتي هیئت اصول حسابداری و هیئت استاندارد های حسابداری مالی، هر دو، برای شیوه ثبت و گزارش کردن تعهدات بازنشستگی مقرراتی اعلام کرده اند . مشکلی که این سازمانها با آن روبه رو شدند ریشه در این واقعیت دارد؛ اگر چه برنامه های بازنشستگی نوعی تعهد بلند مدت است ،آنها دارای برخی از ویژگی های خاص هستند که در سایر انواع تعهدات وجود ندارد.از دیدگاه حسابداری مسائل اصلی از این قرارهستند :1. تخصیص هزینه های بازنشستگی بر روی دوره های زمانی.2. گزارش کردن مبالغ مناسب به عنوان حقوق و تعهداتی که در مقاطع مختلف زمانی وجود دارد.3. افشای اطلاعات درباره مفاد و بندهای اصلی گنجانده شده در قراردادها که از آن جمله است مبلغ و زمان پرداخت های نقدی یا مبلغ هایی که قرار است به صندوق پرداخت شود. 4. ارائه اطلاعات و گزارشات مالی از صندوق یا برنامه بازنشستگی.

اسلاید 13: انواع طرح هاي مزایای بازنشستگي:طرحهای متضمن کسور بازنشستگی تعریف شده Defined Contribution Plans) (طرحهای بازنشستگی با مزایای تعریف شده(Defined Benefit Plans)

اسلاید 14: طرحهای متضمن کسور بازنشستگی تعریف شده(DC) مزاياي بازنشستگي به عنوان ارزش آتي كسور بازنشستگي دريافتي از كاركنان تعريف شده است.ارزش دقيق مزاياي بازنشستگي ، قبل از تاريخ بازنشستگي نامعلوم است زيرا اين ارزش به سود هاي آتي سرمايه گذاري وجوه صندوق بازنشستگي بستگي دارد . مزايا منحصراً تابعي از كسور بازنشستگي انباشته دريافتي از كاركنان است و به اين دليل به آن (كسور بازنشستگي تعريف شده) اطلاق مي شود.مزاياي اين قبيل طرحها متغير است و به ميزان كسور بازنشستگي و سود حاصل از سرمايه گذاري اين وجوه بستگي دارد .نرخهاي كسور بازنشستگي براي طرحهاي مذكور بالا معمولاً به عنوان درصدي از حقوق و دستمزد كاركنان بيان مي شود. در اغلب طرحهاي بازنشستگي لازم است كه وجوه حاصل از كسور بازنشستگي در صندوق بازنشستگي واريز گردد. يعني داراييهايي منحصراً براي پرداخت مزاياي بازنشستگي تعيين و كنار گذاشته شود .

اسلاید 15: طرحهای بازنشستگی با مزایای تعریف شده(DB)مزاياي بازنشستگي يا بر حسب مبلغ معيني پول و يا بر اساس فرمول كلي مبتني بر حقوق و دستمزد تعريف مي شود ارزش مزاياي بازنشستگي ممكن است بر اساس مبلغ معيني پول كه معمولا در سالهاي عضويت در طرح بازنشستگي (سنوات خدمت )ضرب مي شود بيان گردد مواردي كه مزايا بر مبناي فرمول كلي تعريف مي شود ، دو راه حل وجود دارد :1. مزايا بر متوسط حقوق و دستمزد طي سنوات خدمت مبتني است كه اين مبلغ متوسط در سنوات خدمت ضرب مي شود . 2. در راه حل دوم كه پرداخت نهايي نيز ناميده مي شود ، مزاياي بازنشستگي بر آخرين حقوق و دستمزد (يا متوسط حقوق و دستمزد چند سال آخر )مبتني مي باشد كه اين مبلغ در سنوات خدمت ضرب مي گردد.

اسلاید 16: طرحهای بازنشستگی با مزایای تعریف شده(DB)در تمامي طرح هاي مزاياي تعريف شده ارزش مزاياي بازنشستگي مستقيماً به سنوات خدمت كاركنان بستگي دارددر طرح هاي بازنشستگي مزاياي تعريف شده ، مزاياي باز نشستگي ممكن است به يكي از دو صورت زير پرداخت شود:1.تمامي مزاياي بازنشستگي در تاريخ بازنشستگي دفعتاً به كاركنان پرداخت گردد.2. مزاياي بازنشستگي به صورت مستمري در طول عمر كاركنان يا وراث قانوني آنان پرداخت شود

اسلاید 17: مزایای متعلقه(Vesting)مزایای متعلقه در دوره ای تحقق می یابد که کارکنان باید در طرح بازنشستگی عضویت داشته باشند تا رسما مشمول دریافت مزایای بازنشستگی شوند .برای محاسبه مزایای متعلقه معمولا پایه حقوق آن طور که در فرمول مزایا تعریف شده است در سالهای عضویت در طرح بازنشستگی ضرب می گردد. در تاریخ بازنشستگی ،ارزش مزایای متعلقه مساوی مزایای بازنشستگی خواهد شد .

اسلاید 18: طرحهاي با يك يا چند كارفرما ويژگي ديگر طرحهاي بازنشستگي اين است كه در آن يك يا چند كارفرما مي توانند شركت داشته باشند . طرحهايي با چند كارفرما، معمولاً در نتيجه توافقهاي دسته جمعي بين تعدادي از كارفرمايان و تشكل هاي كاركنان ( نظير اتحاديه هاي كارگري ) به وجود مي آيد .

اسلاید 19: اكچوئري (Actuary) چيست؟ -دانش آكچوئري)محاسبات بیمه ای (، علمي است كه با استفاده از تكنيك ها و روش هاي آمار، احتمال و رياضي وقايع آينده سازمان و شركت هاي بيمه اي را پيش بيني مي كند. وقايع آينده كه تاثير بسياري بر روي سازمان و شركت هاي يادشده دارند، عمدتاً شامل متغيرهاي جمعيتي، مالي و اقتصادي است. تلفيق همزمان تكنيك هاي برشمرده فوق، آكچوئري را به عنوان يك علم پيچيده مطرح كرده است. -يك آكچوئريست، متخصصي است كه روش هاي آماري و رياضي را به منظور پيش بيني آينده وضعيت بيمه اي و انواع ريسك هاي مالي آن به كار مي برد. يعني، آكچوئريست ها، افرادي هستند كه تخصص خود را براي اندازه گيري اثرات مالي حوادث غيرمترقبه به كار مي برند.

اسلاید 20: سپرده گذاری به روش محاسبات بیمه ای(Actuarial Funding )در طرحهای بازنشستگی متضمن مزایای تعریف شده ، هنگامی که مزایا مبتنی برمتوسط حقوق ودستمزد کارکنان طی سنوات خدمت آنان و یا پرداخت نهایی می باشد ،تعیین قطعی ارزش مزایای آتی امکان پذیر نیست.اصل زیر بنای سپرده گذاری به روش محاسبات بیمه ای این است : مبالغ سپرده گذاری سالانه طرح بازنشستگی به نحوی محاسبه شود که مبلغ انباشته آن تکافوی پرداخت مزایای بازنشستگی رابکند.این روش گردش وجوه نقد هموارتری ایجاد می کند و سپرده گذاری در این روش مشابه روشهای محاسبه استهلاک است.

اسلاید 21: سپرده گذاری به روش محاسبات بیمه ای(Actuarial Funding )نقطه مقابل سپرده گذاري به روش محاسبات بيمه اي ، روشي است كه اصطلاحاً سپرده گذاري نهايي(Terminal funding) ناميده مي شود . در اين روش ، كارفرما مزاياي بازنشستگي را در تاريخ بازنشستگي تامين مي كند .

اسلاید 22: ارزش فعلی مزایای بازنشستگی مبتنی بر اکچوئری(استاندارد 27)عبارت است از ارزش فعلی پرداختهای مورد انتظار به اعضای طرح بابت سنوات خدمت گذشته آنان که برمبنای مفروضات اکچوئری محاسبه می شود.ارزش فعلی مزایای بازنشستگی مبتنی بر اکچوئری باید براساس پرداختهای مورد انتظار طبق شرایط طرح ، با توجه به سنوات خدمت اعضا تا تاریخ مورد نظر و سطح حقوق و مزایای جاری اعضا محاسبه شود .

اسلاید 23: پيچيدگي هاي سپرده گذاري1- هنگامي كه طرح بازنشستگي در يك تاريخ معين شروع اما به كاركنان در ازاي خدمات قبل از طرح نيز امتيازاتي داده مي شود .2- در مواردي كه طرح بازنشستگي تعديل مي شود و موجب تغيير مزاياي بازنشستگي و تسري آن به سالهاي خدمت قبل از تعديل نيز مي شود .در اين قبيل موارد ، مزاياي مبتني بر محاسبات بيمه اي انباشته شده اما وجوه لازم براي پشتيباني آن به صندوق بازنشستگي واريز نشده است . اين تفاوت را اصطلاحاً مزاياي بدون پشتوانه مالي (Unfunded benefits)ناميده مي شود . به بيان ديگر ، مزاياي بازنشستگي انباشته بيش از مانده وجوه صندوق بازنشستگي است .

اسلاید 24: پيچيدگي هاي سپرده گذاري3- در مواردي كه مفروضات محاسبات بيمه اي با تجربيات بعدي اجراي طرح بازنشستگي متفاوت است . در اين گونه موارد ، سود يا زيان محاسبات بيمه اي ايجاد مي شود . چنانچه تجربه عملي اجراي طرح با مفروضات اكچوئري متفاوت باشد ، وجوه صندوق بازنشستگي نيز بيشتر يا كمتر از مبلغ مورد نياز خواهد بود . چنانچه مانده وجوه صندوق بازنشستگي كمتر از نياز باشد ؛ زيان محاسبات بيمه اي و در صورت بيشتر از نياز بودن ان ، سود محاسبات بيمه اي ايجاد خواهد شد

اسلاید 25: روشهای سپرده گذاری مبتنی بر محاسبات بیمه ای1- روش مزایای انباشته(Accumulated benefits)2-روش مزایای پیش بینی شده(Projected benefit)

اسلاید 26: صورتهاي‌ مالي‌ طرحهاي‌ مزاياي‌ بازنشستگي‌ براي‌ تأمين‌ نيازهاي‌ اطلاعاتي‌ استفاده‌كنندگان‌، صورتهاي‌ مالي‌ طرح‌ بايد شامل‌ موارد زير باشد:الف ‌.ترازنامه،ب‌.صورت‌ تغييرات‌ در خالص‌ داراييها،ج‌.صورت‌ درآمد و هزينه‌، ود‌.يادداشتهاي‌ توضيحي‌ صورتهاي‌ مالي‌.

اسلاید 27: هدف‌ گزارشگري‌ طرح‌ارائه‌ ادواري‌ اطلاعات‌ درباره‌ منابع‌ مالي‌ و فعاليتهاي‌ آن‌ است‌ كه‌ براي‌ ارزيابي‌ ارتباط‌ بين‌ انباشت‌ منابع‌ و مزاياي‌ طرح‌ مفيد باشد. اين‌ هدف‌ معمولاً با ارائه‌ گزارشي‌ شامل‌ موارد زير تأمين‌ مي‌شود :الف‌. توصيف‌ فعاليتهاي‌ عمده‌ طي‌ دوره‌ مالي‌ و اثر تغييرات‌ مربوط‌ به‌ مقررات‌ اصلي‌ طرح‌ از قبيل‌ نرخهاي‌ حق‌ بيمه‌ و شرايط‌ بازنشستگي‌،ب‌‌. صورتهاي‌ عملكرد سرمايه‌گذاري‌ و ساير عمليات‌ طرح‌ براي‌ دوره‌ مالي‌ و وضعيت‌ مالي‌ در پايان‌ دوره‌ مالي‌،ج‌‌. اطلاعات‌ اكچوئري‌، ود‌.توصيف‌ خط‌ مشي‌هاي‌ سرمايه‌گذاري‌.

اسلاید 28: ترازنامه‌ طرح‌ مزاياي‌ بازنشستگي‌ بايد حداقل‌ حاوي‌ اقلام‌ اصلي‌ زير باشد : الف‌ . سرمايه‌گذاريها به‌ تفكيك‌ :ـسرمايه‌گذاري‌ در شركتهاي‌ فرعي‌،ـسرمايه‌گذاري‌ در شركتهاي‌ وابسته‌،ـسرمايه‌گذاري‌ در مشاركتهاي‌ خاص‌،ـسرمايه‌گذاري‌ در ساير شركتها،ـاملاك‌،ـاوراق‌ مشاركت‌،ـتسهيلات‌ اعطايي‌،ـسپرده‌هاي‌ بانكي‌،ب‌. موجودي‌ نقد،ج‌. حق‌ بيمه‌هاي‌ دريافتني‌،د‌. ساير حسابها و اسناد دريافتني‌،ﻫ‌. داراييهاي‌ ثابت‌ مشهود،و‌. حسابها و اسناد پرداختني‌،ز‌. تسهيلات‌ دريافتي‌،ح‌‌. ذخيره‌ مزاياي‌ پايان‌ خدمت‌ كاركنان‌،ط‌‌. خالص‌ داراييهاي‌ طرح‌ ، وی‌‌. ارزش ویژه طرح

اسلاید 29: صورت‌ تغييرات‌ در خالص‌ داراييها بايد حداقل‌ حاوي‌ اقلام‌ اصلي‌ زير باشد:الف ‌. حق‌ بيمه‌هاي‌ بازنشستگي‌،ب‌. كمكهاي‌ بلاعوض‌،ج‌‌. حق‌ بيمه‌ انتقالي‌ از ساير طرحها،د‌. حقوق‌ و ساير مزاياي‌ بازنشستگي‌ اعضا،ﻫ‌. حق‌ بيمه‌ انتقالي‌ به‌ ساير طرحها،و‌. هزينه‌هاي‌ اداره‌ طرح‌،ز‌. مازاد (كسري‌) درآمد نسبت‌ به‌ هزينه‌.

اسلاید 30: در يادداشتهاي‌ توضيحي‌ صورتهاي‌ مالي‌ علاوه‌بر الزامات‌ افشاي‌ ساير استانداردهاي‌ حسابداري‌ مربوط‌، بايد حداقل‌ موارد زير افشا شود :الف‌ .رويه‌ها و مفروضات‌ مورد استفاده‌ براي‌ تعيين‌ ارزش‌ منصفانه‌ سرمايه‌گذاريها،ب‌‌. رويه‌ها و مفروضاتي‌ كه‌ در محاسبه‌ ارزش‌ فعلي‌ مزاياي‌ بازنشستگي‌ مبتني‌بر اكچوئري‌ بكار رفته‌ است‌ و هرگونه‌ تغيير در رويه‌ها و مفروضات‌ در فاصله‌ بين‌ دو تاريخ‌ انجام‌ اكچوئري‌،ج‌‌. تاريخ‌ انجام‌ آخرين‌ ارزيابي‌ مبتني‌بر اكچوئري‌،د‌. اطلاعات‌ مختصر در مورد گروههاي‌ كاركنان‌ تحت‌ پوشش‌ و كارفرمايان‌،ﻫ‌. اطلاعات‌ آماري‌ درخصوص‌ تعداد بازنشستگان‌، مستمري‌ بگيران‌ و اعضاي‌ شاغل‌،و‌. اطلاعات‌ مختصر در مورد طرحهاي‌ بازنشستگي‌ و ارائه‌ اطلاعات‌ كلي‌ درخصوص‌ شرايط‌ هركدام‌ (نظير شرايط‌ استحقاق‌، مبالغ‌ و درصدهاي‌ قابل‌ پرداخت‌)،ز‌. شرح‌ تغييرات‌ طي‌ سال‌ مالي‌ در شرايط‌ پرداخت‌ مزاياي‌ بازنشستگي‌، حق‌ بيمه‌ها، شرايط‌ عضويت‌ طرح‌ و قوانين‌ و مقررات‌ مرتبط‌ با طرح‌ و اينكه‌ تغييرات‌ ياد شده‌ در محاسبات‌ اكچوئري‌ منظور شده‌ است‌ يا خير،

اسلاید 31: سایر موارد افشاء:ح‌‌. خط‌ مشي‌ تأمين‌ منابع‌ و هرگونه‌ تغيير در آن‌ طي‌ سال‌ مالي‌،مزاياي‌ بازنشستگي‌ مبتني‌بر اكچوئري‌ و تشريح‌ سياستهاي‌ تأمين‌ مبالغ‌ كسري.ط‌‌. وضعيت‌ مالياتي‌ طرح‌،ي‌. معاملات‌ طرح‌ با واحدهاي‌ تجاري‌ تحت‌ كنترل‌ يا تحت‌ نفوذ قابل‌ ملاحظه‌ تمام‌ يا برخي‌ از اعضا ، كارفرمايان‌ با نفوذ قابل‌ ملاحظه‌ در طرح‌، كانونهاي‌ بازنشستگي‌ و سازمانها و تشكلهاي‌ مرتبط‌ با اعضا و يا طرح‌ ،ك‌. سياستهاي‌ سرمايه‌گذاري‌ منابع‌ طرح‌ ،ل‌‌. سرمايه‌گذاري‌ طرح‌ در سهام‌ كارفرماياني‌ كه‌ بر طرح‌ نفوذ قابل‌ ملاحظه‌ دارند، وجدول‌ جزئيات‌ ارزش‌ منصفانه‌ خالص‌ داراييهاي‌ طرح‌، به‌استثناي‌ داراييهاي‌ ثابت‌ مشهود كه‌ به‌ بهاي‌ تمام‌ شده‌ يا مبلغ‌ تجديد ارزيابي‌ به‌ كسر استهلاك‌ انباشته‌ منعكس‌ مي‌شود و مقايسه‌ آن‌ با ارزش‌ فعلي‌

اسلاید 32: استانداردهاي بازنشستگي حسابداريARB 36ARB 47APB Opinion No. 8FASB Interpretation 3SFAS No. 35SFAS No. 36SFAS No. 87SFAS No. 88SFAS No. 106SFAS No. 112SFAS No. 132IFRS No.26

اسلاید 33: بولتن تحقیقات حسابداری شماره 36این بولتن به عنوان اولین استاندارد حسابداری طرحهای بازنشستگی درسال 1948 در امریکا انتشار یافت . این استاندارد ،موضوع شناسایی مزایای انباشته بدون پشتوانه مالی را در صورتهای مالی مد نظر قرار داد . در این راستا 3 روش مطرح بود :1- اصلاح دوره های قبل 2- منظور کردن مبلغ اصلاح به هزینه سال جاری 3- اختصاص مزایای انباشته بازنشستگی بدون پشتوانه مالی ،به دوره جاری وآتی

اسلاید 34: بولتن تحقیقات حسابداری شماره 47مفهوم بدهی مربوط به طرحهای بازنشستگی ، برای اولین با دراین بولتن مطرح گردید. در این استاندارد ،توصیه شد که مزایای بازنشستگی متعلقه بدون پشتوانه مالی در ترازنامه انعکاس یابد . بر اساس این استاندارد ، گزارش افزایش مزایای بازنشستگی بدون پشتوانه مالی (به عنوان حداقل هزینه طرح بازنشستگی ) در صورت سود و زیان نیز ضرورت یافت .

اسلاید 35: بیانیه شماره 8 هیات اصول حسابداریبا انتشار این بیانیه ، تغییر عمده ای در حسابداری طرحهای بازنشستگی ایجاد شد . بر اساس این بیانیه ،هزینه استاندارد طرح بازنشستگی ، برمبنای هر یک از روشهای پذیرفته شده برآورد مزایای انباشته بازنشستگی ، و بدون توجه به سپرده گذاری نقدی محاسبه می شود ، که حرکت اصولی از حسابداری نقدی به تعهدی قابل مشاهده است. این بیانیه مبتنی بر رویکرد درآمد –هزینه و اصول کلی اندازه گیری هزینه می باشد.

اسلاید 36: استاندارد شماره 35 هیئت استانداردهای حسابداری مالیدر این استاندارد ، طرح بازنشستگی به عنوان یک واحد حسابداری گزارشگر تعریف شده و استانداردهایی برای اندازه گیری و گزارش داراییها و تعهدات آن تدوین شده است . ویژگی اصلی این استاندارد ، این است که واحد گزارشگری مجزا از واحد انتفاعی پشتیبان ، طرح بازنشستگی را توصیه و استانداردهای حسابداری مربوط به آن را تدوین می کند . داراییهای این واحد جدید بر اساس ارزشهای جاری بازار اندازه گیری می شود . تعهدات آن نیز بر حسب مزایای انباشته شده اندازه گیری می گردد اما افزایش حقوق آتی کارکنان لحاظ نمی شود .

اسلاید 37: استاندارد شماره 36 هیئت اصول حسابداری مالیدر این استاندارد ، الزامات افشای مندرج در بیانیه شماره 8 مورد تجدید نظر قرار گرفته و افشای موارد زیر الزامی شده است:شرح اساسی طرح بازنشستگی بیان کلی روش سپرده گذاری برای طرحهر موضوعی که بر قابلیت مقایسه بین دورهای مالی تاثیر بگذارد داراییهای طرح که برابر مفاد استاندارد 35 اندازه گیری شده استمزایای انباشته که به روش محاسبات بیمه ای و بر اساس استاندارد 35 انداره گیری شده استنرخ سود تضمین شده مورد استفاده در محاسبات بیمه ای تاریخ انجام محاسبات بیمه ای

اسلاید 38: استاندارد شماره 87استاندارد شماره 87 موجب دستیابی به یکنواختی بیشتر د راندازه گیری هزینه تحقق یافته طرح بازنشستگی شده است . زیرا در این استاندارد ،تنها یک روش محاسبات بیمه ای برای اندازه گیری هزینه توصیه شده که د رآن افزایش حقوق آتی نیز لحاظ گردیده است . دراین استاندارد هزینه تحقق یافته ادواری طرح بازنشستگی به عنوان مجموع اقلام زیر تعریف شده است:1- هزینه خدمت سال ،با بکارگیری روش محاسبات بیمه ای مزایای انباشته شده و با احتساب حقوقهای پیش بینی شده آینده 2- هزینه بهره سال مرتبط با افزایش ارزش فعلی مزایای انباشته که به روش مزایای تحقق یافته د رمحاسبات بیمه ای و نرخ تنزیل مفروض اندازه گیری شده است.

اسلاید 39: استاندارد شماره 873- کاهش به ازای افزایش متعارف داراییهای طرح طی سال ،پس از کسر دریافتها و پرداختها 4- تخصیص سیستماتیک هزینه های خدمت شناسایی نشده دوره های قبل و تخصیص آن به دوره های باقیمانده از خدمت کارکنان5- تخصیص سیستماتیک سود (زیان ) محاسبات بیمه ای د رصورتی که مبلغ آن از 10 درصد ارزش متعارف داراییهای طرح یا تعهدات پیش بینی شده آن تجاوز کند 6- تخصیص به روش خط مستقیم خالص تعهدات شناسایی نشده یا خالص داراییهای شناسایی نشده خالص در تاریخ قبول و اجرای استاندارد مزبور ،همانند بند 5 و قبول دوره 15 ساله درصورتی که متوسط سنوات خدمت کارکنان کمتر از 15 سال باشد

اسلاید 40: استاندارد شماره 88در موارد پایان دادن به طرح بازنشستگی یا کاهش چشمگیر آن ، استاندارد شماره 88 ،قواعد جداگانه ای را برای شناسایی و اندازه گیری سود یا زیان شرکت کارفرما (پشتیبان طرح بازنشستگی ) توصیه کرده است . سود یا زیان حسابداری عبارت است از تفاوت مانده های داراییها و بدهیهای طرح بازنشستگی پس از اجرای استاندارد شماره 88 به علاوه هرگونه دارایی بدست آمده از طرح بازنشستگی منهای اقلام داراییهایی که شرکت کارفرما باید برای پایان دادن یا کاهش طرح بازنشستگی اختصاص دهد .

اسلاید 41: استاندارد شماره 132 استاندارد مزبور از لحاظ افشای مواردی معین، به استانداردهای قبلی مرتبط با این موضوع ملحق گردید. قصد واضعین استاندارد از الزام این موارد افشا ، تسهیل پیش بینی گردش وجوه نقد و سود خالص آتی و همچنین تحلیل کیفیت سودآوری بوده است. این موارد افشا به شرح زیر است :1- مانده های اول و آخر دوره تعهدات پیش بینی شده مربوط به مزایای بازنشستگی و همچنین ارزش متعارف دارایی های طرح بازنشستگی 2- اجزای هزینه های طرح 3- مانده هزینه های مستهلک نشده مربوط به سنوات خدمت قبل و سود یا زیان شناسایی نشده 4- نرخ­های تنزیل ، بازده مورد انتظار دارایی­های و روند نرخ­های آتی خدمات بهداشتی .

اسلاید 42: استاندارد بين المللي شماره 26 استاندارد بین المللی حسابداری شماره 26 که از سال 1988 میلادی قابلیت اجرا داشته است نیز مواردی را مشابه استاندارد شماره87 هیئت استاندارد های حسابداری مالی توصیه کرده است. این استاندارد مکمل استاندارد بین المللی حسابداری شماره 19 محسوب می شود.

اسلاید 43: نتایج اقتصادیتعدادی از پژوهش های حسابداری ، موضوع بدهی تلقی کردن مزایای بازنشستگی بدون پشتوانه مالی را مورد بررسی قرار داده اند . شناسایی بدهی های مربوط به مزایای بازنشستگی بر توان استقراض شرکت مربوط بی تاثير نیست .

اسلاید 44: سایر مزایای دوران بازنشستگی سایر مزایای دوران بازنشستگی شامل خدمات بهداشتی ، بیمه عمر و سایر مزایای رفاهی نظیر ارائه خدمات حقوقی ، مسکن یارانه ای ،کمک شهریه و امثالهم می باشد.هزینه سایر مزایای دوران بازنشستگی نوعی هزینه حقوق و مزایای انتقالی به دوره های آتی است که در ازای خدمات جاری کارکنان ، مزایایی در آینده به آنان تعلق خواهد گرفت

اسلاید 45: استاندارد شماره 106اولین ویژگی بحث انگیز استاندارد بالا، بدهی تلقی شدن مزایای دوران بازنشستگی می باشد. ویژگی دوم استاندارد مورد بحث مبتنی بودن آن بر مفروضات محاسبات بیمه ای است.

اسلاید 46: استاندارد شماره 112 این استاندارد در مورد کارکنان قدیمی یا غیر فعالی که هنوز رسماً بازنشسته نشده­اند، کاربرد دارد. بنابراین، این استاندارد مربوط به مزایای بعد از خدمت کارکنان است در حالی که استاندارد شماره 106 مربوط به مزایای دوران بازنشستگی می باشد. مزایای بعد از خدمت کارکنان شامل اشخاصی می شود که در حال حاضر مشغول کار نیستند ( منتطر خدمت می باشند ) اما به خدمت آنان نیز قطعاً خاتمه داده نشده است . بر اساس استاندارد شماره 112 ، هزینه های مربوط به مزایای بعد از خدمت نیز باید بر مبنای محاسبات بیمه ای برآورد شود.

اسلاید 47: حسابداری بیمه ای

اسلاید 48: درشرکت های بیمه تمامی بیمه های صادره به دو گروه تقسیم می شوند:بیمه غیرزندگیبیمه زندگی براین اساس ذخائرهم به دو گروه :ذخائر بیمه غیرزندگی ذخائر بیمه زندگی ذخائر بیمه های غیرزندگی این ذخائر خود نیز به سه ذخائر دیگر تقسیم می شوند: ذخیره فنی ذخیره فنی تکمیلی ذخیره حق بیمه برگشتی

اسلاید 49: ذخیره فنی: ذخیره فنی به صورت فصلی محاسبه می شود.ذخیره فنی دارای نسبت های ثابت برای تمامی بیمه نامه ها می باشد.ثبت ذخیره فنی در آخر سال می باشد.ذخیره فنی یکساله می باشد و در پایان سال بعد به عنوان درآمد شناسایی می شود.نسبت های ذخیره فنی برای فصول سال به ترتیب 1/8و3/8و5/8و 7/8 می باشد.در محاسبه نسبت ها تمامی بیمه های صادره در یک فصل را بر فرض صادر شدن در پانزدهم ماه وسط حساب میکنند.

اسلاید 50: نحوه محاسبه نسبت های ذخیره فنی :زمستان پاییز تابستان بهار زمستان پاییز تابستان بهار

اسلاید 51: 2) ذخیره فنی تکمیلی: ذخیره فنی تکمیلی به صورت سالانه محاسبه می شود. ذخیره فنی تکمیلی حالت انباشته دارد و تا زمان ادامه فعالیت شرکت ادامه می یابد. ذخیره فنی تکمیلی یک نوع پشتوانه مالی و همچنین ضریبی برای قبول فعالیت های بعدی شرکت بیمه می باشد. ذخیره فنی تکمیلی یک نرخ ثابت 3% می باشد که در خالص حق بیمه سهم نگه داری ضرب می شود.

اسلاید 52: نحوه محاسبه ذخیره فنی تکمیلی : حق بیمه صادره حق بیمه برگشتی ═ خالص حق بیمه صادره + حق بیمه قبولی اتکائی − حق بیمه واگذاری اتکائی خالص حق بیمه سهم نگه داری بیمه اتکائی: شرکتی در یک سرمایه گذاری ریسکی را قبول می کند که آن ریسک شاید منجرب به ورشکستگی شرکت شود در نتیجه شرکت بیمه خود را نزد شرکت بیمه دیگری بیمه می کند. شرکتی که این بیمه را قبول می کند حق بیمه قبولی و اگر خود را نزد شرکت دیگربیمه بکند حق بیمه واگذاری می باشد. نکته : 25% به بیمه مرکزی به عنوان حق بیمه واگذاری اتکائی اجباری هست.

اسلاید 53: نکته : همچنین شرکت های بیمه برای حق بیمه های اتکائی چه قبولی چه واگذاری ذخیره های فنی و ذخیره های فنی تکمیلی نیز می گیرند.3) ذخیره حق بیمه برگشتی : ذخیره حق بیمه برگشتی به نسبت 3 سال قبل مبلغ حق بیمه صادره و مبلغ حق بیمه برگشتی گرفته می شود. عدد به دست آمده در خالص حق بیمه امسال ضرب می شود. عدد بدست آماده در 50 % ضرب می شود.نسبت × خالص حق بیمه امسال ═ XX × 50% ═ ذخیره حق بیمه برگشتی

اسلاید 54: ثبت های حسابداریبابت فروش بیمه های غیرزندگی: (روزانه) بانک X درآمد حق بیمه صادره X بابت ذخیره بیمه های غیرزندگی: (آخرسال) سود و زیان شرکت X ذخیره فنی X ذخیره فنی تکمیلی X ذخیره حق بیمه برگشتی X

اسلاید 55: ذخیره حق بیمه برای بیمه های بیش از یک سال در این گونه بیمه نامه ها شرکت دو نوع ذخیره می گیرد: ذخیره های مثل بیمه های 1ساله ذخیره حق بیمه سال های آتی حق بیمه های هر سال به تفکیک مشخص شده و معلوم هست.مثلا در یک قرار داد 3ساله مبلغ سال سوم دقیقا برای شرکت بیمه درسال سوم فعالیت خود شناسایی می کند.نکته :مالیات و حق بیمه بیمه مرکزی برای این گونه بیمه نامه برای کل دوره یکجا پرداخت می شود.

اسلاید 56: ذخیره خسارات معوق این گونه خسارات معلوم و مشخص است.پرونده در یک سال در جریان بوده است و به پایان سال مالی رسیده ایم و لذا به دلایلی پرداخت نشده است لیکن ما برای این خسارات ها ذخیره اخذ می کنیم. در این ذخیره کل مبلغ را ذخیره می گیریم و این مبلغ را از سود و زیان کم میکنیم.

اسلاید 57: ثبت های حسابداریبابت فروش بیمه های بیش از یک سال : (روزانه) بانک X درآمد حق بیمه سال اول X ذخیره حق بیمه سال های آتی Xبابت ذخیره بیمه های غیرزندگی: (آخرسال)سود و زیان شرکت X ذخیره فنی X ذخیره فنی تکمیلی X ذخیره حق بیمه برگشتی X

اسلاید 58: بابت برگشت ذخیره برای سال دوم : ذخیره حق بیمه سال های آتی X درآمد حق بیمه سال دوم X بابت ذخیره خسارت معوق : سود و زیان شرکت X ذخیره خسارت معوق X

اسلاید 59: در حسابداری بیمه موارد زیر افشا میگردد : در یادداشتهای توضیحی :رویه شناسايى درآمد حق بيمهرویه شناسایی هزینه حق بیمه بیمه های اتکایی واگذارینحوه محاسبه ذخیره خسارت معوق و ذخیره تکمیلی.در متن ترازنامه : مطالبات از بیمه گذاران و نمایندگان مطالبات از بیمه‌گران اتکایی،بدهى خسارت معوق،بدهى به بيمه‌گران اتكايى،ذخیره تکمیلی

اسلاید 60: در متن صورت سود و زیان : درآمد حق بيمه (مستقیم و اتکایی قبولی)هزينه خسارت بيمه‌هاي مستقيم و اتکایی قبولیهزينه حق بيمه اتکايي واگذارى 

اسلاید 61: مسئله 1 : شرکت بیمه پاسارگاد در سال 90 فعالیت بیمه باربری خود را به شرح زیر اعلام کرده است: زمستان پاییز تابستان بهار حق بیمه 25.000.000 20.000.000 15.000.000 10.000.000 صادره خالصدرمورد بیمه باربری در سال 90 هیچ گونه بیمه اتکائی قبولی وجود نداشته است و تنها حق بیمه واگذاری اتکائی باربری مربوط به 25% بیمه مرکزی می باشد.در تاریخ 1390/11/30 شخصی به مبلغ 30.000.000 ریال خسارت مالی در زمینه باربری دچار شده است که زمان پرداخت آن به سال بعد افتاده است.نسبت حق بیمه برگشتی به حق بیمه صادره 0.2 می باشد.

اسلاید 62: ذخیره فنی : 1.250.000 ═ 1/8 * 10.000.000 5.625.000 ═ 3/8 * 15.000.000 12.500.000 ═ 5/8 * 20.000.000 21.875.000 ═ 7/8 * 25.000.000 41.250.000

اسلاید 63: ذخیره فنی تکمیلی : 70.000.000 ═ 25.000.000 + 20.000.000 + 15.000.000 + 10.000.000 خالص حق بیمه صادره حق بیمه واگذاری اتکائی 17.500.000 ═ 25 % * 70.000.000 خالص حق بیمه سهم نگه داری 52.000.000 ═ 17.500.000 - 70.000.000 ذخیره فنی تکمیلی 1.575.000 ═ 3% * 52.000.000 ذخیره حق بیمه برگشتی : 14.000.000 ═ 70.000.000 * 0.2 ذخیره حق بیمه برگشتی 7.000.000 ═ 50 % * 14.000.00

اسلاید 64: ذخیره فنی و فنی تکمیلی برای بیمه اتکائی : 2.500.000 ═ 25% * 10.000.000 3.750.000 ═ 25% * 15.000.000 5.000.000 ═ 25% * 20.000.000 6.250.000 ═ 25% * 25.000.000 312.500 ═ 1/8 * 2.500.000 1.406.250 ═ 3/8 * 3.750.000 3.125.000 ═ 5/8 * 5.000.000 5.468.750 ═ 7/8 * 6.250.000 10.312.500 ذخیره فنی 17.500.000 ═ 25% * 70.000.000 ذخیره فنی تکمیلی 525.000 ═ 0.03% * 17.500.000

اسلاید 65: ثبت حسابداری سود و زیان شرکت 90.662.500 ذخیره فنی 41.250.000 ذخیره فنی تکمیلی 1.575.000 ذخیره حق بیمه برگشتی 7.000.000 ذخیره حق خسارت معوق 30.000.000 ذخیره فنی (اتکائی) 10.312.500 ذخیره فنی تکمیلی (اتکائی) 525.000

اسلاید 66: مسئله 2: اخیرا در ایران یک نرخی به نام solvency ratio در شرکت های بیمه از طرف بیمه مرکزی وارد شده است که نشان دهنده وضعیت مالی و توانای ایفای تعهدات بیمه ای می باشد این نرخ از تقسیم خالص دارایی به خالص حق بیمه صادره به دست می آید.حال مسئله پیشه رو این می باشد که شرکت های بیمه ای کوچکتر معتقدند که تمام خالص دارایی نباید در کسر قرار گیرد فقط آن قسمت از فعالیت های بیمه که در خالص دارایی قرار دارد در کسر بیاید.

اسلاید 67: از توجه شما متشکرم

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید