صفحه 1:
| »>
عل 5
صفحه 2:
تعریف بازی
روبین,فاین و واندنبرگ(1983),عنوان کرده اند برای
:اینکه فعالیتی را بازی نامید باید 5 ویژگی داشته باشد
.فرد براعلنجام آنداراعلنگیزه درونوباشد-
an. صورت زادلنه لنتخابشود-
.خوشايتد(لذتسختق) ياشو
.واقعینگ ریز باشد
زیکندر بسازیشرکنف عا[هاشته باشد-
صفحه 3:
انواع بازی
بيازه(1951) بازيها را به سه دسته مهارتی, نمادین 9
.باقاعده تقسيم مى كند
لی(1991) بازیها را به سه دسته تجربه ای,خلاقانه و
صفحه 4:
تعریف بازی درمانی
بازی درمانی نوعی روش درمانی است که برای کودکان
مورد استفاده قرار مى كيرد ودرآن كودكان مشكلات و
مسایل خود را در یک سطح خيالى و تصويرى به وسيله
عروسك هاء ككل مجسمه سازى و وسايل ديكر آشكار
می نمایند(مک ماهون,2005)
نوعی از روان درمانی کودکان است که به آنها کمک می
کند تجارب,احساسات و مشکلات خويش را به وسيله
by Sug 6 L sil اسباب wee و دیگر وسلیل بازی
بیان و برون ریزی کنند. این کار با راهنمایی و نظارت
درمانگری آموزنش دیده انجام. می شنودگازول,1997)
Te
~
صفحه 5:
تاریخچه بازی درمانی
فروید
wooly 2
ديدكاه رولنكاودآ مر
ملانی کلاین
آنا فرويد
بازعدرمانیرهایشیلدیوید لو2-6 ِ
بازعدرمانیارتباطولجسیت افنو فردریک[3-0
رويكرد غير رهنمودطويرجينيا اكسللير)-4
لیجاد برنامه هاعراهنماییو مشاوره در مدارس5
تاسیس لنجمنب ازیدرمانی6 Ve
صفحه 6:
فواید بازی
هاگ وا زاساره:میکهه اخساسانعود را به مورکگارلمهنبان
.کنند
به بزرگسا-للاجازه میدهد وارد دنیایک ودکانشوند و تساوی
.قدرنموقتیلیجاد شود ۲
.باز یب رای ودکانل ذتب خشاستو اضطرابلنها را کاهشمیدهد-
به کودکانف رصمیدهد تا نقشهایجدید را بازیک نند و-
.رویکردهایحلمسئله را آزمایشک نند
.باعنی لوغ تکاملیک ودکمیشود-
ویژگیسمبلیکب ا یبا عنمیش ود کودکب | خود فراموششده-
.اشارتباط برقرار کند و تن جاربحسیحرکتیاولیه را تجریه کند
کودککمکمیکنند مهایتهاعاجتماعیمورد نیاز را در موقعبت
Te
.ها
~
صفحه 7:
نظریه های بازی درمانی
کلاسیک
نظریه هایمشترک
نظریه هاعمنفرد-
صفحه 8:
نظریه های کلایسک
دیدگاه لسپنسر(انرژعمازاد)-
نظریه تجدید انرژعی اتریک
ن ظریه بازپیدلییاستانلیهال
—
صفحه 9:
نظریه های مشترک
روانتحلیلن
آدلری
گشتالی
رله حلمحور-
شنا ختیرفتا Gy
ايتباطويا مراجع محوری
رحس
صفحه 10:
نظریه های منفرد
ولیف رزندی
تجویزی
صفحه 11:
اهداف بازی درمانی
سطح 1:اهداف پایه
سطح 2:اهداف والد
سطح 3:اهداف مشاور
سطح 4:اهدافک ودک
رحس
صفحه 12:
ویژگی های رابطه کودک-
مشاور
برقراریت ماس و ارتباط میاندنیای ودکو مشاور-
منحصر به فرد بودن
لیمنب ودن
doit LL بودن
غير مداخله كننده بودن
باهدفيودن
رحس
صفحه 13:
ویژگی های مشاور
مولفقباشد-
در تماسب | کودکدرونیخود باشد-
پذیرنده باشد-
از نظر عاطفیف اصله بكيرد-
رحس
صفحه 14:
ویژگی های اتاق بازی درمانی
ضد صدا باشد-
نور و دمایمناسبداشته باشد-
دارایحداقلی کپ نجره باشد-
وجود سینکلل گندستشویی)-
کفلتاقپ وششنرم داشته باشدد-
وجود لینه ی کطرفه در صورنامکان
وجود دوربینفیلمبردارعدر صورنامکان
رحس
صفحه 15:
صفحه 16:
عواملی که در انتخاب وسایل ارتباطی
یا فعالیت ها مهم هستند
سنرشدیک ودک
مشاوره فردعاسنیا گروهت
اهدافمشاوره فعلی
رحس
صفحه 17:
محدودیت های بازی درمانی
گینات معتقد است محدودیت ها به چند دلیل بايد اعمال
:شوند
تخلیه هیجانوبه کاناهایسمبلیک
انتقا لپ ذیرش همدلیو احترام به کودکدر سراسر-
درمان
أمنینجسمیو رولنیک ودکانو درمانگرد
محدوديتهايوكه كنترلليكو را قوتمیی_خشند-
محدودینبه دلایلقانونیاخلاقیو اجتماعی
محدودیتهایما ان
صفحه 18:
فرایند درمان کودک
مرحله ارزیابومقدماتی1
درمانکودک-2
توجه به مسایلمحیطی-3
مرور نتایج درمانت4
رحس
صفحه 19:
دریافت اطلاعات ارجاعی
مرحله ارزیابی مقدماتی
قرازداد بستن با والدین
Te
صفحه 20:
درمان کودک
ارتباط با کودک
- درخواست از کودک برای گفتن داستانش
قادر ساختن؟ ودکب رایگ فتنداستانش-
حلمسائل-
قدرندادنبه کودک-
صفحه 21:
مطرح کردن سیستم ها
توجه به مسائل محیظی _ بازخورد به
منايع ارجاعى لي
کار آموزشی در صورت لزوم
Te
صفحه 22:
سنجش و ارزیابی پایانی
مرور نتایج درمانی
خاتمه دادن به درمان
Te
صفحه 23:
مهارت sl مشاوره با کودک
برقرارعارتباط با کودک-
مشاهده کودک-
شنونده فعا ليودن-
استفادم از وسایلارتباطن
مولجهه با مقاومنو لنتقال
برخورد با عقاید نامناسبی ا خودویرلنگر -
کشف انتخابها و اختیارات
تمرینو تجربه رفتارهایجدید
اختتام مشاورم -
صفحه 24:
هدف درمانگر از انتخاب وسایل با
- یل بازی
Sil E95 9
تشخيص-1
درمان-2
صفحه 25:
استفاده از حیوانات کوچک
اسیاب بازی
of
”
ae
:
Bas
صفحه 26:
صفحه 27:
اهداف استفاده ار جبواناته کوسک
اسباب بازی
قادر ساختن کودک برای داستان گویی
کشف روابط گذشته, حال و آینده با دیگران
دستیابی به درکی کاملتر در مورد موقعیتش در خانواده
کشف ترسهای مربوط به روابط آتی اش
خیالپردازی در مورد روابط احتمالیش در آینده
کشف راه حل های احتمالی برای مشکلات ارتباطی
رحس
صفحه 28:
صفحه 29:
صفحه 30:
کشف وقایع خاص در گذشته,حال و آینده9
كتقش موضوغات:وعماحت:مرتبط یا ان وقانم 6
Gui چیزهایی که برای کودک قابل پذیرش نیستند یا نبودند6
دستیایی به یک درک شناختی از عناصر اصلی حوادث و وقا6
پیش آمده در زندگیش
یکجا آوردن موضوعات متضاد با هم
ایجاد تغییر در داستانش ©
تجرة:احساسانت:قدرت از ظریق نظاهرات چنسمی و فیزیگی
کسب تسلط بر روی وقایع و موضوعات گذشته و حال6
بيدا كردن راه حل در مورد موضوعات از طريق افزايش ©
ee 1
صفحه 31:
صفحه 32:
اهداف استفاده از سفر خیالی
قادر ساختن؟ ودکب رایگ فتنداستانش
کمکبه کودکب راعءدستیابیارتباط و کار بر روعتجرپیات
.دردناکیکه ولپسرلنیشده لند
کمکبه کودکب راعت جربه مجدد وقایه شاد و موفقیسامیز
کمکبه ک ودکب رایسب سلط و تبحر بر روعوقايه و-
مسائلگذشته
کمکبه کودکب رایک شف رفتارها و لنتخابهاءدیگریکه مت
.تواند نتايج رضاینب خشت رورا براعاو داشته باشد
کمکبه کودکب رای سب ینشو آگاهودر مورد رفتار خودش
و دیگران
کمکبه کودکب راعدرکذلایللینکه چرا وقایم گذشته رخ -
.داده اند Ve
صفحه 33:
سک های دستی و اسياب
عرو ارت ماق مرب
صفحه 34:
صفحه 35:
اهداف لازم هنگام استفاده از عروسک
هاى دستى و اسباب بازی های نرم
برایکسبت سلط بر موضوعانو وقایع -
قوعشدناز طریقت ظاهرانفیزیکن
بهبود مهارتهایحلمسئله و تصمیم گیری
بهبود مهارتهایاجتماعن
صفحه 36:
بازی نمادین
صفحه 37:
صفحه 38:
بازی موازی *
بازی شریکی 5
مربیگری در بازی *
تسهیلگری در بازی ۶
رحس