صفحه 1:
: لرلنه
صفحه 2:
صفحه 3:
مدمه
٠ فراگیری اصول بازی شطرنج ارتقای سریع سطح توانایی از یک بازیکن مبتدی به
یک بازیکن پیشرفته و حرفه ای را در پی داشته و دستیابی به مهارت های فنی این
بازی را میسر می گرداند؛ در غیر اینصورت یک بازیکن مبتدی برای آگاهی از اين
اصول و رسیدن به رتبه های بالاتر باید بازی های بیشماری را انجام دهد تا به
اهمیت آنها پی ببرد. آموزش های حرفه ای شطرنج در واقع یک راه میانبر محسوب
ro شود که هر علاقه مندی را در مدت زمان کوتاهی با مفاهیم اساسی و اصول
اجتناب ناپذیر شطرنح آشنا می سازد.
از طرف دیگر, بازیکنی که هنوز با اين اصول و مفاهیم اساسی آشنا نگردیده باشد
هیچگاه عصاره ی اصلی بازی را درک نکرده و آنچه که بازی خواهد کرد بیشتر
گذراندن وقت است تا اجتماع تمرکز و تفکر منطقی. راجع به پیامدهای سازنده ی
بازی شطرنج و تاثیرات آن بر عملکرد منطقی افراد در رده های سنی مختلف از
کتابها و نوشته های مربوط بیشتر می توان کسب اطلاع نمود, آنچه که در حال
اس سب تیا شاد جر لب یت گاید هام فص ی ها ciples
صفحه 4:
* نتیجه شطرنج به دو صورت است یا به برد یکی از طرفین و باخت طرف دیگر
منجر میشود يا به تساوی کشیده میشود. برد یکی از طرفین به سه طریق اصلی
میتواند اتفاق بیفتد:
* حریف مقابل مات شده باشد؛ بازی بلافاصله خاتمه میيابد.
* حریف مقابل باخت را قبول کرده باشد؛ در این صورت میگویند حریف تسلیم شده
يا بازی را واگذار کردهاست و بازی بلافاصله خاتمه مییابد.
* در مسابقاتی که با کنترل زمان برگزار میگردد زمان حریف به پایان رسیده باشد.
بازی بلافاصله خاتمه میيابد.
* موارد دیگری نیز ممکن است در مسابقات به اعلام باخت یکی از طرفین از سوی
داور منجر شود. برای مثال چنانچه با موارد دیگری نیز ممکن است در مسابقات به
صفحه 5:
* برای مثال چنانچه بازیکنی دو یا سه بار حرکات غیرقانونی انجام داده باشد
(فرضاً شاه خود را در حالت کیش رها کرده و حرکت دیگری انجام داده باشد یا
مهرهای را به خانهای که قانوناً نمیتوانسته بدان حرکت کند حرکت داده باشد)
داور در دفعات اول و دوم به بازیکن اخطار میدهد و در مرحله سوم میتواند
بازیکن را بازنده اعلام کند؛ پا در صورتی که یکی از بازیکنان به طرق مختلف
سعی در برهم زدن تمرکز حریف داشته باشد داور میتواند به او اخطار دهد با
او را بازنده اعلام کند یا موارد دیگری که داور ممکن است یک بازیکن را به
خاطر تخطی از اصول بازی پا خارج شدن از دایره بازی شرافتمندانه جریمه و
بازنده اعلام کند. تساوی بازی نیز ممکن است به چندین طریق اتفاق بیفتد که
شرح آن در بخش «تساوی در بازی (پات)» رفت.و با تساوی توافقی با توافق
دو بازیکن,افتادن زمان یک بازیکن در شرایطی که باخت او به طور قانونی غیر
ممکن است( ) بازیکنی که بازی را میبرد یک امتیاز. بازیکنی که
بازی را مساوی میکند نیم امتیاز و بازیکنی که بازی را میبازد صفر امتیاز
دریافت میکنند.
صفحه 6:
موقعیت éulol مهرمها در صفحة
۰ ار۲. صفحه شطرنج یک صفحة مریعی ۸۸ متشکل از ۶۴ مریع مساوی است
که یکیدرمیان روشن و تیره (مربعهای سفید و مریعهای سیاه) هستند. صفحة
شطرنح بین دو بازیکن قرار میگیرد بهطوریکه مریع گوشة راست هر بازیکن
سفید است.
۰ ۲ر۲. در ابتدای بازی, یکی از بازیکنان ۱۶ مهره به رنگ روشن (مهرههای سفید)
دارد. بازیکن دیگر ۱۶ مهره به رنگ تیره (مهرههای سیاه) دارد.
صفحه 7:
یک شاه سفید (به انگلیسی: 100 ko oloi l (White
لا يك وزیر (ملکه) سفید (به انگلیسی: «Q> oloj L (White Queen
ول ده رغ سفید (به انگلیسی: 80016 66/) با نملا 48۵
دو فیل (اسفف) سفید (به انگلیسی: 85002 ۷۸6) با نماد «48
a دو اسب (شوالیه) سفید (به انگلیسی: U (White Knight نماد «No
FY | هشت سرباز (بیاده) سفید (به انگلیسی: (White Pawn (بدون نماد) [از «۴» میتوان به عنوان نماد آن استفاده کرد]
الل يك شاه low (به انگلیسی: (Black King با نماد >
یک وزبر (ملکه) سیاه (به انگلیسی: 00680 8061) با نماد «6»
دو رع سیاه(بهاگلیسی: 1001 (Black تماذ «8»
| ده فيل (اسقف) سیاه(بهانگلیسی: Bishop 890) با نماد «2>
۵ دو اسب (شوالیه) سیاه (به انگلیسی: ۱60016 8/86) با نماد «01»
8 هشت سرباز (بیاده) سیاه (به انگلیسی: ۳۵۸0 «P> jl] (slos og) (Black میتوان به عنوان نماد آن استفاده كرد]
صفحه 8:
موقعیت لولیة مهرمهای شطرنج به
صفحه 9:
آغاز بازی
* نخستین گام برای آغاز بازی شطرنج, چیدن درست مهرهها در است.
۸ است و هر خانه دارای یک عدد و یک حرف است. اعداد از پایین
به بالا از ۱ تا ۸ هستند و حروف طبق از چپ به راست از و تا ۲
هستند. هميشه رخها در آغاز بازی در گوشة زمین قرار میگيرند. محل قرارگیری
اس ها کار رنها اس فیلها بر کتار اسب ها قزار كبر ا ار فرارگیری این
مهرهها کنار یکدیگر, تنها دو خانه در ردیف پایانی باقی میمانند. وزیر در یکی از اين
دو خانه و در خانث همرنگ خود قرار میگيرد. وزیر سفید بر خانة سفيد و وزير سياه
بر خانق سیاه قرار میگیرد. شاهها نیز که بلندترین مهرههای شطرنج هستند و دارای
صلیبی بر روی سر خود هستند, در کنار وزیر قرار میگیرند. شاه باید در خانق غیر
همرنگ خود قرار گیرد. شاه سفید بر روی خانة سیاه و شاه سیاه بر روی خان سفید
قرار میگیرد. سربازان نیز که کوتاهترین و متعددترین مهرهها در شطرنح هستند,
جلوی مهرههای دیگر قرار میگیرند. هر بازیکن باید ۸ سرباز داشتهباشد. بازی توسط
صفحه 10:
زمان بازی
* نخستین ساعت مکانیکی شطرنح توسط «توماس برایت ویلسون»
(۳ ۵-۱۸۴ ۱۹۱) اختراعشد و در مسابقات شطرنح در سال
۳ مورد استفاده قرار گرفت.
*یک ساعت شطرنج متشکل از دو ساعت است که با یکدیگر ارتباط
دارند و وقتی یکی از آنها متوقف میشود, دیگری وقت را آغاز
میکند. ساعتهای امروزی آنالوگ و ديجيتال و دارای ویرک پرچم
صفحه 11:
يليان بازی
* بازیهای شطرنح معمولاً با پیروزی یکی از بازیکنان به پایان میرسد.
بازیکن بهمنظور پیروزی باید شاه حریف را کیش کند و همه خانههایی
را که شاه میتواند به آن حرکت کند. تحت پوشش قرار دهد. بازیکن
میتواند در هر جای بازی که خواست, بازى را واكذار كند و اين رخداد
زمانی روی میدهد که بازیکن باخت خود را قطعی بداند.
* تساوی در شطرنج یکی دیگر از راههای پایان بخشیدن به بازی است.
صفحه 12:
ينج حالت وجود دارد که در آن
:تساوی در شطرنج رخ میدهد
توافق دوطرفه: انجام اين حالت در هر مرحله از بازی امکانپذیر است و فقط باید دو طرفٍ بازی تساوی را
Ro
پات: زمانی رخ میدهد که هیچ مهرهای نتواند حرکتی در صفحة بازی انجام دهد و شاه در حالت. کیش نباشد و
درصمن نتواند هیچ حرکتی انجامدهد.
تکرار سهگانه: اگر یکی از طرفین بنواند اثبات کند که یک موقعیت واحد برای بار سوم در صفحه پدیدار شدو
خواه این تکرار در سه حرکت متوالی پا غیر متوالی پیش آمده باشد باری مساوی میبنود.
قانون پنجاه حرکت: چتانچه پنجاه حرکت منوالی انجام شود بدون این که پیادهای حرکت کرده باشد یا سواری
گرفته شده باشد بازی میتواند با ادعای یکی از طرفین مساوی اعلام شود.
نداشتن نبیوی کافی برای مات کردن شاه؛ اگر کیش مات کردن شاه امکانپذیر نباشد, بازی مساوی
میشود. این حالت زمانی رخ میدهد که مهرههای کافی برای كيش مات کردن شاه در صفحة بازی وجود نداشته
باشد. برای هنال یک شاه ویک قیل در مقایل بی شاه باشند
tla pes: اکر یکی از بازیفنان شاه حریف را در معرس کیش دائمی قرار دهد. بعنی شاه راهی برای خروج از
كيش در حرکتهای بعدی نداشته باشد.وحرکات ادامه دارد
صفحه 13:
قولنین. اسلاسی بازی
* ۱را. بازی شطرنح بین دو حریف انجام میشود که مهرههای خود را به
نوبت بر يى صفحة مريع به نام صفحة شطرنح حرکت میدهند. بازیکن
دارای مهرههای سفيد بازى را شروع مىكند. نوبت حركت بازيكن
زمانی است که حرکت حریف او انجام شدهباشد.
۰ هدف هر بازیکن قراردادن شاه حریف در معرض حمله است به
نحوی که حریف در حرکت قانونی بعد به هیچ امکان نتواند شاه خودش
رااز معرض حمله خارج كند. بازیکنی که موفق به اين امر شدهاست به
اصطلاح حريف را «کیش و مات» کردهاست و بازى را بردهاست.
۰۶ اگر بازى به شرايطى برسد كه هيجيك از دو بازيكن نتواند «كيش و
مات» کند, بازی مساوى است.
صفحه 14:
از حرکت دلدن. مجدد مهره ها درد شروع
بازی و گشلیش لجتناب نملیید
* سعى iS مهره هایتان را با یک حرکت در بهترین مریع ممکن
قرار دهید. حرکت دوباره ی مهره موجب از دست دادن
فرصت و ابتکار عمل خواهد شد.
صفحه 15:
مهره هلی خود را هر چه سریعتر
ترش دهید
* هدف اصلی در شروع بازی. گسترش مهره ها به بهترین محل
ممکن و قلعه گرفتن شاه است. گشایش زمانی کامل می شود که
گسترش سوارها و ارتباط بین رخ ها برقرار شود. بازیکنی که
گشایش خود را زودتر به پایان رساند از ابتکار عمل برخوردار خواهد
بو اضولی که در اندای باری باید بر اساس آنها تسبت a, انتعاب
حرکات اقدام نمود عبارتند از: کنترل مرکز, گسترش بی درنگ
سوارهاء هماهنكى بين سوارها و پیاده ها و قلعه گرفتن شاه.
صفحه 16:
اسب را قبل از فیل گسترش دهید
* اگر پیاده ها مسیر را مسدود نکرده باشند فیل در وضعیت اولیه ی
خود می تواند چندین خانه را کنترل نماید در صورتی که اسب تنها
خانه sla همجوار را کنترل کرده و مسیر طولانی تری تا رسیدن به
مرکز میدان دارد و از پویایی کمتری برخوردار است.
صفحه 17:
رد کنتدل نملیید
* بازیکنی که از برتری فضایی بهره مند باشد و کنترل فضای بیشتری را در
اختیار داشته باشد از پوبایی بیشتری برای مهره هایش برخوردار بوده و
امکان تحرک بیشتری برای انتقال آنها به هر دو جناح در اختیار دارد . از
طرف دیگر بازیکنی که فضای کمتری در اختیار دارد جهت مانور مهره های
خود محدودیت داشته و در صورت لزوم برای دفاع از شاه خود با مشکل
مواجه خواهد شد.
صفحه 18:
* اگر چه پیشروی پیاده ها به محدودیت حریف و کسب فضا منجر مى
شود اما این اصل نیز باید با دقت در نظر گرفته شود که دفاع از
پیاده ی پیش رفته سخت تر است . بعلاوه با پیشروی هر پیاده خانه
هایی ضعیف در مجاور آن بوجود ف ايد كه ممکن است توسط
صفحه 19:
نزديكه به مركن قرار دهيد
٠ سوارها در مركز خانه هاى بيشترى را نسبت به هر جای دیگر کنترل
مى كنند. به عنوان مثال اسب در مركز 8 خانه ى مختلف را كنترل
مى كند در صورتى كه در هر كدام از كوشه ها تنها 2 خانه را كنترل
خواهد كرد. كنترل مركز نيز از اهميت بالايى برخوردار است چرا که
انتقال سريع سوارها را به جناحين مقدور مى سازد و سوارى كه از
قدرت انتقال بيشترى نسبت به سوار حريف برخوردار باشد شانس
بيشترى برای فراهم کردن یک حمله ی موفق دارد.
صفحه 20:
قلعه در جناحج شاه ان أامنیت بیشتری نسبت.
به قلعه در جناج وزیر برخوردلر لست
* قلعه گرفتن در جناح شاه او را بیشتر از
مرکز دور کرده و پشت پیاده های خودی
فرار می دهد صمنا این فلعه نیر رودنر
از قلعه گرفتن در جناح وزیر میسر می
گردد. همچنین قلعه ی مخالف قلعه ی
حریف موجب می شود که حملات حریف
از توانایی بیشتری برخوردار گردد.
صفحه 21:
به سرعت شاه را به قلعه ببريد
* امنيت شاه از مواردى است كه در شروع يا وسط بازى بايد مورد توجه
قرار كيرد. شاه در مرکز بخصوص در وضعيتهاى باز از حمله هاى حريف
بسيار اسب يذير خواهد بود . قلعه كرفتن به اين معناست كه شاه با خيال
راحت يشت خط بياده اى خود قرار كرفته و يكى از رخ ها نيز كسترش مى
يابد و مى تواند به سرعت کنترل یک ستون نیمه باز یا کاملا باز را در اختیار
بگیرد.
صفحه 22:
صفحه 23:
از لیزوله شدنلتنها شدن) پیادم ها
*پیاده ی aly ul پیاده ای است که در ستون هاى كنار خود يياده ى
همرنگ نداشته و وقتی که مورد حمله قرار می گیرد باید با سوار از
أن دفاع نمود. ضعف اصلى اين بياده هاء خانه ی جلوی آنها است که
به عنوان روزنه ى حمله ى حريف مورد استفاده قرار مى كيرد جرا
كه نمى توان اين خانه را با يى بياده كنترل كرد و براحتى توسط هر
سوار حریف اشغال می شود. cw! يذيرى بياده هاى ايزوله زمانى
که در یک ستون نیمه باز قرار داشته باشند افزایش پیدا می کند چرا
که به اهداف روشنی برای رخ های حریف تبدیل می شوند.
صفحه 24:
گروه پیاده های جدلگلنه ضعف
مجسوب می. کرتند
یک گروه جد اگانه از پیاده ها با فاصله ی یک ستون با بیشتر ازدیگر
پیاده ها را جزیره ی we sl oly نامند. هر گروه از وضعیت
مشخصى برخوردار بوده و بايد توسط سوارها حمایت شوند.
بتایراین هرچه ادن كروة ها مشر باشنة مانت ار انها سحت ير
خواهد بود. لاقي ميزان دسترسى و تاثير بر ساختار يياده ها جهت
انجام تعويض سودمند مى باشد. در آخربازى تعداد اين گروها دن
میزان برتری هر یک از طرفین تأثیر گذار می باشد.
صفحه 25:
يليان