کشاورزی و دامپروریباغبانی و زراعت

باغچه ها و باغ های ویژه

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
تعریف باغ ی (بهشت) نامیده می شد. این در دورة هخامنیان و پس از آن در ايران» تعدا بىشتمارى باغ وجود ذاشته كه پر در زبان پونانی 3۲806505 و در زبان انگلیسی به صورت ۳3۵۲۵0156 به کار برده می‌شود. به گفته گزنفون؛ 40۰ سال پیش از میلاهه د یا باغی زیب بوده که پارادیس خوانده می‌شد.بغهای معلق بابل نیز كه به وسيله بختالنصر و به خخاطر همسر ايرائى وى. دختر فرمارواى ماد. احداث شدهاند بر طبق همان اصول طرح پارادیس ایجاد كرديد و تا زمان اسكندر هم برجاى مانده بودءاند.

صفحه 4:
سیر تاریخی پارک و پارک سازی در دنا انسان در طول تاریخ سعی در شناسایی و ار بی محیط خود کرده است. بر همین معیار سعی نموده به نحوی با طبیعت ارتباط صحیح و مناسبی برقرار کند. اگر به تاریخ و افسانه های اساطیری توجه شود. قصه باغ نعرود و شداد که بهشت موعود را تصویر کرده است بیانگر سیر تاریخ باغ سازی است که به حدود بیش از ۳ هزار سال می رسد. در زمان فراعنه در اطراف رود نیل باغ های زیتون با اشکال هندسی معمول بوده و در اطراف معابد و مزارها و کاخ ها ان کهن همرا با گياهان زیتتی معطر, پیچک ها و گياهان رونده کشت می شد.

صفحه 5:
طراحی باغ ایرانی را می توان در اصول زیر خلاصه نمود: الف) سلسله مراتب: بر اساس این اصل: فضاها و عناصر مختلف بر اساس اهمیت ارزش کارکردی و بسیاری از عوامل دیگر در کنار هم قرار میگيرند. در طراحی اغلب باغهای ایرانی این اصل به خوبی دیده می شود. سلسله مراتب در باغها از سر در ورودی یا گاهی میدان و آبنمایی در بیرون باغ شروع شده و با گذشتن از محور اصلی به کوشک باغ میرسد. این اصل را در ارتفاع, رنگ و اندازه عناصر باغ هم میتوان جستجو کرد.

صفحه 6:
عناصر باغایرنی: باغ ایرانی در پی ترکیب عناصر اصلی شکل دهنده آن در یک دستگاه و منظومه فکری شکل می گیرد. این عناصر که شامل ؛ عنصر زمین: آب. گیاه و فضا هستند وقتی در منظومه فکری معماری ایرانی با چهارچوب مفهوم و ایده باغ در كنار هم قرار مى كيرند باغ را تشكيل مى دهند. در اين مسیر عناصر دیگری نیز ممکن است در شکل گیری باغ مورد استفاده قرار گیرید که یا عنصر فرعی به شمار می آیند و با بخش هایی جزیی و جلوه هایی از حضور عناصر اصلی باغ هستند.

صفحه 7:
باغهاى ايران بر اساس استاد و مدارک ياقيما: یخچه باغ های قدیمی ایران به حدود سه قرن قبل از میلاد مسیح. میرسد. پرخی بر این عقیده اند که نخستین پردیسها در شوش ساخته شده است. هنر طراحی و معماری باغها در ادوار تاریخ ‎Suis‏ مسائل محیطی, اقتصادی و سیاسی قرار داشته است. باغهای تیمور: وی در اطراف سمرند. به احداث حلقهای از باغهای سلطتتی مبادرت ورزید. این تفرجگاهها عبارت بودند از: باغ ‎ ‏شمال. باغ ارم باغ بهشت. باغ چنار, باغ دلكشاء باغ نوه باغ جهان نماء باغ نقش جهان, باغ تخت قراچه باغ دراز و باغ ‏قراتویه. به علاوه کمربندی از باغ به وجود آورد و نام شهرهای معروف اسلامی از قبیل قاهره و دمشق و بغداد ‏وسلطانيه و شيراز را بر آنها نهاد

صفحه 8:
اجاربه: در دوران قاجاریه به علت ارتباط بیشتر مردم ایران با مردم اروپاه سبکهایی که آمیختگی از شرق و غرب داشت دیده دوره در تهران باغهای متعددی از جمله باغهای گلستان, باغ لالهزار و باغ شاه آباد احداث گردید. ان تبه در زمان ناصرالدین شاء پس از بازدید او از اروپا احداث و طرح آن تلفیقی از طرحهای قرینه سازی و نامتقارن ایرانی میباشد. در اين طرح خیابانها بریده و زاویهدار, تعدادی آلاچیق, فضای سبز و پوشیده از درختان به صورت بیشه. نگاهداری وحش. ایجاد حوض يا استخرهایی بزرگ در نزدیک ساحتمان و خیابانکشی اطراف آن مشهود است. همچنین پیادهروهای این باغ باریک. سنگفرش شده و کنارهدیوارها با درختچههای زینتی سرخ یا درختان میوه تزئین شلده بود

صفحه 9:
باغ دولت آباد یزد توسط محمد تقی خان زند در سال ۱۱3۰ هس ق. شناسایی شده در ایران با ارتفاع ۳۳ مت قامتگاه فرمندار شناخته شد. سطح بازده هکتا خانواده و یک باغ برای مراسم و ورزش: اقامتكاه زمستانى در باغ خصوصی رو به جنوب و اقامتكاه تابستانى در سايه قرار كرفته و به وسيله بنج حوض و نسیمی که در بادگیر می وزد خنک می شود.

صفحه 10:
باغ سازی در یونان بونانیان در زمینه فلسفه. نمایش, برنامهریزی شهری, نقاشی. مجسمهسازی و معماری پیشگام بودهاند. اصل اساسی هدف کلاسیک اين بود كه ميتوان به حیات نظم داده و آن را کنترل کرد بدین معنا که توانایی بشر قادر به غلبه برهرج و مرج آشکارو موجود در جهانی طبیعی و ایجاد جامعهای متعادل میباشد. آنها احساس میکردند که مردم نماد و میزان سنجش نظم و هماهنگی میباشند که دو گرایش متضاد طبیعت (یعنی تخیل و بی نظمی در مقابل خرد و نظم) را با یکدیگر تلفیق مینمودند. در یونان قدیم. پارکها و باغها محل تجمع فلاسفه بودهاست.

صفحه 11:
سیک باغسازی در فرائسه: در فرانسه حاکمیت بر طبیعت مطرح بود. بر خلاف مفهوم تعامل با طبیعت در دوره رنسانس. باغ محلی برای تفکر یا رهایی نبود بلکه مکانی برای نمایش عظمت محسوب ميشد. مفهوم معماری منظر در فرانسه سبب توسعه مناظر دور محوری و متقارن تا افقهای دور گردید. باغ فرانسوی عبارت از فضای بزرگتری است که از چند باغچه به اندازههای مختلف و با استفاده از مجسمهها, آبنماهایی که به نظم در آمدهاند یک مجموعه را تشکیل ميدهد. اینگونه باغها را در زمینهای صاف و هموار و يا در زمینهای شیبدار در انتهای یک ساختمان یا یک قصر احداث می کردهاند

صفحه 12:
سبک باغ سازی در انگلستان: پذدیرش باغ رسمی فرانسه توسط انگلستان خبر از جنبش باغ منظر انگلیسی میداد. انگلستان طبیعت را ديدهاى حقیقی و وب تصور میکرد و بافهای فرانسوی را بسیار صلب» پرشکوه و غیر طییعی میذالست. ام داشتند اجسام که در منظری بکر یافت میشود دارای زیبایی ذاتی و باطنی هستند. طبیعت دیگر به عنوان چیزی که پاید رام شدء و سازماندهی گردد تصور نميشد بلکه به عنوان محیطی طبیمی که در برگیرنده کلیه سرکشیهایش بوده تصور ميشد. طرحهای کاشت بوسیله سوزنی برگان بزرگ و درختان سخت چوبی که در زیر آنها, درختچههای زینتی جهت برقراری تعادل در چمنها و چمنزارهای بزرگ کاشته شده بودند. حکمفرما شدند. گياهان به جای هرس شدن. قیچی شدن و به شکل ظاهری دلخواه در آمدن. به دلیل فرم ذاتی خود تحسین ميشدند.

باغچه ها و باغ های ویژه تعریف باغ در دورة هخامنشيان و پس از آن در ايران ،تعداد بي‌شماري باغ وجود داشته که پردیس (بهشت) نامیده می شد .اين واژه در زبان يوناني Paradeisosو در زبان انگليسي به صورت Paradiseبه كار برده مي‌شود. به گفته گزنفون 450 ،سال پيش از ميالد ،در ليسريا باغي زيبا‌بوده كه پاراديس خوانده مي‌شد .باغ‌هاي معلق بابل نيز كه به وسيله بخت‌النصر و به خاطر همسر ايراني وي ،دختر فرمانرواي ماد ،احداث شده‌اند بر طبق همان اصول طرح پاراديس ايجاد گرديد و تا زمان اسكندر هم برجاي مانده بوده‌اند. سیر تاریخی پارک و پارک سازی در دنیا: انسان در طول تاریخ سعی در شناسایی و ارزیابی محیط خود کرده است ،بر همین معیار سعی نموده به نحوی با طبیعت ارتباط صحیح و مناسبی برقرار کند .اگر به تاریخ و افسانه های اساطیری توجه شود ،قصه باغ نمرود و شداد که بهشت موعود را تصویر کرده است بیانگر سیر تاریخ باغ سازی است که به حدود بیش از 3هزار سال می رسد. در زمان فراعنه در اطراف رود نیل باغ های زیتون با اشکال هندسی معمول بوده و در اطراف معابد و مزارها و کاخ ها درختان کهن همرا با گیاهان زینتی معطر ،پیچک ها و گیاهان رونده کشت می شد.. طراحي باغ ايراني را مي توان در اصول زير خالصه نمود: الف) سلسله مراتب :بر اساس اين اصل ،فضاها و عناصر مختلف بر اساس اهميت ،ارزش كاركردي و بسياري از عوامل ديگر در كنار هم قرار مي­گيرند .در طراحي اغلب باغهاي ايراني اين اصل به خوبي ديده مي شود .سلسله مراتب در باغها از سر در ورودي يا گاهي ميدان و آبنمايي در بيرون باغ شروع شده و با گذشتن از محور اصلي به كوشك باغ مي­رسد .اين اصل را در ارتفاع ،رنگ و اندازه عناصر باغ هم مي­توان جستجو كرد. عناصر باغ ایرانی: باغ ایرانی در پی ترکیب عناصر اصلی شکل دهنده آن در یک دستگاه و منظومه فکری شکل می گیرد .این عناصر که شامل 4عنصر زمین ،آب ،گیاه و فضا هستند وقتی در منظومه فکری معماری ایرانی با چهارچوب مفهوم و ایده باغ در کنار هم قرار می گیرند باغ را تشکیل می دهند .در این مسیر عناصر دیگری نیز ممکن است در شکل گیری باغ مورد استفاده قرار گیرید که یا عنصر فرعی به شمار می آیند و یا بخش هایی جزیی و جلوه هایی از حضور عناصر اصلی باغ هستند. باغهاي ايران بر اساس اسناد و مدارك باقيمانده ،تاريخچه باغ هاي قديمي ايران به حدود سه قرن قبل از ميالد مسيح مي­رسد. برخي بر اين عقيده اند كه نخستين پرديس­ها در شوش ساخته شده است .هنر طراحي و معماري باغها در ادوار تاريخ كامًال تحت تأثير مسائل محيطي ،اقتصادي و سياسي قرار داشته است. باغ­هاي تيمور: وي در اطراف سمرقند ،به احداث حلقهاي از باغهاي سلطنتي مبادرت ورزيد .اين تفرجگاهها عبارت بودند از :باغ شمال ،باغ ارم ،باغ بهشت ،باغ چنار ،باغ دلگشا ،باغ نو ،باغ جهان نما ،باغ نقش جهان ،باغ تخت قراچه ،باغ دراز و باغ قراتوپه .به عالوه كمربندي از باغ به وجود آورد و نام شهرهاي معروف اسالمي از قبيل قاهره و دمشق و بغداد وسلطانيه و شيراز را بر آنها نهاد. باغها و پاركهاي دوره قاجاريه: در دوران قاجاريه به علت ارتباط بيشتر مردم ايران با مردم اروپا ،سبك­هايي كه آميختگي از شرق و غرب داشت دیده می شود ،در این دوره در تهران باغ­هاي متعددي از جمله باغهاي گلستان ،باغ الله­زار و باغ شاه آباد احداث گرديد. باغ دوشان تپه در زمان ناصرالدين شاه پس از بازديد او از اروپا احداث و طرح آن تلفيقي از طرحهاي قرينه سازي و نامتقارن ايراني مي­باشد .در اين طرح خيابانها بريده و زاويه­دار ،تعدادي آالچيق ،فضاي سبز و پوشيده از درختان به صورت بيشه ،نگاهداري وحش ،ايجاد حوض يا استخرهايي بزرگ در نزديك ساختمان و خيابان­كشي اطراف آن مشهود است .همچنين پياده­روهاي اين باغ باريك ،سنگفرش شده و كناره ديوارها با درختچه­هاي زينتي از قبيل گل سرخ يا درختان ميوه تزئين شده بود. باغ دولت آباد یزد توسط محمد تقی خان زند در سال ۱۱۶۰هـ .ق .در خارج دیوارهای شهر ساخته شد ،دارای مرتفع ترین بادگیر شناسایی شده در ایران با ارتفاع 33متر است .یک باغ منظم الشکل است که درحدود سـال ۱۷۱۲م به عنوان اقامتـگاه فرماندار شناخته شد .سطح یـازده هکـتاری باغ به دو بخش تقسیم شده است :یک باغ خصوصی برای خانواده و یک باغ برای مراسم و ورزش. اقامتـگاه زمسـتانی در باغ خصوصی رو به جــنوب و اقامتگاه تابستانی در سایه قرار گرفته و به وسیله پنج حوض و نسیمی که در بادگیر می وزد خنک می شود. باغ سازی در یونان یونانيان در زمينه فلسفه ،نمايش ،برنامه­ريزي شهري ،نقاشي ،مجسمه­سازي و معماري پيشگام بوده­اند .اصل اساسي هدف كالسيك يونان اين بود كه مي­توان به حيات نظم داده و آن را كنترل كرد ،بدين معنا كه توانايي بشر قادر به غلبه برهرج و مرج آشكارو موجود در جهاني طبيعي و ايجاد جامعه­اي متعادل مي­باشد .آنها احساس مي­كردند كه مردم نماد و ميزان سنجش نظم و هماهنگي ميباشند كه دو گرايش متضاد طبيعت (يعني تخيل و بي نظمي در مقابل خرد و نظم) را با يكديگر تلفيق مي­نمودند .در يونان قديم ،پاركها و باغها محل تجمع فالسفه بوده­است. سبك باغسازي در فرانسه: در فرانسه حاكميت بر طبيعت مطرح بود ،بر خالف مفهوم تعامل با طبيعت در دوره رنسانس .باغ محلي براي تفكر يا رهايي نبود ،بلكه مكاني براي نمايش عظمت محسوب مي­شد .مفهوم معماري منظر در فرانسه سبب توسعه مناظر دور محوري و متقارن تا افقهاي دور گرديد. باغ فرانسوي عبارت از فضاي بزرگتري است كه از چند باغچه به اندازه­هاي مختلف و با استفاده از مجسمه­ها، آبنماهايي كه به نظم در آمده­اند يك مجموعه را تشكيل مي­دهد .اينگونه باغ­ها را در زمين­هاي صاف و هموار و يا در زمين­هاي شيبدار در انتهاي يك ساختمان يا يك قصر احداث مي كرده­اند. سبك باغ سازي در انگلستان: عدم پذيرش باغ رسمي فرانسه توسط انگلستان خبر از جنبش باغ منظر انگليسي مي­داد .انگلستان طبيعت را پديده­اي ساده ،زيبا ،حقيقي و خوب تصور مي­كرد و باغهاي فرانسوي را بسيار صلب ،پرشكوه و غير طبيعي مي­دانست .اعتقاد داشتند اجسام كه در منظري بكر يافت مي­شود داراي زيبايي ذاتي و باطني هستند ،طبيعت ديگر به عنوان چيزي كه بايد رام شده و سازماندهي گردد ،تصور نمي­شد بلكه به عنوان محيطي طبيعي كه در برگيرنده كليه سركشي­هايش بود، تصور مي­شد .طرح­هاي كاشت بوسيله سوزني برگان بزرگ و درختان سخت چوبي كه در زير آنها ،درختچه­هاي زينتي جهت برقراري تعادل در چمن­ها و چمنزارهاي بزرگ كاشته شده بودند ،حكمفرما شدند .گياهان به جاي هرس شدن ،قيچي شدن و به شكل ظاهري دلخواه در آمدن ،به دليل فرم ذاتي خود تحسين مي­شدند.

51,000 تومان