باغچه ها و باغ های ویژه
اسلاید 1: باغچه ها و باغ های ویژه
اسلاید 2: تعریف باغ در دورة هخامنشيان و پس از آن در ايران، تعداد بيشماري باغ وجود داشته که پردیس (بهشت) نامیده می شد. اين واژه در زبان يوناني Paradeisos و در زبان انگليسي به صورت Paradise به كار برده ميشود. به گفته گزنفون، 450 سال پيش از ميلاد، در ليسريا باغي زيبا بوده كه پاراديس خوانده ميشد. باغهاي معلق بابل نيز كه به وسيله بختالنصر و به خاطر همسر ايراني وي، دختر فرمانرواي ماد، احداث شدهاند بر طبق همان اصول طرح پاراديس ايجاد گرديد و تا زمان اسكندر هم برجاي مانده بودهاند.
اسلاید 3: سیر تاریخی پارک و پارک سازی در دنیا: انسان در طول تاریخ سعی در شناسایی و ارزیابی محیط خود کرده است، بر همین معیار سعی نموده به نحوی با طبیعت ارتباط صحیح و مناسبی برقرار کند. اگر به تاریخ و افسانه های اساطیری توجه شود، قصه باغ نمرود و شداد که بهشت موعود را تصویر کرده است بیانگر سیر تاریخ باغ سازی است که به حدود بیش از 3 هزار سال می رسد. در زمان فراعنه در اطراف رود نیل باغ های زیتون با اشکال هندسی معمول بوده و در اطراف معابد و مزارها و کاخ ها درختان کهن همرا با گیاهان زینتی معطر، پیچک ها و گیاهان رونده کشت می شد..
اسلاید 4: طراحي باغ ايراني را مي توان در اصول زير خلاصه نمود: الف) سلسله مراتب: بر اساس اين اصل، فضاها و عناصر مختلف بر اساس اهميت، ارزش كاركردي و بسياري از عوامل ديگر در كنار هم قرار ميگيرند. در طراحي اغلب باغهاي ايراني اين اصل به خوبي ديده مي شود. سلسله مراتب در باغها از سر در ورودي يا گاهي ميدان و آبنمايي در بيرون باغ شروع شده و با گذشتن از محور اصلي به كوشك باغ ميرسد. اين اصل را در ارتفاع، رنگ و اندازه عناصر باغ هم ميتوان جستجو كرد.
اسلاید 5: عناصر باغ ایرانی: باغ ایرانی در پی ترکیب عناصر اصلی شکل دهنده آن در یک دستگاه و منظومه فکری شکل می گیرد. این عناصر که شامل 4 عنصر زمین، آب، گیاه و فضا هستند وقتی در منظومه فکری معماری ایرانی با چهارچوب مفهوم و ایده باغ در کنار هم قرار می گیرند باغ را تشکیل می دهند. در این مسیر عناصر دیگری نیز ممکن است در شکل گیری باغ مورد استفاده قرار گیرید که یا عنصر فرعی به شمار می آیند و یا بخش هایی جزیی و جلوه هایی از حضور عناصر اصلی باغ هستند.
اسلاید 6: باغهاي ايران بر اساس اسناد و مدارك باقيمانده، تاريخچه باغ هاي قديمي ايران به حدود سه قرن قبل از ميلاد مسيح ميرسد. برخي بر اين عقيده اند كه نخستين پرديسها در شوش ساخته شده است. هنر طراحي و معماري باغها در ادوار تاريخ كاملاً تحت تأثير مسائل محيطي، اقتصادي و سياسي قرار داشته است. باغهاي تيمور: وي در اطراف سمرقند، به احداث حلقهاي از باغهاي سلطنتي مبادرت ورزيد. اين تفرجگاهها عبارت بودند از: باغ شمال، باغ ارم، باغ بهشت، باغ چنار، باغ دلگشا، باغ نو، باغ جهان نما، باغ نقش جهان، باغ تخت قراچه، باغ دراز و باغ قراتوپه. به علاوه كمربندي از باغ به وجود آورد و نام شهرهاي معروف اسلامي از قبيل قاهره و دمشق و بغداد وسلطانيه و شيراز را بر آنها نهاد.
اسلاید 7: باغها و پاركهاي دوره قاجاريه: در دوران قاجاريه به علت ارتباط بيشتر مردم ايران با مردم اروپا، سبكهايي كه آميختگي از شرق و غرب داشت دیده می شود، در این دوره در تهران باغهاي متعددي از جمله باغهاي گلستان، باغ لالهزار و باغ شاه آباد احداث گرديد. باغ دوشان تپه در زمان ناصرالدين شاه پس از بازديد او از اروپا احداث و طرح آن تلفيقي از طرحهاي قرينه سازي و نامتقارن ايراني ميباشد. در اين طرح خيابانها بريده و زاويهدار، تعدادي آلاچيق، فضاي سبز و پوشيده از درختان به صورت بيشه، نگاهداري وحش، ايجاد حوض يا استخرهايي بزرگ در نزديك ساختمان و خيابانكشي اطراف آن مشهود است. همچنين پيادهروهاي اين باغ باريك، سنگفرش شده و كناره ديوارها با درختچههاي زينتي از قبيل گل سرخ يا درختان ميوه تزئين شده بود.
اسلاید 8: باغ دولت آباد یزد توسط محمد تقی خان زند در سال ۱۱۶۰ هـ. ق. در خارج دیوارهای شهر ساخته شد، دارای مرتفع ترین بادگیر شناسایی شده در ایران با ارتفاع 33 متر است. یک باغ منظم الشکل است که درحدود سـال ۱۷۱۲ م به عنوان اقامتـگاه فرماندار شناخته شد. سطح یـازده هکـتاری باغ به دو بخش تقسیم شده است: یک باغ خصوصی برای خانواده و یک باغ برای مراسم و ورزش. اقامتـگاه زمسـتانی در باغ خصوصی رو به جــنوب و اقامتگاه تابستانی در سایه قرار گرفته و به وسیله پنج حوض و نسیمی که در بادگیر می وزد خنک می شود.
اسلاید 9: باغ سازی در یونان یونانيان در زمينه فلسفه، نمايش، برنامهريزي شهري، نقاشي، مجسمهسازي و معماري پيشگام بودهاند. اصل اساسي هدف كلاسيك يونان اين بود كه ميتوان به حيات نظم داده و آن را كنترل كرد، بدين معنا كه توانايي بشر قادر به غلبه برهرج و مرج آشكارو موجود در جهاني طبيعي و ايجاد جامعهاي متعادل ميباشد. آنها احساس ميكردند كه مردم نماد و ميزان سنجش نظم و هماهنگي ميباشند كه دو گرايش متضاد طبيعت (يعني تخيل و بي نظمي در مقابل خرد و نظم) را با يكديگر تلفيق مينمودند. در يونان قديم، پاركها و باغها محل تجمع فلاسفه بودهاست.
اسلاید 10: سبك باغسازي در فرانسه: در فرانسه حاكميت بر طبيعت مطرح بود، بر خلاف مفهوم تعامل با طبيعت در دوره رنسانس. باغ محلي براي تفكر يا رهايي نبود، بلكه مكاني براي نمايش عظمت محسوب ميشد. مفهوم معماري منظر در فرانسه سبب توسعه مناظر دور محوري و متقارن تا افقهاي دور گرديد. باغ فرانسوي عبارت از فضاي بزرگتري است كه از چند باغچه به اندازههاي مختلف و با استفاده از مجسمهها، آبنماهايي كه به نظم در آمدهاند يك مجموعه را تشكيل ميدهد. اينگونه باغها را در زمينهاي صاف و هموار و يا در زمينهاي شيبدار در انتهاي يك ساختمان يا يك قصر احداث مي كردهاند.
اسلاید 11: سبك باغ سازي در انگلستان: عدم پذيرش باغ رسمي فرانسه توسط انگلستان خبر از جنبش باغ منظر انگليسي ميداد. انگلستان طبيعت را پديدهاي ساده، زيبا، حقيقي و خوب تصور ميكرد و باغهاي فرانسوي را بسيار صلب، پرشكوه و غير طبيعي ميدانست. اعتقاد داشتند اجسام كه در منظري بكر يافت ميشود داراي زيبايي ذاتي و باطني هستند، طبيعت ديگر به عنوان چيزي كه بايد رام شده و سازماندهي گردد، تصور نميشد بلكه به عنوان محيطي طبيعي كه در برگيرنده كليه سركشيهايش بود، تصور ميشد. طرحهاي كاشت بوسيله سوزني برگان بزرگ و درختان سخت چوبي كه در زير آنها، درختچههاي زينتي جهت برقراري تعادل در چمنها و چمنزارهاي بزرگ كاشته شده بودند، حكمفرما شدند. گياهان به جاي هرس شدن، قيچي شدن و به شكل ظاهري دلخواه در آمدن، به دليل فرم ذاتي خود تحسين ميشدند.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.