علوم مهندسی معماری و عمران

بافت تاریخی شهر یزد

baft-tarikhi-yazd

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بافت تاریخی شهر یزد”

بافت تاریخی شهر یزد

اسلاید 1: بافت تاریخی شهر یزد

اسلاید 2: پیشینه تاریخی شهر یزدبرخی بنای اولیه این شهر را به دوره هخامنشی نسبت می دهند. در این دوره نام شهر «ایساتیس» بود. برخی دیگر از منابع و شواهد بنای یزد را به اسکندر نسبت می دهند. در زمان ساسانیان شهر دارای سه بخش کهندژ شارستان و ربض بوده که قسمتی از شهر قلعه ای آن دوره در خیابان سید گل سرخ امروزی از محله فهادان وجود دارد. طرح یزد در ادوار نخستین اسلامی از همان طرح شهر ساسانی پیروی می کند. ضمن آنکه مطابق حرکت کلی پیشرفت شهرنشینی در قرون چهارم پنجم شهر یزد به تدریج گسترش یافت و از این رو مانند همه شهرهای این دوران، شهر اصلی از مرز شارستان فرا رفته، در ربض گسترش یافت. دراوایل قرن هفتم هجری در زمان مظفرالدین بن سعد زنگی یزد پس از اصفهان و شیراز از لحاظ جمعیت و وفور نعمت سومین شهر ایران بوده است.در دوره صفویه احداث مجموعه امیرچخماق و مسجد ریگ در حاشیه جنوبی شهر و مجاور دروازه و دو راه ارتبطی اصلی به شهرهای مجاور که یک کانون تمرکز جمعیتی قوی پررفت و آمد را شکل بخشید.مبنایی برای توسعه شهر شد و مجموعه جدیدی احداث شد که شاه طهماسب نام داشت شامل: تکیه، مدرسه و بازار است و علاوه بر آن بین دو میدان اصلی و یک راسته ارتباطی قوی شکل گرفت.

اسلاید 3: در دوره زندیه و قاجار شهر به سمت جنوب و جنوب شرقی توسعه یافت، مجموعه های جدیدی در میانه محور شرقی- غربی واقع بین تکیه امیر چقماق و شاه طهماسب ساخته شدو رشد شهر در دوره پهلوی تا زمان حاضر در جهت شمال و عمدتا در جهت جنوب و غرب شهر شکل گرفته است. احداث خیابان های جدید در بافت تاریخی شهر گسیختگی ایجاد نمودده و به ویژه با احداث خیابان شرقی- غربی قیام، به گسیختگی در بافت تاریخی و برخی از عناصر منجر شده است.

اسلاید 4: بافت فرسوده شهر یزدوسعت بافت فرسوده شهر یزد که حدود 2806 هکتار می باشد. بر اساس شاخص های بافت فرسوده بافت تاریخی شهر یزد که حدود 743 هکتار وسعت دارد جز بافت فرسوده شهری محسوب نمی شود.

اسلاید 5: بافت تاریخی شهر یزدبافت تاریخی حدود 743 هکتار است و شامل هفت محله اصلی به نام های1. شش بادگیر2. دولت آباد3. فهادان4. گازرگاه5. گنبد سبز6. گودال مصلی 7. شیخدادو 42 زیرمحله با قدمت دوازده هزار سال می باشد.

اسلاید 6: هریک از محلات در محدوده ی خود شامل مرکز محله، حسینیه، آب انبار ودر مواردی مسجد می باشند، بطوری که محورهای حرکتی و تجاری اصلی شهر که غالبا از داخل یا کنار این مراکز محلات می گذرند، محلات را به یکدیگر متصل می کنند و باعث ایجاد یک پیوند در درون شهر می شوند.کاربری غالب در این بافت کاربری مسکونی می باشد. اکثر بناهای موجود در این ناحیه از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و نیازمند مرمت می باشند.ار نظر مالکیت اراضی اکثر بناهای موجود در این ناحیه دارای مالکیت شخصی بوده که در این میان تعداد اراضی وفقی قابل توجه است.نکته قابل توجه در بافت تاریخی این است که اکثر اراضی وقفی را بناهای با ارزش معماری و تاریخی غیر مسکونی تشکیل می دهند که به لحاظ کیفیت بنا نیز وضعیت مناسبتری نسبت به بناهای مسکونی دارند. در بافت تاریخی اکثر بناهای نوساز و مرمت شده به کاربری اداری اختصاص یافته است و تعداد ابنیه نوساز و مرمت شده مسکونی با مالکیت شخصی بسیار اندک می باشد.

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید