صفحه 1:
صفحه 2:
- اسهد
ee
2 eo ee
= یر له و ی رز برد ای es
2 بَوحود مى آورد كه در اصطادح +21 ا
سس هرز شی گویند
صفحه 3:
حداکثرتعداد باید در حدی باشد که مراحم با مانع
رودررو و زبانی آنها با یکدیگر نگردد.
اين حداكثر برای جلسات بحث ومذاکره میتواند از
تاه انفرباشد
صفحه 4:
فواقد عملی تشکیل جلسات بحث و مذاکره گروهی
-١ تبادل اطلاعات
رق حادق ١ كدررت
۲ تغییر با تثبیت رفتار
ره
صفحه 5:
برایشان حاصل شده است با یکدیگر در مبان می SSS
دید و درک و اطلاع خود را با کمک یکدیگر وسعت می 1۵3
گروهها با وسعت دادن به دامنه برد دید- که می تواند از راه
تبادل اطلاعات حاصل گردد- قادر به حل مسائلی خواهند بود
٠ك افراد به تنهايى قادر به حل آن نمى باشند
صفحه 6:
نتيحه تفاوت se 5 52 ۳ مى رد 1
aye ل ا ا
ea lee ae cele ۱
جلسات بحث و مذاکرهاگر با بهره گیری از آگاهه > ۳۳۳۰
و تبادل اطلاعات همراه باشد» در روشن ساختن جنبه های
و
.ساختن عقاید سودبخش است
صفحه 7:
واکنش دیگران به رفتار ما یکی از موثرترین کمک ها است که
در ما ایجاد کند» تغییر دهد يا تثبیت کند.
د EL نیز اخم یا تبسم والدین شکل دهنده و کنترل ورا
است.
oa esc ae) SS ل از علم مکانیک و
۱
صفحه 8:
الف- احساس ار 7 esl رت سر PES ED)
لول 2 ۱
ات
a naa ار لصا رت رح
ae ee ee NEL I i DO eae ees ور
ore | نيز مى افزاید. همانگونه که مولوی می گوید
را عقل با عقل دگر دوتا شود
بيشه كر كامل شود از يبشه كر عقل قوت كيرد از عقل دكر
صفحه 9:
تا ره
0
تتر ترا رد بر زنل رل ر سرت بر ار كم و
وارده يا بازدارنده بر آنها صورت ميكيرد ولى در كروههاى انسانى نه تنا أفرادى 5ه
تعيين جهت و جلودارى حركت را به عهده دارندء بلكه هركدام ۱
ا 1
ا ی
واقع شوند.
ies
صفحه 10:
رفتار و حرکات گروه بر اسلس بینشها و شا
تك افراد جيت بكيرد.
از جمله اين ترتيبات مشخص ساختن وظايف آذارة
كنندكان كروه و آموزش رفتارهاى مؤثر هم به اذارة
کنندگان و هم به افراد گروه است. که در ادامه به آن می
پردازیم
صفحه 11:
در جلسانی که برای 5 1
تشكيل مى شودء لازم است اين وظايف 5 سر
يكى از أعضاء كذاشته شود تا هر كس از نزديكا ا قزار و
نشيبها و راه و خمهاى كار آشنا كردد و با شنيدن ۱
ا ا اا ا
اصلاح. تقویت و پا رهاسازی قسمتی از رفتارها و گفتارهای
عادت شده خود بپردازد
صفحه 12:
پاک کن جا داده می شود. در کنار تخته سیاه در ۴
برای نصب عکسها يا نمودارها قرار داده می شود.
Se ee ee aC ey ar ner E pe
خوبی او را بیینند.
ناظر جلسه نیز باید در جایی قرار بگیرد که همه حرکات را مشاهده کند و
Cys rg car ey ee eas Ne oer ore eee ens
موافقت همه استفاده کرد
صفحه 13:
صفحه 14:
انجام آن كار و رسيدن به هدف شريك بدائند.
ا ا ا ا ا ۰
از مطالعات و يزوهشهاى انجام شدهء بينشها و رفتارهابى امتنتاج + كرود
که فراگرفتن و به کار بستنشان زمینه ساز موفقیت و سودبحشی جلسات
خواهد بود
صفحه 15:
۱- راهنمایی نه رباست
؟- نظرهاى جمعى از نظرهاى فردى درست تر هستند
۳- برای رسیدن به هدف. سرعت الات ل |
ندارد.
صفحه 16:
تشمویق افراد به مشارکت در بحث
Looe ا ونا تسا
بازكردانذن افراد به مسير اصلى بحث
ل
0 net:
تمجید و ارچ نهادن نقشهای سازنده اعضا
۳
۳
لا
بیشتر اظهبار نظرها از طرف خودش باشد
نظرخواهی فقط از اعضای سرشناس
اظهار نظر بلافاصله پس از هر نظری بدون نظرخواهی یا اظهار نظر دیگران
ما او رز ار ی ار و و Avi Re
صفحه 17:
هر چه joel
3
اه im و ند وم
۲- اعضای جلسه بیشتر اوقات احساسات واقعی
ea ۱
۴ اعضا در مخالفت با نظرات من به راحتی و آزادی صحبت می کرد:3:
با ور 2
eh
مر
۷- در پایان کار اعضای جلسه بدون آنکه متکی به اظهار نظر من به عنوان نفر آخر باشند oe)
ار رن ۳
۸ بهنظر می رسید که اعضا به هدف از تشکیل جلسه کاملا ار JES sy
٩ عقاید و نظرات تازه فقط از طرف تعدادی از اعضا ابراز نمیکردید, بلکه بیشتر اعضا در این کار شرکت
مى كردئد
صفحه 18:
ی[
تمیدانستند
۳- گاهی اوقات اعضای مختلف جریان مذاکرات و تفکر و ۲ ۰۶ ۳
رهبری می گردند.
لت سح را زا
FOR ge Pg Ew een تسدنا
روا مر
را 0
و
ار
۸- در پایان جلسه , همه اعضا از اينکه هر کس عقیده و نظر خود را رز داشته وخ نظر با تصمیم
رک ار
صفحه 19:
أوست.
يم ور ۱ ۱ ۰ (eS oe)
منشى بايد قبل از شروع جلسه و آغاز کار به خوبی با موضوع بحت کرو ۴۰۱
مر سم مس مره الاح رت به رامت
SE ed
Bate ery yee pel gy an reel ey Se
أو به مداد و كاغذ نياز دارد. در بالاى صفحه كاغذ عنوان يا موضوع بحث رآ مى نويسد و هر
Cay Pr re ا ل PON CO ا 0
ال ور مت
بر ی راد لا ملد ح رن رسد
بادداشت و در موق تنظیم نهایی گزارش به کار برد دفترجه بادداشت کوجکی نیز با خود دارد.
صفحه 20:
"آنچه من تا به حال نوشته ام راجع به .... بوده و آنجه اکنون مو
چیز دیگری می باشد.آی من اين مطالب را هم بایدبنوسج؟؟
ee eee ney سس تس سر زار
نوشته ام, لطفاً این مطلب آخر را که .... تكرار بفرماييد ا بگویبد چعلو ۰ ۳
بعد از اتمام جلسهء منشى ساعت يايان را يادداشت ميكند و تا قبل از تشكيّل
جلسه بعدء نسخه هايى از كزارش خود را براى يك يك اعضاء ارسال مى دارد
این کار کمک میکند تا در جلسه بعدی» همگی آمادگی داشته و رشته مذاکرات در
ذهنشان قطع نشده باشد.
صفحه 21:
کار این منمی آن re در طول جريان مذاكرات | te oe
Fe eer ea ET cee) a ee enone
اعضاء را متمركز مى سازد و نظرات آنان را در جايى مى كذارد كه به حوب ييا
و بدانند که چه مطالبی فراموششان شده است. کار او هم چنین اعضاء جلسه را از
تکرار مطالب یاد شده باز می دارد و هر وقت بخواهند می توانند با نگاه کردن به
تخته سياه ببيند كه در باره ى جه مطلبى بحث شده: جه تصميماتى اتخاذ شذه و
جریان مذاکرات به کجا رسیده است.
صفحه 22:
یا برای اینکه به توضیح مطلب کمک ۱۳۳
eee S| ا رس
صفحه 23:
۳ Sree
هم سایرین اظهارات را یک بار دیگر با دقتی بیشتر کوش مد
: می فهمند.
هرگاه موضوعی تکرار میشود منشی تخته با اشاره به قسمنی از نحنه که
آن مطلب نوشته شده» تکراری بودن مطلب را یادآور میشود و می پرسد:
EOS ee rept aca dee eee ty Beets ono
کنیم تا من بنویسم
صفحه 24:
بردن موز را 500 بیشتری به ۰۵
است به طريقى جريان مذاكرات و رفتارهاى طح
خود را مورد توجه قرار دهند و ارزيابى ار
از بين خود يك نفر را به عنوان ناظر انتخاب كنند و أز أو د
که چشم و كوش همكى آنها بر جريان مذاكرات و رفتار اعضاء
ال ا ا ل Fee Dee
ا كنارهايشان :زا به آنها:منعكن ار
صفحه 25:
لا ار بر |
که چه کسی بیش از دیگران مذاکرات را به خود اخط
یادداشت میکند تا در موقع مقتضی به
و جه كسى در عين حال كه به Ee رت دح
صحبت کند بارها به علت آنکه دیگری وسط حرفش دوبده و
esl one woe) pec SSCS I pur reece ۷
بگوید و با ينکه چه کسانی با سوالات و اظهار نظرهای خود
كروة را در رسيذن به تصميم مناسب كمك كرده اند.
صفحه 26:
oe = Shih Ue Eee
سودبخششان را اظهار می دارد.
او رفتارها و گفتارها را با کلمات ارزش گذار خوت ر lt)
cess را رات ی ار ار ار راتفر
مضر بودن أنها را توصيف و تشريح ميكند
صفحه 27:
کرده یم( اوبا این حرف نشان می دهد که لاض
00
ا ا ا زر از
نتايجى كه به دست آمده است خلاصه شوندء اما هيجكدام از مآ
موضوع توجهى نكرديم, در حالى كه بهتر بود از مذاكراتى كه نا أن
Berea) ا ل ا ا 2 011
اا ل ا ا ا ا ا لا
به چه علت چنین شد.*
صفحه 28:
as closet تا سر
خاصى نيست بلكه جمع و كروه است أين + on
میان جمع ادامه دهد و در عین حال در بادداشتهای خود نو ۶
جنانكه در بخش نقشها آمده است متذكر كردد. با اين كار أو زر
ا Fee
بوده و جه كسلنى صحبت نكرده و يا طرف صحبت قرار نكرفته أند. و
هر کس به چه نحو و تا چه اندازه در کار بحث و مذاکره سازنده با
پردازنده و با هردو بوده است.
صفحه 29:
eye Um nw رز
re bee er) اك
و زتاب به مطالعه بیردازد
صفحه 30:
صفحه 31:
ا ره
Oe neers eee ae ار
mgr a Wan SOC ON ar ey CI SES NERC CRUG) 2
Ce Re we ee Re eer eS Meets و
اقدامات» اطلاعات و بينش ها در ميان گذارده شوند و تجزیه و تحلیل
05
صفحه 32:
۳ و اقدامات نوع دوم رابه خاطر e
دارند. . . و گفتارها و کردارهای نوع سوم رابه متا
ee Se ENS Ee SS ee Ste gerne
اند.
برای فراگیری فن بحث و مذاکره باید این نقشها را شناخت و دز
ايفاى آن ويزش و تمريين نمود
صفحه 33:
از حضار در رابطه با موضوعی که قرار است بحث توا
عقيده اى اظهار دارد و يا ييشنهادى مطرح سازد.
صفحه 34:
* آیا بهتر نیست برای بحث در این زمینه از نماینده pees
شود تا با در نظ رگرفتن مشکلات و مقدورات صحبت کنیم و تصمیم ٩
پا راه حل مثل:
SEs ere SAO ed Le aoe eee
آموزش بهداشتء كاركنان مدارس از مدير و آموزكار و فراش و خدمتكذار يا اصول
بهداشت محیط و عوامل بیماریزا د رآموزشگاهها آشنا کنیم"
ار
است» می شکند و هم جو گروه را برلی صحبت ها و اظهار نظرهای سایرین آماده
أل ۳
صفحه 35:
a epee
اطلاعات و ابراز نظرهاى خود بيردازند ودر اين كار ب
سكوت و خوددارىء يرهيز كنند.
صفحه 36:
Se etn BE enor ا ل اك د
یابند ومی گذارند و می گذرند. این گذاشت ها و گذشت ها گره ها و
كروه مى أفرينند كه در بيشرفت به سوى تصميم همه فهم و همكانى؛ دسا و 19
اخواهند بود. =
براى بيشكيرى از بروز جنين كره ها و ابهاماتى؛ در وحله را ۶
بيشتر از أنجه خود ساده مى بندارد؛ ساده بيان كند و براى حصرل أطدد ا أ لك 00
ذا ا ا ا ا 000
عین حال هر یک از حاضران در جلسه باید مطلبی را که برای خود یا دیگران نامفهوم یافته
آنیوها تسازند و از گربنده طلب وضوح کنند. مدیر» متشای ر ا
جنانجه احساس مى كنند در جلسه كسى صحبت كوينده را به خوبى درك نكرذه و به هن. علت
از سوال براى توضيح خوددارى كرده استء خودشان آن توضيح را بخواهند. مثال(كتاب)
صفحه 37:
يبعحسيا 2 خن یرت فليا
Sees: لصوي
ويا
ا ا ل رز
ag pCR eee 0
ed -
صفحه 38:
See arene
۳۳ ۰ است حاصل شود. این کار رابه دو صورت
۳۰ > یا آنکه شخص خود اشکالات و نتایجی را
ero ee ل rego
7 تجربه تر از سايرين به نظر مى رسدء خواهش می کند تا اشکالات
و نتایجی که به نظرش می رسد برای گروه بگوید.
صفحه 39:
+
مطالبى كه منشى تخته در ديدكاه كروه كذاشته است»
ل و
Le ال 0
یا سرگرم ساختن خود با Be See
et ON a Fe ere ا
امن عمد
صفحه 40:
نمی گذارد با صحبت های زلئد. جریان بحث از خطی که داشته |
در نقطه اى كه هست به حال درجا زدن بيفتد
يس لطفا اكر تصور من درست است اجازه بفرماييد در باره ی آن تصمیم بگيریم
صفحه 41:
۱ ge ereevnee Rene)
که در بحت و مذاکره به هر علتی مثل کمرویی
اعتنایی و نظایر لن شرکت فعال ندارند. با این کار
۱ Gc CO- arr nity Wen mo NESEY Wen (01)
صفحه 42:
دلائل اظهارات و ييشنهاد PACE ۳
مثال:
سوال می شود که " برای این منظور پیشنهاد شده است که
EC ar) و
ay ل ل =
صفحه 43:
يم 2
كم اعتنا را به شركت فعال در مذا
ae) ا ا ل ل دك
مذاكره واداردء كشيدن صحبت و رابطه دادن أن با عَادْنو"
ا ا ا ا 2 oe =
ee nS See BY Ae Were)
Sere oe vere EES ESTOS) 3
ترغيب مى شوند و در عين حال نكته هايى از مسئله كه براى جمع يا
PCs pe ger eer Ope RPV ge wh ا
صفحه 44:
صورت نظرخواهى يا سوال براى توضيح يا فعال سازى اكر
rT) ل و
گروه را برای شرکت فعال همه اعضاء جلسه پذیراتر و راحت
البته بهتر است از به كار بردن روش هايى كه موجب احساس فشاز يا
I ا Sp PY
مقاومت ها لزوماً به صورت درگیری و رویایی آشکار نخواهند بو3 بلکه به
صورت يروازهاء طفره رفتن هاء تمارض ها و نظاير آلن به صورت
نامحسوس و نایافتنی سلامت و کارآیی گروه و جریان سالم و نتیجه بخش بحتث
ار( ۱۱۱
صفحه 45:
SS eee
صفحه 46:
اا ل Ce ete
نظرات را بیدا کند و در SEES
eee ee از و 6
يى به يك و به ترتيب برشمارد و از اين رآه در
تخفيف اختلافات و ايجاد ارتباط و الفت بين عقايد و
نظرات كام بريدارد.
صفحه 47:
- تأیید و تأکید کنیم بلکه منظور ن است که
وقتی دیگران می دانند که با نظراتشان موافق و هم عقیده
آنجه از ديدكاه خود شناخته و از نقطه وجودى خويش بر آن وقوا
كنيم و از لين راه جو گروه برای ابراز نظرهای راحت و آزادتر آماده
کاری البته از یک سو مستلزم فکر باز در شخص و بسته بودن او در لاک
2
نیش های تمسخر یا تخویف و تهدید می باشد.
نیچه میگوید" در اغلب موارد مخالفت مردم با نظریه ای که ایراز می شود به علت
۱ Oey ere Ot Sea cs
صفحه 48:
سعی خواهد کرد که از تیزی و برندگی تبادلات حرفی
البته هرگز نباید فراموش کرد که تلطیف باید در خدمت +
٩
ال
رااز بيش رفتن در راه هدفى كه داردء بازدارد.
صفحه 49:
صفحه 50:
ِ و
CSET SUC Ere atte Oe Pe SD)
۲ روش های فرا گرفته شده افراد را از بکدیگر متمایز
| SESS ا ا ا ee
( ee eae nO RD RE SEED Ee BIE
جمله اجتماع ی
خود به كرد هم مى آيند. بر اساس تفاوت شخصيت ها كه از مشاهذه كنش هآ
وحواکتشن ها درک شدنی و شناختی هستند می توان اف رار وك ا
هایی مشخص و متفاوت از یکدیگر دانست.
صفحه 51:
گروه از یکدیگر در شرایط احساسی و عاطفی و زماتی و"
بستكى دارد و ©2- نمود آن جهره ها مبتنى بر حالات احساسى وا
انگیزه های صاحبان آن چهره ها ا ee لا 10 1
گروه می باشد.
Sed See Sees Tee Tew ESS eres
جریان طبیعی کار گروه یا ۰ .. آن است. به دو دسته تقسیم کرد.
صفحه 52:
Sey
000 ا ا
02 ا 0 reer ا الل ا
نیست. در غیر این صورت گرایش افراد به رفتارهای ویژه این چهره ها
شدت و قوت مزاحمت نخواهد داشت.
صفحه 53:
۳
زین ات 3
SS oer a eet ease CSET
بپرسید شاید نداند. مثل آدمی است که وسواس دارد و با یادذا
ومختصر .دل و خیالش راحت نمی شود.
و
شرکت فعال در بحث و مذاکره نباشد» وجود یک منشی تخته مسئله را حل Fe
منشى تخته رئوس مطالب و نتايجى را كه از جريان بحث و مذاكرات خاصل مى
ال ار ا ور
Re SUS ل ا ا ا ال د
اى نشان تخواهد داد و خواه ناخواه و به راحتى وارد بحث و مذاكره خواهد شد.
صفحه 54:
طلبی که خود ۳9
۱ ee ee ل
EEC pr 2 ce Cg
۰ aren ar ee es rs) es ee
See tO Eee eR CR rer ا Pp pete reares
۰ ene ا ال
علت رفتار موشکاف جلب احترام و خود را قدرتمند دیدن و :
ارجمند شناختن در میان دیگران است. اگر مطالب به طور مبهم و
پیچیده ابراز نشده باشد برای موشکافی های او زمینه چندانی وجود
لزاه داشت ی 2
صفحه 55:
يادداشت كردن مطالبى كه مرشكافا فل aS |
شدن كلام او ریا مخل کار گربوه دبدند لي 1
خود اشاره كنند و روشن بودن مطلب را از كروة
جنانجه همكى توضيحات و موشكافى هاى او را كافى اذ
ip eer Ey ا ا ل
صفحه 56:
een ans هر مطلبی که مطرح ه
EELS eee ae Se Cer ner
براى او جالب و قابل بحث است.
صفحه 57:
را مفید می داند و با شور وشوق مطلب راپی جویی می
مزاحمتی که پرحرارت و پی جو در جریان بحت و م۱3
گروهی دارند» کم و بیش به یک اندازه و مثل هم است. کافی است
اعضاء جلسه به طور عادی به مذاکره ادامه دهند و اگر جریان"
مذاکرات در عین سادگی و آزادی جدی و خالی از مجامله باشد» آنان
بعد از مدتى به خامى يا عجولانه بودن قضاوت ها و راه حل های
پیشنهادی خود پی می برند.
صفحه 58:
ا 0
از نظرات و تجربيات خود محروم مى دارد و در اتخاذ
واقعى داشته باشد بر اعتبار نظر قدرتمندان و منتفذين كروه مى أفرّا
می شود تا آن نظرها بیشتر از آنچه در واقم ۸ ۳
. این شخص یا به صحت عقیده و نظر خود اعتماد ندارد يا رئیس با
ا ا ee ی
طريق مردم سالارى آشنا نيست. براى تغيير رويه جنين شخصى اعضاء بايد با
يرآسيدن نظرات اوء كوش دادن به حرف هايش و خوددارى از انتقاد سخت- يآ[
مسخره آمیز به او دل و جرأث بدهند.
صفحه 59:
Geer BEB ew ek Pree و
تفريح كرده است. اكر جنين شخصى حس كند كه Bs tr ee
مسخره كى هايش مورد توجه قرار مى كيرد و لودكى هاى بى موقع و
بی مورد او اعضاء را ناراحت می کند» خود به خود تغییر رویه خواهد
داد
صفحه 60:
طوری رفتار مي کند که
جريان مذاكرات بيشتر به بررسى أنك:
كه از يى فيلسوف معروف با خود آورده است» ورق
Prr ag FS vo) ا Se Ae as en bee rep
ae ee Cees Oe eee ne!
روان مذاكرات را خدشه دار مى سازد.
براى تبديل جنين شخصى به عضو همكار و مفيد اعضاء جلسة
ا ا ا ل Be
مَوَرد جنبه خاصى از مسئله كه فكر مى كنند او داراى اطلاعاتت يا نظ
استء از او نظر خواهى كنند.
صفحه 61:
مدت كوتاهى نمى تواند از بيان لن خوددارى كند. اين نوخ ر
oon ا ا SEEKS
Be ig Ir eerty ل ا 57 6 ا 2107
BS bree bee Sie ا ل s yen)
ناخوشايندى رفتارش واقف سازد. ناظر از كسانى كه حرفشان قطع شده بوذ
خواهش كند كه صادقانه احساس خود را از قطع صحبتشان با كروه در ميان
Bye ee eS eee SES OE ا
ep PO Ben De ety Serre te CEE een pence tee KLE)
صفحه 62:
اطلاعات بین اعضاء و ایجاد توافق بین آنان برای اتخاذ
ا ا ل ا ا ال ا ا ا
eo Sr ie ees
در بسيارى از موارد سكوت افراد ناشى از حالات و شرايط خود انها آز
fee) م ا ا Cr Se
شخص حواسش جای دیگر بوده است و حالا فکرش با جریان
مذاكرات همراه نيستء در نتيجه صحبت هايى كه مى شود براي روشن
نمى باشد و جون نمى خواهد ديكران از حالت او باخبر
صفحه 63:
کسی بتواند به آزادی و بدون ترس از شمات
ae ل
سکوت خود ادامه خواهد داد. سوال برای توط
EN و
۳ ل ا ل eer nae
کنش های مناسبی برای کمک به چنین شخصی
مى باشند.
صفحه 64:
ل ۱
از احترام به عقايد افراد است. براى كشانيدن اين شخضٌا
ا ا
بخواهند و هنگامی که او شروع به صحبت کرد دیگران او را در توت
۳
كاهى اوقات شخص نظر خاصى دارد كه نتوانسته در موقع خود
اظهار دارد و ساكت نشسته و منتظر مانده است تا فرصت مناسب پیش
آيد.. در اين صورت نظر خواهى از او اين فرصت را فراهم مى كند.
صفحه 65:
با اين سكوت خود از جمعيت قهر كرده است. د
ene eS) ا ا Se eer
به صحبت بپردازد و احیاناً علت سکوت خود را با
گروه در میان بگذارید.
صفحه 66:
بودن می باشند. اين افراد معمولاً خوش فکر»
ا 0
PREC BO ا و
برای جلوه گر ساختن خویش اثرات منفی می گذارد"
ا ل ا 00 0ك
نمود و ابراز وجود توجه ندارند.
صفحه 67:
3 ان بهت Dre
aaa سي ووو د ها 4
ديكران كوش مى دهد اما جنائجه تبادل آراء قدرى به طول"
re ا ا ا الع ا aS ene ce Se
بحث را اتلاف وقت مى داند.
این شخص یا نمی داند که منظور از تشکیل چنین ۳۳1۲ د
ا ال ل ا ا ا ل 22 لم
۳ 0 ا NC RE WSL EPI ES ESB Se Ts
متوجه این حقیقت نیست که رفتار او ممکن است دیگران را از شرکت فعال
در بحث دور کند.
صفحه 68:
كمى وقت يا فورييت مسئله خواست تا راه حل هاى ا
یکی از حاضران گرره را ما ۳۳
ا ا لا
ا و
مدير جلسه در مواقع مناسب نظر ناظر را ذرباره جريان
مذاكرات جويا مى شود و ناظر با بيانى ملايم اثرات رنجش زای
ريفتار ارباب را بيان مى كند.
صفحه 69:
— نی
ees Cie
خود آموزشی خواهد بود که او را در جهت تعدیل یا
رفتارش سوق خواهد داد.
صفحه 70:
٩ ل
eS Sao eases ier eee
تخته می تواند با اشاره به خلاصه نظرات او او را ۱۳۳
ES erent Eee ES te aa os ۱
ادامه دادء روش هايى را كه درباره ارباب كفتيم؛» درباره او نیز به کار
می بریم.
صفحه 71:
رو ی
قبول داشته باشند» عنوان شکاک برای او مناسب است و
Sy eee Sg Ferd RSC SP Pee
واکنش نشان دهد منفی باف است.
یت
ا ل د ل 0 کنند و آنگاه نظراتشان را به
بحث بكذارند. از اين راه آنان توجهى كه در طلب لن هستند به دست
Fe ل ا ل ا لت
(أماص يودن إنابى مى برند.
صفحه 72:
در اثبات مدعای خود دا
كروه از حرف او بكذردء او صحبت ها را قطع مى كنداو
اولش برمی گرداند.
eee ie ee ee ea را
دقت گوش کرد و اگر با دلائل و توضیحات DR et
توضیح و دلیل خواست و اگر نتوانست دلیل بیاورد» با صبر و حوصله دلایل
ناقبولی را برایش بگوید و او را مطمنن سازد که گروه به او و حرف هایش
توجه لازم را مبذول داشته است. ناظر نيز مى تواند در كزارثن خود به
جلسه با اشاره به رفتار اين شخص و اثرات أن بازتاب لازم را به او بدهد.
صفحه 73:
تحقبرآمیز به نظرات دیگران واکتش نشان می ۸ ۳
اين اشخاص موجب كاهش شوق كار كروهى مى شود.
- باید راه حل ها و دلائل عیب بینی رن ۶ ۳]
خواست. چه بسا که در پوشش عیب جویی حرف درستی هم دنت 529
توجه دقیق و صادقانه به حرف هایش و دادن باز۳ ۳۳۲
er ewe ears ESS Leos 3
است. در تعدیل رفتارش بی اثر نخواهد بود.
صفحه 74:
تقویت می کند و زمینه را برای ایجاد تفرقه داخل گروه مستعد
این شخص به علت حقیر دیدن خویش با ستایش بیش از حد» <
were eer) ا ا ل 2 و ال ل
اعضاء جلسه باید با او چنان رفتار کنند که دریابد نظرات او بدون توسل به
ديكران براى كروه قابل تأمل است. براى تأمين بازتاب از بى ارزش بودن
ا ا ا ا را
نظر ايشان بايد سپاسگزار باشم اما بهتر بود حرف هاى مرا با در نظر گرفتن
واقعیات می سنجیدند و نظر خود را نیز چنانکه هست ابراز می داشتند.»
صفحه 75:
بی موقع جریان مذاکرات را قط
: بايد ديد جه جيزى باعث جنان رفتارى شده است.
او ا ا
با رفتارهاى نامناسب خود اين عدم 3
rer) ا ا ا ال ا و
اعضاء جلسه بايد سعى كنند او را به موضوع مورد بحث علاقمند سازند و
wees) ا ا ا ا Pee no
۳
صفحه 76:
تقاضا کرد که مطلب را چنانکه فهمیده برای گروه شب
دهد. چاره هایی را که برای لوده توصیه شده اند» می توان 7
در موريد ناراحت نيز به كار كرفت.
صفحه 77:
See ee ees eo een Cee Rp)
معرفی تازه وارد به گروه و بعد معرفی یک یک اعضاء
ضرورى است اما كافى نيست. هر كروه براى خود ذاراى ذا
خصوصیات بینشی و رفتاری است که اعضاء آن بس از مدت ها
برخاست و تعامل با آن آشنا شده و به آن عادت کرده اند.البته هر
نا TRESS ES
OTe SES PES Cre ee Wes CrOet rear mourners)
مى:شود. اعضاء كروه مى توانند در خارج از جلسات با شخض تازه
تماس بگیرند و او را با خصوصیات گروه آشنا سازند.
صفحه 78:
خود به گروه است اما گاهی در خارج از گروه اشخاصی
phi 2) 50 dite} ل ا 0
گروه می تواند از آن شخص به عنوان شخص مطلع دعوت 3
آورد و از او بخواهد اطلاعات لازم را تا حدی که گروه خوآهان ال
است با كروه در ميان بكذارد اما قبل از جستجو براى يافتن شخصٌ
مطلع كروه بايد جند نكته زير را براى خود روشن سازد:
آيا مشكل كروه لآن است كه در زمينه خاصى نمى داند جه بايد بكند
يا مى داند جه بايد بكند اما نمى داند براى حصول بهترين نتيجه
صفحه 79:
7 ES eee eC
: نحو» برآورده سازد.
آيا مورد نياز كروه اطلاعات خالص جون اطلاعاك
SSS ye ae SESS Se Re ا 2 ا
اطلاعات و آمار را دارند يا نه؟
آيا استمداد از شخص مطلع فقط براى كمك به تجزيه و تحليل
See Teco) ل لت ا ا 1 ۱
ا م
صفحه 80:
ie.
كك eee!
۳۳
(one Ie ا ل
ا ا ا ا ا ی
جلسه به شخص مطلع بازداشتن او از سودرسانى كاملل
است. قبل از شروع جلسه بايد جكونكى بركزارى بحت ا حتاكك ةا
معمول گروه است به اطلاع شخص مطلع برسد. بایّد او را متوجه
ساخت که پرسیدن نظرات او لزوماً به معنی قبول نظرات او نیست
بلکه خواستن اطلاعات و راهنمایی هایی است که گروه را در رسیدن
به بینش خاص يا انتخاب روش های کار» کمک می کند.
صفحه 81:
صفحه 82:
Bet ۳۱ جب سس
سنجش ارزش در واقع تلاشی است برای تأمین بازتاب
اعمال و رفتار كروه كه توسط خود كروه براى أكاهى أقراة
ا ا See ل ل
ا ا 1
ساده ترين راه براى سنجيدن ارزش جلسات كروهى نهية
پرسشنامه هایی است که اعضاه بعد از اتمام جلسه 1 3۳0۳5
با قید تاریخ آن را پر می کنند. پاسخ های اعضاء و پیشنهادات آنها
مى:تواند نقاط ضعف و را ه برطرف كردنشان را نشان دهد.
صفحه 83:
22-5
سازنده
ewes)
تبيينى
۳
بردازنده
نقش های مفیدی که باید به عهده گرفت