صفحه 1:
کلارک بحران را رویدادی بدون برنامه می داند که باعث وارد آمدن صدمه یا
حتی مرگ کارکنان . مشتربان با مردم جامعه و ورشکستگی با ایحاد وقفه در
تما
شود و خسارات فیزیکی یا محیطی به دنبال داشته باشد ۰ و
جایگاه مالی سازمان و یا تصور عامه مردم از کارگزاران یا
سازمان را تهدید کند.
( کاش و دارلینگ ۰۱۹۹۸ ص ۱۷۹)
صفحه 2:
* بعضی از بحرانها به صورت ناگهانی و یک دفعه بهوجود میآیند و اثرات
ناگهانی بر محیط درونی و بیرونی سازمان میگذارند. به این بحرانهاء
ناگهانی (1315]65) ۵811۴۲ میگویند.
بّنْ بحرانهاء بحرانهای تدریجی ( 611۳0۱۵1۷
وجود دارند که از یکسری مسائل بحرانخیز شروع میشوند
و در وان شا سا سا سس
صفحه 3:
مقایسه بحران های تدریجی و ناگهانی
براي مقايسه بحرانهای نا گهانی و ندریجی میتوان از ۵ ویژگی کلیدی استفادهکرد:
pol AST ll بهوجود می بیتی کمی دارند. آشکارند. از یک رویداد مشخ
يكدفعهاى شروع مى شوند, در يك زمان ثاب
می پیوندند. و از عدم انطباق سازمان با یک جنبه یا تعداد کمی از جنبه های محیطی حاصل می شوند.
در مقایسه بحرانهای تدریجی .به صورت تدریجی و تجمعی به وجود
می آیند. قابلیت پیش بینی زیادی دارند. واضح و روشن
نقطه شروع آنها از یک سطح آستانه است. با گذشت زمان احتمال
وقوع آنها بیشتر می شود و از عدم انطباق سازمان با چندین جنبه
از محیط به وجود می آیند .
صفحه 4:
شرایط بسیار مبهم است و علل وآثار ناشناخته اند
رویداد ها نادر و فوق العاده اند و باعث تهدید بقای سازمان می شوند
رویدادی است که زمان کمی برای واکنش به آن وجود دارد
ایجاد غافلگیری برای اعضای سازمان
4 وجود می آید که نیاز به تصمییم گیری دارد
و نتایح تغییر وضعیت را بهتر یا بدتر می کند
(گومز و همکرلن ۲۰۰۵ ص ۲۲۴ )
صفحه 5:
درد علامتی مبنی بر آغاز یک بیماری
است که حالت هشداردهندگی
دارد .درسازمان نیز چراغهای هشدار دهنده ای
وجود دارند
که در هنگام وارد آمدن شوک بحران ۰ شروع
به چشمک زدن می کند
صفحه 6:
ممکن است تشخیص درد و شوک . دشوار یا مبهم
باشد و اقداماتی برای بهبود آن صورت نگیرد که در
این صورت موجب وخامت بحران می شود . مرحله
وخامت زمانی رخ مى دهد که یک نشانه بیماری
خواه علامت وخامت به طور ناگهانی بروز کند ويا
ناشی از انتقال مرحله شوک باشد . نیازمند اقدامی
فوری است .سرازیر نمودن سرمایه ها و منابع
سازمانی به این موقعیت نوظهور بحرانی ممکن است
نداشتن تعادل و آشوب زدگی را در کل سیستم
ایجاد کند
صفحه 7:
صفحه 8:
صفحه 9:
پیشکیری بحران
تلاشهای پیشگیرانه ای است كه قبل از بروز آن صورت
مى كيرد
جهار جوب هاى مختلفى براى اجتناب و عدم مواجهه با بحران از سوى صاحب نظران مختلف
آرائه شده است
نبض تپنده مهار بحران ۰
این شیوه عمدتا شامل پیش نگری است.این پیشنگری ها مبتنی بر مفرو
هستند که سازمان را قادر می سازد تا خود را با موقعیت های جدید
تطبیق دهد. اين شيوه شامل روش های کیفی ۰ کمی سازی
دیدگاهها . - استنتاج . شبیه سازی و علت و معلولی است
جوهره اين فنون پیش بینی و ارزیایی دقیق از تاثیر تغییرات مهم و گسترده به
عاق بيش نينى تغييرات خاصى أبيث كه سمكن اسث تحت الشفاع رولف
.های گسترده تر باشد
صفحه 10:
پیشکیری بحران
البقى انيئفاه مهار يترا تمکه قبل از بروز آن صورت
مى كيرد جهار جو
صفحه 11:
وهدف آن هشدار به تصمیم گیرندگان از رودندهای در
.حال تغییر محیط بیرونی سازمان است
صفحه 12:
كام هاى كه مى تواند به صورت نظام یافته در تجزیه و تحلیل
3 ايجاد زوجى از سناريو ها (بهترين مور يا يدترين مورد)
تهيه فهرستى ازكزينه ها به صورت مجموعه اى از اقدامات عملى
ارزیابی پیامد های راهبردهای مختلف
تعقیب رویه مشابه برای بدترین سناریو
ترکیب مود و ۲ راي تحزيه و تخليل مطلوبيت موقميت هر مور
ارزیابی راهبردهای سناریوی دوم که درگام اول آمده است
مقایسه نتایج هر کدام از عوامل بحرانی که مورد تجزیه و تحلیل قرار
گرفته اند (کاش و دارلینگ ۱۹۹۸ ص ۱۸۲-۱۸۳
صفحه 13:
قدامات ارتباطی
اقدامات روائى و فرهنگی.
صفحه 14:
اگر مدیریت بحران را rs برای کنترل بحران تعریف کنیم
در آن صورت چهار مرحله
کلیه غلايم هشنذار دهندة حوادث و as 1
ما ع oe
طراحی, و نتايج مورد انتظار از هر اقدام را پیشبینی کنند
صفحه 15:
ج - تشکیل تیم مدیریت بحران و آموزش نیروی انسانی
تیمهای مدیریت بحران در سازمانها با گروههای ضریت در نیروی انتظامی که
برای برخورد با وضعیتهای فوقالعاده (مانند گروگانگیری) تشکیل
میشوند» شباهت دارند. این گروهها پزجنسب نوع بحرانهاینی که احتمال.
وقوع دارند. از تخصصیهای متعدد و متنوعی برخوردار میگردند
- تکمیل برنامهها از طریق اجرای آزمایشی
گروههای کنترل کننده oe را میتوان مانند گروههای ورزشی و
یا تیمهای اطفای حریق آموزش داد و برای افزایش «تجربه کار
1 گروهی». «اثربخشی». و «سرعت در واکنش» تحت تمرین و
آزمایش قرار داد. در این مرحله استفاده از «فنون,
شبیهسازی» «تمرین fom و #تقلید کرهن # بسیار مودستد
صفحه 16:
صفحه 17:
مدلهای مدیریت بحران
امین بر بت بحران تبری و میتراف
قرو میتراف اظهار میکنذ اتربخش بحران سازمانی. جدا از نوع بحران. شامل اداره:
#کردن پنج مرحله مشخص است که بحرانها طی میکنند
شناسلییبا ردگیریعالم ۲۵) آمادگیو پسیشگیری(۳) مهار وییلنی(۴) بسهبود. ۵) یامگیری(1)
این مدل با شناسایی یا ردگیری علانم بحران شروع مى شود وسپس با فرایند یادگیری از مرحله بهبود
بهپایان می پذیرد و سپس نتایج یاد گیری به ar اول برمیگردد و اين چرخه همینطور ادامه می
. تصمیمات مربوط به بحران در حین یا بعد از وقایع اتخاذ میشود ولی در مدل
گیرندگان شکلهای مختلف بحران و نیز برنامههای مواجهه با آنها را پیشبینی
در مدل پیشفعال. تجزیه و تحلیل آسیبشناسی بحران است که سعی میکند
آسیب پذیر در سازمان و نیز عوامل موّثر در وقوع بحران شناسایی شود.
صفحه 18:
مدلهای مدیریت بحران
اج - چرخه عمر بحران و دیدگاه استراتژیک نسبت به آن
چرخه عمر بحران بیان میدارد که هر بحران چندین مرحله را طی
میکند. طبقهبندی بحران براساس چرخه عمر آن. در مشخص
کردن استراتژیهای مواجهه با بحران در هر یک از مراحل
عمرش و حتی چگونگی متوقف کردن بحران برای مدیران مفید
صفحه 19:
قز دیدگاء TO) SS Easy ORD Spy
تسل تز وقسوع؛ فمایتهسایی که از وقسوع
پدیدههای تاگوارپیشگیری میکتد (مانند
افزایش برنامهریزی مدیریتی کمک میکشد.
تا ترات بحرانهایبانقوه کاهش یابد).
دید گاه فاراکتر (۲۲۰۰۱
مرحله ظهور؛ با رسیدت این مرحله متخص
میشود که مواجهه شدن با بحراتها غیرقایل
مرحله وضع وخیم؛ هيدف اين لست وقتی
وان از بحران به حالت عادی برگشت باید
زیانها و ضررهای بحران راعحدود ساخت.
مرحظه وضعيت اضطرارى: زصاتى كه أشار
0
محافظلت فز افسرئد و دلرائيهسا Sap
abe
مرحله میان دوره: زمانی است که نیازهمای
ميان مدت اقراد يايد از طریق احیای مجدد
مزاپا و خدمات شساسی برآورده شود. حدف
اصلی در این دیدگاه حقظ تعتبسار عسومی
پا سوعت هرچه بشتر لست.
مرحله بلتدمدت: لدفيه مرحله SoS
انجام بهبود نسى توقتد با سرعت قبالى باشدا
SILI) زیرساختهای وسران شدء. سل
مشکلات محیطی, رسیدگی حقوق قرمانیانه
استراتزیهای سرمایهگذاری مجده» تحقیق
کسردن در صوره تتسایج SOSA AS
تجدیدنظر شده در موره وقایی ناگواره
مرحله مزمن: كاملا باكسازى كردت
اريشعيابى ثمودن» خود Petes Asal
پخشیدت.
۵ -مرحله پلندمدت (بهیوه)
احل : بهبود مستمر و با احیای مجدد.
جدول شماره ۱- مراحل چرخه عمر بحران
صفحه 20:
نظریه تعادل در مدیریت بحران
هرگاه تعادل مابین نیازمندیها و توانمندیهای موجود در یک سیستم زنده ,
و پوبا که تابع قوانین و اصول تعیین شده می باشد . بنا بر هر دلیلی برهم
بخورد. سیستم دچار بحران می گردد
تواتمنديها نيازها
صفحه 21:
صفحه 22:
کاربرد های انرژی اتمی
الف-۱) کاربرد انرژی اتمی درتولید برق
الف-۲) کاربرد انرژی اتمی در پزشکی و آمور بهداشتی
الف-۳) کاربرد انرژی اتمی در بخش دامپزشکی و دامپروری
الف-۴) کاربرد انرژی اتمی در دسترسی به منابع آب
الف - ۵) کاربرد انرژی اتمی در بخش صنایع غذایی و کشاورزی
انرژی اتمی در بخش صنعت
تكنيك اتمى در شناسابي مين هاى ضد نفو
ب) كاربرد نظامى(توليد بمب اتمى)
صفحه 23:
الرزف اثمى و متاهدات ات
آمريكا پیشنهاد تاسیس این نهاد را در سال ۱۹۵۳ میلادی داد
کنترل دیگر کشورها و جلوگیری از پیشرفت تکنولوژی
ان
براى اين ادعا زمان مطرح شدن اين ييشنهاد بود كه همزمان
مايش اتمى روس ها بود
ول نظارت بر اجرای پیمان 1۳۲] شد
صفحه 24:
انرژی اتمی و معاهدات بین المللىٍ
٠ شکل گیری قرارداد منع گشترس سلاح اتمی
در سال ۱۹۶۸ در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد
فقط امریکا روسیه چین فرانسه و انگلیس سلاح اتمی باید داشته باشند
-دليل_تصويب ابن ييمان انحصارى كردن سلاح اتمى براى خودشان
2550 str!
بازرسى عادى
تعیین بارزسی ویژه توسط شورای حکام
بازرسی داوطلبانه
اتعليقا حق رای
ق امتیاز
تعلیق امتیازا
ات و گزارش به شورای امنیت سازمان ملل
صفحه 25:
انرژی اتمی و معاهدات بین المللی
ارائه اطلاعات : ارائه اطلاعات اجباری
دادن اطلاعات به نشانه حسن نیت
اطلاعات درخواستی توسط آژانس
ee
نموت دید
[عضویتآیران در پیمان ۲ ۱۱۷ شرت رز متمد كه راي اال فشار ير كشويمان
ی
صفحه 26:
چگونگی پی بردن امریکا به موفقیت ایران در دسترسی به
جرخه سوخت
تصاویر ماهواره ای که آمریکا از سایهای اتمی ایران گرفته بودند
اطلاعاتی که منافقین با جاسوسی جمع آوری کرده و به امریکایی ها
داده بودئد
اطلاعاتی که بعضی کشورها ی طرف معامله با ایران در اختیار غربی
ها . آژانس و بویژه امریکا یی ها قرار داده بودند
اطلاعاتی که اعضا از جریانهای سیاسی (دوم خرداد
. قر ی اه از جریانهای سیاسی (دوم خرداد)
صفحه 27:
سلاح اتفی|
كو ی سلاح 1
سودمند:
نسبت به
اشتها
See 2
فشار هاى خا
فشار ای 1
اف افتصادی
تنگنا های |
صفحه 28:
دلایل همراهی: قرابت اندیشه و فلسفه سیاسی شان
قرار گرفتن هر دو از لحاظ مذهبی در اردوگاه مسیحیت
اروپا و آمریکا همه چیز را برای کشورهای شمال می خواهند
صفحه 29:
شکل گیری قطعنامه شورای حکام
ای فراوری اورانیوم
rod دسترسى 90 اماکن و تاسیسات ایران را به ماموران آژانس ae)
چگونگی صدور بیانیه تهران
Jus \ خرازى .على يونسى.على شمخانى.على اكبر ولايتى .حسن روحانى 0
ea ete) ار تصمیم گیری در این مورد را بررسی کردند ۱
ع .ایران پذیرفت پروتکل الحاقی ۲+۳را امضا کند
٠ ٠ ايران تعلیق غنی سازی را ازطرف خود پذیرفت |
اروپاییان گفتند کمک تکنولوژیک در مقابل اين اقدام مى کند ۱
صفحه 30:
موضع گیری مردم برابر اين اقدام ۱ ۱
مسوّولان دولت خاتمی
| اعتراضات مردمی نسبت به این موضوع آغاز شد ا
ا تطبوقات اد ولكر| اعترامانشان را شروع کرت
افزايش اعتراضات اصولكرايان قدرت ١ |
جانه زنى دولتمردان را بالا برد
صفحه 31:
سیاست بازیگران برای موفقیت در کشمکش
بوک چرس بو بت سس پوس یو و وو يد سس زوس ی سي سسا
[های امریکا و اسراثبا |
|آغاز به کار مجلس هفتم نقطه عطفی در ادامه پرونده هسته ای بود
آچون امریکایی ها و اروپایی ها می پنداشتن مجلس هفتم ممکن است » |
اراى به خروج ایران از معاهده عدم گسترش سلاح های هسته ای بدهد
تك ۱
أ
io
|
|
J
صفحه 32:
سیاست بازیگران برای موفقیت در کشمکش
سیاسی بعد از بیانیه تهران
shee * ۸۲ گزارش i ورای گام صورت کر
= نی در برابر قعطنامه کشورهای اروپایی : به هیچ
پاسخ تند مجلس هفتم به اروپا توان چانه زنی ایران را بالابرد
* مجلس هفتم: دولت باید غنی سازی را از سر بگیرد
* رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هفتم : مجلس شورای اسلامی اجازه چنین
۳
|
|
|
: |
* ۲۳ خرداد ۸۳ ۱
I
I
I
I
|
|
کاری ( توصیه قعطنامه در طرح های اراک و اصفهان) را به دولت نخواهد داد |
[
|
|
|
|
|
|
agai * | قعطنامه پیشنهادی اروپایی ها به شیوه اجماع و نه رای گیری تصویب شد
|
|
|
۱
۱
I
صفحه 33:
ريشه بحران
صفحه 34:
ج) عواملى كه شكاف ایجاد می کند
ی تن یز ی ن در خانه بين المللى
صفحه 35:
صفحه 36:
مكانيزه نبودن فرایند تولید
عدم وجود چرخش شغل و آموزش کار کنان
نبود کنترل بر روی کارکنان
فقدان حلقه های کنترل کیفیت
عدم آموزش مستمرو ارتباطات
صفحه 37:
صفحه 38:
1 ۲
: رلهكار براى جلو
1 ۱
مهندسی مجدد فر آیند ها
قویتر کردن سیستم نظارتی
ایجاد سیستم متنوع توزیع
ور مستمرمدیر درمحیط كار(8/8 |لااع 6 )
ایجاد تعهد شغلی در کارگران ۱
گردش شغلی
صفحه 39:
Sorel
صفحه 40: