علوم انسانی و علوم اجتماعیکودک و نوجوانسایرروانشناسی و روانپزشکی

بدرفتاری و غفلت از کودکان و نوجوانان

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
- مس گذر تاریخی کودکان #ادبیات نشانگر و سازنده نوع افکار ماست. لفت کودک و نونهال طنینهای متفاوتی در ذهن افراد مختلف و در زمانهای مختلف داشته است. 'بخشى از تاريخ ادبيات کودکی نشانگر لین باور است که کودکان هستند. #در بخش ديكر كودكان آزادو فارغ توصيف شده به نحوى كه مورد غبطه بزرگسالانواقع می گردند. #بعضى ازاين تفكرات قالبى در ذيل فهرست كرديده اند: *دوست داشتنی,ملایم و متکی "فعال و پرسروصدا *سالم سرزنده و شاد وان. متکی. غير قلبل اتکاء یا دردسر ساز *چابک. جذاب و دارای اعتماد بنفس *شرور و مجرم *عروسکهای بی مصرف #چنانچه کودک‌یا نوجولنی در لین قالبهای فکری نگنجدبه عنوان " غیر طبیعی " تلقی شده و توسط بزرگسالان موردپذیرش واقع نمی گردد.

صفحه 4:
كار كروهى | : جه تفكرات قالبی در خصوص کودکان و نوجوانان در فرهنگ اجتملعی يا منطقه محل سكونت خود مى د كداميك از اين تفكرات مى توانند زمينه ساز آزار و اذيت كودكان واقع كردد؟ اسيد؟ کار گروهی ۲: در فرهنگ غللب ها چه نگرش های تاریضی نسبت به كودكان و نوجوانان وجود داشته است؟ در حال حاضر در چه گذر فرهنگی هستیم؟

صفحه 5:
سن کودکی: تا ۴۰۰ سال پیش در کشورهای غربی سن کودکی ۷ سالگی محسوب می شد. بنابر این کودکی که از مرز ۷ سالگی عبور می کرد بدون مراقبت مادر یا دلیه پابه جهان بزرگسالان گذاشته و بعضا به عنوان " مینیاتور بزرگسال " به او نگاه می شد. در امن شرایط کودک به از مرایای کودکان زیر ۷ بسال برخوردار بود و نه از حقوق بزرگسالان بهره می برد. #با اینحال از ۱۰۰ سال پیش دوره واسطی میان کودکی و بزرگسالی وضع گردیدکه نوجوانی نامیده شد. #در یک تقسیم بندی دوران کودکی از زمان تولد تا ۱۱ سالگی و دوران توجوانی از ۱۴ سالگی تا:۱۸ سالگی محسوب می شود.

صفحه 6:
#بر اساس ماده ۱ + کودک. تمامی افراد زیر ۱۸ سال کودک محسوب ی شهند مگر آن که بر اساس قوانین جاری کشور مذکور سن قانونی برای افراد کمتر از ۱۸ سال تعیین شده باشد. ۰ کارگروهی: سن کودکی در کشور ما چند سال است؟

صفحه 7:
اری با کودک به عنوان یک مشکل سلامت عمومی: #بدرفتاریبا کودک که ازنن‌با نام های بدرفتاری‌با کودکان و غفلت نیز باد می شودشامل انواع بدرفتاربهای جسمی, عاطفی, سوء استفاده جنسی. غفلت. و استثمار کودکان است که منجربه آسیب بالقوه در سلامتی . نحوه رشد ویا ارزش و شان کودک گردد( ساپت رسمی سازمان جهانی بهداشت). #همچنین بر اساس تعریف ارلئه شده در گزارش جهلنی خشونت و سلامت (۲۰۰۲). بدرفتاریبا کودک عبارت است از: استفاده عمدی از قدرت. زور. تهسید وبا نیروی جسمانی علیه کودک توسط یک فرد و یاییک گروه کهبه سلامتی. حیات. رشد و عزت نفس کودک لطمه زده با احتمال ایجاد صدمات بعدی را افزایش دهد.

صفحه 8:
انواع بدرفتاری و غفلت از کود معمولا بدرفتاری با کودکان به پنج گروه اصلی تقسیم شده است: ١.بدرفتارى‏ جسمى .بدرفتارى جنسى “'.بدرفتارى هيجانى يا عاطفى ۴انواع مسامحه يا غفلت ۸ استشمار

صفحه 9:
Owe بدرفتاری جسمی: #عبارت است از استفاده عمدی از قدرت فیزیکی در برابر کودک که نتیجه آن.به احتمال زیاد. آسیب رساندن‌به سلامتی کودک. تهدید حیات. نقص تکلملیا عزت نفسی کودک است. از انواع آزار جسمی می توان به کتک زدنء تکان دادن شدید کودک. گاز گرفتن. سوزاندن و یا خفه کردن اشاره نمود. #امروزه تنبیه بدنی افراد بزرگسال در اکثر فرهنگ ها ناپسند می شود. درحللی که در مورد تربیت کودکان ممکن است پذبرفته شده باشد.

صفحه 10:
رفتاری جنسی: #لبه معنای درگیر شدن کودک در رفتارهای جنسی ای است که با سطح,تکاملی (رشدی) وی نامتناسب بوده و قوانین اجتماعی را زیر پا می گذارند. #تعریف قاننی: تماس جنسی بین فرد بللغ و کودک که معمولا با اعمال زورء فریب و اغوا نمودن قربلنی انجام می شود. اگر هردو نابالغ باشند بلید فاصله سنی مورد توجه قرار گیرد (۳ تا ۴ سال) ولی در صورت وجود ویژگی های زبر,تفاوت سنی تعیین کننده نخواهد بود: * تهدید و اجبار * وجود هم زمان چند مهاجم * عدم هماهنگی تکاملی (رشدیب بین ‎UST‏ * لیجاد ترس از طریق اقدام فیزیکی

صفحه 11:
#بدرفتاری جنسی می تولند جه صور مختلف بروز نملید و طیف وسیعی از رفتارهای جنسی را شامل شود. این رفتارها عبار تند از: تماس فیزیکی با نواحی جنسی نزدیکی دهانی با نواحی جنسی تماس دهانی با نواحی جنسی * استفاده از اشیاء نافذ * وادار نمودن قربلنی به انجام رفتارهای جنسی در مورد قربانی دیگری * آزارهای جنسی غیر تماسی مثل وادار کردن کودک به عورت نمایی * وادار کردن کودک به نمایشگری به قصد هرزه نگاری وادار نمودن کودک به مشاهده صحنه های هرزه نگاری

صفحه 12:
Owe #ارتباط جنسی با محارم (1060651 ): * عبارت است از آزار جنسی کودک در محیط و هسته مرکزی خانواده كه بين نوع آزار جنسی رابطه جنسی بین وللد و کودک ویا بين خواهر و برادرها را در بر می گیرد.

صفحه 13:
- ی بدا که ما و ش درمان‌نبه صورت عدم همکاری وللدبا متخصصین لمر سلامت جهت انجام مداخلات درملنی لازم. که هنگام بروز صدمه فیزیکی با بیماری دیده فى شود. آب) تاخیر در درمان: تاخیر در دست یلبی‌به درمان مناسب وبه موقع کودک در زمان بروز یک مشکل حاد پزشکی که‌به نظر یک کارشناس, نیازبه درمان خاص پزشکی وجود دارد.به عنوان مثال عی توان.به تاخیر در پیشگیری مناسب پزشکی برای کودک. عدم توجه‌به کودک بیمار وبی توجهی‌به توصیه های پزشکی اشاره کرد.به لین مجموعه بلید بی توجهیبه بهداشت روان کودک را نیز اضلفه کرد. یکی از دلییل فقدان یا تاخیر در درمان, امتناع از پذیرش پوشش های بیمه ای موجود اشد. #ج) امتناع از يذيرش مراقبت هاى بهداشتى: در لين نوع از غفلت. وللد مراقبت هاى بهداشتى لازم و توصيه شده را مثل واكسيناسيون كودك. از وى دريغ عى كند

صفحه 14:
عوامل خطر مرتبط با والدین و مرا مجموعه ای از عوامل در والسین یا دیگر اعضای خانواده وجود دارد که می تولند باعث افزایش احتمال وقوع سوء رفتار با كودى شود و اين عوامل عبار تند از والدى كه استفاده از روش هاى تنبيه جسمى را براى تربيت كودى تاييد مى كند و اعتقاد دارد كه لين روش مفيد است و والدى كه از تنبيه جسمى براى اجراى قوانين استفاده مى كند. والدى كه از بيمارى هاى جسمى و روحى ويا اختلالات شناختى رنج مى برد و اين امرباعث كاهش توانايى او درمراقبت ازكودك مى شود. والدى كه در زمان ناراحتى و عصبانیت. توان کنترل خود را ندارد. وابستگیبه الکل و مواد مخدردر والمین. بویژه مصرف لین مواد در زمان بارداری و پسی از آن توسط مادران, قابلیت مادر را برای نگهداری از کودک کاهش می دهد. وابستگی به مواد و الکل در پدر نیز باعث پرخاشگری و کاهش تحمل ودر نتیجه بدرفتاری با کودک می گردد. وللدبه نحوی درگیر رفتارهای ضداجتماعی و بزهکاری است که موجب تأثیر منفی روی روابط کودک و والد می شود. * والدی که از لحاظ اجتماعی منزوی است. والدی که افسرده است و یا از احساس عزت نفس پایین و ناکارآمد در ینج است. اين احساس ممکن است بواسطه ناتوانی در امین کامل نیاز های کودک و خانواده باشد.

صفحه 15:
#کار گروهی: آیا می توانید استراتژی های مناسب اجتماعی برای پیشگیری از بدرفتاری با کودک دریک جامعه مفروض طراحی نمایید؟

صفحه 16:
این کودکان در زمینه های مختلف دچار اختلال هستند. مهمترین این اختلالات عبارتند از: #الف) نقاتص تکاملی و هوشی: مواجهه با بدرفتاری جسمی شدید باعث ایجاد نقللص شناختی. هوشی شده و در عملکرد های زبلنی. شناختیء ادراکی وحرکتی ایجاد محدودیت می کند. این بچه ها انگیزه ای برای انجام ‎BIS‏ ‏نداشته و در بررسیء عملکرد های هوشی آنها نسبت به کودکان همسن و سالشان پایین تر بوده است.

صفحه 17:
‎we‏ )بجه هلئى كه مورد آزار جسمي قرار مى كيرند لين آزارها را به عنوان ‏از روش های تربیتی می شناسند و تمایل بیشتری برای استفاده از تنبیه جسمی دارند. این کودکان مشکلات بیشتری در ارائه راه حل هاى جایگزین برای حل مسئله داشته و بیشتر بر راه حل های منفی تاکید دارند. ‎٩‏ پ) اختلال در دلبستگی و اعتماد به نفس: اختلال در شکل گیری دلبستگی ایمن یکی از این عوارض است که می تواند بهدلیل اختلال درمسیر تکامل کودک باشد. در این کودکان اختلال در فردیت ( استقلال ) احساس عدم کفایت شخصی و ناتولنی در تنظیم عواطف گزارش گردیده ‏است. ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 18:
Owe ج ) اختلالات روانپزشکی: مواجهه طولانی با بدرفتاری با کودک می تواند مشکلات جدی مثل کنترل ضعیف تکانه هاء نا امیدی, دلبستگی ضعیف» رفتارهای خود تخریبی و اختلال پس از حادثه . افسردگی به همراه داشته باشد,

صفحه 19:
د) اختلالات رفتاری: یکی از وسیع ترین پیامد های بالینی در اين کودکان » پرخاشگری شدید است. سایر رفتارها مثل افزلیش تهاجم به قوانین» مقابله جوتی ( لجبازی )» بزهکاری نیز در لين كودكان ديده مى شود. اين كودكان در خطر وابستكى به مواد مخدرء مشروبات الكلى و ساير رفتارهاى ضد اجتماعى هستند. ارتباطات اجتماعی نيز در اين کودکان ضعیف است. بچه های کم سال تر در تعامل با همتاها کمتر دوستانه و مثبت برخورد می کنند. این بچه ها معمولا ارتباطات اجتماعی را ادامه نداده و کمتر حبس همدلی دارند. © ر) اختلال در عملکرد تحصیلی: عملکرد تحصیلی این کودکان در مقایسه با کودکان دیگر نمرات پایین تری را به خود اختصاص می دهد.

صفحه 20:
کار گروهی : آیا می توانید استراتژبهای مناسبی برای کاهش پیامدهای بدرفتاری با کودکان طراحی نمایید؟

صفحه 21:
Owe #در صورت مشاهده علایم و شواهد دال بر احتمال بدرفتاری .کودک را جهت بررسی. اقدامات درمانی و مراقبتی به پزشک مرکز سلامت حامعه ارجاع دهید. حمایتهای رولنی اجتماعی ‎aS‏ تشخیص نهلیی توسط پزشک و ارجاع مجدد به روانشناس برنامه ریزی و اجرا می شود.

گذر تاریخی ادبیات و تفکرات قالبی نسبت به کودکان : ادبیات نشانگر و سازنده نوع افکار ماست .لغت کودک و نونهال طنینهای متف اوتی در ذهن افراد مختل ف و در زمانهای مختلف داشته است. بخشی از تاریخ ادبیات کودکی نشانگر این باور است که کودکان ناتوان ،متکی ،غیر قابل اتکاء یا دردسر ساز هستند. در بخش دیگر کودکان آزادو فارغ توصیف شده به نحوی که مورد غبطه بزرگساالن واقع می گردند. ‏بعضی از این تفکرات قالبی در ذیل فهرست گردیده اند: ‏دوست داشتنی ،مالیم و متکی ‏فعال و پرسروصدا ‏سالم ،سرزنده و شاد ‏چابک ،جذاب و دارای اعتماد بنفس ‏شرور و مجرم ‏عروسکهای بی مصرف چنانچه کودک یا نوجوانی در این قالبهای فکری نگنجد به عنوان " غیر طبیعی" تلقی شده و توسط بزرگساالن موردپذیرش واقع نمی گردد. . کار گروهی : 1چه تفکرات قالبی در خصوص کودکان و نوجوانان در فرهنگ اجتماعی یا منطقه محل سکونت خود می شناسید؟ کدامیک از این تفکرات می توانند زمینه ساز آزار و اذیت کودکان واقع گردد؟ کار گروهی :2در فرهنگ غالب ما چه نگرش های ت88اریخی نسبت ب88ه کودک88ان و نوجوانان وجود داشته است؟ در حال حاضر در چه گذر فرهنگی هستیم؟ سن کودکی: ‏تا 400سال پیش در کشورهای غربی سن کودکی 7سالگی محس وب می شد .بنابر این کودکی که از مرز 7سالگی عبور می کرد بدون مراقبت مادر یا دایه پا به جهان بزرگساالن گذاشته و بعضا به عنوان " مینیاتور بزرگسال " به او نگ اه می ش د .در این شرایط ک ودک ن ه از مزایای کودک ان زی ر 7سال برخوردار بود و نه از حقوق بزرگساالن بهره می برد. ‏با اینحال از 100سال پیش دوره واسطی میان کودکی و بزرگسالی وض ع گردیدکه نوجوانی نامیده شد. ‏در یک تقسیم بندی دوران کودکی از زمان تول د ت ا 11سالگی و دوران نوجوانی از 12سالگی تا 18سالگی محسوب می شود. بر اساس ماده 1پيمان نامه حقوق كودك ،تمامي افراد زير 18سال كودك محسوب مي شوند مگر آن كه بر اساس قوانين جاري كش ور مذكور ،سن قانوني براي افراد كمتر از 18سال تعيين شده باشد. ‏ کارگروهی :سن کودکی در کشور ما چند سال است؟ ‏سن تکلیف............... ‏سن مسئولیت کیفری................... ‏سن ازدواج....................... سن گرفتن گواهینامه رانندگی....................... بدرفتاری با کودک به عنوان یک مشکل سالمت عمومی: ‏ بدرفتاری با کودک که ازآن با نام های بدرفتاری با کودک ان و غفلت نیز یاد می شودشامل انواع بدرفتاریهای جسمی ،عاطفی ،سوء استفاده جنسی ،غفلت ،و استثمار کودکان است که منجر به آس یب بالقوه در سالمتی ،نحوه رشد ویا ارزش و شان ک ودک گردد( سایت رس می سازمان جهانی بهداشت). ‏همچنین بر اساس تعريف ارائه شده در گزارش جهانی خش ونت و سالمت ( ،)2002بدرفتاری با کودک عبارت است از :استفاده عمدي از قدرت ،زور ،تهديد و يا نيروي جسماني عليه كودك توسط يك فرد و يا يك گروه كه به سالمتي ،حيات ،رشد و عزت نفس كودك لطمه زده يا احتمال ايجاد صدمات بعدي را افزايش دهد. انواع بدرفتاری و غفلت از کودکان: معموال بدرفتاری با کودکان به پنج گروه اصلي تقسيم شده است: .1بدرفتاری جسمي .2بدرفتاری جنسي .3بدرفتاری هيجاني یا عاطفی .4انواع مسامحه یا غفلت .5استثمار بدرفتاری جسمي: ‏عبارت است از استفاده عمدي از قدرت فيزيكي در برابر كودك كه نتيجه آن ،به احتمال زياد ،آسيب رساندن به سالمتي كودك ،تهديد حيات ،نقص تكامل يا عزت نفس كودك است .از انواع آزار جسمی مي توان به کتک زدن، تكان دادن شدید کودک ،گاز گرفتن ،سوزاندن و یا خفه كردن اشاره نمود. ‏امروزه تنبیه بدنی افراد بزرگسال در اکثر فرهنگ ها ناپس ند تلقی می شود ،درحالی که در مورد تربيت کودکان ممكن است پذيرفته شده باشد. بدرفتاری جنسي: ‏به معناي درگير شدن کودک در رفتارهاي جنسي ای است که با س طح تکاملي (رشدي) وی نامتناسب ب وده و ق وانين اجتماعي را زير پا مي گذارند. ‏تعريف قانوني :تماس جنسی بين فرد بالغ و کودک كه معم وال با اعمال زور ،فريب و اغوا نمودن قرباني انجام مي شود ،اگر هردو نابالغ باشند بايد فاصله سني مورد توجه قرار گيرد ( 3ت ا 4سال) ولي در ص ورت وج ود ويژگي های زير ،تفاوت سني تعيين کننده نخواهد بود: تهديد و اجبار وجود هم زمان چند مهاجم عدم هماهنگي تکاملي (رشدي) بين آنها ايجاد ترس از طريق اقدام فيزيکی بدرفتاری جنسی می تواند به صور مختلف بروز نمايد و طيف وس يعي از رفتارهاي جنسي را شامل شود .اين رفتارها عبارتند از: تماس فيزيکی با نواحي جنسي نزدیکی دهاني با نواحي جنسي تماس دهانی با نواحي جنسي استفاده از اشياء نافذ وادار نمودن قرباني به انجام رفتارهاي جنسي در مورد قرباني ديگري آزارهاي جنسي غير تماسي مثل وادار کردن کودک به عورت نمایی وادار کردن كودك به نمايشگري به قصد هرزه نگاري وادار نمودن کودک به مشاهده صحنه هاي هرزه نگاري ارتباط جنسي با محارم (:) Incest عبارت است از آزار جنسي كودك در محيط و هسته مركزي خ انواده كه اين نوع آزار جنسي رابطه جنسي بين والد و كودك و يا بين خواهر و برادرها را در بر مي گيرد. غفلت پزشكي: غفلت پزشكي :شامل سرباز زدن يا تاخير والد يا سرپرست در انجام اق دامات درمانی و مراقبت های بهداشتي كه به صورت های مختلف دیده می شود: ‏الف ) عدم پذيرش درمان :به صورت عدم همکاری والد با متخصصین امر سالمت جهت انجام مداخالت درمانی الزم ،كه هنگام بروز صدمه فيزيكي یا بيماري ديده مي شود. ‏ب) تاخير در درمان :تاخیر در دست يابي به درمان مناسب و به موقع ک ودک در زمان بروز يك مشكل حاد پزشكي كه به نظر يك كارشناس ،نیازب ه درمان خ اص پزشکی وجود دارد .به عنوان مثال مي توان به تاخير در پيشگيري مناسب پزشكي براي كودك ،عدم توجه به كودك بيمار و بي توجهي به توصيه هاي پزشكي اش اره كرد ،به اين مجموعه بايد بی توجهي به بهداشت روان کودک را نيز اضافه كرد .يكي از داليل فقدان يا تاخير در درمان ،امتناع از پذيرش پوشش هاي بيم ه اي موج ود مي باشد. ‏ج) امتناع از پذيرش مراقبت هاي بهداشتی :در اين نوع از غفلت ،وال د مراقبت های بهداشتی الزم و توصیه شده را مثل واکسیناسیون کودک ،از وي دریغ می کند . ‏ عوامل خطر مرتبط با والدين و مراقبين: مجموعه اي از عوامل در والدين يا ديگر اعضاي خانواده وجود دارد كه مي توان د باعث افزايش احتمال وقوع سوء رفتار با كودك شود و اين عوامل عبارتند از: والدي كه استفاده از روش هاي تنبيه جسمي را براي تربيت كودك تاييد مي كن د و اعتقاد دارد كه اين روش مفيد است و والدي كه از تنبيه جسمي ب راي اج راي ق وانين استفاده مي كند. والدي كه از بيماري هاي جس مي و روحي و يا اختالالت ش ناختي رنج مي ب رد و اين امرباعث كاهش توانايي او درمراقبت ازكودك مي شود. والدي كه در زمان ناراحتي و عصبانيت ،توان كنترل خود را ندارد. وابستگی به الكل و مواد مخدردر والدین ،بویژه مصرف اين مواد در زمان بارداري و پس از آن توسط مادران ،قابليت مادر را براي نگهداري از كودك كاهش مي دهد .وابستگی به مواد و الکل در پدر نیز باعث پرخاشگری و کاهش تحمل ودر نتیجه بدرفتاری با ک ودک می گردد. والد به نحوي درگير رفتارهاي ضداجتماعي و بزهكاري است كه موجب ت اثير منفي روي روابط كودك و والد مي شود. والدي كه از لحاظ اجتماعي منزوي است. والدي كه افسرده است و يا از احساس عزت نفس پايين و ناكارآم د در رنج اس ت .اين احساس ممكن است بواسطه ناتواني در تامین كامل نياز هاي كودك و خانواده باشد. ‏ کار گروهی :آیا می توانی د اس تراتژی های مناسب اجتماعی برای پیشگیری از بدرفتاری با کودک دریک جامعه مفروض طراحی نمایید؟ پیامد های بدرفتاری با کودک: ‏این کودکان در زمینه های مختل ف دچار اختالل هس تند .مهم ترین این اختالالت عبارتند از: ‏الف) نقائص تکاملي و هوشي :مواجهه با ب درفتاری جس مي ش ديد باعث ايجاد نقائص شناختي ،هوشي شده و در عملکرد هاي زبانی ،ش ناختی ،ادراکي وحرکتي ايجاد محدوديت مي کند .اين بچه ها انگيزه ای براي انجام تک اليف نداشته و در بررسی ،عملکرد هاي هوشي آنها نسبت ب ه کودک ان همس ن و سالشان پایین تر بوده است. ب )بچه هائي که مورد آزار جسِمي قرار مي گيرند اين آزارها را به عنوان بخش ي از روش هاي تربيتی می شناسند و تمايل بيشتري برای استفاده از تنبيه جس مي دارند .این کودکان مشکالت بيشتري در ارائه راه حل هاي جايگزين ب راي ح ل مسئله داشته و بيشتر بر راه حل هاي منفي تاکيد دارند. پ ) اختالل در دلبستگی و اعتماد به نفس :اختالل در ش کل گ یری دلبس تگی ايمن یکی از این عوارض است که می تواند به­دلیل اختالل درمسیر تکامل کودک باشد .در این کودکان اختالل در فردیت ( استقالل ) احساس عدم کفایت شخصی و ناتوانی در تنظیم عواطف گزارش گردیده است. ج ) اختالالت روانپزشکی :مواجهه طوالني با بدرفتاری با کودک می تواند مشکالت جدی مثل کنترل ضعيف تکانه ها ،نا اميدي ،دلبستگي ضعيف، رفتارهاي خود تخريبي و اختالل پس از حادثه ،افسردگی به همراه داشته باشد. د) اختالالت رفتاری :يکي از وسيع ترين پيامد هاي باليني در این کودک ان ، پرخاشگري شديد است .ساير رفتارها مثل افزايش تهاجم ب ه ق وانين ،مقابل ه جوئي ( لجبازی ) ،بزهکاري نیز در این کودکان دیده می شود .این کودکان در خطر وابستگی به مواد مخدر ،مشروبات الکلی و سایر رفتارهای ض د اجتماعی هستند .ارتباطات اجتماعی نیز در این کودکان ضعیف است .بچه هاي کم سال تر در تعامل با همتاها کمتر دوستانه و مثبت برخ ورد مي کنن د .این بچ ه ها معموال ارتباطات اجتماعي را ادامه نداده و کمتر حس همدلي دارند. ر) اختالل در عملکرد تحصیلی :عملکرد تحصیلی این کودکان در مقایسه با کودکان دیگر ،نمرات پایین تری را به خود اختصاص می دهد. کار گروهی :آیا می توانی د اس تراتژیهای مناسبی ب رای ک اهش پیامدهای بدرفتاری با کودکان طراحی نمایید؟ در صورت مشاهده عالیم و شواهد دال بر احتمال بدرفتاری ،کودک را جهت بررسی ،اقدامات درمانی و مراقبتی ب ه پزش ک مرکز س المت جامعه ارجاع دهید. حمایتهای روانی اجتماعی بعد از انجام تشخیص نهایی توسط پزشک و ارجاع مجدد به روانشناس برنامه ریزی و اجرا می شود.

62,000 تومان