علوم انسانی و علوم اجتماعی روانشناسی و روانپزشکی

بدرفتاری و غفلت از کودکان و نوجوانان

Badraftari_va_gheflat_az_koodakan_va_nojavanan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بدرفتاری و غفلت از کودکان و نوجوانان”

بدرفتاری و غفلت از کودکان و نوجوانان

اسلاید 1: بدرفتاری و غفلت از کودکان و نوجوانان

اسلاید 2:

اسلاید 3: گذر تاریخی ادبیات و تفکرات قالبی نسبت به کودکان :ادبیات نشانگر و سازنده نوع افکار ماست. لغت کودک و نونهال طنینهای متفاوتی در ذهن افراد مختلف و در زمانهای مختلف داشته است.بخشی از تاریخ ادبیات کودکی نشانگر این باور است که کودکان ناتوان، متکی، غیر قابل اتکاء یا دردسر ساز هستند.در بخش دیگر کودکان آزادو فارغ توصیف شده به نحوی که مورد غبطه بزرگسالان واقع می گردند.بعضی از این تفکرات قالبی در ذیل فهرست گردیده اند:دوست داشتنی، ملایم و متکی فعال و پرسروصداسالم، سرزنده و شادچابک، جذاب و دارای اعتماد بنفسشرور و مجرمعروسکهای بی مصرفچنانچه کودک یا نوجوانی در این قالبهای فکری نگنجد به عنوان غیر طبیعی تلقی شده و توسط بزرگسالان موردپذیرش واقع نمی گردد.

اسلاید 4: .کار گروهی1 : چه تفکرات قالبی در خصوص کودکان و نوجوانان در فرهنگ اجتماعی یا منطقه محل سکونت خود می شناسید؟کدامیک از این تفکرات می توانند زمینه ساز آزار و اذیت کودکان واقع گردد؟کار گروهی 2: در فرهنگ غالب ما چه نگرش های تاریخی نسبت به کودکان و نوجوانان وجود داشته است؟در حال حاضر در چه گذر فرهنگی هستیم؟

اسلاید 5: سن کودکی:تا 400 سال پیش در کشورهای غربی سن کودکی 7 سالگی محسوب می شد. بنابر این کودکی که از مرز 7 سالگی عبور می کرد بدون مراقبت مادر یا دایه پا به جهان بزرگسالان گذاشته و بعضا به عنوان مینیاتور بزرگسال به او نگاه می شد. در این شرایط کودک نه از مزایای کودکان زیر 7 سال برخوردار بود و نه از حقوق بزرگسالان بهره می برد.با اینحال از 100 سال پیش دوره واسطی میان کودکی و بزرگسالی وضع گردیدکه نوجوانی نامیده شد.در یک تقسیم بندی دوران کودکی از زمان تولد تا 11 سالگی و دوران نوجوانی از 12 سالگی تا 18 سالگی محسوب می شود.

اسلاید 6: بر اساس ماده 1 پيمان نامه حقوق كودك، تمامي افراد زير 18 سال كودك محسوب مي شوند مگر آن كه بر اساس قوانين جاري كشور مذكور، سن قانوني براي افراد كمتر از 18 سال تعيين شده باشد.  کارگروهی: سن کودکی در کشور ما چند سال است؟سن تکلیف............... سن مسئولیت کیفری...................سن ازدواج.......................سن گرفتن گواهینامه رانندگی.......................

اسلاید 7: بدرفتاری با کودک به عنوان یک مشکل سلامت عمومی:  بدرفتاری با کودک که ازآن با نام های بدرفتاری با کودکان و غفلت نیز یاد می شودشامل انواع بدرفتاریهای جسمی، عاطفی، سوء استفاده جنسی، غفلت، و استثمار کودکان است که منجر به آسیب بالقوه در سلامتی ، نحوه رشد ویا ارزش و شان کودک گردد( سایت رسمی سازمان جهانی بهداشت).همچنین بر اساس تعريف ارائه شده در گزارش جهانی خشونت و سلامت (2002)، بدرفتاری با کودک عبارت است از: استفاده عمدي از قدرت، زور، تهديد و يا نيروي جسماني عليه كودك توسط يك فرد و يا يك گروه كه به سلامتي، حيات، رشد و عزت نفس كودك لطمه زده يا احتمال ايجاد صدمات بعدي را افزايش دهد.

اسلاید 8: انواع بدرفتاری و غفلت از کودکان: معمولا بدرفتاری با کودکان به پنج گروه اصلي تقسيم شده است:بدرفتاری جسمي بدرفتاری جنسي بدرفتاری هيجاني یا عاطفی انواع مسامحه یا غفلت استثمار

اسلاید 9: بدرفتاری جسمي:عبارت است از استفاده عمدي از قدرت فيزيكي در برابر كودك كه نتيجه آن، به احتمال زياد، آسيب رساندن به سلامتي كودك، تهديد حيات، نقص تكامل يا عزت نفس كودك است. از انواع آزار جسمی مي توان به کتک زدن، تكان دادن شدید کودک، گاز گرفتن، سوزاندن و یا خفه كردن اشاره نمود.امروزه تنبیه بدنی افراد بزرگسال در اکثر فرهنگ ها ناپسند تلقی می شود، درحالی که در مورد تربيت کودکان ممكن است پذيرفته شده باشد.

اسلاید 10: بدرفتاری جنسي:به معناي درگير شدن کودک در رفتارهاي جنسي ای است که با سطح تکاملي (رشدي) وی نامتناسب بوده و قوانين اجتماعي را زير پا مي گذارند.تعريف قانوني: تماس جنسی بين فرد بالغ و کودک كه معمولا با اعمال زور، فريب و اغوا نمودن قرباني انجام مي شود، اگر هردو نابالغ باشند بايد فاصله سني مورد توجه قرار گيرد (3 تا 4 سال) ولي در صورت وجود ويژگي های زير، تفاوت سني تعيين کننده نخواهد بود:تهديد و اجباروجود هم زمان چند مهاجمعدم هماهنگي تکاملي (رشدي) بين آنهاايجاد ترس از طريق اقدام فيزيکی

اسلاید 11: بدرفتاری جنسی می تواند به صور مختلف بروز نمايد و طيف وسيعي از رفتارهاي جنسي را شامل شود. اين رفتارها عبارتند از: تماس فيزيکی با نواحي جنسينزدیکی دهاني با نواحي جنسيتماس دهانی با نواحي جنسياستفاده از اشياء نافذوادار نمودن قرباني به انجام رفتارهاي جنسي در مورد قرباني ديگريآزارهاي جنسي غير تماسي مثل وادار کردن کودک به عورت نمایی وادار کردن كودك به نمايشگري به قصد هرزه نگاريوادار نمودن کودک به مشاهده صحنه هاي هرزه نگاري

اسلاید 12: ارتباط جنسي با محارم (Incest ): عبارت است از آزار جنسي كودك در محيط و هسته مركزي خانواده كه اين نوع آزار جنسي رابطه جنسي بين والد و كودك و يا بين خواهر و برادرها را در بر مي گيرد.

اسلاید 13: غفلت پزشكي: غفلت پزشكي: شامل سرباز زدن يا تاخير والد يا سرپرست در انجام اقدامات درمانی و مراقبت های بهداشتي كه به صورت های مختلف دیده می شود: الف ) عدم پذيرش درمان: به صورت عدم همکاری والد با متخصصین امر سلامت جهت انجام مداخلات درمانی لازم، كه هنگام بروز صدمه فيزيكي یا بيماري ديده مي شود.ب) تاخير در درمان: تاخیر در دست يابي به درمان مناسب و به موقع کودک در زمان بروز يك مشكل حاد پزشكي كه به نظر يك كارشناس، نیازبه درمان خاص پزشکی وجود دارد. به عنوان مثال مي توان به تاخير در پيشگيري مناسب پزشكي براي كودك، عدم توجه به كودك بيمار و بي توجهي به توصيه هاي پزشكي اشاره كرد، به اين مجموعه بايد بی توجهي به بهداشت روان کودک را نيز اضافه كرد. يكي از دلايل فقدان يا تاخير در درمان، امتناع از پذيرش پوشش هاي بيمه اي موجود مي باشد.ج) امتناع از پذيرش مراقبت هاي بهداشتی: در اين نوع از غفلت، والد مراقبت های بهداشتی لازم و توصیه شده را مثل واکسیناسیون کودک، از وي دریغ می کند . 

اسلاید 14: عوامل خطر مرتبط با والدين و مراقبين: مجموعه اي از عوامل در والدين يا ديگر اعضاي خانواده وجود دارد كه مي تواند باعث افزايش احتمال وقوع سوء رفتار با كودك شود و اين عوامل عبارتند از:والدي كه استفاده از روش هاي تنبيه جسمي را براي تربيت كودك تاييد مي كند و اعتقاد دارد كه اين روش مفيد است و والدي كه از تنبيه جسمي براي اجراي قوانين استفاده مي كند.والدي كه از بيماري هاي جسمي و روحي و يا اختلالات شناختي رنج مي برد و اين امرباعث كاهش توانايي او درمراقبت ازكودك مي شود. والدي كه در زمان ناراحتي و عصبانيت، توان كنترل خود را ندارد. وابستگی به الكل و مواد مخدردر والدین، بویژه مصرف اين مواد در زمان بارداري و پس از آن توسط مادران، قابليت مادر را براي نگهداري از كودك كاهش مي دهد. وابستگی به مواد و الکل در پدر نیز باعث پرخاشگری و کاهش تحمل ودر نتیجه بدرفتاری با کودک می گردد.والد به نحوي درگير رفتارهاي ضداجتماعي و بزهكاري است كه موجب تاثير منفي روي روابط كودك و والد مي شود.والدي كه از لحاظ اجتماعي منزوي است.والدي كه افسرده است و يا از احساس عزت نفس پايين و ناكارآمد در رنج است. اين احساس ممكن است بواسطه ناتواني در تامین كامل نياز هاي كودك و خانواده باشد.  

اسلاید 15: کار گروهی: آیا می توانید استراتژی های مناسب اجتماعی برای پیشگیری از بدرفتاری با کودک دریک جامعه مفروض طراحی نمایید؟

اسلاید 16: پیامد های بدرفتاری با کودک:این کودکان در زمینه های مختلف دچار اختلال هستند. مهمترین این اختلالات عبارتند از:الف) نقائص تکاملي و هوشي: مواجهه با بدرفتاری جسمي شديد باعث ايجاد نقائص شناختي، هوشي شده و در عملکرد هاي زبانی، شناختی، ادراکي وحرکتي ايجاد محدوديت مي کند. اين بچه ها انگيزه ای براي انجام تکاليف نداشته و در بررسی، عملکرد هاي هوشي آنها نسبت به کودکان همسن و سالشان پایین تر بوده است.

اسلاید 17: ب )بچه هائي که مورد آزار جسمِي قرار مي گيرند اين آزارها را به عنوان بخشي از روش هاي تربيتی می شناسند و تمايل بيشتري برای استفاده از تنبيه جسمي دارند. این کودکان مشکلات بيشتري در ارائه راه حل هاي جايگزين براي حل مسئله داشته و بيشتر بر راه حل هاي منفي تاکيد دارند. پ ) اختلال در دلبستگی و اعتماد به نفس: اختلال در شکل گیری دلبستگی ايمن یکی از این عوارض است که می تواند به­دلیل اختلال درمسیر تکامل کودک باشد. در این کودکان اختلال در فردیت ( استقلال ) احساس عدم کفایت شخصی و ناتوانی در تنظیم عواطف گزارش گردیده است.

اسلاید 18: ج ) اختلالات روانپزشکی: مواجهه طولاني با بدرفتاری با کودک می تواند مشکلات جدی مثل کنترل ضعيف تکانه ها، نا اميدي، دلبستگي ضعيف، رفتارهاي خود تخريبي و اختلال پس از حادثه ، افسردگی به همراه داشته باشد.

اسلاید 19: د) اختلالات رفتاری: يکي از وسيع ترين پيامد هاي باليني در این کودکان ، پرخاشگري شديد است. ساير رفتارها مثل افزايش تهاجم به قوانين، مقابله جوئي ( لجبازی )، بزهکاري نیز در این کودکان دیده می شود. این کودکان در خطر وابستگی به مواد مخدر، مشروبات الکلی و سایر رفتارهای ضد اجتماعی هستند. ارتباطات اجتماعی نیز در این کودکان ضعیف است. بچه هاي کم سال تر در تعامل با همتاها کمتر دوستانه و مثبت برخورد مي کنند. این بچه ها معمولا ارتباطات اجتماعي را ادامه نداده و کمتر حس همدلي دارند. ر) اختلال در عملکرد تحصیلی: عملکرد تحصیلی این کودکان در مقایسه با کودکان دیگر، نمرات پایین تری را به خود اختصاص می دهد.

اسلاید 20: کار گروهی : آیا می توانید استراتژیهای مناسبی برای کاهش پیامدهای بدرفتاری با کودکان طراحی نمایید؟

اسلاید 21: در صورت مشاهده علایم و شواهد دال بر احتمال بدرفتاری ،کودک را جهت بررسی، اقدامات درمانی و مراقبتی به پزشک مرکز سلامت جامعه ارجاع دهید.حمایتهای روانی اجتماعی بعد از انجام تشخیص نهایی توسط پزشک و ارجاع مجدد به روانشناس برنامه ریزی و اجرا می شود.

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید