صفحه 1:
صفحه 2:
ات
3
ee ۳" ات Pty el ere ete
مسلم فردي و اجتملعي است و تامین سلامت جسم و روان هم
ew rom re oe ae CSS 0
اهميت دارد i =
باتوجه به اين مهم اين مجموعه در سه بخش تدوين شده است:
ا ee
2- بهداشت فردي
Reis ۱7
صفحه 3:
۳ بخش اول بر
els 9۱ 78 5 ee) PE برخورداري از
ah
1۳
مد ده
١ 4
all?
صفحه 4:
al
اس
ا ا Ce ee
1
سطح سلامتي و توائلئي انْسَآنَاز طريق كوشش
PTC eee ie nae eee
فردي از جامعه از حق”طبيعي خود, يعني سلامتي
waa] ا
صفحه 5:
oye Nee RC Reale] اهداف .
۳ 73 a
ere Tey ied
2- بهداشت مادر و کودک
یتست نت 5 ا لت
ل ۱ i
5- خدمات آزمايشگاهي ی ۳
7
7- خدمات مرتبط با امور جمعيت و تنظيم خانواده
للا ل ل
9- خدمات بهداشتي در شرایط اضطراري
0- بررسيهاي آماري » تحقیقات و ارزشيابي در امور بهداشتي
صفحه 6:
a
ی شت عمومي در سالگ
1 در باريس ' تشكيل گردید. در فاصله بین
a Eby a 0 oe 000 در لندن
طبلبت صي کرد اپيدميولهزي وبا را مود مطالعه
را ا ۱
مطالعه را در مورد تیفوئید انجام داد
صفحه 7:
تاريخجه بهداشت عمومي در ايران : 5-8
TS tore Ton Sie een ey er)
ل 0 ز با
ی ی سمل
۱ را از pec eee] ey
Re ee RO centre
دستورات بهداشتي زنادي در هين اسلام وجود
۳
صفحه 8:
al
اس
,ٍ در سال 1320 شمسی» وزارت ee
mS re ween a ere ۱
مسئله سلامت مردمسبه عنوان يكي از حقوق مسلم
آنان مورد قوجه است و در اصول سوم » بيست و نهم
و جهل و سوم از قانون اساسي بر ضروّرت تامين
ار ل اي ل ا
است
صفحه 9:
Peer hen ete Ton
—_
با پیشوفت علم مردم بتدریج از عوامل مولد بيماري و
تاثیر آنها بر تندرستي آگاه ثالنند,و بشر آموخت با
ete ee ere ey ed) ۱۳
را تهسيدمي كند دوري جويد و با به كاركيري اصول
an) لل ا ل ی
صفحه 10:
| Tore eo
از ديدكاه يبزشك » سلامتي عبارت است از مطابقت با
PS re yc rege eer ee
لت ل ی
الل ۱
eT ete ee ee ae)
صفحه 11:
۱
1
طا للستي - تن سین
ا ا ا 0
RENCE Sa Sc ا ل PCR
آن طیف تندرستي- بيماري مي گوبند.
تندرستي
jal
بيماري
تيماري
متوسط
بيماري
شديد
بيماري
صفحه 12:
۳
عولمل موثر در پیدلیش بیماریها عبارتند از عوامل ۴
ا يي لي
و فيزيکي) و از میان مدلهاق:متعددي که براي
Sa ae RC ee الي
Cee ene Pe i Ee
عليت و مدل جرخ را مورد بحث قرار داد.
صفحه 13:
el ake ا ل ا اس
1-وراثت
2- محیط زیست ee
3- سبک زندگي
Ar) Fer ed tr ee ore وضعيت اقتصادي»
et en ro Mee Spec ۱0
5- خدمات بهداشتي درماني و غيره
صفحه 14:
- لس ee ۳
۲1۳۳ se ed
ل الات ee eee
pS Pe Rese fee rape oe
44 dang’ Ling 99> clo Siausl 9 Lei jlo
عملیات دیگران » همكاري مي کنند.
صفحه 15:
شاخصها و معيارهاي بهداشتي در جامعه,
CO LSS eet Oe)
مختلف بليد سعي كر شنا آنكائكه ممكن است اين
دو وضعیت رابه وسیله اعداد نملیش داد و اين
اعداد رابا هم مقایسه نمود اینگونه اعداد را
شاخص عي كويند و در زمينه هاي بهداشتي بنام
ال ار ed
صفحه 16:
|۱۳ -
۳
1- شاخصهاي مربوط به مرگ ومیر 2- ولادت و باروري
Cor) سس
5- ميزانهاي ناتواني 6- ميزانهاي استفاده از
خدمات
7- بهداشت رواني و اجتماعي 8- زيست محيطي
Pedi) لل
1- کیفیت زندگي و غیره
صفحه 17:
سازمانهاي بهداشت بین egal
اقدامات بهداشت بین المللي شامل حل
kv eS Te oer) ال 00
لت لت
pears 1 |
ee ede Be Sed
صفحه 18:
اب
-
ور
#۴,سازمان جهلني بهداشت ۲16۵1۲۳0 و
1
PO eo ات
We ore) Slee للم
ey است . اساسنامه نن از هفتم آدریل 1948
م
صفحه 19:
a هدف از تشکیل سانمان جهن بید): ل
دستيابي همه مردم به بالاتريين سطح
سلامت است و هدف fee are دستيابي
ل لل
آنها امكان دهد.از نظر اقتصادى و
اجتماعي زندگي باروري داشته باشند.
صفحه 20:
خدمات ۷۷.۲۲.0 شامل خدمات ۳
خدمات اختصاصي و تحقیقات پزشكي است .
لین سازمان براي بر آوردن نيازهاي بهداشتي
ويه در مناطق مختلف جهان شش سازمان
منطقه اي تلسیس کرده است مثلا منطقه جنوب
eed el a 1۱
cowl ۵
التي
صفحه 21:
a Be ی eT
۱ ries ete ACB Fe)
Re STOR) bret eee Tees
ot كشورهاي جنگ زده تاسیس گردیده است فعاليتهاي
Perr رز زر As Ren rec ety 2 TI Agy
۱۳ را le eo eS el
۱0 MET yeo ee Om م
تشویق مي کند
صفحه 22:
صلیب سیخ بین المللي در
= -
ae ba la يي ل ل
el ee elo ت۱۳
ed باشد. جمعيت هلال احمر ايوان كه در
سال 1302ببا نام جمعيت شير و خورشيد سرخ
۱
المللي است
صفحه 23:
eer are مراقبتهاي
كروهي از خدمات ارلته شده براي افراد » خانواده ها و
جولمع که توسط ادارات بهداشتبه منظور ارتقاء سلامت
PITA Pe 1c ger re
ترس ساب لد
rae eer eee ۱۲
مي گردد. این سطوح عبارتنداز : 1
اف ۱۳
2- سطح دوم مراقبتهاي بهداشتي
م op
3- سطح سوم مراقبتهاي بهداشتي 6
صفحه 24:
ieee oer Rene eae) Sy eee os
لك Cd ae he Daren
PONE A CPP ee eer ke
قلبل دسترس باشد و شلمل خدمات جامع پيشگيري
» درملفي براي افراد » خانواده ها و کل جامعه است
230000 RE CRBC)
صفحه 25:
Pree ere ST
درماني در جهان
در 1 سیستم
a fees It) wp were n)
که عبارتنداز معایفت عموهي » بیمه
|
صفحه 26:
سیستم شبکه بهداشتي درماني ۳
a
ا Fob Seal
وتا بیمارستان تخصصي گمرّاکز استان
كسترش حي يلبد . نظام بهداشتاادرمان
ek ee Ree ey
ERE Lee By ae rel
صفحه 27:
دص pt
خلنه بهداشتء مراكز بهداشتي درماني
و للم
آموزش بهورزي » مركز بهداشت اشهرستان »
Pe ee eC REN es Re) sc)
Bee) Cr sy Lae ery
صفحه 28:
al
3
سازمان منطقه اي بهداشت و درمان استان براي نظا es
فعالیت By SO oe TC
واحدهاي عرضه مت یس
» آموزش پزشكي OU By i oe)
Oey) rele ry CANAD 6 16 5 al 99 6 5 shAKwwlean
eee L eR SE Tor ee reer et 1s
Be ae Si oe
صفحه 29:
اا مقصود از برنامه ريزي بهداشتي » Sr
و
است و عمدتا"اهدافي از قبيل 1- اصلاح
الكوهاي تشكيلاتي 2- بو كم 55-7
بهداشتي جديد 3- تعيين اولويتها 211 اصلاح
كيفيت مراقبتهاي بهداشتي 5- از بين بردن
ARE eee Bom Th) مي كند.
صفحه 30:
at erry ee
1 0
tae تت 5 - بهداسٌت تغذیه
eS ener eats) 6- بهداشت رواني
Ne eS ee
صفحه 31:
یز
۳
صفحه 32:
بهداشت فر دی
وثوفبه مسائل بهداشتي » انسان را در استفاده
کلمل از زندگي آمیختهبا نشاط و شالبي » چه به
ها
كمك و بار ی هی کند. سلامت انسانها بستگي به
میزان مهارت و داناتی آنها در به کار بردن نکات و
رل
صفحه 33:
US Se Bre een We eer)
روان متعادل و سالم
ا ا ل ل
ere Se Se me Sete ee Ler]
منطقي باشد بليد علاوه بيقن سالم از روان سالم هم برخوردار
باشد.
OS Be) ا ا ل eae bread]
See en te te eS eos er Sd
SE ee Na a oe De SC
اضطراب هستند که همه ي اینها علمل ناراحتيهاي رولني است و
كريزاز آنها مي تواند در داشتن روان سالم و متعادل كمك كند.
صفحه 34:
در لین روزگار که زندگي شهرنشيني باعث افزایش
Ce a om ee Te ean PL Fe
شخص در صورت لزوم » تحت مراقبت بزشكي قرار
دارد» بسیار مهم است و در مواردي که علائم بيماري
تازه اي بروز هي کندحي تولند تشخیص صحیح تري را
ا ا 2
res re ore ۱
بیش از سایر بانوان به معاینات پزشكي نباز دارند.
صفحه 35:
صفحه 36:
تورث و محیط دو علمل اصلي در تعیین سرنوشت ت و سلامت
موجودات زنده اند. لما لثر علمل ارث هر قدر هم که قوی باشد در
Peery fer mr ae eye eae ets es Een
en dt eee SEE ese ee
که کیفیت محبط از ابعاد مختلف واجد اهمیت شایان است که در
و
صفحه 37:
۶2 بهداشت هوا
ل 0ك
دب و غذا است انسان بدون هوا بيش از جند
ا ل Lal. Cound 1
در لثر عوامل طبيعي و نیز در اثر فعالیتهای
آدمي همواره در معرض انواع آلودكيهاست
صفحه 38:
ROT ot Le ا ee lars
مضربه حال انسان» حیوان » کیاه ویا آثار و ابنیه باشد تغییر
ذهد.
"منلبع عمده آلودکی هوا عبارتنداز منلبع ۶
صفحه 39:
[۱ er eee
tO eC
nee oT erry
CO ل ل oe
ae eR Ne te Bee a Dee on
15120
صفحه 40:
۳ زاو بر ظاهره می شود:
SO See
2- بيماريهاي مزمن
errr hore ere
عوارضي جون احساس تحريك -4
احساس ناراحتي در مواقع کاهش دید -5
۱
صفحه 41:
نب آشاميدفي بهداشتي و رضلیت بخش
oer onye RY e Ie fares
پپشرفت اقتصاد اجتماعات مطرح مي باشد. زیرا
ell le Dee CS) وی !۱
توسعه » جه طور عمده جه علت نبودن آب
0
رفاه جامعه به خطر مي افتد
صفحه 42:
lee teens ۳ ا ۳۳ يزاي عفوني
53-0 مواد شيميلفي سمي ضایعات و فاضلايهاي صنعتي و
Le ل Oe See ge Se
باشد که استفاده از آن» سبب
0
مختلف گردد
صفحه 43:
3 آلود ۳ ناشي از فاضلابهاي كشاورزي ؟
الما
ار
الف) اثر مستقیم
ب) اثر غير مستقیم
ج) نقش توام مستقیم و غیر مستقیم
د) نقش مساعد کننده ي شرایط انتقال
صفحه 44:
تعريف فاضلاب و انواع آن
rene 9۱ است از انواع آبهاي 39°
۳ ۳۳۹ از فعاليتهاي ۳ توجه به
ُنشاء تشکیل و خواص آنها » عمدقا در سه گروه
ا صنعتي سس تقسيم بندي
مي كردند 57
صفحه 45:
ANNE... ۷ از مواد غیر قلبل استفاده که ضعن
فعاليتهاي انسانبه وجود.مي كيد (به جز موادي كه
از بدن شفع هي شود) را زبللهمي كويند كه از منايع
ae ل ۱
ا ا و
صفحه 46:
21111111111106
ناپنیر حي باشد که در گروههلئي شلمل پس
مانده » آشغال» خاكسترء خاكروبه هاي
خيابلني » لاشه هاي حيوانات و مواد زايد
صنعتي طبقه بندي مي شوند
صفحه 47:
0 ee TOs ca
امروزه روشهاي مختلفي جهت دفع زبلله نظیر تلنبار کردن در "
محيط بازء سوزاندن در هواي آزاد » هفن بهداشتي» سوزاندن
در دستگاههاي زباله سوز و .....در سطح جهان مورد توجه بوده
و اعمال هي گردد و میفق تیین مطالعات جهت بدست آوردن
انرزي از زباله بيوكاز است
صفحه 48:
پیشتر مردم بیش از ده ساعت از اوقات شبانه روز را در
خلزهمي گذرلنند و رشد سریع جمعیتبه ویژه در شهرهاي
al he ee ei ی
شده كه بيش از هر زمان ديكر واحدها
صفحه 49:
۱۱/۱ معبارهائي را که به عنوان اصول اساسي
7 / مسکن بهداشتي مي توان توصیه نمود
0 : عبارتنداز
Res pres Com ee eh es
2- عاژّي از رطوبت باشد
لل ی ۱
RIS del Se RCE Leet tae ۱
نماید
للا ل ل
000 eal
صفحه 50:
۰ 7 :عوارض مسکن ناسالم
0 محلات كثيف و مساكن ناسالم» انواع
بيماريها از قبيل فلج» نرعي استخوان» مرض
سلء سيفليس و انحرافات شديد اجتماعى
مانند الكليسم » بيكاري جنايت» دزدي »
بيسوادي و امراض رولني بیش از سایر نقاط
شهر 0 00-0 ۳ كردد.
صفحه 51:
۱۲
و زفاه كاركران و تطبيق وضع كار با
مقتضيات جسمي و رواني آنان»
ere ra ere
ee ere gener ety
Roe AP eee ers)
و فعاليت ثمر بخش است
صفحه 52:
2- بيتشُكيري از عولمل سوئي کهمي تولند در محیط کار وجود داشته
باشد
ی ۱
000
4-به کار گماشتن کارگر در محيطي که از نظر فيزيولوژيكي و
روانشناسي براي او مناسب باشد.
صفحه 53:
۱۰ re een ل oe
Pee ل Rr Te
این برنامه ها را در سه مرحله شامل:
مرحله جه کار گماشتن» مرحله بيشگيري و مرحله
ney el re res) ار
صفحه 54:
فسازمان جهلني بهداشت » بهداشت مدارس
.مجموعه ي اقداماتي استكه به منظور تشخيص»ء تامين»
eal و ارتفای سلاجت جسعي : رولتي و اجتماهي دز
دلنش آموزان و كاركنان مدارس كه به نحوي در
۱
ار ی
صفحه 55:
SS
RUT Ne oer mG Sig
“ماده كردن كودكان و نوجوانان -2
زندكي توام با نشاط و سلامت
3- آموزش صحیح اصول بهداشت
ال هس
صفحه 56:
2- پینی بيني خدمات بهداشتي ویژه
3- نظارت بر بهداشت محيط آموزشكاهها
Pye hn eer re ۱
ا ST ets
Te) Re ore ke ۱
PU TO) ial
صفحه 57:
أصول كلىي خدمات بهداشت مدارس را
ily محور كلي و مستقل از .هم مشتمل
| آموزش بهداشت» ارائه خدمات
بهداشتي درماني لازم و توجه به
Bee TO Re RTS a eRe س
و مورد بررسي قرار داد.
صفحه 58:
Si ere ا Tt oy
3 ae,
1- عوامل حادثه كرا شامل عوامل فيزيكي ؛ شيميائي و بيولوزيكي
2- عوآمل مربوط به ميزبان شامل سن» جنسء شغل و عوامل ارثي
| ل ا ا ال ل ل اب Ba]
ee Eyre Cy
صفحه 59:
i تقسیم بندی حوادث
1- حوادث و سوانج ناشي !3 5 ا م
1
eS EE ee Ue Te ST
صفحه 60:
0 Cpe)
لازپيشگيري از حوادث بلیدسه اصل : پیش بيني»
يبشكيري » انجام كمكهاي اوليه و عمليات نجات
مورد توجه فرار گیرند. براي نیلبه لین اصول»
7[ [ [ [ [ [ [ز ز [ [ 0 32110170111
رسمي كشورء كارفرمايان» كاركران و كميته هاي
ايمني و حفاظت 8 وجود داشته باشد.
صفحه 61:
کردن سير بيماري استفاده 8 شود
اي پيشگيري درجات مختلف مي توان قائل شد که عبارتندازه
1- پيشگيري نوع اول
2- بيشكيري نوع دوم
a ta اس نو
TG. SS SL Se aCe ter Ty) بسا
واگیر مورد مطالعه و بررسي قرار مي گیرد
صفحه 62:
ws در بر 20 00 1035
Pere ne
Fee eae Tn Tee eal
Be Tc te ner
طولاني بودن دوره نهفته بيماري -3
RE Sel Weer
صفحه 63:
اقدامات مربوط به پيشگيري و کنترل
بيماريهاي غیر واگیر معمولا در دو مرحله
انجام مي گیرد
Pe ee oS Teter a oe re SET Ese
معرض تاثیر عوامل بیماریزا قرار نگیرند
”مرحله دوم : هدف لين مرحله» تشخيص زودهنكام و درمان
رت
صفحه 64:
1 nee eon
- ببتاربهاي رولني و سالمسازي محیط رواني
اجتماعصي است قا افراد جامعه بتوانند با
برخورداري از تعادل رولنييبا عولمل محيط خود
CS eit Se rans)
اعلاي تکامل انساني برسند
صفحه 65:
7 بلي ee
۱۳۳۳۳ ا ل
كت دارد» ۹ ۴1 حفظ سلامت رواني و
ارتقاي كن و بيشكيري از بيماريهاي رواني
نیز اهمیت ویژه اي قائل است
صفحه 66:
تشخیص زودرس و درمان
2-باؤتواني
3- روان درماني انفرادي و گروهي
eerie Te ST Li
ال ا eT
6- خدمات پيگيري و مراقبت
صفحه 67:
زندكي انسان
1- دوران قبل از تولد 0
2-"دوران ۳ 8
1
3- در سنین مدرسه =
Freel See!
5- بالغین
6- دوران کهولت
صفحه 68:
1 Pa Fe Fee eT
پیش از سابرین جه مرافبتهاي بهدائتي و خدمات
» بيشكيري و درملني نياز دايند جراكه بيش از ديكران
لل Le Set See
زفان» كودكان» سالمندان و معلولين از مهمترين
1
به شمار مي روند.
صفحه 69:
مل ليم 00 اساسي خدمات بهداشتي
۱
Pee eae re ee
باشد زیرا مادران و کودکان آنها بیش
Pp EN ger Oe wen oan
آميز محيطي قرار دارند
صفحه 70:
۲ خدما 5 ت مادر و كودك دامنه فعاليت بسيار
Po a rene omer eee كسترده اي داششته
ب#بررسي اند:
1- مراقبتهاي بيش از ازدواج
2- مراقبتهاي دوران بارداري
3- مراقبتهاي دوران زايمان و بس از آآن
ال ل يت
5- تنظيم خانواده
صفحه 71:
8
: : .
پيري تغییرات بيولوژيكي است که در نحوه ي زیست ارگانیسم در
لل نا Tee Le Te Seat STi
Sede Te ed SEO er RELI)
De OL TC re BU ne see
pee eel ed
صفحه 72:
Bake) ۳ كلفي» a و fee
مواد الكلي و دخانیات » خود داري از عدم تحرك ؛ پیاده
eC. SSS Na OLR ل
Oe Or ee ne eee mn)
برخورداري از مراقبتهاي پزشکي مي توان گامهاي
رت
صفحه 73:
واده/ بهترين مكان براي تضمين رفاه مادي و
روجي افراد مسن اسست .
۱
عقلید» نیازهاء عالیق و زندگي خصوصي سالمندان»
آنان دوران پيري را در کنار خانواده خود
بگذرانند
صفحه 74:
Seen ey از مجموعه اي از عوامل
چييمي » ذهني و اجتملعي هیا تركيبي از آنها که
به نحوي در زندكي شخص لشر سوء بر جاي
گذارده و ملنع از ادلعه زندگي ويبه صورت
طبيعي هي گردد. چنین فردي معلول نامیده
لا
صفحه 75:
00000
ا ا ا ل ا POS
بهبود و نيز ارتقاي سطح كاراكي معلولين قا
ا جه منظور دستيابي جه يك
0 BT Teles)
توانبخشي عبارت است از مجموعه تدابير و اقدامات
صفحه 76:
Tee ewe nae)
een een
4- استفاده از وسایل و لوازم کمکي
صفحه 77:
ا ۱۳
ل لل كه
CUS ee MeL Sn Tae eg red
See ere rT nen ae)
استفاده از آموزش هاي قبلي خود را حفظ کند
صفحه 78:
ete ل ne
۱ Le Se ee
عناصر مضر و خطر ناك محیط مي گردد.
صفحه 79:
اهمیت ابعاد بلاهای طبیعی
| rest
قطع خدمات عمومي -2
3- از بين رفتن یا آسیب دیدن اموال عمومي
Fone Ren
5- اختلال در فعاليتهاي عادي
صفحه 80:
اقدامات بهداشتي در شرايط
ار 1211010000
۱
110100000
4- بازسازي و تجديد بنا
صفحه 81:
»
One ye re Pres)
براي کار جا مردم و جه منظور ایجاد تغییر
» رفتار آنان در جهت بهبود سلامت جسمي
رواني و اجتماعي
صفحه 82:
مكيارهاي بهداشتي و رد كردن
ee en ne Sie 000
Te Der Te sy ol
صفحه 83:
0 Ci
27
زا
FS لاا ere te ae) S| wa
"بیان مي نماید:
اطمینان از اینکه جامعه تندر ستي را ارزشمند بداند -1
مجهز کردن افرادبه دانشها و مهارتهاي لازم و نفوذ در گرايشهاي -2
۱ ل en Ll
۳ al
صفحه 84:
صفحه 85:
کرایشها و رفتار افراد جامعه؛ 1۸۳ کفته مي
پا CS
خاص» مردم جه مي دانند و احساس و
رفتارشان چیست. لذا قبل از آموزش بهداشت »
بررسي و مطالعه 1۸۳ ضرورت دارد.
صفحه 86:
1- آموزش انفرادي
2- آموزش گروهي
اس
آموزش و يادكيري هستند
صفحه 87:
PUR Peet) one) re Oe ا
۱ se mel ey
Ren) el pede gor Re aeer (mye)
قادیند اطلاعات » رفتار و مهارتهاي جديدي را با
PO ROMS re (eo gr)
صفحه 88:
نقش مواد و تجهیزات آموزشي در
۳
lee ا براي تفكر و ايجاد مفاهيم به وجود مي آورند
لل ی سا
ma ار سس
4- تجارب واقعي» عيني و حقيقي را در اختیار فراگیران قرار مي دهند
Ce ere Rene Ee ed aed a)
امکانپذیرنیست
صفحه 89:
انواع برنامه هاي 7موزش بهداشت
ا ا ال ل gd ل ل
S 0010000
2- برنامه هاي كوتاه مدت كه براي هدف خاص و بنابه احتياجات
ال لا
3- برنلعه هاي فوري کمبا توجمبه هعه شرلیط و امکانات » از راه وسایل
ارتباط جمعي» آموزشي خاص را به مردم مي دهد
صفحه 90:
هل و
ST URC reer hf eee wom)
SPEC Berra ee) ۱
کار نسبتا مشكلي است
صفحه 91:
راي N 4 زشيلبي نلمه هاي آموزش بهداشت به
ee ST ee rey
Ryd هدف برنامه » روشهاي اجرلني» وسائل کمك
آموزشي مورد استفاده در برنلمه» طول مدت برنامه »
افراد مورد نیاز براي اجراي برنلمه و ....... توجه کامل
0 ا ۱
ie! لك