بررسی اقتصادی احداث کارخانه لبنیات
اسلاید 1: فاز اوّل انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازارشـیـر بستنی پنیر مـاسـت کره کشک خـامـهبررسی اقتصادی احداث کارخانهی لبنیاتاستاد راهنما:دکتر رحیم احسانیبهکوشش:علی درجزینی ، رضا ایمانی
اسلاید 2: موضوع طرح : توليد مقوا و بسته بندينوع توليدات : مقوا، كارتن و جعبه مقوايي پلي اتيلن ، جعبه مقوايي دوبلكستعداد شاغلين : 11مشخصات سرمايه گذاري طرح (ارقام به ميليون ريال)سرمايه گذاري كل طرح : 2453سرمايه گذاري ثابت : 2200سرمايه در گردش : 103در آمد ساليانه: 2100سود ويژه : 538دوره بازگشت سرمايه : 4 سالنرخ باز دهي سرمايه : %2521/ 2انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازاراحداث کارخانهی تولید کارتن بستهبندیبهصورت تخمینی
اسلاید 3: موضوع طرح : توليد توپ ورزشينوع توليدات : انواع توپ چرميتعداد شاغلين : 19مشخصات سرمايه گذاري طرح (ارقام به ميليون ريال)سرمايه گذاري كل طرح : 2550سرمايه گذاري ثابت : 1630سرمايه در گردش : 730در آمد ساليانه: 6000سود ويژه : 686دوره بازگشت سرمايه : 29 ماهنرخ باز دهي سرمايه : %4221/ 3انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازاراحداث کارخانهی تولید توپ ورزشیبهصورت تخمینی
اسلاید 4: موضوع طرح : توليد لواشك از خرمانوع توليدات : لواشك خرماتعداد شاغلين : 21 نفرمشخصات سرمايه گذاري طرح (ارقام به ميليون ريال)سرمايه گذاري كل طرح : 3731سرمايه گذاري ثابت : 3257سرمايه در گردش : 308در آمد ساليانه: 4500سود ويژه : 1375/5دوره بازگشت سرمايه : 29 ماهنرخ باز دهي سرمايه : %4221/ 4انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازاراحداث کارخانهی تولید لواشک از خرمابهصورت تخمینی
اسلاید 5: موضوع طرح : تولید فرآوردههای لبنینوع توليدات : شیر، ماست، خامهتعداد شاغلين : 22 نفرمشخصات سرمايه گذاري طرح (ارقام به ميليون ريال)سرمايه گذاري كل طرح : 6788/7سرمايه گذاري ثابت : 6001/5سرمايه در گردش : 787/2در آمد ساليانه: 7000سود ويژه : 1450دوره بازگشت سرمايه : 2سالنرخ باز دهي سرمايه : 41%21/ 5انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازاراحداث کارخانهی تولید لبنیات (شیر،ماست،خامه)بهصورت تخمینی
اسلاید 6: 21/ 6؟قابلیتعالیخوبمتوسطضعیفناچیزامتیاز100تا8180تا6160تا4140تا1110تا صفرضریب وزنی معیارهاامتیازات تخصیصی به محصولاتمیزان علاقهصادراتسیاستهای حمایتی دولتاشتغالزاییسازگاری با محیط زیستچشماندازسودآوریگستردگی بازار مصرفتناسب با توانمندیهای کشورتناسب با توانمندیهای کشورجلوگیری از مهاجرتبهکارگیری منابع بالقوهی کشورتناسب سرمایهگذاری با توان سرمایهگذارتناسب سرمایهگذاری با توان سرمایهگذارمعیارهای مورد نظر برای امتیازدهیانتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازارجداول راهنمای امتیازدهی
اسلاید 7: شرح معیارضریب وزنیلواشک خرمالبنیاتتوپ ورزشیکارتن بستهبندیمیزان علاقه1515 * 80 = 1200 15 * 85 =127515 * 80= 120015 * 50 = 750گستردگی بازار مصرف1717 * 70=119017 * 90=153017 * 30= 51017 * 50= 850صادرات1818 * 35 =63018 * 75 =135018 * 45 = 81018 * 20= 360سیاستهای حمایتی دولت1919 * 60= 114019 * 90= 171019 * 36 = 570 19 * 30= 570تناسب با توانمندیهای کشور1717 * 50= 85017 * 80=136017 * 50= 85017 * 65 =1105اشتغالزایی19 19 * 70= 133019 * 90= 171019 * 60 = 1140 19 * 20= 380جلوگیری از مهاجرت به شهر 1313 * 85 = 1105 13 * 85 =110513 * 5 = 6513 * 5 = 65سازگاری با محیط زیست 1717 * 90=153017 * 90=153017 * 30= 51017 * 50= 850تناسب سرمایهگذاری با توان سرمایهگذار 1919 * 75 =142519 * 65 =123519 * 80 =152019 * 85 =1615چشمانداز15 15 * 65 = 975 15 * 85 =127515 * 75 =112515 * 75 = 1125بهکارگیری منابع بالقوهی کشور17 17 * 70=119017 * 90=153017 * 50= 85017 * 40= 680سودآوری 2020 * 80 = 1600 20* 85 = 170020 * 70= 140020* 50= 1000مجمـــوع مجمـــوع 14165 17310 10550 9350؟21/ 7انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازارجدول امتیازدهی
اسلاید 8: 21/ 8انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار (کد صنعتی)ISIC
اسلاید 9: 21/ 9انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازارنیازها اجتماعی و حمایتهای دولتینقش حیاتی و اساسی مواد غذایی، بهویژه تولیدات دامی، در استقلال و سلامت جوامع بشری.افزایش کمی و کیفی لبنیات، از اهم سیاستهای کشور.راهکارهای معاونت امور دام، در قالب «طرح جامع شیر خام»، بهمنظور افزایش تولید و مصرف شیر و فرآوردههای آن:افزايش توليد شير خام به منظور افزايش مصرف سرانه شير در كشوربهبود كيفيت توليد، فرآوري و تبديل شيرافزايش سطح درآمد توليدكنندگان و كمك به اقتصاد ماليدر زنجيرهي عرضه محصولات لبني، بيشترين ارزش آفريني در بخش صنايع تبديلي همچون ماست و خامه است.در تعطيلات چندروزه – به ويژه در عيد نوروز – مصرف شير به شدت پايين آمده و در عوض مصرف محصولاتي نظير ماست و دوغ افزايش مييابد.در ماه مبارك رمضان مصرف دوغ با كاهش شديد روبرو شده و مصرف محصولاتي چون كشك بيشتر ميشود. ارتقاء زمينه توسعه پايدار و ايجاد امنيت غذاييافزايش بهرهوري منابع توليد و تقليل ضايعاتافزايش اشتغال و توسعه منابع انساني در زيربخشها
اسلاید 10: 21/ 10انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازارتاریخچه شیرتعریف کنگرهی مبارزه با تقلبات مواد غذایی از شیر: «شير عبارتست از مجموع توليد شيردوشي كامل و مداوم يك حيوان ماده شيرده سالم و بدون خستگي مفرط كه به خوبي تغذيه شده باشد. شير بايد با رعايت اصول بهداشتي جمعآوري شده و فاقد آغوز باشد.»گوسفند و بز در حدود 9000 تا 8000 سال قبل از میلاد در خاورمیانه، و گاو شیری در حدود 6000 سال پیش اهلی شدند.در حدود 7000 سال قبل از میلاد، احشام در نقاطی از ترکیه و آفریقا بهصورت گله درآمدند.خرید اولین نژاد دامهای شیری در زمان جنگ دوم (1319) از فرانسه و تأسیس اولین دامداری صنعتی (حیدرآباد) در 10سال بعد.تأسیس اولین کارگاه لبنیاتسازی در سال1336 و با نام آستارا در خیابان فردوسی؛ که تولیدات آن شیرهای بطری با درب چوبی بود. در سال 1337 كارخانه نسبتا مجهز آلفا با ظرفيت 10 تن شير خام در روز تاسيس شد و پس از آن احداث واحدهاي توليد فراوردههاي لبني به صورت گسترده ادامه يافت.تا امروز، تعداد واحدهاي فرآوري شير و صنايع لبني كشور ٨٤٢ واحد فعال اعلام گشته است. (وزارت جهاد کشاورزی1390)
اسلاید 11: 21/ 11انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازارخواص ظاهری شیررنگ شير معمولا بهعلت آن وجود كازئين و كلسيم در آن سفيد كدر و يا سفيد چيني است. شیر پرچرب كمي متمايل به زرد و شير كمچربي و يا شيري كه به آن آب اضافه شده باشد، آبيرنگ به نظر ميرسد.بر اثر ابتلای دام به بیماری ورم پستان، رنگ شیر زرد روغنی؛ و با پارگی مویرگهای ریز پستان، رنگ شیر متمایل به قرمز شده و شیر غیرقابل مصرف میگردد.شیر بوی خاصی ندارد و در اثر تماس با ظروف و مکانهای آلوده، چربی شیر بوهای گوناگون را جذب میکند. و با فاسد شدن، بوی ترشیدگی و گندیدگی در آن بهوجود میآید.مزهی شیر بهدلیل وجود لاکتوز، کمی شیرین است و در بیماریهای ورمی با ازدیاد کلریدها(سدیمکلرید) به شوری میزند.
اسلاید 12: 21/ 12انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازارترکیبات شیرتركيبات اصليحدود تغييراتحد متوسطآب5/89 – 5/855/87جمع مواد خشك5/14 – 5/1013چربي6 – 5/29/3مواد خشك منهاي چربي74/9 – 42/78/8پروتئين5 – 9/24/3لاكتوز5/5 – 6/38/4مواد معدني9/0 – 6/08/0ترکیبات اساسی شیرويتامينمقدار ويتامين در يك ليتر شير بر حسب ميليگرمنياز روزانه افراد بالغ بر حسب ميليگرمA2 – 2/02 – 1B14/02 – 1B27/14 – 2C20 – 5100 – 30C002/001/0مقدار ویتامینهای شیر تجارتیAB1B2CDشير بدون چربي-+++-دوغ-++++ماست-+++-خامه+---+كره+---+پنير+++++ویتامینهای موجود در فرآوردههای شیر(سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي, 1390)
اسلاید 13: 21/ 13انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازارداستان شیر؛ از تولید به مصرفتغذیهی دامجمعآوری(شیردوشی)جداسازیاستانداردکردنهموژن کردنپاستوریزه کردنافزودن ویتامینهابستهبندیعرضه در فروشگاه
اسلاید 14: 21/ 14انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازاردستگاههای فرآیند تولید لبنیاتسپراتور Cream Seprator سپراتور وسیله ای است برای تفکیک شیر تازه به شیر اسکیم ( شیر بدون چربی ) و خامه.شیر اسکیم از جدا سازی کل چربی از شیر تازه ساخته می شود. و باقی مانده مخلوط که کل چربی است خامه نام دارد.سپراتورZH5-OSB سپراتور خامه گیرتخلیه دستی ناخالصیها و آلودگیهای شیر (دست شور)جداسازی شیر وخامه,همراه با تصفیه همزمانظرفیت: 1000ابعاد :755*420*700 موتور : kw55کارخانه سازنده: Smychka وبسایت بازرگانی صنعتی خوش روش - 1390
اسلاید 15: 21/ 15انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازاردستگاههای فرآیند تولید لبنیاتهموژنایزر Homogenizers چربی شیر چیزی است که به شیر طعم خامه ای می دهد. هموژنیزاسیون باعث یکنواخت شدن چربی شیر می شود و شیر بافت خامه ای و طعم یکسانی می یابد.دردستگاه هموژن کردن ، سلولهای چربی شیر پس از عبور از سوراخهای بسیار ریز ، به اجزای کوچکتر شکسته می شوند( یک هشتم اندازه قبل ). پروتئین های موجود در شیر به اطراف این اجزای کوچک می چسبند و از اتصال مجدد آنها بهم جلوگیری می کنند. لذا سلولهای چربی همیشه در شیر معلق می مانند و بهم متصل نمی شوند.هموژنیزه یا هموژن كردن، عمل سالم سازی نیست و فقط به منظور جلوگیری از جداشدن چربی از شیر و بهبود طعم آن انجام می شود. اجزای هموژنایزر:بدنه ای با پوششی از جنس استیل هد, گیجهای کنترل فشار, الکتروموتور, دمپرها وگیربکس ظرفیتهای موجود :1000الی 20000 لیتردرساعت.مارکهای موجود : کارخانجات معروف ومعتبر ایرانی,کارخانجات اروپایی و روسی. وبسایت بازرگانی صنعتی خوش روش - 1390
اسلاید 16: 21/ 16انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازاردستگاههای فرآیند تولید لبنیاتپاستوریزاتور Pasteurizerپاستوریزه کردن ، فرایندی است که شیر را خالص می کند و باعث دوام و تازگی آن می شود.پاستوریزاسیون عملی است حرارتی، برای از بین بردن تمامی میكروب های بیماری زای شیر با حفظ حداكثر ارزش غذایی آن.حرارت پاستوریزاسیون، برمبنای مقاومت مقاوم ترین میكروب بیماری زای شناخته شده و مدت زمان، تعیین شده است. میزان دما و زمان در روش های مختلف پاستوریزاسیون تفاوت دارد. درحال حاضر روش متداول پاستوریزاسیون در بیشتر كارخانه ها روش تند یا مداوم است. دراین روش، دما، ۷۵ درجه ی سانتی گراد و زمان پاستوریزاسیون به مدت ۱۵ ثانیه است، شیر پس از طی این شرایط، به سرعت تا دمای ۵ درجه ی سانتی گراد خنك می شود. ظرفیت دستگاه:1000الی 10000 لیتردرساعت.کارخانجات سازنده: کارخانجات معروف ومعتبر ایرانی,کارخانجات اروپایی و روسی.وبسایت بازرگانی صنعتی خوش روش - 1390
اسلاید 17: 21/ 17انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازارمواد اولیه در فرآوری لبنیات
اسلاید 18: 21/ 18انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازارماستاصل این واژه ترکی و به معنای مخلوط کردن است. معنی واژه نشان میدهد که ماست را چگونه تهیه میکنند.از هر نوع شیری برای تهیه ماست میتوان استفاده نمود؛ اما ماستهای امروزی را اغلب از شیر گاو تهیه میکنند. ماست از تخمیر قند شیر به نام لاکتوزحاصل میشود. باکتری مخصوص تهیه ماست، لاکتوز را به اسید لاکتیک تبدیل میکند و به علاوه به ماست بافت ژل مانندی میدهد. به دلیل وجود اسید لاکتیک، ماست مزه تند و ترشی پیدا میکند.انواع ماست:ماست یونانی (ماست خامهای) : مخلوط ماست و خامه که با عسل نیز خورده میشود.ماست میوهایماست سبزیجات
اسلاید 19: 21/ 19انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازارتاریخچهی تهیهی ماستاز دو قرن قبل از میلاد مسیح، ماست و دیگر انواع لبنیات را تهیه میشده است.اولین ماستها احتمالاً به طور تصادفی تهیه شدند؛ یعنی زمانی که شیر را برای حمل و نقل داخل کیفهایی که ازپوست بز درست شده بود میریختند، باکتری موجود در پوست بز، شیر را تخمیر نموده و ماست به دست میآمد.در سال 1919میلادی اولین کارخانه صنعتی تولید ماست در شهر بارسلونای اسپانیا احداث شد و مصرف ماست روز به روز افزایش یافت.
اسلاید 20: 21/ 20انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازارخامهخامه یکی از انواع لبنیات است. پیش از عمل هموژنیزه، لایهی چربی روی سطح شیر خام که به سرشیر معروف است را برمیدارند. این چربی، خامه نام میگیرد.در صنعت، برای سرعت بخشیدن به تجمع چربی شیر روی سطح آن، از دستگاه سانتریفوژ استفاده میکنند.خامه با توجه به محتوای چربی، انواع مختلفی دارد:خامه کم چرب که 12 درصد چربی دارد. خامه زده شده و سفت شده که 30 درصد از آن را چربی تشکیل می دهد. خامه سنگین که 36 درصد چربی دارد. خامههای پر چرب که 40 درصد چربی دارند. در تهیه انواع غذاها و دسرها از این نوع خامه استفاده می شود. خامهی بریده، که با حرارت دادن خامهی معمولی تهیه میشود و 55% چربی دارد. (خامهی انگلیسی)
اسلاید 21: 21/ 21انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازارفرآوردههای لبنی دیگرپنیرکرهکشکبستنیدوغشیر خشک
اسلاید 22: فاز اوّل انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازارشـیـر مـاسـت خـامـهبررسی اقتصادی احداث کارخانهی لبنیاتبررسی بازار
اسلاید 23: 21/ 21انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازاربازار جهانی (خلاصه)منابع: سازمان کشاورزی و خواروبار جهانی (FAO) و سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتيتوليد شير گاو در دنيا مقدار 518 ميليون تن در سال 2003 بوده است كه با اين روند رشد پيش بيني ميشود به 631 ميليون تن در سال 2012 برسد.در بيشتر كشورهاي جهان نرخ خودكفائي براي محصولات لبني زير 100 درصد ميباشد. حدود 7 درصد شير توليد شده در جهان تجارت ميشود. كشورهاي خودكفا: هندوستان، پاكستان، قرقيزستان، سومالي و آفريقاي جنوبي و ايران.خودكفائي بسياركم (کمتر از25%)ک فيليپين، ويتنام، مالزي، افغانستان وبرخي كشورهايآفريقايمركزيمهمترین نواحی صادرکننده: آمريكاي شمالي، 15كشورهاي شمالي اروپا، اروپاي شرقي، اقيانوسيه و كشورهاي شيلي، آرژانتين، اروگوئه.مهمترین نواحی واردكننده: آسياي شرقي و جنوب شرقي، آفريقا، آمريكاي لاتين، خاورميانه و كشورهاي مشترك آلمنافع. (مكزيك، الجزاير، چين و ژاپن )
اسلاید 24: 21/ 21انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازاربازار جهانی (عرضه)سهم تولید شیر هر قاره (2009) سالقاره2003200420052006200720082009201020112012آسيا110119128137144154162170178187اروپا211208209208208207207207206206آمريكا148150156160162166170173177181آفريقا23232425262627282930اقيانوسيه24252424252525252525روند تولید شیر و پیشبینی
اسلاید 25: 21/ 21انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازاربازار جهانی (تقاضا)از كل شير تولیدی دنيا 40% به صورت مايع مصرف شده است.(دراتحاديه اروپا 26%، فدراتيو روسيه 41%، هند 92%، آمريكا 36% و ایران37%)میزان مصرف 2009
اسلاید 26: 21/ 21انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازاربازار جهانی (شرکتهای تولیدی)کشورنام شرکترتبهچند ملیتیnestle1فرانسهdanone2فرانسهlactalis3هلندfriesland & campina4امریکاdairy farmers of america5امریکاdean foods6نیوزلندfonterra7دانمارک - سوئدarla foods8امریکاkraft foods9انگلیس- هلندunilever10ایتالیاparmalat11فرانسهbongrain12کاناداsaputo13امریکاland 0lakes14ژاپنmeiji dairies15ژاپنmorinaga milk industry16امریکاschreiber foods17آلمانnordmilch18هلندdairy crest19آلمانmuller20شرکتهای برتردنیاصاحب 61% تجارت لبنی
اسلاید 27: 21/ 21انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازاربازار منطقه (عرضه)میزان تولید شیر 2007هند با توليد 43 ميليون تن شير در سال بزرگترين و روسيه با 32 ميليون دومین تولیدکننده شیر در منطقه میباشند.
اسلاید 28: 21/ 21انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازاربازار منطقه (عرضه و تقاضا)میزان صادرات از نظر ارزش دلاری 2009میزان واردات از نظر ارزش دلاری 2009
اسلاید 29: 21/ 21انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازاربازار منطقه (تقاضا)پنیرخامهشیر کم چربشیر افغانستان0000ارمنستان160705368124تن348463آذربايجان572301051014950923144گرجستان65543765968757469هند65007243921344355630عراق0000اردن51685417464929182323قزاقستان491151428635707633352948قرقيزستان1413559210659271032696لبنان1916901764421267184065فلسطين4280525204509163888عمان0000پاكستان241002366919613254635عربستان سعودي4612903516197161108160سوريه4612903516197161108160تاجيكستان47825460379427412تركيه6224657087197056737490تركمنستان89250692768654325امارات متحده عربي446102595401803281931ازبكستان104615335910443446976يمن115015072128395947روسيه175881753727142155333415485989میزان مصرف محصولات لبنی 2009ایران 95لیتر
اسلاید 30: 21/ 21انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازاربازار منطقه (شرکتهای تولیدی)شرکتهای برترمنطقهشركت العين (Al Ain)شركت ميلكو (Milco)از شرکای یونیسف و دارای بستهبندیهای قابل بازیافتشير، شيرهاي طعمدار، انواع ماست، خامه، شير شتر و بستني شير شتر، آبميوه و قهوه.دارای 30% سهم بازار اماراتدارای شیر ورودی 200تن در روزبزرگترین کارخانهی لبنی در امارات متحدهی عربیشير، ماست، پنير، دوغ و آبميوه ظرفیت تولید 80000تن در سالدارای شیر ورودی 270تن در روز
اسلاید 31: 21/ 21انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازاربازار داخلی (عرضه)منابع: وزارت جهاد كشاورزي (گروه صنايع غذائي غيركشاورزي)، وزارت صنايع و معادن، وزارت بازرگاني و اداره كل صنايع تبديلي.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.