صفحه 1:
استاد راهنصا: دکتر رحیم احسانی ‎FF‏ ‏7 — به‌کوشش: 2 علی درجزینی . رضا ایعانی فاز اول انتخاب محصول معرفى محصول بررسى بازار

صفحه 2:
موضوع طرح : توليد مقوا و بسته بد نوع توليدات ؛ مقواء كارتن و جعبه مقوايى بلى اتيلن , جعبه مقوابى دوبلكس تعداد شا " مشخصات شرمايه كذارى طرح (ارقام به ميليون ريال). سرمایه گذاری كل طرح : 5485 سرمایهگذاری ثابت : ۲۲۰۰ اسرمايه در ‎taf‏ :۱۰۳ در آمد سالن: ۲۱۰۰ سود ویژه :۳۸و دوره بازگشت سرمایه :4 سال رخ بازدهی سرمایه 1۵1 77

صفحه 3:
موضوع طرح : تولید توب ورزشی انوع توليدات ؛ انواع توب جرمى تعداد شاغلين : 14 مشخصات سزمايه كذارى طرح (ارقام به ميليون زيال) سرمایهگذاری کل طرح : 10۵۰ سرمايه كذارى ثابت : :۱3۳ سرمايه در گردش ‎We‏ هر آمد سااه سود ویژه ‎Whi‏ ‏دوره بازگشت سرمایه : ۲۹ ماد رخ باز دهی سرمایه: .1۲1 زر .

صفحه 4:
موضوع طرح : توليد لواشك از خرما انوع توليدات : لواشك خرما اتعداد شاغلين : ‎١‏ تقر مشعمات سرمايه كذارى طرح (ارقام به ميليون ‎(Shs‏ ‏سرمایه گذاری کل طرح : ۳۱۳۱ سرمایه گذاریثابت : ۱۳۲۵۷ سرمایه در گردشی :۳۰۸ اهز آمد ساليائة 44.3 سود ویژه: ۱۳۷۵/۵ دوره بازگشت سرمایه : ۲۹ ماه رخ باز دهی سرمایه :1۳7

صفحه 5:
موضوع طرح : تولید فرآورده‌های لین نوع تولیدات : شیره ماست. نحامه تعداد شافلین : ۲۲ تفر مشخصات سرمايه كذارى طرح (ارقام به سرمایه گذاری کل طرح : 0۸۸/۷ سرمايه كذارى ثابت : ۱/۵ سرمایه در گردش : ۱۷۸۲ هر آمد سالیاند ۱۰۰۰ سود ویو : ۱۸۵۰ دوره بازگشت سرمایه : اسال نرخباز دهی سومایه: 18۱ OT

صفحه 6:
‎ae ۳۸‏ و ““اتلا1 | ضريب ‎ ‎| 9 ‏ت19 تا تا‎ ee ‏تداسپ مرومایهگذاری با تون یدکارگیری نايع چا ‎i)‏ ۳ گستودگي بازار سال اس تس سس ان ‎ ‎21/ ‎۹,

صفحه 7:
15*50 = 750 17*50= 850 18 *20= 360 19 * 30- 570 17 * 65 =1105 19 * 20- 380 13*5= 65 17*50= 850 19* 85 =1615 15*75 1125 40 * 17 ها 15*80 - 5*5 1200 =1275 17* 17* 70-1190 90-0 18 * 75 =1350 19 * 90= 1710 17* 802-0 19 * 90- 1710 13 * 85 =1105 17* 90=1530 19*75 ۶*65 1425 =1235 15 3 8 8 13 17 1 15 * 85 15 Sas 5 17* * 5 | ‏د‎ eee 17 ميزان علاقه كستردكى بازار مصرف صادرات سیاست‌های حمایتی دول تناسب با توانمندی‌های شور ‎eligi‏ ‏جلوگیری از مهاجرت به شهر سازكارى با محيط ريست اتناسب سرمايه كذارى با توان ‎fala‏ ‏جشمانداز ‏بدكاركيري منابع بالقومى ‎ae‏ >!

صفحه 8:

صفحه 9:
نقش حیاتی و اساسی مواد غذایی. به‌ویژء تولیدات دامی, در استقلال و سلامت جوامع بشری, فزایش کمی و کیفی بات. از اهم سياستهاى كشور. راهكارهاى معاونت امور دام: در قالب «طرح جامع شیر خام» ه‌نظورافزایش تولید و مصرف شیر و فرآورده‌های آنء ‎a a ge he‏ مصرف سرانه شر در کشو. ...تا زمته توسعه بايار و ايجاد انيت غذائي بهبود كبفيت توليد فرأورى و تبديل شين ‎essen‏ ليد یل مات ‏افرایش سطح درآمدتولدکندگان و کمک به قتصادملی ‎ay‏ ‎ ‏تخل و توس ایغ نات و زیخ ‏در زنجبره‌ی عرضه محصولات لنی. ‎ ‏ین اوزش آقرینی در بخشی صنایعتبدیلی همچون ماست و خامه است. ‎ ‏در تعطیلات چندروژه < به ویژه در عید نوروز - مصرف شیر به شلات پایین ماه و در عرضی مصرف محصولاتی ‎le lb‏ و دوغازایش مد ‎ ‏در ماه مبارک رمضان معصرف دوغ با کاهش شدید روبرو شدء و مصرف محصولائی چون کشک بیشتر می‌شود

صفحه 10:
اتعريف كتكردى مباززه با تقليات موا غذابى از شير: شیر عبارتست از مجموع تولید شیردوشی ‎WS‏ و مدارم یک حيوان ماده شيرفه ساقم و بدون خستگی مفرط که یه خوبی تغذیه شده باشد. شیر بای با رعایت اصول بهداشتی جمع‌آوری شده و فاقد آغوز باشدده گوسفند و بز در حدود ۱۲۹۰۰۰ ۰ سال قبل از ميلاد در تخاورمياته. و گاو شیری در حدود ‎٩۰۰۰‏ سال پیش ‎lal‏ شدند. هر حدود ۷۰۰سا قبل از ميلا احشام در تقاطى از تركيه و آفريقا بدصورت كله درآمدند. ‎lal I al a‏ شير در زمان جنگ دوم (۱۳۱۹) از فرنسه و تأمیس اولي دامدارى صنعتى (حيدرآباد) دز + اس ‎ ‎ ‏تاسیس اولین کار چویی بود ‏لباث‌سازی در سال ۱۳۳۹ وب نم آستارا در يابان فردوسى؛ كه توليدات آن شيرهاى بطرى با درب ‎ ‎ ‏در سال ۱۳۳۷ كارحائه نسبتا مجهز آلفا با ظرفيت ۱۰ تن شير خام در روز تاسيس شد و هس از آن احداث واحدهاى توا فراوردههاى لبنى به صورت كسترده ادامه يافت. ‏تا امروز: تعداد واحدهاى فرآورى شير و صنايع لبنى كشور 147 واحد قعال اعلام گشته است. (وزارت جهاد کشاررزی 10۱۳۹۰ ‎

صفحه 11:
ارنك شير معمولا بدعلت آن وجود كازثين و كلسيم در آن سقيد كدر و يا سفيد چینی است. و شير كوجربى و يا شيرى كه به آن آب اضافه شلم بلشدء آم رثك به نظر مبروصد. پرچرب کمی متمایل به ژرد بر ثر ابتلای دام به بیماری ورم پستان. رنگ شیر زرد روغنی؛ و با پارگی مویرگ‌های ریز پستان, رنگ شیر متمایل بهقرمز اده و شير غيرابل مصرف مىكردد اشير بوى خاصى ندارد و در اثر تماس با ظروف و مكانهاى الود جربى شير بوهاى كوناكون را جذب مىكند. و با فاسد شدانء بو ترشيدكى و كتديدكى در أن بدوجود مقي مزدى شير بددليل وجود لاكتوز: كمى شيرين است و در بيمارىهاى ورمى با ازدياد كلريدها(سديمكلريد) به شورى مى زئد.

صفحه 12:
واممدكعر كك ركو ۳۳۳۳۳۳ ‎١ 34‏ جررن- مير 7 ع عدي ۷ ۷ - ۴۲۱۷ ‎wea #>‏ ‎7m‏ wea aie ga yen ‏مار سین‎

صفحه 13:
تغذیه‌ی دام عرضه در فروشگاه سدع از تولید به مصرف

صفحه 14:
Cream Seprator ‏سپراتور‎ ‎SSE ly cal dea set‏ شیر تازه هشیر اسکیم ( شیر یذون چریی ) و غامه. اسکیم از جدا سای کل جربی از شیر تازه ساخته مى شود. و بلقى مائده مخلوط كه کل چربی است خامه نام درد ‎ ‏سپراتور 72۳5-058 ‏اتور خامه ‏دستی ناخالصیها و آلود گیهای شیر (دست شور) جداسازی شیر وخامه,همراه با تصفیه همزمان ‎ ‎ ‎۱۳۹۰ - ‏خوش روش‎ gate Mg,

صفحه 15:
هموژنایزر ۲۱۵۲۱۵96126۲5 *جربى شير جيزى است كه به شير طعم خامه ای میدهد. هموژنزاسیون باعث یکنواخت شددن چربی شیر می شود و شير خامه ای و طعم یکسانی می اد ژن كردن + سلولهاى جربى شير بس از عبور از سوراخهاى يسيار ریز ه اجزای کوچکتر شکستهمی شوند( یک هاى موجود در شير به اطرف این اجزای کوچک مى جسبند و از اتصال مجدد آنها بهم جلو كيرى می کند. لذا سلولهاى جربى هميشه در شير معلق مى مائند و بهم متصل نمى شوئد. زنيزه يا همون كردن: عمل سالم سازى نيست و فقط به منظور جلوكبرى از جداشدن جربى از شير و بهبود طعم آن انجام اجزای همو بدنه ای با پوششی از جنس استیل هد.گیجهای کنترل فشار. الکتروموتور,دمپرها و اروپایی و روسی,

صفحه 16:
پاستوریزاتور ۲26۲اعاوو۴ *باستوريزه كردن . فرايندى است كه شير را خالص مى كند و باعث دوام و تازكى آن مى شود. *پاستوریزاسیون عملی است حرارتی: براى از بين بردن تمامى ميكروب هاى بيمارى زاى شبر با حفظ حداكثر ارزش غذايى آن. حرارت باستوريزاسبوذ. برمبناى مقاومت مقاوم ترين ميكروب بيمارى زاى شناخته شده و مدت زمان. تعيين شده است. * ميزان دما و زمان در روش هاى مختلف ياستوريزاسيون نفاوت دارد. درحال حاضر روش منداول باستوريداسيون در بيشتر كارخانه ها روش تند يا مداوم است. دراين روش. دماء ۷۵ درجه ی سانتی گراد و زمان پاستوریزاسیون به مدت ۱۵ ثانیه است. اشير يس از طى اين شرایط. به سرعت تا دمای ۵ درجه ی سانتی گراد خنک می شود. االی ۱۰۰۰۰ لیتردرساعت. کارخانجات معروف ومعتبر ایرانی, کارخانجات اروپایی وروسی.

صفحه 17:
جلوگیری از دو فاز شدن ‎be‏ bos LF نام محمول 20 ‎LACTOMIL‏ نام محصول 06131 ‎Sle‏ استلبلايزر کاربد .اد کنندهبستيي ‎ols‏ كالاكتوماتان و كاراكينان تام محصول ۰ 66224 عملكرد استابيلايزر شير كاكائو ‎elles‏ كاراكينان استاتدارد شده (CARAMEL ‏دهتده‎ gab ‏لبتياك (ستتى يت‎ RUIT Jpn PREPARATION .. | ‏عملكره‎ clea tds elit ait 0

صفحه 18:
اصل این و ترکی و به معنای محلوط کردن است.معنیواژه نان می‌دهد که ماست را چگوه نهد میکند از هر نوعشیری برای یه ماست می‌توان استفادهلمود؛ اما ماست‌های امروزی را اغلب از شیر گاو تهیهمیکند ماست از تخمیرقند شیر به نام لاکتوزحاصل می‌شود.باکتری مخصوص و به علاوه به ماست بافت ژل مانندی می‌دهد. ماست, لاكتوز را به اسيد لاكتيك تبديل مىكند ابه دليل وجود اسيد لاكتيك. ماست مزه تناد و ترشى بيدا مىكند. انواع ماست: ‎ea a ald hy ale‏ نت و شاه که با سل وه يد مات یرای مامت میزیجات 0 و5

صفحه 19:
أز دو قرن قبل از ميلاد مسیح. ماست و دیگر انوع نات را تهیه ی‌شده است. اولين ماستها احتمالآ يه طور تصادنى تهيه شدند؛ عن زمائى که شیر را رای حمل و تقل دا كيفهابى كه ازبوست بز درست شده يوذ م ريختف ترق موجود هد بوسح بره شیر را تعمیر مهو ماست به دست م آمد. دز سال 1414ميلادى اولين كارخائه صنعتى توليد ماست در شهر بارسلوناى اسبانيا احداث شد و مصرف ماست روز به روز افزايش ياقت. 1/ 2

صفحه 20:
خامه یکی از لا نات است. بيش از عمل هموژنیز لابدى جربى روى سطح شير خام که به سرشیر معروق اس را بر ذارئد. أبن ججربى. خخامه نام مى كيرد در صنمت, برای سرعت بخشیدن به تجمع چربی شیر روی سطح آذء از دستگاه سانریفوژ استفدهمیکند خامه با توجه همحتوای چربی اناع مختلقی داد امه كم جرب که ۱۲ فرصد چریی درد امه زده شده و سفت شده كه ‎٠‏ درصد از أذارا جريى تشكيل مى دهد خامه ستكين كه 71 موصد جرب هار خامدهاى بر جرب كه +4 درصد جربى دارند. در تهي نواع غذاها و دسرها از اين نوع خامه استقاده مى شود خامدى بريده كه با حوارت دادن خامدى معمولى تهيه م شود و 88 جربى دارد. أخامدى اتكليسي). NOS

صفحه 21:

صفحه 22:
اقتصاسی: احد.اث. ‎PhS‏ 3 5 شیر ملستر خلمه

صفحه 23:
تولید شير گاو ذر ذنیا مقدار ۵۱۸ مبلیون تن در سال 1:۰۳ بوده است كه با اين روئد شد بيش می‌شود به ۳۱ مبلیون تن در سال ۲۰۱۲ برسد. در بیشتر کشورهای جهان نرخ خودکفائی برای محصولات لبنی زیر ۱۰۰ درصد_می‌باشد. ۷ حدود ۷ ذرضد_شیر تولید شده در جهان تجارت می‌شود. تواحی واردکننده: "مهم ترین نواحی صادر کننه ‎shies nie Gel‏ آمريكاى شمالى. 8 اكشورهاى شمالي لاتبسن, خاورمیانه و کشورهای مشترک آلم: اروپای شرقسی. اتبائوسسیه و کشورهای شیلسی. اتيسن؛ خاورميائه و كشورهاى مشترك آلمنافع. ‎Sa‏ 1 ‎Ca¥ se ged ge)‏ رزاتین ارو کین كشورهاى خودکفا: هندوستان, پاکستان. قرقیزستان؛ سومالی و آ ریقای جنوبی و ‎Onl‏ "خودکفائی بسیارکم (کمتر از۲۵/ک فیلیین, و ام مالزی, اف ان وبرخحی کشورهایآفریقای‌مرکزی منایع: سازمان کشاورزی و خراروبار جبانی ((6) و سازمان سنایع کرچک و شپرک های صنعتی

صفحه 24:

صفحه 25:
"اذ كل شير روسیه 4۱ ۵ مصوف سوانه شیر دو دنیا (۲۰۰۸) تیا ae اناي 23

صفحه 26:
nestle danone lactalis friesland & campina dairy farmers of america dean foods fonterra arla foods ‘kraft foods unilever ongrain saputo land O'lakes me ‘morinaga milk indus OSS ‏سس بت ایکا ان ی‎ ed as ‏که کی‎ tl ‘nordmilch ae ‏هلند.‎ dairy crest a muller 4 NOS

صفحه 27:
12000000 110000000) 2000000) ‘6000000) 4000000) 2000009) 33

صفحه 28:
300.000 00.000

صفحه 29:

صفحه 30:
شرکت میلکو 2160 21/ يت

صفحه 31:
منابع: وزارت جهاد کشاورزی (گروه صنابع غذالی غیر کشاورزی)» وزارت صنابع و معادن؛ وزارت بازرگانی و اداره کل صنایع تبدیلی.

استاد راهنما: دکتر رحیم احسانی به‌کوشش: علی درجزینی ،رضا ایمانی ب ر ر س ی ا ق ت ص ا د ی ا ح د ا ث ک ا ر خ ا ن ه‌ی ل ب ن ی ا ت ش ـی ـر بستنی پ ن ی ر م ـا س ـت کره ک ش ک خ ـا م ـه اول فاز ّ انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار ‏ نوع توليدات :مقوا ،كارتن و جعبه مقوايي پلي اتيلن ،جعبه مقوايي دوبلكس ‏ تعداد شاغلين 11 : ‏ مشخصات سرمايه گذاري طرح (ارقام به ميليون ريال) ‏ سرمايه گذاري كل طرح 2453 : ‏ سرمايه گذاري ثابت 2200 : ‏ سرمايه در گردش 103 : ‏ در آمد ساليانه2100 : ‏ سود ويژه 538 : ‏ دوره بازگشت سرمايه 4 :سال ‏ نرخ باز دهي سرمايه 25% : ببه‌ه‌ ص ص ور ت تتخخممیین ورت ی نی احداث کارخانه‌ی تولید کارتن بسته‌بندی ‏ موضوع طرح :توليد مقوا و بسته بندي 21/ 2 انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار ‏ نوع توليدات :انواع توپ چرمي ‏ تعداد شاغلين 19 : ‏ مشخصات سرمايه گذاري طرح (ارقام به ميليون ريال) ‏ سرمايه گذاري كل طرح 2550 : ‏ سرمايه گذاري ثابت 1630 : ‏ سرمايه در گردش 730 : ‏ در آمد ساليانه6000 : ‏ سود ويژه 686 : ‏ دوره بازگشت سرمايه 29 :ماه ‏ نرخ باز دهي سرمايه 42% : ببه‌ه‌ ص ص ور ت تتخخممیین ورت ی نی احداث کارخانه‌ی تولید توپ ورزشی ‏ موضوع طرح :توليد توپ ورزشي 21/ 3 انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار ‏ موضوع طرح :توليد لواشك از خرما ‏ نوع توليدات :لواشك خرما ‏ تعداد شاغلين 21 :نفر ‏ مشخصات سرمايه گذاري طرح (ارقام به ميليون ريال) ‏ سرمايه گذاري كل طرح 3731 : ‏ سرمايه گذاري ثابت 3257 : ‏ سرمايه در گردش 308 : ‏ در آمد ساليانه4500 : ‏ سود ويژه 1375/5 : ‏ دوره بازگشت سرمايه 29 :ماه ‏ نرخ باز دهي سرمايه 42% : احداث کارخانه‌ی تولید لواشک از خرما ببه‌ه‌ ص و ص ر ت تتخخممیین ورت ی نی 21/ 4 انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار ‏ نوع توليدات :شیر ،ماست ،خامه ‏ تعداد شاغلين 22 :نفر ‏ مشخصات سرمايه گذاري طرح (ارقام به ميليون ريال) ‏ سرمايه گذاري كل طرح 6788/7 : ‏ سرمايه گذاري ثابت 6001/5 : ‏ سرمايه در گردش 787/2 : ‏ در آمد ساليانه7000 : ‏ سود ويژه 1450 : ‏ دوره بازگشت سرمايه 2 :سال ‏ نرخ باز دهي سرمايه %41 : ببه‌ه‌ ص و صر ت تتخخممیین ورت ی نی احداث کارخانه‌ی تولید لبنیات (شیر،ماست،خامه) ‏ موضوع طرح :تولید فرآورده‌های لبنی 21/ 5 ؟ انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار 8تا3 12تا9 16تا13 20تا17 صی ب ه خص ی محص ضریب وزنی معیار یارها زنی مع ریب و ض والت ناچیز ضعیف متوسط خوب عالی قابلیت 10تا صفر 40تا11 60تا41 80تا61 100تا81 امتیاز سودآوری چشم‌انداز تناسب سرمایه‌گذاری با توان سرمایه‌گذار سازگاری با محیط زیست اشتغال‌زایی سیاست‌های حمایتی دولت به‌کارگیری منابع بالقوه‌ی کشور جلوگیری از مهاجرت تناسب با توانمندی‌های کشور گستردگی بازار مصرف صاد4رات جداول راهنمای امتیازدهی امتیا ز ات ت کم متوسط مهم خیلی مهم اهمیت معیار میزان عالقه مورد نظر رهای معیا امتیازدهی برای 21/ 6 ؟ انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار = 15 * 50 750 =17 * 50 850 =18 * 20 360 =19 * 30 570 17 * 65 =1105 =19 * 20 380 = 13 * 5 65 =17 * 50 850 19 * 85 =1615 = 15 * 75 1125 =17 * 40 =15 * 80 1200 =17 * 30 510 = 18 * 45 810 = 19 * 36 570 =17 * 50 850 = 19 * 60 1140 = 13 * 5 65 =17 * 30 510 19 * 80 =1520 15 * 75 =1125 =17 * 50 15 * 85 =1275 * 17 90=1530 18 * 75 =1350 =19 * 90 1710 * 17 80=1360 =19 * 90 1710 13 * 85 =1105 * 17 90=1530 19 * 65 =1235 15 * 85 =1275 * 17 = 15 * 80 1200 * 17 70=1190 18 * 35 =630 =19 * 60 1140 =17 * 50 850 =19 * 70 1330 = 13 * 85 1105 * 17 90=1530 19 * 75 =1425 = 15 * 65 975 * 17 15 میزان عالقه 17 گستردگی بازار مصرف 18 صادرات 19 سیاست‌های حمایتی دولت 17 تناسب با توانمندی‌های کشور 19 اشتغال‌زایی 13 جلوگیری از مهاجرت به شهر 17 سازگاری با محیط زیست 19 تناسب سرمایه‌گذاری با توان سرمایه‌گذار 15 چشم‌انداز 17 به‌کارگیری منابع بالقوه‌ی کشور جدول امتیازدهی کارتن بسته‌بندی توپ ورزشی لبنیات لواشک خرما ضریب وزنی شرح معیار 21/ 7 انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار ص++نعتی ( )ISICک++د 21/ 8 انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار ‏ افزایش کمی و کیفی لبنیات ،از اهم سیاست‌های کشور. ‏ راهکارهای معاونت امور دام ،در قالب «طرح جامع شیر خام» ،به‌منظور افزایش تولید و مصرف شیر و فرآورده‌های آن: )1 افزايش توليد شير خام به منظور افزايش مصرف سرانه شير در كشور )4 ارتقاء زمينه توسعه پايدار و ايجاد امنيت غذايي )2 بهبود كيفيت توليد ،فر‌آوري و تبديل شير )5 افزايش بهره‌وري منابع توليد و تقليل ضايعات )3 افزايش سطح درآمد توليدكنندگان و كمك به اقتصاد مالي )6 افزايش اشتغال و توسعه منابع انساني در زيربخش‌ها ‏ در زنجيره‌ي عرضه محصوالت لبني ،بيشترين ارزش آفريني در بخش صنايع تبديلي هم‌چون ماست و خامه است. ‏ در تعطيالت چندروزه – به ويژه در عيد نوروز – مصرف شير به شدت پايين آمده و در عوض مصرف محصوالتي نظير ماست و دوغ افزايش مي‌يابد. ‏ در ماه مبارك رمضان مصرف دوغ با كاهش شديد روبرو شده و مصرف محصوالتي چون كشك بيشتر مي‌شود. نیازها اجتماعی و حمایت‌های دولتی ‏ نقش حیاتی و اساسی مواد غذایی ،به‌ویژه تولیدات دامی ،در استقالل و سالمت جوامع بشری. 21/ 9 انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار ‏ تعریف کنگره‌ی مبارزه با تقلبات مواد غذایی از شیر: «شير عبارتست از مجموع توليد شير‌دوشي كامل و مداوم يك حيوان ماده شيرده سالم و بدون خستگي مفرط كه به خوبي تغذيه شده باشد .شير بايد با رعايت اصول بهداشتي جمع‌آوري شده و فاقد آغوز باشد». ‏ در حدود 7000سال قبل از میالد ،احشام در نقاطی از ترکیه و آفریقا به‌صورت گله درآمدند. ‏ خرید اولین نژاد دام‌های شیری در زمان جنگ دوم ( )1319از فرانسه و تأسیس اولین دامداری صنعتی (حیدرآباد) در 10سال بعد. ‏ تأسیس اولین کارگاه لبنیات‌سازی در سال 1336و با نام آستارا در خیابان فردوسی؛ که تولیدات آن شیرهای بطری با درب چوبی بود. ‏ در سال 1337كارخانه نسبتا مجهز آلفا با ظرفيت 10تن شير خام در روز تاسيس شد و پس از آن احداث واحد‌هاي توليد فراورده‌هاي لبني به صورت گسترده ادامه يافت. ‏ تا امروز ،تعداد واحدهاي فرآوري شير و صنايع لبني كشور ‌٨٤٢واحد فعال اعالم گشته است( .وزارت جهاد کشاورزی)1390 تاریخچه شیر ‏ گوسفند و بز در حدود 9000تا 8000سال قبل از میالد در خاورمیانه ،و گاو شیری در حدود 6000سال پیش اهلی شدند. 21/ 10 انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار ‏ بر اثر ابتالی دام به بیماری ورم پستان ،رنگ شیر زرد روغنی؛ و با پارگی مویرگ‌های ریز پستان ،رنگ شیر متمایل به قرمز شده و شیر غیرقابل مصرف می‌گردد. ‏ شیر بوی خاصی ندارد و در اثر تماس با ظروف و مکان‌های آلوده ،چربی شیر بوهای گوناگون را جذب می‌کند .و با فاسد شدن ،بوی ترشیدگی و گندیدگی در آن به‌وجود می‌آید. ‏ مزه‌ی شیر به‌دلیل وجود الکتوز ،کمی شیرین است و در بیماری‌های ورمی با ازدیاد کلریدها(سدیم‌کلرید) به شوری می‌زند. خواص ظاهری شیر ‏ رنگ شير معموال به‌علت آن وجود كازئين و كلسيم در آن سفيد كدر و يا سفيد چيني است .شیر پرچرب كمي متمايل به زرد و شير كم‌چربي و يا شيري كه به آن آب اضافه شده باشد ،آبي‌رنگ به نظر مي‌رسد. 21/ 11 انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار های ن‌ ویتامی رتی دار نيازتجا روزانه افراد ق م شیربالغ بر حسب ميلي‌گرم مقدار ويتامين در يك ليتر شير بر حسب ميلي‌گرم حد متوسط 5/87 ويتامين ‏A ‏B1 2–4 7/1 ‏B2 30 – 100 01/0 5 – 20 002/0 ‏C 1–2 ‏C جود در مو ویتامین‌های ی شیر ورده‌ها فرآ B2 C D + + + + (سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي)1390 , + + + + + + + + ‏B 1 ‏A + + + + + + + 5/85 – 5/89 13 5/10 – 5/14 جمع مواد خشك 9/3 5/2 – 6 چربي 8/8 42/7 – 74/9 مواد خشك منهاي چربي 4/3 9/2 – 5 پروتئين 8/4 6/3 – 5/5 الكتوز 8/0 6/0 – 9/0 ت ر معدني مواد کیبا ت اساس ی ش ی ر ترکیبات شیر 1–2 2/0 – 2 4/0 حدود تغييرات تركيبات اصلي آب شير بدون چربي دوغ ماست خامه كره پنير 21/ 12 انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار تغذیه‌ی دام عرضه در فروشگاه داستان شیر؛ از تولید به مصرف جمع‌آ‌وری(شیردوشی) جداسازی استانداردکردن بسته‌بندی هموژن کردن پاستوریزه کردن افزودن ویتامین‌ها 21/ 13 انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار سپراتور Cream Seprator سپراتورZH5-OSB سپراتور خامه گیر تخلیه دستی ناخالصیها و آلودگیهای شیر (دست شور) جداسازی شیر وخامه,همراه با تصفیه همزمان ظرفیت1000 : ابعاد 700*420*755: موتور kw55 : کارخانه سازندهSmychka : وبسایت بازرگانی صنعتی خوش روش 1390 - ‌دستگاه‌های فرآیند تولید لبنیات •سپراتور وسیله ای است برای تفکیک شیر تازه به شیر اسکیم ( شیر بدون چربی ) و خامه. •شیر اسzکیم از جدا سzازی کل چربzی از شیر تازه سzاخته مzی شود .و باقzی مانده مخلوط که کل چربی است خامه نام دارد. 21/ 14 انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار هموژنایزر Homogenizers اجزای هموژنایزر: بدنه ای با پوششی از جنس استیل هد ,گیجهای کنترل فشار, الکتروموتور ,دمپرها وگیربکس ظرفیتهای موجود 1000:الی 20000لیتردرساعت. مارکهای موجود :کارخانجات معروف ومعتبر ایرانی,کارخانجات اروپایی و روسی. وبسایت بازرگانی صنعتی خوش روش 1390 - ‌دستگاه‌های فرآیند تولید لبنیات •چربی شیر چیزی است که به شیر طعم خامه ای می دهد .هموژنیزاسیون باعث یکنواخت شدن چربی شیر می شود و شیر بافت خامه ای و طعم یکسانی می یابد. •دردستگاه هموژن کردن ،سلولهای چربی شیر پس از عبور از سوراخهای بسیار ریز ،به اجزای کوچکتر شکسته می شوند( یک هشتم اندازه قبل ) .پروتئین های موجود در شیر به اطراف این اجزای کوچک می چسبند و از اتصال مجدد آنها بهم جلوگیری می کنند .لذا سلولهای چربی همیشه در شیر معلق می مانند و بهم متصل نمی شوند. •هموژنیزه یا هموژن كردن ،عمل سالم سازی نیست و فقط به منظور جلوگیری از جداشدن چربی از شیر و بهبود طعم آن انجام می شود. 21/ 15 انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار پاستوریزاتور Pasteurizer ظرفیت دستگاه1000:الی 10000لیتردرساعت. کارخانجات سازنده :کارخانجات معروف ومعتبر ایرانی,کارخانجات اروپایی و روسی. ‌دستگاه‌های فرآیند تولید لبنیات • پاستوریزه کردن ،فرایندی است که شیر را خالص می کند و باعث دوام و تازگی آن می شود. • پاستوریزاسیون عملی است حرارتی ،برای از بین بردن تمامی میكروب های بیماری زای شیر با حفظ حداكثر ارزش غذایی آن. • حرارت پاستوریزاسیون ،برمبنای مقاومت مقاوم ترین میكروب بیماری زای شناخته شده و مدت زمان ،تعیین شده است. • میزان دما و زمان در روش های مختلف پاستوریزاسیون تفاوت دارد .درحال حاضر روش متداول پاستوریز:اسیون در بیشتر كارخانه ها روش تند یا مداوم است .دراین روش ،دما ۷۵ ،درجه ی سانتی گراد و زمان پاستوریزاسیون به مدت ۱۵ثانیه است، شیر پس از طی این شرایط ،به سرعت تا دمای ۵درجه ی سانتی گراد خنك می شود. 21/ وبسایت بازرگانی صنعتی خوش روش 1390 - 16 انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار نام محصول ‏Pectin عملكرد كاربرد دوغ تركيبات پايدار كننده توليد آبميوه – جلوگ4يري از دو فاز شدن نام محصول عملكرد كاربرد تركيبات ‏CG224 استابياليزر شير كاكائو كاراگينان استاندارد شده پكتين خالص ‏LACTOMIL 20 نام محصول ......... عملكرد4 لبنيات(ماست)...... كاربرد4 تركيبات وي پروتئين نام محصول TOTAL MILK (PROTEINپروتئين هاي شير) ............................. عملكرد توليد پنير كاربرد كنستانتره پروتئين شير تركيبات نام محصول CARAMEL عملكرد 4طعم دهنده كاربرد لبنيات(بستني)...... تركيبات ......................... نام محصول RUIT ‏PREPARATION ............... عملكرد استفاده عمومي(بستني.ماست.آب كاربرد ميوه) ........................ تركيبات مواد اولیه در فرآوری لبنیات نام محصول عملكرد4 كاربرد تركيبات ‏CG199 استابياليزر,عامل ايجاد بافت‍‍ﮋله اي خامه قنادي و كرم كارامل تركيبي از زانتان و الكتوز نام محصولCG131 استابياليزر عملكرد پايدار كننده بستني كاربرد گاالكتومانان و كاراگينان تركيبات 21/ 17 انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار ‏ از هر نوع شیری برای تهیه ماست می‌توان استفاده نمود؛ اما ماست‌های امروزی را اغلب از شیر گاو تهیه می‌کنند. ‏ ماست از تخمیر قند شیر به نام الکتوزحاصل می‌شود .باکتری مخصوص تهیه ماست ،الکتوز را به اسید الکتیک تبدیل می‌کند و به عالوه به ماست بافت ژل مانندی می‌دهد. ‏ به دلیل وجود اسید الکتیک ،ماست مزه تند و ترشی پیدا می‌کند. ‏ انواع ماست: ‏ ماست یونانی (ماست خامه‌ای) :مخلوط ماست و خامه که با عسل نیز خورده می‌شود. ‏ ماست میوه‌ای ‏ ماست سبزیجات ماست ‏ اصل این واژه ترکی و به معنای مخلوط کردن است .معنی واژه نشان می‌دهد که ماست را چگونه تهیه می‌کنند. 21/ 18 انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار ‏ اولین ماست‌ها احتماالً به طور تصادفی تهیه شدند؛ یعنی زمانی که شیر را برای حمل و نقل داخل کیف‌هایی که ازپوست بز درست شده بود می‌ریختند ،باکتری موجود در پوست بز ،شیر را تخمیر نموده و ماست به دست می‌آمد. ‏ در سال 1919میالدی اولین کارخانه صنعتی تولید ماست در شهر بارسلونای اسپانیا احداث شد و مصرف ماست روز به روز افزایش یافت. تاریخچه‌ی تهیه‌ی ماست ‏ از دو قرن قبل از میالد مسیح ،ماست و دیگر انواع لبنیات را تهیه می‌شده است. 21/ 19 انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار ‏ خامه یکی از انواع لبنیات است .پیش از عمل هموژنیزه ،الیه‌ی چربی روی سطح شیر خام که به سرشیر معروف است را برمی‌دارند .این چربی ،خامه نام می‌گیرد. ‏ در صنعت ،برای سرعت بخشیدن به تجمع چربی شیر روی سطح آن ،از دستگاه سانتریفوژ استفاده می‌کنند. ‏ خامه با توجه به محتوای چربی ،انواع مختلفی دارد: ‏ خامه زده شده و سفت شده که 30درصد از آن را چربی تشکیل می دهد. ‏ خامه سنگین که 36درصد چربی دارد. ‏ خامه‌های پر چرب که 40درصد چربی دارند .در تهیه انواع غذاها و دسرها از این نوع خامه استفاده می شود. ‏ خامه‌ی بریده ،که با حرارت دادن خامه‌ی معمولی تهیه می‌شود و %55چربی دارد( .خامه‌ی انگلیسی) خامه ‏ خامه کم چرب که 12درصد چربی دارد. 21/ 20 انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار ‏ کره ‏ کشک ‏ بستنی ‏ دوغ ‏ شیر خشک فرآورده‌های لبنی دیگر ‏ پنیر 21/ 21 ب ر ر س ی ا ق ت ص ا د ی ا ح د ا ث ک ا ر خ ا ن ه‌ی ل ب ن ی ا ت ش ـی ـر م ـا س ـت خ ـا م ـه بررسی بازار اول فاز ّ انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار ‏توليد شير گاو در دنيا مقدار 518ميليون تن در سال 2003بوده است كه با اين روند رشد پيش بيني مي‌شود به 631ميليون تن در سال 2012برسد. ‏در بيشتر كشورهاي جهان نرخ خودكفائي براي محصوالت لبني زير 100درصد مي‌باشد. ‏مهم‌ترین نواحی واردكننده: آسzياي شرقzي و جنوب شرقzي ،آفريقzا ،آمريكاي التيzzzzن ،خاورميانه و كشورهاي مشترك آلمنافع. (مكزيك ،الجزاير ،چين و ژاپن ) ‏مهم‌ترین نواحی صادرکننده: آمريكاي شمالzي15 ،كشورهاي شمالzي اروپzا، اروپاي شرقzzي ،اقيانوسzzيه و كشورهاي شيلzzي، آرژانتين ،اروگوئه. بازار جهانی (خالصه) ‏حدود 7درصد شير توليد شده در جهان تجارت مي‌شود. ‏كشورهاي خودكفا :هندوستان ،پاكستان ،قرقيزستان ،سومالي و آفريقاي جنوبي و ايران. آفريقايمركزي ‌ ‏خودكفائي بسياركم (کمتر از)%25ک فيليپين ،ويتنام ،مالزي ،افغانستان وبرخي كشورهاي‌ منابع :سازمان کشاورزی و خواروبار جهانی ( )FAOو سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي 21/ 21 انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار سهم ت و ل ید ش ی ر ( 2009هر ق ا ) ره 4% ا>قيانوسيه 250000000 200000000 آ>سیا 150000000 ا>روپ>ا آ>مری>کا 35% اروپ>ا 50000000 د شیر روند تولی 03 004 005 006 007 008 009 010 011 012 013 0 ی شبین 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 ی ‌ بازار جهانی (عرضه) ا>قیان>وس یه 29% آ>مريكا 27% آ>سيا 100000000 آ>فری>ق>ا 5% آفريق>ا 0 وپ سال 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 قاره 187 206 181 30 25 178 206 177 29 25 170 207 173 28 25 162 207 170 27 25 154 207 166 26 25 144 208 162 26 25 137 208 160 25 24 128 209 156 24 24 119 208 150 23 25 110 211 148 23 24 آسيا اروپا آمريكا آفريقا اقيانوسيه 21/ 21 انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار ‏از كل شير تولیدی دنيا %40به صورت مايع مصرف شده است(.دراتحاديه اروپا ،%26فدراتيو سرانه شیر در دنیا ()2008 مصرف ایران)%37 روسيه ،%41هند ،%92آمريكا %36و م ی آسيا زان مصرف 009 2 250 اروپا 200000000 آمريكاي جنوبي 160000000 150000000 30000000 20000000 10000000 شير شير بدون چربي خامه پنير كره و آب كره شير 0 شير بدون چربي خامه پنير كره و آب كره آفريقا آمريكاي شمالي و مركزي آسيا شير شير بدون چربي خامه پنير كره و آب كره 120000000 100000000 80000000 60000000 آمريكا جنوبي 40000000آمريكا شمالي و اروپا پنير كره و آب بدون خامه 20000000شير شير مركزي كره چربي 0 50000000 شير بدون چربي خامه پنير 150آب كره و كره 0 اقيانوسيه 100 6000000 35000000 30000000 25000000 50 2000000 20000000 0 15000000 پنير كره و آب شير شير بدون خامه 10000000 كره چربي 5000000 0 اقيانوسيه 0آفريقا بازار جهانی (تقاضا) 40000000 140000000 120000000 100000000 80000000 60000000 40000000 شير 20000000 0 100000000 200 4000000 21/ 21 انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار )بازار جهانی (شرکت‌های تولیدی تردنیا ne s la tle of cta am lis er fo ica kr nte af rr tf a o pa od rm s al a m sa t p e sc iji ut hr d o ei ai be rie s r da foo iry ds cr es t 4.74.4 3.53.43.33.1 32.8 2.42.32.32.2 fa rm er s 21 10.2 9.6 8.8 8.1 7.67.6 6.4 da iry 21/ صاحب تجارت%61 لبنی 16.2 ای بر رکت‌ه ش کشور چند ملیتی فرانسه فرانسه هلند امریکا امریکا نیوزلند سوئد- دانمارک امریکا هلند-انگلیس ایتالیا فرانسه کانادا امریکا ژاپن ژاپن امریکا آلمان هلند آلمان نام شرکت nestle danone lactalis friesland & campina dairy farmers of america dean foods fonterra arla foods kraft foods unilever parmalat bongrain saputo land 0'lakes meiji dairies morinaga milk industry schreiber foods nordmilch dairy crest muller رتبه 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار توليد 43ميليون تن شير در سال هند بابا توليد هند بزرگترين و روسيه با 32ميليون دومین بزرگترين تولیدکننده شیر در منطقه می‌باشند ..تولیدکننده 14000000 می ز ا ن ت ولید ش ی ر 2007 10000000 8000000 تن در سال 6000000 بازار منطقه (عرضه) 12000000 4000000 2000000 يمن ازبكستان امارات متحده عربي تركمنستان تركيه تاجيكستان عربستان سعودي قطر امان ایران قرقيزستان كويت قزاقستان اردن عراق گرجستان بحرين افغانستان 0 21/ 21 يمن4 ا4م4ا4را4ت م4تحده ع4رب4ي تركيه4 تا4ج4يك4ستا4ن س4وريه4 ع4رب4ستا4ن 4س4ع4ودي رو4س4يه4 ق4ط4ر پا4كستا4ن ع4ما4ن ل4بنا4ن4 ق4رق4يزس4تا4ن ق4زا4ق4ستا4ن ا4ردن ع4را4ق هند گرج4ستا4ن ب4حرين4 آ4ذرب4ا4يجا4ن ا4رم4نستا4ن 200,000 100,000 1,200,000 ن میزا ن و ظر ار اردا ت ا زش د ز 2009الری 1,000,000 800,000 600,000 0 بازار منطقه (عرضه و تقاضا) يم4ن4 ا4م4ا4را4ت م4تحده ع4رب4ي تركمنستا4ن تركيه4 تا4ج4يك4ستا4ن س4وريه4 ع4رب4ستا4ن س4ع4ودي رو4س4يه4 ق4ط4ر پا4كستا4ن ع4م4ا4ن ل4بنا4ن ق4رق4يزس4تا4ن ق4زا4ق4ستا4ن ا4ردن هند ع4را4ق ب4حرين4 گرج4ستا4ن آ4ذرب4ا4يجا4ن 0 ا4رم4نستا4ن میزا ن نظر ا صاد ر ا رزش د ت از 2009الری ا4ف4غ4ا4ن4ستا4ن انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار 600,000 500,000 400,000 300,000 400,000 200,000 21 21/ انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار بازار منطقه (تقاضا) رو4سيه يمن4 ازبكستان4 ام4ارات م4تح4د4ه عربي تركمنستان4 تركيه تاجيكستان4 سوريه ع4ربستان 4سعودي پاكستان4 ف4لسطين4 لبنان4 ق4رق4يزستان4 ق4زاق4ستان4 اردن4 ایران 95لیتر ه4ند4 923144 757469 44355630 0 182323 3352948 1032696 184065 163888 0 13254635 1108160 1108160 427412 6737490 654325 281931 3446976 95947 15485989 گرجستان4 0 تن348463 0 0 5 368124 ـانه (لـیتر) 1014950مصرف سـر 105 43 765968 0 72439213 0 0 417 464929 14286 3570763 592 1065927 1764 421267 25 204509 0 0 0 23669196 35 1619716 35 1619716 460379 70 8719705 0 692768 2595 401803 3 3591044 0 721283 372714 21553334 0 16070 57230 655 650 0 51685 49115 14135 191690 42805 0 2410 461290 461290 47825 622465 8925 44610 104615 115015 17588175 افغانستان ارمنستان آذربايجان گرجستان 450 هند عراق 400 اردن 350 قزاقستان 300 قرقيزستان لبنان 250 فلسطين 200 عمان پاكستان 150 عربستان سعودي 100 سوريه 50 تاجيكستان تركيه 0 تركمنستان امارات متحده عربي ازبكستان يمن روسيه آذربايج4ان4 شیر خامه ارم4نستان4 شیر کم چرب پنیر می ز ا ن م م حصوال صرف ت 2009لبنی 21/ 21 انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار شركت العين ()Al Ain بزرگ‌ترین کارخانه‌ی لبنی در امارات متحده‌ی عربی از شرکای یونیسف و دارای بسته‌بندی‌های قابل بازیافت شير ،شيرهاي طعم‌دار ،انواع ماست، خامه ،شير شتر و بستني شير شتر، آبميوه و قهوه. د4ارای %30سهم بازار امارات د4ارای شیر ورودی 200تن در روز رکت‌ه ش ی برت ا منطقه ر شير ،ماست ،پنير ،دوغ و آبميوه ظرفیت تولید 80000تن در سال دارای شیر ورودی 270تن در روز بازار منطقه (شرکت‌های تولیدی) شركت ميلكو ()Milco 21/ 21 انتخاب محصول معرفی محصول بررسی بازار بازار داخلی (عرضه) منابع :وزارت جهاد كشاورزي (گروه صنايع غذائي غيركشاورزي) ،وزارت صنايع و معادن ،وزارت بازرگاني و اد4اره كل صنايع تبديلي. 21/ 21

51,000 تومان