علوم مهندسی معماری و عمران

بررسی برنامه فیزیکی ایستگاه مترو

برنامه فیزیکی ایستگاه مترو

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بررسی برنامه فیزیکی ایستگاه مترو”

بررسی برنامه فیزیکی ایستگاه مترو

اسلاید 1: بررسی برنامه فیزیکی ، متراژ فضاهای ایستگاه مترو

اسلاید 2: طراحي ايستگاهها بعد از شناخت كامل بر موقعيت ايستگاهها و محدوديت ها و خواسته ها و تعيين ميزان بارگذاري جمعيتي در آينده در واقع تراكم در ايستگاه مشخص شده و در نظر به مشخصات فني و شناخت كامل به سيستم اتوماسيون كه مدت توقف در قسمت هاي مختلف ايستگاه و همچنين مدت زمان بين دو حركت متوالي قطار HEAD WAY  و ميزان توقف آن در ايستگاه و شناخت بر سيستم بهره برداري پرسنلي يعني چارت سازماني بهره برداري و همچنين نتيجه مطالعات ارزش افزوده ناشي از ساخت ايستگاهها در ارتباط با توجيه احداث واحدهاي تجارتي و اداري در ايستگاهها نسبت به فضايابي و سازماندهي فضاها اقدام خواهد شد لذا قسمتي از فضاهاي مختلف تشكيل دهنده ايستگاهها و ارتباط بين آنها به شرح ذيل معرفي مي گردند . 

اسلاید 3: معيارها مدنظر در طراحي ورودي و خروجي ايستگاههاكه معمولاً اينگونه معيارها بايد مدنظر قرار گيرد . 1- يك فضاي قابل تشخيص و كاملاً مشخص كه بهتر است يك بناي زيبا و جذاب با ضريب جلب توجه بالا احداث شود . 2- از نظر رعايت ايمني كاملاً بررسي شود كه در فضاي باز با مساحت مورد نياز و بدون ريزش مصالح از ساختمان هاي همجوار و بدون برخورد با وسائل نقليه ديگر قرار گيرد . 3- در مدخل ها بايد فضاي كافي براي خروج مسافران و ابعاد درب خروجي و ورودي محاسبه و متناسب با عبور جمعيت باشد و همچنين رعايت فاصله با فضاي خطر ساز و پرتراكم گردد .

اسلاید 4: ورودي ها و خروجي ها به سكوها مي توان از مسيري يكسان و يا از دو مسير انجام پذيرد و خروجي اضطراري به مدخل اصلي ايستگاه منتهي مي شود معمولاً در طول هر 50متر سكو يك ورودي و از خروجي در نظر گرفته مي شود تا در مواقع اضطراري برابر استاندارد NFPA 130 به راحتي مسافران از محوطه داخلي خارج شوند .  

اسلاید 5: فضاي عمومي يا سالن اصلي 1- اطلاعات . 2- بليط فروشي . 3- در صورت تشخيص و توجيه فني و اقتصادي فضاهاي خدماتي – تجارتي . 4- فضاهاي داري ( مديرايستگاه – حراست – انتظامات – كنترل ترافيك – انبار – سرويس بهداشتي كاركنان ) .5- قضاهاي لازم براي دروازه – بليط زني – خروجي درب هاي يك طرفه . 6- فضاهاي مكث و تقسيم (انتخاب مسير) بعد از دروازه به سمت پله ها و رسيدن به سكو . 7- فضاي سكو و سطح اشغال ريل . فضاي تأسيسات ويژه (UPS- TPS- LPS– سيگنالينگ و انبارها و تأسيسات مكانيكي و تهويه ).در تقسيم بندي فقضاي مربوطه به سكو چهار قسمت لحاظ مي شود فضاي حاشيه ايمني – فضاي انتظار – فضاي تردد و فضاي تجهيزات (صندلي تابلو و غيره) . 

اسلاید 6: روابط بين فضاهاي مختلف ، تراكم و ابعاد و اندازه آنها اصولاً روابط موجود اين فضاهاي مختلف در ايستگاههاي LRT براساس حركت مسافر از معبر اصلي تا رسيدن به سكوها و خروج از قطار تا معبر اصلي مورد تجزيه و تحليل قرار مي‌گيرد در ضمن مراتب خاص از حركت در آن توقف اتفاق مي افتد و مسلماً توقف از مقولاتي است كه در صورت امكان مدت زمان آن بايد كاهش يافته و يا نهايتاً به اختيار مسافر گذاشته شود بنابراين تركيب فضاها يك ايستگاه را مي توان به دو دسته تقسيم نمود كه شامل:

اسلاید 7: مسير و محل هاي حركتي و توقف 1- مسيرهاي حركتي اندازه دهانه ها و مدخل ها فقط بررسي مي گردند به جزء فضاهايي كه طول مشخص دارند مثل (پله ها – آسانسورها – دروازه ها و ورودي درب ها – خروجي يكطرفه ) و ديگر فضاها طول ها مي توانند از محور فرضي حركت نفر جلو تا محور فرضي نفر پشت شروع و تا ابعادي كه در طرح بسته به تناسبات و موقعيت مكاني سكوها و ورودي ها و فضاهاي ساكن (محل هاي توقف) دارند تعيين شوند .

اسلاید 8: محاسبات ورودي و خروجي اصلي 1- مهندسين مشاور PPK براي مدخل هاي ورود اصلي عرض حداقل 3 متر را پيشنهاد نموده البته تعيين اندازه ورودي اصلي بايد جوابگوي هر دو مسير حركتي را مخصوصاً در ساعات پيك و در مواقع اضطراري بدهند . براساس استاندارد STANDARD GRAPHIC و NEUFERT حداقل عرض لازم جهت حركت يك نفر را 61 سانتيمتر فاصله طولي بين دو نفر را110سانتيمترسرعت حركت (معمولي)3000متر در ساعت (84/0 متر در ثانيه) بنابراين در حالت معمول در يك دقيقه در هر متر عرض مي تواند 76 نفر عبور كند .ورودي و خروجي در حالت پيك و همچنين در حالت اضطراري كه سرعت نفر 3600 نفر در ساعت است بايد محاسبه و انطباق آن را با استاندارد NFPA 130 بررسي گردد . در زمان اضطراري تراكم ايستگاه برابر تراكم در مدت زمان HEAD WAY (درجهت رفت) به اضافه گنجايش كامل دو قطار است .

اسلاید 9: محاسبه پله ها طبق استانداردهاي بين المللي (نويفرت-استاندارد گرافيت-تايم سيور) و براساس ابعاد و مقياس هاي انساني هر نفر جهت حركت در پله ها به فضايي به عرض حداقل 62 سانتيمتر و در صورتي كه جسمي مانند چمدان يا بسته را حمل كند به عرض معادل 80 سانتيمتر نياز دارد. اين ابعاد براي دو نفر بين 112 تا 117 سانتيمتر و براي 3 نفر 66/1 تا 83/2 متر مي باشد . 1- سرعت حركت عمودي 12متر در دقيقه يعني 720 متر درساعت 2- معمولاً نفر عقب به فاصله 1پله از نفر جلو حركت مي كند . 3- عرض فضاي اشغال شده در پله براي 3 نفر66/1 متر در نظر است . 4- چنانچه اختلاف ارتفاع 7متر باشد بنابراين با سرعت 12متر در دقيقه 35ثانيه نياز است كه پلكان طي شود بنابراين يك متر پله در عرض در يك دقيقه در حالت معمول مي تواند 28 نفر با سرعت 720 متر در ساعت با اختلاف ارتفاع 7متر را تخليه نمايد .

اسلاید 10: البته مشاور PPK در حالت معمولي يعني سطح سرويس B براي راه پله 20 مسافر در دقيقه هر متر ديده است و در حالت ساعت اوج يعني سطح سرويس C را 32 نفر و در حالت اضطراري يعني سطح سرويس E را 50 نفر ديده است . پله هاي برقي با عرض دو نواره 05/1 متر مي تواند در هر دقيقه 85-100 نفر مسافر تخليه كند و دبي عبوري يك نواره يعني 60سانتيمتر مي تواند 50نفر در دقيقه تخليه كند البته استاندارد فرانسه (سوفوتو) دبي عبوري در پله ها در جهت پائين 75 نفر در دقيقه براي يك متر و در جهت بالا 60 نفر در دقيقه براي يك متر ديده است .

اسلاید 11: محاسبه راهروها برابر استانداردهاي بين المللي (مقياس انساني) حركت سه نفر در كنار هم حداقل 183 سانتيمتر يعني براي هر يك حداقل فضاها حركت در وسط 61 سانتيمتر با فاصله 1/ 4 سانتيمتر كنار هم لذا در حالت حداقل 4/ 11 سانتيمتر كه براي 3 نفر در وضعيت حداكثر فاصله 8/ 243 سانتيمتر خواهد بود.1- سرعت حركت 3000 متر در ساعت.2- فاصله افقي بين دو نفر 110 سانتيمتر در شرايط حداقل.بنابراين در شرائط حداقل مقياس انساني با سرعت ذكر شده هر متر راهرو در يك دقيقه مي‌تواند 76 نفر را تخليه نمايد.ابعاد راهروها بايد بتواند در حالت پيك و اضطراري و رعايت استاندارد 130 NFPA جوابگو باشد.

اسلاید 12: محاسبه دروازه (ورودي و خروجي1- فضاي بين سالن اصلي (سالن كنترل نشده) با فضاي مكث (انتخاب مسير) كه كنترل شده است اختصاص به دروازه‌هاي ورودي و خروجي دارد كه راندمان عبور از دستگاه بليط زني 25 نفر در يك دقيقه بوده البته بستگي به مشخصات ماشين دارد ولي معمولاً 25 نفر در يك دقيقه است.عرض اين ماشين 30 سانتيمتر و محل عبور 50 سانتيمتر است بنابراين براي هر ماشين 80 سانتيمتر در خط دروازه فضا لازم است.خط دروازه بايد در حالت پيك و اضطراري جوابگو عبور مسافران در مدت زمان تعيين شده در استاندارد NFPA 130 باشد.

اسلاید 13: محاسبه فضاي مكث و انتخاب مسير (فضاي كنترل شدهاين فضا بعد از بليط زني قرار دارد و از اين قسمت دسترسي به سكوها انجام مي‌پذيرد قاعدتاً افرادي كه براي اولين دفعه از شبكه LRT استفاده مي‌كنند ممكن است مجبور به توقف جهت انتخاب مسير و شناسائي مسير گردند.لذا فضاي لازم براي حالت‌هاي مختلف برابر به شرح ذيل كه از گزارش PPK گرفته شده است محاسبه مي‌شود. در حالت معمولي 83/0 لذا براي يك نفر 20/ 1 متر مربع فضا لازم است. گزارش برابر PPK در حالت پيك 08/ 1 لذا 30% افزايش نسبت به وضعيت معمولي و عادي در حالتاضطراري 58/3 لذا250% افزايش مسافر در يك متر مربع در وضعيت اضطراري نسبت به حالت معمولي و عادي .

اسلاید 14: محاسبه فضاهاي اداريسطوح مربوط به فضاي اداري بر اساس چارت سازماني در زمان بهره‌برداري فضاها و ارتباط آنها و ميزان سطوح تعيين مي‌گردد. در اين زمينه سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور، استانداردهاي سطوح و برنامه فضائي در قالب سازمان يابي و سازماندهي اداري را تعيين نموده كه معمولاً براي هر دو نفر 12 متر مربع محاسبه مي‌شود.

اسلاید 15: محاسبه سكوهاسكوها محل سوار و پياده شدن مسافران قطار است شامل چهار فضا مي‌باشد از سمت ريل به بدنه برابر شرح زير خواهد بود:قسمت 1- حاشيه ايمني قطار كه معمولاً 50 سانتيمتر برابر استانداردهاي فرانسه (سوفرتو) و برابر گزارش PPK و استانداردهاي آلماني 60 سانتيمتر است فضاي 2 به عنوان فضاي انتظار جهت سوار شدن طار است كه با توجه به حجم بارگذاري جمعيت و مشخصات قطار (HEAD WAY) محاسبه مي‌شود فضاي 3 قسمت تردد و فضاي 4 قسمت تججهيزات و صندلي و تابلوها است كه معمولاض 50 سانتيمتر در نظر مي‌گيرند.طول سكو برابر گزارش مهندسين مشاور ايمر براي 3 واگن 100 متر در نظر گرفته و نهايتاً ارتفاع آن از سطح ريل نزديك به 05/ 1 متر است.

اسلاید 16: در سكوهاي براي جذب صورت ناشي از عبور و توقف قطار پيش بيني‌هاي لازم انجام مي‌گيرد سكوها معمولاً داراي شيب عرضي 1% براي شستشوي و تخليه آب در نظر گرفته مي‌شود از نظر شرائط هندسي تمام سكوها در خط مستقيم قرار مي‌گيرند لذا نيازي به دور نيست.لابته در گزارش PPK حداقل عرض سكوي كناري (جانبي) را 6 متر و عرض سكوهاي مياني را حداقل 8 متر در نظر گرفته.در ضمن با توجه به حجم بارگذاري جمعيت و مشخصات قطار و رعايت استاندارد مقياس انساني حركت در طوح 183 سانتيمتر براي 3 نفر مي‌توان عرض سكو را محاسبه نمود.براساس گزارشات مترو تهران و استاندارد بين المللي در رابطه با تخصيص سطح به مسافرين سوار شونده به قطارها بر اساس فرمول زير تعيين مي‌گردد.

اسلاید 17: F = n * PP : سطح لازم براي يك مسافرN: تعداد مسافرين منتظرF: مساحت لازم براي ايستادن مسافربر اساس استانداردهاي اروپائي براي يك مسافر در ايستگاههاي داخل شهر معادل 50% متر الي 70% و در ايستگاههاي بين شهري 7/ 0 الي 1 متر مربع تعيين شده.فرمول تعيين عرض سكو با توجه به تعداد مسافر:

اسلاید 18: L: طول مفيد سكوN : تعداد حداكثر مسافر در سكو B : عرض سكو A: ساختمان‌هاي احداث شده در سكوهاn: تعداد حاشيه ايمني با توجه به تعداد سكوهاd : تعداد مسافر در حالت پيك 5/ 1 نفر در متر مربع0.6: ضريب حاشيه ايمنيبا وجود فرمول فوق توصيه شده است عرض سكو از ابعاد جدول زير كمتر نباشد.

اسلاید 19: با وجود فرمول فوق توصيه شده است عرض سكو از ابعاد جدول زير كمتر نباشد.

اسلاید 20: بررسي و مقايسه استانداردهاي بين المللي با استانداردهاي كشور فرانسه (مشاور سوفرتو)

اسلاید 21: سطوح مربوط به فضاهاي تاسياتي ويژه (UPS- LPS- TPSسيگنالينگ- مخابرات  1- معمولاض 10 تا 20 درصد زير بنا مربوط به سطوح خاص فضاهاي تاسيساتي ويژه از قبيل پست برق- اطاق باطري- اطاق آسانسور- اطاق تابلوهاي برق- پست يكسوساز و فضاهاي مربوط به تهويه و دفع دود و فضاي لازم براي سيگنالينگ- فضاهاي مربوط به عبور كابل‌ها خواهد بود.2- معمولاً 10 درصد از سطح زير بنا مربوط به سطح اشغال ديوارها و جدا كننده‌ها است.استانداردها و منابع مورد استفاده در مطالعات و طراحي ايستگاهها شبكه LRT خط شمال و جنوب برابر صورتجلسه مورخ 29/ 8/ 80 كميته تحقيق و بررسي قطار شهري اهواز در دفتر حمل و نقل وزارت كشور استفاده از استانداردهاي به شرح زير و همچنين توصيه‌هاي اتحاديه بين المللي حمل و نقل عمومي (UITP) مورد تاييد قرار گرفته است.

اسلاید 22: 1- سيستم برقي .استاندارد IEC2- سيستم تهويه و اطفاء حريق .استانداردNFPA130 3- سيستم حمل و نقل.استانداردUIC,UIFP4- سيستم مخابرات و سيگنالينگ.استانداردPTT,CCIR, CCITT5- سيستم خط و واگن.استانداردUIC, VDV6- مقررات خط و واگن .استانداردBOS TRABدر اين جلسه مقرر گرديد مسئوليت تهيه استانداردها و دسته بندي و نظارت بر استفاده آنها و نيز هماهنگ سازي و تهيه و تدوين يك دستورالعمل استاندارد جامع در زمينه سيستم قطار شهري برعهده اتحاديه شركت هاي قطار شهري قرار گيرد . در ضمن خارج از شش بند صورتجلسه 29/8/80 كميته تحقيق و بررسي قطار شهري اهواز از استانداردها و منابع به شرح ذيل براي مطالعات وطراحي استفاده مي شود .

اسلاید 23: 1- دستورالعمل هاي سازمان مديريت و برنامه ريزي 2- مركز استاد دانشكده مترو . 3- سايت هاي مختلف در اينترنت . 4- كاتالوگ هاي سازندگان و فروشندگان تجهيزات . 5- NEUFERTARCHLLECTURE DATA6- ARCHTLECTUAL GRAPHIC STANDARD7- TIME SAVER STANDARD8- HUMANSTANDARO IN ARCHITECTURE9- PPK REPORTS10- SYSTRA REPORTS

اسلاید 24: جمع بندیمطالبی که در این فصل بیان شد، اصول اولیه و کلیاتی است که در مورد سیرکولاسیون و فضاها و تسهیلات متفاوت مورد نیاز ایستگاه مترو بایستی مورد توجه قرار بگیرد و از بررسی روابط ما بین فضاها، یه یک دیاگرام فضایی می رسیم که در واقع الگوی اصلی روابط فضایی در تمامی ایستگاه های مترو می باشد و به عنوان یک مرجع در طراحی ایستگاه مترو مدنظر قرار می گیرد.

اسلاید 25: برنامه فیزیکی طرحدر ابتدا لازم به توضیح است که ابعاد و اندازه هایی که در این فصل استاندارد محاسبات بدان اشاره شده باید به عنوان حداقل در طراحی در نظر گرفته شود و براساس نوع طرح و کیفیت فضاها این ابعاد قابل تغییر است. لذا با توجه به مطالعات انجام شده و تشریح فضاها و با در نظر گرفتن موقعیت مکانی ایستگاه و میزان آن در طول روز، مساحت بخش های مختلف ایستگاه به شرح زیر است:

اسلاید 26: بخش اصلی ایستگاهسازمان ورودی و انتظار (کنترل نشده) شامل 2 بخش جمعاض 810 مترمربع سالن انتظار کنترل شده به مساحت کلی 1100 مترمربع فضای سکوها و سوار و پیاده شدن مسافران به مساحت 1420 مترمربع باجه های فروش بلیط و اتاقهای حسابداری کنار انها جمعاً به مساحت 127 مترمربع بخش اداری شامل اتاق رئیس ایستگاه، اتاق جلسات و اتاق کارکنان به مساحت 50 مترمربع جمعا بخش اصلی ایستگاه زیربنای معادل 5720 مترمربع را به خود اختصاص داده است.

اسلاید 27: بخش خدمات سرویسهای بهداتشتی خانمها و آقایان و معلولین در کل ایستگاه جمعاً 20 عدد به مساحت 60 مترمربع اتاق نظافت 12 مترمربع انبار به مساحت 40 مترمربع محل استراحت رانندگان و کارکنان ایستگاه و رخت کن 40 مترمربع جمعاً بخش خدمات 150 مترمربع زیربنا را اشعال کرده است.

اسلاید 28: بخش خدمات جانبی کافه و رستوران به مساحت 120 مترمربع مراکز خرید و تجاری به مساحت 225 مترمربع مراکز اداری خدماتنی مانند دفاتر پست 30 مترمربع اتاق کمکهای اولیه و اورژانس 15 مترمربع

اسلاید 29: بخش تاسیسات موتورخانه به مساحت 250 مترمربع در دو واحد اتاق هواساز به مساحت 200 مترمربع اتاق پست روشنایی به مساحت 160 مترمربع در دو واحد اتاق ترانسفورماتور به مساحت کلی 100 مترمربع در 2 واحد اتاق تابولهای برق 60 مترمربع اتاف باطری 20 مترمربع اتاق فرمان 28 مترمربع اتاق فنی 80 مترمربع اتاق تعمیر پله برقی 24 مترمربع انابر وسایل مربوط به تاسیسات 50 مترمربع اتاق برق جریان ضعیف، اتاق توزیع نیرو و روشنایی و اتاق باطری با جریان ضعیف در سطح سکو با مساحت 100 مترمربع جمعاً بخش تاسیسات 1120 مترمربع زیربنا را به خود اختصاص داده است.

اسلاید 30: مكان‌يابي ايستگاههابا توجه به مطالعات انجام گرفته در طول يك دهه توسط مشاوران خارجي فرانسوي و استراليائي و همچنين مطالعات جامع حمل و نقل ترافيك توسط شركت مترو و سازمان حمل و نقل ترافيك و تاييد شوراي عالي ترافيك خط اولويت دار درون شهري از نيروگاه زرگان در قسمت شمال شهر به كارخانه نورد در قسمت جنوبي شهر به طول 132/ 23 كيلومتر كه تماماً در زير زمين قرار دارد و با توجه به سيستم حمل و نقل انبوه بر در ارتباط با حجم جابجائي مسافر در وضعيت شروع و بهره‌برداري به ميزان 8000 نفر در ساعت در يك جهت و در افق طرح به ميزان 6000 نفر در ساعت در يك جهت در حالت اوج (پيك) استفاده از سيستم LRT و نظر به راحتي و ظرافت حركت اين سيستم و سرويس دهي به مسافران كه معمولاً از تجربيات جهاني به دست آمده فواصل ايستگاههادر اين سيستم از 400 متر تا 800 متر خواهد بود و در يك جمع بندي فواصل ايستگاهها در سيستم LRT از سيستم MRT كمتر خواهد بود لذا در خط شمال – جنوب شهر اهواز متوسط فواصل 850 متر و بيشترين آن حدوداً 1250 متر و كوچكترين آن حدوداً 650 متر خواهد بود.تاثير حوزه نفوذ براي جذب مسافر حداكثر 10 دقيقه پياده روي يعني نزديك به يك كيلومتر و براساس مطالعات اولويه كه تحت بررسي تاثير ارزش افزوده بر اراضي پيرامون ايستگاه شعاع حوزه نفوذ را 250 الي 400 متري از موقعيت ايستگاه ديده است. 

اسلاید 31: مراحل مطالعاتي براي طراحي ايستگاهها1- شناخت وضع موجود از نظر برنامه‌ريزي شهري و طراحي مهندسي شهري.2- شناخت طرح جامع و تفصيلي.3- شناخت به مطالعات جامع حمل و نقل ترافيك شهر.4- تعيين مباني اوليه طراحي.5- بررسي از نظر فني و اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي و زيست محيطي و ايمني حفظ آثار باستاني و همچنين زيبائي.6- مشخص شدن خواسته‌هاي طراحي در مراحل اوليه.7- استفاده از استانداردهاي بين المللي و مقايسه آن با مطالعات انجام شده.8- استفاده از استانداردهاي بين المللي در رعايت ايمني.9- استفاده از مطالعات ارزش افزوده اراضي ناشي از احداث ايستگاهها در پيرامون آن.10- تامين خواسته‌هاي كارفرما در بالا بردن كيفيت مطالعات پايه و طراحي.

اسلاید 32: نظر به اين كه در طراحي يك ايستگاه از شبكه LRT مانند هر طرح ديگري يكي از مباني مهم اصل شناخت عملكرد طرح و قسمت‌ها و فضاهاي مختلفي است كه در نهايت به تشكيل طرح مي‌انجامد. اصولاً ايستگاهها مكان‌هايي هستند كه عملكردي عبوري دارند و مقدار توقف در آنها بسته به نوع وسيله نقليه (اتوماسيون) كه مورد استفاده قرار مي‌گيرند و معمولاً زمان را كوتاه فرض مي‌كنند. اگر چه با افزايش وسيله نقليه و يا ايجاد روش‌هايي در جهت تهيه بليط قبل از ورود به ايستگاه مي‌توان تراكم را در ايستگاه كاهش داد ولي در حقيقت عامل اصلي در تعيين ابعاد و مساخت يك ايستگاه تعداد سفرهايي است كه در آن انجام مي‌گيرد و در اين رابطه عامل مهم عملكردهايي است كه در محدوده ايستگاه وجود دارند بنابراين مسئله تراكم ايستگاهها و حجم مسافران ورودي و خروجي يكي از موضوعات بسيار مهم در فرم گيري ايستگاهها و سطوح آن خواهد بود.شناخت فضاهاي مختلف از نظر عملكردي و نحوه حركت و مسيرها و فضاهايي است كه مسافر از بدو ورود و تا خارج شدن از ايستگاه بايد از آن گذر كند مسلماً در طول اين مسيرها علاوه بر راحتي كامل فيزيكي مسافر آرامش رواني وي نيز مخصوصاً در ايستگاههاي زير زميني بايد مدنظر قرار گيرد در اين رابطه توجه به ابعاد طول و عرض و ارتفاع ديد و منظر و طراحي صنعتي اشياء و معماري داخلي به شكلي باشد كه مسافر از نظر رواني خود را در محيطي امن و راحت احساس كند لذا رعايت مسائل ايمني مسافر مخصوصاً در موارد ويژه- اضطراري كاملاً الزامي مي‌باشد.

اسلاید 33: تقسيم بندي ايستگاهها از نظر شرائط هندسي معابر و تقاطع‌هاي شهري (طرح تفصيلي)ايستگاهها به لحاظ موقعيت و مكان استقرار و در ارتباط با موقعيت شهري و طرح تفصيلي به سه گروه تقسيم بندي مي‌شوند:1- ايستگاههاي ترمينالي.2- ايستگاههاي تقاطعي.3- ايستگاههاي عادي.ايستگاههاي ترمينالي: معمولاً در پيرامون شهر در مناطق با تراكم متوسط و كم و جهت اتصال به خطوط بيرون شهري قرار دارند.كه در شهر اهواز 2 ايستگاه ترمينالي به نام ايستگاه زرگان و نورد كه هر دو اين ايستگاهها مبداً براي بيرون شهري يعني از سمت شمال نيروگاه زرگان به سمت شيبان و در جنوب از كارخانه نورد خواهند بود.

اسلاید 34: ايستگاههاي تقاطعي: كه معمولاً در مناطق مركزي شهر قرار دارند اين مناطق در شهر اهواز بالاترين تراكم را داشته و بيشترين مراكز تجاري و خدماتي و اداري را نيز در خود جمع كرده‌اند بخش اعظم سفرهاي شهري جذب اين مناطق مي‌شود. ايستگاههاي تقاطعي در شهر اهواز وظيفه جمع‌آوري مسافراني كه از مناطق پيراموني شمال و جنوب مي‌آيند و مي‌خواند به مناطق ديگر شهر سفر كنند و در آينده با توسعه خطوط جنوب به جنوب غربي و خط شرقي و غربي محل جمع ‌آوري و توزيع مسافران از سمت شرق و غرب خواهد بود در شهر اهواز خط شمال و جنوب دو ايستگاه كه داراي اهميت ويژه‌اي است به صورت تقاطعي عمل مي‌كند يكي ايستگاه شهيد بندر است و ديگري ايستگاه ميدان دانشگاه كه هم در سطح در ميدان و گره با اهميت ترافيكي قرار دارد و هم از زيرزمين انشعاب به سمت شرق و غرب و همچنين جنوب- جنوب غربي گرفته مي‌شود.

اسلاید 35: ایستگاه مترو گلشهر، کرج ایستگاه مترو گلشهر در غرب کرج ، منطقه گلشهر در نزدیکی مهر شهر قرار دارد.این ایستگاه از نوع رو زمینی و در انتهای خط پنج متروی تهران-کرج واقع است. ایستگاه گلشهر در دو سطح طراحی شده است.سطح اول شامل بلیت فروشی ، اتاقهای فنی و تجاری و سطح دوم شامل سکو (از نوع جزیره ای ) و زیر سکو.

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید