صفحه 1:
مولف :مهرداد طالبی
فلامس:استاد نادر
SHES وابسته به
معماری-001
صفحه 2:
م ردم Zane
دج eel
صفحه 3:
ورودی.
راهرو 10
شبستان اصلی
11
كنيد 12
تزئينات 13
تزئينات خط
14
تزئينات مقرنس,
20
رسمی بندی
21
نورگیرها 13
تزئینات فلزی
25
eas ceils
26
تزئینات چوبی
27
تزئینات کاشی
28
مطالعه و مشاهده
١ 31
FE ells —— 32
صفحه 4:
صفحه 5:
توافقی است بین یک دنیا
شور و هیجان و یک
سکوت و آرامش باشکوه
که نماینده ذوق سرشار
زیباشناسی بوده و منبعی
جر ایمان مذهبی و الهام
آسمان
ند داشته
پرفسور پوپ
alleys kad gs جيال وها
جوهری از طلا و نقره
میتوانم چنین اثری را
تصور کنم.
صفحه 6:
سازههای دیدنی جهان به شمار
.میرود
صفحه 7:
برخی از ویژگی های
مشت شخ لظنا الله
جد شبخ لطف الله تفاوتهاى
زيادى با ساير مساجد ايرانى
دارد؛ نهتنها مناره تدارد؛ بلكه در
آن از حیاط چهار ایوانی هم
خبری نیست نقشه این مسجد
بسیار ماهرانه است وهیج نقطه
.ضعفی در آن دیده نمیشود
یکی از شاخصههایی که در اکثر
مساجد اصفهان وجود دارد.
انعکاس هفت باره صدا است؛
موضوعی که در مسجد شیخ
.لطف الله نيز صدق میکند
در طراحى از نسبت طلايى در
برقرارى تناسبات اجزاى بنا
.استفاده شده
اين مسجد جرخش 70 درجه با
محور شمال-جنوب دارد كه در
اصطلاح, «پاشنه» نامیده
میشود. علت وجودی این
| جرخش ابن است كه جون درب |
ورودی مسجد به سمت مشرق
میدان است ,اگر بنا بود مسجد را
نع ناه هی was هن :نس أحكتفة: كان
صفحه 8:
صفحه 9:
اصلی ورودی مسجد با
كاشىهاى لاجوردى معرق
دسا ۱۰۱۱ ساختة شدم
PON ear Ea an Os
Pee فيه
ل ضمن دو کتیبه دیگر نیز در
تطير اك حا در مشج اماف | Seren ree ny
ه میشود 53 pe) gas sa9
۳ سح 5
10 Perera
قدمت نيز توجه هر فردى رأ به سمت
00006
نت ۳
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
تزئینات خط
خط بنایی سه
wl, رگی
Eases)
خطوط مسجد اثری هنرمندانه از دو خطاط عصر شاه عباس یعنی
علیرضا عباسی و خوشنویس
il a.
گمنام, باقر بنا هستند که زیبایی مضاعفی
مسجد دادهاند
صفحه 15:
اين خط در بنا در محل:
1. در زير كتيبه دوم كمربندى
داخل گنبد در هر گوشه به کار
رفته شامل سره های:« قدر »
, « همزه » ,« کافرون » , «
انشراح » , « فیل » , «
ماعون » , « تین » و «
فاتحه »
صفحه 16:
اين در بنا در محل:
1 بر گردنه گنبد به خط سه ركى ne a و يك سفيد
ذر وسط) بر زمينه كيروزة اق جملات ييا (كريم ) (يا الله) (يا رحمن
يا رحيم) تكرار شده است.
2 در شمسه های پایین گردن به خط بنایی مشکی بر زمینه سفید
کلمات و جملات: (الله آکبر) (الملك (aU ) (الحکم لله) (الحمد لله)
(الله و محمد و علی) تکرار شده است.
صفحه 17:
ن خط در بنا در محل:
1. در گوشه جنوب غربی محوطه سوره انفطار
. در گوشه جنوب شرقی سوره
3. گوشه شمال غربی سوره البینه
4 گوشه شمال شرقی سوره شمس
5 های دو ضلع شرقی و غربی شامل اشعاربه زبان عربی
6_در شمال و جنوب شبستان
از
صفحه 18:
جالب اينكه آيات قرآنی مسجد کاملا در تناسب با زوایای نور و تابش
[خورشید هستند؛ بهطوری کمالشژنیر آفقاب در هر ساعت از روز, یک
آیه نمایش داده میشود و در ادامه روز, نور آفتاب روی سایر آیات قرآنی|
مس
IT به مسجد آز قول
صفحه 19:
.تستعليق يكى از شيوههاى خوشنويسي فارسى است
2. ذو سيرهجوايودى
صفحه 20:
صفحه 21:
SIU رسمی
رسمیبندی شیوهای از کاربندی است که بر اثر تقاطع چند قوس به
وجود آمده روی ترنبهها و پا باریکها به وجود wise
راهرو نورگیر شبستان اصلی
صفحه 22:
5
عدد که در هر قسمتو پنجره مشبکب | 16
فاصله 170 سانتممتر از هم وجود دارد
با قراردادن دو پنجره مشبک در زیر گنبد که
سوراخهای آن مقابل هم نیستند, باعث دو بار
.شکست نور قبل از ورود به مسجد شده است
.تا نور نرم و فضای نورانی معنوی ایجاد شود
نورگیر ها
شباک:به شبکههایی گفته
میشود که برای کنترل اقلیم و
دید بخشهای درونی ساختمان از
جنس کاشی يا آجر یا چوب یا گچ
اخته میشد
:شباک هاآواقع شده در
1 در گردنه گنبد (نقوش
اسلیمی)
صفحه 23:
ae ee و
ابو(
+۳
oe he فق
ie
5 Aly
ae 1
htt
oO
3
نورگیر ها
شباک ها واقع شده در:
2 قسمت ورودی(نقوش
اسلیمی و هندسی)
راهرو(نقوش هندسی و
اسلیمی)
هندسی(مشترک با راهرو )
صفحه 24:
صفحه 25:
میله طلائین روی گنبد به ارتفاع سه متر و دارای سه گو
می باشد که بزرگترین آن محیطش 2 متر awh wo
صفحه 26:
.زرد
ورودی با سنگ مرمرسفید و
پوشیده شده است
محوطه
قسمت
صفحه 27:
در دو لنگه مسچد از چوبچنار پ کپ ارچه لستفاده شده.
چوب به قطر ده سانتیمتر و ابعادش به طول 3 و عرض 1 متر می
باشد که در هیچ یک ازابنیه تاریخی نظیرش وجود ندارد
صفحه 28:
صفحه 29:
تمامی کاشی های مسجد شیخ لطف
الله به جهار نوع تقسيم ميشونة:
2 میرک هلو اى:
(cet eat ies
cap oo BAGEL > y99
Lassen Hes |
sie Soe
oe anodes
یکی از دلایل جذابشدن
کاشیهای معرق, ارتفاع
زیر گنبد است که اگر بیشتر
بود: نور به کاشنها
son
صفحه 30:
صفحه 31:
مطالعه ومشاهده بیشتر
مطالعه نقوش پارامتزیک مسجد شیخ لطف all
https://
archinect.com/features/article/29553480/safavid-surf
aces-and-parametricism
مشاهده مجازی مسجد شیخ لطف الله
شبستان
https://
www. 360cities.net/image/sheikh-lotfollah-mosque-esf
ahan
S909
https://
nww36Scities netimage/shetd
fahan-iran/vr
صفحه 32:
منابع ومآخذ
7 #قات آخودهای معمازی ایران:در دوره اسلامی allio yal
فصلنامه پژوهش های معماری اسالمی / شماره پانزدهم |
تابستان 1396 / سال پنجم شکلگیری فضا در اثر پیوند
مفهومی موسیقی ریاضی و معماری
فصلنامه علمي - پژوهشي شماره بیست و چهارم تابستان
5. روسن تطبیقی جهتت گیزی شبستان در متاجد
سنتی و معاصر
شماره 26 / سال دهم/ پاییز1392/تحلیل هندسی معماری
مسجد شيخ لطف الله اصعهان ...3-407
صفحه 33:
منابع ومآخذ
5. _https:/iwww.kojaro.com/2018/12/14/166929/sheikhlotfollahmosque-virtual-tour/
https://www.koiaro.com/attraction/7425-%.d9%85%d8%b3%dB%acHdB%aF-%d9%B4%
108%B4%DB%EC%DB
صفحه 34:
منابع ومآخذ
114 httos://arandtour.com/news.cimtid=927
15. httos://schools..ias.ir/index, pho/subjective-contents/62-art-research/913-noor-dar-me
وج ا تحت ور
۷
(1
DE%8C%D8%81/amp
17.,https://pinorest.com/maajsheikh-lotfollah-mosaue/
16 blips: /tarinyab-com/media/showarticle/20/%.D8%A8%-D8%B 19-0 8%8 19-D8%839.D8
19.htto://Ihonar2memari,bloafa.com/post/81
20.httos://archinect.com/features/article/29553480/safavid-surfaces-and-parametricism
21 httoss//fa. wikipedia orq/wiki/4D8%AE%D8%B7_%D8%AB%D9%86%D8%A7%DB%EC
BEC
22. httos://article.tebyan.net/211734/%D8%AE %D8%B7-%4D8%AB%D9%86%DB%A7%DB,
وی ارهز عون هی ی G 05 ا ف Daa Bey DEY ATEDS
0
من دس دی هه عم و و ۵12,0۳9 ی
https: //fa. wikipedia, orq/wiki/9%0D9%85%D9%82%408%B1 %D9%86%D8%B3 ,24
صفحه 35:
منابع ومآخذ
۵5۹۵۵۵۹۵۵۴۹۵۵۵۵۵ ۹۸۵۹۹ 89۵۵1۹۵۵۵۹۵۵۵ هواک زوین ها ع ها ها عم 25
0 2
26. https://fa. wikipedia. orq/wiki/9%D8%B4%D8%A8%DB%A7%DA%AS
27: هل عم wikipedia. ora wiki/%DA%A9%DB%A7% 08% B4% DBY%EC%E2%BO%BC% DAY
‘ADVDEVATS 7 "BY BS TDE%,
EO%DE%BINDITED
28. httos://archilearn, net/blog/%DA%AG%DB%AT%D8%84%D!
BI AAGDE%E TDS
"8-94
BYSDAVAF-7DA%E6%DE%EC SESE