صفحه 1:
7 بررسی تطبیقی خلقت انسان از دید گاه غرب و اسلام SR de ol ee Eel) 1 دانشجو: رضا ابراهيم زاده

صفحه 2:
جگونگی خلقت انسان چگونگی خلقت انسان در زمره مسائل دیرین وباستانی است که شلید از زمان پیدلیش انسان مورد بعث و بررسی قرار گرفته است.با نگاهی کوتاه جه کتابهای آسمانی ادیانی چون بهود» مسیحیت و سلام» قدمت لین بحث به خوبی نمایان می شود.

صفحه 3:
آفرینش انسان در قرآن " هر دسته از ایات آفرینش» به یک جهت از خلقت انسان پرداخته‌اند.به عنوان نمونه»برخی از ایات خلقت نخستین انسان؛ یعنی آفرینش آدم از خاک را بیان می‌کند. بعضی دیگر از ابات»هر انسانی را از نطفه می‌داند؛ بعنی مبداً آفرینش انسان را یک اعتبار از خاک و به اعتبار دیگر از نطفه می‌داند.

صفحه 4:
عوالم خلقت انسان در این باره تعبیرات متعددی در قرآن بچشم می خورد که در ذیل بدان پرداخته می شود: ال مراحل ششگانه تکامل جنین در رحم مادر در آیه ۱۳ و ۱۳و ۱۴ سوره موّمنون به مراحل ششگانه تکامل جنین در رحم مادر اشاره شده است که عبار تند از: | مرحله نطفه و علقه و مضغه و گوشت و استخوان و مرحله نفخ روح | ( دمیدن روح در کالبد) البته در ‎cc‏ نهای که برای آفرینش انسان در آیه فوق ذکر شده است ‏ اما هنگامی که به آخرین مرحله وک زىء توأم با تربیت آن است » این تعبیر نشان میدهد که مرحله اخیر؛ با مراحل قبل» کاملاً متفاوت است» مرحلهای است مهم که قر آن از آن سر بسته یاد کرده

صفحه 5:
عوالم خلقت انسان ما به آن آفرینش تازهای ۵ادا بل فاصله پشت ‎Gd IS LAT yu‏ الخالقین» میگوید. لین همان مرحلهای است که جنین وارد للم حیات انسانی میشود» حس و حرکت پیدا میکند » وبه جنبش در میلید که در روايات اسلامى از كن تعبیرسبه مرحله نفخ روح شده است.

صفحه 6:
عوالم خلقت انسان ‎٠‏ اين جا است كه انسان با یک جهش بزرگ» زندگی نباتی و گیاهی را پشت سر گذاشته, و گام به جهان حبوانات» و از آن بر تر به جهان انسانها میگذارد» و فاصله آن با مرجله قبل آن قدر زیاد است که تعبیر از آن با جمله «ع خلقنا» کافی نبود و لذا «م آنشآًنا» فرمود. در اینجا است که انسان » ساختمان ویژهای پیدا میکند که او را از همه جهان ممتاز میسازد» به او شایستگی خلافت خدا در زمین میدهد. ‎

صفحه 7:
عوالم خلقت انسان

صفحه 8:
Re Pe oe oa در آیه ۱۱ سوره فاطر هفت مرحله از مراحل آفرینش انسان طرح گردیده است: -خاک:«و ‎paul ait‏ من نْ راب» خداوند شما را از خاک آفرید.»" ۲-ز نطفه:« نم من فْطفه سپس از نطفه.»

صفحه 9:
1 or Es ب ۳- مرحله زوجبت:«م جعَلکم آَژواجاه بعد از آن شما را به صورت همسران یکدیگر در آورد.» | و۵ - بارداری مادران وف حمل ‎HoT‏ «و ما تخمل من آنثی و لا تضع الا بعلمه» هیچ جنس ‎ar ees ed Ce se‏ تكد لكر بده علم پروردگار»»

صفحه 10:
Pe) ‏رف‎ ۶و ۷- مراحل مختلف عمر و فزوفی 3 , کاستی آن بر اثر عوامل مختلف: «و ما عم من مُعمَر و لا فص من مره الا فی کتاب» هیچ انسانی عمر طولانی نمیکند » و هیچ کس از عمرش کاسته نمگوددهمکر این که در کتاب علم خداوند ثبت است و از قوانین و برنامههائی تبعیت میکند که حاکم بر آنها علم و قدرت اوست»

صفحه 11:
Pe) ‏رف‎ | البته در آیه شش سوره حج مراحل هفتگانه زند کی انسان بکونه ای دیگر بیان شده است که در ذیل به توضیح آن می پردازیم: | نخست زملنی که خاک دود مرحله دوم مرحله نطفه است» خاک لین موجود ساده و پیش با افتاده و خللی از حس و حرکت و حیات تبدیل جه نطفه میشود» جللب لین که انسان بعد از تولد معمولا یک حرکت آرام و تدربجی را که ببشتر شکل تکامل كفس دارد تلقب كنت در خللى كه حركت وك محيط رحم همراه جا جهشهاى سريع و دكركون کننده کیفی است.

صفحه 12:
۱ oe Be ‎٠‏ در مرحله سوم نطفه به مرحله علقه میرسد و سلولهای آن هم چون یک دانه توت بدون شكل در كنار هم قرار میگیرند که آن را در زبان علمی «مورولا» می نامند. ‏در مرحله چهارم کم کم جنین شکل یک قطعه ‏گوشت به خود میگیرد بی آن که اعضای مختلف بدن در آن مشخص باشد. ‎

صفحه 13:
2100101000000 | اما ناگهان در پوسته جنین تغییراتی پیدا میشود» و شکل آن متناسب با کاری که بايد انجام دهد تغییر مییابد و اعضای بدن کم کم ظاهر میشود» اما جنین هائی که از این مرحله نگذرند و هم چنان به صورت سابق و با ناقص بمانند ساقط میشوند و از رده خارج میگردند» جمله "مَحلقَةٌ و غیر مَحلقَه" ممکن است اشاره به اين مرحله ‎WAL‏ يعنى کاملّ الخلقه و غب رکامل الخلقه.

صفحه 14:
Rr PR espe 1 سيسببه ‎Lal yo‏ سه گلنه پنجم و ششم و هفتم جنین که بعد از تیلد صورت میگیرد بعنی طفولیت و بلوغ و پیری اشاره کرده است. | لین نکته نیز لازم.به یاد آوری است که تولد انسان از خاکبه صورت یک موجود زنده خود سیک جهش بزرگ است؛ و مراحل گوناگون جنین همه جهش هایپی دربی محسوب میشهند» و نيز تیلد انسان از مادر» خود جهش بسیار مهمی است» و مراحل بلوغ و کهولت نیز جهش محسوب میشوند

صفحه 15:
مراحل هفتكانه زندكى ۱ ‎tals oa 3‏ الانسان من لاله من طين» عا انسان را از چکیده و خلاصهای از گل آفريديم«ثمٌ جعلناف نطفف فى قرارٍ مکین.» سپس او را نطفهاى قرار داديم در قرارگاه امن و امانی. ‎

صفحه 16:
مراحل هفتگانهزندگی انسان ن آيه به آغاز وجود همه انسانها اعم از ‎OT‏ ‏ار ۳ ‎ese aun:‏ تردن ‎He‏ ‏1 برحاسنهاند؛ اما در دومين ابه به تداوم سل دم از بق تركيب نطفه نر و باده و فرار گرفتن در هم توجه ميدهد» در حقيقت ابن دحث» شبيه ۵ آیات ۷ ‎at ۳7 colonel sie tah,‏ ‎Giles aie‏ العلقة" ‎ad‏ مخ المضة عظانا دعسن ‎ie‏ و بعد أن ‎ae‏ دهد 3 گوشت "پوشاندیم»و در بای بان مرح که درون هرن مر | ی آو را ‎Sees‏

صفحه 17:
سرچشمه حیات و زندگی انسان ٍ آيا انواع گوناگون جانوران و گیاهان از آغاز پیدلیش_به همین صورت با مشخصات و ویژگیهای مستقل و جداگلنه ای پدید آمده لند وبه همین ترتيب به تولید مثل و ازدیاد جمعیت پرداخته اند؟ رٍ آیا همه انواع موجوداتبمیکسیا جند نوع ساده و يست باز گشت کرده و در اثر عوامل مختلف محبطی و طبیعی شکلهای متنوعی پیدا نموده و قّن گاه با عيكت تدربجیبه صورتمای کلمل تری تبدیل شده ‎Ay‏

صفحه 18:
بخش دوم: دیدگاه ‎Sera‏ ‏خلقت انسا

صفحه 19:
ی " نظریه اول که در گذشته بسیار مورد توجه بوده تحت عنوان مکتب فیکسیسم با ثبات انواع و نظریه دوم که در اوایل قرن نوزدهم میلادی مورد توجه ‎oly‏ شد مکتب ترانسفورمیسم يا تبدیل انواع نام دارد. ‎٠‏ دیدگاه اول قائل به انواع خلقتهای مستقل است بدين معنا كه انسان از انسان و سایر حیوانات از انواع خودشان بدید آمده اند ولی دیدگاه دوم منشا پیدایش انواع کنونی را مستقل نمی داند ‎

صفحه 20:
۱ nce پیروان نظریه تبدل انواع در اثر نگرشهای متفاوت به ساختهای گوناگون طبیعت به رویکردهای مختلفى دست يافته اند. أما در اين ميان بنج مكتب عمده وجود دارد كه بدين شرح است: مکتب لامار کیسم نئولامارکیسم داروینیسم ننوداروینیسم و مکتب طرفداران جهش و موتاسیون

صفحه 21:
‎ball‏ سا ‎٠‏ لامارک جانور شناس فرانسوی نخستین زیست شناسی بود که فرضیه تحول را تا حدودی بر پایه علمی استوار کرد وی در سال ۱۸۰۱ نظریه خود را با انتشار کتاب «فلسفه ی جانور شناسی» اعلام نمود. ‏کوهر کلام لامارک در این است که تغیبرات محیط موجب تغیبر اعضاء می شود یعنی موجود زنده برای زیستن مجبور است بعضی از اعضای خود را بیشتر به کار اندازد. و با تقویت و رشد برخی از اعضا و تحلیل اعضای دیکر به زندگی و حبات خود ادامه ذهد. ‎

صفحه 22:
‎ball‏ سا ‏جه طور کلی موجودات‌با استعمال کمتر برخی از اعضا آنها را ضعیف و گاه نابود صی کنند و با استعمال و بکارگیری بیشتر برخی از اعضاء دیگر آنها را تقویت نموده و گاه اعضای جدیدی ظهور ی يابند و در نهلیت لین تغییرهای اکتسابی» از طریق ورلت_به نسل های بعدی جاندار انتقال می ‎wh‏ ‏علت دیگر لین تحول میل و اراده جاندار است كه می خواهد خود را با محیط تطبیق دهد. ‎

صفحه 23:
ی وس فرضیه نئو لامارکیسجبه همت گوپ طبیعی دان آمریکلیی جه عرصه دلنش زیست شناسی پای نهاد. لین تنوری-با نظییه لامارک در زمینه تبدل انواع و نقش عواملی چون شرلیط محیطی» استعمال و عدم استعمال عضو و انتقال صفات اکتسابی همخوانی کامل دارد.

صفحه 24:
مكتب ذفنو لاما ركيسم اين مكتب در زمينه اراده و تمايل جانداران براى تغییر شکل با مکتب لامار کیسم هم آهنگ نیست. در حقبقت اين مکتب اعنقاد دارد که تاثبر مستقیم و بدون واسطه محیط باعث تغییرات در جانداران می کردد و نه اراده و تمایل آنها.

صفحه 25:
مکتب داروینیسم ‎J‏ سومین مکتب جه چارلز داریین زیست شناس انگلیسی تعلق دارد. ‎aa‏ پزشکی و سپس علم دین نساخت. شه همین دلیل او ‎colw oly‏ جهان دریاها و خشکی ها را پیمود و در جگونگی خلقت گیاهان و جانوران کنجکاوی کرد وچس از بیست سال بررسی نتلیج مشاهدات خود را تحت عنوان نظریه تحول انواع ارائه داد.

صفحه 26:
مکتب داروینیسم ‎٠‏ او در این نظریه نتيجه گرفت که تمام موجودات در اثر تکامل به یکدیگر مبدل شده اند و هیچ موجود بدون مقدمه و به صورت دفعی آفریده نشده است. ‎٠‏ داروین در نخستین اثر خود درباره منشا پیدایش انسان مطلبی ارائه نمی کند ولی در سال ۱۳۷۱ بحث نسبتاً مفصلی درباره ی منشا پیدایش انسان در کتابی به نام «تبار انسان» ارایه می نما ید. ‎

صفحه 27:
مکتب داروینیسم او صفات ممیزه انسان مانند کیفیت صورت» حرکات دست وپاء ایستادن و صفات نفسانی از قبیل تصور» تخیل, تعقل و صفات معنویی مانند نوع دوستی» محبت ایثار و غیره را بر اساس تغییر تدریجی نياکان آدم نمای انسان و حتی حیوانهلیی نظیر میمون توجیه و تحلیل نمود دارمین اختلافهای انسان و حیوان را چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روحی کمی‌سی دانست و به تفاوت کیفی اعتقاد نداشت

صفحه 28:
دوره هاى بيدايش جانداران > اولين دون ه: دو يون سال طول كشيده و زمين فاقد 0 ی 5 طول کشید: از آثا ره دوم: هزا ‎re‏ ه وزمين از اثار ‎fs Aas Sige‏ ات پست دریابی بهره مند قور ة سوم سيصوع شصت بون سل طول د ‎shill‏ بستان و بی مهر = . دوره هفتصد 0 ‘ پساندآ ‎in‏ و برندکان تعقق تحقة میلیون * سل پنجمین دوره: ‎ime Je hei:‏ دات كا یک ن ‎bw‏ ‏هس ‎yee‏

صفحه 29:
ee er ree ae) | مهمتیین پیش فرض های مربوطبه فرضیه تکاملی داروین بدین شرح است: | اصل علیت: در دنبای جانداران هیچ روبدادی بدون | اصل حرکت: دنیای جانداران پیوسته در حال دگ رگونی است. | اصل تبدیل تغیبرات کصی به کیفی: در دنبای جانداران تغیبرات کمی منجربه تغخییرات کیفی می شوند.

صفحه 30:
ee er ree ae) ‎٠‏ اصل بقای ماده و انریی: میان دنیای جاندار و بی جان تبادل ماده و انریی روی عی دهد و هیچ چیزی از میان نخواهد رفت. ‏اصل ترکیب: اجزا تشکیل دهنده دنیای جاندار پیوسته‌با هم در کشلکش بوده و سرانجام در هم ادغام‌عی شوند. از لین ادغام» ترکیب نوینی‌پا به عرصه‌هستی می گذارد. ‎

صفحه 31:
۱ ie) BLE Te قاثیر محبط: داروین این اصل را از لامارک گرفته است. تغیبرات تصادفی: داروین اعتقاد دارد تغیبراتی که در جانداران رخ داده بر حسب تصادف روی داده اند و تغییرات رخ خواهند داد حال منشا آن هر چه می خواهد باشد.

صفحه 32:
۱ ie) BLE Te تنازع بقا: ‎cg slo‏ برای توضیح لین اصل می نویسد: تبه هنگام قحطی دو گوشت خوار برای به دست آوردن خوراک برای زنده ماندن‌با هم به نبرد بر می خیزند او لین دیدگاه را از مالتوس اقتصاد دان اخذ کرده است.

صفحه 33:
۱ ie) BLE Te اصل استعمال و عدم استعمال: داروین این اصل رااز لامارک اخذ کرده است. او اعتقاد دارد در جانداران استعمال» موجب تقویت و بسط برخی از بخشها شده و عدم استعمال در آن کاستی می دهد. و تغیبراتی از این قببل ارثی است. < او در این زمینه مثال شتر مرغ را ارائه می کند.

صفحه 34:
۱ ie) BLE Te ‎٠‏ اصل انتقال صفات اکتسابی از طریق ورائت: هنگام تغییر در شرایط محیطی و زیستی» در موجودات جاندار تغیبراتی يديد مى آيد كه و این اثرات کوچک روی هم جمع شده و نسل به نسل تقویت و تحکیم می شود. ‏انتخاب اصلح یا بقای انسب: وی این اصطلاح را از اسپنسر اخذ کرده است. بدین ترتیب طبیعت امور مضر را دور می اندازد و چیزهای مناسب و خوب را نگهدار می کند تنها ا رگانیسمی موفق به ادامه زندگی خواهد شد که مشخصاتی داشته باشد که او را در نبرد زندگی باری کند. طبیعت خود موجودات ناکامل را معدوم می کند ‎

صفحه 35:
داروين و انسان داروین اختلاف انسان و حبوان را کمی میداند و به هيج وجه به تفاوت کیفی اعتقاد ندارد.بنابراین مطلب احساسادراک» عاطفه؛ انكيزه» هيجان» حب و بغض و ... به صورت ابتدایی و گاه تکامل بافته در حیوانات پست وجود دارد. ‎٠‏ داروین در تبدیل میمون آدم نم به انسان برای عامل جغرافیایی و اقتصادی سهم برابری قاثل بود.بدین صورت که انسان در هنگام کم شدن مواد غذایی در میدان تنازع بقاء به تنوع جویی در تغذیه عادت کرد و با تبديل كياه خواری مطلق به تغذیه مختلط از گوشت و گیاه قدم اساسی به طرف تکامل برداشت. ‎

صفحه 36:
eS FOL SSL در این بخش برخی از مهمترین انتقاداتی که به نظر یه داروین منتسب شده است ارائه می گردد: توتولوژیک بودن نظریه داروین: داروین اعتقاد دارد در زمان» مکان و اقلیم خاص گروهی از جانوران که شایسته ماندن نباشند حذف می شوند و آنهایی که شایسته ماندن هستند, حفظ خواهند شد.

صفحه 37:
eS FOL SSL ‏حال يك سوال اساسى مطرح مى شود و آن اين است‎ اكر ببرسيم كدام جانور است كه حفظ خواهد شد؟ باسخ اين است : آن كه شايسته تر است. و اكر بيرسيم كدام جانور شايسته تر است؟ جواب اين خواهد بود: آن كه حفظ خواهد شد. نتيجه اين مى شود كه جانورى حفظ خواهد شد كه حفظ خواهد شد.بنابراين نظريه انتخاب طبيعى هيج كونه ضابطه و معيار براى تمييز جانور ماندنى از نماندنى ويا شايسته از ناشايست ارائه نمى دهد.

صفحه 38:
eS FOL SSL دوم: اگر مسئله تبدل انواع» یک قانون کلی باشد پس چرا برخی از جانداران به نوع دیگری بدل شدند و برخی دیگر از همان جانداران در همان سرزمین بدون تغییر باقی ماندند؟ به عناون نمونه چرا در تاریخ تکامل زیست شناسی برخی از افراد میمون نما به انسان تبدیل شدند ولی بعضی دیگر به جای خود باقی ماندند؟

صفحه 39:
eS FOL SSL سوم: اصل اننقال صنات اکتسابی به نسلهای بعدی توسط ورات اهر وزه توسط دانشمندان جثبی شنای ابطال شده است. آنها در آزمایشهای خوده موردی مانند قطع عضو بیماره استفاده و عدم استفاده از اعضاء را طی ۲۲ نسل متوالی بررسی کردند؛ ولی هيج گاه انتقال اکتسابی را نتیجه نگرفتند.تنها تغییرات موجود در سلولهای جنسی قابل انتقال به نسلهای بعدی است.

صفحه 40:
eS FOL SSL تحقیقات صورت گرفته: مطلبق نتایجی که از آزمایشهای (20(0) متعلقبه یک انسان نئاندرتال متعلقبه یکصد هزار سال پیشبه دست آمده است» از نظر ژنتیکی» هیچ شباهتی با 20200 میمونهای شبیه انسان که گفته هی شد اجداد فعلی انسان هستند» وجود ندارد در حللی‌که شباهتهای بسیاری بين اين انسان و انسان فعلی وجود دارد.

صفحه 41:
‎PLY elec!‏ سا ‏اين مکتب توسط آگوست ویسمان جانور شناس آلمانی بنا نهاده شد. وی انتقال صفات اکتسایی را به نسلهای بعدی مورد نقد و انکار قرار داد و سلولها را به دو دسته ژرمن( جنسی) و سوما( کالبدی) تقسیم کرد. ‎To ‏از نظر ویسمان» چون سلولهای کالبدی پس از‎ <٠ ‏جاندار نابود می شوند» تغییرات اکتسابی توسط آنها به‎ ‏سایرین منتقل نمی شود و فقط تغیبرات موجود در . . ‏سلولهای ژرمن که در غدد تناسلی قرار دارند» اثربخش و قابل انتقال مي باشند. آنها این ماده ی ارقی را جاودانى» غير قابل تغییر و مستقل از شرایط محیطی می دانند. ‎

صفحه 42:
رل رل ‎ee‏ این نظریه بررآن است که دگ رگونی‌های دفعی و ناگهانی ژن ها باعث تغیبرات موروثی در جانداران می شوند. این نظریه توسط هوگو دوفریس ‎LF‏ شناس بلژیکی مطرح شد. او ادعا کرد که تغیبرها به صورت دفعی و ناگهانی و از طریق ژن‌ها به نسل بعدی منتقل می شوند.

صفحه 43:
9319 S398 GRaoly الف- تعارض دارو بنیسم با خداشناسی عده اى از انديشمندان غرب براين اعتقادند كه تئوری داروین با خداشناسی در تضاد است زیرا آن را در تعارض با برهان اتقان یا هدف شناختی می دانند. خلاصه این برهان چنین است: " جهان نمایان گر نظم هدفمند است بنابراین باید پدیدآورنده آن طراح هوشمند با مدبر حکیم باشد."

صفحه 44:
9319 S398 GRaoly ویلیام ریپلی متکلم و فیلسوف انگلیسی‌حی گوید: لگر کسی در در جزیره ای برهوت‌یک ساعت پیدا کند» حق دارد چنین بیندیشد که موجودی هوشمند ّن را ساخته است. طبق نظییه تکلمل» ساختارهاي ارگانیک امروز نیز بر اساس فرآیندهای صرفا طبیعی ار گانیسم های بسبار ساده تر برامده اند

صفحه 45:
9319 S398 GRaoly عقیده تحول انواعبه هر صورتي که باشسبا اصل توحید و خداشناسی مخالفتی ندارد» چه نظمی بالتر از لین که پروردکار از یک موجود تک سلولی ‎cool‏ انواعی از موجودات متنوع و گوناگون را خلق کرده است. از سوی دیگر نظام آفرینش تنها به جانداران و كياهان انحصار نداردتابا تثورى تكاملى بتوان دست از تدبير حكيملنه ى الهى شست. جكونه مى توان با اصول داروینیسم» نظم در جهان الا و 4 سیارات را توجیه و تبیین کرد؟

صفحه 46:
22001000000 ‎٠‏ داروين تكامل انسان را محصول تغييرات اتفاقى و تنازع بقا دانسته است؛ بنابراين حتى حس اخلاقى انسان كه يكى از متمايزترين قوه هاى او به حساب می آید نیز از انتخاب طبیعی نشات می گیرد. ‏والاس یکی دیگر از زیست شناسان برخلاف داروین مدعی است که انتخاب طبیعی نمی تواند ساختار مغزی قدرتمند انسان را توجیه کند؛ زیرا انتخاب طبیعی فقط می تواند به انسان وحشی مغزی بدهد که اند کی فراتر از مغز میمون باشد. ‎

صفحه 47:
ديدكاه قرآن ذر ابن رابطه ديدكاه قرآن در اين زمينه جنين است: ‎-١‏ انسان داراى دو ساحت سفلى و علوى استء» بعد اول او رلبه بدی‌ها و زشتی هاسی کشلند و بعد دوم هدليت كر انسان به سمت خوبی هاست» بنابرلين انسان وقتى.به مرحله كمال راه يافت ارزشمند مى شود. ‏۳- انسان در تکلمل لین دو ساحت داراى صفت اختبار و انتخاب گری است. ‎

صفحه 48:
ديدكاه قرآن ذر ابن رابطه 0 کر اشرفیت ارزشی و اخلاقی باشد» شرافت ارزشی انسان» به افعال اختیاری او بستگی دارد. ۴- معیار حقبقت انسان» روح و روان اوست, نه جسم او در لین صورت» حتی لگر هم لین انسان» از میمون‌یا جاندار دیگریسبه وجود آمده باشد» در شرآفت انسانی او هیچ تاثیری نخواهد داشت.

صفحه 49:
ear SS ee Tee Bll یکی دیگر از چالشهای نظریه ی داروین تعارض آسن با ارزشهای اخلاقی است. داریین در بعضی از آثارش قلثلبه این است که هر کاری که بشر انجام حی دهد ‎ey‏ است حتی لگر ارزشهای اخلاقی باشد.

صفحه 50:
۱۳ od te Bol در مقلبل لين رويكرد» بعضى ديكر از متفكران» تعارضي مذكور رأ رد كرده و مى نويسند: « ارزشهای اخلاقی» مربوطبه عقل و روح استمنه به جسم وِتن؛ جون برترى انسانبه عقل و خرد اوست بليد در تبيين ارزشهاى اخلاقى از نيروى اخلاق و خرد بهره گرفت و صلاح و فساد فرد و جامعه را با قیاسهای عقلی سنجیدکنه لین که کور کورلنه قوانین طبیعت راکه مریوط سبه موجودات نازل‌ستر از انسان است بدون محاسبه در زندگی پیاده کرد.»

صفحه 51:
رویکرد بسا وم رل ‎٠‏ دکتر سحابی و مهندس بازرگان برگن لند که نه تنها آبات مربوطبه پیدلیش انسان؛ تعارضی با نظییه ی تکاملی داریین ندارد بلکه اسلام دقیقاً با پیشر فتهای علمی» هماهنگی دارد. ‏انهلبا استنادبه لیه ۳۳ سورهتل عهران بیان می کنند که: آدم از مبان انسانهای هم زملنش به واسطه برخرداری اش از علم و تکالیف الهی» برگزیده شده است. بنابرلین زننگی بشر دارای دو دوره است. ‎

صفحه 52:
رویکرد اندیشمندان اسلامی درباره ی آفرینش انسان دوره اول: مربوطبه چندین میلیون سال از اوایل خلقت انسان است. در لین دوره» بشر فقط شکل وهیکل انسانی را داشته لماهنوز دارای تشخیص و تمییز نشده است. بنابرلین غیر مسئول بوده است. دوره دوم؛به واسطه قدرت تشخیص و اختبار» مسئول و مکلف می گردد.

صفحه 53:
رویکرد اندیشمندان اسلامی درباره ی 20 2 آیه ی ۳۳ سوره یل عمران: ” ان الله اصطفى آدم و نوحا و كل ابراهيم و 2ل عمران على العلمین* از سوی دیگر حی توان‌به یه ی ۱۱ سوره ی اعراف اشاره کرد که نشان دهنده تدریحی بودن خلقت انسان است.

صفحه 54:
رویکرد اندیشمندان اسلامی درباره ی آفرینش انسان ‎٠‏ «و لقد خلقناکم شم صورناکم شم قلنا للملائکه اسجدو ل آدم فسجدوا الا ابلیس لم یکن من الساجدین» ‎٠‏ حاشما را آفريديم و سپس شما را شکل دادیم و سپس فرشتگان را گفتیم که آدم را سجده کنید» چس سجده کردند غیر از شیطان که از سجده کنندگان نبود. ‎

صفحه 55:
بررسی نکات مهم از آیه مذکور الف) معنای کلمه ی خلق» ایجاد و تشکیل چیزی از چیز دیگر که قبلا وجود داشته است می باشد. ب) کلمه‌ثم بر ترتیب زملنی» بعنی تقدم و تاخر دلالت داردگپس شکل يافتن انسان» مدت هلپس از خلقت اولیه صورت کوفته است؛ در نتبهاسپس از خلت اولیه انسان ازگل و طی مرلتب و مدارج گذشته‌سبه هیکل و صورت کلمل انسانی تبدیل شده است. در لین مرحله» هنوز آن چیزی که باعث تمییز انسان از سایر موجودات است وجود ندارد. و آدم مدتی تحت تعلیم الهی قرار گرفته است و خدامنسبا علمی کمبه او آموخت او و نسلش را دارای تمبیز و اختیار گردانید.

صفحه 56:
تقسیم بندی آبات قر آنی از خلقت انسان مجموعه بررسی‌ها نشان.می دهدکه ‎OUT‏ قرانی در زمینه خلقت انسان راحی توان‌به پنج گروه تقسیم بندی کرد: گروه اول: آیلتی که از آن برای اثبات عقیده ی تکامل استفاده شده است. برای نمون: ” و الله خلق کل دلبه من ماء فمنهم‌هن یمشی علی بطنه و منهم‌من یمشی علی رجلین و منهم یمشی على اربع يخلق الله ما يشاء

صفحه 57:
FO ea Been FL ee ee ‎٠‏ و خدایند تمام جنبندگان را از لب آفرید؛ پبس برخی از آنها بر روی شکم خود؛ ( خزندگان)» و 4 برخى بر دوبا و برخى بر جهار پای ‎ey,‏ ‏روند» خداوند هر آن جه بخواهد مى ‎PT‏ ‏گروه دوم آبلتی است که آدم را نخستین انسانی که خدا آفریده و حوا را دومین فرد معیفی می کند که سایر افراد ‎ar‏ تب باشند. ‎

صفحه 58:
FO ea Been FL ee ee لین دسته از آبات برای اثبات عقبده خلقت مستقل مورد استناد قرار گرفته اند. نمونه:" وحو الذی انشلکم.هن نفس واحده فمستقر و مستودع قد فصلنا ال آبات لقوم بفقهون". منظور از لين نيه لين است كه خداوند شما را از آدم آفييسيس كروهى از شما در صلب يدران يا رحم مادران مستقر مى باشيد و كروهى از شما در روز قيامت در كورها به وديعت نهاده شده اید.

صفحه 59:
۷۳ Bere FL Ree eee معنقدین‌به تکلمل» آیه را چنین تفسیرمی کنند که مراد از نفس واحد» همان موجود زنده نخستین از موجودات تک سلولی است که تمام موجودات زنده از کن‌به وجود آمده وبا ترکیبات و فعل و انفعالات» به صورت انواع مختلف جانداران و سرانجام به صورت انسان درامده است.

صفحه 60:
۷۳ Bere FL Ree eee كروه سوم:كه از ‎LAT‏ هيجيك از دو عقيده را به تنهلیی نمی توان برداشت کرد. و فيز مى قوان این آبات را به هر یک از آن دو نسبت داد ... ‏نمونه: و الله خلقكم من قراب ثم نطفه و‎ ٠ و خدایند شما را از خاک و سپس نطفه بیافرید ۰۰۰

صفحه 61:
‎pe‏ دز دی = يات قر نى از خلة نو ‎53 ‎lex ge ‎1 se ‏سر بلتی که خلت ۸ اس ای دش ‎ra‏ خلقت اف ‎se ‏عي‎ ‎9) ‎a gc as ode ‏سلاله‎ aa ‏د‎ ‎١نيط ‏هن‎ ‏ثم‎ ‎ID ‎re, ‏“اسان دا از‎ ‏رت‎ : ‏ا‎ ome RAED ‏وان یی ملق وت‎ 0 ‏أن‎ yest ‏يسيس "و‎ ‎8 ‎ere gen a ‏وجود ‏وردیم. ‎

صفحه 62:
۷۳ Bere FL Ree eee گروه پنجم: آبلتی هستند که درباره ی مسائل مربوط به آدم» غیر از مسئله ی چگونگی خلقت او سخن می گوید. نمینه: " و اذ قال یبک للملانکه لنی جاعل فی الارض خلیفه" ون گاه که پروردگارتبه فرشتگان گفت که من جانشینی را در زمین فرار می دهم.

صفحه 63:
تاثيرات نظريات مرتبط با بيدايش انسان در مه كت تلوری وابستگی منلبع: لین تئوری توسط جفری پفر و جرالد سالانیک در سال 1۹۷۸ ارائه شد. لين تئورى مويد لين نكته است كه محيط عامل اثركذار قوى بر فعاليتهاى سازمان است. بيش فرض اصلی لین تئوری لین است که: سازمانها از طریق محیط کنترل می شوند.

صفحه 64:
تاثيرات نظريات مرتبط با بيدايش انسان در ‎nC Sy‏ لت تلوری بوم شناسی جمعیت سازمانی پیش فرض لین تنوری نیز لین است که سازمانها برای کسب منلبع مورد نیاز به محیط وابسته اند.در هر دو تئوری این وابستگی قدرت زیادی به محیط می دهد. در تلوری بوم شناسی جمعیت سازمانی» فرض‌سی شود که محیط یک سازمان دارای قدیتی است كه حى تواند از میان گروهی از سازمانهای رقيبء سازمانهایی را انتخاب کند که نیز محیط را به بهترین وجه بر آورده می سازند.

صفحه 65:
دیدگاههای سنتی به مدیریت و ارتباط آن با تا فرض اساسی لین مکتب لین است که انسان منطقی است و افرادبا انگیزه های مادی به کار هی پردازندو فرصتهای فراهم شده برای خود را ‎an‏ طور منطقی بررسی حی کنند و برای به حداکثر رساندن منلفع شخصی به هر اقدامی دست می زنند.

صفحه 66:
NE ed IC tal لین دید گامبه علمل انسانی در محیط کار توجه دارد. فرض اصلی لين رهيلفت جنين 9 که انسانها اجتملعی و خودشکوفایند» فرد در محیط کار در جستجوی ارضاء روابط اجتماعی لست و به فشار گروهی پاسخ می دهد. نمینه: تلوری و ۲ : مدیر مبتنی بر مفروضات تئوری اول از محر کهای مادی استفاده می کند در حللی که در بخش دوم‌عی تواند هدفهای فردی و سازمانی را تشویق می کند.

صفحه 67:
دید گاههای مکاتب سیستمی و اقتضایی نظریه پردازان لین مکلتب بر لین باورند که انسانها موجودلتی پیچیده و تحول پذیرند و نبازهای متعدد» متنوع و متغیری دارند. آنها گستره استعدادها و توانائیهای آدصی را قابل بهبود و توسعه حی دانند؛ از لین رو توصیه می کنند که مدیران و سازمانها بلید متناسب با تفاوتهای فردی کارکنانشان» مجموعه متنوعی از راهبردهای مدیریتی و فرصتهای شغلی را برای آنها فراهم آورند.

صفحه 68:
eee ered eC Ltd) ‎٠‏ در دیدگاه اقتضلیی بر اجتناب از اصول مطلق گرایی توجه می شود. ‎

صفحه 69:
نتيجه كيرى نهايى از تئوريهاى مديريت غرب بيشترين تاثير برتئوريهاى مديريت معاصر از فلسفه اصالت عمل نشات كرفته است. نکات زیر بسیار قابل توجه است: ‎-١‏ در نگرش فلسفی سعی حی شود تا دو جریان فلسفی «فردگرلیی» و «تجربه گرلیبی» تلفیق کردند.فلسنه اصالت عمل عمدتاً متلثر از نظربه تکلصل داروین است و بر مبنای روشهای اماری نوین استدلال می کند.

صفحه 70:
نتيجه كيرى نهايى از تئوريهاى مديريت غرب درلين نكرش فلسفى .به امور هميشه از ديدكاه عامل نكريسته عى شود بعنى كن كه شناخت ذاتأبا عمل پیوستکی داره و بلیسبه تعوی با همل و فعللیت مرقیط باشد. در لین نگرشبه پیامدها و نتلیج عملی اهمیت داده می شود. بنابرلین ملاک معنی دار بودنبلبی معنی بودن» عملی بودن آنهاست ‎٠‏ لین دیدگاه بر لین باور لست‌که نماد و خودهر انسان در ‏طی فرآیند تجیبه و فعالیت اجتملعی شکل می گیرد. ‏یعنی ویژگیهای ناشی از فطرت انسانی انکار می شود. ‎

صفحه 71:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان