زمین‌شناسی و مهندسی معدنسایرتحقیق و پژوهشسایر

بررسی تغییر شکل حاصل از برخورد عربستان - اوراسیا را در ایران با داده های GPS

قالب حرفه ای، برگرفته از چند مقاله معتبر روز دنیا در حوزه زمین ساخت

مهندس صادقی

صفحه 1:

صفحه 2:
عنوان مقاله: شبکه‌ی جیپیاس تغییر شکل حاصل از برخورد عربستان - اوراسیا را در ایران زیر نظر دارد :نويسندكان مقاله ‎F, Nilforoushan1, F. Masson2, P. Vernant2, C. Vigny3, J.‏ ‎Martinod4, M. Abbassi5, H. Nankalil, D. Hatzfeld4,R.‏ ‎Bayer2, F, Tavakolil, A. Ashtiani5, E. Doerflinger2, M.‏ Daignieres2 P. Collard2, J. Chery TEHRAN 2;FRANCE 364/FRANCE S"TEHRAN #تهيه و تنظيم

صفحه 3:
تغییر شکل حاصل از برخورد عربستان - اوراسیا در ایران چکیده در این مقاله نرخ تغییر شکل پوسته‌ای در ایران به دلیل برخورد ع ستان - اوراسیا تخمین زده شده‌است. نتایج براساس داده‌های سیستم موقعیت یاب جهانی) ( 63۳5 هستند. پردازش داده‌های 625 براساس سیستم نرم افزاری >81] 610-]۵/۸0۷11) انجام شده است. 3/21

صفحه 4:
تغییر شکل حاصل از برخورد عربستان - اوراسیا در ایران اهداف مطالعه تعداد ایستگاه‌های 66۳5 ‎ees‏ ی انران حاضل از ۲۵ ایستگاه در ایران برخورد صفحه ى عربستان - اوراسيا ‏ل نر و كور و در قدران حاصل از فرورانش شمال سنگ کرمی اقیانوسی عمان‌به زیر جنوب شرقی ایران ‏۲ ایستگاه در عمان ‎ ‎ ‎ ‎ ‏میزان انتقال یا جادادن انرئی برخوردی درمناطق ۱ ایستگاه در ازبکستان مرکزی ایران ‎4/21 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 5:
تغییر شکل حاصل از برخورد عربستان - اوراسیا در ایران مقدمه .1 * مدل حرکت صفحه جهلنی ۸ 1-,۷1[]]. نرخ هم گرلیی(شمللی - جنوبی) را ۳تا ۳.۵ سانتی متر در سال را پیش‌بینی ‎Demetset al. 1900-1994) wis co‏ تغییر شکل ایران شامل کوتاه شدگی درون قاره‌ای,به جز حاشیه جنوب شرقی مکران است که در آن شمال سنگ کره اقیانوسی عمان به سمت جنوب شرقی ایران فرورانش می کند. درايران» بيشتر بين تغییر شکل در کمربندهای اصلی (زاگرس, للبرز.کپه داغ) و در طول گسل‌های امتداد لغز بزرگ در اطراف بلوک‌ها (کویر مرکزی ابران, بلوک لوت) و جنوب دربای‌خزر با خطر لرزه خیزی متوسط . دیده می‌شود. 5/21

صفحه 6:
نقشه‌ی توپوگرافی بزرگ مقیاس منطقه‌ی مورد مطالعه © ساختارهای بزرگ اصلی عبارت اند از کمربندهای کوهستانی (زاگرس. مکران. تالش, البرز, کپه داغ) و نواحی پایدار (آذربایجان. کوبر مرکزی ایران. بلوک حوضه‌ی جنوبی دربای‌خزر). * ایستگاه‌های 6*۳5 توسط مربع‌های کوچک (مربع سفید: شبکه فرانسوی - ایرانی؛ مربع سسیاه: ایسستگاه 5 نشان داده شده‌اند. ۰ دایره های کوچک نشان‌دهنده شهرهای بزرگ هستند.

صفحه 7:
تغییر شکل حاصل از برخورد عربستان - اوراسیا در ایران ۲ برنامه ریزی و اندازه گیری شبکه * چهار ابستگاه. 1۴1۸5 ,>591ل]]آدر عمان * برخی از ایستگاه‌های 2۳5) که قبلا در ایران ‎CHAB ,JASK 3‏ در جنوب شرقی نصب شده بودند در این پروژه مجددا مورد ایران(حاشیه ی مکران) به طور وبیّه برای به استفاده قرار گرفتند. دست آوردن و تخمین سرعت در رابطه با فرورلنش خلیج عمان.به زیر مکران برنامدیزی ۰ عملیات انجام پروه در دومرحله و درسال‌های شده‌بودند. 89 و ۲۰۰۱ انجام داده شدند. * کمربند للبرز و زاگرسبه ترتیب‌با چهار و شش ایستگاه پوشش داده می‌شوند. فقط بلوک لوت به دلیل مشکلات امنیتی پوشش داده نشده بود. 7/21

صفحه 8:
اولیرشکدجلبا ث: 66۳۹۰4 ذر-میتالیر ۱۹۹۹ انجام شد. ۶ ۲۸ ایستگاه اندازه‌گیری شدند. * به دلیل وجود تیم‌های آموزش دیده و استفاده از افت کننده‌های خوب. بیشتر داده‌های مورد انتظار عملا جمع آوری شدند. * بیست و دو ایستگاه در دو مرحله از چهار دوره ۴ ساعته بررسی شدند. بخش غربی شبکه در طول روزهای ۲۵۹ - ۲۶۲ و بخش شرقی در طی * داده‌های خام قبسل از پردازش بسه فرمت روزهای ۲۶۶ - ۲۶۹ اندازه گیری شدند. 6 تبدیل شدند. * اندازه‌گیری‌های پیوسته در شش ایستگاه باقیمانده (دو ایستگاه در عمان. یک ایستگاه در ازبکستان و سه ایستگاه در ایران) در طول ۱۱ روز فعالیت انجام شد. 8/21

صفحه 9:
كو ميكل حتطلزات::9:8.5) ور-اکتلیدسال ۲۰۰۱ انجام شد هممی ایستگاه‌ها بهجز ايستكاه 15ل در ازبكستان لبه * مرحلهی دوم عملیات در روزهای ۱-۲۸۱ ۲۹۱ دلیل مشکلات امنیتی پس از حملات تروریستی در برنامه ی ریزی شده بود. آمریکا) اندازه‌گیری شدند. ورایی عبلت سه استگاه جدید افزوده شد و در ‎a‏ حر يا و باس سسوم مجموع ‎“١‏ ايستكاه در طى لين عمليات بررسى شدند كه شدند: بخش غربى در طول روزهاى 2 ۷ ایستگاه مشترک با گروه اول بودند. ۴ (۰ ايستكاه) و بخش شرقى در روزهاى ۸ - ۲۹۱ (۱۱ ایستگاه). تعداد ایستگاه‌های ثبت پیوسته در طول دوره دوم در ایران افزایش یافت (هشت ایستگاه در مقابل سه ایستگاه) اما در کشورهای دیگر (فقط یک ایستگاه در عمان) کاهش بافته است(مجموعا ‎٩‏ ایستگاه). 9/21

صفحه 10:
مد مد هد هد دپ ‎eee‏ سس ی سس یس ‏دیدب پچ ی یبد ی چم ‏يم بم مع بم بم مذ بم بن مذ بم يم ‏بم بم بم بم بم من بم پیب پیج پچ ‏يم بم بم بم يم ی یبد پچ ‎35222425935 ‏م بم م مم م يذ ب يع بلا ‏يي بم يس ين بد ب ب ا ‎on‏ بم عمد مد يمد ‏مد من عمد ی پچ ‏مدب یپ ی پچ ‏مدب پیب پیز ‏دب پیب ی ‏00 0 0 سود ‎ei‏ ‎ee‏ ‏مومه د معديو بواووبد ‎ARENA‏ ‏متاو تومو 2 م 29-8255 2 219 357 2 ‎ ‏ا 9 ف 8#« ۳0 ‎0 ‎[ ‎Dayof he yarof GPS erations 101 ‎Sie ‎Pile ‎8 ‎2 ‎3 ‎3 5 ‏أذ‎ ‎3 ‎a

صفحه 11:
تغییر شکل حاصل از برخورد عربستان - اوراسیا در ایران پردازش‌داده .3 تحلیل داده‌های ۳5 با استفاده از (2001 وصتحصعا ;10.0 ‎GAMIT (version 10.05; King , GLOBK (version‏ ‎Bock 2001)‏ در سه مرحله انجام شده است: مرحله ۱ ‏* در لین مرحله از 1۴*185 (سرویس چرخش زمین بین‌الملی). پارامترهای چرخش و مدل‌های مرکز محور وابسته به ارتفاع در آنتن استفاده کردیم. ‏۴ 111812000 بعنوان مرجع اصلی تعیین سرعت ایستگاه‌ها و ارائمی راه حل در نظر گرفته شده است. ‎11/21 ‎and ‏قر راد ل يى نخمين مستقل از مولفدهاى مبنا ارایه می‌دهد که در ادامه تکرارپذیری آن را بررسی می‌کنیم. ‏تکرار پذیری یعنی مقدار موثر اندازه‌گیری‌های مستقل روزلنه نسبت‌به مقدار میانگین آن‌ها. لین مولفه‌های مبناء اولیین نشانمی کیفیت داده‌ها

صفحه 12:
تغییر شکل حاصل از برخورد عربستان - اوراسیا در ایران در مرحله دوم پردازش. ما از تعدادی پارامتر مانند مختصات ایستگاه. مدار و آمارداده‌ها برای تخمین مجموعه سازگار مختصات و سرعت استفاده کردیم. به منظور ثبوت راه‌حل. استراتژی شرحداده‌شده توسط ۷۲0/105167[ و همکاران (۰ ۲۰۰). که راه‌حل‌های را با هم ترکیب می‌کنند را دنبال کردیم. راه‌حل‌های روزانهی مابا استفاده از راه‌حل‌های روزانه در ۹0۳۸ درایستگاه‌های ‎IGS‏ ری شدند. پارامترهای تغییر شکل و چرخش را برای تخمین سرعت در یک چارچوب مرجع بررسی می‌کنیم- * مولفه‌های افقی سرعت در چارچوب مرجع بین‌المللی 0 «بعنوان مرجع اصلى) ‏ و ‎NUVEL-1A‏ تخمین زده شدند. برای بالا بردن کیفیت داده‌های هر ایستگاه, تنظیمات سرعت در11*۳2000] را به حداقل رساندیم. یعنی ایستگاه‌ها را برای ارزیلبی مقادیر کوچکتر(از داده‌های پروژه‌های قبلی) تنظیم کردیم. این امر ریشه‌ی میانگین مربع تغییرات سرعت(18115) بعد از شکل راء ۰.۵ میلی‌متر 1 وبرسال بدست آورد

صفحه 13:

صفحه 14:
موقعیت ایستگاه‌ها و تخمین سرعت Plate EURA EURA ARAB EURA EURA EURA EURA EURA EURA ARAB ARAB EURA EURA ARAB ARAB EURA EURA EURA EURA ARAB EURA EURA EURA EURA EURA EURA EURA EURA N velocity 47 39 35.0 21 56 20 NUVEL-IA, E velocity 252 N velocity 274 20.6 217 78 218 ITRF2000 E velocity 296 28.9 311 350 258 311 34.5 32.7 31.1 266 Lat (°) 28.919 32.313 26.209 27.865 36.232 25.300 39.513, 28.302 30.079 33.648 25.636 26.208 30.246 36.860 34,150 26.883 36.908 23.564 36.586 33.369 35.662 32.367 37.814 35.747 36.601 31,049 Position Long (°) 51.082 822 ).608 60.180 47.930 233 48.409 54,199 51.255 004 46.162 58.569 768 070 Site ALIS ARDA BAHR BAZM BUA CHAB DAMO HAIL HARA ILAM JASK KASH KERM KHAS KHOS KORD KSHA LAMB MIAN MUSC NOSH ROBA EMN SHAH SHIR TEHR YAZT 2880

صفحه 15:
تغییر شکل حاصل از برخورد عربستان - اوراسیا در ايران ۴ میدان سرعت 62۳5 میدان سسرعت در 111812000 و ميدان * درلین دو مجموعه ایستگاه. میدان‌های سرعت سرعت بدست آمده از ‎NUVEL-1A‏ در ثابت نیستند؛ شکل ۴ نشان‌داده شده‌است. برای مثال در مدل ‎NUVEL-1A‏ میدان میک همبستگی بین دو میدان سرعت در جهت سرعت تغییر شدید به سمت شمال مرز صفحه و بزرگی در مکان‌های واقع بر روی صفحه. عوبی (گسل معکوس اصلی زاگرس) نشان می‌دهد. عربی ,8۸۲11 .16118۸9 :>1]]51 میدان سرعت محاسبه‌شده‌به وضوح نشان می‌دهد 5 و 11.411 ) و براى دو ايستكاه در که گذار از عربستان‌سعودی‌به اوراسیا ثلبت نیست شرق ایران(]۷۵2 و 220) که بر روی و در سمت شمال زاگرس سرعت بیشتری دارد. با اوراسیا و بلوک هلمند واقع شده‌لند. مشاهده ‏ لین حال منطقه‌ای وسیع در حدود ۲۰۰۰ کپلومتر را می‌شود. دربر می‌گیرد. 15/21

صفحه 16:
تغییر شکل حاصل از برخورد عربستان - اوراسیا در ایران اختلاف داده‌های 62۳5 در ۲ ایستگاه مشکوک می‌باشند. ۶ اولین ایستگاه ۱009 است. نزدیک‌به دریای‌خزر. سرعت به‌دست آمده در لین ایستگاه‌با سرعت به‌دست آمده در 16601810 (۲۰۰ کیلومتربه سمت شرق) و سرعت بدست آمده در پرویه دیگری (پروثه 5 البرز) همخوانی ندارد. 16/21

صفحه 17:
تغییر شکل حاصل از برخورد عربستان - اوراسیا در ایران سرعت واقعی عربستان‌سعودی نسبت به اوراسیا * کوتاه شدگی شمالی - جنوبی از عربستان سعودی به اوراسیا ۲.۱ سانتی مقر بر سال در 6 و ۲.۵ سانتی متر برسال در ۷۲7967[ را نشان می‌دهد که کمتر ازقبلا تخمین زده شده است(۳۰۵ - 3.1 : 1۸-,۳1 17۷[ سانتی متر در سال). 17/21

صفحه 18:
تغییر شکل حاصل از برخورد عربستان - اوراسیا در ایران ایران شرقی: میدان سرعت ناشی از فرورانش اقیانوسی عمان * سرعت فرورانش خلیج عمان در زیر مکران ۸ .۱ سانتی متر بر سال در شرق است(از 60 تنسبت به 18۳3 ) و این سرعت به سمت غرب کاهش می‌یابد. * سرعت کوتاه‌شدگی در غرب ۱.۵ سانتی متر 52 ‎(JASK 4 coi MUSC 3) Sls‏ می‌باشد. تغییرات سرعت زبادی از صحرای مرکزی ابران بسه بلوک هلمند مشاهده می‌شود . از تا 28۳40 تغییرات سرعت حدود ۱.۴ سانتی متر بر سال است. * بلوک لوت منطقه‌ای باثبات است که توسط گسل‌های امتداد لغز چپگرد (شرقی - غربی) وگسل‌های امتداد لغز راست گرد (شمالی - جنوبی) احاطه شده‌است. 18/21

صفحه 19:
تغییر شکل حاصل از برخورد عربستان - اوراسیا در ايران تطبیق محل ب‌خورد قاره‌ای در زاگیس 19/21

صفحه 20:
تغییر شکل حاصل از برخورد عربستان - اوراسیا در ايران 20/21

صفحه 21:
تشکر و قدردانی * National Cartographic Centre NCC - Tehran * CNRS-INSU * Institute of Earthquake Engineering and seismology (IIEES - Tehran( - And thank all the French and Iranian participants who helped during the fieldwork to make this study successful. مراجع: + McClusky S, Balassanian S, Barka A, Demir C, Ergintav S, * Talebian M, Jackson J (2002) Offset of the Main Recent Fault of NW Iran and implications for the late Cenozoic tectonics of the Arabia-Eurasia collision zone + Altamimi Z, Sillard P, Boucher C (2002) ITRF2000: A new release of the International Terrestrial Reference Frame for Earth Science Applications 21/21

39,000 تومان