پزشکی و سلامت طب سنتی

بررسی خواص و مراقبت اولیه در حمام

hammam_dar_tebbe_eslami

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بررسی خواص و مراقبت اولیه در حمام”

بررسی خواص و مراقبت اولیه در حمام

اسلاید 1: بررسی خواص و مراقبت اولیه در حمام از رساله طبی امام رضا (علیه السلام)

اسلاید 2: وَإِذَا أَرَدْتَ دُخُولَ الْحَمَّامِ وَ أَنْ لاتَجِدَ فِى رَأْسِكَ مايُؤْذيكَ، فَابْدَأْ عِنْدَ دُخُولِ الْحَمَّامِ بِخَمْسِ حَسَواتِ ماءٍ حارٍّ فَإِنَّكَ تَسْلَمُ بِإِذْنِ اللَّهِ تَعالى مِنْ وَجَعِ‏الرَّأسِ وَالشَّقيقَةِ. وَ قيلَ خَمْسَةُ أَكُفِّ ماءٍ حارٍّ تَصُبُّها عَلى رَأْسِكَ عِنْدَ دُخُولِ الْحَمَّامِ. وَ اعْلَمْ أَنَّ تَرْكيبَ الْحَمَّامِ عَلى تَرْكيبِ الْجَسَدِ. لِلْحَمَّامِ أَرْبَعَةُ أَبْياتٍ مِثْلُ أَرْبَعِ طَبائِعٍَ. أَلْبَيْتُ الْأَوَّلُ: بارِدٌ يابِسٌ، وَالثّاني: بارِدٌ رَطْبٌ، وَالثّالثُ: حارٌّ رَطْبٌ، وَالرّابِعُ. حارٌّ يابِسٌ .

اسلاید 3: 1) طب و بهداشت از امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام شارح این کتاب، دکتر نصیرالدین امیرصادقی ؛ پاراگراف نخست را در شرح خود ذکر ننموده است. 2) طب و درمان در اسلام کاظمی خلخالی موردی از ممنوعیت را برای ورود به حمام ذکر نموده است بدین صورت که « پیش از آن که به حمام داخل شوی مراقب باش تا در قسمت سر و گردن خود ناراحتی نداشته باشی ، اگر چنین احساسی در خود یافتی موقتاً از استحمام صرف نظر کن » و همچنین عمل ریختن آب بر روی سر را 25 بار دانسته اند .3) طب و بهداشت در اسلام محقق ارجمند حجناب حجت الاسلام جواد فاضل نیز در این کتاب همچون کاضمی خلخالی ممنوعیت ورود به حمام و ریختن 25 کف آب بر روی سر را ذکر کرده اند .3) شرح رساله ذهبیه دکتر محمددریاییدر اين کتاب که توسط بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در حال چاپ می باشد ، پیشگیری از بروز سر درد را منوط به خوردن 5 جرعه از آب گرم ]نظیف[ حمام دانسته اند و در ادامه ریختن 5 کف دست آب گرم را دارای همین اثر دانسته اند( ر.ک. منبع شماره 4)4) طريقة البيضاء نویسنده کتاب این بخش را بدین صورت ترجمه کرده اند که : وقتی که اراده کردی دخول در حمام را پس هرگاه نیافتی در سرت آنچه بتو ذیت می کند از زکام و درد سر پس شروع بکن قبل از داخل شدنت بخوردن پنج جرعه از آب گرم پس به اذن خداوند سالم می شود از دردسر و درد شقیقه و گفته شده که پنج کف آب گرم بر سر بریز در وقت دخول حمام ...

اسلاید 4: وَإِذا أَرَدْتَ دُخُولَ الْحَمَّامِ وهنگامی که خواستی به حمام بروی در اين جا با ذکر قید « اذا » متوجه می شویم که امام (عليه السلام)ما را در زمانی پیش از ورود به محل فیزیکی حمام انذار داده اند و...وَ أَنْ لاتَجِدَ فِى رَأْسِكَ مايُؤْذيكَ و مبتلا به چیزی که در سرت ترا بیازارد نشوی با فعل شرطی زمان آینده « وَ أن لا تَجِدَ » مخاطب را مقید به اجرای عملی می کند...فَابْدَأْ عِنْدَ دُخُولِ الْحَمَّامِ بِخَمْسِ حَسَواتِ ماءٍ حارٍّ هنگام ورود به حمام با پنج کف آب داغ آغاز کن بر اساس فرهنگ لسان العرب در این جا حسوات به معنای غرفه یا کف دست مي باشد که بمنظور گرم نمودن تدریجی بدن ، فقط این مقدار آب برای گرم کردن مقدماتی بدن تجویز شده است .

اسلاید 5: فَإِنَّكَ تَسْلَمُ بِإِذْنِ اللَّهِ تَعالى مِنْ وَجَعِ‏الرَّأسِ وَالشَّقيقَةِ که در این صورت به اذن خداوند از درد سر و شقیقه برحذر خواهی بود . جمله اخیر به موضوع قبلی یعنی اکتفا به پنج کف دست آب ارجاع شده ، بدین صورت که محدود کردن آب گرم در ابتدای ورود به حمام به تنها پنج کف دست موجب پیشگیری از بروز درد در سر و شقیقه ها خواهد شد . وَ قيلَ خَمْسَةُ أَكُفِّ ماءٍ حارٍّ تَصُبُّها عَلى رَأْسِكَ عِنْدَ دُخُولِ الْحَمَّامِ. وگفته شده که هنگام ورود به حمام پنج کف دست آبگرم بر روی سر بریزید. در انتهای این بحث امام (عليه السلام) پنج کف دست از آب گرم را مخصوص ریختن بر روی سر اعلام کرده اند.

اسلاید 6:

اسلاید 7:

اسلاید 8:

اسلاید 9: بالاتر بودن سرعت افزایش برون ده قلبی نسبت به سرعت اتساع عروق پوستیافزایش فشار مکانیکی به مویرگهای تمام بدنوارد آمدن فشار بیش از معمول به مویرگهای بافت مغز و بروز سر درد(با احتمال خونریزی در موارد خاص)

اسلاید 10: ولی در دستورات حضرت امام رضا(علیه السلام)1) نوشیدن آب گرم در ابتدای ورود به حمامموجب افزایش دمای بخش هسته ای بدن و تأثیر بر سریعتر بر هیپوتالاموس واتساع سریعتر عروق پوستی خواهد شد .

اسلاید 11: 2) ریختن پنج کف دست آب بر سر تأثیر بر دو مرکز از مراکز Arteriovenous Junction جهت سرعت بخشیدن به افزایش دمای خون و تأثیر هر چه سریعتر بر هیپوتالاموس ، پیش از افزایش برون ده قلبی (Cardic Output)خواهد شد .مراکز Arteriovenous Junction بدنالف) پاها(ساق و پشت پا) ب) لاله گوشها ج) کف دستها

17,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید