صفحه 1:
[ ] مقدمه
اهمیت دوره ابتدابی در جهت رشد و شکوفایی استعداد داتش آموزان تا aia PHM
اهمیت دارد که در تعریف نظام جدید آموزشی به دوره «اساس» نام گرفته است.
به دلیل این اهمیت و نقشی که معلمان و مدیران این مقطع تحصیلی در رشد.
بیتی و آموزشی دانش آموزان به عهده دارند تا دورههای تحصیلی آینده شکل
بگیرد؛ لازم است کارکردهای مهم این دوره از نگاه فعال بت آموزشی و
پرورشی شناخته شود تا جایگاه فعالیت مدیران و معلمان مجال بررسی پیدا کند.
از جمله كاركردهاى مهم اين مقطع تحصیلی میتوان به امور زیر اشاره
کرد: رشد ارزشها: دوره کودکی به واسطه روح مستعد و آماده فراگیر برای
» زمینه ای را ایجاد میکند که هر فعالیتی مانند نقشی بر سنگ ماندگار
باقی بماند. تحویل گرفتن روحهای مستعد دانش آموزان در مدارس ابتدایی این
فرصت طلایی را به معلمان و مدیران این مدارس میدهد تا بهره را
برای ظهور و تجلی ارزشها در کودکان بگیرند
رشد کودک زیر شاخه ای از زمینه روانشناسی کودک است؛ رشد بعنی تمرکز
بر جنبه های فیزیولوژیک» شناخت و رفتار کودک از تولد تا بلیدگی» که با
تغییرات کمی و کیفی همراه است.
صفحه 2:
رشد کودک زیر شاخه ای از زمینه روانشناسی کودک است؛ رشد پعنی تمرکز بر جنبه های
فیزیولوژیک شناخت و رفتار کودک از تولد تا باليدكى؛ كه با تغييرات كمى و کیفی همراه است.
شناخت دنیای پر تحرک و شاد کودک» گذشته از لذتی که می تواند داشته باشد؛ خود از جمله
مسائلی است که پی ریزی جامعه ای انسانی نیاز
فراوان بدان
شناخت خصوصیات روحی و جسمی نوجوانان به
ما این امکان را می دهد که درست در آن هنگامی
که بحرانهای جسمی و روحی آنان را سر در گم
كرده و به بيراهه مى كشائده به يارى أنها بشتابيم
صفحه 3:
تاكيد برجنبه های خودبخودی رشد
جستجوى مبانى رشد در رشد ذهنى دادو ستد متقابل ذهن
ba bias
اختی وفرایند یادگیری مداوم
اساس تکامل و قوای
تاثیر متقابل تعادل بین دو جنبه ی درون سازی و برون سازی
رشد انسان شامل مراحل با معیارها وویژگی خاص
صفحه 4:
5
مرحله چهارم: دوره کودکی ثانویه: اين مرحله از آغاز هفت سالگی تا دوازده سالگی می
باشد
te مرحلهى عملكردهاى 6/6 12-7
Operational Stage سللكى
صفحه 5:
لا م حله درک شمودی ۲ تا ۷سا
عر ار شهودى از
منطقیتر شدنت فکرللا)
تولناییاو در مجموعه لعدراوردنلشی 9
عدم تولناییکوددکدر دسته بسدول
اشیاء(سوال در مورد خرده طبقات
(محو شدن مفهوم کلی دسته بزرگتر میشودا
قضاوتلنانسر مبنایش Plate alk JS
عدم تباتفهني/©
عدم د رکب ازگشتپ ذیری٩
صفحه 6:
لا دوره عملیاتی:۷ تا ۱۲ سالگی
۱توانایی حفظ و نگهداری الگو ومفهوم ذهنی
۲توانایی طبقه بندی اشام ان 3
۳اشکل گیری بازیهای با قاعده با ماهیت جمعی
۴ابه وجود امدن حس وظیفه وعدالت واحترام
۵اتوانایی دسته بندی کردن وردق ۰
۶/درک مفهوم بازگشت پذیری
صفحه 7:
[ ] بجه ها در هر مرحله ی سنی که قرار دارند. دارای ویژگی هابروحیات
متفاوتی دس هه ۳۳۳
بعد فیزیکی وجسمانی
بررسی خصوصیات رشد eee
(کودکان ۵تا «سال) ۱
I بعد عاطفی ورولنی
صفحه 8:
لا بعد جسمانی و رشد حرکتی :
> وتاء سالكى
١ بازىهاى بر جنب و جوش در بيشرفت مهارت های حرکتی کودک ضروری است.
/همراه با تناسب فيزيكى و سلامت سيستم قلبى عروقى. موجب كشيده شدن عضلات و استحكام
استخوان ها مى شود
۳به راحتی از مداد یا فیچی استفاده میکند موضوعاتی که در کارهای هنری آش رنه 1 3
قابل تنخیص تر است
۳ می تواند پازل های پیچیده تری را حل كند.
صفحه 9:
۵اقادر است روی یک پا تعادل خود را بیشتر ز ۱۰ ثانیه حفظ کند.
عاروی نوک پا بدود و با موزیک حرکت کنده در امتداد خط باریک راه برود و با یک پا
جستهای کوچک انجام دهد.
۷می تواند رنگها را از یکدیگر تشخیص دهده سوزن را نخ کند با الگو انواع و اقسام مدلها
را بسازد.
۸روان و صحیح صحبت می کند ولی امکان دارد صدای پاره ای از حروف مانند ف» س و
ث را با هم اشتباه کند. شنیدن داستان معما و لطیفه را دوست دارد» او می تواند اطلاعات
صحیح و کامل درباره خود بدهد و آدرسش را بگوید و بیش از بنج شىء را بشمارد.
۶تا۷ سالگی :
/١ رشد قد و وزن کودک کند تر از دورههای قبلی میباشد.
۲ارشد استخوان ريشه یک دختر ۶ ساله به اندازه رشد یک پسر ۷ ساله است. پسران کمی
از دختران وزن بیشتری دارند ولی از ۱۱ سالگی این ریتم به هم میخورد
صفحه 10:
[] بعد جسمانی و رشد حرکتی
۳ نیاز به فعالیت دارند و چون در مدرسه باید ارام و بی سرو صدا باشند » انريى موجود بسا
را به صورت عادت های عصبی مانند مداد و ناخن جویدن » انگشت گاز گرفتن ۰ مو پیچاندن و
بیقراری کلی نشان می دهند.
۴ به هنگام مدرسه نیاز به استراحت فراوان دارند و بر اثر فعالیت های ذهنی زود خسته
می شود.
۵/کودک ٩-۶ ساله برای ابتلا به بیماری های گوناگون امادگی بیشتری دارد .
۷سالگی
۱/فعالیت حرکتی کودک بسیار زیاد است.بدون اینکه احتیاج به استراحت احساس کند.
۲می تواند از عضلات کوچک استفاده کندو هماهنگی بین چشم ودست بهتر است.
۳,چشمان برای خواندن حروف و کلمات درشت آماده هستند ولی هنوز آمادگی کارهای دقیق را
ندارند و نزدیک را با دقت مشاهده نمی کنند.
۴ تعادل و هماهنگی بین اعضاء بدن او بهتر شده است. برای ریسک پذیری آماده تر است؛
۵/ مفهوم اجتماع و همسایگی را درک می کند.
۶ازمان خوبی برای اموزش هشدارهای ایمنی است.
۷. به وسیله تمرین کردن در دوچرخه سواری شنا و یا ژیمناستیک ماهر می شود و می تواند
حرکات پیچیده تر مثل دویدن و شوت کردن را با استادی انجام دهد.
سح
صفحه 11:
ا بعد جسمانی و رشد حرکتی :
5
۸|تا کودک به سن ۸ سالگی نرسد چشمانش همسانی کامل ندارد در نتیجه حروف چاپی نباید ریز
باشد
٩/خطرات بدنی را نا
۰ دختر ها در این دوره سنی از پسران همسن خود بلندتر و سنگین وزن ترند
۱پسران نسبت به دختران در نیروی بدنی و استقامت برتری دارند و از بازیهای خشن لذت
میبرند.
۸ سالگی
۱/دندانهای اصلی بیرون می اورند
۲ وضع قامت و نگهداری سر و سینه » صورتی نامطلوب پیدا کند.
۳ چشمها برای دیدن دور و نزدیک آماده هستند.
۴ قد دختران کمي از پسران هم بلندتر ميشود.
۵/ مهارت های حرکتی ظریف او به کمک نقاشی کشیدن بهبود یافته و مدل سازی هایش واقعى تر
وهمراه باجزئیات بیشتری است
کت لح 102
می شمارند
صفحه 12:
لا بعد جسمانی و رشد حرکتی :
20
جشمان به اندازه بزركسالى مى رسد و كودك مى تواند كارهاى دقيق انجام دهد بدون اينكه به
را آورد.
۲ ششها و دستگاههای گوارش و گردش خون به شکل گیری و کارآمدی کامل نزدیک می شوند.
۳ یکنواخت و به کندی رشد و نمو ادامه دارد و دختران پسران را پشت سر می گذارند.
۴ که کنترل مناسبی روی بدن خود دارد و او را قادر به بازی و رقص می کند.
۵/ همچنان در حال رشد است و نيار به خواب بهمیزان ID ساعت در روز دارد.
۶ در حدود ٩ سالگی اختلال غذاخوردن به وجود می
۱۲۰ سالگی
/فرزند دختر شما در 1۱ سالگی با سرعت زیادی به دوره بلوغ نزدیک می شود از تغییرات جسمی
که برایش رخ می ed)
۲ از لحاظ جسمی اين دوره یکی از سریع ترین مرحله های رشد است. ممکن است قد او ۸ سانتی
متر افزایش یابد و نیز از لحاظ جسمی . پسرها دوء سه سال بعد به سن بلوغ می رسند.
صفحه 13:
لا بعد عاطفی وروانی :
لا
ه سالگی
۱ مطیع والگو گیرنده ازمادر
۲/نرم وسازگار هستند اما این سازش در سن ۵/۵ تا ۶ سالگی |
۳/درگیری بین والدین ومادر وکودک سیب می شود که افکار نا ثابت» تعرضء پرخاش و
تلون در کودک به وجود مى آيد. بيدايش جنين وضع و حالتى ممكن است در كودك به
صورت خوابهای وحشتناک » ترس از جدایی» احساس صدمات بدنی و حتى احساس
مرگ تظاهر کند. کودکانی که لز این لحاظ مشکل دارند ممکن است به شب آدرار ی
مکیدن لنگشتان» اختلال در تکلم و فراگیری» ناسازگاری با کودکان دیگر و بدخویی و بد
خلقی مبتلا گردد.
صفحه 14:
لآ بعد عاطفی وروانی :
۶ سالگی
/احساسات شدید وغالبا متضاد
۲ابی اعتتایی و سرپیچی از دستورات بخصوص خلواده
۳/تقلید از دوستان و یا آموزگار مورد علاقه خود
+/ازاد در بیان احساسات و عواطف
ه/نیاز به جلب توجه
.۶ سالگی وم.ء تا ۷ سال متعادل
صفحه 15:
ل] بعد عاطفی وروانی
۴/قدرت تخیل بسیار بالا
۵/درونگرا
۸ سالگی
۱/احتیاج به رابطه عمیق و چسبندگی شدید به يدرو مادر
۲/حساس تسبت به قبول ورد تقاضاهایش
۳/درک کردن کوچکترین تخییر قیافه
۴/حالت امیختگی بین فرزندو مادر
۵/ترس کودک در این سن بیشتر است.
ع/در اختلافات؛ بیشتر طرف کودکان را می گیرد تا طرف بزرگسالان
۷/پرهیجان و توسعه طلب
صفحه 16:
ible oe) وروانی
(/تمایل شدید به مستقل بودن(بروز پرخاشگری در صورت حفظ نشدن
استقلال)
۴گرایش شدید به دوستان ومشورت با انان
۳/دروتگرا-برونگراسروان رنجور
۴/مسئولیت پذ؛
در انجام دادن دستوراتش
۲/رفتارکردن همانند بزرگسالان
صفحه 17:
. بعد عاطفی وروانی
۱ تا ۱۵ سالگی:
۱/کاسته شدن وابستگی به بزرگسالان
۲/حساس شرمندگی نسبت به گناه و تغييرات بدنی خود
۳/کاهش اعتماد به نفس وسرکشی بخصوص در دختران
۴/سرکشی و بی توجهی به والدین
صفحه 18:
۱ مهارت های احتماعی
7 ۵ سالگی:
۱/مفهوم نقش در بازی را میفهمد
۲/نیاز به بزرگتر برای شرح دادن بازی
۳ برد برای آنها جذاب و باخت وحشتناک است
از به تمرین مهارت برای برقراری ارتباط با کشمکش و تعاروض
نیاز به بازی به صورت مستقل و بدون مداخله بزرگترها
۷.مراقبت از خواهر وبرادر کوچکتر وحیوانات
۸/توانایی انتخاب دوست
۶ سالگی :
کودک در اثر بازی با همسالان حالات خودخواهی را از دست می دهد با سازگاری با گروه
دوستی, مشارکت و تشریک مساعی را فرا می گیرد و از طریق تقلید حرکات و گفتار دیگران
خود را با موازین اجتماعی منطبق ساخته و می کوشد همانند دیگر مردم
صفحه 19:
| اما 0
۷سالگی: -
۱/بیشتر شدن قدرت تقلید
۲/آغاز رقابت با همسالان
۳/کاهش بازی های مشترک میان 6 جنس
۴/همکاری با همسالان در فعالیت های گروهی به مدت كم
۵/حس همدلی و احترام نسبت به دیگران
ع/نياز شديد به محبوب بودن در بين دوستان
۷/نترل تمایل واحساسات درهنگام صحبت کردن
۸سالگی:
۱/تشکیل گروه در میان هم سن وسالان خود
۲/انتخاب دوستان از میان هم جنسان
۳/درم۸ سالگی از نظر کودک ۰ هیچ کاری مشکل نیست و حس مبارزه طلبی در او قوی است .
عم ره
صفحه 20:
لا مهارت هاى اجتماعى
al.
یگلاس٩
۱ فشار همسالان زیادی بر او دارد
او به ارزش ها می شود در غلبه بر تاثیر های منفی گروه همسالان موثر است.
۲/یجاد روابط پیچیده تر و قوی تری با گروه همسالانش
۳/گرایش به سمت هم جنسان
۴/کوشش برای رعایت عدالت در بازی های خود
۵/افتخار به شهر وکشورش
۶/صرف کردن وقت زیاد در سخن گفتن و بحث کردن
۷/درک معانی وروابط منطقی
/از گردآوری و اندوختن و ساختن مجموعه هایی (کلکسیون) از قبیل آلبوم عکس و تمبر لذت
می برد.
داشتن عزت نفس .به اين علت كه موجب پایبندی
صفحه 21:
[] مهارت های اجتماعی
۰ تا ۱۲ سالگی:
۱/تفاوت رغیتها میان دختر و پسر ظاهر می شود.
۲به همکاری با بزرگسالان علاقه فراوان دارد.
۳/میان دختران و پسران مخالفت و ضدیت آشکاری به صورت تمسخر و ریشخند دیده می شود.
۴/نسبت به عدالت و انصاف» احساس نیرومند دارد.
۵/باارزش بودن نظر وعقیده همسالان نسبت به بزرگتر ها برایشان
۶ادر نتیجه رشد و نمو سریع و ناهمواره خاموشی» بی قراری و تتبلی در کودک دیده می شود.
۷لبه پول درآوردن علاقمند می شود.
۸/طراحی نقشه برای رسیدن به هدف هاى خويش
4دلواپسی برای انجام دادن تکلیف های خود
صفحه 22:
O نیاز به بازی در کودکان
فواید بازی
1 ارضاء شدن کودکان از لحاظ عاطفى
۳بازی در سلامت فیزیکی و جسمانی کودک نقش بسزایی را درد و باعث می شود که مهارتهای
حرکتی درشت و ظریف را بهبود بخشد.
۳ آنان از این طریق محیط خود را می شناستد.
۴ تماشای بازی کودکان می توان دریافت که بازی یک موضوع محرک و تشویق کننده است
۵/به توانایی های خود پی می برند و آن ها را افزایش مس ده
۶ایجاد زمینه برای تمرین مهارتهای اجتماعی
۵ و ۶ سالگی به بالا:
کودک به طور مداوم و روزانه به پیشرفت خود در برفراری ارتباط با دیگران و محیط ادامه می
دهد. او در بازی خود نه تنها از فعالیتهای خیالی گسترده ۰ بلکه از بازیهای پیچیده ببرون و
درون خانه به طور فزاینده ای لذت می برد. فعالیتهای بازی خود جوش او به تثبیت فهم علمی او
از مفاهیمی مانند اندازه کمک می کند.
ع -------
صفحه 23:
ل[] رابطه کودک با فضا
+
همانطور که در بررسی های پیشین اشاره شد. برای طراحی فضایی که منطبق با نیازهای
كودك باشدء بايد با ويذكى ها و خواست او أشنا شد.
— احساس امنيت ع
< اس امن بر eee بر ,رلا
احساس تعلق > ايجاد رابطه عاطفى وانس بيشتر,تداعى خائه
۹ که احساس راحتی > عدم ایجاد حریم یهراس از شیطنت.
<< فضای خلوت 24 تمرکز حواس وخیال پردازی وحس امنیت
۱ 5 ایجد تجربه ههی هیجانی از یل ph Gosh coal
۱ < فضای رتگارنگ ee
صفحه 24:
1] فضاهای باززی کودکان
ان در هر گروه سنی؛ نیازهای تفریحی متفاوت دارند. بدین سبب زمینهای بازی بر اساس
گروه های سنی کودکان به شرح زیر تقسیم می شود
القد مشخصات معل لازي رد 7 ١ 00
5 یهای تخیلی
تجهیزات: وسایل بازی مستفر در زمینی پر از ماسه؛ ایجاد زمینی محکم برای نقاشی
موقعیت : در فضای باز یا بسته ۰ چمن کاری شده یا کفسازی شده؛ بدون پله و زاویه های
ا: توپ بازی» دویدن؛
خطرناک
صفحه 25:
[] فضاهای بازی کودکان
مشخصات محل بازی گروه سنی ۱۲-۸ ساله
فعالیت ها: توپ بازی و بازیهاو
تجییزا
در زمینهای چمن یا کف سازی شده.
بازیهای ساختمانی؛ کارگاه هایی برای پرورش خلاقیتهای هنری
: در فضای باز چمن کاری شده یا دارای کفسازی .
صفحه 26: