صفحه 1:
نك
[0 Ara ets
بررسى رابطه بين ابعاد مديريت دانش
و مزيت رقابتى
ل ل ل كه
ارائه دهنده: محمد صادق مبين
189٠ ارديبهشت
صفحه 2:
سر آغاز كفتار نام خداست ۱
ستایش بود ویژه کردگار BS ene eee tad
كه بخشنده و مهربان است نيز بود صاحب عرصه رستخیز
Sad rey Scpecpe nea its] ل oe ee
بشو هادى ما را به راه درست ره آنکه منعم ز نعمات توست
ا ۱
|
Renee youn)
صفحه 3:
If you think
you can't,
۷0۱1 6
right you
08
Henry ford
صفحه 4:
چکیده مقاله
eH Seep een Ser Cp CT Se SRC mee ال
rel plod
Gis, Caja clal 4 Gils cupsaialel guralal, Glolos alles 6! Gow
شركتها
ا ا ا ا ا ال 9
ا ل ااا ال ات ل
اراته شده است.
pee Ore RUNDE UTE DAVIE Cr Wir i npey yee rence
رقابتى ارائه مى كند.
[0 UR EMIS (ee See Tee ONY On
صفحه 5:
چکیده مقاله
eH Seep een Ser Cp CT Se SRC mee ال
rel plod
Gis, Caja clal 4 Gils cupsaialel guralal, Glolos alles 6! Gow
شركتها
ا ا ا ا ا ال 9
ا ل ااا ال ات ل
اراته شده است.
pee Ore RUNDE UTE DAVIE Cr Wir i npey yee rence
رقابتى ارائه مى كند.
[0 UR EMIS (ee See Tee ONY On
صفحه 6:
* آیا رابطه ای بین مدیریت دانش و مزیت رقابتی سازمان ها وجود دارد؟
* آيا رابطه اى بين ابعاد مديريت دانش و ابعاد مزيت رقابتى وجود دارد؟
صفحه 7:
مقدمه
* در سال 1897 فرانسيس بيكن بيان كرد كه دانش قدرت است(ر,لا3اء831
00
* امروزه دانش به عنوان یک دارابی راعبردی برای سازمان هابه شمار می آید. ولی
در عين حال مديريت وارزيابى آن مشكل مى باشد(2000 ,310م516).
بهترین روش اا در بازار جبلنی از طریق برنامه ریزی» بهبود و
peel pe Beene eel Ses Memes ال
I ee NC el aren Sa RTO eS Lae
بردن دانش مى تواند يك عامل رقابتى كليدى باشد(,00105ا/ا3101
(1995, 19
Fad Fin ا POO er Cap ov PEC Py) Oe CES TONER VO
[1 ا eo Yar Pore rane ey
ere ا eon PCH CrOw اا فك ره
2001 ,6660
صفحه 8:
مقدمه
استفان دنيينك (10©10111170] وت ور سازمان
بروكراتيك بزركء دلنش رابه دست آورده و لَن رابه كار برده و راهبرد را به طور
کامل تغییر می دهد.
اخیرا مفهوم دانش سازمانی به عنوان یک دارایی راهبردی ارزشمند بسیار رایچ
شده است(1999 ,2361)
تلاش هاى مديريت دانش در درجه اول بر روى توسعه كاربردهاى جديد فن
genes sirayl 00
همچنین رابطه بسس دانش و راهیردهای تعاری مورد تاکید قرار گرفته است.
صفحه 9:
۳
000 only Ce Rae Re ا
(Davenport & Prusak, 1998). پیگیری نام برده
PSS RCS See nen mel eter ا (stall 7 aa cho] ob yer
ها و امکانات با یک روش مطمئن برای دسترسی به هدف تعریف کرده است.
را به عنوان تركيبى از ib (Davenport and Prusak, 1998)
تجربه هاء ارزش هاء اطلاعات مربوطه و تخصص تعریف کرده لند که چارچوبی
براى ارزيابى و ادغام تجربه ها و اطلاعات جديد ارائه مى دهد.
تعريف دانش به خاطر تفسير هاى جندكانه از لّن سخت مى باشد(,أ10©
2000«
۰ كشف. فهميدن و استفاده
از دانش براى خلق ارزش كاربرد دارد(6 199 ,ااع0 0).
صفحه 10:
۳
مدیریت دانش روش دسترسی به تجربه. دانش و تخصص می باشد که باعث ایجاد
۱
(Beckman, 1997)o.8
Fowegres to | IP ean RG ا CMOON BY SNT pe eng
[۳ ern re eC) NS Say re niger een ea ne
در شرکت ها به مدیران و کارکنان می آموزد بهره وری خود را در گروه بالا
لايك 1
ا ل ا ل ا ا ا ا ال ل ل كر
زمان مناسب ارلئه مى دهد و همجنين حاوى روش هايى است كه باعث افزايش
American Productivity Quality)ogs (2 yljle o Sle
al) as |S) ۲
صفحه 11:
صفحه 12:
See RCN Cee rary eu)
2
إن
9
آي
e
Bhatt 2000, 15-26
صفحه 13:
See RCN Cee rary eu)
f
ل هات
oO
Haffman, 2001
صفحه 14:
صفحه 15:
مدلها و چرخه های مدیریت دانش
نه
9.40
9
Wong, K.Y. 2004
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
ات لت
2 ا ا ا Cap PPE MCE poe
ا ا 6 ۳ هاى سازمانى مى باشد و
رثابتی 0ن “i شايد بتوان كفت بايه و ريشه تمام مزيت
(Hoskisson, 2005
2 لي ان رقابتى تنها از eee comune eee)
شود. بلكه از طريق ايجاد و اكتساب دانش جديد دست يافتنى است
(Davenport, 1997, ۳ 158)
احتمال دست يابى به مزيت رقابتى استراتزيك در قرن 7١ براق سازمان هايى مى
Cane ا ا ores) Per err cmen
0 ار 00 een ne Wage gee ندی» زیرکی اذ
(King, 2003)a8b سازمانی می
Nonaka, 1996, Grant,1996, Zack,)ssb; اندیشمندان
2000, Porter, 1991, Barney, 1991, Watson,
| CRU \ Ce nue ,2003
¢
Fee Pe eee OnE cs
صفحه 20:
|
* امروزه نباز كليدى براى موفقيت شركت ها در اين محيط رقابتى تشخيص
ل ا لا ا ا الت لي ل
ا 7 ل 0 0
منابع كميابء ارزشمند و تقليد نايذير به كار روند 1995 ,لا 6311
ا ا ا ا ا 0 000007
یک شرکت رشد و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می دهد/1959 ,6۲۲۵56
barney, 1995; Mahoney and Pandian, 1992
محققان اين ايدهء مزب رثابتی بابدار رابه منلبع ارزشمند. جایگزین ناپذیر و غیر
قابل تقليد نسبت مى دهند. 1984 توت و( ۳ وو۱۳-1
صفحه 21:
دانش به عنوان يك مزيت رقابتى
EES CPR EAE OO DONCSESIY 0 00
تقريبا براى هميشه توسط شركت تصرف شده اند.
منابع و قابليتهايى كه ارزشمند. كمياب. جايكزين نايذير و غير قابل تقليد
سس«
بابدار ی را ايجاد مى كنند. )1995 (Barney,
ct ee eel 00
هستند. مخصوصا منابع ويوْه غير عينى مانند دلنش باعث مى شهند ارزش عوامل
توليد در شركت ها افزايش يابد.2001 تا
صفحه 22:
دانش به عنوان يك مزيت رقابتى
و(
و باعث می شود شرکت. راهبردهایی را که کارایی و اثربخشی را توسعه می دهند
۱
او چهار معیار را برای ارزیابی انواع منابعی که مزیت رثابتی پایدار را به وجود می آورند
ذكر كرده است:
** ايجاد ارزش براى مشتريان
32
0 eel Pn
صفحه 23:
دانش به عنوان یک مزیت رقابتی
ا ل ا ات
می باشد و باید به عنوان قسمتی از بادگیری سازمانی توسعه داده شود.
*؟ دلنش مفهوم و قابليتى است كه استفاده از لمن باعث از بين رفتنش نمى شود. از
۱
Wernerfelt, 1984; Barney, 1995; Collis & *
Montgomery, 1995; Post, 1997,; Markides,
.)1997
صفحه 24:
5) موجد مزيت رقابتى يايدار a
یک استراتژی. می تواند شامل انواع استراتژی های حوزه عملكردى *
ماندد استراتژی های جایگزینی. استراتژی های قیمت گذاری. استراتژی
های توزیع و استراتژزی های دیگر باشد.
روش های زیادی برای رقابت وجود دارند. همان طور که در نمودار
اسلاید بعد مشخص شده است. چگونگی رقابت تنها کلید موفقیت
سس
| CTE OMe eee eae Seen)
2005
صفحه 25:
0
جابى كه رقابت مى كنيد
-انتخاب محصول- بازار
صفحه 26:
صفحه 27:
مدیریت دانش و تنظیم راهبردها
Wes ROL ak gO) oon ل ا لت ل
فرصت ها و ريسك از طريق محيط خارجى ايجاد مى كند تعريف نمود(,:]01310©
1991(
فاهی (1996 ,۲۵6۷ چنین توضیح داد که راهبرد و دانش هر دو پوبا
TTY nea ات
دانش بر مبناى راهبردء ممكن است شامل بيشتر حوضه هاى متضاد.ء شامل
م ا لت
00000 بر m4 10). Ac) )°) ese ee
توضيح داده شود ه نقشه راهبردى به طور مفصل شرح داده شودء دانش مورد نياز
ا ل سس شود وبا دلنش فعلى مقايسه كردد و بنابراين
ESP Col ERIN IES NE ne Ce
صفحه 28:
[1۳ CMTE ee ly
در شرايط ساده راهبرد مديريت دانش فرآيند توليد. وضع و انتقال صريح دانش *
RAS Or ا ل ل Cans FNPa Py OPE CMU ENG
ESS Ree toes aC ee ees)
ee ee Te nes RU sees ently oats one ae
اصلى مديريت كه به سازمان اجازه فى دهذ دلنش خود را مديريت كنند استفادة
نمايند. اين راهبردها عبارتند از:
ا ا ل
* Davenport & Prusak,1998 ااع'0 &
grayson ,1998, Davenport,1999
صفحه 29:
[1۳ CMTE ee ly
ewe Rt Canvey mee mont CCIE ل ل
راهبرد دانش با راهبرد مديريت دائنش متفاوت است. راهبرد دانش»
0 ا ا ا ا wort}
م م ا ا اا ا ا ك2
گیرند(۳۱۵۲۵۲-۸۱۲6[5,2003).
توسعه راهبرد دانش نسبتا آسان است 1998 ,ع01311)
صفحه 30:
[1۳ CMTE ee ly
0 000 aCe CREME GLC LO Sree COUN an a
دانش فهمیدن چهار ویژگی اصلی زیر می باشد:
.١ اهرم هاى شكفت آور و افزايش نرخ بازكشت,. از آنجايى كه دلنش تابع
”. ارزش نامعلومءاز آنجايى كه حدس زدن يك سرمايه كذارى در دانش
۳ تقسیم ارزش نامعلوم.
؟. تفكيك. كمبود و نياز به نوسازى.
صفحه 31:
[1۳ CMTE ee ly
,لالا©(آ)بر روى اينكه جكونه مديران مى توانند مديريت coho) *
دانش را درون فرآيند راهبردى شركت شان بيدا نمايند كاوش كرد.
أو تاكيد كرد مديريت دلنش بايد درون راهبردهاى تجارى فرمول بندى
م ا ا ا ا ال RR
0
* از نظراو مدلى مفيد است كه به افكار راهبردى درباره دانش كمك نمايد.
صفحه 32:
[0۳ CMTE yey
درو( 1999 ,لالاع1(آ) جهار طبقه از دانش تجارى را شناسايى كرد:
Pee Cp rer pee re)
آنچه ما می دانیم که نمی دانیم
[۱ |
Poe epee Carer epeen oie
الا (ااضافه مى كند كه بيشتر برنامه هاى مديريت دلنش در رابطه با مورد
اول هستند. که شامل اشتراک بهترین فعالیت ها درون مرزهای داخلی می شود.
۱
۳
صفحه 33:
*با مدیریت بر هر ۴ ناحیه و ساخت آبعاد دلنش به منظور یک ابزار
راهبردىء. سازمان اولين قدم را به سمت توسعه راهبرد بر مبناى
دانش بر مى داردء
*از آنجایی که دانش های منحصر به فرد» هم قادر به فراهم آوردن
one Ee ent scent Bes TE DS) ال ل
FCO ل ean ل ا oe ae Cig RUE Slee rue)
|
است.
| ا ل ا ا ere
نمى دانيم مى دانیم. می دانیم
افشای خطرهای يرده بردارى و
كليدى و كشف | بهره بردارى از
فرصتها دانش
صفحه 34:
If management
thinks people
don't care,
it's likely that
people won't
care.
صفحه 35:
ee ORS RCTS Soe SUS OMNG CONS meee come mg) eS On
كسب مى كنندء كه بهترين دلايل نياز راهبردى به يك مزيت رقابتى در
بازار مى باشد. به عنوان مثال:
می توانند از دست دادن سرمابه های ثکری را کاهش دهند.
اا ل ا |
اطلاعات از منابع خارجى
BT ent) Roeser ea eee
ae Race ee i Senescence eee ee meee
آثزایش رضایت کارمندی از طریق توانمند ساختن کارکنان در کسب
Knapp, 1998232. 5 +!
صفحه 36:
niidve ی
۶ (1999) 226۷ چنیرظهار دلشتکه مزلیایدلنشمیب ایستحیر
پشتیبانیاز رلهبود بنگام از طریق آنالیز ن قاط قوتو ضعف
۳۳۱۳
ee ROR O ل لل ا ا eee ne CoC
Stahl, 1999s: (co pal, |,
صفحه 37:
رابطه بین مدیریت دانش و مزیت رقابتی
* سازمان كيفيت و بهره ورى آمريكا (1999 ,82000 بر روى ع
عنصر کلیدی که سازمان ها از آن برای رقابت موثر تر در دانش, از
طريق توسعه فرهنك تشريك اطلاعات استفاده مى كردند. تحقيق كرد.
* اين عواصل راهبردى بر روى اشتياق كارمندان در تشريك دانش اثر
گذار بوده و شامل عوامل زیر می باشد: 1999 ,)۵۳۵
ارتباط با راهبرد تجارىء ارزش فرهنكىء؛ يكيارجكى با كار روزانه» نقش
رهبری, نقش شبکه 0100
صفحه 38:
ا ا ل رت م
ا ل ل 0
اا. رابطه بين استراتزى هاى دلنش و رويه هاى منلبع انسانى و
ee ا ار ی ioe
es Le eel ee BUCS SES ا
صفحه 39:
Pee epee a wee mere ل evi py
۱- رابطه بین کسب دانش نوآورانه و استراتژی تمایز
صفحه 40:
ا ا ل رت م
emer ir rut n rem mreer pe | 0
* _ کسب دانش نواورانه یک شرکت را قادر می سازد صنعت و رقبلیش را هدایت و
D ES Cee ee ad! لان
OES Ses Se ok Bese Reece ges) 0
ed 9
*؟ بنابراين» حفظ و رشد موقعيت رقابتى مستلزم كسب و خلق دانش است.
ل Rane OOM Pe coe ol Le Cae See eae eae
مزیت استراتژیک ایجاد کند(1999 ,2861)
صفحه 41:
صفحه 42:
ا ا ل رت م
ا ا ا ا ا ل
eel Doe Sal ated ار ار سا
|
منابع انسانی به طور مناسب هم سو شوند.
*؟ براى مثالء به عقيده شولر و جكسون (,1987 sculer & Jackson,
219-7 رویه های مدیریت منلبع انسانی از طریق تقویت رفتارهلیی که
به کاهش هزینه یا تملیز محصول کمک می کند. می توانند مزیت رقابتی خلق
0000
صفحه 43:
ا ا ل رت م
۱ را
0 ا ا a a al
5 orca Cape ee Eo ORUER Vr Va QE) 01) | Pa} 7) Fane ee NN
منبع مزیت رثابتی توجه و بحث می کند که مدیران باید رویه های منلبع انسانی
0 ل ارا
*؟ لادو و ويلسون (1996 ,5017| آلالا يه 1200) بر اساس ديدكاه مبتنى بر
منلبع شرکت بررسی می کنند که چگونه سیستمهای مدیریت منلبع انسانی می
Oe eee ne nC re ns Se eed
مانع از به کارگیری یا حتی موجب تخریب آنها شوند.
صفحه 44:
Se Ree ا Se Re mS oes aD ial
كاهش هزينه و استراتزى تمايز محصول
۱
1۱ ee ee ny mee ee ane pe en Baer
es] FNC NSCS Ee ا ل
پایگاه دانش شرکت بر اثربخشی سازمانی از طریق خلق مزیت های رقابتی
gee CULE مثبت خواهد كذاشت. 2002 ,لاا( يه /إ816]11
صفحه 45:
ا ا ل رت م
ا ا ا ا ل
كاهش هزينه و استراتزى تمايز محصول
استراتزى هاى دانش در ساده ترين شكلش مى تواند به عنوان مجموعه
eee ا ا ل ES
ال 0
|
Bierly & Daly, 2002 ...~
صفحه 46:
Pee epee a wee mere ل evi py
se ste Re ets Ss. ite nae ial
صفحه 47:
1- رابطه بين بهره بردارى از دانش. كاهش هزينه و مزيت رقابتى
*_ شرکتهایی که به بهره برداری از دانش می پردازند. در بهبود و به کارگیری
SE Saye In ee See ease sea
aOR eS eee) cerry nd CS See Sens
SS ones Rc RU RCS NRC ote By eee neal)
0 oN S he nen (ape come ye my Cr eed pc)
* در صنايع نسبتا بللغ جليى كه كارليى و كاهش هزينه ها حيلتى لند و ييشرفت
لك ا ل ل eR
ار ری ی
(ierly & Daly, 2002) x5 sex)
١ لين
0
صفحه 48:
كاربرد مفاهيم مطرح شده در شركت زيمنس
زیمنس یک سازمان با تنوع تجاری بالاست که در تجارتهای مختلف
حضور به هم می رساند و در تاريخ زيمنس به شرکتی چندگانه
ا الا ا ا
بود.
[۱ nel Oe CS eer oe Ne ل ee Eres
ptarercn ss NPap nce Reve Lson iT wor Pee nornRV arc
كرفته شدء تعجب انكيز نبود كه زيمنس يكى از اولين و مشتاق ترين
يذيرنده هاى مديريت دانش باشد.
زيمنس در اين زمينه ييشتاز بوده و تعداد بسيارى يروزه هاى
Came ECan Ty ل ا ل ا ل
Davenport and
صفحه 49:
كاربرد مفاهيم مطرح شده در شركت زيمنس
|
ا ا eed One ee ere |
همه سطوح ساختار سازمانى و فراى مرزهاى شركتء به علاوه وضع
قوانین دانش محور برای فرایندها و سیستم ها می باشد.
سيستم هاى موثر مديريت دانش به عنوان سيستم هاى فنىء
اجتماعی لحاظ می شوند و نگرش مدیریت دلنش از پایین به بالا می
wl
[0 ل | Par ee per
مدیریت موثر دانش را فراهم می آورد.
ا ا ا ا 2
يك دكركونى فوق العاده بوده است.
Davenport and
صفحه 50:
كاربرد مفاهيم مطرح شده در شركت زيمنس ۱
د دلنش در زيمنس با استفاده از سيستم هليى كه محوريت ان
ge ا ل از 0
تجاری زیمنس در آینده دانش محورتر خواهند شد.
دلنش در راهبردهاى توليد و خدمت تمامى واحدها قرار داده شده
ا ل ل ل ۳
دهد. نتيجه اى از دانش خواهد بود.
ال 50 KSP را به عنوان سبکی برای
مالكان کسب و کارها و تیم هایشان. به منظور مشخص کردن
sleet SEES) |
ee eee Se een Sey meee nae eemeel
007 We REN Wr Og) ONIN OSI ا ا
Davenport and
صفحه 51:
نوآوری های مقاله تدوین شده
در لین مقلله سعی شده که به گونه ای نواورلنه و از طریق راههای
1
رقابتى بپردازد»
SR م 0
go OE EP Pec ا ل ار
RU ENUF ROPING) ORD FSS eee meRCNI PCy
صفحه 52:
لت
PS Po ee ors 0
es ol econ
می شود.
با ۲ استراتژی های دانش از طریق رویه های منابع انسانی باعث ایجاد
ا |
AR COs Fe ee EPO Ofer PR ee es arcs Fee in an Fae
ل ل ان
ا ۳
می شود.
صفحه 53:
تك
3يوية» ا آكن "مديريت استراتؤيك بازار": ترجمة ذكقر حسين صفززاذه ذكتر
علی اکبر فرهنگی و مهدی خادمی. چاپ سوم تهران: دفتر طراحی موسسه
RAZ ee enr enn ane eermen (Cpe Tara pee
احسانى. محمد. ارائه جارجوبى براى به كاركيرى مديريت دلنش در سازمان
1
[۳
صفحه 54:
age oe ۳ 6 ممه etn ریت زیر
one amen
PNT TAMA) MR ا ا TI eet Co
.م
Barclay, R.O. (2000), Leading the Knowledge Enterprise ClOs, CLOs and Beyond,
Corporate Education. Biz, LCC, NY, available at: www.ktic.com/topic6/
13_LEAD.HTM.
CET CCE SOM CRC eRe RUT Me ا oa
ری و eC ec eC PPO
Barney, J.B. (1986), "Strategic factor markers: expectations, luck and business
rer Tete ا ا a
Barney, J.B. (1995), "Looking inside for competitive advantage", Academy of
.مم ,4 .ولة 9 .املا بعب قيمع مع دمع وقمواتر 49-61.
صفحه 55:
منابع لاتید
8666۱8۴, ۲۰ )1997(, ۸ و ۵/۵96 Management, International
Association of Science and Technology for Development Al and Soft
Computing Conference: Banff, Alberta,Canada.
Bell, D.K. and Jackson, L.A. (2001), "Knowledge management: understanding
theory and developing strategy", Competitiveness Review, Vol. 11 No. 1,
۳
Bhatt, G.D. (2002), Organising knowledge in the knowledge development cycle,
Journal of knowledge Management, 4(1), 15-26.
Bierly, P. & G. Daly (2002), the strategic management of intellectual capital and
organizational knowledge, Edited by, Chan Wei Choo & Bontis, N. Oxford
Vote aoe
Broadbent, M.(1998),"The phenomenon of knowledge management: what does
it mean to the inforation profession", Information Outlook, Vol. 2 No. 5, pp.
23-31.
صفحه 56:
منابع لاد
Chauvel, d. & Despres, C. (2002). rN eae survey research in knowledge
management: 1997-2001. Journal of Knowledge Management, 6(3),
207-223.
Choi, Y.S. (2000), "An empirical study of affecting successful implementation
of knowledge management", Doctoral Dissertation, Graduate College at
the University of Nebraska, University of Nebraska, Lincoln, NB.
Clarke, P. (1998). "Implementing a knowledge strategy for your firm",
Research Technology Management, Vol. 41 No. 2, pp. 28-31.
Collis, D.J. and Montgomery, C.A. (1995), "Competing on resources: strategy
in the 1990s", Harvard Business Review, July-August, pp. 118-28.
Davenport, T.H. (1999), Some Principles Of Knowledge Management,
McCombs Graduate School of Business, University of Texas, Austin, TX,
available at: www.mccombs.utexa.edu/kman/kmprin.htm.
صفحه 57:
Davenport, T.H. and Probst, GJ.B. توت ae Management Case Book,
Pate RT ESR TTL
Davenport, T. (1997), "Ten principle of km". knowledge and process
رت ور Tn
DENI ل Tate Bet ا CO Tato CACO ote eCoea Odes TUTTO
و۱ NGC ee ea Re ccmoranw
Davenport, T.H. De Long, D.W. and Beers, M.C. (1998), "Successful knowledge
IEE ena eee a ee
OTTO MTT ا eect A ae cD
0 رت Ma tatu: na OR LO
ORAL) ee ate tele Mar ee a ee وت
te ل DOM UES TM cM Cato
4
صفحه 58:
لايق
Grant, R.M. (1991), "The ۳۵50 66 اش مق of competitive advantage:
implications for strategy formulation", California Management Review, Vol.
33 No. 3, pp. 114-35.
Grant, R, (1996), "the knowledge based view of the firm: practice ", long rang
planning, vol. 3, pp. 450-454.
Haffman, |. (2001), knowledge management tools, in Mertins, K., Heisig, P.,
Vorbeck, J. (Eds), knowledge management: Best practices in Europe,
Springer, Berlin, 74-94.
Hitt, M.A., Bierman, L., Shimizu, K. and Kochhar, R. (2001), "Direct and
moderating effects of human capital on strategy and performance in
professional service firms: a resource-based perspective", Academy of
Management Journal, Vol. 44 No. 1, pp. 13-28.
Hit, Ireland, Hoskisson, (2005) “strategic management: competitiveness and
globalization concept". (16-th edition). Thomas south western publishers.
صفحه 59:
منابع لاتید
Hofer-Alfeis, J. (2003), “Effective Peete tel i knowledge management into the
business starts with a top-down knowledge strategy", Juornal of Universal
Computer Science, Vol. 9 No. 7, pp. 719-28.
Jashapra, A. (2004), knowledge management: An Integrated Approach, Harlow,
te oleae Ma
King, A.W. & Zeithamic .p (2003)," measuring organizational knowledge: a
conceptual & methodological framework". Strategic management journal,
vol. 24, 9.
Knapp, E.M. (1998), "Knowledge management", Business and Economic Review,
Vol. 44 No 4. McCarthy, R. and Aronson, J.E. (2004), "Knowledge
management at GE: a technology transfer case study", working paper.
Lado, A.A. & M.C. Wilson (1994), "Human resource system and sustained
competitive advantage: a competency-based perspective", Academy of
Management Review, 19(4): 699-727.
صفحه 60:
منابع لاتين
McKinsey Quarterly (1998), 55 practice and beyond: knowledge
strategies", McKinsey Qurterly, Vol. 1, pp. 19-25
Mahoney, J.T. and Pandian, J.R. (1992), "The resource-based view within
the conversation of Strategic Management Journal, Vol. 13, pp. 363-
80.
Markides, C. (1997), "Srategic innovation", sloan Management Review,
Spring, pp. 9-23.
Murray, P.C. (1998), New Language For New Leverage.The Terminology of
knowledge Management, Corporate Education. BIZ, LLC, NY,
available at: www.ktic.com/topic6/13_term2.htm.
Nonaka, |, takeuchi, H. (1995), "knowledge creating company: how
Japanese companies create the Dynamics of innovation", oxford
university press, oxford.
صفحه 61:
۳
O'Dell, C. (1996), "A current review of knowledge management best
practice", Conference on Knowledge Management and the
Transfer of Practices, Business Intelligence, London.
O'Dell, C. and Grayson, C.J. (1998), "If only we knew what we know:
indentification and transfer of internal best practices", California
Management Review, Vol. 40 No. 3, pp. 154-74.
Penrose, E.T. (1959), The Theory of the Growth of the Firm, Wiley,
New York, NY.
Porter, M.E. (1991), "competitive advantage creating and sustaining
superior performance", the free press, new york.
Post, H.E. (1997), "Building a strategy on competences", Long Range
Planning, Vol. 30 No. 5, pp. 733-40.
صفحه 62:
منایع لاتید
Sanchez, R., Heene, A. and Thomas, H. (1996), Dynamics of Competence-based
Competition: Theory and Practices in the New Strategic Management, Elsevier,
0۵
ی
eee em ERE SCC na 2 eet ERE ae scat oT)
:207-219
Se EAM CON are estan seek ec eae Scie ATA UR Cora A
5 ل ae saa Rete Mc ete
of administration information", Academy of Management Journal, 35: 292-327.
SME Maes RC Eat ee once Tame Conoco ae aT
ی
management: Transforming organizations in the Digital Economy: Hard cover.
Watson, J,(2003),"Applying km: techniques for building corporate memories" morgan
0000 ae
صفحه 63:
0 50-0 ل ل
Journal, Vol. 5, pp. 171-80.
Wiig, K. (1997a), "Kknowledge management: an introduction and perspective",
eta پیت ات یت ee es
Wiig, K.M. (1997b), Knowledge management: where did it come from and where
۱ Sane ee aoe Ce Oe 1-14.
Wong, K.Y. Aspinwall, E. (2004). Knowledge management implementation
ea ee Ree Aa ee See ا Csr
ae ee eS Recetas a tent et ل
یر AO ASO aCe tele rte) ER OC COE ل اك
review. Vol. 14, no, 3.
ORL) OY eB caren Cele eo Oe tof كاك
.125-145 :(41)3 ,لنوايهم
صفحه 64:
0995 "۱۷۸
everything comes to an end
عنوان درس:
مدیریت استراتژیک
عنوان مقاله تدوین شده:
بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش
و مزیت رقابتی
استاد گرامی :جناب آقای دکتر سعید حجاریان
ارائه دهنده :محمد صادق مبین
اردیبهشت 1390
سر آغاز گفتار نام خداست
ستایش بود ویژه کردگار
که بخشنده و مهربان است نیز
که رحمتگر و مهربان خلق راست
که بر عالمین است پروردگار
بود صاحب عرصه رستخیز
تورا می پرستیم تنها و بس
نداریم یاور به غیر از تو کس
بشو هادی ما را به راه درست
ره آنکه منعم ز نعمات توست
نه آنان که خشمت بر ایشان رواست
نه آنان که هستند گمره ز راست
ترجمه منظوم سوره حمد
دکتر امید مجد
If you think
you can’t,
you are
right you
can’t.
Henry ford
چکیده مقاله
•
•
•
•
•
امروزه مدیری7ت دان7ش ب7ه عنوان راه7بردی برای بهبود رقاب7ت پذیری س7ازمانی به
شمار می آید.
هدف ای7ن مقال7ه :شناس7ایی رابط7ه بی7ن ابعاد مدیری7ت دان7ش و ابعاد مزی7ت رقابتی
شرکتها
بدی7ن منظور ادبیات موجود در مورد مدیری7ت دان7ش و مزی7ت رقابت7ی و همچنین
راه7بردهای تجاری مورد بررس7ی قرار گرفت7ه و مفاهی7م راه7بردی و مدیری7ت دانش
ارائه شده است.
ای7ن مقال7ه ی7ک روش7ی نوآوران7ه در ایجاد مدل7ی از رابط7ه بی7ن مدیری7ت دان7ش و مزیت
رقابتی ارائه می کند.
در راستای مدل ارائه شده پنج پیشنهاد نیز ارائه شده است.
چکیده مقاله
•
•
•
•
•
امروزه مدیری7ت دان7ش ب7ه عنوان راه7بردی برای بهبود رقاب7ت پذیری س7ازمانی به
شمار می آید.
هدف ای7ن مقال7ه :شناس7ایی رابط7ه بی7ن ابعاد مدیری7ت دان7ش و ابعاد مزی7ت رقابتی
شرکتها
بدی7ن منظور ادبیات موجود در مورد مدیری7ت دان7ش و مزی7ت رقابت7ی و همچنین
راه7بردهای تجاری مورد بررس7ی قرار گرفت7ه و مفاهی7م راه7بردی و مدیری7ت دانش
ارائه شده است.
ای7ن مقال7ه ی7ک روش7ی نوآوران7ه در ایجاد مدل7ی از رابط7ه بی7ن مدیری7ت دان7ش و مزیت
رقابتی ارائه می کند.
در راستای مدل ارائه شده پنج پیشنهاد نیز ارائه شده است.
سواالت تح7قیق
• آیا رابطه ای بین مدیریت دانش و مزیت رقابتی سازمان ها وجود دارد؟
• آیا رابطه ای بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتی وجود دارد؟
مقدمه
•
•
•
•
•
در س7ال 1597فرانس7یس بیک7ن بیان کرد ک7ه دان7ش قدرت است(Barclay,
.)2000
امروزه دان7ش ب7ه عنوان ی7ک دارای7ی راه7بردی برای س7ازمان ه7ا ب7ه شمار م7ی آی7د ،ولی
در عین حال مدیریت و ارزیابی آن مشکل می باشد(.)Shepard, 2000
بهتری7ن روش برای موفقی7ت رقابت7ی در بازار جهان7ی از طری7ق برنامه ریزی ،بهبود و
ارتقای توانایی های رقابتی به دست می آید.
الزم ب7ه ذک7ر اس7ت نحوه عم7ل ی7ک شرک7ت ،ص7نعت ی7ا س7ازمان در کس7ب و به کار
بردن دان7ش م7ی توان7د ی7ک عام7ل رقابت7ی کلیدی باشد(anonymous,
.)1995, 19
مدیری7ت دان7ش ی7ک س7ازمان تنه7ا هنگام7ی ک7ه ب7ا تص7میمات راه7بردی مرتب7ط باشد،
م7ی توان7د پتانس7یلی برای ایجاد ارزش معن7ی دار ب7ه وجود آورد .مدیری7ت دانش
آخری7ن راه7برد در افزای7ش رقاب7ت پذیری س7ازمانی م7ی باشد(& bell
.)Jackson, 2001
مقدمه
• اس7تفان دنیین7گ ( )Stephen Denningم7ی گوی7د چگون7ه ی7ک سازمان
بروکراتی7ک بزرگ ،دان7ش را ب7ه دس7ت آورده و آ7ن را ب7ه کار برده و راه7برد را به طور
کامل تغییر می دهد.
• اخیرا مفهوم دان7ش س7ازمانی ب7ه عنوان ی7ک دارای7ی راه7بردی ارزشمن7د بس7یار رایج
شده است()Zack, 1999
• تالش های مدیری7ت دان7ش در درج7ه اول بر روی توس7عه کاربردهای جدی7د فن
آوری اطالعات تمرکز دارد.
• همچنین رابطه بین دانش و راهبردهای تجاری مورد تاکید قرار گرفته است.
مدیریت دانش
•
•
•
•
•
داونپورت و همکاران7ش از دان7ش ب7ه عنوان ترکیب7ی از مفهوم انس7انی و اطالعات قابل
پیگیری نام برده اند()Davenport & Prusak, 1998
س7انچز( )Sanchez, 1996دان7ش را ب7ه عنوان توانای7ی بهره برداری از دارایی
ها و امکانات ،با یک روش مطمئن ،برای دسترسی به هدف تعریف کرده است.
( )Davenport and Prusak, 1998دان7ش را ب7ه عنوان ترکیبی از
تجرب7ه ه7ا ،ارزش ه7ا ،اطالعات مربوط7ه و تخص7ص تعری7ف کرده ان7د ک7ه چارچوبی
برای ارزیابی و ادغام تجربه ها و اطالعات جدید ارائه می دهد.
تعری7ف دان7ش ب7ه خاط7ر تفس7یر های چندگان7ه از آ7ن س7خت م7ی باشد(Choi,
.)2000
مدیری7ت دان7ش ب7ه عنوان روش های س7یستماتیک برای کش7ف ،فهمیدن و استفاده
از دانش برای خلق ارزش کاربرد دارد(.)O dell, 1996
مدیریت دانش
• مدیریت دانش روش دسترسی به تجربه ،دانش و تخصص می باشد که باعث ایجاد
توانای7ی های جدی7د ،توانای7ی عملکرد باالت7ر ،تشوی7ق نوآوری و افزایش ارزش مشتری
می شود() Beckman, 1997
• مدیری7ت دان7ش راه7بردی اس7ت ک7ه مزایای فکری ی7ک س7ازمان را ،چ7ه اطالعات ثبت
شده و چه استعداد اعضای7ش ،به بهره برداری باالتر تبدی7ل می کند ،مدیریت دانش
در شرک7ت ه7ا ب7ه مدیران و کارکنان می آموزد بهره وری خود را در گروه باال
ببرند()Murray, 1998
• مدیری7ت دان7ش راه7بردی فکری م7ی باش7د ک7ه دان7ش مفی7د را برای هدایت افراد در
زمان مناس7ب ارائ7ه م7ی ده7د و همچنی7ن حاوی روش های7ی اس7ت ک7ه باع7ث افزایش
عملکرد س7ازمان می شود(American Productivity Quality
.)Center, 1999
مزیت ها و اهداف مدیریت دانش
احسانی ،محمد
1385
مدلها و چرخه های مدیریت دانش
Bhatt 2000, 15-26
مدلها و چرخه های مدیریت دانش
Haffman, 2001
Chauvel, D. & Despres, C. 2002
مدلها و چرخه های مدیریت دانش
مدلها و چرخه های مدیریت دانش
Wong, K.Y. 2004
مدلها و چرخه های مدیریت دانش
Jashapra , 2004
Turban, E., Leidner, D., Mclean E.
& Wetherbe J., 2005
مدلها و چرخه های مدیریت دانش
hardest
work
there is,
which is
the
probable
reason so
few
engage
•
•
•
•
مدیریت دانش و مزیت رقابتی
ره7بران تجارت های جهان7ی ب7ه ص7ورت فزاینده بر ای7ن دیدگاه باور دارن7د ک7ه دانش
س7رمایه های انس7انی از مه7م تری7ن قابلی7ت ه7ا و شایس7تگی های س7ازمانی م7ی باشد و
شای7د بتوان گف7ت پای7ه و ریش7ه تمام مزی7ت های رقابت7ی ب7ه شمار می رود(Hitt,
)Hoskisson, 2005
م7ا وارد عص7ری شده ای7م ک7ه مزی7ت رقابت7ی تنه7ا از دس7تیابی ب7ه اطالعات حاص7ل نمی
شود ،بلک7ه از طری7ق ایجاد و اکتس7اب دان7ش جدی7د دس7ت یافتن7ی است
()Davenport, 1997, 149-158
احتمال دست یابی به مزیت رقابتی استراتژیک در قرن 21برای سازمان هایی می
باش7د ک7ه ای7ن مه7م را درک کرده باشن7د ک7ه بقای آنه7ا وابس7ته ب7ه توانای7ی تسخیر
هوشمندی ،زیرک7ی ،انتقال آ7ن ب7ه دان7ش قاب7ل اس7تفاده و انتشار س7ریع آ7ن در سطوح
سازمانی می باشد()King, 2003
اندیشمندان زیادی(Nonaka, 1996, Grant,1996, Zack,
2000, Porter, 1991, Barney, 1991, Watson,
,2003عقیده دارند که تنها منبع خلق مزیت رقابتی پایدار ،دانش است.
دانش به عنوان یک مزیت رقابتی
• امروزه نیاز کلید7ی برای موفقی7ت شرک7ت ه7ا در ای7ن محی7ط رقابت7ی تشخیص
چگونگ7ی حف7ظ مزی7ت رقابت7ی و حمای7ت از آ7ن اس7ت .شرک7ت ه7ا برای توسعه و بهره
برداری از مزی7ت رقابت7ی خود بای7د دارای قابلی7ت های7ی باشن7د ک7ه بتوانند برای ایجاد
منابع کمیاب ،ارزشمند و تقلید ناپذیر به کار روند.barney, 1995
• در ای7ن رابط7ه ،تئوری مبتن7ی بر مناب7ع چنی7ن اظهار م7ی کن7د ک7ه قابلی7ت ه7ا و منابع
یک شرکت رشد و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می دهد;Penrose, 1959
,barney, 1995; Mahoney and Pandian, 1992
• محققان ای7ن ایده ،مزی7ت رقابت7ی پایدار را ب7ه مناب7ع ارزشمن7د ،جایگزی7ن ناپذی7ر و غیر
قابل تقلید نسبت می دهندbarney, 1995; Wernerfelt, 1984 .
دانش به عنوان یک مزیت رقابتی
• ورنرفل7ت( )1984نشان داد مناب7ع شام7ل دارای7ی های عین7ی و غی7ر عین7ی هس7تند که
تقریبا برای همیشه توسط شرکت تصرف شده اند.
• مناب7ع و قابلیتهای7ی ک7ه ارزشمن7د ،کمیاب ،جایگزی7ن ناپذی7ر و غی7ر قاب7ل تقلید
هس7تند ،دارای توانای7ی های رقابت7ی منحص7ر ب7ه فردی بوده و بنابرای7ن مزی7ت رقابتی
پایداری را ایجاد می کنند)Barney, 1995( .
• مناب7ع غی7ر عین7ی برای ایجاد مزی7ت رقابت7ی نس7بت ب7ه مناب7ع عین7ی محتم7ل تر
هس7تند .مخص7وصا مناب7ع ویژ7ه غی7ر عین7ی مانن7د دان7ش باع7ث م7ی شون7د ارزش عوامل
تولید در شرکت ها افزایش یابدHitt et al, 2001
دانش به عنوان یک مزیت رقابتی
• بارن7ی ( )1995بیان م7ی کن7د ب7ه منابع7ی بای7د توج7ه داش7ت ک7ه تح7ت کنترل شرکت بوده
و باع7ث م7ی شود شرک7ت ،راه7بردهایی را ک7ه کارای7ی و اثربخش7ی را توس7عه م7ی دهند
تدوین و اجرا نماید.
• او چهار معیار را برای ارزیابی انواع منابع7ی ک7ه مزیت رقابتی پایدار را به وجود می آورند
ذکر کرده است:
ایجاد ارزش برای مشتریان
تقلید ناپذیری
جایگزین پذیری
عدم مقایسه در رقابت.
دانش به عنوان یک مزیت رقابتی
• الزم ب7ه ذک7ر اس7ت ک7ه دان7ش ،مزی7ت رقابت7ی اس7ت ک7ه تقلی7د و کپ7ی کردن آ7ن سخت
می باشد و باید به عنوان قسمتی از یادگیری سازمانی توسعه داده شود.
• دان7ش مفهوم و قابلیت7ی اس7ت ک7ه اس7تفاده از آ7ن باع7ث از بی7ن رفتن7ش نمی شود .از
این رو این منبع می تواند به تصمیم گیری سازمان کمک نماید.
&
Collis
Markides,
;1995
;1997,
Barney,
Post,
;1984
;1995
• Wernerfelt,
Montgomery,
1997).
عوامل موجد مزیت رقابتی پایدار SCA
• ی7ک اس7تراتژی ،م7ی توان7د شام7ل انواع استراتژی های حوزه عملکردی
مانن7د اس7تراتژی های جایگزین7ی ،اس7تراتژی های قیم7ت گذاری ،استراتژی
های توزیع و استراتژی های دیگر باشد.
• روش های زیادی برای رقاب7ت وجود دارند .همان طور که در نمودار
اس7الید بع7د مشخ7ص شده اس7ت ،چگونگ7ی رقاب7ت تنه7ا کلی7د موفقیت
نیس7ت ،چرا ک7ه حداق7ل س7ه عام7ل دیگ7ر برای ایجاد مزی7ت رقابتی پایدار و
در نتیج7ه ایجاد ی7ک اس7تراتژی کامال موف7ق ،ضروری هستندA. Aker,
2005
عوامل موجد مزیت رقابتی پایدار SCA
روشی که رقابت می
کنید
استراتژی محصولاستراتژی جایگزینیاستراتژی تولید-استراتژی توزیع و غیره
کسAی کAهبAا او رقابAت
می کنید
-انتخاب رقبا
اساس رقابت
-دارایی ها و مهارت ها
SCA
جایی که رقابت می کنید
-انتخاب محصول -بازار
مولفه های استراتژیک یا راههای رسیدن به مزیت رقابتی پایدار
مدیریت دانش و تنظیم راهبردها
•
•
•
•
راهبرده7ا را میتوان ب7ه عنوان توازن7ی ک7ه ی7ک س7ازمان بی7ن مناب7ع داخل7ی ومهارت ها،
فرص7ت ه7ا و ریسک از طریق محی7ط خارجی ایجاد می کن7د تعریف نمود(grant,
.),1991
فاه7ی ( )Fahey, 1996چنی7ن توضی7ح داد ک7ه راه7برد و دان7ش ه7ر دو پویا
هستند و مفهوم چندگانه دارند.
دان7ش بر مبنای راه7برد ،ممک7ن اس7ت شام7ل بیشت7ر حوض7ه های متضاد ،شامل
مشتریان و رقب7ا ،ورود و خروج ص7نایع ،عرض7ه کنندگان ،ف7ن آوری ها ،قانون گذاری
و مقررات باشد.
طب7ق نظ7ر زاک( )Zack,1999برای س7ازمان بای7د ارتباط بی7ن راه7برد و دانش
توضی7ح داده شود و نقش7ه راه7بردی ب7ه طور مفص7ل شرح داده شود ،دانش مورد نیاز
برای انجام راه7برد پیشنهادی تعیی7ن شود و ب7ا دان7ش فعل7ی مقایس7ه گردد و بنابراین
شکاف های دانش راهبردی آشکار می گردد.
راهبردهای مدیریت دانش
• در شرای7ط س7اده راه7برد مدیری7ت دان7ش فرآین7د تولی7د ،وض7ع و انتقال ص7ریح دانش
درون ی7ک س7ازمان م7ی باش7د ک7ه اطالعات درس7ت را برای افراد درست ،در زمان
درست ،و در جای درست به دست می آورد.
• ره7بران تجاری ،مشاوران س7ازمان و ره7بران س7ازمان تمای7ل دارن7د ک7ه از چهار راهبرد
اص7لی مدیری7ت ک7ه ب7ه س7ازمان اجازه م7ی ده7د دان7ش خود را مدیری7ت کنن7د استفاده
نمایند .این راهبردها عبارتند از:
فرهنگ ،رهبری ،فن آوری و سنجش
&
O'Dell
Prusak,1998
&
• Davenport
grayson ,1998, Davenport,1999
راهبردهای مدیریت دانش
• راه7برد دان7ش نیازه7ا ،راه ه7ا و فعالی7ت های رس7یدن ب7ه اهداف را مشخص
می نماید.
• راه7برد دان7ش ب7ا راه7برد مدیری7ت دان7ش متفاوت اس7ت ،راه7برد دانش،
نقشه راه مسئولیت سازمان در توانمند سازی مدیریت دانش است.
• ه7ر دو راه7برد موردنیاز م7ی باشن7د و در ی7ک ردی7ف قرار می
گیرند(.)Hofer-Alfeis,2003
• توسعه راهبرد دانش نسبتا آسان است
Clarke, 1998
راهبردهای مدیریت دانش
• طب7ق نظ7ر م7ک کنینزی()1998اولی7ن گام در چارچوب بندی راهبرد
دانش فهمیدن چهار ویژگی اصلی زیر می باشد:
.1اهرم های شگف7ت آور و افزای7ش نرخ بازگش7ت ،از آنجای7ی ک7ه دان7ش تابع
نرخ نزولی نمی باشد.
.2ارزش نامعلوم،از آنجای7ی ک7ه حدس زدن ی7ک س7رمایه گذاری در دانش
خیلی سخت می باشد.
.3تقسیم ارزش نامعلوم.
.4تفکیک ،کمبود و نیاز به نوسازی.
راهبردهای مدیریت دانش
• درو()Drew, 1999بر روی اینک7ه چگون7ه مدیران م7ی توانن7د مدیریت
دانش را درون فرآیند راهبردی شرکت شان پیدا نمایند کاوش کرد.
• او تاکی7د کرد مدیری7ت دان7ش بای7د درون راهبردهای تجاری فرمول بندی
شود ،و در راس7تای فلس7فه وجودی س7ازمان نس7بت ب7ه محیط اطراف قرار
گیرد.
• از نظراو مدلی مفید است که به افکار راهبردی درباره دانش کمک نماید.
•
•
•
•
•
راهبردهای مدیریت دانش
درو( )Drew, 1999چهار طبقه از دانش تجاری را شناسایی کرد:
آنچه ما می دانیم که می دانیم
آنچه ما می دانیم که نمی دانیم
آنچه ما نمی دانیم که می دانیم
آنچه ما نمی دانیم که نمی دانیم
• Drewاضاف7ه م7ی کن7د ک7ه بیشت7ر برنام7ه های مدیری7ت دان7ش در رابط7ه با مورد
اول هستند ،که شامل اشتراک بهترین فعالیت ها درون مرزهای داخلی می شود.
• از ی7ک دیدگاه راه7بردی ،چهارمی7ن نوع بیشتری7ن خط7ر و فرص7ت را برای سازمان
ایجاد می نماید.
راهبردهای مدیریت دانش
•ب7ا مدیری7ت بر ه7ر 4ناحی7ه و س7اخت ابعاد دان7ش ب7ه منظور یک ابزار
راه7بردی ،س7ازمان اولی7ن قدم را ب7ه س7مت توس7عه راهبرد بر مبنای
دانش بر می دارد،
•از آنجای7ی ک7ه دان7ش های منحص7ر ب7ه فرد ،ه7م قادر ب7ه فراهم آوردن
ارزش برت7ر برای مشتری هس7تند و ه7م دشوار برای رقب7ا درتقلید کردن،
در ای7ن مقال7ه از ای7ن مدل ب7ه عنوان ابعاد مدیری7ت دان7ش استفاده شده
است.
If management
thinks people
don't care,
it's likely that
people won't
care.
F. James McDonald
(General Motors
Corporation)
رابطه بین مدیریت دانش و مزیت رقابتی
• س7ازمان ه7ا مناف7ع متعددی را از دنبال کردن راه7بردهای مدیری7ت دانش
کس7ب م7ی کنن7د ،ک7ه بهتری7ن دالی7ل نیاز راه7بردی ب7ه ی7ک مزی7ت رقابتی در
•
•
•
•
•
بازار می باشد .به عنوان مثال:
می 7توانند از دست دادن سرمایه های فکری را کاهش دهند،
کاه7ش هزین7ه ه7ا از طری7ق ص7رفه جوی7ی های مقیاس در هنگام کسب
اطالعات از منابع خارجی
کاهش دوباره کاری در فعالیت های دانش محور
افزایش بهره وری به وسیله دسترسی سریع تر و راحت تر به دانش
افزای7ش رضای7ت کارمندی از طری7ق توانمن7د س7اختن کارکنان در کسب
اختیار و پیشرفت.Knapp, 1998
رابطه بین مدیریت دانش و مزیت رقابتی
7نین7ظ7ه7ار دا7ش7تک77ه م7زا7یایدا7ن7شم7یب77ای7ستح7ین
• ) Zack (1999چ ا
پ77شتیبان77ی از را7ه7برد ب77نگاه ،7از ط7ری7ق آ7نا77لی7ز ن77قاط ق77وتو ض77عف
( )SWOTت77حلیلش77ود.
• در ی7ک بررس7ی ،از 200مدی7ر ITدر س7ال %94 ، 1999مدیری7ت دانش
را راهبردی دانستند.Stahl, 1999
رابطه بین مدیریت دانش و مزیت رقابتی
• س7ازمان کیفی7ت و بهره وری آمریکا ( APQC, 1999بر روی 6
عنص7ر کلیدی ک7ه س7ازمان ه7ا از آ7ن برای رقاب7ت موث7ر ت7ر در دانش ،از
طریق توسعه فرهن7گ تشریک اطالعات اس7تفاده م7ی کردند ،تحقیق کرد.
• ای7ن عوام7ل راه7بردی بر روی اشتیاق کارمندان در تشری7ک دان7ش اثر
گذار بوده و شامل عوامل زیر می باشد.APQC, 1999 :
ارتباط ب7ا راه7برد تجاری ،ارزش فرهنگ7ی ،یکپارچگ7ی ب7ا کار روزان7ه ،نقش
رهبری ،نقش شبکه های انسانی و نهایتا پاداش
رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتی
.Iرابطه بین کسب دانش نوآورانه و اسAتراتژی تمایز
.IIرابطAه بیAن اسAتراتژی های دانAش و رویAه های منابAع انسانی و
استراتژی کاهش هزینه و استراتژی تمایز محصول
.IIIرابطه بین بهره برداری از دانش ،کاهش هزینه و مزیت رقابتی
رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتی
-1رابطه بین کسب دانش نوآورانه و استراتژی تمایز
کسب و
خلق دانش
کسب دانش
نوآورانه
استراتژی
تمایز
ایجاد مزیت
رقابتی
رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتی
-1رابطه بین کسب دانش نوآورانه و استراتژی تمایز
•
کس7ب دان7ش نوآوران7ه ی7ک شرک7ت را قادر م7ی س7ازد ص7نعت و رقبای7ش را هدایت و
به طور قابل مالحظه ای خود را از رقبایش متمایز کند.
•
دانش ایستا نیس7ت و آنچه امروز به عنوان دانش نوآورانه در نظر گرفت7ه می شود،
در نهایت دانش محوری فردا خواهد شد.
•
بنابراین ،حفظ و رشد موقعیت رقابتی مستلزم کسب و خلق دانش است.
•
کس7ب دان7ش حاص7ل از تجارب ،خود ی7ک مهارت ی7ا شایس7تگی اس7ت ک7ه می تواند
مزیت استراتژیک ایجاد کند()Zack, 1999
رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتی
-2رابطAه بیAن اسAتراتژی های دانAش و رویAه های منابAع انسAانی و استراتژی
کاهش هزینه و استراتژی تمایز محصول
ایجاد مزیت
رقابتی
استراتژی
تمایز
کاهش
هزینه
استراتژیهای دانش
-1خلق یا کسب دانش جدید
-2بهره برداری از دانش موجود
برای خلق محصوالت جدید
رویه های
منابع انسانی
رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتی
-2رابطAه بیAن اسAتراتژی های دانAش و رویAه های منابAع انسAانی و استراتژی
کاهش هزینه و استراتژی تمایز محصول
•
اجرای اس7تراتژیهای دان7ش ،زمان7ی موفقی7ت آمی7ز خواهن7د بود ک7ه ب7ا رویه های
منابع انسانی به طور مناسب هم سو شوند.
•
برای مثال ،ب7ه عقیده شول7ر و جکسون (sculer & Jackson, 1987,
)219-217روی7ه های مدیری7ت مناب7ع انس7انی از طری7ق تقوی7ت رفتارهای7ی که
ب7ه کاه7ش هزین7ه ی7ا تمای7ز محص7ول کم7ک م7ی کن7د ،م7ی توانن7د مزی7ت رقابت7ی خلق
کرده یا افزایش دهند.
رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتی
-2رابطAه بیAن اسAتراتژی های دانAش و رویAه های منابAع انسAانی و استراتژی
کاهش هزینه و استراتژی تمایز محصول
•
همچنی7ن اس7نل ( ) Snell, 1992ب7ه مدیری7ت مناب7ع انس7انی ب7ه عنوان یک
منب7ع مزی7ت رقابت7ی توج7ه و بح7ث م7ی کن7د ک7ه مدیران بای7د روی7ه های مناب7ع انسانی
را با دیدگاه استراتژیک شرکت ها پیوند دهند.
•
الدو و ویلس7ون ( )Lado & Wilson, 1996بر اس7اس دیدگاه مبتنی بر
مناب7ع شرک7ت بررس7ی م7ی کنن7د ک7ه چگون7ه س7یستمهای مدیری7ت مناب7ع انس7انی می
توانن7د توس7عه و ب7ه کارگیری شایس7تگی های س7ازمانی را تس7هیل کنن7د ی7ا بر عکس
مانع از به کارگیری یا حتی موجب تخریب آنها شوند.
رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتی
-2رابطAه بیAن اسAتراتژی های دانAش و رویAه های منابAع انسAانی و استراتژی
کاهش هزینه و استراتژی تمایز محصول
•
هرگاه روی7ه های مدیری7ت مناب7ع انس7انی ب7ا اس7تراتژی های دان7ش شرک7ت هماهنگ
شون7د ،شرک7ت م7ی توان7د پایگاه دان7ش خود را بهبود بخش7د ،و بدی7ن طریق بر
عملکرد خود تاثیر مثبت بگذارد.
•
پایگاه دان7ش شرک7ت بر اثریخش7ی س7ازمانی از طری7ق خل7ق مزی7ت های رقابتی
پایدار ،تاثیر مثبت خواهد گذاشتBierly & Daly, 2002 .
رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتی
-2رابطAه بیAن اسAتراتژی های دانAش و رویAه های منابAع انسAانی و استراتژی
کاهش هزینه و استراتژی تمایز محصول
•
اس7تراتژی های دان7ش در س7اده تری7ن شکل7ش م7ی توان7د ب7ه عنوان مجموعه
انتخابهای استراتژیک در خصوص دو بعد دانش در نظر گرفته شود:
-1خلق یا کسب دانش جدید
-2توانای7ی اس7تفاده از دان7ش موجود برای خل7ق محص7والت و فرآیندهای سازمانی
جدید Bierly & Daly, 2002
رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتی
-3رابطه بین بهره برداری از دانش ،کاهش هزینه و مزیت رقابتی
بهره برداری
از دانش
کاهش
هزینه
ایجاد مزیت
رقابتی
رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتی
-3رابطه بین بهره برداری از دانش ،کاهش هزینه و مزیت رقابتی
• شرکتهای7ی ک7ه ب7ه بهره برداری از دان7ش م7ی پردازن7د ،در بهبود و به کارگیری
دانش موجود ماهرند ،و بر کارایی زیاد در رویه های موجود تمرکز دارند.
•
ای7ن شرک7ت ه7ا بر انعطاف پذیری در س7اختار ،س7یستمهای س7ازمانی ،و رویه های
منابع انس7انی به منظور افزای7ش انطباق پذیری شان تاکی7د دارند .مدیری7ت کیغیت
فراگیر و فنون بهبود مستمر ،اغلب ابزارهای مفیدی برای بهره برداران هستند.
•
در ص7نایع نس7بتا بال7غ جای7ی ک7ه کارای7ی و کاه7ش هزین7ه ه7ا حیات7ی ان7د و پیشرفت
های جدید کمتر رایج است ،استراتژی بهره برداری موفق است.
•
ای7ن اس7تراتژی شرک7ت را قادر م7ی س7ازد از طری7ق بهبود حوزه های دانشی موجود
و کاهش هزینه ،مزیت رقابتی ایجاد کند ()Bierly & Daly, 2002
•
•
•
کاربرد مفاهیم مطرح شده در شرکت زیمنس
زیمن7س ی7ک س7ازمان ب7ا تنوع تجاری باالس7ت ک7ه در تجارتهای مختلف
حضور ب7ه ه7م م7ی رس7اند و در تاری7خ زیمن7س ب7ه شرکت7ی چندگانه
شناخت7ه م7ی ش7د و همچنی7ن ب7ه س7لسله مرات7ب انعطاف ناپذیر معروف
بود.
زیمن7س شرکت7ی س7اخته شده بر اس7اس ف7ن آوری م7ی باشد .هنگامی
ک7ه مدیری7ت دان7ش از طری7ق اس7تفاده موث7ر از ف7ن آوری اطالعات به کار
گرفت7ه ش7د ،تعج7ب انگی7ز نبود ک7ه زیمن7س یک7ی از اولی7ن و مشتاق ترین
پذیرنده های مدیریت دانش باشد.
زیمن7س در ای7ن زمین7ه پیشتاز بوده و تعداد بس7یاری پروژه های
مدیریت دانش را به صورت موفقیت آمیز به اجرا در آورده است.
Davenport and
•
•
•
•
کاربرد مفاهیم مطرح شده در شرکت زیمنس
در زیمنس ،دانش به عنوان وسیله ای برای اقدام موثر لحاظ می شود.
در نتیج7ه ،مدیری7ت دان7ش دارای س7اختمان مربوط7ه ،بخ7ش دانش در
هم7ه س7طوح س7اختار س7ازمانی و فرای مرزهای شرک7ت ،ب7ه عالوه وضع
قوانین دانش محور برای فرایندها و سیستم ها می باشد.
س7یستم های موث7ر مدیری7ت دان7ش ب7ه عنوان س7یستم های فنی،
اجتماع7ی لحاظ م7ی شون7د و نگرش مدیری7ت دان7ش از پایی7ن ب7ه باال می
باشد.
وجود ف7ن آوری اطالعات در تجارت های شرکت ،انگیزه ای قوی برای
مدیریت موثر دانش را فراهم می آورد.
حرک7ت زیمن7س ب7ه س7مت مدیری7ت دان7ش ظرف دو ت7ا س7ه س7ال گذشته
یک دگرگونی فوق العاده بوده است.
Davenport and
•
•
•
•
کاربرد مفاهیم مطرح شده در شرکت زیمنس
مدیری7ت دان7ش در زیمن7س ب7ا اس7تفاده از س7یستم های7ی ک7ه محوری7ت آن
ف7ن آوری اطالعات م7ی باش7د ،بس7یار فرات7ر نی7ز خواه7د رفت و واحدهای
تجاری زیمنس در آینده دانش محورتر خواهند شد.
دان7ش در راه7بردهای تولی7د و خدم7ت تمام7ی واحدها قرار داده شده
اس7ت .بخ7ش قاب7ل توجه7ی از ارزش7ی ک7ه زیمن7س ب7ه مشتریانش ارائ7ه می
دهد ،نتیجه ای از دانش خواهد بود.
زیمن7س فرآین7د راه7بردی از دان7ش KSPرا ب7ه عنوان سبکی برای
مالکان کس7ب و کاره7ا و تی7م هایشان ،ب7ه منظور مشخص کردن
راهبردها و برنامه های عملیاتشان معرفی کرد.
ای7ن س7بک ب7ه عنوان ی7ک پروژ7ه آزمایش7ی در زیمن7س طی ماههای
ژانویه تا اکتبر ،2001آزموده و بسیار مفید تشخیص داده شد.
Davenport and
نوآوری های مقاله تدوین شده
•
در ای7ن مقال7ه س7عی شده ک7ه ب7ه گون7ه ای نواوران7ه و از طریق راههای
مختل7ف ب7ه ایجاد روابط7ی بی7ن ابعاد مدیری7ت دان7ش و ابعاد مزیت
رقابتی بپردازد،
•
مدلهای7ی را نی7ز در ای7ن رابط7ه طراح7ی کن7د و پیشنهادهای7ی را ک7ه تا
کنون در هی7چ مقال7ه ای ب7ه ای7ن گون7ه مطرح نشده اس7ت را ارائ7ه کند
که این پیشنهادها در اسالید بعدی ارائه شده اند.
پیشنهادات
•
پیشنهاد :1خلق دانش باعث ایجاد تمایز می شود.
•
پیشنهاد :2کس7ب ی7ا خل7ق دان7ش از طری7ق دان7ش نوآوران7ه باع7ث ایجاد مزی7ت رقابتی
می شود.
•
پیشنهاد :3اس7تراتژی های دان7ش از طری7ق روی7ه های مناب7ع انس7انی باعث ایجاد
استراتژی تمایز و در نتیجه ایجاد مزیت رقابتی می شود.
•
پیشنهاد :4اس7تراتژی های دان7ش از طری7ق روی7ه های مناب7ع انس7انی باع7ث کاهش
هزینه ها و در نتیجه ایجاد مزیت رقابتی می شود.
•
پیشنهاد :5بهره برداری از دان7ش از طری7ق کاه7ش هزین7ه باع7ث ایجاد مزی7ت رقابتی
می شود.
منابع فارسی
•
دیوی7د ،ا .آکر" .مدیری7ت اس7تراتژیک بازار" .ترجم7ه دکت7ر حس7ین ص7فرزاده ،دکتر
عل7ی اک7بر فرهنگ7ی و مهدی خادم7ی ،چاپ س7وم ،تهران :دفت7ر طراح7ی موسسه
انتشارات و پخش کتاب پویش ،1386 ،صفحه.275-201 :
•
احس7انی ،محم7د ،ارائ7ه چارچوب7ی برای ب7ه کارگیری مدیری7ت دان7ش در سازمان
های تحقی7ق و توس7عه ،پایان نام7ه اخ7ذ کارشناس7ی ارش7د ،دانشگاه عل7م و صنعت
ایران ،دانشکده صنایع
منابع التین
American Productivity and Quality Center (1999a), available at: www.it
consultancy.com/extern.html.
Anonymous (1995), "The rise of the knowledge worker", Civilization, Vol. 2 No. 1,
p. 19.
Barclay, R.O. (2000), Leading the Knowledge Enterprise CIOs, CLOs and Beyond,
Corporate Education. Biz, LCC, NY, available at: www.ktic.com/topic6/
13_LEAD.HTM.
Barney, j (1991), "types of competition and the theory of strategy: towards an
integrative approach", academy of management review, 11(4), pp, 791-800.
Barney, J.B. (1986), "Strategic factor markers: expectations, luck and business
strategy", Management Science, Vol. 32, pp. 1231-41.
Barney, J.B. (1995), "Looking inside for competitive advantage", Academy of
Management Executive, Vol. 9 No. 4, pp. 49-61.
منابع التین
Beckman, T. (1997), A Methodology For Knowledge Management, International
Association of Science and Technology for Development AI and Soft
Computing Conference: Banff, Alberta,Canada.
Bell, D.K. and Jackson, L.A. (2001), "Knowledge management: understanding
theory and developing strategy", Competitiveness Review, Vol. 11 No. 1,
pp. 1-11.
Bhatt, G.D. (2002), Organising knowledge in the knowledge development cycle,
Journal of knowledge Management, 4(1), 15-26.
Bierly, P. & G. Daly (2002), the strategic management of intellectual capital and
organizational knowledge, Edited by, Chan Wei Choo & Bontis, N. Oxford
University Press.
Broadbent, M.(1998),"The phenomenon of knowledge management: what does
it mean to the inforation profession", Information Outlook, Vol. 2 No. 5, pp.
23-31.
منابع التین
Chauvel, d. & Despres, C. (2002). A review of survey research in knowledge
management: 1997-2001. Journal of Knowledge Management, 6(3),
207-223.
Choi, Y.S. (2000), "An empirical study of affecting successful implementation
of knowledge management", Doctoral Dissertation, Graduate College at
the University of Nebraska, University of Nebraska, Lincoln, NB.
Clarke, P. (1998). "Implementing a knowledge strategy for your firm",
Research Technology Management, Vol. 41 No. 2, pp. 28-31.
Collis, D.J. and Montgomery, C.A. (1995), "Competing on resources: strategy
in the 1990s", Harvard Business Review, July-August, pp. 118-28.
Davenport, T.H. (1999), Some Principles Of Knowledge Management,
McCombs Graduate School of Business, University of Texas, Austin, TX,
available at: www.mccombs.utexa.edu/kman/kmprin.htm.
منابع التین
Davenport, T.H. and Probst, G.J.B. (2002), Knowledge Management Case Book,
2nd ed., John Wiley & Sons, Weinheim.
Davenport,
T.
(1997),
"Ten
principle
of
km".
knowledge
and
process
management, vol. 4(3): 149-158.
Davenport, T.H. and Prusak, L. (1998), Working Knowledge: How Organization
Manage What They Know, Harvard Business School Press, Boston, MA.
Davenport, T.H. De Long, D.W. and Beers, M.C. (1998), "Successful knowledge
management projects", Sloan Management Review, Vol. 39 No. 2, pp. 43-57.
Drew, S. (1999), "Building management into strategy: making sense of a new
perspective", Long Range Planning, Vol. 32 No. 1, pp. 130-6.
Fahey, L. (1996), "Putting knowledge into strategy", Presentation at the Ernst &
Young Managing the Knowledge of the Organization Conference, Phoenix,
AZ.
منابع التین
Grant, R.M. (1991), "The resource based theory of competitive advantage:
implications for strategy formulation", California Management Review, Vol.
33 No. 3, pp. 114-35.
Grant, R, (1996), "the knowledge based view of the firm: practice ", long rang
planning, vol. 3, pp. 450-454.
Haffman, I. (2001), knowledge management tools, in Mertins, K., Heisig, P.,
Vorbeck, J. (Eds), knowledge management: Best practices in Europe,
Springer, Berlin, 74-94.
Hitt, M.A., Bierman, L., Shimizu, K. and Kochhar, R. (2001), "Direct and
moderating effects of human capital on strategy and performance in
professional service firms: a resource-based perspective", Academy of
Management Journal, Vol. 44 No. 1, pp. 13-28.
Hit, Ireland, Hoskisson, (2005) "strategic management: competitiveness and
globalization concept". (16-th edition). Thomas south western publishers.
منابع التین
Hofer-Alfeis, J. (2003), "Effective integration of knowledge management into the
business starts with a top-down knowledge strategy", Juornal of Universal
Computer Science, Vol. 9 No. 7, pp. 719-28.
Jashapra, A. (2004), knowledge management: An Integrated Approach, Harlow,
Essex: prentice Hall.
King, A.W. & Zeithamlc .p
(2003)," measuring organizational knowledge: a
conceptual & methodological framework". Strategic management journal,
vol. 24, 9.
Knapp, E.M. (1998), "Knowledge management", Business and Economic Review,
Vol. 44 No 4. McCarthy, R. and Aronson, J.E. (2004), "Knowledge
management at GE: a technology transfer case study", working paper.
Lado, A.A. & M.C. Wilson (1994), "Human resource system and sustained
competitive advantage: a competency-based perspective", Academy of
Management Review, 19(4): 699-727.
منابع التین
McKinsey Quarterly (1998), "Best practice and beyond: knowledge
strategies", McKinsey Qurterly, Vol. 1, pp. 19-25
Mahoney, J.T. and Pandian, J.R. (1992), "The resource-based view within
the conversation of Strategic Management Journal, Vol. 13, pp. 36380.
Markides, C. (1997), "Srategic innovation", sloan Management Review,
Spring, pp. 9-23.
Murray, P.C. (1998), New Language For New Leverage.The Terminology of
knowledge
Management,
Corporate
Education.
BIZ,
LLC,
NY,
available at: www.ktic.com/topic6/13_term2.htm.
Nonaka, I, takeuchi, H. (1995), "knowledge creating company: how
Japanese companies create the Dynamics of innovation", oxford
university press, oxford.
منابع التین
O’Dell, C. (1996), "A current review of knowledge management best
practice", Conference on Knowledge Management and the
Transfer of Practices, Business Intelligence, London.
O’Dell, C. and Grayson, C.J. (1998), "If only we knew what we know:
indentification and transfer of internal best practices", California
Management Review, Vol. 40 No. 3, pp. 154-74.
Penrose, E.T. (1959), The Theory of the Growth of the Firm, Wiley,
New York, NY.
Porter, M.E. (1991), "competitive advantage creating and sustaining
superior performance", the free press, new york.
Post, H.E. (1997), "Building a strategy on competences", Long Range
Planning, Vol. 30 No. 5, pp. 733-40.
منابع التین
Sanchez, R., Heene, A. and Thomas, H. (1996), Dynamics of Competence-based
Competition: Theory and Practices in the New Strategic Management, Elsevier,
Oxford.
Sculer, R.S. & S.E. Jackson (1987), "Linking competitive strategies with human
resource management practices", Academy of Management Executive, 1(3):
207-219.
Shepard, S. (2000), Telecommunications Convergence, McGraw Hill, New York, NY.
Snell, S.A. (1992), "control theory in strategic human resource: the mediating effect
of administration information", Academy of Management Journal, 35: 292-327.
Stahl, S. (1999), "Knowledge yields impressive returns", Information Week, April.
Turban, E. Leidner, D. Mclean E. and Wetherbe J. (2005). Information Technology for
management: Transforming organizations in the Digital Economy: Hard cover.
Watson, J,(2003),"Applying km: techniques for building corporate memories" morgan
kaufman publishers, 4-7.
منابع التین
Wernerfelt, B. (1984), "A resource-based view of the firm", Strategic Management
Journal, Vol. 5, pp. 171-80.
Wiig, K. (1997a), "Kknowledge management: an introduction and perspective",
Journal of Knowledge Management, Vol.1 No.1,pp.6-14
Wiig, K.M. (1997b), Knowledge management: where did it come from and where
will it go?", Expert Systems with Applications, Vol. 13 No. 1, pp. 1-14.
Wong,
K.Y.
Aspinwall,
E.
(2004).
Knowledge
management
implementation
frameworks: a review, knowledge & process management, 11(2), 93-104.
Zack, M. (1999a), Knowledge and Strategy, Butterworth-Heinmann, Boston, MA.
Zack, M, H. (2000) "developing a knowledge strategy": California management
review. Vol. 14, no, 3.
Zack, M.H. (1999), "Developing a knowledge strategy", California Management
Review, 41(3): 125-145.