کسب و کار مدیریت و رهبری

بررسی رابطه بین ابعاد مدیریتی دانش و مزیت رقابتی

Modiriyate_esterategic_modiriyate_danesh_va_maziyate_reghabati

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بررسی رابطه بین ابعاد مدیریتی دانش و مزیت رقابتی”

بررسی رابطه بین ابعاد مدیریتی دانش و مزیت رقابتی

اسلاید 1: عنوان درس: مدیریت استراتژیک عنوان مقاله تدوین شده: بررسی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و مزیت رقابتیاستاد گرامی: جناب آقای دکتر سعید حجاریانارائه دهنده: محمد صادق مبیناردیبهشت 1390

اسلاید 2: سر آغاز گفتار نام خداست ستایش بود ویژه کردگار که بخشنده و مهربان است نیز تورا می پرستیم تنها و بس بشو هادی ما را به راه درست نه آنان که خشمت بر ایشان رواستترجمه منظوم سوره حمد دکتر امید مجدکه رحمتگر و مهربان خلق راستکه بر عالمین است پروردگاربود صاحب عرصه رستخیزنداریم یاور به غیر از تو کسره آنکه منعم ز نعمات توستنه آنان که هستند گمره ز راست

اسلاید 3: If you think you can’t, you are right you can’t. Henry ford

اسلاید 4: چکیده مقالهامروزه مدیریت دانش به عنوان راهبردی برای بهبود رقابت پذیری سازمانی به شمار می آید. هدف این مقاله: شناسایی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتی شرکتهابدین منظور ادبیات موجود در مورد مدیریت دانش و مزیت رقابتی و همچنین راهبردهای تجاری مورد بررسی قرار گرفته و مفاهیم راهبردی و مدیریت دانش ارائه شده است. این مقاله یک روشی نوآورانه در ایجاد مدلی از رابطه بین مدیریت دانش و مزیت رقابتی ارائه می کند. در راستای مدل ارائه شده پنج پیشنهاد نیز ارائه شده است.

اسلاید 5: چکیده مقالهامروزه مدیریت دانش به عنوان راهبردی برای بهبود رقابت پذیری سازمانی به شمار می آید. هدف این مقاله: شناسایی رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتی شرکتهابدین منظور ادبیات موجود در مورد مدیریت دانش و مزیت رقابتی و همچنین راهبردهای تجاری مورد بررسی قرار گرفته و مفاهیم راهبردی و مدیریت دانش ارائه شده است. این مقاله یک روشی نوآورانه در ایجاد مدلی از رابطه بین مدیریت دانش و مزیت رقابتی ارائه می کند. در راستای مدل ارائه شده پنج پیشنهاد نیز ارائه شده است.

اسلاید 6: سوالات تحقیقآیا رابطه ای بین مدیریت دانش و مزیت رقابتی سازمان ها وجود دارد؟آیا رابطه ای بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتی وجود دارد؟

اسلاید 7: مقدمهدر سال 1597 فرانسیس بیکن بیان کرد که دانش قدرت است(Barclay, 2000). امروزه دانش به عنوان یک دارایی راهبردی برای سازمان ها به شمار می آید، ولی در عین حال مدیریت و ارزیابی آن مشکل می باشد(Shepard, 2000).بهترین روش برای موفقیت رقابتی در بازار جهانی از طریق برنامه ریزی، بهبود و ارتقای توانایی های رقابتی به دست می آید.لازم به ذکر است نحوه عمل یک شرکت، صنعت یا سازمان در کسب و به کار بردن دانش می تواند یک عامل رقابتی کلیدی باشد(anonymous, 1995, 19).مدیریت دانش یک سازمان تنها هنگامی که با تصمیمات راهبردی مرتبط باشد، می تواند پتانسیلی برای ایجاد ارزش معنی دار به وجود آورد. مدیریت دانش آخرین راهبرد در افزایش رقابت پذیری سازمانی می باشد(bell & Jackson, 2001).

اسلاید 8: مقدمهاستفان دنیینگ (Stephen Denning) می گوید چگونه یک سازمان بروکراتیک بزرگ، دانش را به دست آورده و آن را به کار برده و راهبرد را به طور کامل تغییر می دهد. اخیرا مفهوم دانش سازمانی به عنوان یک دارایی راهبردی ارزشمند بسیار رایج شده است(Zack, 1999)تلاش های مدیریت دانش در درجه اول بر روی توسعه کاربردهای جدید فن آوری اطلاعات تمرکز دارد. همچنین رابطه بین دانش و راهبردهای تجاری مورد تاکید قرار گرفته است.

اسلاید 9: مدیریت دانشداونپورت و همکارانش از دانش به عنوان ترکیبی از مفهوم انسانی و اطلاعات قابل پیگیری نام برده اند(Davenport & Prusak, 1998)سانچز(Sanchez, 1996) دانش را به عنوان توانایی بهره برداری از دارایی ها و امکانات، با یک روش مطمئن، برای دسترسی به هدف تعریف کرده است.(Davenport and Prusak, 1998) دانش را به عنوان ترکیبی از تجربه ها، ارزش ها، اطلاعات مربوطه و تخصص تعریف کرده اند که چارچوبی برای ارزیابی و ادغام تجربه ها و اطلاعات جدید ارائه می دهد.تعریف دانش به خاطر تفسیر های چندگانه از آن سخت می باشد(Choi, 2000). مدیریت دانش به عنوان روش های سیستماتیک برای کشف، فهمیدن و استفاده از دانش برای خلق ارزش کاربرد دارد(O dell, 1996).

اسلاید 10: مدیریت دانشمدیریت دانش روش دسترسی به تجربه، دانش و تخصص می باشد که باعث ایجاد توانایی های جدید، توانایی عملکرد بالاتر، تشویق نوآوری و افزایش ارزش مشتری می شود(Beckman, 1997 )مدیریت دانش راهبردی است که مزایای فکری یک سازمان را، چه اطلاعات ثبت شده و چه استعداد اعضایش، به بهره برداری بالاتر تبدیل می کند، مدیریت دانش در شرکت ها به مدیران و کارکنان می آموزد بهره وری خود را در گروه بالا ببرند(Murray, 1998)مدیریت دانش راهبردی فکری می باشد که دانش مفید را برای هدایت افراد در زمان مناسب ارائه می دهد و همچنین حاوی روش هایی است که باعث افزایش عملکرد سازمان می شود(American Productivity Quality Center, 1999).

اسلاید 11: مزیت ها و اهداف مدیریت دانشاحسانی، محمد 1385

اسلاید 12: مدلها و چرخه های مدیریت دانشBhatt 2000, 15-26

اسلاید 13: مدلها و چرخه های مدیریت دانشHaffman, 2001

اسلاید 14: مدلها و چرخه های مدیریت دانشChauvel, D. & Despres, C. 2002

اسلاید 15: مدلها و چرخه های مدیریت دانشWong, K.Y. 2004

اسلاید 16: مدلها و چرخه های مدیریت دانشJashapra , 2004

اسلاید 17: مدلها و چرخه های مدیریت دانشTurban, E., Leidner, D., Mclean E. & Wetherbe J., 2005

اسلاید 18: Thinking is the hardest work there is, which is the probable reason so few engage in it. Henry Ford

اسلاید 19: مدیریت دانش و مزیت رقابتیرهبران تجارت های جهانی به صورت فزاینده بر این دیدگاه باور دارند که دانش سرمایه های انسانی از مهم ترین قابلیت ها و شایستگی های سازمانی می باشد و شاید بتوان گفت پایه و ریشه تمام مزیت های رقابتی به شمار می رود(Hitt, Hoskisson, 2005)ما وارد عصری شده ایم که مزیت رقابتی تنها از دستیابی به اطلاعات حاصل نمی شود، بلکه از طریق ایجاد و اکتساب دانش جدید دست یافتنی است (Davenport, 1997, 149-158)احتمال دست یابی به مزیت رقابتی استراتژیک در قرن 21 برای سازمان هایی می باشد که این مهم را درک کرده باشند که بقای آنها وابسته به توانایی تسخیر هوشمندی، زیرکی، انتقال آن به دانش قابل استفاده و انتشار سریع آن در سطوح سازمانی می باشد(King, 2003)اندیشمندان زیادی(Nonaka, 1996, Grant,1996, Zack, 2000, Porter, 1991, Barney, 1991, Watson, 2003, عقیده دارند که تنها منبع خلق مزیت رقابتی پایدار، دانش است.

اسلاید 20: دانش به عنوان یک مزیت رقابتیامروزه نیاز کلیدی برای موفقیت شرکت ها در این محیط رقابتی تشخیص چگونگی حفظ مزیت رقابتی و حمایت از آن است. شرکت ها برای توسعه و بهره برداری از مزیت رقابتی خود باید دارای قابلیت هایی باشند که بتوانند برای ایجاد منابع کمیاب، ارزشمند و تقلید ناپذیر به کار روندbarney, 1995. در این رابطه، تئوری مبتنی بر منابع چنین اظهار می کند که قابلیت ها و منابع یک شرکت رشد و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می دهدPenrose, 1959; barney, 1995; Mahoney and Pandian, 1992, محققان این ایده، مزیت رقابتی پایدار را به منابع ارزشمند، جایگزین ناپذیر و غیر قابل تقلید نسبت می دهند. barney, 1995; Wernerfelt, 1984

اسلاید 21: دانش به عنوان یک مزیت رقابتیورنرفلت(1984) نشان داد منابع شامل دارایی های عینی و غیر عینی هستند که تقریبا برای همیشه توسط شرکت تصرف شده اند.منابع و قابلیتهایی که ارزشمند، کمیاب، جایگزین ناپذیر و غیر قابل تقلید هستند، دارای توانایی های رقابتی منحصر به فردی بوده و بنابراین مزیت رقابتی پایداری را ایجاد می کنند. (Barney, 1995)منابع غیر عینی برای ایجاد مزیت رقابتی نسبت به منابع عینی محتمل تر هستند. مخصوصا منابع ویژه غیر عینی مانند دانش باعث می شوند ارزش عوامل تولید در شرکت ها افزایش یابدHitt et al, 2001

اسلاید 22: دانش به عنوان یک مزیت رقابتیبارنی (1995) بیان می کند به منابعی باید توجه داشت که تحت کنترل شرکت بوده و باعث می شود شرکت، راهبردهایی را که کارایی و اثربخشی را توسعه می دهند تدوین و اجرا نماید. او چهار معیار را برای ارزیابی انواع منابعی که مزیت رقابتی پایدار را به وجود می آورند ذکر کرده است: ایجاد ارزش برای مشتریان تقلید ناپذیریجایگزین پذیری عدم مقایسه در رقابت.

اسلاید 23: دانش به عنوان یک مزیت رقابتیلازم به ذکر است که دانش، مزیت رقابتی است که تقلید و کپی کردن آن سخت می باشد و باید به عنوان قسمتی از یادگیری سازمانی توسعه داده شود. دانش مفهوم و قابلیتی است که استفاده از آن باعث از بین رفتنش نمی شود. از این رو این منبع می تواند به تصمیم گیری سازمان کمک نماید. Wernerfelt, 1984; Barney, 1995; Collis & Montgomery, 1995; Post, 1997,; Markides, 1997).

اسلاید 24: عوامل موجد مزیت رقابتی پایدار SCAیک استراتژی، می تواند شامل انواع استراتژی های حوزه عملکردی مانند استراتژی های جایگزینی، استراتژی های قیمت گذاری، استراتژی های توزیع و استراتژی های دیگر باشد. روش های زیادی برای رقابت وجود دارند. همان طور که در نمودار اسلاید بعد مشخص شده است، چگونگی رقابت تنها کلید موفقیت نیست، چرا که حداقل سه عامل دیگر برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار و در نتیجه ایجاد یک استراتژی کاملا موفق، ضروری هستندA. Aker, 2005

اسلاید 25: عوامل موجد مزیت رقابتی پایدار SCASCAروشی که رقابت می کنید-استراتژی محصول-استراتژی جایگزینی-استراتژی تولید-استراتژی توزیع و غیرهاساس رقابت-دارایی ها و مهارت هاجایی که رقابت می کنید-انتخاب محصول- بازارکسی که با او رقابت می کنید-انتخاب رقبا

اسلاید 26: مولفه های استراتژیک یا راههای رسیدن به مزیت رقابتی پایدار

اسلاید 27: مدیریت دانش و تنظیم راهبردهاراهبردها را میتوان به عنوان توازنی که یک سازمان بین منابع داخلی ومهارت ها، فرصت ها و ریسک از طریق محیط خارجی ایجاد می کند تعریف نمود(grant, 1991,). فاهی (Fahey, 1996) چنین توضیح داد که راهبرد و دانش هر دو پویا هستند و مفهوم چندگانه دارند.دانش بر مبنای راهبرد، ممکن است شامل بیشتر حوضه های متضاد، شامل مشتریان و رقبا، ورود و خروج صنایع، عرضه کنندگان، فن آوری ها، قانون گذاری و مقررات باشد. طبق نظر زاک(Zack,1999) برای سازمان باید ارتباط بین راهبرد و دانش توضیح داده شود و نقشه راهبردی به طور مفصل شرح داده شود، دانش مورد نیاز برای انجام راهبرد پیشنهادی تعیین شود و با دانش فعلی مقایسه گردد و بنابراین شکاف های دانش راهبردی آشکار می گردد.

اسلاید 28: راهبردهای مدیریت دانشدر شرایط ساده راهبرد مدیریت دانش فرآیند تولید، وضع و انتقال صریح دانش درون یک سازمان می باشد که اطلاعات درست را برای افراد درست، در زمان درست، و در جای درست به دست می آورد. رهبران تجاری، مشاوران سازمان و رهبران سازمان تمایل دارند که از چهار راهبرد اصلی مدیریت که به سازمان اجازه می دهد دانش خود را مدیریت کنند استفاده نمایند. این راهبردها عبارتند از:فرهنگ، رهبری، فن آوری و سنجشDavenport & Prusak,1998 ODell & grayson ,1998, Davenport,1999

اسلاید 29: راهبردهای مدیریت دانشراهبرد دانش نیازها، راه ها و فعالیت های رسیدن به اهداف را مشخص می نماید. راهبرد دانش با راهبرد مدیریت دانش متفاوت است، راهبرد دانش، نقشه راه مسئولیت سازمان در توانمند سازی مدیریت دانش است. هر دو راهبرد موردنیاز می باشند و در یک ردیف قرار می گیرند(Hofer-Alfeis,2003). توسعه راهبرد دانش نسبتا آسان است Clarke, 1998

اسلاید 30: راهبردهای مدیریت دانشطبق نظر مک کنینزی(1998)اولین گام در چارچوب بندی راهبرد دانش فهمیدن چهار ویژگی اصلی زیر می باشد:اهرم های شگفت آور و افزایش نرخ بازگشت، از آنجایی که دانش تابع نرخ نزولی نمی باشد.ارزش نامعلوم،از آنجایی که حدس زدن یک سرمایه گذاری در دانش خیلی سخت می باشد.تقسیم ارزش نامعلوم.تفکیک، کمبود و نیاز به نوسازی.

اسلاید 31: راهبردهای مدیریت دانشدرو(Drew, 1999)بر روی اینکه چگونه مدیران می توانند مدیریت دانش را درون فرآیند راهبردی شرکت شان پیدا نمایند کاوش کرد. او تاکید کرد مدیریت دانش باید درون راهبردهای تجاری فرمول بندی شود، و در راستای فلسفه وجودی سازمان نسبت به محیط اطراف قرار گیرد. از نظراو مدلی مفید است که به افکار راهبردی درباره دانش کمک نماید.

اسلاید 32: راهبردهای مدیریت دانشدرو(Drew, 1999) چهار طبقه از دانش تجاری را شناسایی کرد:آنچه ما می دانیم که می دانیمآنچه ما می دانیم که نمی دانیمآنچه ما نمی دانیم که می دانیمآنچه ما نمی دانیم که نمی دانیم Drewاضافه می کند که بیشتر برنامه های مدیریت دانش در رابطه با مورد اول هستند، که شامل اشتراک بهترین فعالیت ها درون مرزهای داخلی می شود. از یک دیدگاه راهبردی، چهارمین نوع بیشترین خطر و فرصت را برای سازمان ایجاد می نماید.

اسلاید 33: راهبردهای مدیریت دانشبا مدیریت بر هر 4 ناحیه و ساخت ابعاد دانش به منظور یک ابزار راهبردی، سازمان اولین قدم را به سمت توسعه راهبرد بر مبنای دانش بر می دارد، از آنجایی که دانش های منحصر به فرد، هم قادر به فراهم آوردن ارزش برتر برای مشتری هستند و هم دشوار برای رقبا درتقلید کردن، در این مقاله از این مدل به عنوان ابعاد مدیریت دانش استفاده شده است.

اسلاید 34: If management thinks people dont care, its likely that people wont care. F. James McDonald (General Motors Corporation)

اسلاید 35: رابطه بین مدیریت دانش و مزیت رقابتیسازمان ها منافع متعددی را از دنبال کردن راهبردهای مدیریت دانش کسب می کنند، که بهترین دلایل نیاز راهبردی به یک مزیت رقابتی در بازار می باشد. به عنوان مثال: می توانند از دست دادن سرمایه های فکری را کاهش دهند، کاهش هزینه ها از طریق صرفه جویی های مقیاس در هنگام کسب اطلاعات از منابع خارجیکاهش دوباره کاری در فعالیت های دانش محورافزایش بهره وری به وسیله دسترسی سریع تر و راحت تر به دانش افزایش رضایت کارمندی از طریق توانمند ساختن کارکنان در کسب اختیار و پیشرفتKnapp, 1998.

اسلاید 36: رابطه بین مدیریت دانش و مزیت رقابتیZack (1999) چنین اظهار داشت که مزایای دانش می بایست حین پشتیبانی از راهبرد بنگاه، از طریق آنالیز نقاط قوت و ضعف (SWOT) تحلیل شود. در یک بررسی، از 200 مدیر IT در سال 1999 ، 94% مدیریت دانش را راهبردی دانستندStahl, 1999.

اسلاید 37: رابطه بین مدیریت دانش و مزیت رقابتیسازمان کیفیت و بهره وری آمریکا (APQC, 1999 بر روی 6 عنصر کلیدی که سازمان ها از آن برای رقابت موثر تر در دانش، از طریق توسعه فرهنگ تشریک اطلاعات استفاده می کردند، تحقیق کرد. این عوامل راهبردی بر روی اشتیاق کارمندان در تشریک دانش اثر گذار بوده و شامل عوامل زیر می باشد: APQC, 1999.ارتباط با راهبرد تجاری، ارزش فرهنگی، یکپارچگی با کار روزانه، نقش رهبری، نقش شبکه های انسانی و نهایتا پاداش

اسلاید 38: رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتیرابطه بین کسب دانش نوآورانه و استراتژی تمایزرابطه بین استراتژی های دانش و رویه های منابع انسانی و استراتژی کاهش هزینه و استراتژی تمایز محصولرابطه بین بهره برداری از دانش، کاهش هزینه و مزیت رقابتی

اسلاید 39: رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتی1- رابطه بین کسب دانش نوآورانه و استراتژی تمایزایجاد مزیت رقابتیاستراتژی تمایزکسب دانش نوآورانهکسب و خلق دانش

اسلاید 40: رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتی1- رابطه بین کسب دانش نوآورانه و استراتژی تمایزکسب دانش نوآورانه یک شرکت را قادر می سازد صنعت و رقبایش را هدایت و به طور قابل ملاحظه ای خود را از رقبایش متمایز کند.دانش ایستا نیست و آنچه امروز به عنوان دانش نوآورانه در نظر گرفته می شود، در نهایت دانش محوری فردا خواهد شد. بنابراین، حفظ و رشد موقعیت رقابتی مستلزم کسب و خلق دانش است. کسب دانش حاصل از تجارب، خود یک مهارت یا شایستگی است که می تواند مزیت استراتژیک ایجاد کند(Zack, 1999)

اسلاید 41: رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتی2- رابطه بین استراتژی های دانش و رویه های منابع انسانی و استراتژی کاهش هزینه و استراتژی تمایز محصولکاهش هزینهاستراتژی تمایزرویه های منابع انسانیاستراتژیهای دانش1- خلق یا کسب دانش جدید2- بهره برداری از دانش موجود برای خلق محصولات جدید ایجاد مزیت رقابتی

اسلاید 42: رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتی2- رابطه بین استراتژی های دانش و رویه های منابع انسانی و استراتژی کاهش هزینه و استراتژی تمایز محصولاجرای استراتژیهای دانش، زمانی موفقیت آمیز خواهند بود که با رویه های منابع انسانی به طور مناسب هم سو شوند. برای مثال، به عقیده شولر و جکسون (sculer & Jackson, 1987, 219-217) رویه های مدیریت منابع انسانی از طریق تقویت رفتارهایی که به کاهش هزینه یا تمایز محصول کمک می کند، می توانند مزیت رقابتی خلق کرده یا افزایش دهند.

اسلاید 43: رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتی2- رابطه بین استراتژی های دانش و رویه های منابع انسانی و استراتژی کاهش هزینه و استراتژی تمایز محصولهمچنین اسنل (Snell, 1992 ) به مدیریت منابع انسانی به عنوان یک منبع مزیت رقابتی توجه و بحث می کند که مدیران باید رویه های منابع انسانی را با دیدگاه استراتژیک شرکت ها پیوند دهند. لادو و ویلسون (Lado & Wilson, 1996) بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع شرکت بررسی می کنند که چگونه سیستمهای مدیریت منابع انسانی می توانند توسعه و به کارگیری شایستگی های سازمانی را تسهیل کنند یا بر عکس مانع از به کارگیری یا حتی موجب تخریب آنها شوند.

اسلاید 44: رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتی2- رابطه بین استراتژی های دانش و رویه های منابع انسانی و استراتژی کاهش هزینه و استراتژی تمایز محصولهرگاه رویه های مدیریت منابع انسانی با استراتژی های دانش شرکت هماهنگ شوند، شرکت می تواند پایگاه دانش خود را بهبود بخشد، و بدین طریق بر عملکرد خود تاثیر مثبت بگذارد. پایگاه دانش شرکت بر اثریخشی سازمانی از طریق خلق مزیت های رقابتی پایدار، تاثیر مثبت خواهد گذاشت. Bierly & Daly, 2002

اسلاید 45: رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتی2- رابطه بین استراتژی های دانش و رویه های منابع انسانی و استراتژی کاهش هزینه و استراتژی تمایز محصولاستراتژی های دانش در ساده ترین شکلش می تواند به عنوان مجموعه انتخابهای استراتژیک در خصوص دو بعد دانش در نظر گرفته شود:1- خلق یا کسب دانش جدید 2- توانایی استفاده از دانش موجود برای خلق محصولات و فرآیندهای سازمانی جدید Bierly & Daly, 2002

اسلاید 46: رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتی3- رابطه بین بهره برداری از دانش، کاهش هزینه و مزیت رقابتیکاهش هزینهبهره برداری از دانشایجاد مزیت رقابتی

اسلاید 47: رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتی3- رابطه بین بهره برداری از دانش، کاهش هزینه و مزیت رقابتیشرکتهایی که به بهره برداری از دانش می پردازند، در بهبود و به کارگیری دانش موجود ماهرند، و بر کارایی زیاد در رویه های موجود تمرکز دارند. این شرکت ها بر انعطاف پذیری در ساختار، سیستمهای سازمانی، و رویه های منابع انسانی به منظور افزایش انطباق پذیری شان تاکید دارند. مدیریت کیغیت فراگیر و فنون بهبود مستمر، اغلب ابزارهای مفیدی برای بهره برداران هستند. در صنایع نسبتا بالغ جایی که کارایی و کاهش هزینه ها حیاتی اند و پیشرفت های جدید کمتر رایج است، استراتژی بهره برداری موفق است. این استراتژی شرکت را قادر می سازد از طریق بهبود حوزه های دانشی موجود و کاهش هزینه، مزیت رقابتی ایجاد کند (Bierly & Daly, 2002)

اسلاید 48: کاربرد مفاهیم مطرح شده در شرکت زیمنسزیمنس یک سازمان با تنوع تجاری بالاست که در تجارتهای مختلف حضور به هم می رساند و در تاریخ زیمنس به شرکتی چندگانه شناخته می شد و همچنین به سلسله مراتب انعطاف ناپذیر معروف بود. زیمنس شرکتی ساخته شده بر اساس فن آوری می باشد. هنگامی که مدیریت دانش از طریق استفاده موثر از فن آوری اطلاعات به کار گرفته شد، تعجب انگیز نبود که زیمنس یکی از اولین و مشتاق ترین پذیرنده های مدیریت دانش باشد. زیمنس در این زمینه پیشتاز بوده و تعداد بسیاری پروژه های مدیریت دانش را به صورت موفقیت آمیز به اجرا در آورده است.Davenport and Probst,2002

اسلاید 49: کاربرد مفاهیم مطرح شده در شرکت زیمنسدر زیمنس، دانش به عنوان وسیله ای برای اقدام موثر لحاظ می شود. در نتیجه، مدیریت دانش دارای ساختمان مربوطه، بخش دانش در همه سطوح ساختار سازمانی و فرای مرزهای شرکت، به علاوه وضع قوانین دانش محور برای فرایندها و سیستم ها می باشد. سیستم های موثر مدیریت دانش به عنوان سیستم های فنی، اجتماعی لحاظ می شوند و نگرش مدیریت دانش از پایین به بالا می باشد. وجود فن آوری اطلاعات در تجارت های شرکت، انگیزه ای قوی برای مدیریت موثر دانش را فراهم می آورد. حرکت زیمنس به سمت مدیریت دانش ظرف دو تا سه سال گذشته یک دگرگونی فوق العاده بوده است.Davenport and Probst,2002

اسلاید 50: کاربرد مفاهیم مطرح شده در شرکت زیمنسمدیریت دانش در زیمنس با استفاده از سیستم هایی که محوریت آن فن آوری اطلاعات می باشد، بسیار فراتر نیز خواهد رفت و واحدهای تجاری زیمنس در آینده دانش محورتر خواهند شد. دانش در راهبردهای تولید و خدمت تمامی واحدها قرار داده شده است. بخش قابل توجهی از ارزشی که زیمنس به مشتریانش ارائه می دهد، نتیجه ای از دانش خواهد بود. زیمنس فرآیند راهبردی از دانش KSP را به عنوان سبکی برای مالکان کسب و کارها و تیم هایشان، به منظور مشخص کردن راهبردها و برنامه های عملیاتشان معرفی کرد. این سبک به عنوان یک پروژه آزمایشی در زیمنس طی ماههای ژانویه تا اکتبر 2001، آزموده و بسیار مفید تشخیص داده شد.Davenport and Probst,2002

اسلاید 51: نوآوری های مقاله تدوین شدهدر این مقاله سعی شده که به گونه ای نواورانه و از طریق راههای مختلف به ایجاد روابطی بین ابعاد مدیریت دانش و ابعاد مزیت رقابتی بپردازد، مدلهایی را نیز در این رابطه طراحی کند و پیشنهادهایی را که تا کنون در هیچ مقاله ای به این گونه مطرح نشده است را ارائه کند که این پیشنهادها در اسلاید بعدی ارائه شده اند.

اسلاید 52: پیشنهادات پیشنهاد 1: خلق دانش باعث ایجاد تمایز می شود.پیشنهاد 2: کسب یا خلق دانش از طریق دانش نوآورانه باعث ایجاد مزیت رقابتی می شود.پیشنهاد 3: استراتژی های دانش از طریق رویه های منابع انسانی باعث ایجاد استراتژی تمایز و در نتیجه ایجاد مزیت رقابتی می شود.پیشنهاد 4: استراتژی های دانش از طریق رویه های منابع انسانی باعث کاهش هزینه ها و در نتیجه ایجاد مزیت رقابتی می شود.پیشنهاد 5: بهره برداری از دانش از طریق کاهش هزینه باعث ایجاد مزیت رقابتی می شود.

اسلاید 53: منابع فارسی دیوید، ا. آکر. مدیریت استراتژیک بازار. ترجمه دکتر حسین صفرزاده، دکتر علی اکبر فرهنگی و مهدی خادمی، چاپ سوم، تهران: دفتر طراحی موسسه انتشارات و پخش کتاب پویش، 1386، صفحه: 201-275.احسانی، محمد، ارائه چارچوبی برای به کارگیری مدیریت دانش در سازمان های تحقیق و توسعه، پایان نامه اخذ کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده صنایع

اسلاید 54: منابع لاتین American Productivity and Quality Center (1999a), available at: www.it consultancy.com/extern.html.Anonymous (1995), The rise of the knowledge worker, Civilization, Vol. 2 No. 1, p. 19.Barclay, R.O. (2000), Leading the Knowledge Enterprise CIOs, CLOs and Beyond, Corporate Education. Biz, LCC, NY, available at: www.ktic.com/topic6/ 13_LEAD.HTM.Barney, j (1991), types of competition and the theory of strategy: towards an integrative approach, academy of management review, 11(4), pp, 791-800.Barney, J.B. (1986), Strategic factor markers: expectations, luck and business strategy, Management Science, Vol. 32, pp. 1231-41.Barney, J.B. (1995), Looking inside for competitive advantage, Academy of Management Executive, Vol. 9 No. 4, pp. 49-61.

اسلاید 55: منابع لاتین Beckman, T. (1997), A Methodology For Knowledge Management, International Association of Science and Technology for Development AI and Soft Computing Conference: Banff, Alberta,Canada.Bell, D.K. and Jackson, L.A. (2001), Knowledge management: understanding theory and developing strategy, Competitiveness Review, Vol. 11 No. 1, pp. 1-11.Bhatt, G.D. (2002), Organising knowledge in the knowledge development cycle, Journal of knowledge Management, 4(1), 15-26.Bierly, P. & G. Daly (2002), the strategic management of intellectual capital and organizational knowledge, Edited by, Chan Wei Choo & Bontis, N. Oxford University Press.Broadbent, M.(1998),The phenomenon of knowledge management: what does it mean to the inforation profession, Information Outlook, Vol. 2 No. 5, pp. 23-31.

اسلاید 56: منابع لاتین Chauvel, d. & Despres, C. (2002). A review of survey research in knowledge management: 1997-2001. Journal of Knowledge Management, 6(3), 207-223.Choi, Y.S. (2000), An empirical study of affecting successful implementation of knowledge management, Doctoral Dissertation, Graduate College at the University of Nebraska, University of Nebraska, Lincoln, NB.Clarke, P. (1998). Implementing a knowledge strategy for your firm,Research Technology Management, Vol. 41 No. 2, pp. 28-31. Collis, D.J. and Montgomery, C.A. (1995), Competing on resources: strategy in the 1990s, Harvard Business Review, July-August, pp. 118-28.Davenport, T.H. (1999), Some Principles Of Knowledge Management, McCombs Graduate School of Business, University of Texas, Austin, TX, available at: www.mccombs.utexa.edu/kman/kmprin.htm.

اسلاید 57: منابع لاتین Davenport, T.H. and Probst, G.J.B. (2002), Knowledge Management Case Book, 2nd ed., John Wiley & Sons, Weinheim.Davenport, T. (1997), Ten principle of km. knowledge and process management, vol. 4(3): 149-158.Davenport, T.H. and Prusak, L. (1998), Working Knowledge: How Organization Manage What They Know, Harvard Business School Press, Boston, MA.Davenport, T.H. De Long, D.W. and Beers, M.C. (1998), Successful knowledge management projects, Sloan Management Review, Vol. 39 No. 2, pp. 43-57.Drew, S. (1999), Building management into strategy: making sense of a new perspective, Long Range Planning, Vol. 32 No. 1, pp. 130-6.Fahey, L. (1996), Putting knowledge into strategy, Presentation at the Ernst & Young Managing the Knowledge of the Organization Conference, Phoenix, AZ.

اسلاید 58: منابع لاتین Grant, R.M. (1991), The resource based theory of competitive advantage: implications for strategy formulation, California Management Review, Vol. 33 No. 3, pp. 114-35.Grant, R, (1996), the knowledge based view of the firm: practice , long rang planning, vol. 3, pp. 450-454.Haffman, I. (2001), knowledge management tools, in Mertins, K., Heisig, P., Vorbeck, J. (Eds), knowledge management: Best practices in Europe, Springer, Berlin, 74-94.Hitt, M.A., Bierman, L., Shimizu, K. and Kochhar, R. (2001), Direct and moderating effects of human capital on strategy and performance in professional service firms: a resource-based perspective, Academy of Management Journal, Vol. 44 No. 1, pp. 13-28.Hit, Ireland, Hoskisson, (2005) strategic management: competitiveness and globalization concept. (16-th edition). Thomas south western publishers.

اسلاید 59: منابع لاتین Hofer-Alfeis, J. (2003), Effective integration of knowledge management into the business starts with a top-down knowledge strategy, Juornal of Universal Computer Science, Vol. 9 No. 7, pp. 719-28.Jashapra, A. (2004), knowledge management: An Integrated Approach, Harlow, Essex: prentice Hall.King, A.W. & Zeithamlc .p (2003), measuring organizational knowledge: a conceptual & methodological framework. Strategic management journal, vol. 24, 9.Knapp, E.M. (1998), Knowledge management, Business and Economic Review, Vol. 44 No 4. McCarthy, R. and Aronson, J.E. (2004), Knowledge management at GE: a technology transfer case study, working paper.Lado, A.A. & M.C. Wilson (1994), Human resource system and sustained competitive advantage: a competency-based perspective, Academy of Management Review, 19(4): 699-727.

اسلاید 60: منابع لاتین McKinsey Quarterly (1998), Best practice and beyond: knowledge strategies, McKinsey Qurterly, Vol. 1, pp. 19-25Mahoney, J.T. and Pandian, J.R. (1992), The resource-based view within the conversation of Strategic Management Journal, Vol. 13, pp. 363-80. Markides, C. (1997), Srategic innovation, sloan Management Review, Spring, pp. 9-23.Murray, P.C. (1998), New Language For New Leverage.The Terminology of knowledge Management, Corporate Education. BIZ, LLC, NY, available at: www.ktic.com/topic6/13_term2.htm.Nonaka, I, takeuchi, H. (1995), knowledge creating company: how Japanese companies create the Dynamics of innovation, oxford university press, oxford.

اسلاید 61: منابع لاتین O’Dell, C. (1996), A current review of knowledge management best practice, Conference on Knowledge Management and the Transfer of Practices, Business Intelligence, London. O’Dell, C. and Grayson, C.J. (1998), If only we knew what we know: indentification and transfer of internal best practices, California Management Review, Vol. 40 No. 3, pp. 154-74.Penrose, E.T. (1959), The Theory of the Growth of the Firm, Wiley, New York, NY.Porter, M.E. (1991), competitive advantage creating and sustaining superior performance, the free press, new york.Post, H.E. (1997), Building a strategy on competences, Long Range Planning, Vol. 30 No. 5, pp. 733-40.

اسلاید 62: منابع لاتین Sanchez, R., Heene, A. and Thomas, H. (1996), Dynamics of Competence-based Competition: Theory and Practices in the New Strategic Management, Elsevier, Oxford. Sculer, R.S. & S.E. Jackson (1987), Linking competitive strategies with human resource management practices, Academy of Management Executive, 1(3): 207-219.Shepard, S. (2000), Telecommunications Convergence, McGraw Hill, New York, NY.Snell, S.A. (1992), control theory in strategic human resource: the mediating effect of administration information, Academy of Management Journal, 35: 292-327.Stahl, S. (1999), Knowledge yields impressive returns, Information Week, April.Turban, E. Leidner, D. Mclean E. and Wetherbe J. (2005). Information Technology for management: Transforming organizations in the Digital Economy: Hard cover.Watson, J,(2003),Applying km: techniques for building corporate memories morgan kaufman publishers, 4-7.

اسلاید 63: منابع لاتین Wernerfelt, B. (1984), A resource-based view of the firm, Strategic Management Journal, Vol. 5, pp. 171-80.Wiig, K. (1997a), Kknowledge management: an introduction and perspective, Journal of Knowledge Management, Vol.1 No.1,pp.6-14Wiig, K.M. (1997b), Knowledge management: where did it come from and where will it go?, Expert Systems with Applications, Vol. 13 No. 1, pp. 1-14.Wong, K.Y. Aspinwall, E. (2004). Knowledge management implementation frameworks: a review, knowledge & process management, 11(2), 93-104.Zack, M. (1999a), Knowledge and Strategy, Butterworth-Heinmann, Boston, MA.Zack, M, H. (2000) developing a knowledge strategy: California management review. Vol. 14, no, 3.Zack, M.H. (1999), Developing a knowledge strategy, California Management Review, 41(3): 125-145.

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید