کسب و کارتجزیه و تحلیل اطلاعاتمنابع انسانی و مشاغل

بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران

صفحه 1:

صفحه 2:
ل ل 0 ايان !نا ةا كار شنا !رش رتور د ۱ ‏ل‎ autos e 41-48 ‏ادارات هفتكانه آموزش و يرورش مشهد - سال تحصيلى‎ استاد راهنما: ذكتر غلامرضا خوى لزاد استاد مشاور: دکتر مسینعنی نیرومند پژوهشگر : همیرا نقشیندی و

صفحه 3:
سلس طسوارء ييف اوستة که مد أنسى ميل به موطين اد و سوس سهان شلیستد بز نان ست كه مر فبلسي أذ قز سر وجوه علم يد من آموختد چگینه بددیشم: سر ترلضع پر سر تاج گراتدی که مخ را دب طبن راد وار ‎eS‏ ‎ea tel al a heen staple 23‏ رآيه آلآن لديم ودار ‎gel ly AS gL al al yi ae iF ls tS aad‏ عتويش ‎Ga A‏ ن.ألديرا يد غهده گ فد هبچتین : اسفاه بو گزان ‎le gl le‏ تي ند كد يا صبورج و عسودع مكنورء رسقد علس زايه حهدء كرفهد. توطيق روز اقنرون مد كوا ران زا از م وكاء يترد ملان مسأل دار. ‏همجنين از زحمات استاد يز ركواز جداب قا دكت خبيحى كه ارزيابى و خاورى رساله اينججائب را يذب ضتهد بى نهايت سپاببگتازج, بهروزی وموفتیت حفبرنلی را از ح ركاه ید معالخواستار»

صفحه 4:
نصل اول

صفحه 5:

صفحه 6:
بررسى ييشينه يزوهش

صفحه 7:

صفحه 8:

صفحه 9:
‎dad a cok alder TO‏ بز وعش‌جالی فرضع و ارو ‎

صفحه 10:
9

صفحه 11:

صفحه 12:
فصل جمارم يافنه های پژوهش

صفحه 13:
رای لعجاي سدح مر ‎tate pte gr‏ موم ‎eh‏ ‏1-1 الإصيف جلتفها ath gle lb Alpe ‏لوجيف‎ 21 ‎aah aoe i pinches‏ ید مر ‎ ‎AABN cio sn cio ‎

صفحه 14:
مقدمه وه پزه‌هتر,یه لست تلم فانهای گرد آوری هیده ولتغياب و سراي اق غتعى يهن يا سد نر جو من گبیم. «داته‌ها» سا لطلةشت حالم كرد 3 وزرق. ‎tite pat Jak‏ پرسفالنه پا شيلفت جا انم ‎ttle Hae be SUNS ial pps ae baat‏ دامعقامه صريق مضين صليل انناو ميس كيزن 3 بحا جواب سدتقه ال اكه در سس م عويش #ستتم يشا مي كنا ادع اكت معط كاي اراي . تست كم. ‎he ss colle any oily porte Alle‏ چه قوانري جم ‎ave‏ هلد ميلاكيى امن جر يتك مفسوءه لز اعنله جسه ور سبرلین اسییم ‎ashy‏ دا قبی معسوخة چقرند ‎ie) Sat‏ سنواي کر یش چا پر لندگی فر سر گر متفبی‌های وارسشه و مستعل! فینیا با ععولن آمار توصيفر ‎phe coat Opp OT cane UI atl Sage glo ee nel) aia ee‏ است ‎table‏ ‎Maa cae lis Me al plas‏ 9 عبایر بان ‎a‏ شفید. یا فونیلیی ‎Bye RST tip Ue pe he‏ ‎ptt ty ale‏ این سل لیتیا اآمار استتباطن نايف ‎Bite‏ لين فصل كز دو بخن ارئته ده استت. جخش ال ال بافنه‌هایی, است. که از منریق ‎gal‏ توجیفی بدست. آهده است ء بخ دوم یافته‌هایی دا دز بر می‌گیرد که از آمار استتباطی, حاصل گردیده است. جر مخش آمار توضیقی ‎ste‏ تیان رونشن‌ثر بافده‌های پژوهش از جداول و تمودار استقاد گردیده است. يس از أن درایخشن دوم لین قصّل؛ با استفادء از روشیای آماز استتباطی به تجزیه و تحلیل داده‌ها پرداحته شده استت.

صفحه 15:
مقدمه عم پژوهتی نه گنک عیل ماعضعای کردآهدی عدت وااضوات بر سرالبان خلسی بزژم هی نه سست و حر مین ‎arses pet‏ يه إعلافايفن. ‎dane Meee Ripley‏ سضصاحنه چر,صانامه با مقخضبه با ‎Gh MEL,‏ ‎best eile Has Ny sts lhl pt as Las‏ به نفييق سجين. تحتدق 'آبا و عيعه ‎Liesl Aap‏ خوابه سعظله ای را که دز ستاو مویان خیم بیدامي تنم ع اكلم ‎ld Ay ells pada ME pt aah plain lm kag‏ مین با هه لواتری ددع مر دعق ‎lla‏ شره حم يك ومد او ‎shal‏ چسد و عبزان ی وذیری دز این موه چگوبه حت ايمل ‎oh pate a Ao hE ote‏ وااسته مر ‎asters! JT clase telat Hite‏ ‎keane |) Jit ag aang AE sls inv ada‏ ی کنن؟ رگ ‎eles aaa en JA‏ معالیم له چه موفطي عوان, عفیرها و حایر مجرار وسود ناد با ندارت‌اتی ‎alee‏ دم با ‎Spey nae Alp‏ ایدم نج و ‎ipl ge Mel bcc Aad May fal uid‏ انين ‎pall pd (oy td A Ae ge Sat‏ دافتا‌هايی. لست. که قر علريق آمار تومسعی ‎and wma‏ آمییت و وصتن نوم والدعاايي. ياغ مر عن تعر “لد , أعار لمناظى. مشمل #رشيده اعمس در زج م ‎aed aioe‏ مور و یی و زج موی و و ‎Lede AVG! Bee‏ دوم إن مصلء عا السك آذ زوشیبای آنر استاشی به تجرمه و تال ۶ادععا پزداصة لح انش" ۱ انح که هر گدام از عتصرهاى ‎Gated‏ از حجموع تبداد ستقاوتی از سوالات پزسشنامه محاسبه عی‌شوند " بنابرلین دامن تغییرات مقاجيز آنها متفاوت و بنايرلين مقايسه كار مشكلى مى باشد. به عنوالِ متان هولفة ازتناطات لثر خش از مجموع ‎٩‏ سوال پرسشنامه محاسبه می شود بتانرلین فقادیر آن ببن ‎٩‏ ‏و ۶۵ متفیر خواهند بود و مولفه تعدد گانالای ارتباطی از مجسوع :۱ سوال پر سشنامه محاسبه می‌شود

صفحه 16:
۳ منبع قدرت پاداش

صفحه 17:
جدول 2-1-4- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت اجبار منيع قدرت اجبار جدول 3-1-4- ميانكين و انحراف معيار منبع قدرت قدرت قانون منيع قدرت قانون

صفحه 18:
رل از ۱

صفحه 19:
توصیف منابع قدرت بر حسب قدرت غالب مدیران:

صفحه 20:
جدول 7-1-4- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت پاداش

صفحه 21:
9 7 1 اوا

صفحه 22:
1۳ OSEC 1 PPP] PBC PSTN Pr eses (ns br Pres

صفحه 23:
Brel oy) eed Feds Ineereege Reet ogee Yerba 6 ey 1 eye NEY Se Wie ۱ ee جدول 4-١-؟١-‏ ميائكين و انحراف معيار ارتباطات اثربخش شاتصهت ره

صفحه 24:
جدول 13-1-4- ميانكين و انخراف معيار بازخورد

صفحه 25:
۱ sles Sli 9 yySiles -15-1-4 Joa>

صفحه 26:
جدول 17-1-4- جدول توزيع فراوانى بازخور ‎ies [ns | cant |‏ ایس نی در ۹ 1 ‎ ‎ ‏خيصة فراوائك ‏یک 2 6/2 دو 39 6/52 سه 37 100 ‎ ‏مجموع 87

صفحه 27:

صفحه 28:
fete Oe FS ‏ل‎ ULC | ae ‏ا‎ 1/23 100 1023 clgins gine 81ail 9 ysSile 22-1-4 Jgr>

صفحه 29:
جدول 23-1-4- میانگین و انحراف معیار سابقه مدیریت

صفحه 30:
5 25200000 بررسی م 0 برای ا 000 ‎alte NEE pay to pal oe‏ قدرت مورد بزرسی قرار کیرددردرصووتیکه ,در هر ۵ نورد ارتباط ‏صنی دار وجود داشته بابک جی توالیم قرصبه امللی, را تبذبریم. ‎ ‏پزرسی تبوال فرعی یکت: ‎ ‏سس انز بخشی ارتاطات سازمای «منبع فذرت باداضسدیران,رابکه ‏وحود دازد؟ ‏تدول 1-2-4- ضریب همبستگی بین منبع قدرت پاداش و اثر بخشی ارتباطات سازما ‏تست ‏لاع ال م ‎ ‎

صفحه 31:
Pp Prva | ‏زا‎ cP rere Ey by Lyd Pee 000/60 ets 268/ Lojban crUolas ‏م ا‎ Jo, Jl

صفحه 32:
بر 1 و ار ‎ee‏ 520 جدوا poe | ‏همبستگی‎ ‎see همبستگی ۳ بخشی ارتباطات سازمانی 1 0 5 2 انون و اثر ار بين ل 5-2-4- ضريب و مقدار ‎eae‏ احتمال ضریب ار

صفحه 33:
جمع بندی سوال اصلی تحقیق: همانطور که قبلاً اشاره شد با توجه به وجود ارتباط معنى دار هر ينج مولفه قدرت مديران با لثر بخشى ارتباطات سازمانى اكنون مى توانيم سوال اصلى را مورد تاييد قرار دهيم.

صفحه 34:
بررسي سوال در منبع قدرت ياداش: دول 6-2-4- آزمون من ويتنى براى مقايسه متبع قدرت باداش به تفكيى رشته تحمب Ea Paced ۳ EA ie 50/438 Ea 81/37 Fe] P| = | 78

صفحه 35:
۱ entero} ندول 7-2-4- آزمون من ویتتی برای مقایسه منبع قدرت اجنار به تفکیک رشته تحص مقدار آماره | مقدار آما (شته از اه 7 7% | ‎Ini0‏ مقدا ۳ تعداد 1 ‎ere‏ رتیه تا من ‎a Ww‏ 4 ویلکاکسن آماره 2 | احتمال 663/0 | -436/0 | 50/2333 | 50/503 4 sa] 38 | [P33 | 89/38 0

صفحه 36:
بررسي سوال در منبع قدرت قانون: 18 60 78 58/43 28/38 مجموع رتبه ها 00/702 00/237 9 مجموع رتبه ها 50/784 50/229 6 سوا اماه نآ من ويتنى 00/531 مقدار آماره ‎wag GT‏ 50/466 مقدار آماره ۷ ویلکاکسن 00/702 50/2296 -940/0 347/0

صفحه 37:
1 ار زر( : ‏جمع‌بندی سوال فرعی شش‎ Foray NUR CRE Te peeTeOnT ‏ا‎ Recwe Wore Cae re Cera EOE TE SON Ee pene ‏ااا‎ ey RO RCRT AS Fer Free peR Cntr ‏اما‎

صفحه 38:
سوال فرعي هفت : آيا بين هر يك از منابع قدرت مدیران و سابقه مدیریت ارتباط وجود دارد؟

صفحه 39:
۱ tow hele tory ee Te SO ery

صفحه 40:
۱ eee Se Be bene aN ees Ror es ie cea werd ‏مقدار آماره | درجه آزادی‎ 4 579/35 مقدار آماره 995/37

صفحه 41:
نا 0 ‏ل م‎ ee Peg و مقدار آماره 181/28 جدول 16-2-4- أزمون كروسكال واليس براف بررسي پاداش 12 اجبار 12 قانون 12 مرجعیت 12 مود ده 12 83/26 96/6 33/37 17/42 21/39 مقدار آماره 028/34 sll ays 4 9 Heeresec yrs سر 4 مقدار احتمال 000/0

صفحه 42:
‎eee)‏ تا ‏تیه ‎ate‏ ماه | برجه ار احتمال ‎000/60 ۹ 57/40 ‎

صفحه 43:
0م ۱ مقدار آماره | درجه آزادی 4 241/24

صفحه 44:
مقدار | | 1 | سا | سا 000/0 | [es | | ‏هر‎ | جمع‌بندی :

صفحه 45:
‎eee Lee sae eee‏ قذزت»مديزان و اتزيحنتن ارفاظات شارماني اا ‏اا ا ‏1- آنا تبن تقتية زقدرّت باذاش ,و تخشى ازتناظات: تنازجانى: زانظه 'وخوةارزد؟” ‎

صفحه 46:
فصل پنجم ‎oo ane‏ هش تفسیر و استنتاج نتایج ۳

صفحه 47:
‎IPs Rene rae A eC Speer ev |‏ رن ‏توال فرعى .دو آيا بين منيع قدرت تخصص: ورانزيجيفى ارتباطات سازمائف رابطه وجود دارد. ‎20 ‏م ل م ل‎ | Perry 0 ‏سوال فرعی چهار: ایا بين منبع قدرت قانون و اثربخشی ارتباطات سازمانی رانطه وجود دارد؟ ‏رز زر سار ار سارتانی مج قرو ماود ما موم ‎ee Tee eset Cana Sc UCB ere es‏ ری ‎ee‏ تس ساسا ‎rete‏ هت ریخ ای قدررن ومع | موه 5 سس ۱ رک 0 ‏ی

صفحه 48:
سوال فرعى شش: آيا بين هر يك از منابع قدرت مديران بر حسب تخصص مديريت ‎Ror) Rae nee tate woo iey‏ نت ‎SER Se a Oil Reece Orie el bee ResrC Re eee e ee Merea ee Tierra |e‏ 0 ‏ا‎ orl pyro) Reece pe tee Pee pes VRe eS ‏ا‎ PSA | Po ‏یافته جانبی:‎ تا وحود داریا محاسته مقدار احتعال فربوط رنه آرهون کرو کال والسین :در برزسن عقاو تن ‎a-Sy‏ ا ۱ ‎PUBS pee crer aeons een eee aa‏ اما بزتیب قدرت در تواحي آمورش (وپروزش ز هم ای سا هی تمد تا نک لا 1 rn r= Sites eens etna ca) eer ore ON TET Beste MC ‏1ج رک‎ Nice MDD ar ‏ار‎ اك سويت سين ‎NSN‏ ات ویر 2b RAE eter eos eee ec Og ey oe

صفحه 49:
20007 ۳ ‎eer‏ ا ا ل لله ادارات نواحی هفتگانه آموزش و پرورش مشهد می‌باشد. بنابراين نتايج يزوهش قابل <_«._« محدودیت در ابزار: تنها ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه می‌باشد و از سایر ‎vr cree EES ree ed ear eS‏ اا د آندازهگیری استفاده می‌شد, بقیناً نیج تحقبق از دقت بالاتری برخوردار می‌شد. محدودیت در روش: روشهای آماری مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل روشهای ‎Beene mere eee yee ares sores ireeyrer Recor eee aea el‏ ‎eee‏ 1 ‎Seve‏ ا ا ال ا يزوهش مؤثر مىباشد. ‏محدوديستتدر.فعاليتهاى ميدانى و اجراى يرسشنامه : عدم حضور برخى مسئولين و ‎eae mer ar SCR MO LAS CS‏ ا ا ا ا ‎ee eS eT‏ مرلجعات مكرر كرذيؤو ۱

صفحه 50:
رایخ ال ‎Eee eB LSS aI eo Es eae eas‏ شترم عو حم مجه ك نیم كبرب اجباق دابل ‎ee erat Dn Eye}‏ ۱ لد مر ‎ENON SS Ee‏ وی ی بت و ری افرَايِئل لير متايع قرت إزدامار يهاز اكامات متكنارا مخيطرا كزان هد 9 نتايج يؤوهشن تشبان داداكه بين مثابع قدرت:مديز أن بحتب تخصدص مديز نت و بتكصنمل»غيرغديريت: ‎ap peer ener i aeen eae nen ro Ones aeons)‏ 0

صفحه 51:
پیشنهاد به پژوهشگران : 1- نتايج بزوهش نشان داد كه بين هر يك از منابع قدرت مديران بر حسب تخصص مديريت و تخصص غير مديريت تفاوت معنادار وجود ندارد و البته اين نتيجه در رابطه ‎SECC Ry‏ ا ا ا ا ا 00 پژوهشگران توصیه می‌شود در زمینه تاثیر تخصص مدیربت بر عوامل و عناصر مختلف ا ل 2 گرچه در تحقیق حاضر توجه به فاکتورهای اثربخشی ارتباطات سازمانی (تعدد کانالهای ارتباطی, بازخور و ارتباطات اثربخش) به دلیل توجه خاص به منابع مختلف ‎Reser Sere ator se Re seecMs soe eae]‏ ۱ ا ا ‎ae‏ 000 م ا ل ا ا ا ةا 3- با توجه به ارتباط معکوس منبع قدرت اجبار با بسیاری از عناصر مثبت سازمانی. به پژوهشگران توصیه می‌شود پژوهشهای خاضص در زمینه منبع قدرت اجبار را مدنظر قرار دهند.

مدیریت آموزش و پرورش سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان رضوی پایاننامهکارشناسیارشدمدیریتآموزش ی موضوع: بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران، 'زش و پرورش مشهد -سال تحصیلی 84-85 ادارات هفتگانه آمو استاد راهنما: دکتر غالمرضا خوی نژاد استاد مشاور: دکتر حسینعلی نیرومند پژوهشگر : حمیرا نقشبندی تشکـر و قـدردانی سپاس همواره زیبنده اوست که در آدمی میل به آموختن نهاد و سپس سپاس شایسته نام آنان است که در لباسی از تار مهر و پود علم به من آموختند چگونه بیندیشم .سر تواضع بر آستان استادان گرانقدر که من را در این راه یاری کردند فرو می‌آورم و صمیمانه مراتب امتنان خود رابه آنان تقدیم می‌دارم. استادفرزانهای که با درایت علمی خویش راهنمایی این رساله را به عهده ‌ استاد گرانقدر ،جناب آقای دکتر خوی نژاد ، گرفتند .همچنین ،استاد بزرگوار ،جناب آقای دکتر نیرومند که با صبوری و دلسوزی مشاوره رساله حاضر را به عهده گرفتند .توفیق روزافزون بزرگواران را از درگاه ایزد منان مسألت دارم. همچنین از زحمات استاد بزرگوار جناب آقای دکتر ذبیحی که ارزیابی و داوری رساله اینجانب را پذیرفتند بی نهایت سپاسگزارم .بهروزی و موفقیت حضرتعالی را از درگاه ایزد متعال خواستارم. فصــل اول مقدمه پژوهش -1-1عنوان تحقيق -1-2مقدمه -1-3بيان مساله -1-4اهميت و ضرورت پژوهش -‌ 1-5اهداف پژوهش الف -هدف كلي ب -اهداف جزئي -1-6پرسشهاي پژوهش الف -اصلي ب -فرعي -‌ 1-7متغيرهاي پژوهش متغير پيش بين متغير مالك متغير تعديل كننده متغير كنترل -‌ 1-8تعاريف علمي واژه ها -1-9تعاريف عملياتي واژه ها فصــل دوم بررسی پیشینه پژوهش مقدمــه الف -بررسی نظریه‌ها -2-1ارتباطات -2-1-1اهمیت ارتباطات -2-1-2تعاریف ارتباطات -2-1-3فرآیند ارتباط -2-1-3-1منبع -2-1-3-2رمزگذاری -2-1-3-3وسیله -2-1-3-4رمزگشایی -2-1-3-5دریافت کننده -2-1-3-6بازخورد -2-1-4مسیر ارتباطات -2-1-4-1ارتباطات عمودی الف -مسیر رو به پایین ب -ارتباطات رو به باال -2-1-4-2ارتباطات در سطح افقی -2-1-5مدل ارتباطات -2-1-6اصول ارتباطات -2-1-7ارتباطات سازمانی از دیدگاه مکاتب مختلف مدیریت -2-1-7-1دیدگاه کالسیک‌ها در مورد ارتباطات -2-1-7-2نظریه نئوکالسیک‌ها و ارتباطات -2-1-7-3دیدگاه سیستمی در مورد ارتباطات -2-1-7-4دیدگاه اقتضایی و ارتباطات -2-1-7-5دیدگاه مراوده‌ای یا تعـاملی در مورد ارتباطات -2-1-8اثربخشی در ارتباطات میان فردی -2-1-9ویژگی‌های اثربخشی -2-1-9-1گشودگی -2-1-9-2همدلی -2-1-9-3حمایتگری -2-1-9-4مثبت گرایی -2-1-9-5تساوی -2-1-9-6همانندی «تشابه با هم» و «تخالف با هم -2-1-10موانع ارتباطی -2-2قدرت -2-2-1اهميت قدرت -2-2-2تعاريف قد÷ت -2-2-3قدرت در سطوح مختلف سازمان -2-2-3-1قدرت در سطح عمودي -2-2-3-1-1منابع قدرت مديران رده‌ي عالي سازمان -2-2-3-1-2منابع قدرت مديران رده مياني سازمان -2-2-3-1-3منابع قدرت مديران رده‌ي پايين سازمان - 2-2-3-2قدرت در سطح افقي -2-2-4روابط قدرت -2-2-4-1رابطه صف و ستاد -2-2-4-2تشكيل دسته‌ها و ائتالف -2-5منابع قدرت بر اساس پژوهش‌هاي فرنچ و راون -2-2-6انواع رويكردها به قدرت -2-2-6-1راسل و قدرت -2-2-6-2هيكس ،گولت و قدرت -2-2-6-3گالبرايت و قدرت -2-2-6-4اتزيوني و قدرت ب -پيشينه پژوهشهاي انجام شده -2-3پژوهش‌هاي پيرامون ارتباطات سازماني -2-3-1پژوهش‌هاي انجام شده در داخل كشور: -2-3-2پژوهش‌هاي انجام شده در خارج از كشور -2-4پژوهشهاي پيرامون منابع قدرت -2-4-1پژوهش‌هاي انجام شده در داخل كشور -2-4-2پژوهش‌هاي انجام شده و در خارج از كشور نتیجه گیری کلی فصــل سـوم روش پـژوهش -3-1جامعه آماری -3-2گروه نمونه -3-3روش و طرح نمونه‌برداری -3-4حجم نمونه -3-5ابزار گردآوری داده‌ها -3-5-1پرسشنامه اثر بخشی ارتباطات سازمانی -3-5-2پرسشنامه منابع قدرت «شرایخیم و هینکین» -3-6تعیین روایی و اعتبار پرسشنامه -3-6-1روایی -3-6-2اعتبار -3-7نوع مطالعه (روش گردآوری داده‌ها- -3-8طرح پژوهش و روش تجزیه و تحلیل داده‌ها فصــل چهــارم یافته های پـژوهش مقدمــه تبديلهاي انجام شده بر روي متغيرها جهت تغيير مقياس -4-1توصیف داده‌ها -4-1-1توصيف مولفه هاي منابع قدرت توصیف منابع قدرت بر حسب قدرت غالب مديران مؤلفههای اثربخشی ارتباطات سازمانی ‌ -4-1-2توصیف دادهها ‌ -4-1-3توصیف سایر -4-2تجزیه و تحلیل داده‌ها بررسی فرضیات یافتههای سوالهای پژوهشی ‌ -4-2-1نتایج و مقدمــه در پژوهـش بـه کمـک تحلیل داده‌های گردآوری شده واقعیات و سـوالهای علمـی پژوهشـی را جسـت و جو میکنیم« .داده‌هـا» بـه اطالعات خام گردآوری شده از طریق مصـاحبه ،پرسـشنامه یا مشاهده یا پایگاههای ‌ دادههـا بـه طریق معین ،تحلیل آنهـا و نتیجه‌گیری از آنجا ‌ دادههـا دسـت دوم اشاره دارد .بـا سـازماندهی ‌ جواب مسئله ای را که در جست و جویش هستیم ،پیدا می‌کنیم . در اکثـر پژوهش‌های سـازمانی ،دسـت کم ،عالقـه مندیم بدانیم پدیده‌هایی معین بـا چه تواتری روی میدهنـد ،میانگین نمره در یک مجموعـه از اعداد چیسـت و میزان تغییر پذیری در این مجموعـه چگونه ‌ اسـت (یعنـی ،میزان گرایش یا پراکندگـی از مرکز متغیرهای وابسـته و مسـتقل) .اینهـا بـا عنوان آمار توصیفی شدهاند( .آماری که پدیده‌های مورد نظـر را توضیف می‌کنـد)‌.فراتـر از این ،ممکـن اسـت بخواهیم ‌ ‌ شناخته بدانیم که چـه روابطـی میان متغیرهـا و سـایر اجزاء وجود دارد .آیا تفاوتهایی میان دو یا چند گروه وجود دارد یا نه ،و از این قبیل .اینها آمار استنباطی نامیده می‌شوند. یافتههایی اسـت که از طریق آمار توصیفی بدست ‌ این فصـل در دو بخـش ارائـه شده اسـت .بخش اول شامـل آمده اسـت و بخـش دوم یافته‌هایی را در بر می‌گیرد که از آمار اسـتنباطی حاصـل گردیده اسـت .در بخش آمار توصـیفی برای بیان روشن‌تـر یافته‌های پژوهـش از جداول و نمودار اسـتفاد گردیده اسـت .پـس از آن در بخـش دوم این فصـل ،بـا اسـتفاده از روشهای آمار اسـتنباطی ،بـه تجزیه و تحلیل داده‌هـا پرداخته شده است. مقدمــه در پژوهـش بـه کمـک تحلیل داده‌های گردآوری شده واقعیات و سـوالهای علمـی پژوهشـی را جسـت و جو می‌کنیم« .داده‌هـا» بـه اطالعات خام گردآوری شده از طریق مصـاحبه ،پرسـشنامه یا مشاهده یا پایگاههای دادههـا دسـت دوم اشاره دارد .بـا سـازماندهی داده‌هـا بـه طریق معین ،تحلیل آنهـا و نتیجه‌گیری از آنجا ‌ جواب مسئله ای را که در جست و جویش هستیم ،پیدا می‌کنیم . پدیدههایی معین بـا چه تواتری روی ‌ در اکثـر پژوهش‌های سـازمانی ،دسـت کم ،عالقـه مندیم بدانیم می‌دهنـد ،میانگین نمره در یک مجموعـه از اعداد چیسـت و میزان تغییر پذیری در این مجموعـه چگونه اسـت (یعنـی ،میزان گرایش یا پراکندگـی از مرکز متغیرهای وابسـته و مسـتقل) .اینهـا بـا عنوان آمار توصیفی شدهاند( .آماری که پدیده‌های مورد نظـر را توضیف می‌کنـد)‌.فراتـر از این ،ممکـن اسـت بخواهیم ‌ ‌ شناخته بدانیم که چـه روابطـی میان متغیرهـا و سـایر اجزاء وجود دارد .آیا تفاوتهایی میان دو یا چند گروه وجود دارد یا نه ،و از این قبیل .اینها آمار استنباطی نامیده می‌شوند. این فصـل در دو بخـش ارائـه شده اسـت .بخـش اول شامـل یافته‌هایی اسـت که از طریق آمار توصیفی بدست آمده است و بخش دوم یافته‌هایی را در بر می‌گیرد که از آمار استنباطی حاصل گردیده است. در بخـش آمار توصـیفی برای بیان روشن‌تـر یافته‌های پژوهـش از جداول و نمودار اسـتفاد گردیده است. پـس از آـن در بخـش دوم این فصـل ،بـا اسـتفاده از روشهای آمار اسـتنباطی ،بـه تجزیه و تحلیل داده‌ها پرداخته شده است. تبديلهاي انجام شده بر روي متغيرها جهت تغيير مقياس: از آنجـا كـه هـر كدام از متغيرهاي تحقيـق از مجموع تعداد متفاوتـي از سـواالت پرسـشنامه محاسبه مي‌شونـد ،بنابرايـن دامنـه تغييرات مقاديـر آنهـا متفاوت و بنابرايـن مقايسـه كار مشكلـي مـي باشد .به عنوان مثال مولفـه ارتباطات اثـر بخـش از مجموع 9سـوال پرسـشنامه محاسـبه مـي شود ،بنابرايـن مقاديـر آـن بين 9 و 45متغير خواهند بود و مولفه تعدد كانالهاي ارتباطي از مجموع 10سوال پرسشنامه محاسبه مي‌شود )4-1توصیف داده‌ها: )4-1-1توصيف مولفه هاي منابع قدرت: ميانگين مولفه منبع قدرت پاداش برابر ، 08/77ميانه آن برابر ،75همچنين مينيمم مقدار آن 25/56و ماكزيمم مقدار مولفه برابر 100مي باشد .ضمن ًا پراكندگي موجود بين مقادير اين مولفه نيز 64/11است .اطالعات مربوط در جدول 1-1-4نشان داده شده است. جدول -1-1-4میانگین و انحراف معیار منبع قدرت پاداش شاخصهای آماری منبع قدرت پاداش میانگین میانه انحراف معیار مینیمم ماکزیمم مقادیر 08/77 75 64/11 25/56 100 جدول -2-1-4میانگین و انحراف معیار منبع قدرت اجبار شاخصهای آماری منبع قدرت اجبار میانگین میانه انحراف معیار مینیمم ماکزیمم مقادیر 68/26 25 55/17 00/0 75/93 جدول -3-1-4میانگین و انحراف معیار منبع قدرت قدرت قانون شاخصهای آماری منبع قدرت قانون میانگین میانه انحراف معیار مینیمم ماکزیمم مقادیر 98/89 62/90 85/8 50/62 100 جدول -4-1-4میانگین و انحراف معیار منبع قدرت تخصص مقادیر شاخصهای آماری منبع قدرت تخصصی میانگین میانه انحراف معیار مینیمم ماکزیمم 06/90 75/93 68/9 50/62 100 جدول -5-1-4میانگین و انحراف معیار منبع قدرت مرجعیت شاخصهای آماری منبع قدرت پاداش میانگین میانه انحراف معیار مینیمم ماکزیمم مقادیر 90/91 100 90/10 25/56 100 توصیف منابع قدرت بر حسب قدرت غالب مديران: در ايـن تحقيـق بر ايـن اسـاس که مديران بـه طور نسـبی از هـر يـک از منابـع قدرت در مديريـت شان اسـتفاده مـی کننـد آزمونهـا و روشهـا بکار گرفتـه شده اسـت .اگـر زاويـه ديـد خود را تغييـر دهيـم ,بديـن ترتيـب که برای هـر يـک از مديران منبـع قدرت غالـب را بر اسـاس باالتريـن نمره تعييـن کنيـم نتيجـه زيـر را خواهيم داشت: جدول -6-1-4جدول توزیع فراوانی منابع قدرت سازمانی منبع قدرت فراوان ی درصد فراوانی پاداش قانون مرجعیت تخصص مجموع 5 18 30 25 78 4/6 1/23 5/38 1/32 0/100 فراوانی نسبی تجمعی 4/6 5/29 9/67 100 جدول -7-1-4جدول توزیع فراوانی منبع قدرت پاداش گروهها فراوانی درصد فراوانی سه چهار مجموع 47 31 78 3/60 7/39 0/100 فراوانی نسبی تجمعی 3/60 0/100 جدول -8-1-4جدول توزیع فراوانی منبع قدرت اجبار گروهها فراوان ی درصد فراوانی یک دو سه چهار مجموع 44 29 4 1 78 4/56 2/37 1/5 3/1 100 فراوانی نسبی تجمعی 4/56 6/93 7/98 100 جدول -9-1-4جدول توزیع فراوانی منبع قدرت قانون گروهها سه چهار مجموع فراوان ی درصد فراوانی 9 69 78 50/11 50/88 0/100 فراوانی نسبی تجمعی 50/11 100 جدول -10-1-4جدول توزیع فراوانی منبع قدرت مرجعیت گروهها فراوانی درصد فراوانی سه چهار مجموع 10 68 78 8/12 2/87 100 فراوانی نسبی تجمعی 8/12 100 جدول -11-1-4جدول توزیع فراوانی منبع قدرت تخصص گروهها فراوانی درصد فراوانی سه چهار مجموع 10 68 78 8/12 2/87 100 فراوانی نسبی تجمعی 8/12 100 )1-2توصیف مؤلفه‌های اثربخشی ارتباطات سازمانیميانگيGن­ مولفGه ارتباطات اثGر بخGش برابر ، ­15/71ميانGه آGن برابر 22/72همچGنيGن مينيمGم مقدار آن 67/16و ماكزيمGم مقدار مولفGه برابر 44/94مGي باشد .ضمنا ً پراكندگGي موجود بيGن مقاديGر ايGن مولفGه نيGز 18/14است. اطالعات مربوط در جدول 12-1-4آمده است. جدول - 12-1-4میانگین و انحراف معیار ارتباطات اثربخش جدول -12-1-4میانگین و انحراف معیار ارتباطات اثربخش شاخصهای آماری ارتباطات اثربخش میانگین میانه انحراف معیار مینیمم ماکزیمم مقادیر 15/71 22/72 18/14 67/16 44/94 جدول -13-1-4میانگین و انحراف معیار بازخورد شاخصهای آماری بازخورد میانگین میانه انحراف معیار مینیمم ماکزیمم مقادیر 44/59 33/58 61/12 17/29 83/95 جدول -14-1-4میانگین و انحراف معیار تعدد کانالهای ارتباطی شاخصهای آماری تعدد کانالهای ارتباطی میانگین میانه انحراف معیار مینیمم ماکزیمم مقادیر 54/48 68/49 85/12 5/12 70 جدول -15-1-4میانگین و انحراف معیار اثربخشی ارتباطات سازمانی شاخصهای آماری مقادیر 30/5 میانگین اثر بخشی 9 ارتباطات سازمانی میانه 49/5 انحراف معیار 9 مینیمم 42/1 ماکزیمم 0 مولفههایش بوسـیله جداول فراوانـی و (که دارای مقیاس ‌ برای مطالعـه دقیقتـر اثربخشـی ارتباطات سـازمانی و 32 اندازهگیری فاصله‌ای می‌باشنـد) ،از آنجا که با تبدیلهای انجام شده دامنه تغییرات مقادیرشان بین صفر تا صد ‌ 83 شده اسـت ،بنابراین مقادیر صفر تـا 25را بـه عنوان خیلـی ضعیف ‌،مقادیر 25تـا 50را بـه عنوان ضعیف ،مقادیر 50تـا 75را بـه عنوان قوی و مقادیر 75تـا 100را بـه عنوان خیلـی قوی در نظـر می‌گیریم .بر این اساس میلهای بر اساس فراوانی نسبی رسم و ارائه شده‌اند. جداول فراوانی و نمودار ‌ جدول -16-1-4جدول توزیع فراوانی ارتباط اثربخش گروهها فراوانی درصد فراوانی یک دو سه چهار مجموع 1 5 42 30 78 3/1 4/6 8/53 5/38 100 فراوانی نسبی تجمعی 3/1 7/7 5/61 0/100 جدول -17-1-4جدول توزیع فراوانی بازخور گروهها فراوانی درصد فراوانی دو سه چهار مجموع 16 55 7 78 5/20 5/70 0/9 100 فراوانی نسبی تجمعی 5/20 0/91 100 جدول 18-1-4جدول توزیع فراوانی تعدد کانالهای ارتباطی گروهها یک دو سه مجموع فراوانی درصد فراوانی فراوانی نسبی تجمعی 2 39 37 87 6/2 0/50 4/47 0/100 6/2 6/52 100 اگر اثر بخشی غالب را مولفه اثر بخشی با باالترين امتياز در بين 3مولفه در نظر بگيريم .با شمارش فراوانی هر کدام جدول و نمودار زير بدست می آيد. جدول 20-1-4جدول توزیع فراوانی مولفه اثر بخشی غالب گروهها فراوانی درصد فراوانی فراوانی نسبی تجمعی ارتباطات اثر 61 2/78 2/78 بخشی 13 7/16 9/94 بازخور 4 1/5 100 تعدد کانالهای 78 100 ارتباطی مجموع جدول -21-1%-4جدول توزیع فراوانی رشته تحصیلی رشته تحصیلی فراوان ی فراوانی نسبی مدیریت غیر مدیریت مجموع 18 60 78 1/23 9/76 0/100 فراوانی نسبی تجمعی 1/23 100 جدول 22-1-4میانگین و انحراف معیار سنوات خدمت شاخصهای آماری سنوات خدمت میانگین میانه انحراف معیار مینیمم ماکزیمم مقادیر 28/21 00/22 48/5 8 31 جدول -23-1-4میانگین و انحراف معیار سابقه مدیریت شاخصهای آماری سابقه مدیریت مقادیر میانگین میانه انحراف معیار مینیمم ماکزیمم 25/9 00/8 88/5 1 28 جدول -24-1-4جدول توزیع فراوانی مدرک تحصیلی مدرک تحصیلی فراوانی فراوانی نسبی فراوانی نسبی تجمعی دیپلم و فوق دیپلم لیسانس فوق لیسانس و باالتر مجموع 19 51 8 78 4/24 4/65 3/10 0/100 4/24 7/89 0/100 )4-2تجزیه و تحلیل داده‌ها (بررسی فرضیات) بررسي سوال اصلي :آيا بين اثربخشي ارتباطات سازماني و منابع قدرت مديران رابطه وجود دارد؟ براي بررسـي ايـن سـوال از آنجـا كـه منابـع قدرت مديران 5مولفـه مـي باشنـد بنابرايـن مـي بايست ارتباط بيـن اثـر بخشـي و هـر يـك از منابـع قدرت مورد بررسـي قرار گيرد .در صـورتيكه در هر 5مورد ارتباط معني دار وجود داشته باشد مي توانيم فرضيه اصلي را بپذيريم. بررس%ي س%وال فرع%ي ی%ک :آيـا بيـن اثربخشـي ارتباطات سـازماني ومنبـع قدرت پاداش­مديران رابطه وجود دارد؟ جدول - 1-2-4ضريب همبستگی بين منبع قدرت پاداش و اثر بخشی ارتباطات سازمانی ضريب همبستگی اسپيرمن مقدار ضريب حجم نمونه مقدار احتمال 426/0 78 000/0 بررسي سؤال فرعي دو :آيا بين اثربخشي ارتباطات سازماني ومنبع قدرت اجبار­مديران رابطه وجود دارد؟ جدول -2-2-4ضريب همبستگی بين منبع قدرت اجبار و اثر بخشی ارتباطات سازمانی ضريب همبستگی اسپيرمن مقدار ضريب حجم نمونه مقدار احتمال -268/0 78 000/0 بررسي سوال فرعي سه‌:آيا بين اثربخشي ارتباطات سازماني ومنبع قدرت مرجعي­ت­مديران­رابطه­وجود دارد؟ دول -3-2-4ضريب همبستگی بين منبع قدرت مرجعيت و اثر بخشی ارتباطات سازما ضريب همبستگی اسپيرمن مقدار ضريب حجم نمونه مقدار احتمال 312/0 78 000/0 بررسي سوال فرعي چهار:آيا بين اثربخشي ارتباطات سازماني ومنبع قدرت تخص مديران­رابطه­وجود دارد؟ جدول -4-2-4ضريب همبستگی بين منبع قدرت تخصص و اثر بخشی ارتباطات ضريب همبستگی اسپيرمن مقدار ضريب حجم نمونه مقدار احتمال 520/0 78 000/0 بررس%ي س%ؤال فرع%ي پن%ج:آيـا بيـن اثربخشـي ارتباطات سـازماني ومنبع قدرت قانون ­­مديران­رابطه­وجود دارد؟ ول -5-2-4ضريب همبستگی بين منبع قدرت قانون و اثر بخشی ارتباطات سازمانی ضريب همبستگی اسپيرمن مقدار ضريب حجم نمونه مقدار احتمال 410/0 78 000/0 جمع بندي سوال اصلي تحقيق: ال اشاره شـد بـا توجـه به وجود همانطور كـه قب ً ارتباط معني دار هر پنج مولفه قدرت مديران با اثـر بخشـي ارتباطات سـازمانی اكنون مـي توانيم سوال اصلي را مورد تاييد قرار دهيم. یعنی اینکه: بین منابـع قدرت مدیران و اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه وجود دارد. س وال فرع ی ش ش :آي$ا بي$ن ه$ر ي$ك از مناب$ع قدرت مديران بر حس$ب تخص$ص مديريت و غيرمديريت تفاوت وجود دارد؟ توضي$ح :براي بررس$ي اي$ن س$وال از آنج$ا ك$ه مناب$ع قدرت مديران پن$ج مولف$ه م$ي باشن$د بنابراين ميبايس$ت وجود تفاوت در ه$ر ي$ك از پن$ج مولف$ه بررس$ي شود .در ص$ورتيكه در ه$ر پنج مورد تفاوت ‌ معن$ي دار وجود داشت$ه باش$د م$ي تواني$م فرضي$ه فوق را بپذيريم .ضمن ًا براي بررس$ي اي$ن فرضيه از آزمون من‌ويتني استفاده مي كنيم. بررسي سوال در منبع قدرت پاداش: دول -6-2-4آزمون من ويتنی برای مقايسه منبع قدرت پاداش به تفکيک رشته تحصي رشته تحصيلی تعداد ميانگين رتبه مـجـمـوع رتبه ها مقدار آماره Uمن ويتنی مقدار آماره ‏W ويلکاکسن مقدار آماره Z مقدار احتمال مديريت 18 14/45 50/812 50/438 50/2268 -223/1 221/0 غيرمديري ت 60 81/37 50/2268 کل 78 -- -- بررسي سوال در منبع قدرت اجبار: جدول -7-2-4آزمون من ويتنی برای مقايسه منبع قدرت اجبار به تفکيک رشته تحصيل رشته تحصيلی تعداد ميانگين رتبه مـجـمـو ع رتبه ها مقدار آماره Uمن ويتنی مقدار آماره ‏W ويلکاکسن مقدار آماره Z مقدار احتمال مديريت 18 53/41 50/474 50/503 50/2333 -436/0 663/0 غيرمديري ت 60 89/38 50/233 3 کل 78 -- -- بررسي سوال در منبع قدرت قانون: -8-2-4آزمون من ويتنی برای مقايسه منبع قدرت قانون به تفکيک رشته تحصيلی رشته تحصيلی تعداد ميانگين رتبه مـجـمـوع رتبه ها مقدار آماره Uمن ويتنی مقدار آماره Wويلکاکسن مقدار آماره Z مقدار احتمال مديريت 18 00/39 00/702 00/531 00/702 -110/0 912/0 غيرمديري ت 60 65/39 00/237 9 کل 78 -- -- بررسي سوال در منبع قدرت مرجعيت: دول -9-2-4آزمون من ويتنی برای مقايسه منبع قدرت مرجعيت به تفکيک رشته تحص رشته تحصيلی تعداد ميانگين رتبه مـجـمـوع رتبه ها مقدار آماره Uمن ويتنی مقدار آماره Wويلکاکسن مقدار آماره Z مقدار احتمال مديريت 18 58/43 50/784 50/466 50/2296 -940/0 347/0 غيرمديري ت 60 28/38 50/229 6 کل 78 -- -- بررسي سوال در منبع قدرت تخصص: ل - 10-2-4آزمون من ويتنی برای مقايسه منبع قدرت تخصص به تفکيک رشته تحصي رشته تحصيلی تعداد ميانگين رتبه مـجـمـوع رتبه ها مقدار آماره Uمن ويتنی مقدار آماره Wويلکاکسن مقدار آماره Z مقدار احتمال مديريت 18 69/42 50/768 50/482 50/2312 -701/0 483/0 غيرمديري ت 60 54/38 50/231 2 کل 78 -- -- جمعبندی سوال فرعی شش : ‌ ‌ب$ا توج$ه ب$ه این که بین ه$ر یک از مولفه‌های منب$ع قدرت مدیران بر حس$ب تخص$ص مدیریت و غیر مدیریت تفاوت معناداری وجود ندارد ،بنابراین سوال فرعی شش رد می‌شود. یعنی اینکه :بین منابع قدرت مدیران بر حسب تخصص و غیر مدیریت تفاوت وجود ندارد. سوال فرعي هفت :آيا بين هر يك از منابع قدرت مديران و سابقه مديريت ارتباط وجود دارد؟ براي بررسي اين فرضيه با توجه كمي بودن مقياس اندازه گيري منابع قدرت و سابقه مديريت مي‌بايست از ضرايب همبستگي جهت بررسي فرضيه استفاده كنيم. جدول - 11-2-4ضريب همبستگی بين منابع قدرت و سابقه مديريت منابع قدرت مقدار ضريب همبستگی حجم نمونه مقدار احتمال پاداش 310/0 78 001/0 اجبار 345/0 78 001/0 قانون 231/0 78 002/0 مرجعيت 352/0 78 001/0 تخصص 431/0 78 000/0 سوال فرعي هشت :آيا بين هر يك از منابع قدرت مديران و سنوات خدمتي ارتباط وجود دارد؟ جدول -12-2-4ضريب همبستگی بين منابع قدرت و سنوات خدمت منابع قدرت مقدار ضريب همبستگی حجم نمونه مقدار احتمال پاداش 357/0 78 001/0 اجبار 287/0 78 002/0 قانون 439/0 78 000/0 مرجعيت 326/0 78 001/0 تخصص 475/0 78 000/0 یافته‌ اضافی تحقیق: سGوال :آیGا بیGن ترتیGب منابGع قدرت مدیران نواحGی مختلف آموزش و پرورش تفاوت وجود دارد؟ توضیGح‌:برای بررسGی ایGن سGوال بGا توجGه بGه کیفGی بودن نواحGی آموزش و پرورش و کمی بودن منابع قدرت از آزمون کروسکال والیس استفاده می‌کنیم بررسی نتيجه در ناحيه يک: جدول -13-2-4آزمون کروسکال واليس برای بررسی منابع قدرت در ناحيه يک منابع قدرت تعداد ميانگين رتبه پاداش 12 58/25 اجبار 12 50/6 قانون 12 50/39 مرجعيت 12 21/42 12 تخصص بررسی نتيجه در ناحيه دو: مقدار آماره درجه آزادی مقدار احتمال 4 000/0 579/35 71/38 جدول -14-2-4آزمون کروسکال واليس برای بررسی منابع قدرت در ناحيه دو منابع قدرت تعداد ميانگين رتبه مقدار آماره پاداش 12 04/24 995/37 اجبار 12 50/6 قانون 12 13/40 مرجعيت 12 71/42 تخصص 12 13/39 مقدار احتمال درجه آزادی 4 000/0 بررسی نتيجه در ناحيه سه: جدول -15-2-4آزمون کروسکال واليس برای بررسی منابع قدرت در ناحيه سه منابع قدرت تعداد ميانگين رتبه پاداش 9 18/22 اجبار 9 00/5 قانون 9 33/30 مرجعيت 9 00/33 9 تخصص بررسی نتيجه در ناحيه چهار: مقدار آماره 181/28 درجه آزادی مقدار احتمال 4 000/0 44/28 جدول -16-2-4آزمون کروسکال واليس برای بررسی منابع قدرت در ناحيه چهار منابع قدرت تعداد ميانگين رتبه پاداش 12 83/26 اجبار 12 96/6 قانون 12 33/37 مرجعيت 12 17/42 تخصص 12 21/39 مقدار آماره 028/34 درجه آزادی 4 مقدار احتمال 000/0 بررسی نتيجه در ناحيه پنج: جدول -17-2-4آزمون کروسکال واليس برای بررسی منابع قدرت در ناحيه پنج منابع قدرت تعداد ميانگين رتبه پاداش 12 00/22 اجبار 12 50/6 قانون 12 88/38 مرجعيت 12 67/44 تخصص 12 46/40 مقدار آماره 757/40 درجه آزادی مقدار احتمال 4 000/0 بررسی نتيجه در ناحيه شش: جدول -18-2-4آزمون کروسکال واليس برای بررسی منابع قدرت در ناحيه شش منابع قدرت تعداد ميانگين رتبه پاداش 11 73/24 اجبار 11 77/8 قانون 11 05/34 مرجعيت 11 59/36 تخصص 11 86/35 مقدار آماره 241/24 درجه آزادی مقدار احتمال 4 000/0 بررسی نتيجه در ناحيه هفت| : جدول -19-2-4آزمون کروسکال واليس برای بررسی منابع قدرت در ناحيه هفت منابع قدرت تعداد ميانگين رتبه مقدار آماره درجه آزادی مقدار احتمال پاداش 10 25/21 662/29 4 000/0 اجبار 10 60/5 قانون 10 65/31 مرجعيت 10 75/35 تخصص 10 25/33 جمع‌بندی : ‌همانطور که مالحظه شد چون ترتیب منابع قدرت مدیران در نواحی هفتگانه آموزش و پرورش یکسان نیست ‌،بنابراین سوال تائید می‌شود به عبارت دیگر : «بین ترتیب منابع قدرت مدیران نواحی مختلف آموزش و پرورش تفاوت وجود دارد». تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش س[وال اص[لی پژوه[ش :آیGا بیGن منابGع قدرت مدیران و اثربخشGی ارتباطات سGازمانی رابطه وجود دارد؟ در راستای سوال اصلی سواالت فرعی زیر مطرح و آزمون شده است: - 1آیا بین منبع قدرت پاداش و اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه وجوددارد؟ - 2آیا بین منبع قدرت تخصص و اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه وجوددارد؟ - 3آیا بین منبع قدرت مرجعیت و اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه وجوددارد؟ - 4آیا بین منبع قدرت قانون و اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه وجوددارد؟ - 5آیا بین منبع قدرت اجبار و اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه وجوددارد؟ فصــل پنجم تفسیر و استنتاج نتایج پژوهش سوال فرعی یک ‌:آیا بین منبع قدرت پاداش و اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه وجود دارد؟ سوال فرعی دو :آیا بین منبع قدرت تخصص و اثربخشی ارتباطات سازمانی رابطه وجود دارد. س[وال فرع[ی س[ه :آیGا بیGن منبGع قدرت مرجعیGت و اثربخشGی ارتباطات سGازمانی رابطه وجود دارد؟ س[وال فرع[ی چهار :ایGا بیGن منبGع قدرت قانون و اثربخشGی ارتباطات سGازمانی رابطه وجود دارد؟ س[وال فرع[ی پن[ج :آیGGا بیGGن منبGGع قدرت اجبار و اثربخشGGی ارتباطات سازمانی وجود دارد؟ همانطور که مالحظه نمودیم ،تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که ارتباط معنا‌داری بیGن اثربخشGی ارتباطات سGازمانی بGا هGر یGک از منابGع مختلGف قدرت مدیران وجود دارد. گرچGه تحقیقGی در راسGتای حاضGر یافGت نشGد ،امGا تحقیقاتGی موجود اسGت کGه ارتباط معنادار بیGن ارتباطات سGازمانی بGا سGایر عوامGل و فاکتورهای سGازمانی را نشان می‌دهد. س[وال فرع[ی ش[ش :آیGا بیGن هGر یGک از منابGع قدرت مدیران بر حسGب تخصGص مدیریGت و تخصص غیر مدیریت تفاوت وجود دارد؟ سوال پژوهشی هفت‌:آیا بین منابع مختلف قدرت مدیران و سابقه مدیریت آنان رابطه وجود دارد سوال پژوهشی هشت :آیا بین منابع قدرت مدیران و سنوات خدمتی آنان رابطه وجود دارد؟ یافته جانبی: آیGا بیGن ترتیGب بکارگیری منابGع قدرت مدیران در نواحGی مختلGف آموزش و پرورش تفاوت وجود دارد؟ محاسGGGبه مقدار احتمال مربوط بGGGه‌آزمون کروسGGGکال والیGGGس ،در بررسGGGی تفاوت بیGGGن بکارگیری منابGع قدرت مدیران در نواحGی مختلGف آموزش و پرورش نشان می‌دهGد کGه بیGن بکارگیری منابع قدرت در نواحی مختلف تفاوت معنادار وجود دارد. اما ترتیب قدرت در نواحی آموزش و پرورش: ناحیه یک -1 ‌:مرجعیت -2قانون -3تخصص -4پاداش -5اجبار ناحیه دو -1 ‌:مرجعیت -2قانون -3تخصص -4پاداش -5اجبار ناحیه سه -1 ‌:مرجعیت -2قانون -3تخصص -4پاداش -5اجبار ناحیه چهار -1 ‌:مرجعیت -2تخصص -3قانون -4پاداش -5اجبار ناحیه پنج -1 ‌:مرجعیت -2تخصص -3قانون -4پاداش -5اجبار ناحیه شش‌ -1 :مرجعیت -2تخصص -3قانون -4پاداش -5اجبار ناحیه هفت -1 ‌:مرجعیت -2تخصص -3قانون -4پاداش -5اجبار محدودیت‌های پژوهش محدودیGGت در جامعGGه آماری :پژوهGGش حاضGGر محدود بGGه جامعGGه آماری مدیران و کارکنان ادارات نواحGGی هفتگانGGه آموزش و پرورش مشهGGد می‌باشد .بنابرایGGن نتایGGج پژوهGGش قابGGل تعمیم به همین محدوده می‌باشد. محدودیGت در ابزار :تنهGا ابزار مورد اسGتفاده در ایGن پژوهGش پرسGشنامه می‌باشGد و از سGایر ابزارهGGا نظیGGر مصGGاحبه و مشاهده و ...اسGGتفاده نشده اسGGت .چنانچGGه از سGGایر ابزارهای اندازه‌گیری استفاده می‌شد ،یقینا ً نتایج تحقیق از دقت باالتری برخوردار می‌شد. محدودیGGت در روش :روشهای آماری مورد اسGGتفاده در پژوهGGش حاضGGر شامGGل روشهای آماری ضریGب همبسGتگی اسGپیرمن ،آزمون کروسGکال والیGس و مGن ویتنGی می‌باشGد و در واقع روشهای آماری به روشهای ذکر شده محدود و خالصه می‌شود. احتمال عدم ارائGGه پاسGGخهای صGGادقانه و صGGحیح :کGGه وجود چنیGGن پاسGGخهایی یقینا ً بر نتایGGج پژوهش مؤثر می‌باشد. محدودیGGGت در فعالیتهای میدانGGGی و اجرای پرسGGGشنامه :عدم حضور برخGGGی مسGGGئولین و کارکنان و عدم پاسGGخگویی بGGه پرسGGشنامه‌ها از سGGوی برخGGی در موعGGد مقرر ،موجGGب مراجعات مکرر گردیدو کند شدن روند کار را به دنبال داشت. پیشنهادها پیشنهاد به برنامه‌ریزان: -1نتایج این پژوهش و سایر پژوهشها که در پژوهش به آنها استناد شد نشان می‌دهد که منبع قدرت اجبار تأثیر منفـی و یـا حداقـل ارتباط معکوس بـا بسـیاری از عوامـل و فاکتورهای مثبـت در سـازمان مثـل اثربخشـی ارتباطات‌، رضایــت شغلــی و ...دارد .بنابرایــن بــه برنامه‌ریزان پیشنهاد می‌شود در جهــت کاســتن منبــع قدرت اجبار و افزایش سایر منابع قدرت برنامه‌ریزیها و اقدامات ممکن را مدنظر قرار دهند. -2نتایـج پژوهـش نشان داد کـه بیـن منابـع قدرت مدیران بر حسـب تخصـص مدیریـت و تخصـص غیـر مدیریـت تفاوت معنادار وجود ندارد و ایـن عدم تفاوت در تخصـص مدیریـت و غیـر مدیریـت در رابطـه بـا فاکتورهای دیگـر سـازمانی و در پژوهشهای دیگـر نیـز مشاهده شده اسـت ! و البتـه ایـن یافته‌ پژوهشـی نیازمنـد تامـل اسـت و الزم است از خود بپرسیم :چرا چنین است؟ بنابرایـن بـه برنامه‌ریزان پیشنهاد می‌شود ،بررسـی و تحلیـل ایـن مسـئله و برنامه‌ریزی در جهـت آـن را مـد نظـر قرار دهند. -3بــه برنامــه ریزان توصــیه می‌شود دوره‌های آ‌موزشــی ضمــن خدمــت خاص را در جهــت ارتقاء‌اثربخشــی ارتباطات در آموزش و پرورش مدنظر قرار دهند. پیشنهاد به پژوهشگران : -1نتایGج پژوهGش نشان داد کGه بیGن هGر یGک از منابGع قدرت مدیران بر حسGب تخصGص مدیریGت و تخصGص غیGر مدیریGت تفاوت معنادار وجود ندارد و البتGه ایGن نتیجGه در رابطGه یGا فاکتورهای دیگGر سGازمانی و در پژوهشهای دیگGر نیGز مشاهده شده اسGت .بنابرایGن بGه پژوهشگران توصیه می‌شود در زمینGه تاثیGر تخصص مدیریت بر عوامل و عناصر مختلف سازمانی به تحقیق بپردازند. -2گرچGGه در تحقیGGق حاضGGر توجGGه بGGه فاکتورهای اثربخشGGی ارتباطات سGGازمانی (تعدد کانالهای ارتباطGی ‌،بازخور و ارتباطات اثربخGش) بGه دلیGل توجGه خاص بGه منابGع مختلGف قدرت مدیران کمرنGگ شده اسGت .امGا ایGن کGم توجهGی از اهمیGت فاکتورهای اثربخشGی ارتباطات نمی‌کاهد .بنابرایGGن بGGه پژوهشگران توصGGیه می‌شود بGGه پژوهشهای خاص و ویژه در رابطه با فاکتورهای اثربخشی ارتباطات سازمانی بپردازند . -3بGا توجGه بGه ارتباط معکوس منبGع قدرت اجبار بGا بسGیاری از عناصGر مثبGت سGازمانی، بGه پژوهشگران توصGیه می‌شود پژوهشهای خاص در زمینGه منبGع قدرت اجبار را مدنظGر قرار دهند.

51,000 تومان