صفحه 1:
صفحه 2:
بررسی ساختار نظام سلامت در کشورهای
۳
صفحه 3:
کشور ها را میتوان بر اساس ۵ شاخص نیز مورد بررسی قرارداد :
تامین مالی
. میزان پوشش خدمات
وجود نظام بیمه
نحوه ارایه خدمات سلامت
. سازمان متولی نظام سلامت
مذ مه هد هم ها
صفحه 4:
|e dln آن ها جمع آوری. تجمیع و جا بجا میشود و از
کر بش سلامت را تامین اعتبار می نماید.
که در کشورهای مختلف به شیوه های متفاوتی انجام میگیرد.
صفحه 5:
به طور عمده ينج روش گسترده برای جمع آوری منابع مالی مراقبت های سلامتی وجود
دارد كه عبار 5
عاليات عمومي
بيمه اجتماعى سلامت
بيمة سلامت خصوصى يا اختيارى
يرداخت از جيب
كمك هاى داخلى و خارجى (وام هاى بين المللى)
صفحه 6:
مالیات عمومی
ال الا ۶ در اختار دولت فرار دارد از جمله مالیات بر درامد مالیات سود شرکت سهامی,
مالیات بر ارزش افزوده» مالیات غیر مستقیم » تعرفه های واردات و مالیات بر منابع طبیعی مثل
معادن یا تعرفه های عبور
.از کانال
.ترکیب مالیات های یک کشور عموما وابسته به سطح رشد اقتصادی آن کشور است
پیمه اجتماعی
بیمه اجتماعی اجباری است و افراد مشمول باید مشارکت کنند وسهم حق بیمه خود را پرداخت نمایند
که معمولا به صورت درصدی از حقوق تعیین میشود . در این صورت مشمول مزایای خاص و از
.پیش تعیین شده می شود
صفحه 7:
.مشتریان به صورت داوطلبانه به خرید بیمه از فروشندگان مستقل و رقابتی می پردازند
پرداخت از جیب
بیماران مستفیما از جیب خودشان به ارائه کنندگان پول میپردازند و این هزینه صرف شده
.از سوی آن هاء فابل باز پرداخت از سوی یک نهاد یا شخص ثالث نباشد
اهدا کنندگان بین الملی و داخلی
این کروه ها معمولا اتحصاری تیستند؛ به عبارت دیگر شیوه تامین مالی نظام های سلامت
ترکیبی از عناصر گوناگون می باشند و بیشتر نظام ها در طیفی بین این دسته بندی
قرار دارند
صفحه 8:
نحوه تامین مالی در کشور های مختلف
آلمان از طريق نظام بيمه ای
آمریکا از طریق بیمه های عمومی وخصوصی از پرداخت از جیب
استرلیا مالیات و حق بیمه
انكليس از طریقما یا تدولتی 16 از طریقحقسرانه هاوبیمه تامینلجتماعیو 0 مابقىاز طريقيردلختهاىمستقيم © ©
توسط بیماران
ترکیه تامین مالی مراقبت های سلامت توسطدولت » موسسات تامین اجتماعی » سازمان بیمه اجتماعی ۰ سازمان بیمه اجتماعی
بزرگانان؛ پیشه وران ؛خود اشتغالان. صندوق بازنشستگان دولتی و پرداخت های مستقیم
روسیه منبع اصلی تامین منابع مالی دولت محلی است. در مناطقی که مکانیسم های بیمه ای وجود ندارد تامین مالی خدمات اولیه
از طریق ملیات صورت میگیرد
ژاین .منبع اصلی بیمه است . مالیات یارانه دولت و پرداخت های مستقیم نیز وجود دارد
ايران از طریق بودجه دولت ۰ حق بیمه و پرداخت از جیب
صفحه 9:
در کشور هایی که به دنبال اجرای طرح های بیمه ای دولتی (اجباری) اگر شرایط کلان
اقتصادی مطلوب باشد هميشه ازادی عمل زیادی برای اجرای طرح ها و برنامه های مختلف
برای ایجاد سازوکار های جدید تامين مللی وجود دارد . اگر اقتصاد در شرایط رکود باشد و
سطح و یا میزان رشد اشتغال افراد شاغل در بخش رسمی بازار کار پایین باشد مالیات بندی
جدید یا افزایش مالیات ها برای تامین مللی طرح های بیمه های اجتماعی برای نظام
سلامت هم بسیار سخت و هم مضر خواهد بود .
صفحه 10:
پوشش خدمات به معنای دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی با کیفیت برای همه افراد یک جامعه بدون
وجود محدودیت های مالی و فیزیکی می باشد. به عبارت دیگر پوشش همگانی بدین معناست که اگر
۳ ذإ تست دور باز باشد فرد با خانوار در مقارل خطرات احتمالى مورد محافظت
قرار مى كيرد يعنى خدمات سلامت با كيفيت از لحاظ فيزيكى در دسترس بوده و هزينه خدمات
سلامت مانع عدم استفاده فرد یا خانوار از خدمات مزبور نشده یا در صورت استفاده از خدمات فرد از
. هزینه های بهره مندی از خدمات دچار فقط نشود
صفحه 11:
#در پوشش خدمات دو بحث اصلی مطرح است
عمق پوشش : بعنی گستره خدمات در دسترس اقشار جامعه بدون پرداخت مستقیم -۱
(پرداخت از جیب)
نفوذ پوشسش: به معنای نسبتی از کل جمعیت که به خدمات سلامت دسترسی -۲
Nat ee خطرات مالی
مورد محافظت قرار می گیرند
صفحه 12:
۳- نظام بیمه ای
بیمه اجتماعی سلامت سه ویژگی دارد : عضویت اجباری» حق بیمه بر اساس میزان ریسک
جامعه و به جای انکه هدف برآورده ساختن تقاضای شخصی برای مراقبت های سلامتی
باشد» بر براوردن نیاز های سلامتی کل جامعه تاکید دارد.
در مقلبل بیمه سلامت تجاری خصوصی . اختیاری است. حق بیمه در حداکثر موراد بر اساس
ریسک های فردی است و هدف برآورده ساختن نیاز های فردی است.
برای تبدیل پوشش بیمه ای به پوشش اجتماعی و بیمه ای , بیمه اجتماعی سلامت باید ویژگی
های خاصی دافته بافد .
صفحه 13:
گی اصلی برنامه های بیمه اجتماعی سلامت
عضویت اجباری با قانونی افراد یا گروهی از افراد و خانواده ها و دیگر وابستگان. که در آغاز پوشش کارگزاران داخلی و -۱
ا ۱ سام نله ند را مورد ترجه قرار می دهد و معمولا این پوشش برای افرادی که به طور غیر رسمی
ا 00 از افراد ببکار بازشستگان و جتی دانش اموزان رو نیز تحت پوشش میگیرد
|| إى دا نري مشاركت| لق بيمه) منظم و مرتبط با در آمد یا با قیمت ثابت, به اضافه حق بیمه پرداختی/۲۶
از سوی کارفرماها و دولت
مشارکت با توجه به توانایی پرداخت( بر اساس وضعیت اقتصادی) و غیر مرتبط با نوع بیمه سلامت افراده خانواده ها یا گرو
.استخداس صورت می كيرد
. ایجاد روش های جمع آوری مناسب برای وصول منظم حق بیمه لازم ا
انتخاب مراقبت های سلامتی با توجه به نیاز های سلامت -۵
.همبستگی اجتماعی» توزیع ریسک و یارانه های متقاطع در نظر گرفته می شود -۶
برانامه هایی برای حمایت های اجتماعی به منظور پوشش جمعیت آسیب پذیر از جمله جوانان و افراد مسن, معلولین و زنان باردار -۷
پوشش بخش بسیار وسیعی از جمعیت ۸7
صفحه 14:
نظام بیمه ای در کشور های مختلف
SS
آلمان بیمه اجباری سلامت
أمريكا 2 ( 000000802) سه سيستم مديكير , مدیکید و سیستم خدمات بهداشتی نظامیان
استراليا ترکیب طرح های بیمه سلامت دولتى (نظام مديكير) و خصوصى
Si بيمه اجتماعى دارد
ايران طرحهای متنوع بیمه ای دارد
کره جنوبی . برنامه بیمه سلامت همگانی دارد
صفحه 15:
نود ارلیه خدماتساهت-41
Sin, حفظ با ارتقای سلامت است
اینکه خدمات به چه میزان در این راستا موثر باشند» وابسته به آن است که چه خدماتی ارایه می شوئد
جه ميران در اين راسم PP و oY 0 ۰ که 2
و جكونه اين
.خدمات سازماندهى مى يابند
000030007( که خصوصی و دولتی صورت میگیرد.اتجه که اهميت دارد اين
است که دولت مطمئن
. شود که اولویت cle او رعايت میشود» حتی اگر خودش به ارایه خدمت نیردازد
صفحه 16:
: ارایه خدمات سلامت dw dy شکل کلی ارایه میشود
کات كل براتنده : تالت هایی که مزینه های واحد در واحد های بزرگ کم تر از وأکعد ع٩
های کوچک نیست
مثل داروخانه ها ء مددکاری اجتماعی, دندان پزشکی, برنامه های بهداشت عمومی
خدمات به شکل متمرکز: هزینه ها در واحد های بزرگتر کمتر است مثل مراقبت های بیمارستا
و آزمایشگاه های مرکزی
انواع ترکیبی: بسیاری از فعالیت هایی که اثرات زیادی بر پیامد ها دارند مثل مبارزه با مالاریا و -۲
سل به این شکل اجرا می شوند
صفحه 17:
0- سازمان متولی نظام سلامت
بررسی ساختار نظام سلامت در کشور های مختلف گویای آن است که از نظر در
alas eae 5س رحاى مختلف نشان مى دهد كه استان هاء مولت
محلی » بخش ها. و یا شهر داری ها نقش مهمی را در اداره خدمات ب شتی
رفاهی ایفا میکند . در بسیاری از کشور ها سطوح مذکور از اختیارات کامل برخو)
هستند. تحت چنین شرایطی از تمرکز غیر ضروری در سطوح بالای دولتی کا
200077 1ل را , نطارت امور زير بنايى سلاضت و رفاه را مى يايد .
صفحه 18:
الف) اميد به زندگی در بدو تولد ( هر دوجنس)
ب) میزان مرگ کودکان زیر یک سال
ج) میزان مرگ کودکان زیر ينج سال
د) تعداد پزشک به ازای هر ده هزار نفر جمعیت
«) نسبت مخارج کل در بخش سلامت به تولید ناخالص ملى
و) نسبت مخارج عمومی دولت در بخش سلامت به کل مخارج بخش سلامت
صفحه 19:
ممنون از توجهتان