علوم انسانی و علوم اجتماعی روانشناسی و روانپزشکی

بررسی علل اختلال کاستی توجه، بیش فعالی با تکیه بر کارکردهای اجرایی

barname_ekhtelale_kasti_tavajoh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بررسی علل اختلال کاستی توجه، بیش فعالی با تکیه بر کارکردهای اجرایی”

بررسی علل اختلال کاستی توجه، بیش فعالی با تکیه بر کارکردهای اجرایی

اسلاید 1: به نام او

اسلاید 2: بررسی علل اختلال کاستی توجه / بیش فعالی با تکیه بر کارکردهای اجرایی

اسلاید 3: اختلال کاستي توجه / بيش فعالي يکي از رایج‌ترین اختلال‎هاي روان شناختی و عصبی رشدی دوران کودکي است که اغلب تا بزرگسالی ادامه دارد و جنبه‎های مختلف زندگي تحصيلي، خانوادگي و اجتماعي فرد را دچار مشکل می کند. اختلال کاستی توجه / بیش فعالی چیست؟Attention Deficit /Hyperactivity Disorder (ADHD)

اسلاید 4: ویژگی های اصلی کودکان (ADHD)کاستی توجه Attention deficit بیش فعالی Hyperactivity تکانشگری Impulsivity

اسلاید 5: انواع اختلال کاستی توجه / بیش فعالی

اسلاید 6: ملاک های تشخیصی ADHD بر اساس DSM 51) شش مورد (یا بیشتر) از نشانگان که حداقل برای شش ماه دوام داشته باشد و با سطح تحولی فرد ناسازگار و متناقض باشد و به طور مستقیم روی فعالیت‌های اجتماعی، تحصیلی (شغلی) فرد تأثیر بگذارد.**این نشانگان نباید به دلیل رفتارهای تضادورزی، بی‌اعتنایی و خصمانه و یا ناتوانی در فهم تکالیف یا دستورالعمل ها رخ داده باشد. برای نوجوانان و بزرگسالان (هفده سال و بیشتر)، فقط پنج نشانه کفایت می‍کند.2) تعدادی از نشانگان بی‌توجهی یا بیش فعالی-تکانشگری قبل از سن 12 سالگی وجود داشته باشد.3) تعدادی از نشانگان بی‌توجهی یا بیش فعالی – تکانشگری در دو یا بیشتر از دو موقعیت بروز کند (در منزل، مدرسه، محل کار، با دوستان یا بستگان و در چندین فعالیت).4) نشانگان طی دوره اسکیزوفرنی یا اختلالات روان­پریشی دیگر رخ نداده باشد و اختلال های روانی دیگر مانند (اختلال های خلقی، اضطرابی، تجزیه ای، شخصیت، مسمومیت با مواد مخدر و یا ترک آن) توجیه بهتری برای آن نباشد.

اسلاید 7: ویژگی های افراد با نوع بی توجهی غالب بر اساس DSM 5ا- اغلب قادر به توجه کافی به جزئیات نیست و یا در انجام تکالیف درسی، کاری و یا در فعالیت های دیگر دچار خطاهای ناشی از بی‌دقتی می شود (برای مثال جزئیات را نادیده می گیرد و یا کارش را صحیح انجام نمی دهد).2- اغلب در حفظ توجه برای تکالیف یا انجام فعالیتها ناتوان است (برای مثال در حفظ تمرکز در طول درس، مکالمات و یا خواندن نوشته های طولانی دچار مشکل می شود).3- اغلب زمانی که با او به طور مستقیم صحبت می شود به نظر می رسد که گوش نمی دهد (گویا ذهنش جای دیگری است حتی زمانی که هیچ عامل مزاحم آشکاری وجود ندارد).4- اغلب دستورالعمل ها را به طور کامل دنبال نمی‍کند (تکالیف را شروع می‌کند، اما بسیار سریع تمرکزش را از دست می دهد و به آسانی از موضوع اصلی منحرف می شود و قادر به اتمام تکالیف درسی و یا انجام وظایف در محل کار نیست).5- اغلب در سازمان‌دهی به فعالیت های متوالی و حفظ وسایل و لوازم شخصی ناتوان است (کارهایش اغلب نامرتب و آشفته است و نیز قادر به مدیریت زمان و اتمام کارها در موعد مقررش نیست).

اسلاید 8: ادامه ویژگی های افراد با نوع بی توجهی غالب بر اساس DSM5 6- اغلب از تکالیفی که نیازمند تلاش ذهنی مداوم است اجتناب می‌کند، به آنها علاقه‍مند نیست و یا تمایلی به انجام آنها ندارد (مثل انجام تکالیف درسی در منزل و یا مدرسه، این مسأله در مورد نوجوانان و بزرگسالان به صورت مشکل در تهیه گزارش ها، تکمیل فرم ها و یا بررسی مقالات طولانی بروز می‌کند).7- مکرراً وسایل ضروری تکالیف و یا فعالیت ها را گم می‌کند (مانند تکالیف مدرسه، مداد، کتاب، ابزار، کیف پول، کلیدها، کاغذ، عینک و یا تلفن همراه).8- محرک های بیرونی به آسانی حواسش را پرت می کنند (برای نوجوانان و بزرگسالان شامل افکار نامرتبط می شود).9- اغلب در رابطه با فعالیت‍های روزمره و انجام فعالیت ها و فرمان ها فراموشکار است (در مورد نوجوانان و بزرگسالان شامل فراموشکاری در پاسخ دادن به تماس ها، پرداخت صورتحساب ها و رفتن به قرار ملاقات ها می شود).

اسلاید 9: ویژگی های افراد با نوع بیش فعالی-تکانشگری غالب بر اساس DSM 51- اغلب دست و پایش را تکان می دهد و یا زمانی که نشسته است وول می خورد.2- اغلب هنگامی که انتظار می‌رود نشسته باقی بماند، صندلی اش را ترک می کند (ممکن است در کلاس درس، اداره، محل کار و یا در موقعیت های دیگری که لازم است در جایش باشد).3- اغلب در اطراف می دود یا در موقعیت های نامناسب از وسایل بالا می رود (در نوجوانان به احساس بیقراری یا سردرگمی محدود می شود).4- اغلب در هنگام بازی، اوقات فراغت و یا فعالیت های اجتماعی بیش از حد شلوغ است.5- دائم در حال حرکت است، گویا موتوری در درونش روشن است. (آرام و ساکت بودن در مدت زمان طولانی برایش آزاردهنده و دشوار است. (مثلاً در رستوران و قرار ملاقاتها) و اغلب دیگران آنها را افرادی بیقرار می دانند و ارتباط داشتن با آنها را دشوار می پندارند.

اسلاید 10: ادامه ویژگی های افراد با نوع بیش فعالی-تکانشگری غالببر اساس DSM56- اغلب بیش از حد صحبت می‌کند.7- اغلب پیش از اتمام سؤال پاسخ می دهد، نوجوانان و بزرگسالان ممکن است جمله دیگران را کامل کنند و یا در مکالمات نوبت را رعایت نکنند.8- انتظار برای رسیدن نوبتش برایش سخت است (به عنوان مثال درصف ایستادن برایش دشوار).9- اغلب صحبت دیگران را قطع می‌کند و یا مزاحم دیگران می شود (مکرراً در مکالمات، بازیها یا فعالیت های دیگران دخالت می‌کند، از وسایل دیگران بدون اجازه استفاده می‌کند، نوجوانان و بزرگسالان مزاحم دیگران می شوند و یا آنچه را که دیگران در حال انجام دادن هستند تصاحب می کنند).

اسلاید 11: علل اختلال کاستی توجه / بیش فعالی

اسلاید 12: ژنآسیب مغزی عوامل زیستی علت شناسی ADHDکم برانگیختگی

اسلاید 13: ادامه علت شناسی ADHDغذاسربسیگار و الکل

اسلاید 14: مدیریت والدینعوامل محیطیادامه علت شناسی ADHDبیش تحریکی

اسلاید 15: تعریف کارکردهای اجراییکارکردهای اجرایی به وظایفی اطلاق می‌شود که توسط قشر پیش پیشانی انجام شده و به عنوان فراگیرترین و نافذترین منبع نقایص شناختی و رفتاری در افراد با اختلال کاستی توجه و بیش‌فعالی توسط برخی محققان (بارکلی، 2006) توصیف شده است. برنامه ریزی، سازماندهي، انعطاف پذيري، خود نظم جويي، خود نظارتي، خود کنترلي، بازداري پاسخ و حافظه کاری (فعال) است.

اسلاید 16: آسیب در بازداری پاسخ و حافظه کاریمحققان معتقدند که بسياري از کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه و بیش فعالی، در کارکردهای اجرایی به ویژه در زمینه بازداري پاسخ و حافظه کاری دچار آسیب شده‎اند و نشانه های بارز این اختلال ناشی از نقص در این دو مؤلفه است (براون، ۲۰۰۵؛ هروي، اپستين و کري، ۲۰۰۴؛ بارکلي، ۱۹۹۷؛ ولش و پنينگتون، ۱۹۸۸؛ ويلکات و همکاران، ۲۰۰۵).

اسلاید 17: تعریف بازداری پاسخResponse inhibitionبازداری پاسخ به توانايي متوقف کردن افکار، اعمال و احساسات اطلاق مي‎گردد و آسیب در آن علاوه بر بروز رفتار‎هاي تکانشي، به اختلال در حيطه‎هاي شناختي، رشدي، تحصيلي و اجتماعي نيز منجر شده و احتمال وجود اختلال‎هايي از قبيل اضطراب، افسردگي، اختلال سلوک، روابط اجتماعي ضعيف و عملکرد تحصيلي پايين را در آنها افزایش می‎دهد (بارکلي، ۲۰۰۶).

اسلاید 18: تعریف حافظه کاریWorking memoryحافظه کاری نیز که ابزاري کارآمد و ضروري در همه جنبه‎هاي زندگي است به نگهداري کوتاه مدت اطلاعات در ذهن و دستکاري آنها اطلاق می‌شود. اين عنصر که يکي ديگر از مهم‌ترین مؤلفه‌های کارکردهای اجرايي است در کودکان با اختلال کاستي توجه و بيش فعالي با آسیب جدی مواجه شده است (بارکلي، ۱۹۹۷، گلدشتاين و گلدشتاين، ۱۹۹۸).

اسلاید 19: پیامد آسیب به بازداری پاسخناتوانی در بازداری از فکر یا رفتار در زمان و مکان نامناسب پاسخگویی به طور ناگهانی و بی موقع به سؤال‌ها و یا قطع مکالمات دیگران مشکل در منتظر نوبت ماندن، پاسخ دادن به نشانه‎های غیر کلامی، درک احساسات دیگران و شرکت در موقعیت‎های اجتماعی نیازمند بازداری و مشارکتپرخاشگری و ناتوانی در ایجاد و حفظ روابط دوستانهعدم فکر کردن قبل از پاسخ دادنآسیب در تخمین زمانعدم مدیریت زمانآسیب در پیش بینی آینده و در نتیجه بروز اعمال غیر قانونی از قبیل رانندگی‎های پرخطر، مصرف مواد مخدر و دارو‎های روان گردان و نیز رفتار‎های جنسی نامناسب.

اسلاید 20: پیامد آسیب به حافظه کاری آسیب شدید در توجه و تمرکز ناتوانی در بازداري توجه نسبت به برخي امور آزاردهنده يا بی اهمیت ضعف در نگهداري همزمان چند جزء مرتبط از اطلاعاتضعف در ترتيب دهي و سازماندهی به فعاليت‎ها آسیب در بازيابي اطلاعات مهمناتوانی تشخيص اجزاي مرتبط و غير مرتبط اطلاعات اشکال در تمرکز بر چند فعاليت به طور همزمان سردرگمی و حواس پرتیفراموش‌کاریمشکل در ارتباطات اجتماعی

اسلاید 21: با تشکر از توجه و همراهی شما

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید