صفحه 1:
صفحه 2:
۱
صفحه 3:
اختلا لکاستی توجه /بیش کی ۰ ۱
Disorder 06۵/۱۱۳۷۵۵ ۱۱3۱۱۵۱۱
ا ADD)
اختلال كاستي توجه / بیش فعالي يكي از رایجترین اختلالهاي روان شناختی و
عصبی رشدی دوران كودكي است که اغلب تا بزرگسالی ادامه دارد و جنبههای
مختلف زندگي تحصيلي» خانوادگي و اجتماعي فرد را دچار مشکل می کند.
صفحه 4:
4 ۳ ام ۳۳
(ADHD)
۶ کاستی توجه ماع Otteatica
» بيش فعالى نان دسجو وراك
۰ تکانشگر ی بلانتعان وص |“
صفحه 5:
۱ لس زهابیلبالی,
صفحه 6:
pe IM
DSM 5
) شش مورد (یا بیشتر) از نشانگان که حداقل برای شش ماه دوام داشته باشد و با سطح
تحولی فرد ناسازگار و متناقض باشد و به طور مستقیم روی فعالیتهای اجتماعی.
تحصیلی (شغلی) فرد تأثیر بگذارد.
##این نشانگان نباید به دلیل رفتارهای تضادورزی, بیاعتنایی و خصمانه و یا ناتوانی در
فهم تکالیف یا دستورالعمل ها رخ داده باشد. برای نوجوانان و بزرگسالان (هفده سال و
۲) تعدادی از نشانگان بیتوجهی
داشته باشد.
۳ تعدادی از نشانگان بیتوجهی فعالی - تکانشگری در دو يا بیشتر از دو
موقعیت بروز کند (در منزل. مدرسه. محل کار, با دوستان يا بستگان و در چندین
فعالیت).
۴ نشانگان طی دوره اسکیزوفرنی یا اختلالات روانپریشی دیگر رخ نداده باشد و اختلال
های روانی دیگر مانند (اختلال های خلقی. اضطرابی. تجزیه ای. شخصیت. مسمومیت با
مواد مخدر و یا ترک آن) توجیه بهتری برای آن نباشد.
فعالی -تکانشگری قبل از سن ۱۲ سالگی وجود
صفحه 7:
Me ATP SCHL
كا اسم >
وياد و5
DSM 5
-١ اغلب قادر به توجه کافی به جزئیات نیست و يا در انجام تکالیف درسی. کاری و یا در
فعالیت های دیگر دچار خطاهای ناشی از بیدقتی می شود (برای مثال جزئیات را نادیده
می گیرد و يا کارش را صحیح انجام نمی دهد).
۲- اغلب در حفظ توجه برای تکالیف با انجام فعالیتها ناتوان است (برای مثال در حفظ
تمرکز در طول درس, مکالمات و یا خواندن نوشته های طولانی دچار مشکل می شود).
۳- آغلب زمانی که با او به طور مستقیم صحبت می شود به نظر می رسد که گوش نمی
دهد (گویا ذهنش جای دیگری است حتی زمانی که هیچ عامل مزاحم آشکاری وجود
ندارد).
۴- اغلب دستورالعمل ها را به طور کامل دنبال نمیکند (تکالیف را شروع میکند. اما
یع تمرکزش را از دست می دهد و به آسانی از موضوع اصلی منحرف می شود و
قادر به اتمام تکالیف درسی و یا انجام وظایف در محل کار نیست).
۵- اغلب در سازماندهی به فعالیت های متوالی و حفظ وسایل و لوازم شخصی ناتوان
است (کارهایش اغلب نامرتب و آشفته است و نیز قادر به مدیریت زمان و اتمام کارها در
موعد مقررش نیست).
صفحه 8:
۶- اغلب از تکالیفی که نیازمند تلاش ذهنی مداوم است اجتناب میکند. به آنها علاقه
مند نیست و با تعایلی به انجام آنها ندارد (مثل انجام تکالیف درسی در منزل و یا
مدرسه. این مسأله در مورد نوجوانان و بزرگسالان به صورت مشکل در تهیه گزارش هاء
تکمیل فرم ها و یا بررسی مقالات طولانی بروز میکند).
۷- مکرراًوسایل ضروری تکالیف و يا فعالیت ها را گم میکند (مانند تکالیف مدرسه,
زار. کیف پول. کلیدها,کاغذ. عینک و يا تلفن همراه).
۸- محرک های بیرونی به آسانی حواسش را پرت می کنند (برای نوجوانان و بزرگسالان
شامل افکار نامرتبط می شود).
-٩ آغلب در رابطه با فعلیتهای روزمره و انجام فعاليت ها و فرمان ها فراموشکار است (در
مورد نوجوانان و بزرگسالان شامل فراموشکاری در پاسخ دادن به تماس هاء پرداخت
صورتحساب ها و رفتن به قرار ملاقات ها مى شود).
مداد. کتاب.
صفحه 9:
/ إن با نوع بيش فعالى
بي هاي افوا ۳ wo
-١ اغلب دست و يايش را تكان مى دهد و يا زمانى كه نشسته است وول مى
خورد.
۲- اغلب هنگامی که انتظار میرود نشسته باقی بماند. صندلی اش را ترک می
کند (ممکن است در کلاس درس اداره. محل کار و يا در موقعیت های دیگری که
لازم است در جایش باشد).
۳- اغلب در اطراف می دود با در موقعيت هاى نامناسب از وسايل بالا مى رود (در
نوجوانان به احساس بیقراری یا سردرگمی محدود می شود).
۴- اغلب در هنگام بازى. اوقات فراغت و یا فعالیت های اجتماعی بیش از حد
شلوغ اشت.
۵- دانم در حال حرکت است. گویا موتوری در درونش روشن است. (آرام و ساکت
بودن در مدت زمان طولانی برایش آزاردهنده و دشوار است. (مثلاً در رستوران و
قرار ملاقاتها) و اغلب دیگران آنها را افرادی بیقرار می دانند و ارتباط داشتن
ا ا كشن د علدا تنا
صفحه 10:
بای افراد با نوع بیش فعالی:
مه ويزكى براساس ۹050/5 oe »
۶- اغلب بیش از حد صحبت میکند.
۷- اغلب پیش از اتمام سوّال پاسخ می دهد. نوجوانان و بزرگسالان معکن
است جمله دیگران را کامل کنند و با در مکالمات نوبت را رعایت نکنند.
ل اتظار برای رسیدن تیش برایش سخت است (ه عیوان مثال درسب
ایستادن برایش دشوار).
-٩ اغلب صحبت دیگران را قطع میکند و یا مزاحم دیگران می شود
(مکرراً در مکالمات. بازبها با فعالیت های دیگران دخالت میکند. از وسایل
دیگران بدون اجازه استفاده میکند. نوجوانان و بزرگسالان مزاحم دیگران
می شوند و یا آنچه را که دیگران در حال انجام دادن هستند تصاحب
eee
صفحه 11:
۱ Apopka
فش 5
هش لد
DHD a
صفحه 12:
صفحه 13:
صفحه 14:
om
5 سوت
والدين
صفحه 15:
کارکردهای اجرلیی.به وظایفی اطلاق میشود که توسط قشر پیش پیشانی انجام
شده وبه عنوان فراگیرترین و نافذترین منبع نقلیص شناختی و رفتاری در افراد
با اختلال کاستی نوجه و بیشفعللی توسط برخی محققان (بارکلی. ۲۰۰۶) توصیف
شده است.
برنامه ریزی. سازماندهی. انعطاف پذبری. خود نظم جویی. خود نظارتی. خود
کنترلی. بازداری پاسخ و حافظه کاری (فعال) است.
صفحه 16:
محققان معتقدند که بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه و بیش
فعالی. در کارکردهای اجرایی به ویژه در زمینه بازداری پاسخ و حافظه کاری دچا
آسیب شدهاند و نشانه های بارز این اختلال ناشی از نقص در این دو موّلفه است
(براون. ۲۰۰۵؛ هروی, | و کری. ۲۰۰۴؛ بارکلی. ۱۹۹۷ ولش و پنینگتون.
۸ ویلکات و همکاران. ۲۰۰۵).
صفحه 17:
تعریف بازداری پاسخ
۵۵۵۵ 50(
بازداری پاسخ به توانایی متوقف کردن افکار. اعمال و احساسات اطلاق میگردد و
آسیب در آن علاوه بر بروز رفتارهای تکانشی. به اختلال در حیطیههای شناخت
رشدی. تحصیلی و اجتماعی نیز منجر شده و احتمال وجود اختلالهاپی |
اضطراب. افسردگی. اختلال سلوک. روابط اجتماعی ضعیف و عملکرد تحصيلى'
پایین را در آنها افزایش میدهد (با رکلی. ۲۰۰۶).
صفحه 18:
تعریف حافظه کاری
Working memory
حافظه کاری نیز که ابزاری کار آمد و ضروری در همه جنبههای زندگی است به
نگهداری کوتاه مدت اطلاعات در ذهن و دستکاری آنها اطلاق میشود. این عنصر
که یکی دیگر از مهمترین مولفههای کارکردهای اجرایی است در کودکان با
اختلال کاستی توجه فعالی با آسیب جدی مواجه شده است (با رکلی.
۷ گلدشتاین و گلدشتاین. 0۹۹۸.
صفحه 19:
تیب بیب(دازبهباعت»
*ناتوانی در بازداری از فکر یا رفتار در زمان و مکان نامناسب
*پاسخگوپی به طور ناگهانی و بی موقع به سوالها و با قطع مکالمات دیگران
* مشکل در منتظر نوبت ماندن, پاسخ دادن به نشانییهای غیر کلامی. درک
احساسات دیگران و شرکت در موقعیتهای اجتماعی نیازمند بازداری و مشار
*پرخاشگری و ناتوانی در ایجاد و حفظ روابط دوستانه
*عدم فکر کردن قبل از پاسخ دادن
*آسیب در تخمین زمان
"عدم مدیریت زمان _
*اسیب در پیش بینی آینده و در نتیجه بروز اعمال غیر قانونی از
رانندگیهای پرخطر. مصرف مواد مخدر و داروهای روان گردان و نیز ر
جنسی نامناسب.
صفحه 20:
IBD,
* آسیب شدید در توجه و تمرکز
*ناتوانی در بازداری توجه نسبت به برخی امور آزاردهنده یا بی اهمیت
*ضعف در نگهداری همزمان چند جزء مرتبط از اطلاعات
*ضعف در ترتیب دهی و سازماندهی به فعالیتها
* آسیب در بازیابی اطلاعات مهم
*ناتوانی تشخیص اجزای مرتبط و غیر مرتبط اطلاعات
* اشکال در تمرکز بر چند فعالیت به طور همزمان
*سردرگمی و حواس پرتی
*فراموش کاری
*مشکل در ارتباطات اجتماعی
صفحه 21: