صفحه 1:
صفحه 2:
3
yr
صفحه 3:
ad
4
2
ا اا 0
نفي ضرر بدان استناد کرده اند. این قاعده بد:
ی
احمد نراقي- میر فتاح مراغه ايي , شیخ انصاري و دیگرا 3
11 ا ا ا
Coo] eee ا ٩
مقدس اسلام است. اين اصل امْتتَاعَي بوده و حكم شرعي راار ظر
معامله اي كه موجب ضرر باشد برمي دارد. حديث لا ضرر و لا ضرار
1501 rts Pes ern co Fea er See Pes
۱ ا
رساله اي را با نام « بداع الدر في قاعده نفي الضرر» در خصوص این اصل
۱ ee re res ie) en ever aber ا |
پل
repre ts) Be ease cele Sey
صفحه 4:
OY ae al
"اصل لا ضرر و لا ضرار از قواعد فقهي عام است كه بر ب
oer ire] 6 ei een eee) ee ines Pee ۱"
SG cl eeeerrs o bee UPee perre
جندب» است که در دیگر روایات نیز بدان اشاره شده |
Be | 0) Se ger owe er Pere pee Pe Io ار
مورد توجه قرار مي كيرد.
ا ا ۱
a ae ps pe igs ale? jl on ne pe 521 pie
رساندن به زندگي فردي و اجتماعي انسان است.
ا ل ال لاوا ااا ا ا
ال UL 2 ل ا ا ا ل
مدني بر قاعده تسلیط حکومت دارد که از دیدگاه فقهي « ضرر» هم شامل
« مال» و هم شامل « نفس» مي شود. بدين ترتيب از آنجايي كه خودكشي
اللا الالال الا
بر اساس این قاعده هر چيزي که به بدن ضرر برساند حرام است.
صفحه 5:
م۱
7
مرد انصارى شكايت او را نزد بيغمبر برد كد
و دختران او ال ارا ال
tre ا ا Ce Ce
درخت را بفروش. گفت: نمی فروشم. گفت: بجای آن ۱۰ درخت «
ae eee) ۱
ey eee a Seen رو
meee ا ee Sew لت bee one)
Cte eae eae ITE SW Pee ene
صفحه 6:
مزا یلثوی مرت ,۰
۱
متعدى مى ياشد. ۲
"ضرار مصدر باب مفاعله ( ضاره. يضاره. مضاره و ضراراً ) به م
eee 0-00
اجازه نمى دهد كسى درصدد آزار و زيان ديكرى باشلا
ESE sy) ل ل 00
از اين رو يبامبر اكرم به سمره فرمودئد: أنت رء
دیگران می باشد.
"در بیان معنای لغوی آن باید گفت:
ns ee ee See ae eee 000
ا ل rere ne ۱
ارو ادص وت
*- ضرار یعنی زیان رساندن به طور عمدی و ضرر اعم است از اينکه عمدی باشد یا غیرعمدی
صفحه 7:
موم رو امن ۰۰
aes ee beg Pe و
حیثیت است و ديگري ضیق و تنگا سوء حال
J Be es oe ore a ee OL a ay
ا ea. ae errr er eae
يا حيثيت يا بر حقي از حقوق انسان وارد آيد و سبب دشواري و
۳
ا مر
1°- ضرر هاي حقيقي: مانند A jl soins L Sle yluil aS gual
خود را از دست بدهد.
*- ضررهاي اعتباري: مانند ضرري که از ناحیه سلب حفي از حقوق بر
انسان وار: آید.
EP اب را
ضرر کرده.
کت ۳
صفحه 8:
avon
"در مباني حقوق اسلامي اصلي وجود دارد که بر
هیچکس حق ندارد در ابقاي حقوق خود ( آزاد:
causl ongsds dijs ypu ۱"
L pear jpo yoru g cul 19,6 > )69,6
Deed eed eC See aed ee ee ۱
ed 2
۳ as
*1- سوء استفاده از امكانات باد آورده جهت آسيب رساني
يا اسراف و اتراف كالا ها و خدمات.
LOS aL aia a ا ا ا رن ۰
۱2 زا 9 yrsiuss! cudginss yh pj yids -P
اباليكري كه فرضاً فك ر كردن باعث تحليل قواي انساني مي كردد.
0 ا ا اا ا ال
۱ RRA بصورت نفریظ با این عنوان که انستان
صفحه 9:
لا ضرارها:
Ce a trl sei Or eave ee ew Ry
eseget ل ال yiwlil Lb 5 Vols sl orc
رانت خواري و سفته بازي به قبمت پرداخت هرینه -1
azol> JL .Jlal abo laws sylas 5 529 sl
2- دل شکستن فرزندان خانواده هاي کم بصاعت و بی
بضاعت با تجقل زو
3- رفت و آمدهاي سفرهاي فوق سنگيني از مالهاي باد
20 3
شیرازه خانواده هاي در
ی
ل ا ل 01100
Pe ot] TP |
ا Cee s,s] Oe eee
Glas! 39> §> Sisk 29> JM> JL b i> oS aa >
کند که موجب آزار فاحش خود و با دیگران گردد. آمید که
اين امر اكر از نظر فرهنكي قابل قبول است در جامعه
بشري قانونمند گردد
صفحه 10:
ره
قاعده نفي ضرر دامنه گسترده اي دارد و انواع ضررها
ا ا ل
ی
ثبات حقي شرعي براي افراد یا جامعه نیز شاه
TES He ren ear
Sen aden a el Dene ا Ee)
۱ Ee peer) Fie rere] Pr Pee eee ar el ae eee
| er ea
۰ ee a 0 OO) oa oie OEE OL ey
OF] Wle eC ps a ron Fears | Per] Pe Peper rome ee ree
۳7۳ 01 الكو اواولا Et eee ier ener
er eee er eee eens
7 Oa er نفي ضرر درصدد حفظ سود و يا تضمين
7ل ا 0 3511011100 erciters
مین خسارت هاي وارد شده و جبران ۳ no
زيان ها نمي باشد و موضوع 000 خسارت ها را از
... سایر قواعد و احکام فقهي مانند قاعده ضمان اتلاف, و احکام دیات و
باند به دست آورد
صفحه 11:
Ps 110010 تمام ابعاد و ويزكي هايش مي توان از ديدكاء
el ale dad ار
er ره ااا اا ا
0
“در فقه اسلامي علاوه بر ذليل عقلي به آباتى آر 0 |
قاعده استناد شده است. از جمله در بك آيه خداوثلا
Cras Res errs mr em i eevee)
ترك انفاق متعارف به مادرء که منتهي به 3 IC ey
منع کرده است. چنان که در آیه دیگر نگازنده و گواه در داد و ستد را از
رساندن به طرفين معامله منع كرده و لشتهادت و كتابت بيش از كمتر از 1(
او 77
و زا
recse) ۱
“در فقه اسلامي از روايات بسياري نيز براي اثبات اين قاعده استفاد
PC pee ere pees ha Pe ی
(3S es oe ree rotor eee er os Pa UI
ee | اك رب سا
رساني هستي و ضرر و زياني بر مومن روا نیست. و نیز در روایت دیگر است که
Fo bore Etter eee Se rene Fd ernie Ceol fe reamed Fe) ee Oe
او eter Pirie Wee Seep re
"از مفاد آیات و رواياتي که در خصوص نفي ضرر وارد شده متخصصان علم ففه
قاعده كلي نفي ضرر را استنتاج و قلمرو أن را تعيين كرده اند.
صفحه 12:
ره
PCS OR Sr err) Cee me Ae)
داراي ويژگي هاي خاص ي است که به يك
کنیم. يكي از ويژگي هاي قاعده لا ضرر
بر اساس قواعد و احکام است ۲۰۰ 5
Lo 25199 ام ا ا L
js asl> 51 orlaiwl n£9i olS pm Jlio sly f2jlu no
باعث ضرر و زیان به همسایه گردد آیا به استناد قاعده
Per ee er ee roe eel eas eee eee peeres
استفاده ضرري منع مي شود. ويژگي حکومت و تقدم
نفي ضرر بر سایر قواعد و احکام. قلمرو قاعده تسلب
محدود به جايي مي سازد که براي دیگران زیان ندان ۱
از اين رو در مثال مذكور جون قاعده تسليط فقط در محدوده
foley ل ا ا ا ee eee aed
است و در نتيجه. صاحب خانه حق ندارد استفاده از حقوق
cul >39 لاا ا 0
صفحه 13:
روز
a Ney epee
قاعده نفي ضرر يكي از قواعد بنيادي
تدوین قوانین به ویژه قوانین اقتصاد
و در فقه اسلامي درستي و نادرستي احكام و
coor eT ا ا ل ا ا 0
رو هر حکم و قانوني که باعث ضرر و زیان به ۱
۱
احکام سازگار با آن مورد تأیید قرار مي گیرد. بنا
قاعده نفي ضرر مي تواند زمینه هاي لازم
ee ee ee eeed een Pee ee ۳
با روح عدالت اجتماعي سازگار سازد. برا توضیح مطلب
a 92 2,90 0
roe) Ceres Peet reed
حقوق محیط زیست
صفحه 14:
حون وال وخارت , on
“كليه قوانين و مقررات مدني درباره كسب و كار»
برداري و ... در اسلا 1
است و قابليت اجرايي ندارد. براي مثال
ا
متصرف است» خواه
aul, 9 pai و epee 7
Ses Seer
real GL S9 ahs re 9 <Sjlaic a> cule, a bog ptte
“هم جنين در حقوق تجارت از آن جا كه صحت تجارت در اسلام
رضايت در طرف مبادله بستكي دارد و ضرر و زيان هر بك از
موجب نارضايتي است. در فقه اسلامي با استفاده از قاعده نقي ضرر
ees) eee ee bene) eer mel eS See bey ۱
كرفته شده است تا اكر بخواهد بتواند به طور يك جانبَه قرار ذاذ تجارق
۱۳
صفحه 15:
Vr
اصل نظارت بر استفاده بهينه و منطقي از
مواهب طبیعت» اساس مقررات حفاظت از
محيط زيسته را تشكيل مي دهد و اين اصل بر
اساس قاعده نفي ضرر تدوين كرديده ا g
يكي از اصلي ترين مباني تدوين مقررات
0 iran lat aa de
۳۲ «هر كونه فعاليت هاي امتصادي د
لاحر را دون re
> ا ل 2 ل
صفحه 16:
تسرك راى الحا سنت le
"از مهم ترین ا ا امنیت
اقتصادي است, که مي تواند جامق زار ترکت ۳۳۲۲
معقول باز دارد و در بعد سياسي و اجتماعی انار
ee ee رک ۲
et Se Oa es ee
اقتصاد و رشد و توتسعه مي SS IRS
a, crnd pb eloi Ly rxuJgi Jolge aor سر
Pot A ro) Pree Bree Bel ee eee re ee) Cee einen) Pee)
كه قاعده نفي ضرر زيبا ترين تابلو براي ايجاد امنيت
اقتصادي و بزرگ ترین عامل براي ۲ ا ل ل 0
aR eer ee es گت را
تحقق رشد و توسعه يايدار در كشور است.
صفحه 17:
وم
ی سس
و لا
1- اخبار از حکم واقعي الهي, به عنوان تبلیغ رسالت
“2- انشاي حكم قضاييء در مقام فصل خصومت.
> rire gp oa pe
"امام خميني براي روشن شدن دیدگاه فرد چند نکنه را بادآور مي شود:
01
“الف) نبوت و رسالت: بر اساس اين منصب به تبليغ احكام الهي مي برد
«ب) مقام حکومت و سیاست: پیامبر» ولي و پيشواي جامعه اسلامي از
لاع ار
است. ( أيه اطيعوا الله و اطيعواالرسول و اولي الامر منكم ) و آبه ( هآ
ل ات و الوا واو لال 111 1
اشارت دارند.
PCF a ا ل
ES ee ea ee
0 70
“آيه شريفه: ( فلاوريك لا يومنون حتي يحكموك فيما شجربينهم... ) به اين منصب
اشاره دارد.
Tar Pree PC, Fe Pe
۱ event mew IPOS fein Fc ares A oy
اين رو امام بر آن مي شوند معياري براي شناختث حكومتي از غير آن آارائه دهد.
صفحه 18:
Bee SPU ye eel ey Sep BC ed
1295 oy Ll مطلب اساسي
1- مبناي حكم حكومتي: حكم حكومتي از مقام
ا ا ا On CE RC
و از ل
eer) PY 4
احكام شرعي واجب است.
3- براي بازشناسي روايات حكومتي از ديكر
روايتها معياري را ياداور شده كه براي فقيه در
مقام بهره وري از روايات و كاه اجتهاد بسيار
كاربرد دارد.
۱
ضرار ) به معنى نعى ی یی هر
صفحه 19:
15 ome alg
'مقدمه نخست:
Ly cane seed eats hee Sines
: پيامبر و رسول است. همه احکام خداوند چه بزرگ و چه کوچک
- است. عهده دار امور سیاسی مردم و اداره , مانند حفظ مرزها. بسیج سپاهیان,
۳ ۱
فصل خصومت و حکم میان طرفهای دعوا می پرداژد
"بیان اين نکته لازم است که وظیفه پیامبر در مقام نخست. تنها یادآوری و ابلاغ الهی است و :
Se
"مقدمه دوم:
ا ل ا ۱ حکم و قضاوت
St) ne Pa | ۰ ۱۰
cat eos CL A Sec ee SS EO See eed cae rela eS)
و قضاوت پیدا شد و در نتیجه. وظیفه آنان نیز. ویژه تبلیغ و بیان احکام الهی بود.
صفحه 20:
سرا
با جستجو در روایات به نمونه های بسیاری ازسلطانی پیامبر می خوریه
آن حضرت به سباهيان و ٩۳ Cee nee
wh
Bree re oleae nee ey
جمله لا ضرر و لاضرار به عنوان حکم سلطانی بر ا
ا ا ال Sete :
ا ل Fae
حكومت اسلامى. حق زيان رساندن به يكذيكر را ندارند.
ea aCe ele aE ا ا ا
SCAU Is ee nS SS ا را
ل 00 3
ی
3
ir eR P Orne e eB ewe eC soo ۱
مردم سازگاری ندارند و...جلوگیری نماید همانگونه که در مسیر خیابانها قرار گرفته اند و سیب
كندى رفت و آمد و در نتيجه وارد آمدن زيان به جان و مال مردم مى شوئد ببردازند.
صفحه 21:
ری
نتيجه كيرىة
ال
۱
aaa ۲ آن که
و
Nes SS Rs RS ye ed ie Eee
CIN e YL res Re Cnet ea cee
جامعه نباشد. و بر اساس فعالیت های اقتصادی سرمایه داری در قالب تشکل هاى أن
منظور ايجاد نرخ هاى ساختكى و زيان بار در نظام اقتصادى اسلام ضررى محسوب شد واممتوع اناا
از
صفحه 22:
تلا
به موجب نظر امام اصل لا ضرر امر ى حكومتى و اجرايى
و
Se Cae OCR a ا imag
5 حاکم اسلامی مردم را از هر گونه زیان رسانی. دیگران باز
ا
صفحه 23:
31
ملع واعر:
0
rere nC ا ل 1
ا ل Wh ae
الل
دانش: ۰۱۳۷
۵- جعفری لنگرودی. حقوق اموال محیط تهران. کتابخانه شخ دا
ی
re] 2100 aka تهذیب الاصول. _(رسائل) ج۲-۳.
aera ee nes cae
صفحه 24: