صفحه 1:
|۳1
2۱9/۹۱۱۹
گردآورندة
۱ فرزان فرزانه
تحت نظر جناب آقاى دكت
ب اقاى د شف
كتر رسول شفايى
بهمن ۱۳۹۰
صفحه 2:
ضرورت پرداخن به این موضوع
"تعدد مدلهای تغییر
*تعدد انواع تغییر
*ضرورت شناسایی گونه های مختلف تغییر و مدلها به منظور انتخاب
متناسبترین مدل با شرایط سازمان به ویژه در سازمان های بومی
صفحه 3:
تغییر سازمانی
#محيط يويا
#نوآوری
#سازمان به عنوان یک سیستم باز اجتماعی
#مزیت رقابتی
#هرج و مرج و آشفتگی
#مدیریت تغيير
صفحه 4:
فرایند تغییر
فر آیندی ساختاریافته و مجموعهای از ابزارها برای پیشبرد اهداف
جدید و با آینده مطلوب سازمان
صفحه 5:
چرایی» چیستی,چکونکی ۰ .2 ؟ #/
4 ت
چه چیزی باید بهبود داده شود؟ +
© جكونه بايد بهبود داده شود؟ و
#جه نتايجى به واسطه بهبود مدنظر است؟
* فرآيند بهبود جكونه بايد اجرا شود؟
© بيامدهاى بهبود جه مواردى هستند؟
~
صفحه 6:
موارد قابل توجه در مدیریت تغییر
ارزیابی چشم اندازن ماموریت و اهداف
مقاومت سازمان
انگیزش * استراتژی سازمان
‘eae ساختار
© كنترلهاى مديريت با
آگاهی فرهنگ
© اشتياق و نوآوری
Gabe © افراد
© عرق سازمانى فضای گفتگو و روابط
وو. © عقايد
صفحه 7:
گونه های مدلهای تغییر «وعردون
1 مدلهای رشدی پاتوسعه گرایانه 1۵۷۵10۵81۵1
؟ برای بهبود مهارت يا فرایندی خاص در سازمان که در شرایط فعلی وجود دارد
* مى توانند برنامه ریزی شده يا نوظهور, تدریجی یا ناگهانی باشند
۱ مدلهای انتقالی Transitional
* به دنبال دستیابی به یک آینده مطلوب مشخص ومتفاوت با وضع موجود
& — ضمنی, برنامه ریزی شده و نوظهور یا رادیکال
ااا. مدلهای دگر گونی Transformational
© ذاتاراديكال
© الازم است فرضيات سازمان و اعضاى آن كلا دكركون شوند
صفحه 8:
گونه های مدلهای gad )29935135(
0 بستر سازمان ٠
* موارد نيازمند تغيير
٠ استراتزيهاى تغيير
| ۶ عاملین و بازیگیان ۱ ا
عتقلای ی [610181 سس
* رشدی Developmental
Political 2.0 *
were EV OREO DALY hal S3-
صفحه 9:
سازمان: ساختار اجتماعی
حال رشد.
تفيير: بيشرفت طبيعى
.استرا تزى: توسعه سازمانى
0 ean
252017
القيير: رد اكزير
۳
اسازمانى
00
تعاملى
ساز
Peters
تغیبر:تطبیق با محیط جدید.
استراتؤى: برنامه ريزى شده
ابالابه يابي)
بازیگران: مدیریت ارشد.
سازمان: اجتماعی کثرت
9
تفيير: شوب و تفارضات
استراتزى: جاتمابى. كفتكو
مشتاق
صفحه 10:
5»
۶
مدلهای بررسی شده در این ارائه
(Kotter 8 Step Model) ,3 yas gl al> yo مدل هشت
(Kurt Lewin’s Planned Change Model)gyq) مدل تغيير برنامه ريزى شده کرت
(Lippit)
مدل تغییر
مدل
برنامه تغییر بکارد(80018:0۳04)
استراتژی های تغییر تورلی(۲۳:161)
مدل تغيير بريجز(5 871096 ).
0101605 Model siz Jase
(Mento, Jones and Dimdorfer) 55.019 5 مدل منتو. جونز
(Schein’s Extension of Lewin’s Change Model).
(Action Research Model) مدل اقدام-يزوهش
مدل 758 مکینزی(۷ ۱1610015۳ ۱۸۵۳۲ 6)
مدل هفت مرحله ای تغییر
مدل سیستمی تغییر
مدل همسانى نادلر و توشمن(20061< 0عهعنجوصمی (adler-Tushman
چارچوب تغییر تیچی (۵00۷021 750 وط6) 71۳0
(Weisbord’s Six box model) 5529 مدل شش جعبه این
مدل ادکار ۸16۸1۴
a )
صفحه 11:
مدل تغییر برنامه ریزی شده کرت لوین (Kurt Lewin1939)
صفحه 12:
Organizational Performance |
New Norms support
outstanding performance
Old Norms |
maintain status quo_|
مدل تغییر برنامه ریزی شده کرت لوین (Kurt Lewin1939)
صفحه 13:
مدل تغییر برنامه ریزی شده کرت لوین (Kurt Lewin1939)
صفحه 14:
مدل تغییر لیپیت(1958 تانونا)
صفحه 15:
مدل تغییر شین (5006:01980)
صفحه 16:
برنامه تغییر بکار 1969(۵ 601270ظ 70عطهن؟)
صفحه 17:
مدل هشت مرحله ای تغییر کاقر (.[006 Kotter 8 Step
1990(
صفحه 18:
مدل هشت مرحله ای تغییر کاتر (.[006 Kotter 8 Step
1990(
OD) Sed eter
كك ا
خلق یک چشم انداز ور
صفحه 19:
۰ خداحافظی با کلیه رویه های قبلی در مشاغل. مشارکتهاء مکانهاء
و حتی مدیران و ناظران که قابل تغییر هستند
*_محیط کاره مسئولیتها و قوئین همه تغییرکرده اند و روابط
همکاری و گزارش دهی. همگی جابجا شده و هیچ چیز در
سازمان هنوز به ثبات نرسیده است
* تعیین مجدد روشهای انجام کارها و وظایف كوناكون و حتی
تعیین رویه جدید در انجام کارهای مشابه |" Peet ۳
Bridges (1991) 35099 pati Juo
صفحه 20:
a
(ick 2003) Sa مدل
بررسی نیاز سازمان به تغییر
ایجاد دیدگاه مشترک و جهت گیری یکسان در سازمان
رها شدن ار كذشته
إجاد احساس مرورت Gly فر
حمايت قدرتمند از نقش هاى رهبر
تامين و جلب حاميان سياسى
تدوين برنامه اجرایی
ایجاد ساختار توانمند ساز
گفتگو مشارکت دادن افراد و صادق بودن
به ثبات رساندن .تقویت و رسمی کردن تغییر
صفحه 21:
3
Mento, Jones and Dimdorfer) 8 guess 4 jig cate Jao
(2002 * 1
ايده تغيير و مفهوم آن
تعريف اقدام هاى لازم براى شروع تغيير
شناسايى اقليم و شرايط تغيير
تدوين برنامه تغيير
يافتن و يا تربيت حامى تغيير
آماده ساری مخاطیان تقییر
ایجاد تناسب فرهنگی برای استموارتفییر
نتخاب یک گروه رهبری تغییر
ايجاد بردها و موفقيت هاى كوجك در طى دوره تغيير به منظور ايجاد انكيزش
كفتكوى مستمر و استراتؤيك در باره تغيير و انتقال بايدار مفاهيم
يكبارجه سازى يادكيريهاى حاصل شده
صفحه 22:
(Shield 1999 ) Whew مدل
صفحه 23:
ام ره اما
‘THE ACTION RESEARCH MODEL:
RECYCLING FEATURES
tera Consutant
‘Action 1
(Action Research 2005) مدل اقدام-پژوهش
صفحه 24:
Strategy k
صفحه 25:
سازمان ها سیستمهای باز اجتماعء
هستند که درون محیطی بزرگتر از خود
قرار دارند
سازمان ها موجودیت بویا دارند
رفتر سازمانی در سطوح فرد؛گروه و
ers |
* . تعاملات رفتار سازمانی نیز بین سطوح
فرده گروه و سیستم رخ می دهد
مدل همسانی نادلر و توشمن ۴۱۵۵6۱ 009۳۵6066 ۱۱۵۵۱6۲-۲6۵0
صفحه 26:
TPC (tychy's framework1983) od pad چا رچوب
مدیریت منابع انسانی
ها همه اکان بای قشهای جدید ماد
اراد در te St یلیم
چه طرح توسعه ای نا است!
FT ae Ep ake OT
رای حمایت از قیر سیستم داش طراحی
سياستهاى ارزيابى را مديريت كنيف
يج يميج جع
رای شكل دادن فرهك جديد بادا هار
أموزشهاى لازم برا هماهدكى افراد باتقيير
ساختار
212015
القشهاى جديد بايد يكبارجه شوند
ساختارهیی بای عمایت تقبير لازم
بازخورد هاى منفلم كاركنان
aR er oe
Get jg هی جمید pa
SS ee
نظ فرهتكى حمايت Se Si
روحيه مشاركت را تقويت كنيد
ماموریت
She GB oma
تعريفه ماموريت سازمان.
در نظر گرفتی he وق امد
بای نياز احتمالى
FETA SE Fan
اموریت و استوازی تم
Tawa ST
جكينه استرائؤى تفيير بر كسب
فرهنگ سازمان را در راستاى
صفحه 27:
TPC (tychy's framework1983) sud padi Wg slo
v
ورودی منایع
تاریخچه
صفحه 28:
مدل شش جعبه این ویزبورد (1978 ۴۵۵6۱ ۳0۶ 5 ۷۵۱50۵۲۵۲5
50007
آيا سازمان با محيط خود تناسب و برازش دارد؟
آيا ساختار سازمان متناسب با تحقق اهداف مى باشد؟
هنجارها و مقاصد سازمان در يك راستا هستند و آيا تعارضات سازمان به علت تفاوت سيستمهاى رسمى و غير رسمى است'
برازش بين سازمان و محيط - كستره توانایی و کارایی ساختار و اهداف برای تغییر
برازش بین افراد و سازمان - گستره حمایت افراد از مکانیزمهای برنامه ریزی شده برای اهداف تغییر
روشهای جمع آوری داده ها
۰ مطلعه: گزارشها. چارتها و غیره
las
مضا
i *_روشهاي بازخورد اسم
صفحه 29:
5»
(Weisbord’s Six box model 1978) 9599529 مدل شش جعبه این
TONS oe
‘With technologies?
mee
ENVIRONMENT
(Human Needs)
صفحه 30:
Prosci’s ADKAR® Model
#سازمان تغییر نمی کند مگر آنکه افراد درون سازمان تغییر کنند
شما نمی توانید تغییر را در سازمان مديريت كنيد مكر اينكه بدانيد *
جكونه تغيير را در فرد مديريت كنيد
* اين مدلء فازهاى موردنياز براى زمانى كه فرد با تغيير مواجه مى شود را
بیان مینماید.
* اين مدل. ابزاری بنیادی برای درک "چگونگی, چرایی و زمان" استفاده
از ابزارهای مختلف مدیریت تغییر محسوب میشود.
صفحه 31:
پنج سنگ بنا برای یک تغییر موفق
آگاهی از ضرورت تغییر
تمایل برای مشارکت و حمایت تغییر
دانش چگونگی تغییر
توانایی در جاری سازی تغییر
تقویت و پایدار سازی تغییر
Awareness
Desire
Knowledge
Ability
Reinforcem
ent
صفحه 32:
صفحه 33:
2
4
4
3
5
Presta
صفحه 34:
استفاده از ۸0۷۸5 برای تغیبری متفاوت
صفحه 35:
همه افراد به یک صورت تغیبر نمی کنند
R
A
1 |
A/D
A
Person A
Person B
Person C
Person D
Person E
Person F
Person G
Person H
Person I
صفحه 36:
عملکرد های ۸0۱۲۵
#برنامه ریزی برای تغییر
#شناسایی مشکلات
#اعمال عملیات اصلاحی
صفحه 37:
مدیریت تغییر سازمانی با خاض)انا۸
* چرا این اهرمها ضروری هستند؟
* هدف از هر کدام چیست؟
‘Communication ss ‘
| Sponsorship ji * i
| Coaching gw» 0 *
| Training (3351 *
| Resistance cwoslic cy pro * |
صفحه 38:
ADKA
oe مد برد
:لام
1323 ب سككس
===
صفحه 39:
ارزیابی ۸0۱۲۵۲
ADKAR Worksheet
Business change management
#كاربركياى 1 1014م
#تغيير انفرادى
ير سازمان
#تغيير استراتزى
صفحه 40:
ADKAR ارزیابی
Rank (1 - 5)
Element
Awareness
Desire
Knowledge
Ability
Reinforcement
صفحه 41:
مثال هابی از پروفایلهای ADKAR
0 ۵ وه ه و۵ ده
صفحه 42:
3
i. 3
5 Rational 23 ptt yt guns ob
3 4
: امع اهمه لام 5
1 3
Rational a oe
a> a
oh atonal Evo
1 3
Rational a
1 1
15 Rational 3 مرهله یر
1 1
م 0
3 a4
$4 Rational له على ب لف
1 1
Rational a boldly be
13
ah 3
a Rat}onal Polit| Nas مرهله
1 Ratjona} Bolit مرهله عم
3 ع
1 Rational 3 هموح کل
x 33
3 Rational 355 ۳
1 3
Rational 4 ليق ؟. Ja مرهله تسوسعه
} 3
Rational 5 1-2
2
3 1
35 Rational 3 be
a 33
Rational 5-5 تسقييرة she
1 1 1 3
1 x ds
4 1 ab 38
صفحه 43:
71۲
9
چم
"۷
"۷
ca
™
"۷
"۷
صفحه 44:
* مدل ۸1016816 با ارائه یک متولوژی کامل, کلیه جنبه های مدیربت تغییر را در
سازمان پوشش می دهد
* از یک مدل مشخص به عنوان الگوی تغییر در سازمان نمی توان استفاده کرد و
استفاده از مدلهای تئوریک نیاز به مطالعه شناختی و تطبیقی دارد
* قبل از اقدام به شناخت وضعیت فعلی و تحلیل نیاز های سازمان ضروری
صفحه 45:
قابلیتمای مطالعاتی پیش رو
۰ سازمان,. نیاز ها و مدلها
* تدوین نمودار جانمایی شاخص های
* انجام مطالعات مقایسه ای و تطبیقی برای مدیربت توسعه و تغییر در
سازمان های ایرانی
* بومی سازی مدلهای تغییر با توجه به نقش بزرگ فرهنگ و نیروی انسانی
صفحه 46:
“تن هو WEAR مدلهلى كليدى مديريث ترجمه فرهتكى و مکرا: رس تهران
#مومنى. هوشنك. 152 ذكره هلى مديريث. جاب اول سيهر: هران
"کمن درون 152 فرلسوى مديريت تفبير. ترجمه نقوى و همكارن. ارك. تون
it A ITA ترجمه اكبرى و همكاران. أ هران
*جان هى ز. 17 مديريت تحول استاتزيك در تكورى و عمل, ترجه تايج.ناشر مؤسسه كناب مهريان: هران
‘Reiss, Albert J, Jr, Ed; Roth., and Jeffrey A., Ed. (1993), Understanding and Preventing Violence, Washington, D.C.
‘National Academy Press,
‘Robbins, S.P. (2005), Organizational Behavior (11th Ea.), Upper Saddle River, Nj: Pearson Education, Ine.
Robbins, $.R. and Duncan, RB. (1988), ‘The Role of the CEO and Top Management in the Creation and Implementation,
Johnson, S. (1998), Who Moved My Cheese?, Penguin Putnam, Inc., New York, NY.
Kanter, R. (1985), The Change Masters: Corporate Entrepreneurs at Work, Unwin Paperbacks London, pp. 84-87, 304
306,
Shields, J. (1999), Transforming Organizations, Methods for Accelerating Culture Change Processes., Information
Knowledge Systems Management, Vol, No.2, (Apr), pp.105-115,
‘Simonson, M. (2005), Distance Education: Eight Steps for Transforming an Organization., The Quarterly Review of
Distance Education, Vol.6, No.2, pp.7-8.
صفحه 47:
با سپاس از توجه شما