در این پاور پوینت شرح حکومت صفوی و بنای صفوی به صورت کامل و خلاصه وار در مورد شرح بنا و نحوه ساخت و… توضیح داده شده مناسب واسه ارایه کلاسی

salar

30 صفحه
623 بازدید
29 دی 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:

صفحه 2:
7 ی ‎Re ed re‏ 60 اسماعیل اول در ‎٩۰۷‏ + تأسيمن كرد. حقومتی مذهبی بر اه قاخص های دینیموجود در جامعهبود. حکمان صفوی .سا ۹ "توانستن با تکاه برنهاددین روند شکل گبری قدرت دنبوی خود را تسريع بخشند نقش دين و مذهب در شكل كبرىه ‎i:‏ ‏00 رسمئ شدنء تداوم واستمرار و سراتامفروبشی دولت صفویه کامل تماان استگر چه دولت سفویه براسلس مذهب و 3 1 شروهای وبسته مذهبی شکل گرفت اما عتصر فرهنگ و سير تحولى آن با تشبكيل حكومت و استوارى أن رونق بالايى ‎al.‏ : رونق و شکوفایی فرهنگ و هیر در عهد صفوبهته هبهخاط وجود دنشمندان و متفکران و حنرمندان برچسته بوده که وجود شاهان و حاکمان هنرمند و هدر دوست و تشویق آنان وایجاد فضای مناسب سیاسی جهت رفت و آمد هنرمندان و شاعران و نوبسندگان بة دیگر کشورهای فرهنگی و اربط و مبادله افكار و هثرها با هترمددان كشورهاى ديكر: زمينه «مناسبى براى شكوفابى و رونق فرهدكى أبران غهد صفويه كرديدا

صفحه 3:
Rit ei ig 7 ‏بعد سر و‎ ١ ‏و‎ wobec ‏را‎ ۰ Sah + گسترش علوم از قبیلفلسقه,عوم پزشکی, تجوم: و همچنین وجود شماری فیلسوف و دانشمند در دربارشاهان صفوی ‎٠‏ .معماری پدید آورد ‎ ‏رواج شعر و شاعرى و علافه شاهان نسَبت به شاعران و همججنين دعوت از شاعران و تویسندکان دربری دیگر کشورها ‎ ‎ ‎ ‎ ‏نقش بسزايى در قرهنك اين دوره داشت: در اين دوره فن كتابسازى . جلدسازى . تذهيب و همجئين تاريخ نكارى. هثر خطاطي. خوشنويسى و هترهاى دسنى نظيز سقال سازى. فلزكارى: فرش بافئ: هدرمتدان و نخبكان شايسته اى ياقت. علاوة بر روتق و فرشلك ذكر شده در اين دوره معمارى به طرز عجيبى شكوفا شد. شكوقابى معمازى دوران صفويان در انقاط مختلف قلمرو حکومتیآنها خصوساً شهر اصفهان به بايتحت آنان يادآور شهرهابى جون سمرقند عهد تيمور . رم در عهد امراطوری روم ء تيسفون ساسانيان . و تخت جمشيد هخامنشيان كرديد. ساخت بلهاء كاروانسراهاء مدارسء مساجد. كليسناها. كاخ هاء باغ ها نه تنها به عمرانبو آبادائ كشور كمك كرد , بلكه سبك و شیوه جدیذی در هنر ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 4:

صفحه 5:

صفحه 6:

صفحه 7:
بر ين اساس بزوفشكرانى جون استيرلن: معمارى مساجد عصر ضفوى در اصفهان را بررسی کرده وه رمزگشایی تصویز این ‎٠.)‏ بهضت مثالى و تجزيه وتحليل ببامهاى سازندكان آن برداخته ند ازجا كه بنا بر نظر بيشتر تحليل كران: بوشش يكى "ل * “زتمهم ترين عوامل تأثيركذار در شكل كيرى هر فضاى معمارى مى باشدء در اين مقاله مفهوم گنبد. بوشش فضای ككنبدخانه ,به صورت داقيق ثرى مورذ كاوش قرار كرفته و جتكونكى رابط. ميان شكل: سازه و معنا در أن بررسى مى شود. اسازة كنيد در يناهاى مورد مطالعه )سنجدٍ جامع عباسى و مدرس. جهارباغ عباسى( از نوع دو يوست. كسسته مى باشد كه . ' أولين بار در شيوة رازى بربا شنده و در كذر زمان هر معمارى أيراني تكامل یاف استد اين دستاورد سازهاى و معنايى, با + اتعامى ظرفيت ها و امكانات خود در اختبار معمازان صفوى قرار مئ گیرد تا نقش ویژهای جهت بروز انديشه هاى معناين, شيعى. در مكتب اصفهان ايفا كند. ابن مقاله ما را تا بين اين ننيجه همراهى مى تمايد كه در معمارى عضر صفوى. نه تنه مانتق دیگر دورههای پیشین معماری ایران, نزاعئ ميان اركان شكل أدهندة معماری نیست. بلکه به علت زمیته های هی ری تم میج اس ‎ee ee‏ ا ع نيه ل وق ی دام دی ختارگنبد اائه مي گرند. ots

صفحه 8:
7 د ترز ,وين و اسفمان ) د10 ‎١‏ :4 7 راوس امه ‎ia OU‏ -۱۸ کرک زر ‎CA rans Lh Sth‏

صفحه 9:
1 کی دوده ‎ole?‏ ih bo ‏كل‎ gl) ‏میرن اد‎ was Ly (Ak 1006-1006, pag ‏اع‎ 01g rahe. 2 Cb pln er er Cb ‏عایا‎ wl wy ١ ‏ترس‎ ‎oe 0 - ae eit 507 1 وم (ن)

صفحه 10:
خی يه رئده1 مر | زور رم رده ‎sed AF‏ لمن برل 5 whe ‏و‎ 0/99 0 ae PA. web of) (Che) +2 ‏یه‎ ‎at! ‏ی‎ we PY ۱ ‏مه‎ ‏تب رام‎ ع شال جر

صفحه 11:
74 بل + کلن رین ساختمالی بج ار در ۲ طیفه. 5 ماعن فين ل مریم که تا سوست * تجدید بتواق بایین و طبقه فوقانی در ‎SB ays‏ © نققه بنا 9 قسمتى بزونكرا 3 * صحن بفدادی

صفحه 12:

صفحه 13:
وان ساه ‎gat)‏ لام ‎(yy.‏ ‎١1١‏ اممهجرى لموى ‏** چهار طرف میدان ؟ عتصر اصلى معماری: ‏مس تارب ماهر كنوب ‏کاخ عالی قاپو در غرب ‏"رن مدش لطفاال در درو * شردر قیصریه در شمال ‏* اعد ۵3۰ 6 ۱۶۵ متر ‎ ‎

صفحه 14:
عملکرد سیاسی: به لحَاظ استقرار كاخ سلطنتى (مراسم تشريقانى.رزه هاى نظامى.مراسم تعزیز محکومین) عملکزد هذهبی: به لحاظ امتقرار دو مننجد (/جرای مراسم و آبنین های مذهبی و نماز جماعت) عمكرد تجارى: به لحاظ وجود دكان ها و استقرار در بطن بازار ( استقرار دست فروشان. زدخاممردمبرای خرید) عمکرد تفريحى: (آتش بازى. بازى جوكان.جشن ها و اعياد ملى).

صفحه 15:
| heii dine ‏وير أب متيف‎ ig ete A © معمار ‎le otis!‏ اکیر اصفهانی © سراهای گنبددار با نقشه چلیپایی irs NANAK ‎٠ *‏ شامل سردر و عمارتنقارخانه و ضرابخاه و کرنصرای شاهی * . وزودى أصلى بازار اصفهان ‏* فاراى جهار درب فرعى يك دروازة أضلى ويك ‎PP‏ ‏+ هر گذشته ۲ طبقه واجال حاشز ‎١‏ طيقة ‎Cou‏ ‏*_طبقه بل مور دفترى وبازرگانی ‏طبقه بایین اصناف (طبقه سوم فا رخانه بود. ۱ 2 ی ۷ ‏ما ‎ ‎ ‎

صفحه 16:
ریفس #* به تركى به معنى دركاه بلتد. باب رفیع و درب مقدس © ا ا hole dca ds ae ae ‏افروده شدن ستوق آوند در زمان شاه عباس دوم"‎ © 1 se ‏ارتقاع ۴۸ متر در ۶ طبقه‎ *

صفحه 17:
در طبقه سوم ستون آوند. حوض مسی تالار پذیرایی با تنوع نقاشی در طبقه ششم تالار موسيقى و تزبينات كجبرى بى نظير © کب با نت م دی ملتی بر غوان میمار ‎Spee‏ & تنها بنأى داراى بيش آمدكى نسبت به بناهائ بيراموتى

صفحه 18:
در ۵ مرحلهساخته شد. مرجله ول به نون ورودی و اعاد ۲۰ ۱۹0 و ۱۳ متر ارفا موحله دوم : بدلیل گسترش پایتخت و افزایش جمعیت و جلوه دادن مقر حکومتی طبقات سوم چهارم و نيم طبقه اضافه شد ل ته اق وسقي مرحله چهارم :اضافه نمودن یک ایوان ستوندر به سمت نقش جهان جهت گسترش طول کاخ و ورودی

صفحه 19:
Geel ‏علخ ای‎ abl) oe ۱۰۲۰ هجری قمری 7 1 سار شتا علی اکیرتا هارای ۳ کنبد ۲میانسرا و ۲ مذرسه و ۴ مناره ‎٩‏ ۲ مره طرفین امن شهری ۲ مثارء ايدان اصلى ‎ae‏ ری مد ی باه ‎tee) Juror doy thao +‏ کاری مت رن * کنبد های جانبی تک پوش و آجر ساده: 9 8 ا نارين شن توش دوب غربى ونون رفي با وافع اسب ۳

صفحه 20:
Gel se ee cine دارای 7 شبستان کوچک در اضلاع شرقی و غربی صحن شبستان شرفی بزرگتر و ساده و فافد تزیینات شبستان غربی کوچکتر زینات با کاشی هفت رک ارتقاع كنيد ۵۲امتر توسط الستاد فریدون نایینی رتفاع مناره اصلیی ۴۸ و ارتفاع مره ورودی ۴۲ متر 1

صفحه 21:
سر ب الف اله 0 مر لمر 8 تفع کنبد ۳۳ هتر دو پوسته پیوسته. كسيد يز رزو كار بع مادم 'صحن ندار. * مناره ندارد

صفحه 22:
‎٩‏ شبستان زیر زممنی دار ‏۲ * تریینات کاشی هعرق و هفت رنگ © زیر زمین طاق ۴ بخشی کم خبز دارد 3 ۶ گوشه سازی سکنج از زمین شروع شده *_دارای نقوش ترنجی ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 23:
ea ee AY ‏کوشک هسته اولیه کاخ و تالار مياتى و غرفه های چهاز‎ ‏كوش أن را در برميكرفت‎ فزي حل عملي كوم تلاز هاو ابوان على تستوتفارا افزوده شد

صفحه 24:
ign te 7 5 ایوان شون در ترکب از بخش: بخش اول ۱۸ ستون چوبی با مقطع هشت شلمی بخش دوم ۴ نستون به صورت چهار شیر بسنگی که از دهان این چهار شیر آب فورانمیکند داخل حوض مرمرى تالار © تریینات آيینه کاری و نقاشی: 24

صفحه 25:
هجری فعری #ميعن هداد *پلان ‎٩‏ قسمتی برونگرایکنبد دار *#بخش مرکزی به صورت ۴ صفه ستاوند اصلی رو به شمال قرار دارد 25

صفحه 26:
a a ‏شوشت‎ 9 #مقرنس های گچی رتگی و متلوغ #اتاق هاى طبقة اول در جهار كوشه تزيينات گچبری و نقاشی ©دراطبقة دوم مجتموعه ازارواق ها باتاق هاء تاق هاو ينجره #وسط تالاو مركؤى حوضى خشت ضلعى از جنس سنك مرصر معروف به خوض مرورید 26

صفحه 27:
= © ۱۰۲۹۰۱۰۰۵ هجری قمری مار اناد نطظان ‎tase‏ معمار يزدق * كنار بازار بزرك كرسان 7 © ابعلا مخوطه 00821 مترا شامل ميدان مركز قجع مردم عرانسم و جشن ‎ep tei he wage‏ teens toner ai Sep uel

صفحه 28:
‎a 5‏ بت ‎ ‎Z a 2‏ نان ‏© ۲ چهار سوق زیا در شمال غرب و جنوب غرب ‎ ‏© مساخت گل مجوعه ۱۱۰۰۰ متر مریغ ‏© مال رات و ‏پزر 1۰۰۵ هجری - مینان ۱-۰۵ هجری الاو احم د مريت ور ود ‎eo) ‎28 ‎

صفحه 29:
27 2 ‎S‏ * کنبذ خانه ای با آجر و گچ ‎ ‏۰ ۲ كنيد خانة کنر نید اصلی ‏© قدايمى ترين نوع كاشى كارى ايراتى ‎

صفحه 30:
‎nite A‏ معت خی مریم یرد ا لزت ی وه سر ‏ارم رت ‏قیع ترین مره آستانه است ‎ ‏4 كوكم ۳ ‎ ‎EA‏ کنبد خانه ای با فیده 18 طلعى ‏ٍ 1 1 © در نوی جنویی بقعه صحنی به تم صسن ‎GEN Spry a‏ ‎ ‎30

39,000 تومان