علوم مهندسیتحقیق و پژوهشتکنولوژی

بررسی نقش آسیب های فضای مجازی بر دانش آموزان

28 صفحه
974 بازدید
14 اسفند 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:
تا ی( بررسی نقش آسیب های فضای مجازی بر دانش آموزان و ارائه راهکارهایی جهت جلوگیری از این قبیل آسیب ها

صفحه 2:
4 چکیده: فضای مجازی فرصت ها و امکانات فراولنی در اختیار جامعه بشری قرار داده است. اما چللش ها و آسیب های گوناگونی که در این فضا به وجود آمده است؛ ضرورت این فضا و پیشگیری از آن را از اهمیت فوق العاده ای برخوردار میسازد. اطلاعات از طریق روش کتابخلنه ای و بررسی اسناد جمع آوری شده است. در این تحقیق ضمن تعریف فضای مجازی و ضرورت پیشگیری از آن به تاثیرات منفی فضای مجازی بر مردان, زنان و خانواده و بالاخص دانش آموزان راهکارهایی برای ایمنی از آسیب های فضای مجازی ارائه شده است. Abstract

صفحه 3:
مقدمه: یکی از مشکلات جوامع انسانی در دنیای امروز رفتارهای غیر اخلاقی است که در فضای مجازی صورت میگیرد که به دلیل اینکه به حیثیت و آبروی افراد و گاه حریم حصوصی آنها لطمه وارد منکنده ازاهمت فروای برخوردار مسباشد. تحولات اساسی در مسیر تاريخ تکامل اجتماعی و تمدن بشر تاکنون از چهار مرحله ی موج يا انقلاب تمدنی عبور کرد: ۱ انقلاب کشاورزی برای تامین معیشت و تغذیه انسان هاب ۲)انقلاب صنعتی رای ولد مواد و زار و تلمین رفاه و آسایش رندیی نشرو ۳ انقلاب اطلاعاتی که با اختراع رایانه و صنعت الکترونیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات پدید آمد و به دیجیتالی شدن اطلاعات منجر ‏ ۴ انقلاب مجازی که با گسترش شبکه جهلنی اینترنت و فناوری اطلاعات به تولید فضای جدید برای زندگی و فعالیت انسان با عنوان فضای عجازي منتشر شد كه هم اكنون الكوى غالب در زندكى بشر اس ت(جليليان پور. 0۱۳۹۲

صفحه 4:
:معدمه سس در دوران کنونی نقش نهادهای اجتماعی همانند خانواده. مدرسه و همسالان در هویت بخشیبه جوانان تضعیف شده و در مقلبل روزنبه روز بر اهمیت و نقش رسانه ها افزوده میشود. رسانه ها به عنوان یکی ازنهادهای اجتماعی کارکرد انتقال میراث فرهنگی و اجتماعی و ارزش های جوامع را برعهده دارند. در عصر کنونی‌با توجه‌به نقش بارز آنها در جامعه و اطلاع رسانی پیرامون موضوعات اجتماعی. سیاسی. فرهنگی و .... سعی میکنند الگوی نوینی را به جولمع وارد کنند.تا جایگزین فرهنگ ها و ارزش ها و نقش های سازگار فرهنگی و محیطی و الگوهای سنتی شوند. در لين رهگذر رسانه ها به عنوان عاملان تغییر و تحول در ارزشها و هنجارها و تقش های سازگار فرهنگی- محیطی مطرح هستند.به طوریکه سنت ها رابه مبارزه مطلبند وبه صورت يك عامل موثر در دگرگونی نگرش و رفتارهای نسل جدید عمل میکنند(رفیعی, ۰0۱۳۸۹ بر لین اساس پژوهش حاضر درصدد استتا والسین دلنش آموزان رابا آسیب های فضای مجازی آشنا نموده و توان مقابله‌با عولمل مذکور را در آنان به وجود آورد. چرا که کنترل والدین بر فرزندان سبب میشود آنان راه رابه خطا نرفته و از آسیب ها در امان مانده و فضای مجازی رابه فرصتی برای بهره گیری تبدیل نماید نه ضربتی برای تهدید.

صفحه 5:
پژوهش زندوانیان(۱۳۹۲) نشان داد که استفاده از فضای مجازی در ایعاد خانوادگی» تحصیلی. سازگاری. اعتقادی- عبادی و رولنی دانش آموزان تاثیر منفی رد و در بین وسایل, تلفن همراه بیشترین و بازی های رایانه ای کمترین آسیب را بر دانش آموزان داشته اند. دانش آموزان در اولویت بندی راهکارهای مقابله با آسیب های فضای مجازی, تقویت ارتباطات منطقی و عاطفی در خانواده و جایگزین کردن تفریحات سالم. درگیر کردن افراد در فعالیت ها و برنامه های مثبت را مهمترین و افزلیش نظارت حوزه های سیاسی- امنیتی و فیلترینگ را کم اهمیت ترین راهکار برای کاهش آسیب های فضای مجازی دانسته اند. آمروزه کمتر انسانی را میتوان بافت که ساعتی از وقت خود را صرف استفاده از فضلى مجازى تكند. دنياى واقعى با ويذكى عليى ماندد مكان داشتنء داراى تلام سياسى خاص بودن؛ محبوس بودن و طبيعى بودن از دنياى مجازى متمايز ميشود و دنياى مجازى با بى مكانى. دستيابى آسان به آخرين اطلاعات.تكثر داشتن و همزملنی از دنیای واقعی جدا میشود. مهمترین تغییر دنیای مجازی این است که رولبط انسانی با واسطه و از راه دور جایگزین رولبط انسانی چهره به چهره شده

صفحه 6:
‎all‏ مد ‏ظهور تکنولوژی های نهین ارتباطی در عصر حاضربه همراه تحولاتی کهدر فضای مجازی بوجود آمده است. بسیاری از کارکردهای خانواده ها را دچار اختلال کرده است. تحولاتی که خود منشا بروز دگرگینی هلیی عميق و اساسی در نوع رابطه و ارزش های خانواده میباشند. از زملنی که اینتینت وارد فضای زندگی انسان ها شده استتابه امروز علی رقم تمام محاسن ومزایای ّن. یکسری دغدغه ها و نگرلنی ها را بر خانواده تحمیل نموده است. موضوعی که در تمام جولمع موضوعیت داشته و محدود به جامعه ومیا اقلیتی خاص نميشود. به دلیل ویژگی های اس فصای ی ود ون ین سای از فان فرصت ات وا توان ‎mnie econ ae cae cones‏ رل ی ات دست نیاورده لند و عدم آشنلیی مناسب آنهابا لین فضا و در مقلبل استفاده روزمره نوجوانان و جوانان و حتی کودکان از لین فضا باعث شده است کهیک فضای محرمانه و خصوصی در داخل خانه بر فرزندان ایجاد شود و آنها بدون دغدغه و احساس وجود ناظر بیرونیبه سایت های مختلف در لین فضا دسترسی داشته باشند و بعضابه دلیل ویژگی های سنی و شخصیتی و کنجکاوی خود متاثر از فضاهای ناسالم موچود در | گردند. در لین پژوهش نگارنده‌به بررسی مهمترین آسیب های فضای مجازی و تاثیرات لن بر خانواده ها(اعم از فرزندان. مرد و زن) پرداخته. ضمن معرفی سازمان های متولی پیشگیری از آسیب های اجتماعی‌به ارلئه راهکارهلبی جهت مقابله و کاهش تهدیدات فضای ‏مجازی میپردازد. © ? ‎oD ‎wile ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 7:
ia tp Meng Bag to ابرات ۱۶۰۶ در سند چشم انداز پیست ساله جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی که در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۸۲ توسط رهیر معظم انقلاب به سران قوا ابلاغ شده است. آمده است که: ا اتكال به قدرت لايزال الهى و در پرتو ایمان و عزم ملی و کوشش برنامه ریزی شدن و مدبرلنه جمعی و در مسیر تحتقق آرمان ها و اصول قانون اساسی؛ در چشم انداز پیست سالهء ايران کشوری است توسعه يافته با جایگاه اول اقتصادی؛ علمی و فناوری در سطح منطقه پا هویت اسلامی و انقلابی. الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده در روابط بین الملل. جامعه ايرانى در افق اين چشم انداز چنین ویژگی هایی خواهند دا توسعه یافته. متناسب با مقتضیات فرهنگی, جفرافیلیی و تاریخی خود متکی بر اصول اخلاقی و ارزش های اسلامی. ملی و انقلابی؛ با تاکید بر مردم سالاری دینی. عدالت اجتماعی آزادی های مشروع. حفظ کرامت و حقوق انسان ها و بهره مندی از امنیت اجتمعای و قضایی. با توجه به شاره.به هدف دستیابی به لمنیت اجتماعي بلید توچه داشت که در سند چشم اندار جمهوری اسلاهی ایران به صورت کلی آشاره شده به 2 ی از مواردی که امنیت اجتماعی را به خطر میاندازد که از آن جمله آسیب هایی است که در قضای مجازی امنیت اجتماعی را تهدید میکند. ‏ مس

صفحه 8:
سازمان های متولی پیشگیری از آسیب های فضای مجازی در جمهوری اسلامی :ایران يران * وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی: وظایف این وزارت خانه در حوزه آسیب های احتمالی ناشی از فضای مجازی و آسب های اجتماعی نویدید: ** اصلاح و اجرای قوانین مرتبط با حوزه ناشی از فضای مجازی: )) ( & هماهنگی, سیاست گذاری و نظارت در حوزه فضای مجازی. * اصلاح و اجرای قوانین مرتبط با حوزه فضای مجازی. ‎WSIS. iy‏ * جمع آوری. ثبت آمار و اطلاعات مربوط به کودک آزاری. ** تشکیل کمیته فنی به منظور سیاست گذاری در حوزه قضای مجازی در کشور. * هماهنگی بخش های مختلف دولت در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در حوزه فضای مجازی. * حمایت از افراد جامعه در برابر رویدادهای اقتصادی. اجتماعی و پیامدهای ناشی از آسیب های اجتماعی در حوزه فضای مجازی. وزارت او )کار ورفاه ای

صفحه 9:
سازمان های متولی پیشگیری از آننتتیت های فضای مجازی در :جمهوری اسلامی ایران * سازمان بهزیستی: ** شناسايى موارد آسيب ديدة ناشى از استفاده نادرست از اينترنت و فضاى مجازى ** شناسایی و جذب از طریق اورژانس اجتماعی ** ارجاع از مراجع مرتبط از جمله قوه قضائیه. نیروی انتظامی و.... ارجاع از ساير مراكز (اعم از دولتى و غيردولتى). ** ارزيابى وضعيت روانى- اجتماعى افراد مورد نظر و-. 07 23 Ar ‏مور‎ yl

صفحه 10:
۹ سازمان های متولی پیشگیری از آ ‎eh lata‏ نیروی انتظامی : وظایف نیروی انتظامی در خصوص فضای مجازی ۲ - همکاری با سازمانهای مسئول با هدف جمع آوری اطلاعات مربوط به آسیب ات ادف در فصات سرت و ارجا < 3 | | های اجتمامی در فضای مجاری و گزارش دهی جرائم و افزایش آخاهی مردم. عمط - اقدامات قان ت تأمین امنیت کاربران آسیب دیده: پیشگیری از 5 نونی جهت تأمین امنیت کاربران آسیب دیده پیشگیری از -همکاری پا دستگاههای مرتبط از جمله دادگستری بهزیستی و 3 00 های ناشی از لستفاده از فضای مجازی از طریق آموزش در مدارس - رسیدگی به شکایات با نقض حریم خصوصی افراد و یا تعدی به حقوق كاريران خدمات مشاوره ای به دانش آموزان در معرض آزار یا آزار دیده - همکاری با سازمان های مختلف به منظور پیشگیری از نقض - ارتباط با خانواده دانش آموزان و آموزش آنها. حقوق کاربران و یا نقض حریم خصوصی اقراد. ۲ > - ارجاع کودکان در معرض آزار و آزلد دیده به مراجع مرتبط

صفحه 11:
سازمان های متولی پیشگیری فضای مجازی در جمهوری اسلامی ایران: قوه قضائیه: - بررسی دعاوی مربوط به متخلفان و مجرمان آسیب دیده و در معرض وظیف قوه قضائیه در خصوص فضای مجازی و آسیب های اجتماعی نوپدید و رسانه های نوین ارتباطی: - تهیه و ارائه گزارش از وضعیت کاربران فضای سایبر و اتخاذ اقدامات حمایتی - مداخله قضلیی و حمایت قضایی از کاربران در معرض - قضایی از مراجع قضایی صالح. تدوین لوایح مرتبط در جهت حمایت از آزار و آزار دیده. کاربران به خصوص کودکان و سالمندان جهت کودک آزاری و سالمند آزاری در فضای مجاز آموزش لیشان ‎a‏ 8 5208 در فضای مجازی و نیز آموزش لیشان - ارلئه مشاوره و معاندت های حقوقی و تشکیل پرونده برای کاربران خاطی یا اشاعه دهندگان جرم و فساد در محیطهای لاین. وبها. وبلاگها و فضای مجازی. ‎Soe ‎ ‎ ‎ ‏۴ ت ‏- اجرای قوائین مرتبط با حمایت از کاربان این حوزه.

صفحه 12:
سازمان های متولی پیشگیری از آسیب فضای مجازی در جمهوری اسلامی ایران: وزارت دادگستری: وظایف وزارت دادگستری در خصوص آسیب های اجتماعی نوپدید و فضای مجازی - رسیدگی قضایی و حمایت قضایی وزارت کشور: وظایف وزارت کشور در حوزه فضای مجازی: - پیگیری بررسی وضعیت فضای مجازی, پسانه های نوین ارتباطی و آسیب های اجتماعی نوپدید در شورای اجتماعی کشور. - هماهنگی استانداری ها در برنامه ریزی و مطالعه وضعیت فضای مجازی و کاربران در کارگروه امور فرهنگی - اجتماعی شورای برنامه ریزی استان, - هماهنگی دستگاههای استانی در راستای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی أذ فضای مجازی و رسانه های نوين >

صفحه 13:
سازمان های متولی پیشگیری از های فضای مجازی در —_— میور ی اسلامی ایران) کمیسیون اجرایی مجلس شورای اسلامی * 22 آسیب های اجتماعی نوپدید و فضای مجازی از منظر حقوقی و قضایی اراثه طرح های قضایی در حمایت از کاربران فضای مجازی معاوئت برنامه ریزی و راهبردی ریاست جمهوری: - تخصیص بودجه مناسب به دستگاه های مسئول به منظلور سیاست گذاری و برنامه ریزی در حوزه فضای مجازی توسعه شبکه های اطلاعاتی 3 ارتباطى و نیز حمایت از کاربران وزارت علوم. ات و فناوری: پیت نیروی متخصص در حوزه فضای مجازی و نیز آسیب شناسی آن سك

صفحه 14:
| سازمان های متولی پیشگیری از آسیب های فضای مجازی در :جمهوری اسلامی ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی - سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی در حوزه فضای مجازی. 5 شورای عالی فضای مجازی: تیلب نی - تدوین برنامه هاء سیاست گذاری و نظارت بر نهادهای مجری فضای مجازی در کشور

صفحه 15:
۹ شورای عالی مجازی: شورای عالی مجازی به دستور مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ تشکیل شد. مهم ترین ابزارهای مورداستفاده در فضای مجازی عبارت اند از - اینتینت: بزرگترین شبکه جهلنی کامپیوتری و دارای میلیونها شبکه کوچکتر است که به یکدیگر متصل شده اند (کجاره. ۰ ۵ :۱۳۹۱) - بزی های رایلنه ای:مقام معظم فرهنگی در لین باره فرمودند: «بازی های رایلنه ای به شوالیه های قدر تمند و جذاب ناتوی فرهنگی و جنگ صلیبی غرب تبدیل شده اند که در حال تخریب و تغییر تدریجی ارزشها و هنجارهای انقلاب اسلامی و جهان اسلام است (حيدرى كاشانى. ۱۳۸۹: ۱۹۰). - ماهواره: ماهواره اجسامی مصنوعی لند که در مداری‌به دور اجسامیبا جرم پیشتر می گردند کهبه آنها قمر مصنوعی نیز می گویند (سالاری و سوزنچی. ۱۳۸۷: ۵۳۴). مبارزه با نمادهای مذهبی.بی اهمیت نشان دادن ارزشها و رولبط خانوادگی, ترویج مادیت. ت زایی, بی ثباتی سیاسی و حمله به نظام سیاسی از آسیب های ماهواره هستند. >

صفحه 16:
۰ ae ‏:شورای عالی مجازی‎ sol ine) Cul ode ‏رده این وارد ردگی اتصاعی‎ aga aad ‏سوفن همراة: سامانه ارتياطى يدون سيم‎ ‏های جدی برای فرد و اطرافیانش می شود. در دسترس بودن دائمی ممکن است فرد را در معرض مزاحمت ها و‎ ‏دردسرها يا برنامه های ناخواسته زیادی قرار دهد و خاموش کردن آن نیز موجب خستگی» نكرانى يا تنش های روحی‎ فرد طالب تماس شود و کارآمدی فضای ارتباطی را تضعیف کند (عاملی و همکاران» ۱۳۸۷: ۵۶). برخی پیامدهای نامناسب اجتماعی تلفن همراه شامل اعتیاد رولنی. تنزل ارزش هاء کاهش تعاملات اجتماعی. ظهور تخلف های سایبری: بلوتوت و پیامکهای غیراخلاقی است (سبحانی نواه و همکارآن۰ ۱۳۸۸):

صفحه 17:
را ثیرات منفی که فضای مجازی بر داش آموزان می گذا يافته هاى پژوهش زندونیان نشان می دهد که ۱- وسایل موثر در فضای مجازی بر ارتباط دانش آموزان با خانواده ها تأثیر منفی می گذارد. ۲- وسایل موثر در فضای مجازی بر وضعیت تحصیلی دانش آموزان تأثیر منفی می گذارد ۳- وسایل موثر در فضای مجازی بر سازگاری دانش آموزان با دیگران تأثیر منفی می گذارد. ۴- وسایل موثر در فضای مجازی بر وضعیت اعتفادی-عبادی دانش آموزان تأثیر منفی می گذارد. ۵- وسایل موّثر در فضای مجازی بر وضعیت روانی دانش آموزان تأثیر منفی می گذارد.

صفحه 18:
ON ثیرات منفی فضای مجازی بر مردان. زنان و خانواده: امروزه با گسترش شبکه های تلفن همراه ارتباط بین همسران دچار خدشه شده و ارتباط آنها با زنان و مردان غریبه در گروههای اين شبکه ها باعث شده كه اعتماد بين بعضی از زن و شوهرها از بین برود که اولین قربلنی این بی اعتمادی فرزندان خواهند بود. اساس و پلیه روابط اجتماعی اعتماد است و لین ویژگی مثل هر خصلت دیگری بلید در همه افراد وجود داشته باشد تا بتوانتد ارتباطلت اجتماعی شان را گسترده تر کنند. افراد در روابط بین فردی خود یکدیگر را شناخته و بر اساس معیارهلیی که می پسندد. دوست یلبی می کنند و برای ادامه دوستیها و پيوندهاء اعتماد لازم است تا رولبط مستحکم باقی بماند. اگر پایه های اعتماد در میان افراد وجود نداشته باشد رولبط متزلزل میشود و هیچ وقت ارتباطات گسترده ای شکل نمی گيرد. اعتماد در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی افراد نقش بسزایی دارد و ريشه های شک و تردید در ميان روابط بين زن و شوهر در محیط خانواده به دلیل نبود اعتماد است.

صفحه 19:
4 تاثیرات منفی فضای مجازی بر مردان. زنان :زو خانواده در یک زندگی مشترک موفق هر دو طرف بلید بخشی از ساعات روز را در کنار یکدیگر بگذرانند. هرقدر زن یا مردی زمان بیشتری را به حضور در فضای مجازی اختصاص بدهند. طبیعتاً وقت کمتری برای ارتباط با شریک زندگی و خاطره ساختن در کنار او خواهد داشت. ساده ترین آفتی که فضای مجازی به عنوان چللش مطرح می شود اين است که زملنی که وارد جشن عروسی. اتوبوس. مترو و مهمانیها می شویم. همه افراد سرشان در گوشی های تلفن همراه خود است و این باعث شده که بسیاری از اتفاقات رخ دهد. و حتی دیده میشود که پدر و مادر خانواده در تلفن همراه دارند؛ همین یک ارتباط سرد را حاکم می کند. استفاده مدیریت نشده و مداوم از تلفن همراه روی حالت سکوت. ز جمله نشانه های رفتاری است که زوجین لز آن شکایت می کنند و دلیلی بر مشکوک بودن رفتار همسرانشان می دانند. اضطراب همسران در این گونه مواقع به حدی است که پیش پا افتاده ترین رفتار شریک زندگی شان را مبتنی بر تأیید افکار خود می دانند و نتیجه قابل پیش بینی است؛ ایجاد کشمکش و جروبحث بی پایان: بی اعتمادی و بدبیتی مزمن.

صفحه 20:
یکی از موضوعلتی که کشور مابا آن درگیر است موضوع آسیبهای اجتماعی است که توجه به سطوح مختلف پیشگیری از لین آسیب ها ضرورتی اجتناب ناپذیر و یک الزام در کشور است. مصداق لین مسئله هم لین است که رئیس جمهور جناب آقای دکتر روحانی در روز تنفیذ حکم ریاست جمهوری در اولین مصاحبه بعد از تنفیذ رسما اعلام می کنند که دولت دو دغدغه مهم دارد که یکی از این دغدغه ها معیشت مردم و دیگری پیشگیری از آسیب های اجتماعی است. تحلیل آمارها نشان می دهد در حوزه آسی های اجتماعی مشکلات جدی داریم که اگر تدبیر نشود امنیت ملی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار خواهد داد (عبدلّه پور. ۱۳۹۳). در عصر کنونی با گسترش فضاهای مجازی شاهد دگرگونی در سبک زندگی هستیم که به نوبه خود بر الگوهای رفتاری ما اثرگذلر می باشد. فرهنک ۶ خر از عردی بط و گسترش فضاهای مجازی. رایلنه و اینترنت در پی ایجاد نوعی هماهنگی و توسعه سیک زندگی غربی است. از جمله تهدیدات فضای مجازی در گسترش سبک زندگی اسلامی یرانی می توان به چلاش هویت. عدم توجه به تنوع فرهنگی, عدم دسترسی همگان به فناوری های روز دنیا و وابستگی به فضاى كاذب اشاره نمود.

صفحه 21:
راهکارهابی برای ایمنی از آسیب های فضای مجازی: ‎)١‏ آموزش مهارت هاى لازم به نسل جوان, آشنا کردن جوانان؛ مخصوصا دختران به آسیب های فضای مجازی و آموزش راههای صحیح استفاده از فضای مجازی توسط خانواده ها به ‏فرزندان خود می تواند از بروز مشکلات برای جوانان و خانواده ها جلوگیری نماید. ‎ ‏۲ همراهی خانواده ها با فرزندان: از آسیب های اینترنت؛ تنها بودن فرزندان در دنیای مجازی است. خانواده ها باید آگاه باشند که فرزندان خود را در فضای مجازی به تنهایی رها ننمایند ‏۳ ایجاد فضای صمیمی در خانواده: اصل مسئله محبت بلید به فرزندان آموزش داده شود تا فرزندان در مواجهه با محبتهای جعلی بیرون از خلنه توان تشخیص محبت جعلی از محبت ‏اصلی را دلشته باشند. شیادان و سودجویان در دنیای خارج و بیشتر در فضای مجازی به دنبال طعمه های خود با قلاب محبت اند. ‏۴) ایجاد رابطه اعتماد بین والدین و فرزندان: به دلایل مختلفی نوجوانان می توانند دچار خطا و اشتباه در فضای مجازی شوند. فرزندان باید به پدر و مادر خود اعتماد داشته باشند تا در ‏صورت بروز لغزش به اطلاع والدین برسانند تا | های احتمالی بعدی جلوگیری شود. ‎> ‎ ‎

صفحه 22:
0( نکشاندن روابط فضای مجازی به فضای واقعی: جوانان و مخصوصا دختران نباید روابط در فضای مجازی را به دنیای واقعی سرایت دهند و با کسانی که هیچ سابقه آشنایی در دنیای واقعی ندارند قرار ملاقات در پارک. دانشگاه و.. بگذارند. افراد سودجو به راحتی می توانند با کشاندن افراد به مکان های مختلف از ایشان سوء استفاده نمایند و مورد آزار و اذیت قرار دهند. ۶ پرهیز از وبگردی های بی هدف: شناسایی سایتهای معتبر علمی, تفریحی خبری و. و ذخیره آنها در سیستم و ارلئه آن سایت ها به فرزندان جهت استفاده ایشان هم تولند از جستجوی بی هدف و اصطلاحا وبگردی های بی هدف در اینترنت مانع شود. تا فرزندانمان از آسیب های فضای مجازی و اتلاف وقت جوانی در امان بمانند. ۷) مطرح نکردن اسرار خانوادگی و مشکلات زندگی خود در فضای مجازی. ۸) عدم انتشار اطلاعات شخصی و خانوادگی 2

صفحه 23:
ارلئه پیشنهادانتی در خصوص پیشگیری از آسیب های فضای مجازی: - نوجوانان و خانواده هايشان را بايد درباره قانون و حقوق و مسئوليت هايى که در لوای نون دارند آگاه ساخت. - آموزش و برورش با كنجاندن موارد ييشكيرى در برنامه درسى با توجه به نوجوانانى كه در معرض مخاطرلت اجتماعی هستند توجه نماید.

صفحه 24:
ارلئه پیشنهاداتی در خصوص پیشگیری از آسیب های فضای مجازی: تحت و پجش فیلمها و سریال هایی با موضوع فضای مجازی و بررسی معایب و مزایای آن توت فرزندان و آیجاد جذابیت در نوجوانان جهت شرکت در فعالیتهای اجتماعی توسط والدین ۱ . ری و اتدامات پیشگیرانه مرتیط با انواع جرائم راینه ای جدیدتر صرف هزینه جهت طراحی بازی های رایلنه ای سالم و جذاب جهت جایگزین نمودن بازی های ناسالم برای کودکان و نوجوانان و دولت.

صفحه 25:
کمپ ترک اعتیاد به اینترنت " پدیده تازه ای است که در سال های اخیر در برخی کشورها راه اندازی شده است و به معتادان اینترنت کمک می کند تا به زندگی عادی خود بازگردند؛ در اين میان چین با پیشترین آمار افراد معتاد به اینترنت پیشگام به شمار می رود. آخرین آمارها نشان میدهد چین با یک میلیارد و سیصد نفر جمعیت. ۲۴ میلیون معتاد به اینترنت دارد و ! موسسه و ۲۵۰ کمپ های ترک اعتیاد در اين کشور شده است. موضوع باعث راه اندازی ۴۰۰ بسیاری از نوجوانان چینی روزلنه پیش از ۶ ساعت را پای اینترنت. چت و بازی های رابلئه ای می گذرانند و در این مدت حتی از خوردن: آشامیدن و رفتن به دستشويى هم خوددارى مى كنند. وذ 1 آولین کمپ ترک اعتیاد به اینترنت در پکن راه اندازی شود

صفحه 26:
۹ اقدامات صورت گرفته در سایر کشورها ۲ 3 5 و یک روانشناس با نام «تلئو ران» راه اندازی شد معتادان تحت نظر سربازان و افسران سایق ‎a ss ll‏ و فالیت هاى متنوع فرهنگی و ورزشى را تا ترك كامل اعتياد خود دنبال مى كتند. مسئولان ‎oa‏ وت مدق ار را نازی کمپ. دور کردن توجونن و جونان از يكجانشينى و وادار كردن آنها به اک و تشاظ و قمالیت استد ‎ ‏توجوالنی که به اینترنت اعتیاد دارند به لحاظ جسمی به شدت ضعیف می شوند. هیجان و علاقه به اینترنت به سلامت آنها آسیب زده و در انها توانلیی زندگی عادی و ارتباط با دیگر را از دست ميدهند. ۹ شود أنها دوباره توانايى زندكى طبيعى را بازيابند. ‎ ‎ ‏در كنار تمرينات جسمانى در لين مركز نوجوانان در كلاس هاى موسيقى و رقص ازدهاى شير که در جشنواره های مختلف و سال نو در جين بركزار مى شود نيز شركت مى كنند و با استفاده از مديتيشن و يوكا به سوی یک زندگی ‎ ‏آرام و کم اشطراب حركت مى كنند از ديكر برنامه هاى اين كمب مى توان به سفالكرى. بركزارى كلاس هاى لا شاى اختصاصى روانكاوى و مشاوره هاى درملنى با حضور روانشناسان براى تقويت اعتماد.به نفس و أرتباط بهثر با خانواده و افراد فاميل اشاره كرد. در لين كمبها نوجوانان مورد معاينه هاى دقيق بزشكى قرار مى گیرنه ]با آسکن مغر مشخص شود كه زمان طولانى بازى هاى آنلاين بر آنها تأثيرى منقى نكذاشته باشد. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 27:
منابع: ‎)١‏ جليليان يور مهدی (۱۳۹۳). بررسی اقدامات جمهوری اسلامی ایران در عرصه فضای مجازی به منظور تحکیم هویت ملی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده ادبیات و علوم انسانی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران ‎ ‏۲) حیدری کاشانی. محمدیاقر (۱۳۸۹). سالنامه به سوی ظهور قم. سبط النبی ‏۲ رفیعیء عیسی (۱۲۸۹) تحلیل تأثیر فضای مجازی بر هویت دینی جوانان روستایی: دهستان بالاخ شهرستان تربت حیدریه. پایان نامه کارشناسی ارشن؛ دانشگاه سیستان و بلوچستان. ‏۴) ضمیمه روزنامه جام جم. چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ ‏۵ زندانیان. احمد؛ حیدری» مریم؛ باقری, ریحانه؛ عطار زاده. فاطمه (۱۳۹۲). آسیب های فضای مجازی بین دانش آموزان دختر. فصلنامه مطالعات فرهنگ, ارتباطات سال ۰۴ شماره ‎XY‏ ‏۶ سالاری. حسن؛ سوزنچی, حسین (۱۳۸۷). فرهنگ نامه نوجوان؛ ج ۱ و ۰۲ تهران؛ پیام عدالت ‎ ‎ ‎

صفحه 28:
:منابع ۷ سبحانی نژاد. مهدی پور طهماسبی. سیاوش؛ تاجور. آذر (۱۳۸۸). «بررسی چللش ها و کارکردهای فرهنگی و اجتماعی تلفن همیاه و راهکارهای اصلاح». ماهنامه مهندسی و فرهنگی؛ ۳ (۳۱ و ۰۳۲ ۰۱۸-۲۸ ۸ سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ 4( عاملی. سعید رضا؛ رنجبر. مهدی؛ رمضانی. شاهوصبار (۱۳۸۷). مطالعات تلفن همراه زندگی در حال حرکت. تهران. سمت ۰)عبداله پور علمداری, وحید؛ صفار حیدری. حجت (۱۳۹۳). بررسی تهدیدها و فرصت های فضای مجازی بر گسترش و ترویج سبک 21 لالس اال ‎os‏ المللی فرهنگ و انديشه دینی مراکز راهبردی مهندسی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر ۱) وب سایت وزارت تعاون» کار و رفاه اجتماعی ۳ کجاره: ترین (۱۳۸۱). وب چیست؟ ترجمه فرحناز حسینی سرأیی: تهران» سیوش

39,000 تومان