صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
چهار چیزبرصاحبان خرد از امت من لازصيت 6"
شسسلسسسسنيدن
سسسسظ ۵
*
صفحه 4:
صفحه 5:
صفحه 6:
برنامه ريزي
ایجاد یک طرح منظم و منسجم برای انجام امور در زمان
تعیین شده و مشخص و يا به عبارتي برنامه ريزي يعني
استفاده از زمان براي رسیدن به هدف مشخص.
صفحه 7:
اهمیت برنامه ریزی
۰ برنامه ریزی استفاده از وقت» توانایی و امکاناتی
است که شما در اختبار دارید» بنابراین کسی که
برای رسیدن به اهدافش برنامه ریزی می کند از به
هدر رفتن اوقات خود جلوگیری می کند.
صفحه 8:
اهمیت برنامه ریزی
#به روشن شدن اهداف کمک میکند.
#زمانی که فرد اقدام به تهیهی یک برنامه تحصیلی
برای خود می کند توجه بیشتری به اهداف برنامه
مبذول می دارد و این کمک می کند تا شناخت
پیشتری از اهداف پیدا کند و آنها را دسته بندی کند »
اهداف طولانی مدت » کوتاه مدت را تشخیص دهد و
هیچ یک را فدای دیگری نکند.
صفحه 9:
اهمیت برنامه ریزی
*از ائتلاف انرزى جلو كيرى مى كند
©استفاده از يك برنامه استاندارد و با اصول صحيح
علمى به فرد كمك مى كند انرزى و توان ذهنى خود
رأ بيهوده به هدر ندهد.
صفحه 10:
اهمیت برنامه ریزی
*بردن میزان درک و بادگیری
#برنامه بالا ریزی در بالا بردن میزان درک و بادگیری
افراد اثر گذار است و مو جب از بين رفتن
اضطراب »نكرانى و سر در كمى شده و تمركز حواس
را آسان مى سازد.
صفحه 11:
اهمیت برنامه ریزی
#نظم و انضباط در کارها
#برنامه ریزی زمان را بین فعالیتهای مختلف تقسیم می کند و به
اتجام داشن کارها ی یی برنامه از قبل تعبین شده تطم ما
بخشد مطالعه کردن » خوابیدن » استراحت کردن » تماشای
تلویزیون» و هر فعالیت دیگری در وقت مناسب خود انجام می
گردد و نظم و انضباط مانعی برای سهل انگاری و تنبلی است و
از انباشته شدن برنامه روی هم جلوگیری کرده و باعث می
con al iad aay ویس تور ی
کار همراه با نظم نتیجه بسیار مطلوب خواهد داشت:
صفحه 12:
ی وبع
اصول صحیح
بر نامه
ر یزی دراسی
صفحه 13:
- اهداف خود را روشن کنید
© براى برنامه ریزی در کلیه امور بايد اهداف دقیق و روشن
داشته باشید این مساله در برنامه ریزی تحصیلی حائز اهمیت
است . اهداف بلند مدت و كوتاه مدت خود را مشخص كنيد
مثال:
©هدف بلند مدت:قبولى در يايان سال تحصيلى با معدل خوب »
قبولى در كنكور سراسرى دانشكاه
©اهداف كوتاه مدت :مطالعه فلان درس يا دروس در اين ماه يا
در اين هفته
13
صفحه 14:
6- اهداف خود را زمان بندی کنید .
#زمان دقیقی برای هر یک از اهداف کوتاه مدت تعبین
كنيد. مثلاً تعيين كنيد كه مطالعه جه دروسى را در جه
مدت به اتمام خواهيد رسانيد .
صفحه 15:
۶-برای مطالعه جذی و توام با تمر کزیک
فضای ثابت و یکنواخت بهترین مکان است.
صفحه 16:
6- باید به طور شفاف بدانید که چه در مغز شما میگذرد و
جه مى خواهید بکنید.
#تمرین خودآگاهی و تقویت هشیاری» کیفیت آغاز و ادامه ی
مطالعه را افزايش خواهد داد.
صفحه 17:
- تناسب میان دروس را رعایت کنید .
#در برنامه مطالعاتی خود باید تناسب میان دروس را مد نظر داشته باشید . به
عبارتی تنوع در انتخاب دروس مهم است درسها را باید براساس سادگی یا
دشواری مفهومی با حفظی,مشابه یا غیر مشابه انتخاب کنید تا کارایی لازم را
برای مطالعه خود داشته باشید. همچنین متناسب با حجم هر درس وقت لازم را به
آن اختصاص می دهید.
#در برنامه ریزی خود موضوعات درسی مشابه را پشت سر هم قرار ندهید امثلاً
هنكام مطالعه رباضی و فیزیک بهتر است بین آنها ادبیات مطالعه نمایید یا بین
مطالعه تاريخ ادبيات ايران و جهان و تاريخ ايران و جهان »ریاضی مطالعه نمایید
27
صفحه 18:
*- مطالعه دروس را به صورت موازی انجام دهید .
به جای مطالعه تک درس در طول يك روز يا هفته »
دو با سه درس را برای مدت زمان معین انتخاب و
مطالعه نمایید هر چه قدر تنوع در زمان بندی مطالعه
این دروس بیشتر باشد به همان اندازه از خستگ
ذهنی بیشتر جلو گیری خواهد شد.
صفحه 19:
- استراحت را در برنامه ریزی خود فراموش نکنید
#در برنامه مطالعه ی خود سعی کنید زمانهایی را
برای استراحت خصوصاً در مطالعه تمام وقت در نظر
بگیرید بعد از هر جلسه مطالعاتی (۱-۱/۳۰)ساعت
مطالعه حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه استراحت نمایید.
صفحه 20:
2
ره
خند
و يدن » نكاه كردن به
oe ی oe)
۳ شستن
eae ra
آبَ خنى و ۷ =
شخصى See a ل cS
5 ی دق آزافکار مد ae 5 ا داه
S
۱
صفحه 21:
*-برنامه مطالعه خود را با دبدی واقع بینانه طرح
ریزی کنید و مقدار زیادی از کار را برای یک مدت
محدود نگذار ید.
۶ -برنامه مطالعات خود را براساس برنامه روزانه »
هفتگی ؛ ماهانه با فصلی و برنامه کلی کاری تنظیم
کنید در راستای تقسیم بندی و تنکیک زمان »یکفرد
بایستی اوقات مربوط به یک روز » یک هفته و یک ماه
را به طور واضح مشخص کند.
صفحه 22:
>
برنامه ریزی
+ ۸
وی نم
صفحه 23:
esther sas
or Saal ges 07 اسان bi
3 در ات دا کر 1 ومو أمادة د در yr
صفحه 24:
©- براى دروسی همیدنی هر جلسه
حداکثر۱/۵ و برای دروس حفظ کردن حداکثر ۱
ساعت یقت قرار دهید. البته لینبه معناي هر روز
میک جلسه مطالعه برای هر درس نیست. بلکه نباید
پشت سر هم بیشتر ازمیک جلسه یک درس خاص را
مطالعه کرد. so توانید لين كار را در فواصل
متناسب انجام دهد .
25
صفحه 25:
۶- سعی کنید دروس هر روز را همان روز
مطالعه نمایید .
0- در بر نامه مطالعلتی خود هر روز ۲-۳
ساعت رلبه مرور درسهای روز بعد اختصاص دهید
و همچنین ۰/۵ یک ساعت در صورت امکان
درسهاى روز قبل را مرو ر كنيد .
صفحه 26:
- در برنامه روزانه خود ساعتی را برای
افکار »روياها يا استراحت خود در نظر بگیرید. البته
ابن کار باعث تم رکز بهتر شما خواهد شد.
صفحه 27:
© در برنامه هفتگی حداقل نصف روز را وقت
خالی در نظر بگیرید تا در صورت عدم اجرای برنامه
Job هفته جتوانید دروس عقب مانده را جبران
oe
صفحه 28:
۴- به روش تدریجی درس بخوانید
سعی کنید با برنامه ریزی منظم در طول
سال تحصیلی درس بخوانید و خواندن را
به شب امتحان موکول نکنید.
6- برای دروسی که در آنها ضعف
بیشتری دارید وقت بیشتری قرار دهید .
صفحه 29:
© در برنامه كود
حدلقل 2 ساعت ار
خواب شبلنه و ۴۵ دقیفه نا
یک ساعت رأ برای خواب
روزانه در نظر بگیرید .
صفحه 30:
*- با داشتن برنامه متعادلی می توانید به
شناخت نقاط فو قوت و ضعف خود بی
هفته أى كه در بيش رو داري ير بر
oes و برای
مه ریزی
oe عد و حو نت هر کاری لازم است
نامه ۱ دد
دو 5 a ere uta sob
ب تری بگیرید.
صفحه 31:
۴- اولویت در آن مشخص شده باشد (دروس با
اولوبت اول و اولویتهای بعد)
۵- برنامه دارای جدول زمانبندی و عناوین
دروس نیز مشخص شده باشد.
صفحه 32:
۶- برنلمه ریزی نبلید آّن قدر کوتاه باشد که مجبور باشید ساعت به
ساعت برنامه ريزى كنيد ونه آن قدر طولانى كه نتوافيد نقاط ضعف و
قوت لن را بررسى كنيد در لين خصوصء برنلمه ى هفتكى ييشنهاد
مى شود.
۷-سبا توجمبه متفاوت بودن مطالعه و یادگیری افرادبا یکدیگر تنظيم
ساعات مطالعه به عهده ی خود افراد است.
صفحه 33:
۸- برنامه هر کس مخصوص خود او و با دیگری متفاوت است. هر کس در زمینه
بهره هوشی, پایه درسی, نقاط قوت و ضعف درس اهداف آموزشی عادات و
روشهای مطالعه, محیط و شرایط زندگی و تحصیل و میزان اعتماد به نفس با ديكران
متفاوت است و برای هر فرد باید برنامه ای متناسب با ویژگیهای خاص خود تنظیم
كردد
۹-رقیب اصلی شما خودتان هستید. رقیب شما دیگران نیستند» شما در طول سال
جاری باید با خودتان مسابقه بدهید. باید هر روزتان از روز قبل و هر هفته تان از
هفته قبل بهتر و موفق تر باشد.
34
صفحه 34:
؟نمونه جدول برنامه هفتگی
صفحه 35:
ا يما
۱ دقيقه ۶۰۳۸۹۰۰
7
زمان ایده آل مطالعه براي
دانش آموزان am تا 7 ساعت
صفحه 36:
برنامه هفتگی از تاریخ,شنبه ......تا تور
pa ree at یار[ سمنبه_اسموفیه ] بکتنبه ۳ منبه ملام | re
= : وبازنگری 7
وتست
زمان
aie
Bee =
فوق برنامه
تلويزيون
خواب
عبادت
کامپیوقر
صفحه 37:
صفحه 38:
ie Te a
: در بایان هر هفته پس ازارزیایی لار فور
#نکات مثبت خود را بنویسیدتاانرژی بگیرید و در آینده تقوبت نمایید.
#نکات منفی خود را بنویسید علت یابی کنید وبرطرف نمایید
#با توجه به نکات مثبت ومنفی تصمیماتی برای آینده خود بگیرید
صفحه 39:
چه کنیم تا برنامه موفق داشته باشیم ؟
صفحه 40:
|-قبول کنیم که لازم نیست
برنامه نوشته شده ۱۰۰/ درست و
کامل اجرا شود .
صفحه 41:
۲-موفقیت در اجرا ی
بر نامه نسبی است .
صفحه 42:
۳
نی ۳ a
زا بیش بت درس
و
و یذ
پر فنه
صفحه 43:
؟-زمان های داده شده
تقر دس هستد ,۰
صفحه 44:
۵ با ادلمه بر نلمه نویسی » فهن ما
زمان را با مقدار کار درسی
صفحه 45:
۶- باور کنیم که بینامه ریزی باعث صرفه
جویی در زمان و انریی می شود » چون بدون
برنامه نويسى زمان زيادى را صرف حرص
خوردن و نكرلفى.مى كنيم و براى رهليى از اين
وضع مبه تلويزيون » كامبيوتر » برخورى يا خيال
بردازى يناه مى بريم
صفحه 46:
۷-از آشکار شدن ضعف ها و خطا ها ی
خود در برنلمه ریزی و انجام قّن نترسیم و
شجاعلنه آنها را بپذیییم و به دنبال راه های
جبران آنها باشیم .
صفحه 47:
مراحل مطالعه 5038
#مطالعه روزنامه وار
؟طرح سوال
#خواندن با درك وفهم
©»حفظ كردن
#مروركلي
صفحه 48:
© ررصورت عرم مطالعه بعراز اولین یارگیری میزان اطلاعات یا رگیری شره تا ۲۵ررصرگاهش می ابر ۱5
۰
*زمان يادگيري : 6ماه ماه هفته روز بعد امروز 0
© براى تثبيت یادگیریها باید برنامه مرور a صورت بالا داشته باشیم
وه
صفحه 49:
#لگر نتوانید ریسک کنید نمی توانید رشد
كنيد الى ثتوائيد. رشد. eth at الوائيد
بهتیین باشید لگر نتوانید بهتیین باشید نمی
تولنید شاد باشید و لگر نتولئید شاد باشید چه
چیز دیگری مهم است ؟
صفحه 50: