صفحه 1:
پرنامه
اصلاح الگوی مصرف
در حوزه ماموریت وزارت صنایع و معادن
صفحه 2:
ساختار برئامة
توليد - محصول - بهره بردارى
عرضه - تقاضا
موضوعات مورد يررسى در اين برنامه:
لايه تبديل محصول
*محصولات و فرآيند هاى بهينه
#تامين محصولات
*تامين انرى
*بهره برداری
لايه مديريت تامين
*تقاضا
لايه حاکمیت
*سامانه اطلاعات
*مصارف انرژی و آب وزارت صنایع و معادن
صفحه 3:
ساختار برئامة
موضوع
وقمية - سال
اهداف
پروژه ها
۰ پروژه در وزارت صنایع و معادن
فراهم سازی زیرساخت لازم برای فعالیت واحدها - وزارت صنایع و معادن باید
شرایطی را فراهم نماید کند تا واحد ها آثار مورد انتظار (مثلا بازسازی و یا
تکمیل فرآیند تولید) را در اهداف خود جای داده و برنامه عملیاتی مربوطه را
طراحی و اجرا نمایند.
حدود * ۱۰ پروژه در واحد های صنعتی ومعدنی
پروژه های افزایش بهره وری در سال جاری
صفحه 4:
محصولات و فرایندهای بهینه
صفحه 5:
موضوع
محصولاتی بهینه هستند که با در نظر گرفتن بازه ای از چاه تا چرخ کمترین
هزینه را در بر داشته باشند.
اقلام هزینه :
* هزینه سرمایه گذاری (2۵08)
* هزینه بهره برداری (OPEX)
متال: یک یخچال با رتبه انرُی 9 قیمت (هزینه سرمایه گذاری از دیدگاه مصرف کننده)
بالاتری نسبت به یخچال رتبه ) دارد اما هزینه برق (به عنوان بخشى از هزينه بهره
برداری) آن کمتر خواهد بود.
صفحه 6:
موضوع
انواع گزینه ها
*متعارف: مانند: آیگرمکن گازی
*جایگزین:
*جایگزین نند: آیگرمکن خورشیدی.
*جايكزين غير مانند کاهش مصرف انرژی و فولاد در ساخت و ساز در
صورت استفاده از بتن سبك كازى
مكمل: مانند شير ترموستات دار برلى راداتور شوقاز ويا راد داز قرم برا
الکتروموتورها
صفحه 7:
وضعیت - مسایل
* تا کنون برای ۲۳ محصول معیار مصرف. انرژٍی تدهین شده است. اجرای استاندارد برای
۵ محصول (یخچال فریز, کور آی.کولرگازی, ماشین لیامشویی,لامپ) اجباری است
در ینده زدیک برای سه محصول دیگر (موتور الکتریکی سه فاز تک فاز و لتو برقى)
اجباری خواهد شد.
تا کنون برای ۱۷ فرایند تولیدی نیزه معیار مصرف انرئٍی تدوین شده که ۱۴ استاندارد
اجباری شده است.
مسایل محصولات و فرآیند های بهینه عبارتند از:
* تدوین نشدن استاندارد مصرف انرژی برای ٩ فرآیند انیژی بر
* تدوین نشدن استاندارد مصرف انیژی برای برخی از محصولات
شناسایی نشدن محصولات جایگزین و مکمل برای تمامی
كا ركردها
* کمبود آزمایشگاههای استاندارد انرژی
صفحه 8:
اهداف
اهداف منتخب برای رفع مسایل مربوط به محصولات و فرآیندهای بهینه عبارتند از:
* تدوین معیار مصرف انرژی بیای همه فرآیندهای انرژی بر
* شناسایی محصولات جایگزین و مکمل در ع بخش لوازم خانگی»
وسایل نقلیه. ساختمان, تجهیزات صنعتی
۰ ایجاد آزمایشگاههای استاندارد انرژی
با توجه به اينکه برای اکثر محصولات انرژٍی بر استاندارد مصرف تدهین شده اما هنوز اجرای نشده
بهتر است در سال جارى به جای تدوین استاندارد برای سایر محصولات تلاشها صرف اجرای
استانداردهای موجود گردد.
صفحه 9:
اهداف
مصوبات مرتبط با اهداف مذکور عبارتند |
v
موسبه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران موظف
نداردهای موجود در مورد مصرف انرژی محصولات و
فرایندها را در صورت لزوم بروز رسانی نموده و تا تاریخ ۱/۱۰/۸۸ استاندارد
مصرف انرژُی را برای فرآیند های نساجی, ظروف شيشه ای و چینی مس» فرو
آليازهاء سرب روی» چینی بهداشتی و سنگ بری تدوین نماید. (شماره
۳۵/۶۰ تاریخ ۱۶/۲/۱۳۸۸
مصوبه وزیر صنایع و معادن: ستاد تحول صنایع و معادن موظف است مصادیق
محصولات بهینه در راستای کاهش مصرف انری و لب راتا تاریخ ۱/۴/۱۳۸۸
تعیین نماید. (شماره ۳۸۳۵/۶۰ تاریخ ۱۶/۲/۱۳۸۸)
مصوبه وزیر صنایع و معادن: موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران موظلف
استبا تامین امکانات لازم. تمامی استانداردهای تدهین شده در زمان ابلاغ این
مصوبه در مورد مصرف انرژّی فرآیندها و محصولات را تا تاریخ ۱/۱۰/۱۳۸۸ و
استانداردهای در حال تدوین را به تدریج ابلاغ نموده و بر اجرای آنها نظارت
نماید. (شماره ۴۳۸۳۵/۶۰ تاریخ ۱۶/۲/۱۳۸۸)
صفحه 10:
(s3 از | o\ ow
تامین محصولات (غیر از انرژ
صفحه 11:
موضوع
محصولات
فرایند
توليد داخل واردات
موجود خطوط توليدى كه در أ محصولاتى كه در حال
حال حاضرفعال هستند. تولید هستند
خطوط تولیدی که در | محصولانی که در آینده
آينده احداث خواهند شد توليد مى شوندد.
براى ارتقاى بهره ورى تامين محصولات (اعم از کالاها و خدمات) باید:
*محصولات بهینه ای تولید و عرضه شوند و به عبارت دیگر تا
امین (خطوط تولید) بهینه باشد و به عبارت دیگر تامین کارا باشد.
صفحه 12:
اه برداری»
ات دیریت
اه وسادن
وا سنا و معادن
win le
وضعیت - مسائل
میزان مصرف انرژی در صنعت فولاد (106/8)
مصرف اترژی در صنعت (Toe/t) Stow
رکه
7
چن
زان
ابا
53355 5 3 ۰
صفحه 13:
مسایل تامین محصولات از دیدگاه انرژی را قی توان به شرح زیر دسته بندی کرد:
۰ ضریب انری بری (شدت انریٌی) بالا در برخی از فرآیندها در
مقایسه با سایر کشورها
* عدم تولید یا ظرفیت پایین تولید برخی از محصولات بهینه
صفحه 14:
اهداف
اهداف انتخاب شده برای موضوعات حوزه تامین محصولات عبارتند از:
* _بازسازی و یا تکمیل فرایند تولید (فرآیند های موجود)
۰ افزايش عرضه محصولات بهینه
٠ جايكزينى محصولات در حال توليد
* محدود سازى فرآيندها و محصولات آتى
صفحه 15:
اه برداری»
ات مدیریت
لايعو معامن
بروزه هاي بازسازي و يا تكميل فرايند توليد
بازسازى و يا تكميل فرايند توليد در 1 راستا بايد پیگیری شود:
٠ افزايش كارايى فرايند
۲ افزایش کیفیت محصول
واحدهای صنعتن و معدنی معمولا به تدریج اقدام.به.بازسازی و یا تکمیل فرایند تولید می نماین. اما با
توجه به شدت انرژی با و لزوم کاهش سریعآن, بايد انكيزه هى قوى ترى برلى تسريع در اجرای
لین پروژ ها در واحدهای صنعتی و معدنی ایجاد شود و اجراى لين پروژه ها در بخش حاکمیت به
طور ویژه مدیریت شوند.
برنامه زمانى انتخاب شده برای بازسازی و یا تکمیل فرایند تلید به شرح زیر است:
۰ ۰۰۰ واحد صنعتی و معدنی انرژی بر تا پایان سال ۱۳۸۸
* سایر واحدهای صنعتی و معدنی تا پایان سال ۱۳۹۰
صفحه 16:
پروژه هاي بازسازي و یا تکمیل فرایند تولید
اقدامات واحدهای صنعتی عبارت است از:
*مميزى انرزى و آب برای
"شناسائى مسايل انرزى و آب در واحد توليدى خود
*انتخاب اهداف و تعریف پروژه
اجرای پروژه
اقدامات حاکمیتی برای پشتی
صنعتى و معدنی عبرتند از
اجرای پروه های بازسازی و تکمیل فرایندهای تولید در واحدهای
*ایجاد آگاهی برای تصمیم گیران واحدهای صنعتی و معدنی
نا كردن مديران واحدهاى صتعتى و معدنى با استانداردها و راخبردهاى اقزايش كارابى فرايتد
تولید و محصولاتبهینه
#برگزاریدوره های آموزش مدیریت انرژی برای متخصصان واحد های صنمتی و معدن
#شناسابى و رتبه بندى مشاوران» يبمانكاران و ناظران براى آسان شدن انتخاب برلى مديران
واحدهای صتعتی
*تامین منابع مالی اجرای پروژه ها
"اختصاص سهمیه اعتباری
#ترويج و يشتيبانى لز سرمايه ذاری در پروژه های بهینه سازی
*تسيهيل مراحل اذارى إبراى دريافت تسهيلات بانكى, دريافت مجوزهاى بازسازى و تكميل:
لت نات و
صفحه 17:
پروژه هاي بازسازي و یا تکمیل فرایند تولید
انگیزه عوامل
عوامل اصلی مشار کت کننده در اجرای این پروژه عبارتند از: وزارت صنایع و معادن» نظام یانکی»
سازمان امور مالیانی, واحدهای صنعتی
شرلیط زیر برای ایجاد انگیزه در مدیران واحد های صنعتی و معدنی برای اجرای پروژه های
فوق بايد فراهم شود:
۱ اصلاح قیمت های نسبی انرژی و آب
* افزايش تقاضای محصولات پربازده در استفاده کنندگان (یویژه بخش خانگی)
* افزایش انگیزه برای ارتقای کارایی فرآیند تولید در تولید کنندگان.
۲ اجباری شدن استانداردهای مصرف انرژی
* برای محصولات
* براى فرآيندها
* بهره مندی از معافیت مالیاتی (موصوع ماده ۱۳۸ قانون مالیات های مستقیم)
* دریافت تسهیلات مالی در راستای تامين منابع مالى و یا کاهش قیمت تمام شده محصول
صفحه 18:
پروژه
هاي بازسازي و یا تکمیل فرایذ
مصوبات مرتبط با اهداف مذکور عبارتند زد
۷
۷
7
مصوبه وزیر صنایع و معادن: موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با
هماهنگی ستاد تحول صنایع و معادن موظف است اقدامات لازم برای آشنایی
مدیران واحدهای صنعتی و معدنی با استانداردهای مصرف انرژٍی؛ راهبردهای
افزایش کارایی و محصولات بهینه را انجام دهد.
مصوبه وزیر صنایع و معادن: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران موظف
است با همکاری موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تا پایان سال
۸۸ برای ۲۰۰۰ نفر از کارشناسان واحدهای صنعتی و معدنی دوره آموزشی
مدیریت اثرژی را با اعطای مدرک معتبر برگزار کند.
مصوبه وزیر صنایع و معادن: موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران موظلف
است تا تاریخ ۱۳۸۸/۷/۱ مشاوران. پیمانکاران و ناظران خدمات افزایش کارایی
فرایند تولید را شناسایی و تائید صلاحیت نماید.
صفحه 19:
پروژه هاي افزایش عرضه محصولات بهینه
پس از شناسایی محصولات بهینه. تولید انها در قالب طرح آمایش صنعتی مورد حمایت
ویژه قرار می گیرد.
برای افزایش تقاضای محصولات بهینه علاوه بر تبلیغات و اطلاع رسانی در مواردی لازم
است برای کاهش قیمت مضرف کننده یارنه پرداخت شود.
مصوبات مرتبط یا اهداف مذکور عبارتند از
۳ مصوبه وزیر صنایع و معادن: احداث واحدهای صنعتی برای تولید محصولات
بهینه دارای توجیه فنی و اقتصادی (موضوع ماده ۲) اولویت سرمایه گذاری
محسوب شده و مشمول مشوق های طرح آمایش صنعتی و معدنی می باشند.
(شماره ۴۳۸۳۵/۶۰ تاریخ 1۶/۲/۱۳۸۸)
صفحه 20:
5
الات مديريت
oles bd
الت اجراى برقامه
بروزه هاي جايكزيني خط توليد محصولات در حال
توليد
برخی از محصولاتی که هم اکنون در حال تولید هستند
به هيج عنوان بهینه نیستند و باعث اتلاف منابع ملی می شوند.
در اين موارد كه جايكزينى خط توليد يخاطر تغيير محصول (آثر يخشى) اجتناب نابذير است» از
طرفى بايد خسارات وارده به مالكين به خاطر تغيير خط جبران شود و از طرف ديكر از توليد محصول
جايكزين به عنوان محصول بهینه پشتینی صورت گیرد
جايكزينى خط توليد لامب هاى رشته اى
جايكزينى كوره هاى آجر يزى
صفحه 21:
در کشور حدود ۲۸۵۰ واحد ت لید آجر مشتمل بر ۲۵۰ کارخانه آجر ماشینی: ۶۰۰ کارخانه
نیمه ماشینی و ۲۰۰۰ کوره آجرپزی وجود دارد.
در فرايند توليد آجر انرٍی زیادی مصرف می شود و در کاربرد ن نیز مشکلاتی وجود دارد. به عنوان
Site در جدول ذیل برخی از مسخصات آجر و بتون سبک گازی مقایسه شده اند
تفت هزیته تولید هزینهبهره بردای
تقاض رای توید هر مترمکب آجر با کرد
های هاقمنی: ۱۸۷ لت تفت کور [حدود ابه دلي قطمات كوجكء استقاده از أجر در سا
ات "كيكا ؤول) با کوههای ول ۱۰۹ Sop ob
ات بت اجر فشاری البتر تقت كورماحدود ؟ كيكازول) أجر عايق خوبى براى كرما نيسته
acre مصرف می شود. در صورت وقوع زلزله.آسیهای یشتری ورد می.
دزی اب as
ی وى توا هر مترمكس ونون مياد امد قطلسات بزرگ ست ( ملد ۲۵0
حدود 7.1 كيلووات ساعت برق و خدود ساتيمتر) كه باع سرعت ساخت مى شود
© بتون سبك 7٠ مثر مكعب كاز مصرف مى شود إدر عايق صوتى و حرارت مناسبى مى باشد.
گازی مجموع حدود ۱۵ گیگ ژول) يا توجه به كاهش وزن ساختمان» مصرف فولاد
کاهش می یبد
صفحه 22:
پروژه هاي جايگزيني خط تولید محصولات در حال
تولید
بازسازی و یا تکمیل واحدهای ماشینی و نیمه ماشینی در قللب پروژه
«بازسازی و یا تکمیل فرآیند تولید» انجام خواهد شد.
افزلیش قیمت انریی و سیاستهای اضلاح تقاضا در ضتعت نساختمان؛ باعث خواهد شد. که در طول
زمان كوره هاى آجر بزى توجيه اقتصادى خود را برخه خارج شوند؛ اما
با توجد يه لزوم اقدام ضربتى يراى كاهش مصرف انريى. كه يكى از لوازم أن تعطيلى كوره هاى آجر
پزی است. خسارات احتمالى كوره هاى أجريزى بايد جبران شود
از اين رو هدف انتخاب شده براى جايكزينى كوره هاى أجر يزى عبارت است از:
بدفند.وبد تدریج
پشتیبانی فنی, بازار و مللی برای راه اندازی کسب و کار جدید توسط
۰ کوره آجرپزی تا پایان سال ۱۳۹۰ در راستای جبران خسارت
صفحه 23:
پروژه slo جايگزيني خط تولید محصولات در حال
تولید
مصوبات مرتبط با اهداف مذکور عبارتند از
مصویه وزیر صنایع و معادن: معاونت امور صنایع و اقتصادی موظف. است تا
تاریخ ۱۶/۲/۱۳۸۸ برنامه عملیلتی جایگزینی خطوط تولید لامپ التهایی به لامپ
های کم مصرف یا دیود های نورلنی را تدوین نماید. (شماره ۴۳۸۳۵/۶۰ تاریخ
۶/۳۳۸۸
مصوبه وزیر صنایع و معادن: معاونت آمور معادن و صنایع معدنی با همکاری
سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران موظف است تا تاريخ ۱۵/۴/۱۳۸۸
برنامه عملیاتی جایگزینی کوره های آجر پزی (آجر فشاری) را تدوین نماید.
(شماره ۴۳۸۳۵/۶۰ تاریخ 1۶/۲/۱۳۸۸)
صفحه 24:
پروژه هاي محدود سازي فرآیندها و
از آنجا که تولیدکنندگان محصولاتی که هم اکنون در حال تولید هستند بر مبنای مقررات
قبلی اقدام به سرمایه گذاری کرده اند نحوه اجرای استانداردها باید بگونه ای باشد که
فرایندهای موجود فرصت کافی برای بازسازی یا تکمیل داشته باشند تا آسیب پذیری آنها
به خداقل برسد.
ul
برای فرایندها یا خطوط تولیدی که از این پس راه اندازی می شوند سخت گیرائه تر
همچنین خطوط تولید که از این پس احداث می شوند باید منطبق بر استانداردها باشند.
تولید محصولات با رتبه ۴ و پایین تر مجاز نباشد.
واردات محصولات با رتیه > و پایین تر مجاز نباشد.
خطوط تولید با رعایت استاندارد مصرف انرژی احداث شوند.
صفحه 25:
پروژه هاي محدود سازي فرآیندها و
متحصولات: آتن
مصوبات مرتبط با اهداف مذکور عبارتن از
” مصوبه وزير صنايع و معادن: از تاريخ ابلاغ لين مصوبه سازمان های صنایع و
معادن استانها موظفند در هنگام صدور جواز تاسيس استانداردهاى مصرف
در فرآيند توليد را به متقاضى اعلام نموده و وى را ملزم به رعايت اين
استانداردها در طراحی و اجرای قرآیند تولید نمایند. صدور پروانه بهره برداری
منوط به رعایت استانداردهای مذکور می باشد. (شماره ۴۳۸۳۵/۶۰ تاریخ
۴9/۳/۳۸
” مصوبه وزير صنايع و معادن: از تاريخ ابلاغ لین مصوبه طرح های جدید تولیدی
كه استاندارد مصرف انريى براى محصولات آنها اجبارى شده و رتبه انرزى 2 و
پایین تر دارند. دارای اولویت محسوب نمی شوند. (شماره ۴۳۸۳۵/۶۰ تاریخ
۶/۲۳۸۸
صفحه 26:
تامین انرژي
صفحه 27:
موضوع
حاملهای انرئٌی اولیه عبارتند از: نفت» كازء زغالسنگ. اورانیوم. باده گرمای زمین» نور
خورشید. امواج دریا و ...با استفاده از لين حاملها انرئى به صورتهاى مختلف تبدیل شده و
مورد استفاده قرار (ge گیرد.
به جزه نفت گاز و ذغالسنگ؛ سایر حاملها عمدتا برای تولید برق مصرف می شوند و
مصرف ذغالسنگ در ایران محدود به تولید فولاد است.
فراورده های نفتی, گاز و ذغالسنگ به ۲ صورت مورد استفاده قرار می گیرند:
*_ مصارف انرژی
* به عنوان انرژی اولیه برای تولید برق
* به عنوان انریٍی نهایی (برای تبدیل مستقیم به سایر صورتهای انرژی
بدون تبدیل به برق)
برای مصارف غیر انرئٍی - به عنوان مثال استفاده از گاز به عنوان مادهاولیه در
پتروشیمی و تولید فولاد به روش احیاء مستقیم
صفحه 28:
موضوع
یکی از صورتهای انریٍی که کاربردهای متنوع و گسترده ای دارد انریُی الکتریکی
است که سهم مهم و زیادی در تامین انرژی بخش صنعت و معدن دارد.
برق قابل ذخیره سازی نبوده و باید هم زمان با تولیده مصرف شود.
با توجه به این ویژگی. ساختار بازار برق باید بگونه ای طراحی شود تا اهداف ذیل
حاصل گردند:
*یجاد محیط رقابتی, با هدف افزایش بهره وری
*شفاف سازی قیمت هاء با هدف واقعی شدن نرغ برق
"ایجاد شرایط با ثبات, برای سرمایه گذاری
*تامین مطمین برق برای مصرف کنندگان
صفحه 29:
و ص ضعیت - مسائل
در ايران مديريت بازار برق در حوزه تنظيم مقررات بر عهده «هيلت تنظيم بازار برق
أيران» و در حوزة «شركت مديريت شبكة برق ايران» مى باشد.
توليد كنندكان برق هر روز براى توليد برق در ساعات مختلفم در روز آينده در مناقصه
فروش كه توسط شركت مديريت شبكه برق ايران بركزار مى شود شركت كرده و در
صورت برنده شدن قرارداد فروش يك روز قبل از عرضه نهليى مى شود. نيروكاههاى برق
متعلق به شرکتهای برق منطقه ای یا سایر شرکتهای دولتی و خصوصی می باشد.
شركت مديريت شبكه برق» برق را با برگزاری مناقصه از ولید کنندگان می خرد و از
طریق شبکه اتقال به شرکتهای برق منطقه ای یا شرکتهای توزیع برق با قیمت تمام شده
(قیمت خرید به اضافه هزینه انتقال ) با قیمتهای ثلبت می فروشد. در لین حللت متوسط
مبلغ پرداختی در کل کشو به ازاء تمام نيروكاهها محاسبه شده و لين نرخ در كل كشور
ثلبت می باشد. مصرف کنندگان عمده که به سطوح ولتاژ بیش از۲۰ کیلو ولت متصل
هستند برق را از شرکتهای برق منطقه ای و سایر مصرف کنندگان (خانگی» تجاری؛
كاركاهها و ..إيرق را از شرکتهای توزیع می خرند.
شبکه انتقال متعلق به شرکتهای برق منطقه ای است که در اجاره شرکت مدیریت
شبکه برق ایران می باشد.
۶ شرکت برق منطقه ای در کشور وجود دارد که ملک برخی از نیروگاهها و شبکه
انتقال بوده و فروش برق به مصرف کنندگان عمده را به عهده دارند.
درشکل زیر ساختار بزار برق ایران نمایش داده شده است.
صفحه 30:
Spas
Pit ay
شرکت مدبربت شبکه برق ايران
(مدیریت بازار ووژ و بورس یرق
ایریت فراداایدرجاه رزیت بر
esta
sansa settle
98 at
كردش اراثه خدمات برق و وجوه ait ae
2
هشن در خويد و فروش برق در سال 1868
صفحه 31:
و ص ضعیت - مسائل
مسايل تامين برق عبارتند ازة
*عدم سرمايه كذارى كافى براى توليد برق
*هزينه بالاى توليد برق؛ هرجند توليدكنندكان برق با مناقصه برق خود را می
فروشند اما به اين دلیل که تولید برق کمتر از تقاضا است. رقابت موثری برای
فروش بين تولید کنندگان وجود ندارد.
*بازدهى بايين در توليد برق (ميانكين (OV pt
"اتلاف زياد در انتقال (5//) و توزيع (ع١/)
*قطع برق؛ كه باعث توقفه توليد و يا خسارت به ت
"کیفیت پایین برق (تغیبرات ولتاژ و فرکانس)
"تحمیل هزینه خط انتقال و پست به مصرف کنندگان بزرگ بدون کاهش
هزینه دیماند و مصرف انرژی
*توزيع نامناسب مصرف برق در طول زمان - بالا بودن اوج مصرف برق باعث
افزایش هزینه تولید در ساعات اوج می شود.
Ye ait
*تمرکز بالا در تولید برق- به دلیل صرفه مقیاس برای تولید برق به تدريج
نیروگاههای بزرگ و شبکه های انتقال شکل گرفتند اما با ارتقاء فناوری تولید برق
در مقیاس های کوچک نیز اقتصادی شدند و حتی در مواردی ( مانند تولید ترکیبی
برق و گرما) بازدهی پیشتری دارند.
می شود.
صفحه 32:
اهداف
اهداف اتتخاب شده برای رفع برخی از مسایل برق عبارتند از
* اصلاح قیمت انرژی
* گسترش مولدهای برق مقیاس کوچک
صفحه 33:
اصلاح قیمت انرژي
برای اصلاح قیمت برق باید ساختار قیمت گذاری و سطوح قیمت ها اصلاح شوند.
"از دیدگاه مصرف کننده. قیمت برق شامل قیمت انرژی مصرفی (اکتیوه راکتیو در ساعات
مختلف)» هزینه وسایل اندازه گیری .قیمت دیملند. هزینه خط انتقال. هزینه پست. هزینه
های عمومی انشعاب و کیفیت برق می باشد.
"از دیدگاه عرضه آنرژی» هزینه ها به دو بخش تقسم می شود: توليده اتتقال و توزيع
با توجه به تنوع اجزاء قیمت باید قیمت برق در شرلیط مشخص (مثلا تحویل با سطح ولناژ ۶۲
كيلو ولت) تعيين شده و برای موارد مختلف تعسیل های لازم در قیمت انریی انجام شود. به عنوان
مثال اگر هزینه خط انتقال و پست به عهده مصرف کننده باشد بایدقیمت انرژی مصرف کاهش یابد.
در صورت قطع برق یا کاهش کیفیت » به مصرف کننده جریمه پرداخت شود و ...
صفحه 34:
گسترش مولدهاي برق مقیاس کوچک
ابتدا مولدهاى كوجك در محل مصرف احداث و بهرهبداری می شد.
اما
با یک تقیر رویکرد به دیل صرفه مقیاس د تولیدبرق به تدریجنیروگاههای
بزرگ و شبکه های سراسری انقال شکل گرفتند.
فوبارة
با ارتقاء فناورى توليد برق در مقیاس های کوچک اقتصادی شدند و با توجه به
بازدهی بیشتر مورد توجه قرار گرفتند. بهترین رویکرد در حال حاضرء حفظ و
كسترش شبكه انتقال سراسری و توليد توزيع شده برق با مولدهای مقیاس کوچک
می باشد.
صفحه 35:
گسترش مولدهاي برق مقیاس کوچک
روش های پربازده برای تولید برق عبارتند از :
۰ بازیافت گیما از تولید برق (تا ظرفیت ۱۰۰۰۰ مگا وات) - بازدهی تولید
برق در لین روش بیش از 1۸۰ می باشد. در تبديل انريى شيميليى به آنرژی
مکانیکی برای تبدیل آن به اثرٍی الکتریکی» گرما تولید می شود. معمولا این
گرمابه عنوان تلفات تبدیل در نظر گرفته می شود اما اگر تولید انرژی الکتریکی
در مکلنی انجام شود كه بتوان از كرما توليد شده نيز استفاده كرد ديكر لين كرما
اتلاف محسوب نمى شود. لين موضوع نكته اساسى بازذهى بالا در توليد تركيبى
برق و كرما مى باشد.
* توليد برق از توربينهاى انبساطى (تا ظرفيت 18٠١ مككا وات) - دراين
روشء بدون نیاز به سوخت از انرٍی حاصل از تقلیل فشار گاز: برق تولید می
شود
توليد برق از بازيافت كيما (تا ظرفيت ٠٠٠١ مكا وات)- در اين روش از
كرما مازاد (بالاى 8٠» درجه سانتيكراد) كه از فرآيند توليد حاصل مى 0998 برق
توليد مى شود.
صفحه 36:
اه برداری»
الت اجراى برقامه
كسترش مولدهاي برق مقياس كوجى
توليد به شكل
متداول
oe ; يفقت
توليد حمزمان a
برق و كرما
(مرتومرفت و برگشتی de AP
oes
سوعت تر وكاة
صن 3s. همه
6 as
سیاست تامین برق در کشور
١.توليد تركيبى برق و گرم توربین های ابساطی
تکمیل سیکل دوم
ا قل
صفحه 37:
گسترش مولدهاي برق مقیاس کوچک
اهداف تولید توزیع شده برق عبارتند از
۰ احداث ۱۰۰ مکاوات ظرفیت تولید برق با مولدهای مقیاس کوچک
تا پایان ۱۳۸۸
۰ احداث ۱۰۰۰۰ مگاوات ظرفیت تولید برق با مولدهای مقیاس
کوچک تا پایان سال ۱۳۹۲
لازمبه ذکر است تا کنون کمتر از ۲۰ مكاوات ظرفيت توليد برق ببا مولد تركيبى برق و
كرما و توربينهاى انبساطى در كشور اخداث شده است.
واحدهاى صنعتى انريى بر كه از افزليش قيمت انريى آسيب يذير هستند در اولويت قرار
دارند.
صفحه 38:
گسترش مولدهاي برق مقیاس کوچک
آثار توليد توزيع شدهبرق با مولدهای مقیاس کوچک عبارتند از
۱. کاهش تلفات انتقال و توزیع
۲ افزلیش توان پدافند غیر عامل (با استفاده از بمب های مغناطیسی و گرافیتی می
توان به سرعت نیروگاهها را از کر انداخت ویا با استفاده از بمب های عنکبوتی
که از جنس تنگستن هستند در خطوط انتقال اتصال کوتاه بوجود آورد)
۲ تامین مطمئن برق برای تولید کننده
۴ افزایش بازدهی تولید در صورت استفاده از مولدهای پر بازده
کاهش تقاضا یا افزليش عرضه که باعت افزلیش رقلبت و کاهش
هزینه تولید برق می شود.
A تغییر توجیه اقتصادی طرح های انتقال انرژی (برق» گازه فراورده
هاى نفتى) به نفع شبكه كاز
صفحه 39:
گسترش مولدهاي برق مقیاس کوچک
فعالیتهای اصلی برای دستیابی به اهداف فوق عبارتند از
۱ایجاد آگاهی برای تصمیم گیران واحدهای صنعتی و معدنی
* آشنا کردن مدیران واحدهای صنعتی و معدنی با مولد هاى برق مقياس کوچک
*_شناسایی و رتبه بندی مشاوران, پیمانکاران و ناظران برای آسان شدن انت
برای مدیران واحدهای صنعتی
cya منابع مالی اجرای پروژه ها
* اختصاص سهميه اعتبارى
*_ترویج و پشتیبانی از سرمایه گذاری در پروژه های نصب و راه اندازى مولدهاى
برق
*تسهیل مراحل اداری (برای دریافت
مالیات و
*حمایت از ساخت تجهیزات تولید برق در داخل کشور.
جواز احداته معافیت
ت بانكى» دري
سرمایه گذاری یرای احداث مولد برق توسط مللک واحد تولیدی یا با مشارکت یک
سرمایه گذار دیگر قابل انجام است
صفحه 40:
گسترش مولدهاي برق مقیاس کوچک
انگیزه عوامل
عوامل اصلی مشارکت کننده در اجرای این پروژهعبارند زء وزارت صنایع و معادن. نم بنکیء
وزارت نیروه واحدهای صنعتی, سرمايه كذاران
انگیزه های واحدهای صنعتی و یا سرمایه گذار ان برای اجرای این پروژه ها عبارتند از:
١.كاهش هزينه هاى برق
۲تامین مطمئن انرژی
۳.عقد قرارداد خرید تضمینی برق تولیدی از سوی وزارت نیرو
۴پیشپرداخت خرید برق میزان 1/۲۵ برآورد ارزش کل تولید سالیانهی مولد به نرخپایهی
قرارداد تبدیل انرژی
شدریافت مبهلتاوت قیمت سوخت (اگر قیمت سوخت تحویلی به مود بیش از قیمت
سوخت نیروگاهی باشد.)
عدامكان ترانزیت برق به مصرفکننده(هاکی مورد نظر خود
۷دریافت حق انشعاب خریداری شده به قیمت روز با توجه به اينكه با احدات مولد.دیماند
کمتری مورد نیاز است.)
۸خرید برق بیش از دیماندبدون افزایش قیمت در مواقعی که مولد برق واحد تولیدی قادر
به تولید نباشد.
٩استفاده از معافیت مالیاتی (موضوع ماده ۱۳۸ قانون مالیات های مستقیم)
۰اختصاص سهمیه اعتباری برای احداث مولد
صفحه 41:
گسترش مولدهاي برق مقیاس کوچک
an دولت اتكلستان براى در راستلى افزايش بازدهى و كاهش كرين افزودن ٠١٠٠١ مک وت یگرب
و كرما تا سال 5٠١ مبلادى ست؛ بدين ترتيب» سههم توليد تركيبى برق و كرما در الكلستان به 1۵ ازليش مى ماد
صفحه 42:
گسترش مولدهاي برق مقیاس کوچک
۲ مصوبه وزیر صنایع و معادن: بانک صنعت و معدن موظف است در سال ۱۳۸۸
تسهيلات بانكى به مبلغ ۸۰۰ ميليارد ريال از محل منلبع طرح آمليش صنعتى و
معدنى با هماهنكى ستاد تحول صنايع و معادن براى ايجاد مولدهاى برق ير
بازده (توليد تركيبى برق و كرماء بازيافت كرما براى توليد برق» توربين انیساطی)
در واحدهاى صنعتى و معدنى و يا شهركهاى صنعتى اختصاص دهد.
بيش نويس بيشنهادى جهت تصويب دولت: بانك مركزى جمهورى اسلامى
ايران موظف است از سال ۱۳۸۸ تا بايان سال 1747 براى هر سال تسهيلات
بانكى به مبلغ ٠٠٠٠٠١ ميليارد ريال با هماهنكى وزارت صنايع و معادن و ثيرو
براى ايجاد مولدهای برق پر بازده (توليد تركيبى برق و كرماء بازيافت گرما برای
توليد برق؛ توربينهاى انبساطى) اختصاص دهد.
مصوبه وزير صنايع و معادن: سازمان كسترش و نوسازى صنايع ايران موظف
است امکان ساخت داخل مولد تركيبى برق و كرما با ظرفيت هلى مناسب (جهت
استفاده در واحدهاى صنعتى. مجتمع های مسکونی و غیره) تا ظرفیت ۴ مكا
وات تا پیان سال ۱۳۸۸ فراهم نموده وبه تحوی توسه دهد تايا تدريج تا بايان
سال ۱۳۸۹ ظرفیت ۲۰۰۰ مکا ات برق با مولد های ترکیبی برق و گرماقابل
ایجاد باشد.۲
صفحه 43:
تقاضا
صفحه 44:
اصلاح الگوهای مصرف بدون برنامه ریزی برای تغییر رفتار مصرف کنندگان به عنوان
اصلی ترین بخش زنجیره مصرف بی نتیجه خواهد بود.
تغییر ذايقه و تغییر رفتار مصرف کنندگان (تقاض) می تواند منجر
به تغیبر و اصلاح فرآیندهای تولید و واردات شود.
صفحه 45:
ln oe
a
الت اجراى برقامه
2-2
وضعيت - مسائل
انفجار اطلاعات در سالهاى اخير: مصرف کنندگان را عموما چنان دچار سردركمى كرده
تبليغات اغواكننده قرار مى كيرند.
آشت كه بیقن از یفن تحت تا
ال تقاباآو ره برفاری از متحضو لت نها اعبارت از
* نداشتن اطلاعات AB
"یهام در شاخص های ارزیابی محصول
هام در تطبیق شاخص ها (شناخت محصول مناسب)
*_نداشتن مهارت انتخاب
* عدم اطلاع از فواید و زیان های قابل حصول
* قرر گرفتن تحت تاثیر تبلغاتاغواکنده (ترجیحبرند بر كيفيت و كارايى)
* در نظر كرقتن كزينه هاى محدود و عدم توجه به ساير كزينه ها براى رفع يك
نیاز (عدم خلاقیت در انتخاب محصولات)
* نداشتن اطلاع و یا مهارت کافی برای بهره بداری مطلوب از كالاها
صفحه 46:
اهداف
اهداف انتخاب شده برای بهبود تقاضا عبارتند از:
* تبلیغات روشنگر و غیر انتفاعی
* درگاه محصولات
خوب چیست؟ | خوب کدام است؟
صفحه 47:
پروژه هاي تبلیغات
جا تهزة "كتوق اذهك برنانه تبليظتى جامخ و مستعر م قوان عضوف كتندكان راجه تيور
الگوی مصرف ترغیب کرد.
این برنامه عبارتست
اقناع مردم به غلط بودن الكوى فعلى
اقناع مردم به لزوم تغییر الگوی فعلی
ارایه الگوهای جایگزین
ایجاد مقبولیت در الگوهای جدید
اقناع مردم به پذیرش الگوهای جدید
برای اجرای اين برنامه تبلیغاتی از انواع رسانه ها باید استفاده نمود:
تلویزیون
رادیو
مطبوعات
زسانة عاق متحيطل
رسانه های دیگر: عبارات و پیام هایی نیز برای فضاهای ویژه ای نظیر حاشیه
قبوض آب و برق طراحی می شوند.
صفحه 48:
پروژه درگاه محصولات
درگاه محصولات تمامی اطلاعات مربوط به یک محصول (مشخصات فنی و عمومی
حول از قبیل قيستتاوزن واعودة :و مواد تسكيل يعدده زتيه انرؤي وات )برا . يكيارجه
سازى نموده و در يك محيط كاربر يسند و تعاملى در اختيار مصرف كنندكان قرار مى دهد.
قابليت هاى اين دركاه عبارتند از:
* طبقه بندی محصولات و مشخصه های آنها با امکان جستجو و
مقایسه بین محصولات مشابه
* امکان انجام برخی از محاسبات برای ارزیابی محصول (یک
محصول؛ مجموعه ای از محصولات)
به عنوان منال مصرف کننده می تولند کلید یخچال های موجود در بازار را از لحاظ مصرف برق مقايسه
كند. از سوى دیگر با استفاده از قابلیت محاسبه. قیمت خرید (هزینه سرمایه گناری) ربا هزینه مصرف
برق (يخشى از هزينه بهره بردارى) مقايسه كرده و انتخاب آگاهانه ای داشته باشد.
صفحه 49:
پروژه درگاه محصولات
تفاوت های این درگاه با وبگاههای فروش اینترنتی عبارتند از؛
*_در ویگاههای فروش ایترتی, محصولات با رویکرد تبلیغی معرفی شده و گاهی
فروشنده در پی فروش محصولاتی خاص است اما در درگاه محصولات تعامی
اطلاعات موجود در مورد یک محصول با امکانانتخاب مطلوب در اختيار مصرف
کننده قرار می گیرد.
* در ویگاههای فروش ایترنتی,امکان خرید و تعهد تحویل كالا فراهم مى شود. در
حالی که درگاه محصولات وارد این حوزه ها نمی شود.
صفحه 50:
وژه درگاه محصولات
آثار ایجاد درگاه محصولات عبارتند ز:
افزایش آگاهی از شاخص های مهم در انتخاب هر کالا
اطلاع دقیق و صحیح از ویژگی های هر محصول
جبران ضعفه در مهارت انتخاب - فرآیند انتخاب با توجه به طبقه بندی ها و
| عد امکاناتی نظیر جستجو و مقایسه تسهیل مى گردد
* كاهش اثر تبلیغات کاذب و جنجالی
فزايش كيفيت - در بى امكان مقايسه؛ تقاضا برای کیفیت واقعی در مصرف
كتندكان افزايش مى يابد و موجب ارتقاى كيفيت توليد و واردات مى شود.
* به دليل ايجاد انكيزه براى ارليه اطلاعات دقيق و يهنكام در بنكاههاء اطلاعات
ارزشمندى در اختيار سازمان هاى مختلفه (از قبیل گمرک برای ارزش گذاری»
دارليى براى ماليات» وزارت بازرگلنی, سازمان حمليت از حقوق مصرف كتندكان و
غیره) قرار خواهد داد.
صفحه 51:
پروژه درگاه محصولات
فعاليتهاى اصلى براى دستيابى به اين هدف عبارتند
طراحى قابلیت ها و ساختار درگاه
طراحی ترم افزار
طراحی ساختار طبقه یندی محصولات
برقراری ارتباط با پایگاههای اطلاعاتی موجود
مصوبات مرتبط
۲ مصوبه وزیر صنايع و معادن: ستاد تحول صنایع و معادن موظف است با همکاری
موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تا تاریخ ۱/۵/۱۳۸۸ درگاه محصولات
در راستای تجمیع اطلاعات مرتبط با یک محصول و تسهیل انتخاب برای مصرف
کنندگان را راه اندازی نماید.
صفحه 52:
پروژه درگاه محصولات
Fridge-freezers: Compare features & prices سمهت
> مت تس رتخا oop
Se ee سست
اس مسد السام ce
Ea رم سس
El maytag ١ مه ۳ ped ۳ منت میت
Be aie 525 =
صم (El سام مداع +2700 Ese Layour and frost free
ne 3 2-2 معا واه ate رو و
El Home King El smeg © چم ور ‘REVIEWS
eee” 8 =
ال م =
Sie ۳ يه
401 frdge-freerars found view: 10/23) 50 per page
صفحه 53:
زره بدری
١ لات مديريت
اه وسادن
قارف انزی اب
oe ely
و ات اجرایبنمه
پروژه درگاه محصولات
۳ Fridge-freezers: Compare features & prices
ce anateand—_ Eneray abe
ating”
Fidgeteesernpe A
101 frtdgetroezers found views 2025/50 perpage
compare features 8 ries ©
صفحه 54:
<= Fridge-freezers: Compare features & prices
ghee Side-by-side comparison cmp
مس سس Aone © Deploying oof 4 Pride
سس Rows
eur 5 ۳ :
000 in 5 1
or
Price GBP 539.35 GBP 239.99 (GBP 1,150.00 ايع و معادن
و ene fs انرزی اب
اس ومين
ص .ات
| ات رای رنه ١
دمصي |
© 95 0 مع ع
صفحه 55:
بهره برداري
صفحه 56:
موضوع
برای بهبود الگوی مصرف در بهره برداری از محصولات (نهلئی» میانی) سه اقدام می توان
انجام داد :
" بهره برداری بهتر از محصول موجودء
جایگزینی.
محصولات نیایی
yoo pane
خطوط توليد
تعمیر و بازسازی,
بچیود ره بداری
پروژه هایتبلغات و
درگاه محصولات.
بازسازى و تكميل
فرأيند توليد
تعمير و بازسازى
le olan تبليفات و
دركاه محصولات
بازسازی و تکمل
فرأيند توليد
جايكزيتى
يخجال و فريزها و
وسابل تقليه
أجره لامب رشته ای
صفحه 57:
پروژه جايگزيني ناوگان فرسوده
طرح نوسازی و از رده خارج کردن ناوگان فرسوده از سال ۱۳۸۵ توسط ستاد
تبصره ۱۳ آغاز شده است.
تا كنون 870 هزار خودرو و 7٠١ كاميون از رده خارج شده است.
صفحه 58:
سامانه اطلاعات مدیریت
صفحه 59:
موضوع
هنگامی که از دیدگاه زنجیره عرضه به بخش صنعت و معدن کشور نگاه می کنیم؛ علاوه بر
اجزاء. رولبط میان آن ها نیز حلیز اهمیت می گردد. در یک زنجیره عرضه ۳ جریان (رابطه)
متفاوت وجود دارد:
جریان محصولات
* جریان اطلاعات
* جریان مالی
مدیریت جریان اطلاعات یک زنجیره ی عرضه به تولید. ساماندهی» توزیع و کنترل
اطلاعات تمامی اجزاء زنجیره اعم از فناوری, دارایی هاء نیروی انسانی, دا
سایر موارد نظر دارد.
» سخت افزار و
صفحه 60:
وضعیت- مسائل
يوخ رصب ليل a id yA A SSM
"عدم وجود اطلاعات دقیق در بسیاری از موارد
"يه روز نبودن دادههای موجود
*قابل اطمینان نبودن دادههای موجود
*طولانی بودن زمان استخیاج اطلاعات و آمار (در بعضی موارد تا
یکسال بعد)
صفحه 61:
اهداف
اهداف انتخاب شده برای رفع مسائل اطلاعاتی:
eels ote
ae "شماره گذاری موجودیت ها (ایران کد و...)
ات *یکیارچه سازی پایگاههای اطلاعاتی
صفحه 62:
پروژه یکپارچه سازی پایگاه های اطلاعاتی موجود
هم اکنون اطلاعات فراوانی در کشور به صورت پراکنده در وزارت خانه ها و
سازمان های مختلف (وزارت نفت وزارت نیروء وزارت کار و امور اجتماعی»
وزارت رفاه و تأمین اجتماعی» سازمان امور مالیاتی و ..) در مورد بخش
صنعت و معدن موجود می باشد.
این اطلاعات در حال حاضر با طی مراحل اداری طولانی و با
صرف زمان قابل توجهی قابل دسترسی می باشد.
صفحه 63:
پروژه یکپارچه سازی پایگاه های اطلاعاتی موجود
دسترسی به اطلاعات به هنگام و صحیح از دو جهت ضروری می باشد:
١ تشخیص صحیح مسایل موجود
۲ بررسی و کنترل میزان پیشرفت فعالیت ها و تحقق سیاست ها و اهداف تعیین
شده
با دسترسی به اطلاعات یکپارچه امکان تحلیل های ارزشمندی از وضعیت بخش صنعت و
معدن فراهم خواهد شد. از اطلاعات موجود به دو صورت می توان استفاده کرد:
* به عنوان متفییر اصلی: مثلا سهم مصارف بخش های مختلفد از مصارف انرژی و
تغییرات ُن با اجرای طرح های بهره وری انریٍی» میزان اشتفال در هر رشته
هی وه
* به عنوان متفییر جانشین برای برآورد سایر متغییر ها: مثلا میزان مصرف انرژی»
به عنوان شاخصی برای میزان تولید
صفحه 64:
پروژه یکپارچه سازی پایگاه های اطلاعاتی موجود
به منظوراجرایبرامه ی فوق مراحل زیر در نظرگرفته شده است:
١ دریافت جداول پایه پایگاه های اطلاعاتی دستگاه های اجرایی
؟ برای برقراری ارتباط بین فیلدهای پایگاههای دریافت شده مرتبط با یک واحد
صنعتی یا معدنی
۲ تعریف پروتکل های دسترسی و بهره برداری از اطلاعات و برقراری ارتباط میان
پایگاه های اطلاعاتی
۴ پیاده سازی نرم افزارهای گزارش ساز
هد طراحی فرایندهای کاری برای به هنگام ماندن داده ها
برای اجرای پروه پایگاه اطلاعات صنایع و معادن همکاری سایر دستگاهها الزامی است و
بهتر است الزام همکاری در قالب مصوبات دولت به دستگاهها ابلاغ گردد.
صفحه 65:
پروژه یکپارچه سازی پایگاه های اطلاعاتی موجود
مصوبه وزیر صنایع و معادن: ستاد تحول صنایع و معادن موظف است تا تاريخ
۸۸ ارتباط بین پایگاه های اطلاعاتی دستگاه های اجرایی که حاوی
اطلاعات موجود که مرتبط یا بخش صنعت و معدن می باشند را برقرار نمود و
امكان دريافت انواع كزارشهاى آمارى به هنكام (به صورت عددی و گرافیکی) را
فراهم سازد. معاونت هاء سازماتها (استانى و مركز) و شركت هاى تابعه وزارت
صنايع و معادن موظف به همكارى مى باشند.
صفحه 66:
66
مصارف انرژی آب وزارت صنایع و معادن
صفحه 67:
مصارف انرزی و اب وزارت صناییع
ومعادن
مصوبه وزیر صنایع و معادن: معاونت توسعه منابع انسانی و پشتیبانی موظف است
تا تاریخ ۱/۳/۱۳۸۸ برنامه عملیاتی بهینه سازی مصرف انرژی و آب در
ساختمانهای وزارت صنایع و معادن و سازمانهای تابعه استانی و مرکز را تدوین
نمید.
صفحه 68:
زير ساخت اجرای برنامه