صفحه 1:
۳
صفحه 2:
,555
تس
0
تيل
برنامه ريزى راهبردى در كتابخانه هاى عمومى
1191١ بهار
صفحه 3:
صفحه 4:
Strategic Planning Model
ل
سر رایس( اس( یی
صفحه 5:
علت به وجودآمدن کتابخانه
سیب به وجود آمدن کتابخانهو با تغیبرات کتابخانه
با پاسخ به شش سوال ذیل می توانید علت وجودی کتابخانه را تدوین نمائید
سوال اول: موضوع فعالیت کتابغانه شما چیست ؟
سوال دوم: ارکان کتابخانه شما چیست؟
سوال سوم: سیر تکوین کتابخانه شما چیست؟
| سوال چهارم: موقعیت کتابخانه شما برای ادامه حیات چیست؟
دس سا ئس
| سوال ينجم: عامل تغيير در وضعيت موجود كتابخانه شما جيست؟
سوال ششم: دليل تغيير در وضعيت موجود كتابخانه شما جيست؟
صفحه 6:
موضوع فعالیت کتابخانه
مدیریت مطالعه مفید
صفحه 7:
ار کان کتابخانه
شمنابع مطالعه
اعضاء و مراجعان
ساختمان کتابخانه
۰
٠
نيروى انسانى
تجهيزات
©فناورى هاى اطلاعات و ارتباطات
صفحه 8:
سیر تکوین کتابخانه
تاریخجها فراز و نشيب ها/ نقاط عطف ِ-
صفحه 9:
موقعیت برای ادامه حيات مؤثر
در پاسخ به اين سوال تهدیدهای پیش روی کتابخانه و
دیدگاه خود را در رابطه با ادامه حبات کتابخانه بنو یسید
صفحه 10:
صفحه 11:
دلیل تغییر
٩ فناوری های نو
© رقبای مطالعه
© ==
جایگزینی حافظه محوری
تغییر رویکرد | 7 از خدمات کتابداری واطلاع رسانی به مطالعه
از بی اثری به نافع کردن مطالعه
از مطالعه به مطالعه مفید
7 ازاستفاده حداقلی به حداکثری توان (زمان, فناوری
ها و ابزارها )
صفحه 12:
تشکیل و پدید آمدن هر سازمان مبتنی بر اصولی غیرقابل تفییر است که اين اصول
اش دی ون ما ES باتوی ات
ارزش ها اصول حاکم غیرقابل تغییر بر ایجاد و یا تفیبرات کتابخانه هستند
ارزش هاء همان باورها و مقاهیمی هستند که به دلیل برخورداری از جایگاه و اعتبار
ويدف قابل معاملة و مصالحه برستنر.
ارزشهای سازمانی, به آن دسته از رزشهایی اشاره دارند که هدایتگررفتار.کردار و
اندیشه کارکنان و مدیران سازمان بوده و بر آنها تأثیر می گذارند.
گارزش های سازمانی مبنای تصمیم گیری بوده و راهنمای قضاوت امور هستند.
ارزشهای سازمانی» زیربنای فرهنگ سازمانی بوده و متمایزکننده یک سازمان از
سیستمی ارزفی هسعند كه سرلوحه کار اعضای سازمان قران
صفحه 13:
اصول پایدار و ريشه ای حاکم بر ایجاد سازمان» برنامه و اقدامات
برگرفته از مکتب اسلام
© ريشه داشتن در جهانبینی
© برگرفته از اخلاق حرفهای
_بدون زمان بودن (غیر وابسته به زمان بودن)
آرزشهای اساسی دو دسته اند: عام و خاص
موارد عام. در بین کلیه سازمان های کشور مصداق دارد و بر برنامه ریزی
راهبردی نهاد نیز حاکم است و ارزشهای اساسی خاص, ویژه کتابخانه های
عمومی کشور است.
صفحه 14:
روش دستیابی و تدوین ارزش های کتابخانه
بررسی جهانبینی. آیات و روایات. سیره نبوی. عدل و معاد
*** بیانات مقام معظم رهبری (مدظله) و امام راحل (ره)
* قوائین جمهوری اسلامی ایران
* رهنمودهای دبیر کل محترم نهاد
* قانون تأسیس نهاد و سند چشمانداز و سند نهضت مطالعه مفید
* منشور اخلاقی و حرفه ای کتابداران
تبعیت از ارزش های اساسی نهاد
صفحه 15:
منال / ارزش های عام
۹
عدالت محوری, اعتلای فرهنگ اسلامی انقلابی در راستای تقویت نظام جمهوری اسلامی ایران و اصل
مترقی ولایت مطلقه فقیه؛
صیانت از فرهنگ و معارف اسلامی و تقویت فضایل اخلاقی و ایمانی بر پایه کتب اسلام؛
مقابله با تهاجمات فرهنگی علیه اسلام و انقلاب؛
آثربخش بودن در حوزههای فرهنگی, اجتماعی. اقتصادی. سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران؛
قانونمند:
مسئولیت پذیری؛
مشتری مداری؛
رازداری حرفه ای؛
تعهد و نظم و انضباط سازمانی؛
رعایت انصاف در رفتار با کارکنان و مراجعه کنندگان؛
آسایش و امنیت خاطر جامعه هدف و پاسخگویی به خواست آنها:
رضایتمندی, خدمت رسانی و تکریم ارباب رجوع؛
7 حفظ کرامت انسانی؛
.غمل به قانون اساسی چ.۱
و
rea i el SS. SUR SR
صفحه 16:
منال / ارزش های خاص
© دانش مداری:
* رعایت بی طرفی حرفهای به همه مجموعه؛
دسترسی عادلانه همه اقشار جامعه به اطلاعات؛
© استقامت در برابر موانع و مشکلات و تلاش برای بهبود گردآوری و تنظیم مولد و ارائه خدمات؛
© تسلط نسبى بر زبانهای زنده دنیا توسط کتابداران؛
@ توانایی و مهارت در به کارگیری ایزارهای فناورانه و استفاده از آنها در خدمات اطلاعرسانی؛
# خدمت برای تحقق هدفهای متعللی کتابداری و پرهیز از حرفهگرایی غیر منطقی و توجه به اندیشه و
خدمت حرفهای:
حرکت به سمت تحقق جامعه دانشمحور در لیران با رائه خدمات اطلاعاتی به شهروندان؛
© حمايت از حق مولف و دارایی های فکری
مشاور امین بودن
۰
صفحه 17:
رز مور بودن لإعنددوة
رسالت عبارت است از نقشی که یک مجموعه در جامعه بر عهده گرفته تا با
ایفای آن. خدمات مورد نظر را ارائه دهد و نیازهای جامعه را برآورده سازد.
صفحه 18:
علت و فلسفه وجودی سازمان و مقصود از تداوم آن را رسالت می نامند.
رسالت نشان دهنده طیف فعالیت سازمان است.
روش دستیابی: قابل جستجو در هدف بانی و ایجادکننده کتابخانه. تبعیت از
رسالت نهاد. تعیین رسالت خاص متناسب با شرایط محیطی
در جوهره رسالت» عنصر زمان وجود ندارد چرا که رسالت در حالت
ایستایی است. ولی رسالت یک پدیده (اعم از سازمان و یا غیر سازمان) پس
از ایجاد. میتواند سیر تکوین خود را طی کند.
صفحه 19:
مدیریت مطالعه مفید با ارائه خدمات کتابداری و اطلاع رسانی به مخاطبان برای دانش پایگی و بصیرت جامعه
اصلی
2
4
v
v
2
7
v
v
v
v
مدیریت توان یاد گیری مادامالعمر جامعه؛
سازماندهی, حفظ و نگهداری میراث مکتوب؛
دسترس پذیر ساختن اطلاعات؛
کمک به فرایندهای خودآموزی:
پشتیبانی از پژوهشگران آزاد؛
ایجاد دسترسی کامل به منابع اطلاعاتی برای همگان و مطابق با نیازها و موقعیتهای آنها:
پر کردن اوقات فراغت افراد جامعه به نحوی که باعث بهسازی رفتارهای فردی و اجتماعی آنان
شود؛
کمک به شناخت و درک هنر؛
کمک به فرایند خود آموزی. سواد آموزی و کسب سواد اطلاعاتی؛
a
صفحه 20:
تعاریف مختلف آرمان
آینده ای واقع گرایانه. محقق الوقوع و جذاب
تبیین سرنوشت آینده بهتر و موفقیت آمیز نسبت به حال
ايده اى. مولد انرزى كه با به کارگیری مهارتهاء استعدادها و منابع و محقق کردن آن جهش
آغاز می شود.
انتخابی در محیط خارجی که باید انرفی ها در آن سمت جهت داده شود.
مدل ذهنی از وضعیت آینده
نمایش دنیای تخیلی که پیشاپیش نمی توان آن را مشاهده و یا اثبات کرد.
چیزی کاملاً جدید و نه نوعی از فعالیت های جاری و نه کپی از رفتارهای سازمان های دیگر
نوعی خاص از تصور که بر مبنای اطلاعات و دانش بنا نهاده می شود.
صفحه 21:
آرمان: خواسته قلبی ما
ينده جذاب . نو و دانش پایه است که دامنه آن می تواند
واقع گرایی تا خیال پردازی باشد.
«آروزها و خواستههای قلبی کار کنان سازمان. در بلندترین بازه زمانی ممکن.
بدون در نظر گرفتن محدودیتها»
آرمان. تصور ذهنی از آ
ویژگی های آرمان
مبین ایده آلی است که می خواهیم به آن برسیم؛
نو جذاب و آیندهنگر باشد؛ انرژی بخش و شورآفرین باشد؛
زمان تحقق آن دور باشد؛
۶ تعهد زا باشد؛
دارای متنی کوتاه و پیامدی مثبت باشد؛
* نمایان گر فلسفه و روح کلی باشده عمیق و ماندگار لست.
صفحه 22:
آرمان جمع بندی خواسته های (آروزهای) فردی و قلبی آحاد اعضای سازمان
** آرمان در قالب یک عبارت بیان شود
*# آرمان جاذبه قلبی داشته باشد
در آرمان دست یافتن مهم نیست.
مئابة. تدوین آرمان: ذی نقعلن: ارزشهای اساسی رسالت
روش دستیابی و تدوین آرمان: اخذ آرزوهای آحاد اعضای سازمان و استخراج
وجوه مشترک آن
صفحه 23:
ما آرزو می کنیم که سازمان
... مان اینگوته باشد
صفحه 24:
مثال برای آرمان
به امید آنکه تمام مخاطبان ما در هر قشر و سنی از خدمات
کتابخانه های عمومی بهترین بهره را بگیرند و کتابخانه های
عمومی بتوانند پاسخگوی تمامی نیازهای اطلاعاتی آنان در
.کمترین زمان و به بهترین وجه باشند
صفحه 25:
* دانشگاه سانفرانسیسکو: ما به عنوان اولین دانشگاه بین المللی با چشماندازی
جهانی به آموزش افرادی میپردازيم که میتوانند دنیایی آنسانیتر و عادلانهتر را به
وجود آورند.
* 0۳81-18: ما کار ميکنيم که به بشرینگ مککنيم
مایکروسافت: یک کامپیوتر روی هر میز و در هر خانه.
صفحه 26:
مقصد سازمان» تعیین کننده جهت سازمان و غایت آنجه را که سازمان در
بستر زمان به آن دست یابد. اهداف سازمان گویند.
** قابلیت دستیابی (امکان پذیری): در عين اینکه قبل حصول هستند. دستیابی به آنها به آسانی میسر نباشد؛
قابلیت اندازه گیری؛
** زمان مداری (کوتاه مدت میان مدت. بلند مدت)/ زمان تحقق آن صریح و رو
اهداف کوتاه مدت : هر هدف که بر اساس امکانات پیش بینی شده و موجود ظرف مدت یک سال فایل حصول باشد
اهداف میان مدت : مجموعه هر سه تا پنج هدف کوتاه مدت یک ساله
باشد؛
اهداف بلند مدت : مجموعه هر دو یا سه هدف میان مدت
eee بودن؛
مرتبط بودن؛
* انعطاف پذیره
تابع اهدلف نهاد؛
* بر اساس رسالت و ارزش های نهاد.
صفحه 27:
موارد مهم در هدف گذاری
هدف مورد نظر دست یافتنی باشد. یعنی هدف واقعی و ملموس باشد؛
هدف به اهداف ریزتر و فرعی تبدیل و تقسیم شود تا در هنگام کار اگر
مشکلی وجود داشت آشکار شده و برطرف شود؛
برای رسیدن به هدف. زمان مورد نظر برای آن تعیین شود؛
مدنظر قرار دادن پیشنهاد و راه حلهای لازم: پس از تعیین هدف یا اهداف باید
راههای رسیدن به آنها شناسایی شده و این راهها مورد بررسی قرار گیرد.
سپس یکی از آنها که آسانتر و کم هزینه تر است را برگزید.
صفحه 28:
نكات مهم
©اهدافء راهبرد نيستند بلكه راهبرد وسيله دستيابى به اهداف است.
رسالت فلسفه وجودی یک سازمان است اما هدفه نقطه ای است که
سازمان به وجود آمده به آن سو حرکت می کند.
لازمه تحقق اهداف. وجود شرایط و رعایت حریم ها است که بدان
سیاست گویند.
صفحه 29:
اهداف نهاد دو دسته اند: کلان و خرد
اهداف کلان :
* کاهش افراد فاقد مطالعه به 9< در كوتاه مدت
* کاهش افراد فاقد مطالعه به ۷9۵ در میان مدت
* کاهش افراد فاقد مطالعه به 70 7 در بلند مدت
* افزايش سرانه مطالعه به میزان 576 در کوتاه مدت
* افزایش سرانه مطالعه به میزان 76 در میان مدت
* افزايش سرانه مطالعه به میزان 70 7 در بلند مدت
صفحه 30:
میزان پیشرفت
برنامه در هر سال زب
طور متوسط
۱۳۹۱
موجود
۱۳۹۰
کتاب به ازای هر نفر عضو کتابحانه
كتاب
کتاب
صفحه 31:
سیاست محدوده عمل و
سیاست. خط مشی حاکم بر اجرا در طول حرکت سازمان به سمت اهداف است.
یا بایدها و نبایدها در محدوده عمل سازمان است.
Ate sail eens ا[
سیاست. بیانگر بایدها و نبایدها است تا کلیه اقدامات بعدی در یک محدودة الزامآور
انجام شود. به عبارتی دیگر سیاست برراهبرد حاکم است تا هدف محقق شود.
صفحه 32:
ویژگی ها بلند مدت بودن. نداشتن شروع و خاتمه زمانی
روش ۵ستیاهی: بررسی اسناد بالادست. تبعیت از ارزش ها. مطالعه شرایط محیطی
سیاست طریق دستیابی به هدف را مشخص می کند. ولی راهبرد بیشتر مسیر تحقق
هدف را تعیین می کند.
سیاست های مربوط به نیروی انسانی. سیاست های فناوری. سیاست های
مالی» سیایت های ازتباطی» سیاشت های عملناتی و اجرا و .را تذوین
كنيد
صفحه 33:
سیاستهای مربوط به هدایت و غنیسازی اوقات فراغت
شاداب سازی و ایجاد جاذبه در فضای کتابخانه های عمومی
#غنی سازی اوقات افراد جامعه به وییْه کودکان و نوجوانان با مجموعه سازی مناسب
منابع کتابخانه های عمومی
ارتقاء و رشد مهارت های زندگی متناسب با تحولات محیطی
سیاستهای مربوط به پشتیبانی از پژوهشگران آزاد
تشویق و حملیت پژوهشگران عضو کتابخلنه های عمومی در جهت ارتقاء تولید دانش
=
نهود مستعر تیوه های سازمادهی منابع کتابخانه ای
صفحه 34:
9 ی
بهرهگیری از روشهای نوین اطلاعرسانی در کنار روشهای سنتی؛
ن» دستورات و آئین نامه های ارسالی از نهاد؛
رتقاء سطح خدمات قنی و عمومی کتابداری و اطلاعرسانی متناسب با استانداردهای نهاد کتابخانه
های عمومی و دنیا؛
افزایش منابع. اعضا و میزان اما
شادابسازی و ایجاد جاذبه های لازم در فضای کتابخانه؛
سنجش مداوم نظرات اعضای کتابخانه
شناسایی مداوم نیازهای اطلاعاتی اعضاء و مراجعان
تسریع در فرایندهای آموزشی و پژوهشی با قرار دادن منایع و اطلاعات موردنیاز در دسترس کاربران
بهرهگیری از فناوری اطلاعاتی و توسعه منابع چندرسانهای و دیجیتالی؛
افزایش بهره وری کارکنان و اعضاء کتابخانه؛
بهره گیری از کمک های خیرین
همکاری و تعامل با دستگاههای دولتی استان؛
استفاده و بهزهمتدی از مشارکت غیردولتی نهادها: سازمانها و موسنات مزدمی
8)
صفحه 35:
#مجموعه فعالیتهای سازمان در بستر دو محیط داخلی و خارجی آن انجام میشود.
شناخت صحیح عوامل تأثیرگذار محیط تیم برنامهریزی را در یافتن راهبردهایی که
سازمان را متحول سازد. کمک خواهد کرد.
#شرایطی كه بر سازمان احاطه داشته و بر آن تأثیر میگذارد از نظر نحوه تأثیرگذاری به
دو دسته تقسیم میشهند: للف) آنهلیی که به طور مستقیم و از درون سازمان تأثیر دارند؛
ب) آنهایی که در سطح کلان و از بیرون سازمان اثر میگذارند.
بر همین اساس عوامل داخلی یا درونی» عواملی هستند که در درون سازمان وجود داشته
و از نظر اداری و رسمی تحت کنترل سازمان میباشند. همچنین عوامل خارجی یا
بیرونی نیز عواملی هستند که خارج از کنترل سازمان بوده. ولیکن به طور مستقیم و یا
غیر مستقیم بر عملکرد.سازمان تأثیر میگذارند.
صفحه 36:
شناسایی و تجزیه و تحلیل هر یک از عوامل داخلی و خارجی سازمان منجر به
قوت و ضعف (ناشی از تجزیه و تحلیل عوامل داخلی سازمان) و فرصتها و تهدیدها (ناشی از تجزیه و
تحلیل عوامل خارجی سازمان) خواهد شد.
فهرست نقاط
نقطه قوت: موردی است که سازمان در صورت انجام یا داشتن آن از امتیاز مثبت و توانایی قابل
ملاحظهای برخوردار خواهد شد (قابلیتهای حال درون اداره نسبت به هدف).
> نقطه ضعف: مواردی است که سازمان در صورت انجام یا داشتن آن از امتیاز منفی و عدم توانایی
برخوردار خواهد شد. (نارساییهای حال اداره نسبت به هدف).
فرصت: پتانسیل نهفتهای است که بهرهگیری از آن سازمان را در جهت مثبت رشد خواهد داد و
استفاده از آن مزایای قلبل ملاحظهای برای سازمان خواهد داشت. به عبارت دیگر منفعت بالقوهای است
که عوامل بالفعل شدنش هنوز بوجود نیامده است. فرصت به عنوان موتور محرکه ای است که
شتاب حرکت سازمان را جندین برابر می کند
؟ تهدید: برعکس فرصت. عاملی است که مانع حرکت. رشد و بالندگی سازمان میشود. به عبارت
ديكرء ضرر بالقوهای است که عوامل بالفعل شدنش. هنوز به وجود نیامده است.
صفحه 37:
ممیزی نقاط ضعف از قوتها و فرصتها از تهدیدهاء با بهره گیری شاخصها ی ارکان جهت
ساز, انجام می شود. ارکان جهت ساز شامل علت.ارزشهای اساسی. رسالت » آرمان .اهداف
وسیاست ها است که به ترتیب تدوین می شود.
تحلیل محیطی به معنای شناخت عوامل موّثر محیط خارجی و محیط داخلی (موّلفه های
توان) بر سازمان و بررسی بر هم کنش آنان در دستیابی سازمان به اهداف خود است.
تحلیل ضعفها و قوتها و فرصتها و تهدیدهای سازمان به تحلیل ٩۷۷60 معروف است.
صفحه 38:
#تحلیل ٩۷۷60 در پی آن است که با شناسایی و دسته بندی عوامل محیط داخلی و
خارجى تحت جهار عنوان Opportunities) » os (Threats) oly
Lu , (Weaknesses) a2 bu قوت (61۳610105). به تدوین استراتژی ها
با توجه به این عوامل بپردازد.
#ماتریس 51۷001 از یک جدول دو بعدی که در یک طرف آن عوامل درونی و در طرف
دیگر عوامل بیرونی فهرست شدهاند. تشکیل میشود.
#عوامل چهارگانه ٩1601 در تلاقی با یکدیگر چهار ربع ماتریسی را به وجود میآورند که
هر ربع نشانگر یک وضعیت استراتژیک است.
صفحه 39:
محیط داخلی: دارای cle alge در اختیار سازمان
محیط خارجی: دارای عوامل موثر بر سازمان
صفحه 40:
موّلفه های توان
متابع مطالعه (تسخ چاپی» کتاب؛سی دی» باوئوت» فکس»س)
تجهیزات و امکانات فناوری
خدمات (ارائه منابع» خدمات مشاوره» نمایه نشریات و)
اعضاء
مراجعین
امانت
زیربنای کتابخانه
انجمنهای استان. شهر: بخش و شهرستان
صفحه 41:
مولفه های توان
*اعتبارات (وقف» خیرین, درآمد دولتی, درآمدهای جانبی کتابخانه»
*اتصال به شبکه ملی کتابخانهها
تعداد پژوهشگران تحت حمایت کتابخانه
* کتابداران
*مدیریت (ساختار سازمانی -)
*انجمن های ادبی
*فعالیت های جنبی (نمایشگاه (ong
* مکان کتابخانه
صفحه 42:
عوامل بیرونی سازمان
جمعیت و ترکیب سنی و .. جمعیت باسوادان
نیروی انسانی شاغل
# آموزش و پژوهش
@ تعداد و درصد مراکز ارائه دهنده خدمات آموزشی بر حسب مقاطع تحصیلی .
مراکز تحقیقاتی و اطلاعاتی کشور
© تعداد محققان به تفکیک رشته های کاری
۰
بودجه و درصد تحقیقات در کل و در رشته های تخصصی
شرایط فرهنگی
© باورها و اندیشه ها حاکم بر زندگی
طبقات اجتماعی
@ سیاست های دولت
صفحه 43:
عوامل بیرونی اثرگذارتر بر کتابخانه های عمومی
"آموزش و سواد جامعه
تنوع قومی و مذهبی
نحله های فکری
فناوریهای نوظهور
فرهنگ تصویری و شناهی
"قتصاد جامعه
اعتبارات فرهنگی دولت
صفحه 44:
استراتژی هنر به کارگیری هماهنگ توانهای سیاسی, اقتصادی. فرهنگی و
اجتماعی برای نیل به وضعیت مطلوب در برابرضعف ها و تهدیدها است.
استراتژی از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب رسیدن است.
استراتژی هنر بهره گیری از مقدورات است.
دستیابی به بهترین استراتژی با تجزیه و تحلیل نقاط ضعف و قوت درونی سازمان
و از طریق شناسایی تهدیدهای خارجی و فرصتهای موجود در محیط امکان پذیر
است.
صفحه 45:
re =f of alo =a
روش دستیابی و تدوین راهبردها: تعامل نقاط ضعف و قوت در محیط
داخلی با فرصت ها و فشارها در محیط خارجی
صفحه 46:
ماترس 51۷0۲
رلهبودهاییب رلیبه حدلق | رساندنزیانهاین_اشیاز تهدیدها و قاط ضعفهدف
لصلیاز لیردسته از را | کاه شنز قاط ضء فداخل یو در لمانماندراز لثرلتسوء
ت-هدیدا تم حیطیمي اشد لیرپسته از رلهبردها تدلفعیمیی اشد
09 : رلهردهاولس تفاده ازمزیتهایب .وم لیک ه در فرصتهایمحیطی نسهفته لست
برلیجبولن:_ قاط ضعفموجود در سایمان
٩ : رلهبردهاءلستفاده از نسقاط قوتسازمانسولیجاو گیرواز مولجهه با تسهدیدها هدف
از لیرچسته از رلهبردهایک اهشملٍثرلتف ام ناسبتس هد یداتم حیطوی ا لستفادم مناسباز ن قاط
قوتدلخلیم یی اشد (لصطلاحا بسه لینلهبردها رلهیردهایتبدیلتسهدید بسه فرصتهم
af
# ۹0 : راهبردهای حداکثر استفاده از فرصتهای محیطی با بکارگیری نقاط قوت سازمان.
هدف اصلی از این راهبردها استفاده بهینه از فرصتهای محیطی در جهت تقویت نقاط
قوت داخلی میباشد .هر سازمانی علاقه مند است که همیشه در اين موقعیت قرار داشته
باشد تا بتواند بهره گیری از توانمندیها و فرصتها را به حداکثر برساند.
صفحه 47:
در طراحی و پیشنهاد استراتژی ها به کمک ماتریس سوات» دو
نارسایی به نظر می رسد:
گاولا. به هنگام پیشنهاد استراتژیهای 5 .1۷62 .500 1۷۲۰ هدف تعامل سازمان با عوامل
محیطی بقاء و تداوم فعالیت سازمان می باشد و اهداف رشندو تعایی سازمان ممکن است مور
غفلت استراتژیستها قرار گيرند. از این رو بهتر است اهداف سازمانی نیز در محل مناسبی از جدول
کگنجانده شوند تا پیشنهاد راهبردها ضمن توجه به بقای سازمان در تعامل با عوامل
محیطی» در راستای اعتلای سازمانی و رشد» مستقیما مد نظر قرآر گیرند
ثانیا . دسته راهکارهای پیشنهادی 8 ۷۷6۵۰ ۹60۰ ۷۷۰ نوعاً راهکارهلیی هستند که از مواجهه
و تعامل یک عامل محیطی با یک عامل درون سازمانی تولید شده لند و کمتر امکان توجه به تمامی
عوامل محیطی و عوامل درون سازمانی برای طراحی و پیشنهاد استراتژیهای فوق وجود دارد. لذا
یک مجموعه راهکارهای ترکیبی و راهبردهایی کلان حاصل راهکارهای WT «SO. WO. ST
در منطقه فصل مشترک این چهار ناحیه پیشنهاد می گردد. راهبردهایی که با توجه به مفروضات
حاصله از تجزیه و تحلیل عوامل محیطی و عوامل درونی سازمان اد می شوتد راهبردهای
اصلی برای حرکت سازمان از وضع موجود بسوی اهداف بلند مدت هستند .
صفحه 48:
Se
‘i
تذکرات مهم
چهار دستهبندی فوق, دستهبندیهای اصلی و کلان در تدوین راهبرد میباشد
ولى در عمل ممکن است یک راهبرد حاصل تلفیق چندین قوت. ضعف. فرصت و
تهدید باشد.
به دلیل پویایی محیطی و درونی بایستی به طور دورهای جدول ٩۷۷601 تهیه
و تدوین شده و بر اساس رصدهای صورت گرفته از محیط داخلی و خارجی
سازمان و پیگیری روند تحولات راهبردها را به رویرسانی نمود.
صفحه 49:
جكونه با بهره گیری از نقاط قوت از فرصت ها بهره گیریم؟
#جذب پژوهشگران» اساتید و جامعه دانشگاهی با ارائه خدمات پژوهشی
(نملیه نشریات) و اختصاص فضا به پژوهشگران (با توجه به فضای مناسب
موجود در کتابخانه»
#جذب قشر جوان و نوجوان شهرستان (دانش آموزان و دانشجویان) با
استفاده از امکانات سالن های مطالعه و کتاب های کمک آموزشی
صفحه 50:
چکونه با بهره گیری از فرصت ها فقاط ضعف را جبران کنیم؟
@ استفاده از ظرفیت انجمن کتابداری جهت ارتقای دانش کتابداران
استفاده از ظرفیت دانشجویان (واحد کارورزی) به منظور افزایش ساعات ارائه
خدمات
بهره گیری از ظرفیت دانشگاهیان و حوزه های علمیه جهت شناساندن بیشتر
امکانات و خدمات کتابخانه های عمومی به شهروندان
#بهره گیری از توان خیرین جهت ارتقای زیر ساخت های فناوری و تعمیر و تجهیز
کتابخانه های عمومی
صفحه 51:
چگونه با بهره گیری از نقاط قوت؛ تهدیدات را تبدیل به فرصت کنیم؟
#تهيه. تدوين و ارائه سیرهای مطالعاتی با بهره گیری از توان کتابداران جهت مواجهه
با نحله های سیاسی, فکری. عرفان های غیر اصیل و ...
ارائه خدمات عضویت رایگان برای برخی اقشار خاص جامعه با استفاده از امکان
عضویت رایگان در کتابخانه به مناسبت های خاص
برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی مورد نیاز شهروندان با استفاده از فضای
متاسب موجود در کتایخانه جهت ایجاد ترجیح رقابتی در مقابل رسانه هاق رقیب
صفحه 52:
چگونه با شناسایی نقاط ضعف از شدت تهدیدات بکاهیم؟
#استفاده از ظرفیت های فرهنگ تصویری رادیو و تلویزیون برای فرهنگ سازی و ایجاد
انگیزه مطالعه و مراجعه به کتابخانه های عمومی با توجه به جایگاه نسبتا کمتر شناخته
شده کتابخانه های عمومی و ضعف در اطلاع رسانی و تبلیغات در اين زمینه
#استفاده از فضاهای تصویری» اینترنت. بلوتوث. پیامک و ... جهت شناساندن کتابخانه
هاى عمومى به شهروندان
#ايجاد فضليى جذابء با نشاط و ارلئه خدملتى تولم با نوآورى و خلاقيت (با توجه به ضعف
كتابخانه در اين زمينه) جهت غلبه بر جذابيت هاى فرهنك تصويرى
#استفاده از فناورى هاى نوين اطلاعاتى, ارلئه خدمات اينترنتى و ... در جهت جذب اعضای
بيشتر به كتابخانه ها (با توجه به يايين بودن ميزان مراجعه به كتابخانه هاى عمومى)
صفحه 53:
راهبرد کلان نهاد کتابخانه های عمومی کشور
مدیرت مطالعه مقیه توسط واحدهای کتابخانه ای محلی
(کانون محله) از طریق افزايش سطح دسترسی (در خانه. محل
كارء کتابخانه و اماکن عمومی) به منابع و افزایش تقاضای
مطالعه با اولویت بهره گیری از فناوری های نو و ایجاد انعطاف
در منابع متناسب با نیازهای فرهنگی و تحولات محیطی
صفحه 54:
oo Le
aa a
طرح هاء اقداماتی نوآورانه برای تحقق راهبردهاست.
ایده هایی که دارای مدت اجرای معین و دستاورد مشخص است طرح نامیده می شود
توضیح : برای تحقق راهبرد که همانا بهره گیری از مقدورات برای
دستیابی به وضعیت مطلوب است نیازمند اقدامات نوآورانه
هستیم که عنوان طرح بدان داده می شود. بنابراین يس از
راهبرد. طرح ها (متناسب با راهبردها) تدوین می شود.
صفحه 55:
طرح ها/ منال
یجاد تسهیلات مناسب برای گروه های خاص در کتابخانه:
یر از اعضاء فعال کتایخانه؛
ایجاد وب سایت یا وبلاگ برای کتابخانه و روزآمدسازی آن؛
al خدمات و اطلاع رسانی از طریق تلفن و پیامکوتا:
طرح قصه گویی و نمایش فیلم برای خردسالان و کودکان؛
تشکیل انجمن کتاب دوستان در مقطع سنی نوجوانان, جوانان و بزرگسالان؛
تشکیل انجمنهای ادبی و فرهنگی در کتابخانه؛
برگزاری جلسه نقد و بررسی کتاب در کتابخانه ها توسط اعضاء با هماهنگی کتابداران و خلاصه نویسی
کتابها توسط اعضاء و نگهداری خلاصه نویسی ها در کتابخانه؛
برگزاری دوره های آموزش استفاده از کتابخانه برلی اعضا
ایجاد قفسه کتاب های پر مخاطب و مفید برای ردههای مختلف موضوعی
آموزش شیوه های مطالعه به اعضاء
برگزاری جشنواره برترین های مطالعه از ميان اعضاء
راه اندازی ایستگاه نقاشی برای کودکان با هدف ارتقای فرهنگ مطالعه در موضوعات کتاب؛ کتابخانه و ...
صفحه 56:
vt amar
برنامه هاء طرح های زمان بندی و بودجه بندی شده است که در راستای
رسالت و آرمان سازمان, برای تحقق اهداف و با توجه به راهبردهای اتخاذ شده
تدوين عى شود
توح كه لا و ترد جةاهر طرح
مشخص شود برنامه تدوين شده است. مى توان كفت كه برنامه هاء
مجموعه اى از يروثه هاى مختلف هستند كه براى رسيدن به يك هدف
واحد ايجاد شده اند.
صفحه 57: