برنامه‌ریزی

برنامه ریزی عملیاتی

barname_riziye_amaliyati

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

  1. atousa

    عالی

نظر خود را بنویسید

برنامه ریزی عملیاتی

اسلاید 1: برنامه ریزی عملیاتی 1388 دکتر محسن ميرزايي

اسلاید 2: تعريف مديريتاستفاده موثر از منابع و بکارگيري هماهنگ نيروي انساني جهت نيل به هدف مطلوب

اسلاید 3: وظائف مديران1) برنامه ريزي : Planning2) سازماندهي : Organizing3) رهبري : Leadership 4) کنترل : Control

اسلاید 4: تعریف برنامه ریزیفرایند منظم شناسائی دشواریهای “ سلامتی / آموزشی “ و نیازهای برآورده نشدهبررسی منابع موجود برای برآوردن این نیازهاتعیین اولویت اهداف بطور واقع بینانه و عملیو در نهایت : طرح ریزی اجرائی برای انجام مقاصد برنامه پیشنهاد شده

اسلاید 5: يك برنامه بايد بتواند به این 4 سؤال پاسخ دهد که : کجا هستیم؟ به کجا می رویم؟ چگونه به آنجا خواهیم رسید؟ چه چیزی به ما می گوید که به آنجا رسیدیم؟

اسلاید 6: هدفهای برنامه ریزی افزایش احتمال رسیدن به هدف ازطریق تنظیم فعالیتها افزایش جنبه اقتصادی (مقرون به صرفه بودن عملیات ) تمرکز بر روی مقاصد و اهداف و احتراز از تغییر مسیر تهیه ابزاری برای کنترل

اسلاید 7: انواع برنامه ریزی برنامه ریزی اساسی ( استراتژیک) برنامه ریزی اجرایی ( عملیاتی )

اسلاید 8: انواع برنامه ريزي برنامه ريزي استراتژيک 1) برنامه ريزي جامع برنامه ريزي دراز مدت 2 ) برنامه ريزي عملياتي

اسلاید 9: تعریف برنامه ریزی عملیاتی چگونگی تعیین اهداف و تبدیل این اهداف به صورت عملیات و پیش بینی روش های اجرای آن عملیات می باشد.

اسلاید 10: تعریف برنامه ریزی عملیاتی شناخت ، پیش بینی و تعیین مراحل و توالی عملیات به تفکیک زمان ؛ هزینه ؛ نیروی انسانی لازم برای هر یک ؛ کنترل و در صورت لزوم تجدید نظر در آنها ( در محدوده تعیین شده توسط برنامه ریزی جامع )

اسلاید 11: برنامه ريزي عملياتيبعبارت ديگرتصميمات و چارچوبهاي تعيين شده توسط برنامه ريزي جامع را به اجرا در مي آورد.هر برنامه جامع جهت تحقق نياز مند برنامه ريزي عملياتي مي باشد

اسلاید 12: برنامه ريزي عملياتي با توجه به اینکه برنامه عملیاتی در ارائه خدمات به بهترین کارآیی توجه دارد بايستي داراي اهداف مشخص؛محدود عيني ودست يافتني باشد . از این رو دید برنامه کوتاه مدت ، واقع گرایانه و متکی بر امکانات موجود خواهد بود .

اسلاید 13: انواعجاري ( Standing ): مربوط به اهداف تكراري و روزمرهيکبارمصرف يا مداخله‏اي(Single-Use / Interventional) : مربوط به اهداف خاص، غيرتكراريبرنامه‏ريزي عملياتي يا اجرايي ( Operational Planning / Action plan )

اسلاید 14: انواع برنامه‏هاي عملياتي جاري (Standing Plans)خط‏مشي يا رويه (Policy): رهنمودهاي فكري بوده و چارچوب انعطاف‏پذيري را براي تصميم‏گيري مهيا مي‏سازد روش يا دستورالعمل (Procedure): رهنمودهاي عملي (طريقة انجام كار)، بدون انعطاف مي‏باشند قوانين و مقررات و آئين‏نامه (Rule & Regulation): حدود دقيق رفتار مورد قبل را بدون انعطاف و بدون توالي زماني، مشخص مي‏سازند

اسلاید 15: برای افزايش قابليّت اجرايي برنامة عملياتياطمينان از وجود پيش‏شرط‏هاي برنامه‏ريزيتدوين برنامه، با مشاركت كاركنان ذيربطتأمين اطلاعات مورد لزومتوجه كافي به عوامل محيطي و توانايي‏ها و ضعف‏هاي درونيانتخاب اهداف دست‏يافتنيدرنظر گرفتن منابع لازم براي اجراي برنامه

اسلاید 16: برای افزايش قابليّت اجرايي برنامة عملياتيسازمان‏دهي مورد نظر برنامهآموزش كاركنان مجري برنامهتدابير انگيزشي براي اجراي برنامهتسهيل ارتباطات درون و برون سازمانيبرقراري نظام كارآمد پايش و ارزشيابي

اسلاید 17: اجراي برنامة عملياتيبيشتر برنامه‏هاي تدوين شده در كشورهاي درحال توسعه، علي‏رغم نياز شديد، روي كاغذ باقي مي‏مانند، كه مهمترين علل آن عبارتند از:فقدان يا ضعف پيش‏شرط‏هاي برنامه‏ريزينبودن برنامه‏ريزي استراتژيكاهميّت ندادن به عنصر انساني در برنامه‏ريزيرعايت نكردن اصول علمي برنامه‏ريزيپايش و ارزشيابي نكردن برنامه

اسلاید 18: تذکرهای لازم در تدوین برنامه عملیاتیتدوین برنامه صرفا برای پاسخ به درخواست رئیس دانشگاه / معاونت و ... و یا تامین اعتبار آن نیست بلکه برای ارتقای سلامت جامعه استبهیچ وجه نباید برنامه های جاری فراموش شوند تمام برنامه ها / واحدها از اولویت یکسان برخوردارند . بین برنامه ها اولویت بندی نکنید تا بعضی از آنها فراموش شوند . بلکه در داخل هر برنامه اولویت ها را تعیین کنید

اسلاید 19: تذکرهای لازم در تدوین برنامه عملیاتیاجرای طرح های مداخله ای برای اولویت ها نباید بیش از 30 % وقت سیستم را به خود اختصاص دهد . زیرا 30 % وقت برای فعالیتهای پیش بینی نشده و 40 % برای رسیدگی به امور جاری صرف خواهد شددر آخر برنامه / سال یک ارزشیابی روشن از برنامه داشته باشید . تجربه حاصل از اجرای برنامه در هر سال راهنمای خوبی برای تهیه برنامه عملیاتی سال بعد می باشد

اسلاید 20: تذکرهای لازم در تدوین برنامه عملیاتیمهم تر از نوشتن برنامه ، عمل کردن به آن است و آنچه که نوشته می شود باید به تایید مدیران برسددر برآورد نیاز خود ، دقت کنید تا از اتلاف منابع جلوگیری شود برنامه عملیاتی باید آنچنان شفاف و روشن باشد که هر کس با مطالعه بتواند با آن ارتباط برقرار کند .

اسلاید 21: تذکرهای لازم در تدوین برنامه عملیاتیبرنامه را با مشارکت کلیه پرسنل تهیه نمایید تا همه نسبت به آن احساس مالکیت داشته باشند چرا که : برنامه ای که بدوه درگیری کلیه افراد ذینفع در سطوح مختلف نوشته شود ضمانت اجرائی ندارد

اسلاید 22: بررسی وضع موجودبیان مسالهتعیین هدف نهاییتعیین راهکارهاتعیین اهداف اختصاصیتعیین فعالیت هاتعیین برنامه پایش و ارزشیابیبرقرای نظام ثبت داده هاتنظیم بودجهتایید و ابلاغ برنامهاجرای فعالیت هاپایش و ارزشیابیتدوین برنامه تامین و اموزش نیروی انسانیچرخه برنامه‏ريزي

اسلاید 23: مراحل برنامه‏ريزي عملياتي تجزيه و تحليل وضعيّت موجود منطقهتعيين اهداف برنامهتعيين طرق نيل (استراتژي‏ها) به اهداف برنامهتعيين فعّاليّت‏هاي لازم براي هر استراتژيبيان شرح تفصيلي هر فعّاليّتتعيين شيوه پايش و ارزشيابي برنامه

اسلاید 24: بررسي وضع موجود ( چرا ؟ ) تعيين شرائط و محيطي است که برنامه در درون آن شکل خواهد گرفت تعیین نیازهای آتی تعیین مبنا ( زمینه ) برای قضاوت درباره اثرات برنامه

اسلاید 25: تجزيه و تحليل وضعيّت موجود منطقهتعيين داده‏ها و اطلاعات مورد لزومجمع‏آوري داده‏هاي مورد لازم نظام ثبت و گزارش جاري بررسي‏هاي مقطعي ( Survey ) تجزيه و تحليل داده‏ها به‏منظور به‏دست آوردن اطلاعات لازم (شاخص‏ها)مقايسة اطلاعات فوق با اطلاعات يك سطح بالاتر به‏منظور تعيين مشكلات منطقهالويت‏بندي مشكلات

اسلاید 26: بررسي وضع موجودجهت بررسي وضع موجود جمع آوري اطلاعات زير ضروري است: جمعيت شناسي اپيدميولوژيک اقتصادي ( ارزيابي هزينه واقعي ارايه هر نوع فعاليت ) نيروي انساني سایر منابع و امکانات موجود

اسلاید 27: بيان مسئله مسئله : چيزي که بايد باشد و نيست يا چيزي که هست و بايد تغيير کندبيان مسئله بايد شامل : ابعاد مسئله / پشتوانه هاي کمي/ فاصله با مقدار مطلوب / پيامدها / منابع موجود / اقدامات دردست اجرا براي حل مشکل/ علل احتمالي وارتباط بين آنها

اسلاید 28: وضعيت مطلوب نقطه ای است که ما می خواهیم پس از اجراي برنامه به آن برسیم. هر چقدر در بيان مسأله و توضيح وضعيت موجود به صورت دقيق و قابل اندازه گيري اقدام کرده باشيم شناسایی وضعیت مطلوب یا همان هدف نیز آسان تر خواهد بود.

اسلاید 29: مديريّت اطلاعات عبارت‏است‏ازكلية فعّاليّت‏هاي لازم براي جمع‏آوري، طبقه‏بندي، نگهداري و تجزيه و تحليل اطلاعات مورد لزومكليد تبيين وضعيّت موجود ، عبارت‏است‏‏ ازمديريّت اطلاعاتInformation Management))

اسلاید 30: (Health Plan) برنامة سلامتیتعريف مجموعه فعّاليّت‏ها براي حل مشكل سلامتي يك گروه هدف يا كليه افراد جامعهمشكل بهداشتي Health Problem )) هرعاملي كه سلامت افراد به‏خطر اندازد، مشكل بهداشتي ناميده مي‏شود مشكلات بهداشتي همان بيماري‏ها و حوادث مي‏باشند كه در سير خود مي‏توانند سبب مرگ يا ناتواني شوند

اسلاید 31: اطلاعات لازم براي تجزيه و تحليل وضعيّت سلامتی موجوداطلاعات جمعيّتيابتلا ء و مرگ و میر ( بروز ، شیوع )پراكندگي جغرافيايي بيماري‏ها و اپيدمي‏هامنابع شامل واحدهاي ارائه‏دهندة خدمات،نيروي انساني و ...وضعيّت اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي

اسلاید 32: ابزارهاي مورد استفاده در بیان وضعیت موجودكار تيمي (‏ ‏ Team Work) برنامه‏ريزي را مؤثرتر نموده و به آن ضمانت اجرايي مي‏دهدمهمترين ابزار مورد استفاده در كار تيمي بارش افكار Brainstorming)) مي‏باشد ساير ابزارهاي مورد استفاده نمودار علت و معلول ( استخوان ماهي يا ايشيكاوا ) شبكة عليّت

اسلاید 33: بارش افكارمقررات بارش افكار هر نوع اظهار نظر، از هر يك از اعضاي گروه، پذيرفته مي‏شود نقطه نظرات هر فرد با كلماتي كه بيان مي‏شود ، نوشته مي‏شود زمانيكه يكي از اعضا اظهار نظر مي‏كند، كسي سخن او را قطع نمي‏كند از نقطه نظرات كسي، انتقاد نمي‏شود دررابطه با نقطه نظرات كسي، سوال نمي‏شود، مگر براي روشن‏تر شدن آن‏

اسلاید 34: چگونه بارش افكار را انجام مي دهيم بارش افكار (ادامه) مشكل را به طور خوانا و واضح روي تابلو مي‏نوسيم سپس مقررات بارش افكار را مرور مي‏كنيم از اعضاي گروه مي‏خواهيم علل احتمالي مشكل را بيان‏كنند و نظر آن‏ها را مي‏نويسيم نظرخواهي را تا آن‏جا ادامه مي‏دهيم تا نقطه نظر جديدي ارائه نشود فهرست نظرات را از نظر واضح بودن آن‏ها و حذف موارد تكراري مرور مي‏كنيم فهرست را نهايي مي‏كنيم

اسلاید 35: نمودار علت و معلول ( استخوان ماهي )تعريفنموداري است كه علل موثر بر عملكرد يك فرايند را به تصوير مي كشدهدفبراي نشان دادن علل بوجود آورندة يك مشكل استفاده مي‏شودروش كار معلول (مشكل) را در سمت چپ صفحه مي‏نويسيم با استفاده از روش بارش افكار ، از همه علل ممكن فهرستي تهيه مي‏كنيم علل را گروه‏بندي مي‏كنيم عنوان‏هاي را علل اصلي نمودار علت و معلول قرار مي‏دهيم علل دسته‏بندي شده در زير هر يك از عناوين را علل فرعي نمودار علت و معلول قرار مي‏دهيم

اسلاید 36: نمودار علت و معلول (استخوان ماهي(كاركنانموادمشكلتجهيزاتروشمحيطعلل فرعيعلل اصلي

اسلاید 37: ابزارهاي مورد استفاده در اولویت بندی كار تيمي (‏ ‏ Team Work) برنامه‏ريزي را مؤثرتر نموده و به آن ضمانت اجرايي مي‏دهدمهمترين ابزار مورد استفاده در كار تيمي بارش افكار Brainstorming)) مي‏باشد ساير ابزارهاي مورد استفاده روش رای گیری متعدد روش گروه اسمیجدول اولویت بندی و انتخابماتریس تصمیم گیری

اسلاید 38: روش رأي گيري متعّـددچگونه رأي گيري متعّـدد راانجام دهيم:ازطريق بارش افکار از نظرات افراد فهرستي تهيّه کرده وآنها راشماره گذاري مي کنيم.موارد مشابه رابانظر گروه ادغام مي کنيم.معيارهاي انتخاب را با مشارکت اعضاي گروه تعيين مي کنيم.از اعضاي گروه مي خواهيم به 20 تا 25 درصد کل هزينه هارأي داده و روي کاغذ بنويسند.براي هريک از گزينه ها،تعداد رأي ها راخوانده وثبت مي کنيم.گزينه هائي را که کمتراز 3 رأي آورده اند حذف مي کنيم.

اسلاید 39: روش گروه اسمی

اسلاید 40: چگونه روش گروه اسمي را انجام مي دهيم ؟ابتدا هر يك از اعضاي گروه نظرات خود را يادداشت مي كند .نظرات افراد را يكي يكي و بدون بحث و گفتگو روي تابلو مي نويسيم .براي رفع ابهامات و نهايي كردن فهرست نظرات بحث گروهي مي كنيم .در ارتباط با تعداد گزينه هايي كه انتخاب و رتبه بندي خواهند شد ، تصميم گيري مي كنيم .موارد ارتقا را با حروف مشخص مي كنيم و از اعضاي گروه مي خواهيم تعداد گزينه هاي مورد نظر را انتخاب و رتبه بندي كنند ( مثلا اگر 4 مورد ارتقا انتخاب ميكنند موارد را از 1 تا 4 رتبه بندي كنند . ) از موارد ارتقا جدولي تشكيل مي دهيم و رتبه هر يك از موارد را جمع مي كنيم .از ميان گزينه هاي رتبه بندي شده ، گزينه هاي حائز بالاترين رتبه ها را انتخاب مي كنيم .روش گروه اسمي

اسلاید 41: موارد مورد بحث ( مشکلات / راه حل ها و .... ) برای اولویت بندی :روش گروه اسمي : مثال الف ) آموزش مديريت زمانب ) آموزش پويايي گروهپ ) آموزش ارتباطت ) تهيه فرم استاندارد دستور جلسه ث ) تهيه فرم خود ارزيابي براي شركت كنندگان ج ) استفاده از تسهيل كننده در جلساتچ ) تهيه فرم استاندارد تنظيم صورت جلسه ح ) زمان بندي موضوعات جلسه خ ) تهيه فرم استاندارد گزارش و پيگيريد ) تهيه مقررات براي اداره جلساتذ ) تدوين معيارهايي براي انتخاب موضوعات قابل طرح در جلسات

اسلاید 42: روش گروه اسميالفبپتثجچحخدذ رحيمي4312 غفراني3412 مودت2134 محسني4132 رحماني4132 رئوفي4231جمع نمرات1512341110122رتبه1234اعضاموارد

اسلاید 43: جدول اولویت بندی و انتخابمورد سوّممورد دوّممورد اوّلدرجه اولويتمعيارهاي انتخابموارد

اسلاید 44: جدول اولويت بندي وانتخابچگونه ازجدول اولويت بندي وانتخاب استفاده مي کنيم :3تا 5 مورد ازموارد رابا استفاده ازروشهاي ديگر انتخاب مي کنيم.ازطريق بحث واجماع معيارهاي اولويت بندي راتعيين مي کنيم.موارد انتخاب شده را در رديف ها ،و معيارها را در ستونها مي نويسيم.مقياس نمره گذاري را تعيين مي کنيم.ازطريق بحث و اجماع ، به هريک از موارد ارتقاء نمره مي دهيم .نمره هريک ازموارد ارتقاء را جمع کرده و مورد بيشترين نمره را انتخاب مي کنيم.

اسلاید 45: جدول اولويت بندي و انتخابمورد سوّم+ ++ + ++ + ++ +1مورد دوّم+ ++++3مورد اوّل+ + ++++2درجه اولويتمنطبق بر سياست‏ و ارزش‏هاكارايي بالااثربخشي بالاسهولت اجرامعيارهاي انتخابمواردمقياس نمره دهي :خيلي موافق ++++ موافق +++متوسط ++ مخالف + خيلي مخالف 0

اسلاید 46: ماتریس تصمیم گیری

اسلاید 47: ماتریس تصمیم گیریچگونه از ماتریس تصمیم گیری استفاده مي کنيم :کلیه موارد را به ترتیب در ستون افقی و به همان ترتیب در ستون عمودی ثبت می کنیم ( در جدول خانه ها بصورتی هاشور زده شده است که هر موضوع فقط یکبار با موضوع دیگر سنجیده می شود ) در ردیف زمانیکه اهمیت ستون افقی نسبت به ستون عمودی بیشتر باشد علامت ضربدر و هنگامی که اهمیت ستون عمودی از افقی بیشتر باشد ، مربع خالی می ماند .سپس جمع ستون افقی پر و ستون عمودی خالی بصورت جمع امتیاز کل ثبت می گردد

اسلاید 48: ماتريس تصميم گيري

اسلاید 49: نگرش فرايندي و مدل زنجيره اي

اسلاید 50: فرايند ( Process) : به مجموعه فعاليتهاي بهم پيوسته « فرايند » گفته مي شود كه براي ايجاد يك تغيير تعريف شده ، طراحي شده اند .فرايند خدمتفعاليتفعاليتفعاليت

اسلاید 51: درونداد ( Input) :به آنچه كه قرار است تحت تاثير فعاليتهاي طراحي شده تغيير كند « درونداد » گفته ميشود .

اسلاید 52: برونداد ( Output ) : به شكل تغيير يافته درونداد « برونداد » گفته مي شود .

اسلاید 53: فرايند خدمتفعاليتفعاليتفعاليتدرونداد برونداد

اسلاید 54: هر چند اولين نتيجه فرايند خدمت ( برونداد ( هنوز واجد تغييرات نهائي ، كه به معناي حل مشكل تندرستي مي باشد ، نيست ولي مقدمات تغييرات مورد نظر درآن ايجاد شده است .

اسلاید 55: تجويز قرص + مشاوره + معاينهزن همسردار واجدشرايط( درونداد ) زن همسردار آگاه پس از دريافت قرص( برونداد )فرايند خدمت تنظیم خانواده

اسلاید 56: اثر ( Effect ) : به تغييرات تدريجي نسبتا پايدار درآگاهي ، عقيده و رفتار گيرنده خدمت « اثر » گفته مي شود ..

اسلاید 57: تجويز قرص + مشاوره + معاينهزن همسردار واجدشرايط( درونداد ) زن همسردار آگاه پس از دريافت قرص( برونداد )فرايند خدمت تنظیم خانوادهمصرف مداوم و صحيح روش انتخاب شده ( اثر )

اسلاید 58: پی آمد ( Outcome ) : به حل يك مشكل تندرستي در جامعه ناشي از ظهور آثار پايدار در تعداد قابل توجهي از گيرندگان خدمت (پوشش مناسب)«پی آمد » گفته مي شود .

اسلاید 59: زن همسردار واجدشرايط فرايند خدمتزن همسردار آگاه پس از دريافت قرصاستفاده مداوم و صحيحروش جلوگيري كاهشحاملگي ناخواستهو عوارض آن ( پي آمد )

اسلاید 60: حاصل نهائی ( Impact ) :افزايش اميد به زندگي و سطح توانائي جامعه ناشي از حل يك مشكل تندرستي (متناسب با سهم آن )

اسلاید 61: زن همسردار واجدشرايط فرايند خدمتزن همسردار آگاه پس از دريافت قرصاستفاده مداوم و صحيحروش جلوگيري كاهشحاملگي ناخواستهو عوارض آن ( پي آمد ) افزایش امید به زندگی

اسلاید 62: فرايند های پشتیبان

اسلاید 63: فرايند خدمتفعاليتفعاليتفعاليتدرونداد برونداد تامین نیروی انسانیتامین تجهیزات و لوازمتامین منابع مالیفرايند های پشتیبان

اسلاید 64: يك برنامه بايد بتواند به این 4 سؤال پاسخ دهد که:کجا هستیم؟ به کجا می رویم؟چگونه به آنجا خواهیم رسید؟چه چیزی به ما می گوید که به آنجا رسیدیم؟

اسلاید 65: بيان وضع مطلوبوضعيت مطلوب نقطه ای است که ما می خواهیم پس از اجراي برنامه به آن برسیم. هر چقدر در بيان مسأله و توضيح وضعيت موجود به صورت دقيق و قابل اندازه گيري مسأله را تعریف کردیم باشيم شناسایی وضعیت مطلوب یا همان هدف نیز آسان تر خواهد بود.

اسلاید 66: هدف گذاري و بيان اهداف ركن مهم در هر برنامه اي است. تقسيم بندي اهداف در برنامه ها : اهداف كلي (Goals) و اهداف عيني (Objectives)

اسلاید 67: اهداف كلي ( Goals ) جهت گيري هاي بنيادي و فراگير سازمان را معين ميكند. توجه به ارزش هايي دارند كه مي خواهيم به آنها دست يابيم. خيلي قابل اندازه گيري نيستند. محدوديت زماني نداشته و ضرورتا هم قابل دسترسي نمي باشد

اسلاید 68: اهداف عيني یا اختصاصی ( Objectives ) بياني مشخص از اقداماتي كه براي دستيابي به اهداف كلي سازمان بايد انجام شود. زير بناي فعاليتها دربرنامه عملياتي است به مديريت امكان مي دهد كه بداند چه اتفاقي در حال رخ دادن است. مبنايي براي ارزشيابي ارائه ميدهند. نتايج برنامه را مشخص ميكنند.

اسلاید 69: معيار هاي هدف عينيSMART

اسلاید 70: معيار هاي هدف عينيSpecific MARTموضوع و گروه هدف مشخص باشد

اسلاید 71: مشخص بودن Specificحتي الامكان از به كار بردن افعال و ايده هاي انتزاعي (ياد گرفتن، فهميدن، احساس كردن) پرهيز كنيد.هميشه از فعل هاي ملموس و عيني استفاده كنيد.

اسلاید 72: معيار هاي هدف عينيSpecific MeasurableARTموضوع و گروه هدف مشخص باشدقابل اندازه گيري باشد

اسلاید 73: قابل اندازه گيري بودن Measurableقابليت اندازه گيري مهمترين معيار هدف اختصاصي است چرا ؟كاري انجام خواهد شد كه اندازه گرفته شود.اگر نتوانيم نتايج را اندازه بگيريم نمي توانيم موفقيت را از شكست تميز دهيماگر نتوانيم موفقيت ها را شناسايي كنيم نميتوانيم به آنها پاداش دهيماگر نتوانيم به موفقيت پاداش دهيم احتمالاً به شكست پاداش خواهيم داداگر نتوانيم موفقيت را شناسايي كنيم نميتوانيم از آن بياموزيماگر نتوانيم شكست را تشخيص دهيم هيچگاه نميتوانيم اشتباهاتمان را اصلاح كنيماگر نتوانيم موفقيت هاي خود را اثبات كنيم نميتوانيم حمايت ديگران را جلب كنيم

اسلاید 74: معيار هاي هدف عينيSpecific MeasurableAchievableRTموضوع و گروه هدف مشخص باشدقابل اندازه گيري باشدقابل دسترسي باشد

اسلاید 75: قابل دستيابي Achievableمعمولاً با Measurable در ارتباط استاهدافي قابل دسترسي هستند كه:شما نسبت به قابل اندازه گيري بودن آن اطمينان داريد.ديگران هم آنرا به انجام رسانده اند يا شما هم قبلاً آنرا انجام داده ايد.از نظر تئوري ممكن است، به عبارت ديگر غير قابل دستيابي نيست.شما منابع كافي براي دستيابي به آن در اختيار داريد.شما محدوديت هاي آنرا ارزيابي كرده ايد.

اسلاید 76: معيار هاي هدف عينيSpecific MeasurableAchievableRealisticTموضوع و گروه هدف مشخص باشدقابل اندازه گيري باشدقابل دسترسي باشدواقع گرايانه باشد

اسلاید 77: واقع بينانه Realisticبا منابع انساني، زمان، اعتبارات ارتباط دارد .با فرصت ها / نقاط قوت و تهدیدها / نقاط ضعف مرتبط است

اسلاید 78: معيار هاي هدف عينيSpecific MeasurableAchievableRealisticTime Bound موضوع و گروه هدف مشخص باشدقابل اندازه گيري باشدقابل دسترسي باشدواقع گرايانه باشدمحدود به زمان باشد

اسلاید 79: زمانبندي شده Time Boundقرار دادن مهلت زماني براي فعاليت ها كه بايد الزاماً :واقع بينانه Rقابل دسترسيAقابل اندازه گيري M باشد

اسلاید 80: معيار هاي هدف عينيSpecific MeasurableAchievableRealisticTime Bound موضوع و گروه هدف مشخص باشدقابل اندازه گيري باشدقابل دسترسي باشدواقع گرايانه باشدمحدود به زمان باشد

اسلاید 81: ”بهبود كنترل ديابت در خدمت گيرندگان كلينيك ديابت شهرستان یزد در سال 87“ Specific MeasurableAchievableRealisticTime Bound خيرخيرهميشه قابل دسترسي است چون استاندارد مبهم استبليبلي

اسلاید 82: ”كاهش قند خون تمامي خدمت گيرندگان كلينيك ديابت در شهرستان یزد به ميزان پايين تر از 125 mg/dl در سال 87“ Specific MeasurableAchievableRealisticTime Bound بلي، كاهش قند خون به كمتر از 125 mg/dlبلي، تمام خدمت گيرنده هاخيرخيربلي

اسلاید 83: هنگامي كه هدف مبهم (Not Specific) است چه اتفاقي مي افتدهميشه اعضائ گروه احساس موفقيت ميكنندممكن است مقادير پايين تر از استاندارد هم پذيرفته شوند . گروه انگيزه اي براي تلاش در جهت بدست آوردن بالاترين كيفيت ها نخواهد داشت.

اسلاید 84: هنگامي كه هدف غير قابل دستيابي (Not Achievable) است چه اتفاقي مي افتداعضائ گروه احساس خستگي خواهند داشتبي انگيزگي ايجاد خواهد شد.به راحتي تسليم شرايط دشوار خواهند شد.احساس حمايت نخواهند كرد.

اسلاید 85: راهكار (Strategy) راهكار ها در حقيقت مسير هايي هستند كه از طريق آنها به هدف خواهيم رسيد در راه رسيدن به هدف هميشه با دو گروه از عوامل يا متغير ها مواجه هستيم:متغير هاي قابل كنترلمتغير هاي غير قابل كنترل متغير هاي قابل كنترل هستند كه راهكار ها را به ما نشان مي دهند و در حقيقت ميتوان گفت كه: در هر برنامه به تعداد متغير هاي قابل كنترل می توان راهكار در نظر گرفت

اسلاید 86: استراتژي يعني تعيين روش رسيدن به اهداف براي تعيين استراتژي‏ها مي‏توان از عوامل مؤثر بر ايجاد اهداف اختصاصي استفاده نمود ( با استفاده از شبكه عليّت ) استراتژي‏هاي انتخابي نيز همانند اهداف، جهت انتخاب، مي‏بايستي اولويّت‏ بندي شونداستراتژي‏ها برخلاف اهداف حالت كمّي ندارند

اسلاید 87: براي هر راهکار مجموعه اي از فعاليتها در نظر گرفته مي شود که در حقيقت عمليات اجرائي برنامه را تشکيل مي دهدفعالیت ( Activity )

اسلاید 88: در هنگام تعييين فعاليتها اين نکات را مد نظر قرار دهيد:توجه به استفاده از امکانات موجود سازگار با ضوابط و سياستهاي دولتدرنظر گرفتن هزینه ها انعطاف پذير ( قابل انعطاف با شرايط محلي )پیش بینی هماهنگي بين بخشی

اسلاید 89: انواع فعّاليّت * فعّاليّت‏هاي جاري: به فعّاليّت‏هاي جاري و تكراري سازمان اطلاق مي‏شود كه براساس سياست‏ها، دستورالعمل‏ها، مقررات و آئين‏نامه‏ها صورت مي‏گيرد(مانند ارائه انواع خدمات بهداشتي، تدارك وسايل و داروها، نظارت بر واحدهاي تابعه ) * فعّاليّت‏هاي مداخله‏اي: براساس مشكلات خاصّ منطقه و اهداف غير تكراري، انجام مي‏گيردبرنامه عملياتي مي‏بايستي شامل هر دو نوع فعّاليّت‏ باشد

اسلاید 90: تهيه برنامه کار « جدول فعاليت هاي تفضيلي »دراين مرحله بايد به اين سؤالات پاسخ داد:چه کسي ، چه کاري ، درچه زماني ، در کجا و چگونه ، انجام مي دهد](who) / (what) / (when) / (where)/(which)[دراين مرحله به منابع سازمان بايد توجه شود (ميزان اعتبارمورد نياز،محل اعتبارونوع هزينه)

اسلاید 91: شرح تفصيلي فعّاليّت‏هامحل تأمين اعتباركل هزينهشيوة پايشاقدامات پشتيبانيكجا؟چه زمان؟چه كسي؟چه چيز؟رديف

اسلاید 92:

اسلاید 93: جدول زمان‏بندي (Time Table) جدول گانت يك ابزار سودمند مديريّتي براي برنامه‏ريزي و كنترل (پايش فعّاليّت‏ها) مي‏باشد كه ترتيب زماني فعّاليّت‏هاي پيش‏بيني (برنامه‏ريزي) شده و فعاّليّت‏هاي انجام‏گرفته را نشان مي‏دهدجدول گانت يك نمودار ستوني است كه زمان در محور افقي و فعّاليّت‏ها در محور عمودي آن قرار گرفته‏اندستون‏هاي نمودار نشان‏دهندة نتيجة كار در يك مدّت معين استبراي تهية نمودار گانت ابتدا كلية فعّاليّت‏هاي هر استراتژي ليست شده، سپس موعد و مدّت زمان هر فعّاليّت پيش‏بيني مي‏شود و براساس تقدّم زماني، جدول گانت رسم مي‏گردددرحين اجراي برنامه، فعّاليْت‏هايي كه عملاً انجام گرفته‏اند نيز در جدول ، براي مقايسه (پايش) و انجام اقدامات اصلاحي، مشخص مي‏شوند

اسلاید 94: جدول گانت (Gantt Chart)ماه 12ماه 11ماه 10ماه 9ماه 8ماه 7ماه 6ماه 5ماه 4ماه 3ماه 2ماه 1×××فعّاليّت 1×××××فعّاليّت 2××فعّاليّت 3 × فعّاليّتي كه مي‏بايستي انجام شود فعّاليّتي كه انجام شده‏است

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید