صفحه 1:
| بدا یش رنه
السلام علیک با اباعبداللُه الحسین(ع)
صفحه 2:
"رنامه ریزی فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب آسیب ها و راهکارها"*
محصولی از مدیریت تعالی فرهنگی ٩
تهیه وتنظیم:منیژه و حدانی کار شناس فرهنگی ۰
۶آبان ٩۴ مصادف با محرم ۱۳۳۷
صفحه 3:
حجاب
#حجاب اسلامی اصطلاحی است به معنای مجموعه رفتار های پرهیز کارانه که بايد ميان دو
نامحرم برقرار شود. که مانع از به وجود آمدن هر نوع تمایل نا مشروع یا غیر الهی می شود.
عفاف
6 که ۰ تفای و صفت راسج در جان اسان ات کهبا يل ا تي يرك
1 از افراط و تفریط حاصل می شود.
صفحه 4:
آثار فردی حجاب
الف: ارزش ومنزلت زن:
* اسلام بوسیله ی تشریع حکم حجاب. برای زنان ارزش و منزلت وییُه ای قلئل شده است. و سعی در مصون نگه
داشتن این گنجینه از دستبرد دزدان ناموس می کند.
۶ امنیت ناموسی, بزرگترین و ضروری ترین امنیتی است که در جهان باید باشد و مسلما رعلیت پوشش و حجاب
قوی و ارده راى ابجاد و حفظ این امتیت خواهد بود.
۶ آثار اجتماعی حجاب
حفظ و ثبات خانواده ها
# حجاب. موجب بروز عفاف وبه دنبال آن ازدواج های مشروع به وجود می آید. و در نتيجه کانون خانواده گرم تر
صفحه 5:
آثار و پیامدهای بدحجابی
©. فردى
١-١ © بدآموزى
* فرزندان» رفتار خود را از بزرك ترها مى آموزند. اكر زنان و دختران بللغ جامعه؛ از شرم و عفاف به دور
باشند و در پوشش مناسب دقت نکنند. الگوی نامناسبی برای فرزندان جامعه خواهند بود.
۲-۹ افت تحصیلی و آموزشی
7 هر قدر. آمورش ها از غنای بیشتری برخوردار باشند» فرهنگ لن جامعه بالاتر خواهد بود و پیشرفت هر
جامعه ای درگرو آموزش آن است.
صفحه 6:
۲ احتماعی
۲-۶۴ ترویج رذایل اخلاقی
# بدحجلبی علاوه بر لین که خود یک ناهنجار اجتماعی به شمار می آید و جامعه رابه بی بند و باری مى
کشاند. وقتی به پوشش و متانت بی اعتنایی می شود. مسائل اخلاقی دیگر هم از جامعه رخ برمی بندد.
۴ ۲-۲ دشوار شدن زندگی موّمنانه
۴سا سا د مقليل لين شرليط غير ارزشى و کناه آلود زندگی آسودء ای نبارن از مین عسه ما
غیر مخفیلنه در صحن جامعه متأثر و متاسف می شهند و در عين حالء امیدها و علاقه هایشان برای
1 اقدام جدی دولت مکتبی بر باد رفته می بینند
صفحه 7:
عوامل تضعیف فرهنگ حجاب و پوشش در جامعه
* ۱ عوامل فردی
۱-۱ هوس رانی
برخی برای رسیدن به تمایلات خود. به تنوع پوشش بسیار اهمیت می دهند و بهترین اوقات خود رابه حضور در محیط های تجارتی و تفریحی و مفسده انگیز مى
گذرانند.
بر
۱-۲ ضعف حیا
پوشش و حیا تفکیک ناپذیرند. تا جلوه ای از حیا در فرد وجود نداشته باشد. پوشش را هم به صورت جدی رعایت نخواهد کرد.
۲ عوامل خانوادگی
۲-۱ ضعف خانواده در هدایت و پیشگیری
خانواده هليى كه از تعاليم دينى فاصله مى كيرند به يك فرهنگ برزخی بین اسلام و خواسته های نفسانی خود می رستد. عقلید آنهارنگ دارد .اما حقیقت دینی|
ندارد. زیرا دین را در محدوده ای می پذیرند که با تمایلات و باور های غیر دینی آنها تضادی نداشته باشد وبا کمترین سختی یا تضاد با تمایلاتشان از دین خدا
دشم يوشى د كندلد
۲-۲ نقش مادر (به طور اخص)
صفحه 8:
۳ عوامل اجتماعی
- نقش سازمان های آموزشی
۲-۶ عدم تعهد برخی معلمان و مربیان
*معمولا دانش آموزان معلم خود را الگو و سر مشق اخلاق و رفتار خود قرار می دهند و در موارد زیادی از وی تقلید می کنند. لذاء یکی از علل عمدی|
عدم مایت خولبط اخلاقی و استفاده ی دلنش آموزان از یاس های نامناسب و مبتذل در مدارس را ید در طرز تفكر و رفتار مربيان و للعلمان أن
مدارس جستجو کرد.
دم دقت در برگزاری مراسم مذهبی در مدارس,
#از جمله برنامه هلیی که بعد از پیروزی انقلاب در مدارس مرسوم و معمول گردیده استه برگزاری مراسم و برنامه های مذهبی: سخنرانی» نماز
جماعت و ... می باشد که اگر بدون دقت کامل و برنامه ریزی انجام گیرد و یا متناسب با استمرار و موقعیت سنی و علاقه جوانان و نوجوانان نباشد نه
تنها در هدایت و ارشادآنان نقش مثبت و موثری نخواهد داشت. بلکه موجب دلزدگی و کم توجهی نسل نو نسبت به لین گونه برنمه ها و مراسم شده,
و در نتيجه طرز بوشش» سخن كفتن و طرز رفتار آنان را به ابتذال مى كشائد.
۳-۶ عدم وضع و اجرای مقررات خاص در محیط های آموزشی و علمی
هم اکنون مدارس راهتعلیی و دببرستان هاء نسیت به سهل انگاری و تخلفات دلنش آموزان. درست در سنین نظم پذیری و شکل گیری شخصیت. با
صفحه 9:
نقش ادارات» سازمان ها و دستگاه های اجرایی
- عدم رعایت ضوابط گزینشی در انتخاب کارمندان زن
#دولت با اختیاری که دارد می تواند با به کارگیری بانوان با حجاب در اداره ها ضمن منتفی ساختن
گسترش لین ناهنجاری فرهنگی در بخش گسترده ای از عرصه های فعالیت های اجتماعی زنان, الگوی
نیکویی از چهره ی زن با حجاب و کارکرد حجاب اسلامی به جامعه معرفی کند.
دن كاف یزان در ایجاد محیط سالم اجتماعی
*ساختن جامعه سالم از نظر اقتصادی. سیاسی و اجتماعی, اداری و ارزشی حاکم. شرط ضروری در تربیت
است.
وت
صفحه 10:
-١ © عدم فعاليت موثر قواى سه كانه
# نظارت جدی. دلسوزانه و از روی ایمان مسئولین دولتی برمحیط های تحت نظارت آنها از جمله عوامل
مهم ترویج حجاب و پیشگیری از بدحجابی و ابتذال در ادارات است.
*قوه ی قضائیه نیزبلید باجدیت وپرهیز ازهرگونه تسامح به قوانین مصوب عمل نماید زیرا نسخه هرچه
خوب با چنانچه عمل به آنن نشود هرگز بهبودی حاصل نخواهد شد.
۲- کمی نظارت قوای سه گانه بر قوانین تصویب شده
؟تصویب قوانین جامع و دقیق در این زمینه در مجلس شورای اسلامی و عمل کردن بدون تساهل و
تسامح قوه قضائیه به قوانین یاد شده سبب می شود. فرهنگ حجاب ترویج یابد. قوه قضائیه سهمی مهم
د حفظ سلامت حامعف دا رده امضاع اخلاتي جاميه_كاينامفي_كيباي ابن دستكاماست.
صفحه 11:
*- ضعف برنامه ریزی و نداشتن اهتمام جدی بر ترویج پوشش اسلامی
5 کی ار اشکال های مهم سیما در زمینه ی حجاب, ضعف برنامه ریزی دقیق و هماهنگ و نداشتن اهتمام
جدی نسبت به ترویج فرهنگ عفاف و پوشش اسلامی است .با بررسی گذرای برنامه های شبکه های
تلف تلوبریمنی در می بابیم که تا کنون اقدام برجسته و مشخصی که نشان دهنده ی برنامه ربری
بویژه و گسترده ای برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف باشد انجام نشده است.
۴ ۲- تحقیر ضمنی جایگاه زن با حجاب و مترقی نشان دادن افراد بدحجاب
* گاهی سیما در برنامه های نمایشی خود نسبت به بسیاری از نمادها و سنت های ارزشمند اسلامی و ملی
بی توجه بوده و یا به تضعیف آنها پرداخته است. متأسفانه اين رویکرد را در برخی مجموعه های
آنهاء زنان چادری نقشی منفی یا دست کم عقب افتاده دارند ولی زنان
صفحه 12:
- نقش امر به معروف
* یکی دیگر از راه های عمومی ترویج پوشش دینی. امر به حجاب و نهی از بی حجلبی و جلوه گری است.
اگر امر و نهی دینی. با گستردگی و شهامت در جامعه اجرا گردد و افراد خودنما همواره مورد امر به
Celis Shy ی نی فرا کرد سس ریادی از مشک ال ی ان ۳ ۳۰
۱. امتیاز نهی از منکر بر آمر به معروف
#غالباً زشتى انجام محرمات از قبح ترك واجبات بيشتر است. و به تعبیر دیگ تخریب بتخلنه از ساختن
مسجد بهتر است.
صفحه 13:
اهکارهایی برای پیشگیری از ترویج فرهنگ بی حجابی
*. فردی
و قویت ایمان و اعتقاد
#در فرد باید باور استوار. ایمان عمیق ایجاد شود. کسی که دل به حق داده و انديشه به خدا سپرده و
فرجام زندگی دنیوی اش را پذیرفته. چطور حاضر می شود خودآرایی و خودنمایی کند
*ب) اعتلای فرهنگ حجاب از طریق آگاهی بخشی
#زنی که از مقام و ارزش های واقعی خود. آگاهی یابد و فلسفه ی حجاب را از دیدگاه اسلامی بداند
درانتخاب حجاب. ريشه ای برخورد می کند نه موروئی.
صفحه 14:
۲- خانوادگی
الف) تحمیل نکردن فرهنگ به نوجوانان:
00 بسیاری از بدیده ها در حال تغییر و تحول است.
بر این اساس از نسل بعد» نمی توان انتظار فرهنگ نسل قبل را داشت و فرهنگ قبل را به نسل بعد تحمیل
نمود. به همین دلیل پدر و مادر نباید انتظار داشته باشند. رفتار و آداب معاشرت پسران و دختران آنان
مانند زمان کودکی خودشان باشند.
ب) تقویت فرهنگ غیرت
es ار له و رن ات ee
ظاهری توجه می کنند. از این رو غیرت مندی مردان در نوع پوشش آنان» نقش بسزایی دارد.
صفحه 15:
۳ احتماعی
* الف) روشنگری و عمومی کردن مطالعه در باب عفاف
# عموم مردم. هنوز از اثرات فاجعه باربی عفتی مطلع نیستند و بیشتر ایشان, خود و خانواده خود را مصون
لان ناكس داند.
* ب) نظارت بر مراكز آموزشى
e
واقعیت های موجود و آمار منتشر شده بیان گر لین است که نیمی از دانش آموختگان و دانشجویان مراکز
50 اتاد هاو دوره هاى متوضطة را زنان تشكيل م دهد اک ای را از ۳
clas اسلامی باشد. از مدیر تا دانشجو می تواند عامل مهمی در بازدارندگی از بدحجابی باشد
صفحه 16:
راه کارهای پیشنهادی برای گزارش و خبر
۴ تهیه ی گزارش از زنان خارجی مسلمان و با حجاب و به ویژه زنان جوان.
۶۴ می توان تحلیلی گزارش گونه از ناهنجاری های اجتماعی و نقش بی حجلبی در پیدایش آن در
تحلیل های بعد از خبر بیان کرد.
*راه کارهای پیشنهادی برای برنامه های کودک و نوجوان
۴ احکام پوشش به شیوه ی جذاب در قللب کارتون. نمایش عروسکی. سرودهای جذاب. داستان های
شیرین و بازی های کودکانه آموزش داده شود.
۴ پیام های مربوط به حجاب را خود کودکان با زبان شیرین مطرح کنند.
۶۴ موضوع به تکلیف رسیدن دختران و ملزم شدن به حجاب اسلامی در قالبی زیبا سوژه ی برنامه ها
قرار گیرد.
صفحه 17:
راه کارهای پیشنهادی برای برنامه های کارشناسی
*۶ ۱ بیان فلسفه ی فردی و اجتماعی حجاب و عفاف و آثار منفی بدحجابی یا بی حجابی
۶ ۲ بیان ريشه های تاریخی حجاب در ادیان و جوامع اصیل.
۶ ۲ _تبیین ارتباط حجاب و عفاف با اصول و باورهای اعتقادی..
* راه کارهای پیشنهادی برای گروه فیلم و سریال
؟ الف: شخصیت پردازی
* از آنجا که همه بی عفتی ها از نگاه های ناپاک و آغاز می شود. پیش از آموزش هر موضوعی حتی باید کنترل نگاه را به جوانان آموخت
و همراه آموزش حجاب به دختران. غیرت را به پسران یاد داد.
* ب: پوشش و آرایش
* ۱. از نمایش آرایش غلیظ و پوشش های نامناسب. به عنوان نشانه های پیشرفت. تمدن و امروزی بودن پرهیز شود.
* ۲ از نمایش عروس با پوشش غیر متعارف و غیر اسلامی به ویژه در اماکن عمومی و انظار مردم خودداری شود.
صفحه 18:
کار کردهای سیما در زمینه ی حجاب و عفاف
* الف: الكو آفرينى
* يكى از كاركردهاى مهم تلويزيون. طرح الكوهاى شخصيتى است. برنامه هاى تلويزيونى به و
نمایشی مانند فیلم و سریال های تلویزیونی یا انیمیشن می توانند با طراحی نز
قهرمان فیلم. برای مخاطب الگوسازی کنند.
© ب: تجليل يا تضعيف غير مستقيم
# برنامه ساز تلویزیون می تولند با شگردهای هنری و ارتباطی به طور غیر مستقیم. موجب تقويت يا تضعيف
مسئله ی حجاب و عفاف شود.
* ج: اطلاع رسانی و آموزش
*اطلاع رسانی درباره یک موضوع و جنبه های مختلف لن و آگاه کردن افکار عمومی از دیگر کارکردهای
سیماست.
صفحه 19:
د: معرفی و ترویج الگوهای مناسب
#سیما می تواند به کمک طراحان لباس و کارشناسان مختلف در حوزه ی مذهبی. جامعه شناسی و روان
شناسی,الگوهای مناسب پوشش اسلامی و ملی را طراحی و لن را به شکل مستقیم یا غیر مستقیم
ترویج کند.
* اهداف و سیاست های کلی سازمان صدا و سیما برای گروه های برنامه سازی در زمینه حجاب و عفاف
این سیاست ها عبارتند از:
1 تکوهش ترویج رفتارهای غربی ۲. تشویق حفظ حریم های ارزشی در برخورد با نامحرم ۳.
تبیین آثار زبان بار رولبط ناسالم دختران و يسران و معرفى الكوى رولبط سالم. ؟. طرح و تقبيح نكاه
ابزاری غرب به زن ۵. تبیین آثار مطلوب رعایت حدود اسلامی در ارتباط میان زن و مرد
صفحه 20:
* الف) تداوم و اصلاح طرح گشت اخلاقی
* انتقاد از برخورد با «بدحجلبی»زملنی مقبول و منطقی است که دولت نسبت به گسترش فرهنگ حجاب و حیا
1 همم عملی فرهتگی و تربیتی داشته باشد.
*بی تدبیری فرهنگی و رویکرد جذب حداکثری فاقد منطق که می خواهد نه فقط مرزبندی های سیاسی که
شن های کری و اعتعادی را هم درنورده در این اتغاق بی تاثیر نبودماست.
۶ ب) تقسیم فضای کلی جامعه و حاکم کردن روحیه ی دینی بر فضاهای کوچک تر
۴ فساهی مسکثر و مسعددی تشکیل شده که خاکم کردن روحبه ی دیی بر کل نضا شور اد ما
al 2 و انشگاه و بازار و پاساز و محله و خیابان و کوچه و .. که جامعه را شكال می دم نضاهای
جداگانه و مرتبطی هستند که می توان روحیه ی دینی را بر آنها به صورت مستقل و منفرد حاکم کرد
صفحه 21:
اثلی که در سطح جامعه و در منظر عام مردم به وقوع می پیوندد
(ule ظاهر سازی
اموری که به ظاهر جامعه ی اسلامی خدشه وارد می نملید. بلید به سرعت نه به تدریج. لگام قانونی زد.
مسائلی همچون گناهان علنی. فسق و فجور. دزدی. هتاکی و بی حجابی یا بدحجابی که بر باطن
جامعه ی اسلامی صدمه می زند و پیکره ی نظام اعتقادی را به لغزش جدی مبتلا می نماید.
*ب) باطن سازی
* منظور از باطن سازى؛ ترویج فکر و فرهنگ قرآنی و اسلامی است که نیاز به زمان دارد تا در قالب های
گوناگون فرهنگی و علمی و هنری به ترویج مبانی اصیل اسلامی پرداخته شود و فکر اسلامی را در متن
زندگی فردی و اجتماعی انسان ها وارد نماید.
صفحه 22:
؟ اگر امکانات مالی و معنوی برای چاپ و پخش آثار معنوی و مرتبط با فرهنگ دینی به ویژه فرهنگ سازی در زمینه
حجاب و عفاف فراهم باشد و اهل اندیشه, قلم و هنر به حمایت دولت اطمینان داشته باشند. جهت گیری پژوهش ها و
نمایشگاه های هنری به سمت فرهنگ دینی کشیده خواهد شد.
نقش ها و برنامه های نظارتی دولت
* الف) نظارت بر ورودی های فرهنگی و هنری
* ورودی های فرهنگی و هنری و حتی اندیشه های واردلتی. در موارد بسیاری, نه تنها با باورهای دینی تناسب ندارد بلکه
كاه نوعى دين ستيزى يا دين كريزى در آنها ديده مى شود. بنابرلين» نظارت بر واردات فرهنگی و تولید محصول هنری و
دس های آلرده مي تواند به بهیود وضع فرهنگ دیتی در جامعه اسلامی کمک کند:
* ب) نظارت بر بومی ساری تولید محصول فرهنگی و هنری
» نكته مهم و قلبل توجه در بومی سازی تولید محصول فرهنگی متناسب با شآن و فرهنگ دینی» دقت در استفاده از شیوه
بهره كبري ازنويسندكان طراحان و كاركردانان باتجربيزا a
صفحه 23:
نقش ها و برنامه های حفاظتی دولت
٩ در لقع برای حفظ فرهنگ حجاب که نهادینه شده بلید از راه کارهای حفاظتی بهره برد. بهره گیری از ثیروهای انتظامی, به كار
بستن قوانین تدوین شده برای حفظ فرهنگ دینی. پیگیری اجرای آیین نامه ها و بخش نامه های مربوط و در نظرگرفتن مجازات
برای متخلفان, از جمله نقش های حفاظتی دولت است.
* ترویج امر به معروف و نهی از منکر
9 ايجلد ساحتار صحیح برای امر به معروف
0 ده ی احر به سب این که روش صحبح امر به معروف بیان نشده این حکم اسلامی در حاشه قرار گرفت.
* افراد دچارافراط و تفریط شدند. همین امر سبب شد تا دشمن از شیوه ی نادرست اجرای امر به معروف و نهی از منکره عليه
نیروهای متدیّن بهره گیرد و آنها را خشونت طلب و زورگو معرفی کند.
* ب) ایجاد مراقبت و نظارت همگانی در جامعه
* مراقبت و ارت یی عالر سب سرت ر وی از سک که در اسلام به عنوان یک تکلیف مهم و مقدس و واجب عنوان شده از
صفحه 24:
© دولت اسلامی در زمینه اجرایی می تواند با انجام امور زیربنلیی» زمینه گسترش عفت عمومی را در جامعه
اسلامی فراهم سازد برخی از این راه کارها عبارتند از:
؟. ایجاد مرکزهای مشاوره و پاسخ گویی به شبهه هاء با هزینه کم و در صورت امکان به شکل رای
۶ ایجاد شرایط برای ازدواج جوانان
۴ جهت بخشی به غرلیز جوانان و جلوگیری از ورود و پخش عامل محرک. ایجاد تفریح گاه های سالم و
اسب با شلن جامعه اسلامی که زمینه رشد فرهنگی در آنها فراهم بوده و غیرمستقیم و نامحسوس.
زیرنظر باشند.
٩ رفع مشکلات اقتصادی شهروندان و حل مشکل معیشت آنان که در برخی موارد» عامل اصلى بى
عفتی است.
صفحه 25:
٩ ایجاد فضای سالم رقابتی در زمینه ورزش. دلنش و هنر و گسترش ارتباطات بین المللی در زمینه
های یاد شده برای متمرکز و هدف مند کردن نیروهای سرگردان جوانان.
٩ اجرای سیاست های بازدارنده به وسیله نیروهای انتظامی آموزش دیده و آشنا با دانش روان شناسی
و جامعه شناسی.
رای سیاست های اصلاح گرایلنه در ساختارهایی که غیر کارشناسانه کار می کنند با اصول و
۴ راه اندازی انجمن های محلی یا ایجاد زمینه به وجود آمدن خرده سازمان های محلی با بهره گیری
از افراد کارآمد و دارای انگیزه فرهنگی که در محله های ساکن هستند و نسبت به مسئله عفاف و
حجاب در حکومت دینی احساس مسئولیت دارند.
صفحه 26:
٩ معرفی الگوهای مناسب ارتباط زن و مرد مسلمان در سازمان های وابسته به دولت از سوی برنامه
سازان فرهنگی دولت پس از هماهنگی با متولیان امور دینی هم چون حوزه های علمیه.
٩ معرفی الگوی جامع و متاسب حجاب و پوشش اسلامی و ایجاه زمینه دسترسی آسان به ابن نوع
OR
حذف ضد ارزش ها و مظاهر ضد اخلاقی ©
۶ حفظ بخش عفیف و با حجاب جامعه هم زمان با مبارزه و هدایت بخش غیر عفیف و براندازی
مظاهر فساد.
صفحه 27: