صفحه 1:
معاونت آموزش متوسطه
دفتر آموزنی متوسطه راهنمایی تحصیلی]
0
ما نمی توائیم آرام ومعمولی حرکت کنیم باید با شتابی حساب شده ومنظم پیش برویم
بايد بتوائيم کارهایی را که برای نسل های آینده ماند گارخواهد بود. انجام بدهیم.
= (زهبر معظم انقلاب اسلامي مدظله
تضاهده کامل غرم *مداخ» در sbi 39 العالی)
۰۱۷۷۷۷۷۷۰۱50۰۲ برنامه ریزی بهبود مدیریت آموزشگاهی
صفحه 2:
6 )7 0 9 6
۳۳۳۵ .+ 3 اج
صفحه 3:
Management and Principals
مدیریْت و مدیران
مدیریت فعا ليني يمسي ین از طریق ایجادر وابط میان منابع موجود»
انجام دا مت فعال در تصمیم گیری
صفحه 4:
مهار تهای اساسی مدیران
صاحبنظران مدیریت آموزشي مهارتهاي زير را اصلي
ترین مهارتهاي مدیران مدارس به حساب مي آورند:
. مهارت در برنامه ريزي و سيستماتيك سازي فعالیت هاي
مدرسه و کارکنان
2 مهارت در برقراري روابط انساني
7 مهارت در هدایت و رهبري گروهي
4 مهارت در امور آموزشي و پرورشي
5 مهارت در مشارکت دهي قعالانه دانش آموزان,اولیا و کارکنان
در امور مرتب
6 مهارت در سازماندهي امور اداري, مالي و تداركاتي
7 مهارت در امور ارزشيابي
صفحه 5:
در تصمیم گیری برای برنامه ریزی سه مفهوم مستتراست:
* مفهوم ریسک (خطر)
* مفهوم محدودیت
صفحه 6:
* مفهوم انتخاب:
وجود شقوق و راه بردهای مختلف برای رسیدن به
مقصد موجب می شود برای پی بردن به مزایا و
معایب هر یک, به تجزیه و تحلیل عوامل و عناصر آن
ها بپردازيم. و با مطالعه و تحقیق, راه بردها ی مورد
نظر را انتخاب کنیم.
* مفهوم ريسك (خطر):
وجود عوامل نا معلوم که منتج به خطر و ریسک Sle
تصمیم گیری است.؛ موجب می شودکه مکانیسم
تصمیم گیری اهمیت خاصی را در سازمان برنامه
ريزى بيدا کرده : و به اصل مشارکت رو آوریم.
" مخ محدودیت:
محدودیت منابع در مقابل خواست ها موجب می شود
تا به تعیین اولویت ها بپردازیم.
صفحه 7:
اهم اصول برنامه ریزی_
الف : اصل جامعیت
- ب : اصل مشارکت
- ج : اصل تعهد
- د : اصل واقع بينى
- ه: اصل استمرار
- و : اصل قوجه به نوآورى ها
- ز : اصل انعطاف پذیری
صفحه 8:
ناه یی بای مشارکت دهیدنشآموزن در مور مدمه
ag a
198) 9 توجه به میاحث مدیری سور -سی و سورری سسمان ببه ویژه مشارکت دانش آموزان
اداره مدرسه در پروژه های تحقیقانی و پیان نامه های دوره های تکمیلی دانشگاهها
توجه سازمانها و نهادهاى دولتى و غير دولتى به مقوله هاى أموزش و ارتقاء تعاون و مسئوليت يذيرى در جامعه
توجه مؤلفين و نويستدكان به بسط و توسعه روابط انسانى در محيط هلى أموزشى
توجه به مشاركت دانش أموزان در طرح های مختلف نظیر: طرح مدرسه زندكى ».يك روز براى فرذا (نسعه نی سر تهب
کی ویس رايا
8 مشارکت دانش آموزان در امور مدرسه : "مدام
صفحه 9:
مشارکت دانش آموزان دراداره امور مدرسه
طرح مدام
صفحه 10:
اهم اهداف طرح git ۱
- افزايش سطح مشاركت معلمان :
بر نامه ریزی » هدايت و نظارت طرح توسط شورای معلمان . ..
- رشد و پرورش مهارتهای زندگی و اجتماعی دانش آموزان و
ریت هی هس ابقر عی رآ نیش سم اتید یط رل
طریق مشارکت عملی و تجربی
ج- زمینه سازی برای تصمیم گیری وتصمیم سازی های مشترک و تعامل بیش
سازنده تر ميان دانش آموزان و اولياء مدرسه به منظور نقيت وجهبوة مدررية
آموزشگاهی
د- افزايش روحیه خود باوری » اعتماد به نفس . خلاقیت و نشاط بیشتر دانش
آموزان در فعالیت های مدرسه و رفع مشکلات موجود با کمک آنان
"مشاركت دائش أموزان در أمور مدرسه : "مدام
صفحه 11:
نکات مهم قابل توجه مدیر مدرسه پس از دریافت و مطالعه شیوه نامه در
اولین نشست شورای معلمان برای اجرای طرح:
* - طرح مسأله براي عوامل محترم مدرسه؛ایجاد نگرش
مثبت و انگیزه كافي براي اجراي طرح وتوجیه انجمر:
اولياومربيان و دانش اموزان يفنا
۴ 2- نظر خواهي از معلمان و اولیا واحصاي نظرات
و راهكارهاي مناسب براي اجراي مناس
طرح
3 - تعيين وتصویب تاریخ وروزهاي برگزاري طرح
۱ و همچنین جلسات شوراي معلمان پس
ازتأیید شوراي مدرسه و اعلام به کارگروه علمي واجرايي
متطقه ناجیه بن اسان تقو يرا الف نا آخز مهرما
«مشارکت دانش آموزا
صفحه 12:
نمون برك (الف): معرقى مشخصات مدارس مجرى طرح "مدام"وروزهایبرزاریجلسات شورایدیران در سل تحمیلی ۱۳۸۹-۹۰
جدول الف -۱: مدارس مچری طرح ۲ مدام
تعداد دانش آموزان به تفکیک ابزارها و سازو کارهای ارتباطی مدرسه
| مشخصات مدرية ومدير .| ستاك | منت یه
ei RE cmon | a lle] w]e وم کی ] Ta] اريف | قام هرس
ae |
جدول الف -۲:مشخصات جلمات سالانه شوراى دبيران و روزهای مصوب اجرای طرح " مدام"
Saas | Whaat | des موضوع جلسه
برگزاری جلسات. کنندگان هر
ققيقه. بيت (te 55
sel .5 | (اهم مواره برنامه ريزى شدهجهت طرح درهر جلسه) | اجرای طرح "مدام
به تعداد روزهای برگزاری جلسات شورای دبیران (معمولاً تا ٩ جلسه) تکمیل گردد.
"روزهای مصوب ب رگزاری طرح در جدول» علامت گذاری و مشخص گردد.
صفحه 13:
۰ 3 انجام اقدامات تبليغي نظیرتهیه |توزیع بروشور
آزمهرماه
. 5- تعيين ملاك ومعیار(درشوراي معلمان) وانتخاب و
معرفي دانش اموزاني كه قراراست ,
همكاري عوامل آموزشي واجرایی owns درايام
جراي طرح نقش مدير معاو
درمدرسه أيفا
* - معرفي دانش, آمه زان نقش, آفرين به منطقه( قبل
نون بوك (ب)» ععوفى داش آموزا فق ون هر درس مج رح ام
ن, دبیران و را
از اولین اجراي
ارایه اموزش هر
آموزشي يا اجر
صفحه 14:
ملاحظات مهم alict
طرح مسأله و برگزاري جلسه توجيهي طرح باحضور عوامل آموزشی و اجرايي
مدرسه در قالب شوراي ذبیران و به خصوص توجیه آولیا و انجمن اولیا و
مرجیان:
طرح براي اجرا در 3-4 روز در سال در نظر گرفته شده است. تعبین دقیق تعداد روزهاي
اجرا بر اساس هماهنگي مدارس مجري و منطقه خواهد بود.
تشکیل جلسات معمول شوراي دبیران در داخل مدرسه درطول ساعات اجراي
طرح. نماینده اي از طرف مدیر مدرسه مي تواند بر کار دا
ous
انجام فعاليتهاي تبليغي لازم نظیر سختراني,تولید پوستر,بروشور و..
استفاده از ابزارهاي در دسترس( روزنامه هاي محلي, وب لاگ مدرسه.
به منظور پوشش مناسب فعالیت.
اتتخاب دانش آموزان مجري و ایفا کننده تقش هاي دبیران, مدیرءمعاونان, معلم و
بر اساس ملاك ومعيارهاي قدرت رهبري,مقبولیت و سطح علمي و قدرت
بیان آنان) توسط م مدیر وشوراي دبیران یا برگزاري انتخابات داخلي توسط تمامي دانش
آموزان با نظارت عوامل آموزشي و اداريب مدرسه .ضمناً درفرایند انتخاب ومعرفي دانش
آموزان متتخب دزخیطه« آموزشي » اولویت باذبیزاتی انننت که دززوز اجزاي طرح کلان
داشته ودرمدرسه حضور دارند.
3 مشارکت دنش آموزان در آمور مدرسه : "مدام
صفحه 15:
در رتم
رز هاش تون یر
sae
تان وش ليان
ند سر قاط تایه
الا لض عسوت رف See
اسك (تبتدس .شوو
ترس ون وتو
سای وه
ی ایس
فسوی سیم
رسای ال مش
وال مس مه
۳
اه و رس
"مشاركت دائش آموزان در امور مدرسه : "مدام
صفحه 16:
چند سوّال اساسی و مهم در اجرای طرح مدام
مهم ترین ویژگی ها و محاسن طرح ادارهامور مدرسه توسط دانش آموزان چیست؟
كار كروه (al)
مهم ترين چالش ها ومشکلات اجرای طرح د رکدامٍ
کارتروه (ب)
ass