برنامه ریزی و طراحی تدریس و یادگیری
اسلاید 1: کارگاه برنامه ریزی و طراحی تدریس و یادگیری
اسلاید 2: مفاهیم برنامه درسیبرنامه درسی به عنوان:مجموعه ای از موضوعات محتوای آموزشیمواد آموزشیآنچه توسط موسسه آموزشی برای یادگیری در داخل و خارج از آن هدایت می شود.مجموعه ای از تجارب یادگیری
اسلاید 3: مشارکت کنندگان در طراحی و تدوین برنامه درسیمتخصصان موضوعیمدرسانیادگیرندگانکارفرمایانگروههای اجتماعی و سیاستمداران
اسلاید 4: وظایف عمده برنامه ریزان درسی 1- آماده سازی رئوس برنامه درسی2- تدوین مواد و وسایل درسی3- اجرایی برنامه درسی
اسلاید 5: آماده سازی رئوس برنامه درسی تعیین نیازها تعیین اهداف انتخاب محتوا انتخاب راهبردهای تدریس و یادگیری
اسلاید 6: تدوین مواد و وسایل درسیانتخاب مواد درسیسازماندهی مواد درسیآزمایش مواد درسی جدیدتغییر و اصلاح برنامه درسی بر مبنای نتایج
اسلاید 7: اجرای برنامه درسیآموزش مدرسانتدوین نظام ارزشیابی برنامه درسیتدوین نظام اجرایی و کنترل کیفیتبازنگری
اسلاید 8: مبانی اهداف برنامه درسیجامعهیادگیرندهموضوع درسی
اسلاید 9: طبقه بندی اهداف یادگیریشناختیعاطفیروانی-حرکتی
اسلاید 10: انتخاب محتوامفهوم محتوا: هر انچه که برای تحقق اهداف یادگیری انتخاب و به کار گرفته می شودانتخاب محتوا در موضوعات تک رشته ای و میان رشته ایالف- تک رشته ای: تابع ساختار موضوع درسی استب- میان رشته ای: تابع علائق یادگیرنده و مسائل مهم جامعه است
اسلاید 11: ساختار رشته درسیشیوه ای که دانش بر اساس آن سازمان می یابدمفاهیم اساسی رشته درسیروش های پژوهش و قواعد اساسی رشته درسی
اسلاید 12: شیوه ارائه مطالبالف- به صورت خطی با جزئیات زیادب- ارائه خطی با تنوع موضوعی کم ولی عمیقج- تاکید برمطالب مهم و عبور از مطالب سطحید- ارائه مطالب محدود اما جامع و مرتبط
اسلاید 13: تدوین جدول هدف – محتوا ستون عمودی شامل اهداف: شناختی – عاطفی- روانی حرکتیستون افقی : محتوا
اسلاید 14: انتخاب راهبردهای تدریس و یادگیری ملاک ها شامل: 1- نوع موضوع درس 2- سطح رشد شناختی شاگرد3- امکانات و فضای آموزشی
اسلاید 15: انواع راهبردهاراهبردهای سنتی همانند: سخنرانی –بحث گروهی- پرسش و پاسخراهبردهای نوین همانند: روش های تاملی – پروژه محور و انواع رو های یادگیرنده محور
اسلاید 16: سازماندهی مواد درسیالف- خطی در مقابل پیمانه ایب- چهارچوب کلی یک درس شامل سه شیوه :1- بر اساس موضوع درسی2- پایه مشترک مطالب درسی3- فعالیت های یادگیریج- عمودی و افقیعمودی شامل مارپیچ و دوره ای
اسلاید 17: ارزیابی برنامه درسیارزیابی تکوینی برنامه درسی شامل:الف- ارزیابی نمونه برنامه به منظور انتخاب فعالیت های یادگیریب- آزمایش اولیه برنامه به منظور اصلاح برنامهج- اجرای آزمایشی به منظور تعیین شرایط لازم برای استفاده از برنامه
اسلاید 18: داده های مورد استفاده در ارزشیابی برنامهداده ای مبتنی بر قضاوت شامل نظر کارشناسان – همکاران و یادگیرندگانداده های مبتنی بر عملکرد شامل عملکرد یادگیرندگان حین و بعد از اجرای برنامه درسیاطلاعات جامع از منابع گوناگون
اسلاید 19: الگوی استقرائی:تکوین مفهوم
اسلاید 20: الگوی استقرائی:تفسیر مطالب
اسلاید 21: الگوی استقرائی:کاربرد اصول
اسلاید 22: الگوی کاوش مفهوم مرحله اول: ارائه اطلاعات و شناسایی مفهوممعلم نمونه های بر چسب دار را ارائه میکند.شاگردان خصوصیات نمونه های مثبت و منفی را با یکدیگر مقایسه میکنند.شاگردان فرضیاتی را تدوین کرده و آزمایش می کنند.شاگردان بر اساس خصوصیات بنیادی،تعریفی را برای مفهوم مورد نظر ارائه می کنند.
اسلاید 23: مرحله دوم: آزمون فراگیری مفهومشاگردان نمونه های دیگری را که بدون بر چسب ارائه شده اند،با دادن پاسخهای (بله) یا (خیر)شناسایی می کنند.معلم بر اساس خصوصیات بنیادی،فرضیات را تائید،مفاهیم را نامگذاری و تعاریف را مجددا بیان می کنند.شاگردان نمونه هایی را ارائه می کنند.
اسلاید 24: مرحله سوم: تحلیل راهبردهای تفکرشاگردان به توصیف اندیشه ها می پردازند.شاگردان به بحث درباره نقش فرضیات و خصوصیات می پردازند.شاگردان به بحث درباره نوع و تعداد فرضیات می پردازند.
اسلاید 25: الگوی کاوشگری به شیوه علوم زیستیگام اول: برای دانش آموزان زمینه بررسی را مطرح سازید.گام دوم: دانش اموزان مساله را تعیین می کنند.گام سوم: دانش آموزان در تفحص مساله را مشخص سازند.گام چهارم: دانش آموزان راه های توضیح مسئله را حدس بزنند.
اسلاید 26: الگوی عادت ورزی به کاوشگریگام اول: رویارویی با مسئلهتوضیح روشهای کاوشگری.عرضه رویداد ناهمخوان.
اسلاید 27: گام دوم:گرد آوری داده ها- تائید درستی آنها.تائید ماهیت اشیا و شرایط.تائید رخداد موقعیت مسئله.
اسلاید 28: گام سوم:گردآوری داده ها - آزمایشگریمجزا کردن متغیر های مربوط.در آوردن روابط علی به صورت فرضیه (و آزمون).
اسلاید 29: گام چهارم:سازمان دهی،بیان عبارت قانونمندقانونمند ساختن قواعد و توضیحات
اسلاید 30: گام پنجم:تحلیل جریان کاوشگری.تحلیل راهبرد کاوشگری و توسعه موثرترین راهبرد.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.