صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
at eS ee) ee ‏می شود. ساماندهی مکانی و فضایی فعالیت ها و عملکردهای شجری براساس‎ ‏خواست ها و نیازهای جامعه شهری . هسته اصلی برنامه ریزی شهری است که‎ انواع استفاده از زمین را طبقه بندی و مکان یابی می کند. برنامه ریزی کاربری زمین شجری باید چارچوبی را برای طرح کاربری بجینه زمین به وجود آورد. تا اساس طرح کالبدی و تفصیلی هر بخش شهری مشخص شود. براساس این چارچوب باید از استفاده نامناسب ز جلوگیری شود و اهداف اقتصادی. اجتماعی. محدودیت های فیزیکی و سیاست های زیست محیفی رعایت گردد. کاربری اراضی شجری امروزه در نقام های پیشرفته برنامه ریزی جهان. در رای ای ور رن ور او ‎ear cee ry‏ فضائی و طرح ریزی کالبد ملی و منطقه ای و محلی تبدیل شده است.

صفحه 4:
موفقیت در عرصه برنامه ریزی کاربری زمین به عولمل زیر بستگی دارد : الف) وجود قوانین و سیاست های کلان مناسب در زمینه نحوه استفاده لز زمین. © بب) استفاده از روش های کارآمد در تهیه و اجرای طرح های شهری و برنامه کاربری زمین. رف ری ی ری نا نان د مكاي و فضائی فعالیت ها و عملکردهای شجری براساس نیازها و خواست های مردم شهر».

صفحه 5:

صفحه 6:
* تقسیم یک شبر را به مناطق ویژه با مرزهای معین برای نقش پذیری هر یک از اين مناطق. «منطقه بندى شهرى» ميكويند. منطقه بندى در 3 استفاده منطقی و نظام ‎ny‏ از زمینجای شهری درآینده بلند مدت است و در ن. موقعیت. میزان ارتفاع یابی. شکل. میزان بعره گیری و ساختمای داخلی هر یک از منافق. مورذ نظر است. منفقه بندی, روشی است که در آن. برنامه ریزی فیزیکی. کاربری زمین را ججت منافع عمومی نظام می بخشد و هدف اصلی آن . اختصاص دادن زمين به مصارف عمده . مسکونی. صنعتی و غیره در توسعه آینده شهر است. هدف از تدوین و اجرای مقررات منفقه بندی ایجاد ایمنی در مقابل آتش سوزی سیل و سایر مخاطرات نسبت به بمداشت عمومی و رفاه مردم است. تدوین مقررات منطقه بندی باید با توجه به ویژگی های بناهای مورد احداث در هر منطقه و ارزش زمین و نوع استفاده از آن صورت گیرد.

صفحه 7:
- نوع استفاده از زمین و ساختمانجا برای مقاصد تجاری, صنعتی. مسکونی و غیره. - تراکم جمعیت در نقاط مختلف شهر. > مساحت و ريرينا و اندازه فضا بار ‎aj‏ بای در توت - ارتفاع و حجم ساختمانها و ساير مسائل مربوط به ساختمان. - در آيين نامه منطقه بندى در اول بايد نقشه حد و مرز بلوكها و يا مناطق مختلف ‎pa‏ ‏مشخص شود. سيس قواعد كنترلى كه نحوةهُ استفاده از املاک در هر بلوک و منطقه را مشخص می سازد.

صفحه 8:
کدی بت در زیت رل ۲ شرایط و مقررات محدود کننده که برای بخشجای بزرگ شجر به اجرا گذاشته می شوند. مکان و ظرفیت خطوط تأسیسات و خیابانمای اصلی میزان مالیات بر املاک در بخشهای مختلف شهر. مکان کلیه ساختمانمایی که در ۵ سال گذشته ساخته شده اند. محل و مشخصات تمامی زمینهای خالی در شهر. عرض خيابانها. مساحت عرصه و اعیان هر ساختمان. ارتفاع ساختمانجا. ابعاد قطعات تفکیکی. تعداد خانوارهای ساکن در هر ساختمان.

صفحه 9:
* کنترل کاربری زمین معمولاً باید از طریق منطقه بندی» تفکیک اراضی ۰ صدور پروانه ساختمان و مالیات زمین صورت گیرد. * منطقه بندی ابزاری است که الگوی مناسب کاربری زمین را در یک شهر تضمین می کند تا کاربریها کاملاً در ارتباط با یکدیگر باشند و فضای مناسب برای هر نوع توسعه فراهم گردد.

صفحه 10:
مهمترین اهداف منطقه بندی را به شرح زیر می توان برشمرد: ۱-منطقه بندی ۰ فرصت وسیعی برای طراحی رشد آینده وتوسعه شهر به عنوان ابزار عمده برای برنامه ریزان شهری برای نیل به هدفشان فراهم می آورد. ۲- کوششهای منطقه بندی, آماده کردن هماهنگ از انواع تسهیلات حمل و نقل. تهیه آب. زهکشی: برق و ره ۲- منطقه بندی به مثابه ابزاری موثر در دست برنامه ریزان شهری برای انجام هر طرح برنامه ریزی شهری کارا و موفق تلقی می شود. ۴- نیل به ارتقاء بیشتر سلامنی و رفاه عمومی. ۵- جلوگیری از تمرکز بیشتر جمعیت.

صفحه 11:
مبانی اصلی منطقه بندی را به شرح زیر می توان خلاصه نمود: ۱- مقدمات منطقه بندی الگوی معمولی منطقه ها در فرم نوارهای متحدالمرکز است. ناحیه مرکزی شهر به وسیله ناحیه نیمه مرکزه ناحیه میلنی و ناحیه توسعه نیافته (آماده سازی نشده) همراه می.شود. دیگر الگوی منطقه ها بایستی بلوکها و واحدها برای استفاده های متنوع در بخشهای مختلف شهر را آماده نماید. ۲- مرزها طرلحى مرزها براى منطقه هاى مختلف به دقت بایستی انجام شود. یک خیابان یا جاده معمولاً نمی تولند مرز مناسبی تلقی شود. یک خط راه آهن یا یک پارک یا یک فضای باز سبز به عنوان مرز قابل قبول باشد. شورحات موود وقتى منطقه بندى در شهر موجود عملى شد. بالمطلاعات مربوط به استفاده موجود از زمين هاى جمع آورى شده و در صورت امكان شهر به منطقه ها با در نظر كرفتن نواحى ويزه تقسيم مى شود.

صفحه 12:
۶ ۴- انعطاف پذیری مبلنی منطقه بندی ممکن است به سختی اجرا شود. فرض مهم دقت در کار کردن در خارج از جزئیات منطقه بندی است. خلنه ها بلید خیلی نزدیک مکان کار باشد تا زمان و هزینه مسافرت تقلیل یبد. مراکز خرید کوچک برای نیازمندیهای روزانه بايد در مطنقه مسكونى ايجاد شود. * ۵- شهرهای جدید. ‎cle‏ طراحی یک شهر جدید با جمعیت مشخص به نواحی مسکونی, صنعتی و تجاری نیاز است. معمولا شهر به منطقه های مناسب تقسیم می شود.

صفحه 13:
- خطر آتش در منطقه یندی خطر احتمال آتش سوزی به حداقل می رسد. ۲- توسعه آینده با اجرای منطقه بندی توسعه آتی شهر تحت کنترل درآمد و رفاه اجتماعی فراهم می گردد. ماس نطقه بندی برای مطبوعیت عمومی عتصری از قبیل پارکهاه زمین بازی. سینماهاء مراکز خرید. مدارس و غیره را آماده می نماید. این امر موجب تلف شدن زمان. پول و فضا می گردد. ۴- سلامتی جامعه در منطقه بندی, بهبود سلامتی جامعه به عنوان یک اصل کلی مورد توجه است. در منطقه بندی بایستی از استقرار متايع مزاحم و ألوده در متطقه مسكوني جلوكيرى شود 8- توزيع جمعيت منطقه بندى تراكم جمعيت را انتظام مى بخشد و همواره تمركز جمعيت در هر بخشى از شهر ايجاد نخواهد شد. ؟- خدمات بهينه عمومى منطقه بندى استفاده اقتصادى متنوع از خدمات بهينه همانند آب. دفع فاضلاب. تلفن و غيره را مجاز مى شمارد.

صفحه 14:
اهمیت منطقه بندی به عنوان یک اقدام مهم برای کنترل و نظم بهره گیری از زمین مشخص شده است. منطقه بندی اساس و مبانی برنامه ریزی جامع شهری به اثبات رسانده است . بعضی از موار< غیر مقلوبی در صورت عدم وجود متطقه بندی #جری [- آپارتمانهای بزرگ مرتفع ممکن است خیلی نزدیک کلبه های کوچک يا مساکن ايجاد شود که موجب فقدان نور وهوا و فضای اطراف می گردد. ۲- توسعه مراکز جذاب عمومی است به صورت تصادفی انجام پذیرد که در واقع مو زمان: پول و فضا خواهد بود. ‎lye‏ ناخوشایند همانند گازهاء صداها تأثیر گذار روی نواحی مسکونی شهر و محل کار ‎ooo Ge‏ ‎ ‎ ‎

صفحه 15:
عنطقه بندى كر سه جنية عهم عربوط عي شوفه الفه) منطقه بندى تراكمى بب) منطقه بندی ارتفاعی چ) منطقه بندی کاربری

صفحه 16:
در منطقه بندی تراکمی تراکم جمعیت در نواحی مسکونی به وسیله نظم و قانون کنترل می شود. مزاياى مسفقه بندى كزاكمى به شرح زر ۳ 1 مود مطقه بتدى تراكمى وجب اراكه طرح هلى لتيب طراحى هلى لنواع خدمات و مطبوعيت هاى عمومى مى كردد. متطقه يتدى تراكي نوجب آراله روشدابي: تهوية و سلامتى براي ساكنين فى كردم ۳- منطقه بندی تراکمی باعث كاهش شلوغى مى كردد. ۴- در منطقه بندی تراکمی ارزش زمین پایدار خواهد بود.

صفحه 17:
اهداف منطقه بندی ارتفاعی کنترل ارتفاع ساختمانها را با دو عامل زير مورد ملاحظه قرار می دهد: [- حجم پا مجموعه های مکعبی ساختمانها ۳- عرض خیابان و فضاهای باز از نقطه نظر روشنایی و تهویه در واقع در منطقه بندی ارتفاعی عواملی مانند زمین ارتفاع و تعداد واحدهای مسکونی کنترل می شوند. در اين منطقه بندی ساختمانهای بلند مرتبه به علت محدودیتهای نور وهوا موجب کاهش ارزش واحدهای مسکونی مجاور می گردند. از سوی دیگر تراکم ترافیکی را موچب مى شوند. یکی از مواردی که برای کنترل لرتفاع ساختمانها مرسوم است. اینکه ارفاع ساختمانها بر مبنای پهنای خیابان مجاور تنظیم شود. ( قانون ۴۵ درجه و ۵/۶۳ درجه قوانین سطوح هوائی)

صفحه 18:
مزایای منفقه بندی ارتفاع را به شرج زیر می توان برشمرد: ام ارتذاعى توسغة تواعى تجارى مركزى شيرها وحل مشكلات درافيكن رأ كنترل مى كند. ۲- در منطقه بندی ارتفاعی اگر ساختمانها با ارتفاع یکسان روی خیابانهای مهم یا جاده‌ها احداث شوند. زیبایی خاصی بوجود می آید. ۳- منطقه بندی ارتفاعی از اتحصار زیلا نور و تجویه به وسیله بعضی از ساختمانها جلوگیری می کند. ۴- منطقه بندی ارزش زمین را در نواحی مختلف کنترل می کند . ۵- منطقه بندی ارتفاعی ماع ایجاد ساختمانهای مرتفع در مجاورت ساختمانهای کوتاهمی شود. ۶- منطقه بندی ارتفاعی عقب نشینی ساختمانها را از طرف خیابانها کنتول می کند.

صفحه 19:
در منطقه بندی کاربری شهر به بخشهای متفاوت برای بهره برداری خاص تقسیم می شود. عمدتاً در چهار قسمت و زیر بخش به شرح زیر تقسیم می شوند: FNS Og cet comin CPs oP ‏بعش سکونی بعش قاری‎ # * _ درصد معمولی اشغال هر بخش ذر یک شهر به شرح زير است: ۱- بخش مسکونی ۴۰ تا ۵۰ دصد ۲ بش اری ۲ ۵ درصد ۳- بخش صنعتی ۲ تا ۲۵ درصد ۴- بخش اوقات فراغت بقیه

صفحه 20:
(- بخش مسکونی ويركى و مكان يلبى لين يحض به انواع مسوع از غواملي همائند نزد يكى به بازارها آلودكى. نزديكى به ياركها و زمين هاى بازى و غيره. ۲- بخش تجاری ۲ این بخش بایستی نزدیک مراکز ترافیک و ترجیحاً نزدیک جاده ها استقرار داشته باشد. در لین بخش بلید استفاده از زمین برای بانکها. مغازه هاء ادارات و انبارهاء دفانر تجاری, ساختمانهای مسکونی برای برخی از شاغلان بايد در نزدیکی مراکز رفت و آمد قرار گیرد. !د يقل ستستيع بخش صنعتى كه حدود 8 :ا ‎٠١‏ درصد مساحت شهر را شامل مى شود بليد دور از بخشهاى ديكر و در حاشيه شهر و با در نظر گرفتن جهت باد مکان یابی گردد. +- بخش اوقات فراغت اين بخش مشتمل بر ياركهاى اصلى و زمين هاى بازى كه مراكز متنوعى ازلموقات فراغت همائند سینماهاه تثاترهاء تالارهاى شهرء كلوبهاء كتابخانه هاء رستورانهاء استاديومها و ديكر نيازهاى جامعه و واحدهای گوناگون بخش تفریحی باید در سرناسر شهر پراکنده باشند. آزادی از سرو صدا و

صفحه 21:
مزایای منطقه بندی کاربری ‎aoa‏ منطقه بندی کاربری به شرح زیر است: ‏هربخش بهترین زمین را برای استفاده و ذخیره مهیا می نماید. در مقایل مکان بخش صنایع. ‏منطقه بندی کاربری قادر است انتخاب محل هلیی برای نیازهای متنوع جامعه همانند مدارسء پارکها: زمین باری بمارستان, دانشکده و غبره رانهیه نماید. ‏شرفت اندازه مورد نياز تسهيلات حمل و نقل و دیگر نيازهاى ‎ ‎ ‏منطقه بندى كاربرى قادر است به دقت عمومى را معين نمايد. ‏منطقه بندى كاربرى موجب يايدارى ارزش زمين مى گردد. ‏منطقه بندی کاربری موجب می شود تا کارخانجات و صنایع دور از نواحی مسکونی و بدور از آلودگی استقرار يابند.

صفحه 22:
* یکی از محاسن منطقه بندی بهبود بدون تعهد مللی است که در بخشهلیی از مالبات دهندگان صورت گرفته است. البته مقدار پول لازم برای بدست آوردن زمین و بهبود جاده به جنبه هلیی از رشته طرح. هاى برنامه ریزی شهری نیازمند خواهد بود. * اساسا منطقه بندی به عنوان پایه ای برای اقتصاد در انجام برنامه ریزی مکان های کار و طرحهای ی ‎oe‏

صفحه 23:
* براى تقويت و اجرای نتلیج و انتظام بخشی طرح های بخشهای شهری. مسئولان محلی نیازمند داشتن 3 هستند. چنین قدرتی ممکن است شامل تحصیل اراضی خصوصی. تصویب طرح های ۲ و انتظام بخشی طرح های بخشهای شهری, مسئولان محلى نيازمند داشتن هستند. چنین قدرتی ممکن است شامل تحصیل اراضی خصوصی. تصویب طرح های ساختارهای پیشنهادی, و جلوگیری از استفاده از زمینهای نامرغوب گردد. معمولاً انتظام بخشی منطقه بندی موجب بهبود سلامتی» رفاه و آسودگی جامعه می گردد.

صفحه 24:
برنامه ریزان شهری با بررسی های جامع ضروری نقشه هایی به شرح زير را برای منطقه بندی تهیه نمایند: *_نقشه های وضع موجود کاربریهای همانند مسکونی. تجاری. صنعتی و غیره با رنگهای مختلف روی نقشه علامت گذاری شوند. *_نقشه تراکم جمعیت در نواحی مختلف شهر و همچنین مساکن هر واحد ناحیه ای یا تعداد نفرات هرناحیه یا تعداد خانوارهای هر ناحی ارزش زمین در بخشهای مخ ‎cs‏ نقشه تفضیلی از بررسی های ترافیکی ‎

صفحه 25:

صفحه 26:
‎a eae rae‏ ا هين جنيش هدرن ‏است . تاکید زیلا گن روی جدایی عملکردی است که نتیجه آن کاهش تعاملات فیزیکی . اجتماعی و بسری . در واقع اختلاط کاربری رویای بازگشت به کاربری های پیوسته ای است که در شهر های قبل از صنعت و تازه صنعتی شده وجود داشت . (60000 ۷ ‏اختلاط کاربری در دهه های اخیر یکی از اصول کلیدی برنامه ريزى در ميان ‏سایر استراتژی های معاصر برنامه ریزی است. در واقع اختلاط کاربری پاسخی است به مجموعه ای از مشکلاتی که رشد پراکنده به همراه داشته که بیشتر کلان شهرها را احاطه کرده است . (2004 ۴۵80 300 50۳9)

صفحه 27:
اكازبرى مختاط زهين وجود داشت براق مثال؛ اختلاط كاريرى مسقوتى و #بارى عمدطا در تقاطع ها و إيستكاه هاى حمل ونقل كه تا قرن ‎!١‏ اذامه داشت . 202020202000 بااجرای ایده منفقه بندی. اختلاط کاربری کمرنگ شد نا جایی که از سال ۱۰ نا ۱۹۵۰ وقوع آن بسیار نادر بود(میلر, ۳ از جنگ جهانی دوم در بسیاری از شمرهای اروپایی و امریکای شمالی, " که در آن از جداسازی چهار عملکرد اصلی (مسکن. کار. تفریج و رفت و آمد) با استفاده از کدهای منفقه بندی انجام میگرفت. به شدت دفاع می شذا(لاو و برینسما,۲۰۰5). ‎٠ 3‏ +در دهه ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ دوباره مبحث اختلاط کاربری پدیدار و عمدتا به ‎oye‏ أبزارى براى تعديد حيات شعرى ذر قرح حاى يز ركه قياس ذر توسعه حاق با كاربزى تركيبس مطرح شد براق مثالء كاريرى هلق ااارى تفريحن و هثل به صورت کاربری ترکیبی در نظر گرفته شد

صفحه 28:
+ در اواخر دهه ۱۹۷۰و اوایمل 1۹۸۰ کاربری مختلط در مقیااس های كوجات وی ۱ سوه قرار كرفت و ثر يافت حاى اتاريشى به اين موضوع نوجه شد(ميلر.”17:-1). ذر آمريكاء در اواخر دهه۸۰ در سراسر کشور موجی از اتوسكة ور ان هی ی ار با ‎cee‏ 23 ناشی از توسعه متراکم بود- به راه افتاا(د. لیسل و گریسام 4۲۰۱۱ از دحه ۱۹۹۰ کاربری مختلط به عنوان یک مولفه کلیدی در نظریه های رشد هوشمند. جوامع زیست پذیر. توسعه محلات سنتی و توسعه مبتنی بر حمل ونقل عمومی مفرح شد(میلر. ۲۰۰۳), در همین دوره است که تجربه برنامه ریزی بر مبنای اصول و مبانى اين رويكرد مورد عمل قرار مى كيرد که نمونه آلن برنامه ریزی مرکز بريندلى يليس در شهر بيرمنكام است | بريتدلى يليس يك مركز منحصر به فرد از كازير يعاى مختلط ست | | كه :.800 تفررادر غود جاى دلاه ست واسايت سن در مركز شير یمام قا رد منز شمر با مساحت ‎as SIV‏ رخا هی | قدیسی پوشیده شدهبود و در سال ۱۱۳ فرح جامصی برایتفییسر ] | كاربرى آسن در نقسر كرفته شدكه شاصل يسك ميليون مترمريع فضاك | | اذارى ‎1-٠-٠:‏ مترمربسع كاربرى غرده فروشى و تفريحى. فضلى ياركينك برا ‎17٠‏ خوذرو. ساغت هتل ويك ميدان عموهى جديد | | برا بيرمنكام بود. اين مركز از موفقترين نموته هاى كاربردى اختلاط |. | كاربرى ست كه توائست توس بخ خصوصى ايجاد شوذاشوراق. و نارای مقمصی: 7 ۱

صفحه 29:
0 توسعه كاربرى فطتلة يك لا سدح است كه به وسيله يكيارجه سلزى تركيين لز برخسى كاربرى هاى خرده فروشىء (اارى. مسسكونى؛ هتلهسا. تفریج و سسرگرمی و دیکر عملترذهاست. اصل اساسى كر اين برثلمه ريزى. بيلاه مدارى و توجه به عتاصر عريوط به محيظ زندكى. كار و بازى است(د. ليسل و گریسام.!۳۰۱) به بيانى ساذه كر.كاربرى مخكلة به معناى تركيبن از كاربرى طاى تجارى (خرذ طفروشى؛ اذارى و تفريسى). و كاريرئ غير تجارى عماتدد مسكونى است كه عجن است يه صورت عموذى (براى مثال. واحدهاى مسكونى بالاى خرد هفروشس». و یا افقی (واحدهای مسکونی در کنار خرده فروشی) ترکیب شود(وحیدی, 6۷۸۳۱ ”3 اختلاط كاربرى اساساً يك شكل از توسعه شهرى مبتدى بر تمركز كاربرى عاق مختلفت كر يك متطقه مشخص است«2004 8۵۵0 ‎«song and‏ ۳" _ مفجوم اختلاط کاربری. ترویج شکل پایدارازکاربریجا با توجه به شكل توسعه شمری است. (جیکویز ۱۳۸۶

صفحه 30:
: ترکیبی از کاربری های معاصر در یک ساختمان یا در یک سایت ویا در یک ناحیه را گویند . اختلاط کاربری افقی : این نوع اختلاط کاربری معمولا در ساختمانمای متفاوت و مجزا که در کنار حم قرار گرفته شده اند می گویند . اختلاط کاربری عمودی : شامل ترکیبی از کاربری ها در یک ساختمان واحد است مکان هایی که دارای اختلاف کاربری هستند در زمان های متفاوت و به دلایل متفاوت زنده می مانند و مردم متفاوتی از گن ها عبور می کنند . این گونه مکان ها غیر قابل پیش بینی و غیر یکنواخت هستند . این گونه مکان ها . جاهایی هستند که اتفاقات خوشایند در گن ها اتفاق می افتد مکانجا سلیس و متحرک اند . زمانی که یک فعالیت در شب یا وقت ناهار یا به هر دلیل دیگری بسته می شود سایر کاربری ها ااامه می یابند تا زندگی و حس امنیت ادامه پیدا کند. «وان ۱۳۸۹ : نشان دادند که جایگاه رويكرة مس رات دیا یات در لت دانشگاهی ایران بسیار نوپاست و به تازگی در کانون توجعات قرار گرفته است. همچنین پژوهشگران و معانی گوناگون كروههاى دركير در مسائل برنامه ریزی و توسعه شهری, تا کنون سبم متفاوت اما ناچیزی در توسعه ادبیات این رویکرد در داخل داشته اند و بیشترین ‎bane‏ های پاسخده . ۱۳۸۲ سوم در اين خصوص مربوة به يزومشكرلن شعرساز و بعد جغرافيدانان بوده است. (فرجام. و غيره 011751

صفحه 31:
| | در زمینه ارزیابی و مدلسازی اختلاط کاربری وشاخس های ن محققین معدودی کار کرده اند که یکی از آنجا به شرح زیر است: | در مدل ارنه شده توسط رولی ویژگی های اصلی و کلیدی بافت زیستگاه شامل دانه ترا | ” ولو أبذيرى در هر گرفته شده ات ‎oe‏ به روشی که عناصر مختلف زیستگاه با هم ترکیب شده اند اشاره دارد و در واقعء ‎aa‏ بلوک و زیر تقسیمات بلوک شهری. تعریف می شود. (1996 ‎(Rowley‏ ‏آدر یک دسته بندی دیگر از شاخس های اختلاط کاربری سه شاخص مکانیزیر. مد نقر | | قرا كرفت ‏7 دسترسی پذیری(نزدیک بودن»نشان دهنده مقدار راحتی واحدهای مسکونی در ۱ دسترسی به سایر فعالیتمای اختلاط يافته و موردنیاز آنماست) ‎ ‎I ‏تراکم:نشاندهنده حجم یا مقداراختلاط کاربری است.‎ ” ‏1 ‏1 ‏و 7 آلگوی پخش(نحوه ی توزیع»نشان دهنده چگونگی آرایش و قراركيرى كاربريعاى ‏مختلف در محدوده مورد تخلیل است. (جوادی, فالعی و کریمی ۱۳۹۲

صفحه 32:
از نظر جیکویز برای خلق تنوع بارور در خیابان ها و مناطق شمری چهار شرف ضروری است : منفقه و هر تعدلذ از بخش های درونی ممکن ن باید در خدمت بیش از یک و ترجيحا بیش از دوکارکرد اصلی باشند. ۲ غالب بلوك ها كوتاه باشند ۳. منفقه باید ترکیبی از ساختمانمایی با سن و شراید متفاوت باشد . که نسبت خوبی از ساختمانمای قدیمی را شامل شود ( بدلیل ارایه رنح متفاوتی از اجاره ها تا همه نوع کاربری قابلیت استفرار داشته باشند و رنج متفاوتی از مردم را نیز جذب منطقه شوند. » > سر لاقن مردم شرق كر لو عنت عشيرقان باید وجود داشته باشد. (جیکوبز ۱۳۸۹) در کتاب محیط های پاسخده بنتلی مظرح شده است که میزان گوناگونی < اختلاط کاربری ) به عوأمل زیر بستگی رد گستره انواع فعالیت هایی که می خواهند در منفقه جا رند ۲ امکانات عرضه فضا توانمندی اينکه بتواند این گستره فعالیت ها را در خود جا بدهد. ۳. میزان اندر کنش مثبت این دو (سازگاری کاربری ها همچنین در این کتاب به ساختمانای قدیمی اشاره شده که می توان به اراضی با اجاره بای پایین اشاره کرد ( کر ما خواهان گوناگونی هستیم باید رده های گسترده ای از انواع اجاره ها را عرضه کنیم ۰ (بنتلی, و غیره ۳۸۲

صفحه 33:
استقلال در حرکت: به ويه براى جوانان و سالمندان تا ب كنند يا سوار وسايل نقليه شوند؛ ايجاا امنيت در ساعات حضور مرام: كاهش وابستكى به اتوهبيل؛ به ویژه برای سفرهای کوتاه؛ حمایت و پشتیبانی از کسانی که در خانه کار می کنند. به واسطه نزديكى آنها به خدمات و امکانات؛ خدماتی را که مرام روزان به آن نیازدارند. در نزدیکی آنمافراهم وجود انواع مختلف گزینه های مسکن, چنانکه. پیر و جوان, افراد مجرد یا خانواده ها. و اقشار مختلف اقتصادی همگی امکان دسترسی به مسکن متناسب را خواهند داشت«<. لیسل و گریسام. ۲۰۱۱ منابع مختلف مزایای متعددی را برای اختلاط کاربریما برشمرده اند: فعال بودن کاربر ی های شهری در سس له ‎ee ee ee a‏ سس فردي افزايش كزينة حاى قرو 3 استفلده از حمل ونقل عمومی؛ افزایش حس مکان؛ (خدماتی را که مردم روزانه به آنن نیاز دارند. ذر نزدیکی آنما فراهم می کند؛ صرفه جویی و کارایی در استفاده از زمین (فزایش شدت استفاده از زمین): عن ی ار رس رتیت به راعتى بيلاه روى و یر ‎pe‏

صفحه 34:
بافت و دانه بندی گذربندی خیابان و نفوذپذیری قدمت و سازکاری کاربری ها ملاحظات طراحی شرایط اقتصادی و وضعیت املاک شركت على خصوصى

صفحه 35:
مکان های مناسب برای کاربری مختلط مرکز شمر, محلات در افراف مركز شهر. ايستكا ههاى حمل ونقل عمومی, خیابان های اصلی و برخی مراکز تجاری در محلات است. کاربری مختلط را میتوان در نواحی یا واحدهای همسایگی؛ در خیابان و سایر فضاهای عمومی: در داخل ساختمان یا یلوک های خیابان: بالاخره و در داخل ساختما نجای منفرد ایجاد کرد( مدیریت حمل ونقل و رشد اورگون ۳۰۱۰): كاربرى مختلط از نر مقیاس فضایی در چهار مکان اتفاق ‎ee eee aon‏ لزعتسافة تجاری و مدنی شجرها: ۲- منافق درون شهر. در اراضی بایر شامل سایت های متروک. خالی و يا زهين هاى سید دی سر اس مر <اراضی توتسعه لمافته ای که دارای مجوز برای برنامه ریزی و توسعه هستنددرولی:۱۹۹۶)

صفحه 36:
انواع كاربرى مختلة براساس ساختمان و سايت محل استقرار عبارتخد از: وجود یک ساختمان بلندمرتبه در یک سایت که شامل دو یا بیشتر کربری است که با هم در یک ساختمان ترکیب شده اند. به شور معمول در اين شكل. خرده فروشى ها ذر سفح خيابان و دفاتر اداری در فبقات با و همچنین, واحدهای مسکونی و یا حتل در طبقات بالاى كاربرى ادارى - وجود دو يا بيشتر ساختمان بلندمرتبه در یک سایت که هرکدام کربری متفاوتی دارند. ساختمان های اداری برچ های مسكونى و هتل از جمله اين كاربر يما هستند. خرده فروشى ها نيز ميتوانند در شبقه همكف قرار بكيرئد . * تركيبى از ساختمان هاى متغاوت كوتاه مرتبه ذر يك سايت با خرذه فروشى ذر طبقه همكف كه در برخی ,واحدهای مسکونی بقه بالاست و در برخى ديكر كاريرى لاارى . ان با ارتفاع متوسط در يك سايت با کاربری خرده فروشی در حمكف و مسكونى و اداری در فبقات بالانجمن ملی صنايع و بنياا تحقيق استعدادهای کار ۲۰۰۷ كونه ديكر طبقه بندى كاربرى مختلط آن را 1 7 براساس نوع توسعه کاربری دسته بندی میکند. ‎ala‏ | حادل| :1 | |-مدل اختلاه مشترک: ۲- مدل اختلاط افقى: 6 ]41 صلا ام - مدل اختلاط عمودی: ۴- مدل اختلاط زهانى. | | راو و لاو :۳:۰۵ سس | ‎poe‏ / ۱ i ‎be‏ اختلاط عمودى ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 37:
گسترش اختلاط کاربر یها و جلوگیری از کاربر یهای منفرد و راهکارهای گذشته است. برخی از مهم تری 1 1 3 ee این راهکارها عبارتند ادغام فروشگاه های بزرگ مقیاس در آمیزه کاربر ی هاء اصلاح قوانین محلی در جمت تشویق کاربری مختلط, کاهش تفکیگ کاربری هاء حمایت از حمل ونقل عمومی و شکل فشرده شهرها(گرنت.۲۰۰۴) و اتخلً سیاست های تشویقی برای پذیرش کاربری مختلد توسد مردم. از جمله آموزش عمومی مردم با استفاده از رسانه های جمعی و گروه های فعال اجتماعی و اقتصادی مستقر در محلات: حمایت دولت از طرح های با کاربری مختلف ذر مقیاس بزرگ: ی برای تشویق ساکنان به سکونت نزدیک محل کارر اده از ابزارهای زو نیندی ابتکاری برای تشویق جامعه شهری به اختلاط کاربری ها در ساختمان؛ زونيتدق يو مماس نوع ساختمان. نه نوع تار رک فراهم کردن نمونه های کاربری مختلط در مقیاسمایی که برای همه مناسب باشد: توجه به مقیاس پروژه؛ به وجود آوردن فرستمایی برای به روزکردن کاربر یهای منفرد و توسعه خرده فروشی به محلات مختلد پیاده مدار (وحیدی: ۱۳۸۷

صفحه 38:
0 در رشد و توسعه فضاهای شمری موجود. توجه به موضوع اختلاط کاربری به عنوان راهبرد رویکردهای نوین شهرسازی به یکی از اولویت های اساسی برنامهریزان و طراحان شهری تبدیل شده که مزایای متعددی در جمت ارتقای کیفیت زندگی در فضاهای شهری در تمام ابعاا اجتماعی, اقتصادی و کالبدی برجای خواهد گذاشت . ‎١0‏ افظاة تاريرى به عتوان لكان از رشداء توسعه شير ميلاتى بر تراك و تمركز قاربر بعالار مقیاس یک منفقه شمری تا یک ساختمان مطرح است . ‏0 شاخص های متعددی می توانند وجود اختلاط کاربری در یک فضای شهری را به رسمیت بشناسند که از آن جمله میتوان به ۰ سازگاری كاربر يهاء تنوع كاربر يهاء استرسى يياده به كاربر يها( بياا ه مداری» دسترسی به حمل ونقل عمومی. اختلاط مسکونی لوجود گون ههای مختلف مسکن)» اختلاط زمانی و مکانی در کاربر ‎Ling‏ اختلا عمودی و افقی در کاربری ها, تراکم ساختمانی و وجود کاربر یهای ۴۲ ساعته و... « اشاره کر ‎

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان