صفحه 1:
بسترهای اخلاق اجتماعی
از aE VS lagi olf use
استاد مربوطه: جناب دکتر مجتبوی
قهبه كنندكان: پولادی - صنعت کل
Come ED)
صفحه 2:
معد مه
19 Meevea ا rere ee Bree ENE
de tees eee Re te SES eee
Rem See ede) elon}
از آنجلیی که در میان ادیان الهی. اسلام یک دین اجتماعی است و در آن آرمانها و
ايدههاى جمعكرا فراوان ديده مىشود. در جاى جاى نهجالبلاغه. كه از يكى از
م ا ا ی و ۱
ceed م ا ل 0
0 ا ا 2 ا
ال ا ا ا ا ل 0ت
205300000 IPT PUY CE NESE Int Ie Ea orpe ene ee
صفحه 3:
بيش از هر سخنى براى ريشه يلبى انديشه هاى علوى بيرامون اخلاق اجتماعى.
095000000 ا ا ل ا 1 CL
0 م ا
[۱ ا ا ل ل م ا eee ne n5)
و داخلی؟
Capen PROWe SET ONT
صفحه 4:
۱ aces ere eee we a ace Ween
RedEye em C ESC Cr Mul eeere ne] gare]
SB ee ie cacene se)
۳ Te ed ee
ESY EIS Nace nee atS) 1 EB ood
Fae IPR COMME Se]) DS RUD Pe ve ROMER PRONE We RU CEC CRI cs
هابه خاطرعقل حسابگر خودبه ن روی می آویند و گروهی دیگر آدمیان را متمایل
RU pcan TORU ecea rT
صفحه 5:
SE ee ere eae RS il ne Sa) Rte BR eee oe
frances COOW Bed RTE ar Sema yncey reams Ear Carpe Ove Be rey
eer)
[rare 0 ee CaS
Bee ا eC ee EN Ces
شك res tad TC, cele eco ae ee) a eS Ceca
هاء علامه طباطبليى. نيز همين نيازمندى را دليل بر اجتماعى بودن انسان ها دانسته
اند.
ليدعى ورزيد كه
صفحه 6:
از ديدكاه نهج البلاغه نيز. انسان ها جون زندكى اجتماعى را امرى متناسب با طبيعت
OS ا ل ل cd
نهج 11١ درماندكى نيست, بلكه از سر شعور و درك است. از لين روى. در خطبه
[0 RV eN OT
Re CMa eee Tea o ren ee ae
RS ا
BPE RTC SOME M ee Fae omeee caren ee one
Fe ad ae BD Ce lee NO eee Ree ne ad
خویشاوندانش تداوم خواهد یافت.
صفحه 7:
۳ بر ene aS Ee ow] pe]
Fear ene he eee Care ا ا ل Tea T
Ren lene eee Weal ees) ek ieee ee Redes biel)
[05 ا
و Pe, prac gon eer ene Are PO ازا
ROW كلاستفتة نتهالطعمة ركف
ا ا ا ل ا ل |
شيطلنى و براى.به دست آوردن منافعى كه تنها در يرتو اجتماعى بودن.به دست مى
ا ل ل ا ا ل
صفحه 8:
0 BOT Ee Ta
ee Re a ede ا ل
11111ذ [| 0 1 0
0 ا ا ا ON | rem TET
وجودش اعتبارى است و در اجتماع. یک ترکیب واقعی صورت نگرفته است.
BES Pers eee RK Gora tor epee ROMC geaey Pongo opr Fee ge en | ren
7 re RN eRe Se ae ef ete See)
۱ peri erle ge vest ence ape coer ns]
اجزای اجتماع به یکدیگر وابسته اند.
صفحه 9:
و 1۱۹
۱ و bie
جامعه شناسی فرد. مقدم بر روان شناسی اوست.
د- اصالت فرد و جمع: لین نظرییه. هم فرد را اصیل حی دلند و هم جمح را. به عبارت
دیگر. جامعه یک مركب است. افراد در یکدیگر حل نمی شهند. بلکه در عين
SUN TCG NE TaM ال peat enC em MIRC
ee re eh orn Sa ee ا ا ce)
ee me a nt Sard
صفحه 10:
اصالت فرد با حامعه
Pee ESCHER Cae
اى مردم: هملنا رضليت و خشمء مردم را مجتمع عى ed eS ee ۱
cg ا ل ل ا 000
فرمود: (فعقروها فاصبحوا نادمين) (شعرا )١41
دراين خطبه. انديشه جمعى. مورد تاكيد قرار كرفته است. براساس اين كلام: رضايت
و خشم كه كوياى فرهنك جمعى هر جامعه اى است. سرنوشت جولمع را مشخص مى
كند.
صفحه 11:
اصالت فرد با حامعه
26 ei ee nie Stel eee Ss Sea UB ne sod
POST eh RO CRE Cee Teme SOM SCE ee res] BRUTY
فرماید:
| BPNCaN Com Os FDEY IUCN Pare COC aN)
۳۳
APRS eee ene) Canvcewr pe icra ree Ie Sm fe Or Pel FEO et
Papen eer] RSE ea ReccMpe ل ا Bleed
صفحه 12:
Beene ا
PROS Enso Reet mr este ta nnn fers ee Cael ear el eel erm PC
ROWPCTHee SRT COON eee] PRU concn Mere ea Sel eS UES Pes
ROC SLE ROI oe gee en ATOR LOg ENT CRP CRON Lory
POP Bees Ren ser ee tec ate Rees Melee gel rm eet dl
0 Tel fea oes mele ec Solr BEE weL
صفحه 13:
cn Canes owe er Re eee 00 7
جامعهبه عنوان يك كل. ازتك .نك افراد تشكيل شده. عى تولند.به صورت كلى بر
01110 RM BOC RTC FC ITS
RCN HPrIN Cora Pa Q CSW Catone BBN Cnee en er Ear a yerae en
هنگلمی که ملزمبه رعلیت هنجارهای اجتماعی (که در قللب قوانین و سنن جلوه می
fn) Por eer a OnE hey wees Dry ony wen) rae ا CUSCy
Fee) ار near od
ناپسند در آیند. اجتماع را از هم پاشیده و آن را به ورطه هلاکت می افکنند.
صفحه 14:
Oe ee eR ae ICL ل
a Rei rece Sree Ree ne ee ICE eae Sad
لنس .به سبب كن بين مردم يسيد آمده و امور رعيت .به واسطه آن اصلاح كرديده
۱
0 er) ESB) Keon py | eoveren Concowm Iw ge] ERD) F) EBC Were Berge Bee
۳ ReneS eee ie ee ewe) SES ee ae ec)
Ov Ce rere hen ee re ere)
صفحه 15:
3 odie Te eRe aed hell Ce ee)
Ree Can Ce PN SERCO I Ye oes feel Cpe SEs YA | eng ا ا NN Per eae 9
سرچشمه پدید آمدن بیماری های اخلاقی فراوانی در جامعه باشند.
eee ei) را ی سا
رعيت هيج كاه اصلاح نمى شود, مكربا اصلاح واليان. و حاكمان هركز اصلاح نمى شوند. مكر.با اصلاح
ل oa ل ی
قوی و نیرومند خواهدشد... و اگر رعیت بر وللی خود چیره شود یا رئیس حکومت بر رعلیا ستم روا
ete Cont nS Ce ES) ae ee eS) ۱
nra ied Soo cre Re cen Role Ree Slo 200
See OL Pat Dd CaS ETO elt ey ant read
صفحه 16:
البته حاكمان بيش از مردمء و قبل از مديريت. وظايف مهمترى نسبت به مردم دارند.
LOE Re وه ا
3220000 م hp erorrcny|
باشند. زیرا «بر امام و
Cee ees ok Ree Re al rele AO ieee ei ale el
خيرخواهى مردم.»
همجنين عدللت ورزى حاكمان نقش بيشكيرانه اى در ناهنجاريهاى اجتماع دارد؛ زيرا
۱
محوری و در یک کلام ارزش ها را به جای قدرت و دارایی و وابستگی های حزبی و
Stee Be PEE URC ote ا ا م ا ل
صفحه 17:
۱
| NOC Fe INU nL OPR ne OMIT STD
et ee ete Seite ot ee Dae tee ORs ieee eel
0 0 Cann OVE NOUNEN RC Css TSC eT PETE PON
۷ نهج البلاغه آمده است:
7 ely eee s)
درست. درپیشگاه خدا تضرع کنند وبا دل های پرمحبت نسبت به پروردگار. از او
Pg CALS alys Gl col acd, glicuse jf agil laline wigs ge Cusles 50
even 00 0 ere)
صفحه 18:
۱
در لين خطبه. علت انحرافات و مفاسد اجتماعى را نوع رفتار و اعمال افراد دانسته و
چون اعمال آدمیان. از انگیزه ها و نیت هایشان سرچشمه عی گیرد. بایدبا تغییر این
riven Pare POPES) ال 0 0
خير و انجام منكر عى نمايند. اكر آكاهان آنان را نهى نكنند. آنان نيز مورد لعن و
eer 3000
خداوند گذشتگان را مورد لعن قرارنداد. مگر به خاطر ن که آنها امر به معروف و نهی
OSES 0 CP 1
گناهان را به خاطر ترک بازداشتن آنها مورد لعن قرارداده است.
صفحه 19:
۴- آگاهی
از ديدكاه حضرت على (ع) جامعه نادان وبى بهره از آكاهى. جامعه اى است كه
زندكان كن مردكان بدبختند؛ زيرا انسان نادان از ارزش هاى انسانى تهى است.
Kern Res pee Sere hee ETT gee he eee nen)
(۸].
ee eee Spe ee eo See Ser Cnty pe eco ca ل
حقوق فردی و اجتماعی است. هنگامی که شهروندان یک جامعه به حقوق فردی و
ا ا م م ا ل 0000
alt ood ل ل ا سا
صفحه 20:
۴- آگاهی
روىء امام على (ع) در سخنان خود برخى از لين حقوق رابه مردم عى شناساند و در
TE OS ا ل ا ا ل ل 000000
0202000 ا ا ا ا ل BCR]
Pred roo ا ا م الام اام ال RO ae
0 ل ا ا اا ا
بسترى است كه اخلاق اجتماعى در آن رشد مى كند و به بار مى نشيند.
صفحه 21:
ا ا ا ا ا ا ل لت ل ا
pea الا لمم ا م ل 7 ۱۳
2200000 YS OLE TSR DS OPC eStats DTC re ae)
مردم جيزى از امور دينشان را براى اصلاح دنيايشان ترك نمى كنند مكر كن كه
000 اما DN Sea vee he
صفحه 22:
دبينء نفس سركش انسان را مهار عى كند و بركات و حسناتش را در همه حوزه ]
اقتصادى. سياسى. فرهنكى و ... .به اجتماع ارزلنى مى دارد. نقش هين درجوامع
كذشته بسيار قلبل تامل و كوياى لين واقعيت است كه هر جا اديان راستين حضور
ا ا ا ea omen 00
خرافات که زاینده بسیاری از نابسامانی های اخلاقی است و نیز از تبعیض و تفرقه به
دور ماندهلند. و امروز نقش دين در بيشكيرى از ناهنجارى هاى اجتماعى براى
Rone 0 0 cee TES ee
صفحه 23:
000
يكديكر مقايسه مى كند:
1 ON een EC Coe OR COe CSS a ne
مكتاسب آسك حالكها و جقذر متتئلية ات :نز يكى مفالها: د كارشان تلمل كتية
در وقتی که متفرق و پراکنده بودند و کسریها و قیصرها بر آنها ارباب بودند. آنان را
۱
بيابان هاى كم كب و علف و محل وزيدن بادهاى سخت و تنكى معيشت روانه
۱
پست ترین جاها خانه شان و خشک ترین بیابان ها کاشانه شان بود. نه به سوی
صفحه 24:
| Reese se Derk gece Mule See ne Ty co
ROW ا CN UCM Sy SUN ere a | Fae Or Sy Apri?
هايشان به خلاف هم در كار و جمعيت هايشان در بلليى سخت و جهالتى استوار
0 ا ل ا ا ل eel}
غارت یکدیگر دست وپاحی زدند..پس بنگرید که نعمت های خداهند چگونه بر آنان
۱ ee CS ات
Cente) Melo c oedema MONG. Amey eee al ROTTS
SOS one ee Pee nt St ene a wel ee ene
ROU 07
صفحه 25:
RCN ES rae UCR OTF a ore ee Cw Cee nya Sener
امورشان در سایه دولت مقتدرشانبه سامان آمد و حالشان را در سایه عزت پیروزی آرمید و
۱ EE Beis ease
POR een R ERE PR Gree wpe re (FC ie Poo Pag Pear Pee
Ree ee cer OE) alt econ cscs Sele eae
CEE ee ee BCE 1k ESSN | ce oe ee ONC T Se ا Ned
320 ae Ree nt oS ec Be es ES) err er ee)
RIES ااام
صفحه 26:
ا Rel ier ee eer COON) | F Seewes CC SESS
چنان که جامعه روزگار حکومت امام علی(ع) نيزبه همین گرفتاری مبتلاشد. امام(ع)
اا ا م000
Oe el ote bea Tee bee By Reem Spa sare
۱
كه e ore TOS) Roe cee ae vce
1 ber een PESO eeu Serer ree]
صفحه 27:
|۱9 Ie Tere SR ar Me Star Pen ear es NP Tern rene)
قربلنى رفتارهاى ضدارزشى خويش خواهند شد. از اين روىء امام على(ع) در نامه 1١
نهج البلاغه. به فرزند خود توصیه می کند:
Tee OB Ree ES ice Rot ewe oe b\w ae Sond
براى خود دوست دارى براى ديكران دوست بدارء و كن جه براى خود نمى يسندى
۱ eae!
۱ ee ee ee ere tS م ا ا
ee tet Sn ا ی
برای خود رضا می دهی.
صفحه 28:
ae ie ed cee SiS) et Ihe Seber ee eben ل
5210100000
«الفقر... مدهشه للعقل»؛ تهيدستى... عامل وحشت عقل است.
0 ا ee mone
«المسكنه مفتاح البوس»؛ نادارى كليد نكبت است.
«لفقر داعیه للمقت»؛ فقر دشمنی و ستیز را در اجتماع پدید می آورد.
ا PRON ERS WES Ca OMe Bryce Semoun In re dce En loere
Ce ECE Ice STS) Ot nrc ee SECM Ld
صفحه 29:
همبستگی اقوام. نژادها و ملیت های مختلف بیک جامعه. بستر گسترش اخلاق اجتماعی
te Reel ا Se re aed Race ae Ree Mead BO
Se ean to! م Fe a rn ade Rate ECL eC
بپردازند.
Se lr ee) Saad cea clea Se oe ee Ae Se aa eel
انبار و غارت اموال مردم ایراد فرمودند یادآور می شوند:
Fa PN A Con ge room PR Were Sear Freon Pe nprre) et ar exec rery rear ee
كشته اند. بس شما وظيفه خود رالبه يكديكر حولله داديد و همديكر را سست كردانيديد تا
ES ise eT tse st ee eee ker eed
صفحه 30:
ee Rr OES Oe ae eS ee Ras Ree Rees)
[0 CeCe ST ONT STC en ee Sia ل CM CCRT ie led
ON a Bee Ree ce ROD ered eS) Reel re ا
EXCL ASe Wee Ses Pecene ا
SS) eC a deere el ا ا اا
Peg Crane Cape RD ea PIR Oege a COREE RP Caiped PN EST 2)
0 gerene Te CaP Sve, RITE gy ap On Ts POD Cas ENE NCC ay ed
Bey ree OPPS aT