صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
]|[ کاربرهی بلاچین در دولت الکترونیک
صفحه 4:
دولت الكترونيى
صفحه 5:
دولت الكترونيى
۳ ل ا ne ee Rene eer pce] ne)
صفحه 6:
دولت الکترونیک
Peper ear cme rar ey ۳ ei eg Sa i es
اطات برای ارانه خدمات عمومی, به
0 ا م لل ل aed
دانش جمعی و ابتکارات نوین در زمینه فناوری اطلاعات اطلاق می شود.
صفحه 7:
دولت الکترونیک
err peste) 9 0[
به مردم با استفاده از فناوری اطلاعات
اطلاق می گردد.
به استفاده از فناوری اطلاعات و
a) ل Caer
ور ارس مه ارت ی
[۱ Test CrNTe eT oh]
جمعى و ابتكارات نوين در زمينه فناورى
اطلاعات اطلاق مى شود.
دولت الكترونيك شامل تبادلات
se ا ere eee
FORCE eS Teer vic eC ta Rer pt
Semen eer yee) Ra SEES
استفاده از فناوری اطلاعات بمتظور
| Rare ee ee TT)
| Ser ei
بهتر به شهروندان و دادن اختيار
بیشتر به مردم از طریق در دسترس
1
صفحه 8:
مزایای پیاده سازی دولت الکترونیک
صفحه 9:
مزایای پیاده سازی دولت الکترونیک
دسترسی آزاد به اطلاعات ۰ شفافیت . افز ایش اعتماد عمومی و مشارکت
مردم در تصمیم گیری ها و در تتیجه ارتقاء دموکراسی در جامعه
صفحه 10:
مزایای پیاده سازی دولت الکترونیک
دسترسی آزاد بسه اطلاعات . شفافیست :
افز ای
تصمیم گیرها و در نتیجه ارتقاء دموکراسی
1 tr]
در جامعه
0 ECE Wenge
۱. دسترسی مستقیم به اطلاعات و خدمات مالی
و
۳. افزایش کارایی عملیات دولتی
1 م ere
با مقامات دولتی
۵. امکان ارائه خدمات در هر مکان
۶. کاهش فساد اداری و شفافیت بیشتر امور
۷ صرفه جوتی در زمان : هاى حمل و
.کاغذ. انرژی :
55-8
افزايش كي .
5210130 Te Ti)
٠ . تسهيل ارتباطات ميان نهادها و موسسات دولتى با يكديكر
0 eS en Sc
Ce يي
١" . تسهيل ارتباطات ميان نهادها و موسسات دولتى با شهروندان
صفحه 11:
كاربردهاى دولت الكترونيى
صفحه 12:
1۹ 7
مشتریان (شهروندان . نهاد ها و بنگاه های دولتی و خصوصی و ... ) میتوانتد از طریق وب سایت
Ree eee Re TCE eter BRE ere ecg nC ter eee be STE
یکی از اهداف اساسی دولت الکترونیک تحقق بخشیدن به مردم سالاری الکترونیک می باشد که
تمامى شهروندان بتوانند در سرنوشت خويش دخالت داشته باشند با اين عمل و با مشاركت
eee seat) ا Spe fee RO eS ٩
کامل با دولت در تعامل باشند.
صفحه 13:
كاربردهاى دولت الكترونيى
enor ا 2 22550 ۳ خدمات يليسى انتظامى
بانكى » درخواست برق » آب » كاز , SSeS agreed pete) ۱
تب عوارض و مالیات وحل اختلافات كذرنامه
ثبت ازدواج و طلاق ثبت تولد و مرگ 000 تعامل و ارتباط با نهادها ثبت اسناد مالکیت
00000 ال ينثا
صفحه 14:
ضرورت ایجاد دولت الکترونیک
صفحه 15:
Sag SI CS 99 clout 4940
7
صفحه 16:
Sag SI CS 99 clout 4940
one re ee)
در دهه های ا<
+ مردم احساس می کنند که از دولت ها فاصله گرفته اند. اپ
000
رای دهندگان و در تظرسنجی های عمومی مشهود و گویای آن است که اعتماد به دولت ها به پایین ترین حد خود.
0 Tee ee Sere i eye Themen eee ee rue en ner es [ere cer Tom eer reer
RE ee kareena hve Sec aere Tee Cl Ree Bend PS ier Se Teer nc Re ee ea con}
دولتی شده است. مردم امروزه از خدمات دولتی به عنوان فرآیندی زمان بر. هزینه بر و پردرد سر اد می کنند. در
eee Newet St TET oy eu eel cree Teer irc] ere] hee fe Tee Ed ا
رابطه میان دولت و مردم را به طور کلی متحول کند و خدمات دولتی را کاملا بهبود بخشد.
صفحه 17:
Sag SI CS 99 clout 4940
ل
ee orn oa)
مردم از دولت الكترونيك جه انتظارى دارند ؟
1
ا اا
مردم می خواهند که نقش موثرتری در فرآیند دمکراتیک داشته باشند.
دسترسى بيشتر و بهتر به اطلاعات دولتى .
صفحه 18:
Sag SI CS 99 clout 4940
Ree ed
۱ Ue SE ge aCe)
بخشی از ابزار ارتباطی شان محسوب می شود - هجوم فناوری جدید یک امر قطعی است.
eee Ree pest Cer]
نقش عمده ای در زندگی کودکان و نوجوانان ایفا نموده
و اکنون بسیاری از آن ها از داشتن ابزار رسانه ای شخصی خویش در شعف هستند. آنها
Pa Ry re See Peel CL eer ee Cee Te Ee STE DEN TOSeT ey
porns
صفحه 19:
Sag I CS 99 clout 4940
4 4
۲ 7 3
MH,
۱
4
0 toed
دولتی کارآمدتر با هزینه ای کمتر برای مردم ( مالیات دهندگان )
Nene Pres re | سطوح مختلف حکومتی را کاهش می دهد.
دسترسى مردم به اطلاعات دولتى : هزينه ذولت ها را به طور قابل توجهى كاهش ذاده است.
1 heart eae arg ero
Ce rer en a arene nt Pe Ce er unre noe wT ere TN RM nC eee Teste]
اطلاعاتی و
00 Tend nue Spry ener he mer erage Ten) ReneS EME Coe Reese TALIS
ابتكارهاى دولت الكتروني اقدام های مق ها و سرمایه گذاری مربوط به فناوری اطلاعات و
ارتباطات را يكيارجه مى سازتد: بهبود بخشتد
صفحه 20:
۱:
زیرساخت های دولت الکترونیک
صفحه 21:
زیرساخت های دولت الکترونیک
دولت الکترونیک از چهار زیر ساخت اساسی تشکیل شده که هر:
ن زيرساخت ها به اشكال متفاوتى بر سلامت ادارى تاثير
000001 1 1 ar ReCr eS
i 4 |
سيب ل 8 اک
۱ 1
ارتیاطات بین المللی . معماری شبکه نیروی انسانی, تسهیل فعالیتهای پرسنلی, و افزایش
۱ ES Te cused
| زبرساخت قانونى وقانون کذاری ([1) زيرساخت فرهتعى
1۱ See een eo ear eC eee se re en eRe ey ar
تدارك جنبه هاى قانونى دولت الكترونيك مانند مشارکت مردمی. کاهش :
فات اداری. امکان ارائه
امضاء های الکترونیکی, حریم شخصی, رمزنگاری, ا لالت 0
استانداردها 6 ا Pe ON
صفحه 22:
© هر
7a ae
انواع شبکه های رایانه ای
صفحه 23:
انواع شبکه های رایانه ای
|
ل ators
وصل هستند.
Renee eee ta cec) كن
yee espe peer ne ee espe ee By
مركزى به هم متصل هستتد.
00 ا ne ey
يكديكر وصل شده اند و راياته مركزى
وجود ندارد .
صفحه 24:
انواع شبکه های رایانه ای
در حالت سنتی نهادها و ادارات دولتی در دولت الکتر
9(
برای ارائه
در این حالت تراکتش ها در رایانه ها و سرور های مرکزی که در اختیار
نهاد يا اداره دولتى است قرار دارد يردازش مى كردد 1
H
مشتريان خدمات مورد نياز خود را از طريق رايانه شخصى يا دستكاه هاى aay
ii Cee pale alae en RC ee ee Ua
SE Ieee Ce Rene SES eke RCs Se Ea
نیاز اطلاعات خواسته شده را به رایانه مشتری ارسال نموده یا عملیاتی
نظیر عملیات بانکی و ... را انجام و در دب
ذخیره می نماید .
۱
صفحه 25:
ار ملس ار
Oe ee ee ا eed CSS elec]
و دسترسی کامل به دی:
دستکاری غیر مجاز اطلاعات نظیر تغییر آراء انتخابات و دستکاری دیتابیس
۳ 1 er role ee re
و ... وجود دارد
= RSENS STERIC T So aT Pree Tule
ردك
وت
در صورت وقوع خسارات فيزيكى و صدمه به سرور مركزى داده ها از
بین خواهند رفت
اهمیت یافتن راهکاری برای رفع این اشکالات زمانی پررنگ تر می شود که در نظر بگیریم مشارکت مردمی در گرو افزایش اعتماد عمومی است
دولت آراء آتها را د, 00
و نظر آنها اهمیت قائل اند تمایل بیشتری به شرکت در فرآیندهای تصمیم گیری داشته و با افزایش مشارکت مردمی ۰ دموکراسی و مشروعیت
حکومت و دولتمران ارتقاء خواهد یافت
. مردم زمانی که بدا اری ننموده ۰ از ما
۳ لازم را دارد و به خواسته
صفحه 26:
. 2
صفحه 27:
Perea ل ا ese N US
معنى اين كلمات جيست؟ اصلا جرا اين نام براى آن ۱
ل 0 0000
ا ل ل
یک دفتر کل توزیع شده است که تمام اطلاعات در آن ثبت میشود. سوابق تراکنشها در
C nen ey ا DRO Se rer Cer tere nr nee
در اختیار داشته باشد.
ال ae ee er ea eee ENTS Se Ee sm aS |
سایر پایگاههای داده. اطلاعات در یک مکان مرکزی ذخیره نشده است و تمامی مشترکین
شبکه به نسخهای از تمامی تراکنشهای رخ داده در اين پایگاه داده. دسترسی دارند
12 ۰
۰ 3
صفحه 28:
للضي
آنچه از شواهد و قرائن بر میآید. ایده اولیه بلاکچین. در مقالات و پتنت دو
Ree ل ا CC Mer ac) اك
Ror re RU ea Cece ees te)
ERU nL prone emcee reer aer tee 7
30 Ee ae cerN ا a CPE
. آن جلوكيرى كرد
در نهاي
کپیهایی از دفتر کل را در شبکهای غیرمتمرکز, ولی متصل, توزیع کنند ؛ اگر
ere ers ee hier RICE er Mae mnie SCT eS RC]
به این نتیجه رسیدند که بهجای بهرهگیری از یک مدیری
RCS On EST TC Ere ceed
اسکات استورنتا و استوارت هابر
صفحه 29:
اریخچه بلاکچین :
اب
1
ed nee Tere kee ers Pee ene ore ey ا ل
بنام پیت گوین را بر پایه بلاکچین معرفی نمود .
POON Se ere te Mel rr hae ete ets eter eee Ee eerie
ERIS ايت یلیر ری بر eee
مثل خرج كردن دوباره و يا خلق بدون يشتوانه يول بود .
صفحه 30:
eae ey ا Tert sl ا ل ل اه
)7 ا ا 1
مشکلات امنیت داده در دولت الکترونیک است به این دلیل که تراکنشهای دیتا توزیع شده و
Niven RUMEN ER want Tur EN 01 ۱
امن کرده است .
صفحه 31:
1 p yeere a as Mee ne PF]
| eigen EES PRPC OL ant)
21001007
ا يي ا واحد ساختمانی یک بلاک (سوایق. اطلاعات و غیره) است
00 ل es ees Seen eS eee ST Reet eee oe KT
زنجیره: 0۳ توالی بلاکها به ترتیب خاص,
صفحه 32:
1 p yeere a as Mee ne PF]
Ceres CCS ET Lee MCR MEL. aeeee
© 000 ع
بلاك جين انجام مىدهند. به اين عمل اصطلاحاً
000 ل ل reser]
دارد از جمله هزیته انرژی برق و همچنین هزینه
سخت افزار . در بلاکچین بیتکوین پاداش ماینر ها
یصورت بیتکوین پرداخت می گردد .
ae AG env cree) Pace) اى از قوانين و الكوريتم ها براى انجام عمليات
ey ا ا ا ا ا ل eo ee eS ae
يارد من تسم
صفحه 33:
Prom Te)
هر بلاك مجموعه اى از تراكنش هاست .
۱
هر بلاک یک هش دارد . هش بلاک مانند اثر انگشت منحصر بفرد است و برای شناسایی بلاک
بكار ميرود .
000 ا bees Tee cee 0 ee Lene
الگوریتم اثبات کار استفاده شده است . در الگوریتم اثبات کار رایانه های متصل به شبکه
یک بلاک را گرفته و شروع به محاسبه هش بلاک می نما
زمانی که هش بلاک توسط یک رایاته محاسبه شد بلاک به سایر رایانه ها ارائه شده و در
dee Tune ee ee ele rene] ۱
بلاکچین که در رایانه های مختلف ذخیره شده اضافه میگردد .
م ااا er |
رایانه های شبکه را بدست آورد امکان
در پلاک ها را خواهد داشت که با توجه به تعداد
بالای رایانه های شرکت کننده در شبکه عملاً این کار امکان پذیر نبوده است .
صفحه 34:
نحوه كار بلاكجين
0
i
ت ۳
۱
تراکنش توسط نودهای د
|
Preyer Rererc irene ecre]
شبکه اعتبار سنجی و تابید.
۳
و فرآیند استخراجبلاک توسط میتر
مادام کرو
پم
لح =
Ne
51117107
لا
كارير يك تراكنش را از
شبکه درخواست می کند.
بدهها توريع مى كرحد
۳
تراکنش پایان می یاید
[۱ nner pes rerere ney
همه نسخه های بلاکچین بروزرسانی میگردد
صفحه 35:
مقايسه بلاكجين با معمارى كلاينت سرور
00 ا امم اا ا TCC er aay
0 م ا ا ا ا ل ل
1100 ا ا Fore ay
میشود.
شبكه توزيع شده بلاك جين 7
هر شرکت کننده یا عضو داخل ا ا ا 000
دسترسی دارد و ورودی های جدید را نگهداری, تایید و به روز رسانی میکند. بلاکچین
any Ee eer es RC ene pete eRe De 1
تترل کنند. هر عضو اطمینان حاصل میکند که تمام ثبتها و رویهها ترتیب درستی دارند.
| Meee eee tener ee Ree Bene
Brees iyer PEt rs Bence er CES RCIE ST Ee Perey
صفحه 36:
ee Tae
دسترسی به شبکه آن برای عموم آژاد است و همه می توانند یکی از اعضای آتن ش
Be OLS LS eee ees Moet cee eels RC ee eet Sern
7 7 00
#* بلاكجين خصوصى
| ل م ney vec
ا ا Rr
تدارد و سایر گره ها باید مورد بررسی. شناسایی و ثبت نام قرار گیرند.
ل
این ساختار بلاک چین می تواند از چند سازمان تشکیل شده باشد.
صفحه 37:
انواع بلاکچین
Sis بلاك جين عمومى يلاك جين خصوصى بلاك جين مشاركتى
تعيين اجماع مجموعه ای از نود های تخاب شده است.
اجازه خواندن عمومی یا معدود.
ore ممكن ست دستكارى شود - احتمال كم
کارایی (استفاده (ee
تعركز
فرآيند اجماع
صفحه 38:
211011139
ساختار بلاکچین در دولت الکترونیک را میتوان بر پلاکچین اشتراکی بنا نمود .
گره ها یا نودهای شبکه شامل :
۰ كت
1
00 ne meee PCE TC mere n eit eta ee a
Recs ل 071A
این گره ها بنا به آنچه گفته شد نسخه ای از بلاکچین را در اختیار داشته و با
B heen CTO RST Nees ۱
Beene rer ea egrsg Se UAC Heme ES Eng eves]
ces eRe ne nee Se Tene ل re Peel ere Rep]
POSE TU IRL yc Pera Teeny weer Tee eS EES re Tee ones
erie pee Rene y Peles ا ا ا م nel Sr aUN GS
ee Re mC eee ed
صفحه 39:
كاربرد بلاكجين در دولت الكترونيى
تمرکز زدایی و امنیت اطلاعات
foe en arnt we eee ce 7 caren ect ns nea Cede
PRCA Pee Cnt 37
CES OR ce eS Ree SIC ne Ce eS UC Tg
Uney epee Open Ree ree eee UM Re een Sep rere Yr
دسترس باشند.
0 oe pe tce ee neler ا oa
کنند و هر یک از آنها به عنوان مشارکین شبکه توزیع شده بلاکچین و به عنوان تایید
کنندگان اطلاعات درون آن. نقش داشته باشند.
۱ رز ees Seetegy eee Ce Mie)
البته به راحتى از مواردى نظير سليقهاى عمل كردن برخى اركانها جلوكيرى كتد.
صفحه 40:
رتش لس لا
نظارت تشكل هاى مردمى مختلف بر فرآيند هاى ادارات دولتى
Cece eee a م ا ا ا ا 0
ای
011100
1 ا asa Beis)
RUNGE م 0
ا ger ا ا ۱
or) ۹[
انتخاباتی آز اد. شفاف و منصفانه. یکی از سنگ بناهای هر دموکر اسی در دولتها و کشورهای مختلف
5
سطح بسيار بالاى
Bera ا
7
صفحه 41:
كاربرد بلاكجين در دولت الكترونيى
استفاده از شفافيت بلاكجين در دولت الكترونيى
از شبکههای بلاکچین میتوان به عنوان دیتاییس,هایی شفاف استفاده کرد که نیاز به هرگونه اعتماد.
Cire teers keene) Be See eo be eno ree tC ae) ۱
RSVR NACE Ser RE NST Tes RNC a PIC een ters ee etn Pers Ong ee eer ae
1 Te ا Te Cerny Torres
0 Ton Bene Torr ا م
00 erence en)
همجنين. بلاكجينهاى غير متمركز مىتوانند به سوابقى كه اعضاى دولت و مردم براى اجراى قانون و
ارگانهای نگهبان. برای امور خود نیاز دارند. دسترسی دائمی بدهند تا توسط این سیستم بتوانند
eee er Tee ener Reyer cay ا ا ۱[
Pere rererree Ee eee eae el RCC eee we ee ee
Cert ae Br Sew are ee SC ed Oren BER Morte Oar ey
RCC gore Pen een Ee y eT CC IIEY
با کاهش یا از بین بردن
صفحه 42:
كاربرد بلاكجين در دولت الكترونيى
لي ينا
rece ny ا لم ا ا ۱
دولت بر منابع مالی مالیات دهندگان تکیه دارد. بسیار مهم است که از بودجه با هوشمندی و به درستی
استفاده كند.
براى خودكارسازى وظايف و جريانات كارى و جلوكيرى از هدر رفتن زمان و هزينههاى وابسته به امور
eee eC Se Tend
0 wee ES. cee eee ee ee ل ا
Co all a ld eee RC ed ene
Bred Sore Trego
RCPS entt ee eee TE ener Le reese eel ا ا Tee (coon
تحصیلات. امنیت و سلامت عمومی خرج کنند.
صفحه 43:
كاربرد بلاكجين در دولت الكترونيكى
بي ل TC
صفحه 44:
كاربرد بلاكجين در دولت الكترونيى
نظام مالياتى
ماليات يكى از منابع مهم تا
دخیل باشد.
ا ا 0 0
ا ا ا ل 00
۱
ROR ا ا terse ern Ae Reker em Tun
Steer bed en) See Ch Te رح
PSone edeat snd aren ed SELe ere eee Cente eae nTS aCe
موسسات مالیات گیرنده میتواتتد امنیت منابع مالی و هر یک از اشخاص مالیات دهنده را به
0
صفحه 45:
برخی دیگر از کاربرد های بلاکچین در حوزه های مختلف خدمات دولتی
۳
میتوان این امکان را به شهروندان داد تا گزارش ها یا اسناد رسمی خود را در بلاک چین
[۱ ree Pere Mac Ra DTC ePn Yc eccgen eel creer erere rental ge res
Dae Pa eee eee Pers ee eee Boe Ce ee ee PCT م
553006
صفحه 46:
Fe ا ا ree
احراز هویت
Oo eee es Lead
احراز هویت آنلاین در اذ
0000000
coker ا |
خیلی پر هزین
اگر شما از بلاک چین استفاده كنيد ديكر ن
۱
ن صورت هركسى كه بخواهد از اعتبار هويت شما با خبر شود مىتوائد به راحتى
ا ا ۱
| ا Peet enh
0 TEE
بر یس سر اد
با استفاده از این فناوری هم می توانید اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار دهید هم می
eva Tai her ee ener 000
صفحه 47:
برخی دیگر از کاربرد های بلاکچین در حوزه های مختلف خدمات دولتی
قرارداد های هوشمند
1 eee ESE ROSIN Te be MRE er enon g hr rt per Store yo TU Ser Pena e)
| EV ReN Ce ES Ces Tor ren Tee evil ا RCr SCE Tarr)
فعالیت و ثبت های قرارداد هوشمند قابل پیگیری و غیر قابل برگشت هستند. قراردادهای
هوشمند شامل تمام اطلاعات مربوط به شرايط قرارداد و اجراى تمام اقدامات هدف كذارى شده
به طور هوشمند مى شوند.
این قراردادها برنامه های کامپیوتری هستند که با وجود شرایط خاصی می توانند عمل کنند.
شرکت های بیمه از قراردادهای هوشمند برای
ادعاها پا محاسبه پرداخت ها استفاده می
Orne ce [yee ae Pee Pere SSC Re Sera ee Ee ey 0[
ا م
با استفاده از قراردادهای هوشمند می توانیم دیتا بیس ها را روی بلاک چین ذخیره کنیم. برای
مثال می توانیم اطلاعات مربوط به مدارک پزشکی خود را روی بلاک چین ذخیره کنیم و پزشک
فقط با امضای دیجیتال ما می تواند به آن ها دسترسی پیدا کند.
افیا یت
صفحه 48:
Fe ا ا ree
صنعت بانکداری و پرداخت
بعضى افراد معتقدند بلاك جين ها همان تاثيرى را روى بانك ها خواهند داشت كه ايتترنت روى
Ronn nee Re
1۱ Somes er ner ea irae Rue ruse rev car ee)
شود و دیگر
نقطه مبهمى باقى نماتد.
Re م ل ا ل ا Ce
Beg Rea ee ل
در صنعت يرداخت نيز با استفاده از فناورى بلاك جين همه اطاعات مربوط به يرداخت هاى شما
17|
1
صفحه 49:
برخی دیگر از کاربرد های بلاکچین در حوزه های مختلف خدمات دولتی
وت
فتاوری بلاک چین موجب ایجاد اعتماد :
به موسسات
۱0 Le Se a RO ere LCN ren ree ا here eS ocd
خیلی به آن ها کمک نمی کنند.
00 SR ee Be nee eter nC Tees Tere TCe Re BS entuee Taree eT Tey
دست فرد می رسد.
5 5 وه nies
00000 0011 اده از اين فناورى 5
صفحه 50:
lS ea Oe SEB bales.
eC Tad
1 ل ال الا ل St ICSC SU EN]
استفاده از فناوری بلاک چین همه این مشکلات را حل می کند و همه فعالیت های دولت ها را
شفاف سازى مى كند
امنیت سیستم های دولتی را نیز بالاتر می برد و دیگر خطری اطلاعات دولتی را تهدید نمی کند.
۱ ener ney Cot ee Pepece Peer ny hee nell galt a cee nat Mek ne]
عظيم اطلاعات مربوط به اركان هاى دولتى اين اتفاق تقريبا غير ممكن است.
صفحه 51:
Rr ei Pee SEC ele eerie
. ویژگی تغییر ناپذیری بلاکچین میتواند در برخی شرایط به عنوان یک عیب محسوب گردد
1 ee WN ا ل ا ا r ee)
einer EST] ا cern Lele Ce Le eB I ee ا
Rovnee ل ores ey cere nent ECO MMe ا
1 ا ery
برخی از شبکههای بلاکچین به گونهای طراحی شدهاند که اجازه میدهند اطلاعات درون خود قایل
eRe TCS Bits eerie ee Pa ak) Seri ge oer kee nese meres)
شبکه دارد و در پی آن. مزیت تمرکز زدایی شبکه بلاکچین زیر سوال میرود و در نهایت شاهد.
مخالفتهای مختلفی از جانب طرفهای گوناگون دولت و شهروندان خواهیم بود.
نگرانیهای مرتبط با حریم خصوصی. فاکتوری دیگر در زمیذ oe ee oe
ا ا سس سبح
Ye ee eer Toe ere Tener م ا ل 0 0200000
Dea a ee ee ST Bs eet Teo ee ace es
دارند؛ ايجاد كند.
صفحه 52:
اشکالات و محدودیتهای کاربرد بلاکچین در دولت الکترونیک
برخی دولتها برای استفاده از شبکه بلاکچین در دولت سنگ اندازی و مانع سازی میکنند. در
برضی موارد. بعضی از دولتها حتی درک درستی از ارزش واقعی تکنولوژی بلاکچین تدارند و
م 7
peer ero Fea Cee
BSC CCN OT Pa SPC YO ااا
بلاکچین در دولت مخالفت شدیدی صورت میدهند تا منافع خود را از دست ندهند.
يباده سازى بلاكجين در زيرساخت دولت الكترونيك بدون افزايش ميزان دانش مردم| و
rr) ا لضن
irs] ا ا 0
5300000 irre Ra enn etree
دارند و در صورتى كه بلاكجين حتى در
سطح ایده آل خود پیاده سازی گردد مردم نیاز به آموزش و اقدامات فرهنگی دارند تا امنیت
1 RE ea CLE ere See PEST
7 or eS Error Se Une eC l]
اء دموكراسى را داشت .
صفحه 53:
نتيجه كيرى
Sap een ers ee ee Ren ا ا ل ل cae]
ee re Ret Se ESB) She Oecd Te ee Serene Ses CS Senne)
برای استفاده از آنها نبود. از افزایش و بهبود شفافیت تا ایجاد سیستمی امن و منصفانه در
0 ا ا
شبكه توزيع شده بلاكجين میکند تا دولتها عملکرد بسیار بهتر و موثرتری داشته باشند و
سطح اعتماد خود را تزد شهروندان افزایش دهند.
در حالی که شاید بسیاری از مزیتها و معایب این سیستم به شکلی فرضی و احتمالی باشد.
بسیاری از کشورها در حال تجربه و بررسی استفاده از بلاکچین در دولت هستند.
بنظر ميرسد بلاكجين در اتواع مختلف آن طى سال هاى آتى با برطرف نمودن معا
خود علاوه بر کاربردهای فعلی در زمینه ها و حوزه های دیگر خدمات دولتی نیز بکار گرفته شده و
ب و نقاط ضعف
۱ Cee ee te er Pee eee eer pene not tee eco)
COPE OOTY ORC rer ener SC LRRC Fe] Rene PO Wee Ones ar FRC eo Oe PO
مزايا و ذ بلاکچین نیز میتواند موجب افزایش اعتماد مردم به دولت و در نت"
Ree ا م ا ال ل TUES)
3
صفحه 54:
با تشکر از توجه شما