کسب و کار مدیریت و رهبری

بلوغ سازمانی در مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات

bologhe_sazmani_dar_modiriyate_porozhehaye_fannavriye_etelaat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بلوغ سازمانی در مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات”

بلوغ سازمانی در مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات

اسلاید 1: بلوغ سازمانی در مدیریت پروژه های فناوری اطلاات انوشیروان اخوان نیاکی آذر 87 انجمن انفورماتیک ایران بنام خداوند بخشنده مهربان

اسلاید 2: از آن فردای وهم آلود از تقدیر می ترسم من از بی مهری آیینه با تصویر می ترسم تمام راه ها بر جاده آسودگی ختمند از آن پایی که خواهد رفت در زنجیر می ترسم تب خورشید را از من مگیر ای ابر هرجایی مسلمانم ولی از سایه تکفیر می ترسم میان ماندن و رفتن اسیر دست تقدیرم عنانم دست تو ای دل که از تدبیر می ترسم کدامین چشم ها بر جاده موعود خواهد ماند من از این مردم خو کرده با تاخیر می ترسم

اسلاید 3: معرفی خودم مدير كل اداري و نيروي انساني شركت ايزايران مديريت توسعه بازار و محصول شركت ايزايران مدير ارشد پروژه هاي ناجا در ايزايران معاونت ارتباط و پشتيباني فاواي نيروهاي مسلح در ايزايران رياست صنايع نرم افزاري شركت ايزايران سوابق كاري و اجرا: برنامه نويسی سيستم های کامپيوتری بر روی ماشين های بزرگ طراح سيستم های کامپيوتری تحليل گر سيستمهای کامپيوتری تحليل گر / طراح ارشد سيستم های کامپيوتری مدير بازاريابی و امور مشتريان معاونت نرم افزار شرکت ايزايران مدير کل توسعه سيستم های کاربردی شرکت ايزايران مدير كل تضمين كيفيت و توسعه منابع انساني معاونت نرم افزار شركت ايزايران

اسلاید 4: عوامل شكست پروژهعدم تطابق با نیازهابالا رفتن هزینه تولیدعدم تحویل به موقعدلايل شكست پروژهعدم شناخت دقیق از نیازهامديريت ضعيفتغییر محدودهطولانی شدندرگیرنبودن کاربر

اسلاید 5: مسئوليت‌هاي مدير پروژهجوابگوي مديران شركت مشاور و مشتري هستند و نيروها را ‌بايد تأمين نمايند، اهداف پروژه را از ديدگاه هاي مختلف درك نموده ، مسئوليت بهره ‌وري، كارائي و اثر بخشي نيروها به عهده وي مي باشد برخورد بين اهداف مختلف در پروژه را هدايت مي نمايد و از دخالت آثار منفي مسائل سياسي و حاشيه اي ، در پروژه اجتناب مي نمايد.مسئوليت برنامه‌ريزي، زمانبندي و تأمين منابع، مراقبت و گزارش‌گيري براساس زمانبندي با مدير پروژه مي‌باشد.مسئوليت دريافت منابع فيزيكي مورد نياز و تأمين و استخدام نيرو و معاف كردن نيروها با مدير پروژه مي‌باشد.مسئوليت كيفيت خروجي‌هاي پروژه و كيفيت اجراي امور در پروژه با مدير پروژه مي‌باشد.توافق با مشتري در تعيين حدود و اطمينان از باقي ماندن در چارچوب ها و تعريف و تعيين استراتژي‌ها در رسيدن به اهداف پروژه با مديريت پروژه مي‌باشد.تمامي خروجي‌هاي كليدي پروژه بخصوص آنها كه در ابتداي مراحل انجام پروژه توليد مي‌شوند را مرور مي كند.

اسلاید 6: چالش هاي مدير پروژهمدير پروژه با دو چالش اساسی روبروست :تصميم گيري در مورد آنكه چه بايستي انجام دهد ( با توجه به عدم قطعيت، مخاطرات ، يك مقدار زيادي از اطلاعات پنهان مربوط به پروژه ).اخذ و تحويل و یکپارچگی كارهاي انجام شده از افراد مختلف با توجه به آنكه كنترل مستقيم محدودي برروي آنها خواهد داشت.

اسلاید 7: صفات شخصيتي مدير پروژه چالش در تصميم‌گيري به صفات زير نياز دارد : ابراز و نشان دادن استفاده از عقل سليم سازمان يافته بودن تمركز روي آينده استفاده از داوري درنظرداشتن نمايي از اهداف كليدي

اسلاید 8: صفات شخصيتي درونيچالش به حركت درآوردن ديگران در انجام امور به خصوصيات زير نياز دارد:(قدرت در) راهبري تيم‌ها استفاده از قدرت (در مواقع لزوم و به ضرورت و مصلحت)نشان دادن تحرك، استقامت و ثبات در موقع فشار تطابق شيوة مديريت با موقعيت ( مدیریت اقتضایی )ارتباط داشتن مؤثر (با ديگران) حساس بودن نسبت به سياست ها و فرهنگ ها

اسلاید 9: مهارت‌هاي مديريت پروژه:[قدرت در ] رهبري[توان در ايجاد] ارتباط مؤثر [قدرت در] بحث كردن [قدرت در] حل كردن مسائل [توان در] ايجاد تأثير در سازمانمديريت برخوردها (تضادها)

اسلاید 10: چرا تک روی می کنیم خود خواهی نا امنی ساده لوحی خلق و خو

اسلاید 11: ده نکته اساسی تیم سازی برای تشکیل یک تیم ، مصمم باشید و عزمی راسخ داشته باشید یارگیری ( گرد آوری بهترین تیم ممکن ) هزینه به منظور تضمین پیشرفت تیم دست همکاری به یکدیگر دادن قدرت بخشی به اعضای تیم از طریق واگذاری مسئولیت و اقتدار تایید و تشویق پیروزی های تیم سرمایه گذاری روی تیم ارزیابی و عدم سرمایه گذاری بر روی افرادی که پیشرفتی ندارنددر موقعیت های جدید قراردادن تیم بوجود آوردن بهترین شرایط موفقیت

اسلاید 12: تاریخچه 1983 : انتشار گزارش ویژه PMI پیرامون اصول و مقررات حرفه ای ، استانداردها و اعتبار بخشی (ESA) (Ethics, Standards and Accreditation )ظرف بیست و چهار سال گذشته PMI از طریق چاپ و انتشار استانداردها به تاثیرات خود در حرفه مدیریت پروژه ادامه داده است . 1987: استانداردهای PMBOK شکل گرفت 1998: دریافت امتیازنامه رسمی توسط PMI برای ارائه ”مدل بلوغ سازمانی مدیریت پروژه ” تحت عنوان (OPM3) Organizational Project Management Maturity Model 2002: گسترش محدوده فعالیت های تنظیم استاندارد PMI به حوزه چارچب توسعه شایستگی مدیر پروژه

اسلاید 13: شماي كلي OPM3 – استانداردهاافرادپروژه‌هاسازمانها

اسلاید 14: فراتر از پروژه‌هاي منفردتعریف مديريت پروژه‌ سازماني :« استفاده همزمان از دانش، مهارت، ابزار و تكنيك در فعاليتهاي سازماني و پروژه‌اي‌ براي دستيابي به اهداف سازمان از طريق پروژه‌‌ها » مديريت پروژه سازماني مديريت نظام مند پروژه ها ، برنامه ها و سبد پروژه ها (پورتفوليوها) در راستاي حصول اهداف كلان استراتژيك سازمان .واژه سازمان لزوما به يك شركت كامل ، نمايندگي ، انجمن يا جامعه اشاره ندارد.در متن OPM3 اين واژه براي هرگروهي كه قصد دارد از مطالب اين استاندارد استفاده كند بكار مي رود.

اسلاید 15: شماي كلي OPM3 – از بين بردن شكاف

اسلاید 16: فوايد OPM3 براي كمك به سازمانها در منطبق كردن جوانب گوناگون عمليات آنها با استراتژي تجاري كلي ايشان طراحي شده است.به سوالات بسيار مهمي كه در مورد ميزان بالندگي و بلوغ فعلي سازمان مطرح است پاسخ مي‌دهد. مهارتهاي ويژه‌اي را معرفي و رابطه آنها را بيان مي كند كه باعث ايجاد راهكارهاي برتر مي‌شوند.مدل انعطاف پذيري ايجاد مي‌كند كه نيازهاي منحصر به فرد سازمان را رفع مي‌كند. بلوغ سازماني را بالا مي‌برد.مديريت پروژه را به موفقيت‌هاي سازماني مرتبط مي‌سازد.با ايجاد ارتباط بين برنامه‌ريزي راهبردي و اجرايي باعث‌ مي‌شودنتايج پروژه‌ها قابل پيش بيني، موفق و با ثبات باشند و با موفقيت‌هاي سازماني همراستا گردند.

اسلاید 17: فوايد OPM3 سازمانها را قادر مي سازد تا از طريق استانداردسازي در بکارگيري روشهاي کاري مديريت پروژه به ثبات دست يابند.به مديران تمامي سطوح کمک مي کند تا بدانند چگونه مي توان شرايط بهتري ايجاد کرد که به انجام موفقيت‌آميز پروژه ها منجر شود. سازمان را در جهت تمرکز بر روشهاي بهبود مديريت پروژه پشتيباني مي کند.باعث مي شود سازمان از رقباي خود متمايز شود.

اسلاید 18: فرآيند توسعه OPM3 – داراي پايه قويدر طول يك دوره تقريبا 6 ساله تدوين شد و 27 مدل بلوغ رايج مورد بازبيني قرار گرفتند. به شكل گسترده توسط دست اندركاران كميته‌هاي بزرگ مديريت پروژه توسعه داده شدهبيش از 800 داوطلب شاغل در مديريت پروژه از 35 كشور جهان در تحقيق و ساخت آن شركت نمودند. با راهنماي PMBOK هماهنگ است.

اسلاید 19: بخشهاي فيزيكي اوليه استاندارد متن تشريحي : مفاهيم بنيادي OPM3 با پيوستها و واژه نامهخودارزيابي : ابزاري براي پشتيباني گام ارزيابي مطرح شده در OPM3فهرستهاي راهنما : داده هاي حدود 600 راهكاربرتر و توانمنديهاي سازنده آنها

اسلاید 20: استاندارد OPM3 – عناصر اصليهنر اصلي مدل بلوغ سازماني مديريت پروژه ايجاد ارتباط منسجم بين دانش، ارزيابي و بهبود با يكديگر استدانشبهبودمديريت پروژه سازماني، بلوغ آن ، راهكارهاي برتر و چگونگي استفاده از مدلسير بهبود توانمندي هاي تشكيل دهنده راهكارهاي برتر روشهايي كه بوسيله آن مجموعه‌اي از راهكارهاي برتر و مهارتها ارزيابي مي‌شوند.ارزيابي

اسلاید 21: گامهاي OPM31-آمادگي جهت ارزيابي2-انجامارزيابيرضايتاز ارزيابي3- برنامه‌ريزيبهبود 4-اجراي فرآيندبهبود5-تكرار فرآيند ارزيابي جامع:استفاده از استاندارد برای بوجود آمدن درک ابتدایی از OPM3 اجزاء و تاثیرات آن حق انتخاب : در صورت مطلوب بودن می توان از فرایند خارج شد اما باید بازبینی به صورت مداوم انجام شود تا اثرات تغییرات مشاهده شود در سطح بالا : استفاده از ابزارهای ارزیابی داخلی برای مشخص کردن راهکارهای موجود یا مورد نیاز به منظور در مسیر بالندگی قراردادن آن ها به طور کلی : مشخص نمودن مهارت های موجود ، ارزیابی جامع میزان بلوغ و جزئیات آن همچنین مشخص نمودن برنامه برای بهبود

اسلاید 22: استاندارد OPM3 – شناخت اجزاي مدلقابلیتراهکار برتر قابلیتقابلیت شاخص های عملکرد کلیدی نتایجنتایجنتایجKey Performance Indicatorشاخص های عملکرد کلیدی شاخص های عملکرد کلیدی OutcomeBest PracticeCapability

اسلاید 23: استاندارد OPM3 – راهكار برتربراي مديريت پروژه سازماني، راهكار برتر يعني: توانايي تحويل موفقيت‌آميز پروژه، سازگار و طبق پيش بيني راهبردهاي تعيين شده از طرف سازمان.راهکار برتر

اسلاید 24: استاندارد OPM3 – قابلیت گامهاي افزايشي در حین مسير رشد تا بلوغمجموعه‌اي از قابلیت ها باعث مي‌شوند تا دستيابي به راهكارهاي برتر ممكن شودوجود يك قابلیت با كمك نتيجه يا نتايجي كه از آن متصور است شناسايي مي‌شود.قابلیتقابلیت قابلیت

اسلاید 25: استاندارد OPM3 نتايج و شاخص كليدي عملکردنتایج نتایجنتایجKPIKPIKPIنتايج ، بازخوردهاي قابل لمس يا غيرقابل لمسي هستند كه از بروز يا به كار بردن قابلیت حاصل مي‌شود. وجود يك قابلیت با وجود يك يا چند نتيجه متناظر آن اثبات مي شود.شاخص عملكرد كليدي معياري است كه با كمك آن يك سازمان مي تواند بطور كمي يا كيفي تعين كند كه آيا نتيجه مرتبط با يك قابلیت وجود دارد يا ميزان وجود آن چقدر است.Key Performance Indicator

اسلاید 26: استاندارد OPM3 – وابستگي‌هاقابلیت الف قابلیت بقابلیت الف قابلیت بقابلیت الف قابلیت ج راهکاار برتر 52راهکاار برتر 41

اسلاید 27: استاندارد OPM3 – اجزا (مثال)راهكار برتر 3060 – انتخاب پروژه بر اساس سود بيشينه براي سازمانسرمایه گذار‌هاي مناسبي براي پروژه‌ها انتخاب شوندپروژه‌ها را بر اساس اهداف كوتاه مدت سازمان اولويت‌بندي كنيمپروژه‌ها را بر اساس اهداف راهبردي كسب و كار اولويت‌بندي كنيماهداف و راهبردهاي سازمان را به صورت سبدي از سرمايه‌گذاري تنظيم نمائيمراهکار برتر قابلیت قابلیت قابلیت قابلیت

اسلاید 28: استاندارد OPM3 – اجزا (مثال)راهكار برتر 3060قابلیت 3060.30قابلیت 5340.020قابلیت 3060.10قابلیت 3060.20قابلیت3060.40راهکار برتر قابلیت قابلیت قابلیت قابلیت قابلیت

اسلاید 29: دسته‌بندي - PPPپروژه: تلاش موقتي است که براي ايجاد يک محصول، نتيجه و يا خدمات منحصربفرد صورت مي پذيرد.برنامه: گروهي ازپروژه هاي مرتبط كه بطورهماهنگ مديريت ميشوندتا منافع واعمال كنترلي به دست آيدكه ازمديريت منفرد آنها حاصل نمي شود.سبد پروژه (پورتفوليو) : به مجموعه اي از پروژه ها و يا برنامه ها يا کارهاي مرتبط ديگري گفته مي شود که براي تسهيل مديريت اثربخش و در جهت نيل به اهداف استراتژيك در يک گروه قرار مي گيرند.پروژه ها و برنامه هاي پورتفوليو ممكن است الزاما داراي وابستگي داخلي يا وابستگي مستقيم نباشند.

اسلاید 30: استاندارد ، مديريت پروژه سازماني را به سه قلمرو تقسيم ميكند:مديريت پروژه: به کارگيري دانش، مهارتها، ابزار و تکنيکها در فعاليتهاي پروژه براي برطرف کردن نيازمنديهاي آنمديريت برنامه: مديريت متمرکز و هماهنگ يک برنامه بمنظور دستيابي به مزايا و اهداف استراتژيک برنامه. مديريت برنامه اغلب منشا صدور فرمان پروژه هاي جديد به منظور دستيابي به اهداف مورد نظر است.مديريت سبد پروژه ها (پورتفوليو) : يک فعاليت متمرکز مديريت شامل شناخت، اولويت بندي، توسعه، مديريت و کنترل پروژه ها، برنامه ها و ساير کارهاي مرتبط براي دستيابي به اهداف استراتژيک خاص. مديريت پورتفوليو نسبت به مديريت پروژه و برنامه رابطه نزديكتري با مديريت عمومي و ساير ضوابط مديريت دارد.هر قلمرو حاوي مجموعه اي از فرايندهاست كه با پنج گروه فرايندي موجود در راهنماي PMBOK منطبق هستند.

اسلاید 31: نتايج و عملكردفرایند های آغازین فرایند های برنامه ریزیفرایند های کنترلیفرایند های پایانی فرایند های اجرایی

اسلاید 32: مديريت پروژه سازمانيمديريت پروژهمديريت برنامهمديريت پورتفوليوبرنامه استراتژيكنتايج و عملكردچشم انداز،ماموريت،اهداف

اسلاید 33: فرایند های مدیریت پروژه سازمانی بهبود مستمر کنترل اندازه گیریاستاندارد سازی مدیریت پورتفولیو مدیریت برنامه مدیریت پروژه افزایش بلوغ

اسلاید 34: فرايندهاي مديريت برنامه

اسلاید 35:

اسلاید 36: سه فهرست راهنما در استاندارد OPM3 وجود دارد. 1- فهرست راهنماي راهكارهاي برتر 2- فهرست راهنماي قابلیت ها 3- فهرست راهنماي برنامه ريزي بهبود

اسلاید 37: 1- فهرست راهنماي راهكارهاي برتر600 راهكار برتر كه اساس محتواي OPM3 را تشكيل مي دهند ، فهرست شده است .نام و توصيف كوتاهي از هر راهكار برتر و چگونگي نگاشتن هر راهكار برتر به قلمروهاي مديريت پروژه سازماني و چهار مرحله بهبود فرايند، ارائه شده است .

اسلاید 38: 2- فهرست راهنماي قابلیت هاداراي شناسه منحصربه فرد متناظر با موقعيت آن در راهكار برتر مي باشد.نام و توصيفي براي هر قابلیت و چگونگي نگاشت هر قابلیت به قلمروهاي مديريت پروژه سازماني و چهار مرحله بهبود فرايند و گروههاي فرايندي راهنماي PMBOK ، ارائه شده است. براي هر قابلیت فهرستي از نتيجه(ها)(با شاخصهاي كليدي عملكرد) وجود دارد ، كه براي اثبات وجود آن قابلیت بايستي مورد تاييد قرار گيرند.

اسلاید 39: 3- فهرست راهنماي برنامه ريزي بهبوديافتن راهكار برتري كه نياز به بازبيني داردفهرست راهنماي برنامه ريزي بهبودفهرست قابلیت های منجر به راهكار برتر به همراه هر قابلیت كه ممكن است به آن وابسته باشد.

اسلاید 40: هرسه فهرست راهنما در لوح فشرده OPM3 موجود بوده و دستيابي به آنها از طريق فيلترها و جستجوها امكان پذير است.

اسلاید 41: آیا CMMI و OPM3 با هم هماهنگی دارند ؟

اسلاید 42: CMMI چیست ؟ مدل بلوغ توسعه فرایندهای نرم افزار تهیه شده توسط انستیتو مهندسی نرم افزار دانشگاه کارنگی ملون مفهوم : برنامه کاربردی مديريت فرآيند و مفاهيم توسعه کيفيت در توسعه و نگهداشت نرم افزار مدل : يک مدل برای توسعه سازمانی راهنماييها : راهنمايي برای استنتاج آتی فرهنگ تعالی مهندسی نرم افزار اساس اندازه گيری : ساختار اساسی برای ارزيابی های سازگار و معتبر فرآيند نرم افزار ، قابليت نرم افزار و برشهای ميانی آنها

اسلاید 43: مديريت سازمان پروژه و تيم چرا؟ چگونه ؟ چه چيز ؟ مهندسي فردي CMM:CBA-IPIچكار كنم وقتي كه نياز دارم ؟ CMM: ارزيابي قابليت سيستم به چه قابليتي از سيستم براي عرضه به مشتري نياز دارم ؟ چگونه مي توانم به بهترين وجه وظايف نرم افزاريم را انجام دهم ؟ SEPG : سازمان TSP: تيم PSP: مهندس

اسلاید 44: پنج سطح بلوغ فرآيند نرم افزار 2- قابليت تکرار 1- ابتدايی 3- تعريف شده 4- مديريت شده فرآيند منظم شده فرآيند سازگار ، استاندارد فرآيند قابليت پيش بينی فرآيند توسعه مستمر غير قابل پيش بينی با کنترل ضعيف وظايف اصلی قبلی می تواند تکرار شود مشخصه های فرآيند به زيبايی و خوب درک شده اند فرآيند کنترل و اندازه گيری شده تمرکز بر توسعه فرآيند 5- بهينگی مديريت پروژه فرآيند مهندسی يکپارچه کيفيت فرآيند و محصول مديريت تغيير

اسلاید 45: طراحی اهداف و منافع CMMI 45طراحی اهداف يکپارچه سازی مدل های منبع ، حذف ناسازگاری ها ، کاهش تکرار کاهش هزينه های پياده سازی بهبود فرآيند بر مبنای مدل حساس بودن در مقابل تاثيرات ناشی از تلاشهای موروثی منافع دارائيهای کارا و موثر و بهبود در سرتاسر اصول فرآيندهای چندگانه کاهش هزينه های آموزش و دارائی آرمان يکپارچه و مشترک از بهبود برای کليه عناصر سازمان يکپارچه سازی مهندسی سيستم و محيط نرم افزاری برای افزايش بهره وری و دستاوردهای کيفی

اسلاید 46: 46نيروی انسانی ْْفرآيند فنآوری نقاط تمرکز کيفيت سه وجه توجه و تمرکز نظام مديريت کيفيت عبارتند از : نيروی انسانی فرآيند فنآوری تعيين کننده اصلی هزينه ، زمانبندی و کيفيت محصول ، فرآيند است

اسلاید 47: CMMI چيست ؟ 47 يکپارچگی فرآيندهای مهندسی نرم افزار و مهندسی سيستم يکپارچگی اصول سيستم ها و نرم افزار در يک چارچوب توسعه فرآيند تهيه يک چارچوب برای معرفی اصول جديد برخاسته از يک نياز

اسلاید 48: مخلص کلام 48 مدل CMMI ، تهيه کننده يک ديدگاه ساختيافته از توسعه فرآيندها در سر تا سر سازمان است . CMMI کمک می کند در : تنظيم اهداف و اولويت های توسعه فرآيندها تهيه کننده راهنمايی ها ئی برای کيفيت فرآيندها تهيه کننده يک مقياس برای ارزيابی عملکرد جاری

اسلاید 49: مسیر بلوغ سازمانی در CMMIافزایش بلوغ افزایش بلوغ

اسلاید 50: OPM3 چیست ؟ مدل بلوغ مدیریت پروژه های سازمان پیشنهاد شده بوسیله انستیتو مدیریت پروژه (PMI) برای دوران نابالغی حرفی برای گفتن ندارد وابسته به صنعت است

اسلاید 51: ایده OPM3 برای مدیریت پروژه های سازمانی است سبد پروژه ها برنامه هاپروژه ها

اسلاید 52: مسیر توسعه در OPM3افزایش بلوغ

اسلاید 53: مقایسه دو مدل

اسلاید 54: مقایسه دو مدل ( ادامه )

اسلاید 55: همپوشانی در CMMIو OPM3OPM3کارکنان کارایی اندازه گیری مدیریت سبد پروژه ها CMMIراه حل های تکنیکیمحدوده فرایندهای مدیریت کمییکپارچگی محصولات اندازه گیری ریسک مدیرت پروژه تهیه آموزش مدیریت چند پروژه ای برنامه ریزی پروژه کنترل پروژه مدیریت پیکربندی ابعاد فرایند تعریف فرایندحدود 586 راهکار برتر حدود 480 برنامه اقدام در حین سطوح و 650 تا در ادامه

اسلاید 56: پيشران هاي فناوري پيشران هاي قانونيفشارهاي بازار 1- برنامه ريزي راهبردي 2- مهندسي سازمان 3- برنامه ريزي سازمان 4- اجراي پروژه ها 5- يكپارچه سازي سازمان 6- عمليات سازمان 7- ارزيابي سازمان توسعه / بازتعريف ماموريت توسعه چشم انداز و اهداف كسب و كار توسعه برنامه راهبردي توسعه فرايندهاي كسب و كار توسعه نيازمندي هاي كسب و كار بروز رساني معماري سازمان تعيين پروژه هاي انتخابي اطمينان از سازگاري در سطح سازمان تحت برنامه جامع : تحليل استفاده از راه حل هاي متفاوت آماده سازي موارد كسب و كار اولويت بندي و انتخاب پروژه ها برنامه گذار سازمان تحليل داده هاي فرايند جلب بازخورد هاي استفاده كننده و تحليل آنها اعتبار بخشي به پيش بيني هاي تحليل هزينه و سود تشخيص توسعه ها آموزش كاربر استقرار سيستم هاي توليد شده اجراي سيستم ها و فرايندها سيستم هاي پشتيباني كننده جمع آوري داده هاي عملياتي پرورش كاركنان صف و كاربران پياده سازي فرايندها سيستم هاي آزمون ارزيابي امنيت مهندسي فرايند هاي كسب و كار / طراحي مجدد توسعه زير ساخت ها تحت چرخه حيات توسعه سيستم : تحليل نيازمندي ها برنامه ريزي پروژه اكتساب توسعه نرم افزار يكپارچه سازي سيستم 8- مديريت كلان مديريت ريسك مديريت زمان و هزينه مديريت منابع مديريت قراردادها بازنگري خروجي ها و محصولات توسعه فرايندها 9- فني سراسر سازمان ارزيابي فرايندهاي فني آماده سازي تشخيص ريسك فني هدايت بازنگري هاي فني مستقل پيش بيني فناوري تشخيص فناوري ارزيابي محصول فعاليت هاي ادراكي چرخه حيات سازمان

اسلاید 57: راه اندازی تشخيص طراحی عمل يادگيری اهداف عمليات آينده تجزيه و تحليل و اعتبار بخشی طرح ريزی عمليات با رويکرد توسعه تنظيم اولويت ها توسعه نظريه ها مشخص نمودن وضعيت جاری و وضعيت مطلوب منشور زيرساخت ايجاد متولی محرک تغيير ايجاد مفهوم ايجاد راه حل راه حلهای پايلوت و تست تلخيص راه حل پياده سازی راه حل IDEALمدل IDEAL در توسعه کیفیت نرم افزار

اسلاید 58: Project Management Body Of Knowledge (PMBOK)

اسلاید 59: استراتژی :تاکید بر دانش مدیریت پروژه بر پایه آموزه های انستیتو مدیریت پروژه (PMI) ایالات متحده آمریکا Project Management Body Of Knowledge (PMBOK)

اسلاید 60:

اسلاید 61: یکی از سریع ترین رشد ها در حوزه های کاری مربوط به مدیریت پروژه است .PMI طی 5 سال گذشته 30 درصد رشد داشته است تا کنون بیش از یک میلیون نسخه انگلیسی استاندارد PMBOK فروخته شده است تا انتهای سال 2004 بیش از 75000 نفر مدرک PMP گرفته اند وضعیت مدیریت پروژه در حال حاضر – جهان 60708090دهه1%7%29%60%نرخ رشد تحقیقات در مدیریت پروژه

اسلاید 62: کشوری هستیم پروژه محور میزان بودجه عمرانی سالانه بیش از بودجه جاری هستیم که سالانه افزایش جدی دارد علیرغم فقر علمی در این موضوع ، تلاش هایی به سمت رشد تحصیلات آکادمیک و رویکرد علمی به مدیریت پروژه رخ داده است میزان سرمایه گذاری در پروژه های پتروشیمی کشور طی سالهای 1378 لغایت 89 در نمودار زیر وضعیت مدیریت پروژه در حال حاضر – ایران

اسلاید 63: نتایج گروه Standish

اسلاید 64: بر اساس آمار منتشره سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق در سال 1380 ، متوسط زمان اتمام پروژه های ملی در کشور نزدیک به 2/22 برایبر زمان برنامه ریزی شده پروژه ها بوده است به عنوان نمونه ، محاسبات نشان می دهد فقط در پروژه کلان فازهای 6 ، 7 و 8 پارس جنوبی ، به ازای هر روز تاخیر در بهره برداری از پروژه ، کشور زیانی ( عدم النفع ) معادل 5،190،000 دلار متحمل می شود . اگر پروژه ای بزرگ چند ماه زودتر به بهره برداری برسد می تواند اثری تعیین کننده در اقتصاد کشور داشته باشد .ضرورت پیاده سازی سیستم مدیریت پروژه

اسلاید 65: کمبود اعتبارات مالی مشکلات و تزاحم های قانونی استراتژی ناصحیح اجرای پروژه فقدان پیمانکاران و نیروهای کارآمد و متخصص فقدان سیستم مدیریت صحیح علمی دلایل تاخیر و شکست پروژه ها

اسلاید 66: مجموعه ای از فعالیت ها است که در یک مدت زمان معین ، در جهت تحقق یک هدف انجام می شود پروژه چیست ؟پروژه چیست ؟شروعخاتمهمنابع محصولات قابل تحویل بودجه لیست وظایف

اسلاید 67: تلاش یکباره ، بی مانند و منحصر به فرد دارای ابتدا و انتهای مشخص دارا ی دسته بندی کارها و فعالیت های کاملا مشخص برای هر دسته منابع تخصیص یافته جهت انجام کارها هزینه بودجه بندی شده برای انجام کارها مجموعه ای از خروجی های کاملا مشهود پروژه چیست ؟

اسلاید 68: موقتی بودن محدودیت زمانی خاص بودن سرویس و محصولات تلاش جهت پیشرفت مشخصات یک پروژه

اسلاید 69: نمودار سلسله مراتب برنامه ها در سازمان اهداف دوربرد اهداف کوتاه مدت برنامه های راهبردی فعالیت های غیر تکراری فعالیت های تکراری برنامه های همیشگی خدمتی روش ها قوانین و مقررات برنامه های یکباری برنامه مراحل کار پروژه ها بودجه

اسلاید 70: پیوسته محصول همسانارتباطات ستادی و استاندارد همیشگی و مداوم گذرا محصول یگانه ارتباطات پروژه ای و منعطف پایان و زمان معلوم عملیات پروژهمنابع محدود برنامه ریزی اجرا کنترل

اسلاید 71: کاربریدانش مهارت ابزارفن (تکنیک )برای رسیدن به هدف های پروژه مدیریت پروژه : مدیر عامل مدیر پروژهمسئول تحویل پروژه و کارهای غیر روتین مدیر عملیاتی ( تدارکات ، مهندسی و ....) مسئول کارهای روتین

اسلاید 72: قلمرو مدیریت پروژه دانش مدیریت عمومی دانش و تجربیات سایر علوم دانش مدیرت پروژه

اسلاید 73: عدم تاخیر در برنامه های زمانی پروژه اتمام پروژه با هزینه مطابق با بودجه پیش بینی شده اتمام پروژه با کیفیت مطابق با کیفیت استاندارد قرارداد منافع سیستم مدیریت پروژه هزینه کیفیت زمان

اسلاید 74: ارتباط روزمره خوبی بین مدیران پروژه و مدیران واحد های عملیاتی برقرار نماید . پرسنل واحد های عملیاتی قابلیت ارائه گزارش به مدیران خود و مدیران پروژه را داشته باشند سیستم مدیریت پروژه باید نحوه تقسیم وظائف و اختیارات را بین مدیر پروژه و مدیران واحد های عملیاتی تعیین نماید مشکلات ناشی از مبهم بودن اختیارات و روش ها ویرایشهای مداوم در سیاست ها و روش های شرکت تغییرات مداوم مسئولیت ها در ساختار سازمانی نیاز پرسنل برای یادگیری دانش جدید سیستم مدیریت پروژه موقعی موفق است که :

اسلاید 75: دست گیری ( Hand-Holding): افراد ، ناتوان و بی میل ( بی اعتبار ) برای انجام کارها هستند ترغیب ( Influence): افراد ، ناتوان ولی مایل به انجام کارها هستند دخالت (Participate): افراد توانمند لیکن بی میل ( بی اعتماد ) برای انجام کارها هستند تفویض (Delegate): افراد هم توانمند و هم مایل به انجام کارها هستند مدل های رهبری پروژه (Leadership)

اسلاید 76: بررسی های منظم مسوولیت پذیریجذابیت کاری ارتباطات موثر رهبریبه حد اقل رساندن تعهدات طرح ریزی سیستم ارزیابی عملکرد و سیستم پاداشاطمینان از حضور موثر مدیریت ارشد انگیزه های فردی برنامه ریزی تفصیلی پروژه تفکیک پروژه به WBS و فاز تعیین نقاط تحویل تعیین فرسنگ شمارهای قابل اندازه گیری تعهد درگیر شدن تیم در برنامه ریزی داخلی کنترل و پی گیری پروژه قابل اندازه گیری بودن پیشرفت پروژه دلایل موفقیت پروژه Project Management Jornal , Vol 17 , No2, 1986, pg 77-80

اسلاید 77: به افراد ، گروه ها و سازمان هایی گفته می شود که به شکل فعال با پروژه ارتباط داشته و نفوذ یا اثرات آنها به شکل منفی یا مثبت در پروژه اثر گذار است . ذینفعان داخلی : مشتری (کارفرما) – مدیرعامل سازمان – هیات مدیره – مدیر پروژه – مدیران عملیاتی دپارتمان های سازمان – مشاوران – مهندسان – کارکنان – کارگران – تامین کنندگان مالی (Sponsor) - پیمانکاران (Contractors) – تامین کنندگان (Vendors) - ...ذینفعان خارجی : بانک ها – دولت – شهرداری – ناجا ذینفعان پروژه –Project Stakeholders

اسلاید 78: ذینفعان پروژه – Project Stakeholders

اسلاید 79: تاریخچه PMBOK

اسلاید 80: ارتباطات یکپارچگی کنترل تغییر کلان برنامه اجراییطرح توسعه هزینه محدوده زمانکیفیتمنابع انسانی ریسک ابزار

اسلاید 81: فرایند های مدیریت پروژه در PMBOK 2004

اسلاید 82:

اسلاید 83: (P)طرح ریزی اجرا (E) کنترل ( C ) (S) محدودهSP (1,2)SC (1,2)زمان (T) TP (1,2,3,4 )TC (1)هزینه (C) CP ( 1,2,3 )CC (1)(Q) کیفیت QP (1)QE (1)QC (1) (H) منابع انسانیHP (1,2 )HE (1) (M) ارتباطاتMP (1)ME (1)MC (1)تدارکات (آماد) (P) PP (1,2 )PE(1,2,3)ریسک ( R ) RP (1,2,3,4,5)RC (1)یکپارچگی (I) IP (1)IE (1)IC (1)فرآیند های مدیریت پروژه

اسلاید 84: دوران چهارگانه پروژه100%تکمیل و تحویل انجام و کنترلبرنامه ریزیمطالعاتGoقراردادهای اصلی

اسلاید 85: چرخه حیات عمومی پروژهمنابع مورد نیاز آغازپایانتعیین اهداف پروژهبرنامه ریزی پروژهاجرای برنامه پروژهخاتمه پروژهارزیابی پروژه

اسلاید 86: فازهای پروژهورودی ها فازهاخروجی های مدیریت پروژهمحصولات پروژهایده تیم مدیریت پروژهآغازینپایانیمیانی منشورشرح ابعادبرنامهخط مبناپیشرفتپذیرشتاییدخاتمهمحصول

اسلاید 87: فرآیندهای پروژهتعیین اهداف تهیه برنامه زمانی برنامه ریزی منابع برنامه ریزی تامین منابع مورد نیازرهبری پروژههماهنگی اجراارزیابی عملکردگزارش کنترلیکاهش عدم انطباقکنترل

اسلاید 88: تعامل بین گروه های فرایندینتايج و عملكردفرایند های آغازین فرایند های برنامه ریزیفرایند های کنترلیفرایند های پایانی فرایند های اجرایی مجوز و اختیار تغییراتشروعبرنامه ها و تحولاتوضعیتراهنماییمجوز و اختیار تولید

اسلاید 89: زمانبندی فرایندهافرایندهای برنامه ریزیفرایندهای اجراییفرایندهای کنترلی زمان مصرف منابع

اسلاید 90: رویکرد استاندارد PMBOKفرایندهای برنامه ریزیفرایندهای اجراییفرایندهای کنترلی مرحله خاتمه مصرف منابع فرایندهای آغازینمرحله شروع زمان فرایندهای اختتامی

اسلاید 91: نمونه چرخه حیات ( زیستچرخ ) پروژهآغازین برنامه ریزیاجرا تحویل اهداف مشخصات فعالیت هامسئولیت هاتیم و گروه ها زمانبندیبودجه بندیمنابع ریسک هااستخدام گزارشات وضعیت انتقال مدارک نهایی ترخیص منابع ثبت دانش آموخته ها آموزش بهره بردار انتقال مدارک نهایی ترخیص منابع ثبت دانش آموخته ها حجم فعالیت ها

اسلاید 92: حجم تلاش در فرایندهای مدیریت پروژه

اسلاید 93: روند نمای مدیریت پروژه آغاز پروژه تیم سازی تعهد سازمانی تعریف ابعاد تخمین هزینه توسعه زمانبندی برنامه ریزی منابعتوزیع اطلاعات بروز رسانی پروژهکزارش عملکردتعریف فعالیت هاتغییردارد؟فرایند های آغازینفرایند های برنامه ریزیفرایند های کنترلی1به صفحه بعدی بلیخیر2از صفحه بعد

اسلاید 94: روند نمای مدیریت پروژه 1ازصفحه قبل خاتمه پروژه ؟اختتام پروژه پایان عملیات اداریاتمام پروژه2به صفحه قبل خیر بلیفرایند های اختتامی

اسلاید 95: برنامه زمانبندی ، منابع و هزینه به عنوان عناصر اولیه در مدیریت پروژه هستند این اجزاء با یکدیگر در ارتباط متقابل هستند ، بگونه ای که تغییر در یکی روی عناصر دیگر اثر می گذارد . عناصر اولیه در مدیریت پروژهزمانبندی هزینه هامنابع مدیریت پروژه

اسلاید 96: برنامه ریزی فرایندی است برای تعیین اهداف و چگونگی دستیابی به آن کنترل مجموعه ایست استاندارد به منظور ارزیابی عملکرد برنامه ریزی و کنترل پروژه

اسلاید 97: برنامه ریزی ( Planning ) : تصمیم گیری در مورد آنچه باید انجام شود زمانبندی ( Scheduling ) : تخصیص منابع جهت انجام فعالیت ها در یک مقیاس زمانی نظارت ( Monitoring ) : جمع آوری داده ها و ارائه گزارشات درباره وضع موجود کنترل (Control ) : تجزیه و تحلیل وضع موجود ، مقایسه با برنامه و تصمیم گیری در مورد کارهای بعدی

اسلاید 98: 1- برنامه ریزی پروژه تبیین اهداف پروژه و طبقه بندی فعالیت ها تعریف گروه های کاری پروژه و چارت سازمانی تعریف فعالیت های پروژه تعریف مدت زمان فعالیت های پروژه تعریف موجودی منابع و منابع مورد نیاز جهت انجام فعالیت ها تعریف هزینه انجام فعالیت ها و بودجه بندی آن ها تجزیه و تحلیل و بهینه سازی برنامه / تعریف برنامه مبنا توزیع اطلاعات به بخش های مختلف برنامه ریزی و کنترل پروژه

اسلاید 99: در این فاز ، پیشرفت هر فعالیت در خلال پروژه ثبت می شود. همچنین میزان منابع به کار رفته و هزینه صرف شده تا تاریخ به روز رسانی در سیستم درج می شود . تاریخ به روز رسانی Data Date (Cut off Date) منظور تاریخی است که اطلاعات مربوط به پیشرفت فعالیت ها ، تا قبل از آن جمع آوری و گزارش شده است و فعالیت های بعد از آن تاریخ ، فعالیت های باقی مانده پروژه هستند . فاز کنترل پروژه

اسلاید 100: کنترل پروژه توسط گانت چارت

اسلاید 101: مدل سازی پروژه پروژه لیست پروژه هاتخصیص منابع بر اساس زمان فعالیت ها توالی منطقی فعالیت ها زمانبندی پروژه تحلیل و تست زمانبندی

اسلاید 102: پیگیری زمان ، منابع و هزینه هزینه منابع تعداد منابع ( نفر روز ) زمانزمانزمانزمان بندی

اسلاید 103: فرایند برنامه ریزی برنامه ریزی محدوده تعریف محدوده تعریف فعالیت برنامه ریزی منابعبرنامه ریزی ریسک توالی فعالیت برآورد مدت فعالیت برآورد هزینه تهیه زمانبندی بودجه بندی برنامه پروژه

اسلاید 104:

اسلاید 105: درست است كه سخت كوشي ، جديت و همت عالي لازمه انجام هر كارموفقی است ، ولي شايستگي انجام امور در هرسطحی ، ريشه در ديدگاه ها و روش هاي برخورد با مسائل دارد كه نمي تواند ناشي از هوش و ذكاوت و تجربه يك يا چند تن باشد، بلكه ناشي از تجربه هاي جمعي نسل ها است که حتي خروج از آن هم بدون آن تجربه ها ممکن نيست.

15,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید