پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

بهداشت، پیشگیری و مشاوره در گفتار درمانی

behdasht_pishgiri_va_moshavere_dar_goftar_darmani

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بهداشت، پیشگیری و مشاوره در گفتار درمانی”

بهداشت، پیشگیری و مشاوره در گفتار درمانی

اسلاید 1: به نام خدایی که اندیشه داد خدایی که اندیشه را ریشه داد

اسلاید 2: بهداشت،پیشگیری و مشاوره در گفتاردرمانیHealth, prevention and counseling in speech therapyمدرس: مهری محمدیدانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی-تهرانگروه گفتاردرمانی

اسلاید 3: بهداشت ، پيشگيري ومشاوره در گفتار درمانيHealth, prevention and counseling in speech therapy

اسلاید 4: منابع:1- رحیم وکیلی، رشد و اختلالات آن در کودکان، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی مشهد، چاپ اول، 1382، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی مشهد2- Rhea Paul, Language Disorders, from infancy through adolescence: assessment and intervention, 2nd, 2001, MOSBY Inc.Holland, Counseling in Communication Disorders: A Wellness Perspective, 2007, Plural Pub.علی سداللهی ، جزوه آموزشی گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی سمنان

اسلاید 5: بهداشتبهداشت به معنای علم و هنر پیشگیری از بیماری ها، افزایش طول عمر و افزایش سطح سلامتی در انسان می باشد.

اسلاید 6: تعاریف سلامتسلامت یعنی سالم بودن بدن، اندیشه و روحسلامت صرفا بیماری یا معلول بودن نیست بلکه حالت ”صحت کامل جسمی، روانی و اجتماعی نیز هست“سلامت فرایند کشف، کاربرد و حفظ همه منابع درون جسم، فکر، روح، خانواده، اجتماع و محیط است.

اسلاید 7: ابعاد سلامت:سلامت جسمی:روش دستیابی به بالاترین حد سلامت جسمی: تغذیه مناسب، دوری از رفتارهای مخرب و مواد مخدر، محافظت در برابر حوادث، تشخیص به موقع نشانه های بیماریسلامت روانی: به عواطف، احوال، احساسات و افکار ما اطلاق می شودروش دستیابی به سلامت روانی:آگاهی و پذیرش طیفی گسترده از احساسات خود و دیگران، توانایی نشان دادن آنها، مستقل عمل کردن، توانایی کنار آمدن با مشکلات و موانع استرس زای روزانه سلامت معنوی: اعتقاد به معنا داشتن زندگی، نظم حاکم بر جهان و قدرتی برترروش دستیابی به سلامت روانی: ارتباط با خالق برتر از طریق عبادات، آیینها و مراسم، درک احساس شادی، آرامش و غنا، یاری رساندن به دیگرانسلامت اجتماعی: توانایی فرد در تعامل موثر با دیگران و اجتماع به منظور ایجاد روابط فردی رضایتبخش و انجام نقش های اجتماعیسلامت هوشی: توانایی فکر کردن، درس گرفتن از تجربیات زندگی، پذیرش نظرات جدید، ظرفیت پرسش و ارزشیابی اطلاعاتسلامت محیطی:تاثیر محیط اطراف و دنیا بر سلامت

اسلاید 8: عافیت چیست؟حد اعلای سلامت استزندگی هدفمند و توام با لذت انتخاب آگاهانه شیوه ای از زندگی با احساس مسئولیت فردی، تعادل و افزایش هر چه بیشتر سلامت جسمی، روانی و روحی

اسلاید 9: اهمیت بهداشتی و راه های تأمین آنهر روزه 8000 کودک به علت انجام ندادن واکسیناسیون حدود 7000 کودک به علت کم آبی بدن ناشی از اسهال می میرند حدود 6000 کودک به علت عفونت های تنفسی به هلاکت می رسند. چنان چه وضع به این ترتیب ادامه پیدا کند، در سال های آینده صد ها میلیون کودک جان خود را از دست می دهند و کودکانی هم که از چنگال این بیماری ها نجات پیدا می کنند مبتلا به سوء تغذیه و رشد ناکافی جسمی و روانی می شوند. در حالی که می توان از مرگ و میر کودکان و خسارت های ناشی از این بیماری ها با روش های بسیار ساده جلوگیری نمود.

اسلاید 10: راههای پیشگیریواکسیناسیون بر علیه 6 بیماری نظارت بر رشد و نمو کودکان تا والدین بتوانند از سوء تغذیه در کودکان پیشگیری کنند. تغذیه کافی کودک با شیر مادر، استفاده از مایع درمانی خوراکی اُ ـ آر ـ اس (O.R.S) ) برای جلوگیری از کم آبی بدن در مواقع ابتلا به اسهال از روش های ساده و ارزان پیشگیری از مرگ و میر کودکان و تأمین و حفظ سلامتی آنان است.

اسلاید 11: اهمیت بهداشتی و راه های تأمین آنتوجه به نکات ذیل برای رسیدن به اهدف بهداشتی برای همه ضروری است:گسترش ایمن سازی بر علیه 6 بیماری قابل پیشگیری (فلج اطفال، سل، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه و سرخک) با واکسن.بهداشت مادر و کودک (مراقبت از زنان باردار، تنظیم خانواده، نظارت بر رشد و نمو کودک).بهسازی محیط و تأمین آب آشامیدنی سالم.بهبود تغذیه و تأمین غذای کافی.، آداب و رسوم، سواد، وضعیت اقتصادی و سطح درآمد و غیره.

اسلاید 12: ادامهکنترل و پیشگیری از بیماری های واگیر و غیرواگیردسترسی به دارو درمان به موقع بیماری ها از طریق بیماریابی و ارجاع به موقع بیماران. فراهم شدن شرایط بهداشت روانی و اجتماعی بنحوی که هر کس از داشتن وسایل لازم زندگی که متضمن بقاء و سلامت اوست برخوردار باشد.آموزش بهداشت برای همه و کسب اطلاعات کافی درباره چگونگی استفاده صحیح از عواملی که بر سلامتی هر فرد اثر می گذارد اعم از محیط، آب، غذا

اسلاید 13: مزیت بهداشت بر درمانبهداشت، دانش حفظ تندرستی است و پزشکی، علم درمان بیماری ها است. بدیهی است که بیمار نشدن بر بیمار شدن و معالجه نمودن، مزیت فراوان دارد. چون وقتی بیماری مزمنی پیش آمد بهبودی آن را نمی توان پیش بینی نمود، اگر هم بیمار بهبود یافت اغلب آثار و عوارضی از بیماری به جای می ماند، که گاهی مرئی و گاهی مخفی می باشد که با پیدایش زمینه ی مساعد مجدداً ظهور می نماید. مثلا بیشتر بیماری های مزمن مخصوصاً در اشخاص مسن نتیجه عفونت ها و مسمومیت های دوران جوانی است.

اسلاید 14: ادامهبااندک توجهی می توان فهمید که بهداشت فقط با پیش گیری از بیماری ها سر و کار دارد و از درمان که از عوامل مختلف و پیچیده ای بحث می ََکند، به مراتب آسان تر و ساده تر است. بدیهی است که زیان های ابتلا به امراض از نقطه نظر مادی و معنوی به اندازه ای است که زیان های ناشی از آن در خانواده ها ،حتی در صورت بهبودی جبران ناپذیر است. بعلاوه بهداشت مقرون به صرفه تر از درمان می باشد. به طور مثال: هزینه درمان گلو درد استرپتوکوکی که می تواند باعث تب های روماتیسمی و روماتیسم قلبی شود را با هزینه درمان قلب مقایسه کنید. هزینه ای که جهت تهیه پنی سیلین صرف می شود به هیچ وجه با هزینه جراحی و درمان قلب قابل مقایسه نیست. مقایسه ی هزینه های گزافی که صرف معالجه ی بیماری های ناشی از آلودگی آب می شود با هزینه ی لوله کشی در یک روستا، و یا مقایسه ی بین هزینه ی مصرفی جهت مسواک و خمیر دندان و هزینه ای که جهت اعمال جراحی و ترمیمی دندان مصرف می شود مثال های دیگری است که نشان دهنده ی مزیت بهداشت بر درمان می باشد.

اسلاید 15: تعریف سازمان جهاني بهداشت از مراقبت‌هاي بهداشتي اوليه Primary Health Careمراقبت‌هاي بهداشتي اوليه مراقبت‌هاي اصلي در زمينه بهداشت است كه بايد براي همه افراد و خانواده هاي جامعه قابل دسترس باشد. اين خدمات بخش اساسي نظام بهداشتي و توسعه اقتصادي اجتماعي كشور است. مراقبت‌هاي بهداشتي اوليه اولين سطح تماس فرد،‌ خانواده و جامعه با نظام بهداشتي كشور بوده و خدمات را تا حد ممكن به جايي كه مردم در آن كار و زندگي مي‌كنند مي‌برد.هدف از ارائه اين مراقبت‌ها حفظ، نگهداري وارتقاء سطح سلامت افراد جامعه است و امروزه بر اين نكته تاكيد مي‌شود كه خدمات بهداشتي بايد طيف كامل خدمات پيشگيري، درماني و بازتواني را پوشش دهد.  

اسلاید 16: اصول مراقبت‌هاي بهداشتي اوليه (Principles of Primary Health Care)

اسلاید 17: اصل هماهنگي بخش‌هاي توسعه اقتصادي ـ اجتماعي (inter-sectoral Approach) ) بهداشت به صورت مجرد وجود ندارد و تحت تاثير تركيبي از عوامل محيطي، اجتماعي و اقتصادي است كه به صورت تنگاتنگ با يكديگر در ارتباطند. بنابراين بخش‌هاي مختلف جامعه كه بر سلامت افراد تاثير دارند بايد تلاشي هماهنگ داشته باشند.

اسلاید 18: مشاركت مردم واتكاء به خود Community Participation))بدون همكاري و علاقه مردم به تامين و توسعه خدمات هيچگونه موفقيتي براي آن پيش بيني نمي‌شود اين به عنوان‌ بهداشت به وسيله مردم‌ و قرار دادن سلامت مردم در دست خود آنها توصيف شده است. بدين ترتيب بهداشت پديده اي خودجوش است كه بايد انگيزه برخورداري از آن در مردم ايجاد گردد و علاوه بر بخش بهداشت، جامعه بايد درگير مراقبت از خود شود.

اسلاید 19: روش‌هاي مناسب Appropriate Methodsنه تنها در مراقبت‌هاي بهداشتي اوليه بلكه در تمامي سطوح ارائه خدمات بهداشتي درماني بايد از روش، ابزار، پرسنل، دارو، مواد و حتي سيستم اداري مناسب و منطبق با شرايط جامعه استفاده شود. در ارائه خدمات به مردم بايد از روش‌هايي استفاده شود كه با فرهنگ جامعه مطابقت داشته و از ابزار و پرسنلي استفاده گردد كه با شرايط كار همآهنگ هستند. بنابراين فن آوري مناسب تركيبي است كه هم نيازهاي مراقبت ـ بهداشتي و هم بافت اقتصادي ـ اجتماعي كشور را باید در نظر بگيرد.

اسلاید 20: عدالت (برابري) Equityمنابع بهداشتي و خدمات مربوط به آن بايد به صورت برابر در اختيار همه افراد جامعه قرار گيرد مردم با نيازهاي يكسان بايد دسترسي برابر به مراقبت‌هاي بهداشتي داشته باشند. براي اطمينان از دسترسي برابر بايد توزيع و پوشش مراقبت‌هاي اوليه بهداشتي در مناطقي بيشتر باشد كه بيشترين نيازها وجود دارد.

اسلاید 21: جامعيت خدمات مراقبت‌هاي بهداشتي اوليه يك رويكرد جامع براساس مداخلات زير است: 1-   مداخلات ارتقاي : برخورد مراقبت‌هاي بهداشتي اوليه در سطح جامعه با علل اساسي است كه بر سلامت تاثير مي‌گذارد .2- مداخلات پيشگيري كننده : اين مداخلات كاهش دهنده بروز بيماري‌ها يا برخورد سريع با عللي است كه براي فرد ايجاد مشكل نموده است . 3- مداخلات درماني : اين مداخلات سبب كاهش شيوع بيماري بوسيله توقف پيشرفت بيماري در بيمار است . 4- مداخلات بازتواني : ‌اين مداخلات سبب كوتاه نمودن پي آمد يا عوارض مربوط به مشكل سلامتي افراد مي‌شود.

اسلاید 22: مداخله بازتوانيمداخله درمانيمداخله پيشگيريمداخله ارتقاييمداخله در بيماريبازتواني تغذيه اي مايع درماني خوراكيمايع درماني خوراكيحمايت تغذيه اي(درمان دارويي درصورت نياز)آموزش بهداشت فردي تغذيه با شير مادرواكسيناسيونآب سالمبهداشت عموميامنيت غذاآموزش بهداشتمراقبت كودكاناسهال (Diarrhea)     بازتواني تغذيه اي درمان داروييواكسيناسيونتغذيه با شير مادرمكمل ويتامين Aتغذيه مناسبمسكن مناسبهواي تميزآموزش بهداشتذات الريه (Pneumonia)    بازتواني تغذيه اي درمان دارويي حمايت تغذيه اي واكسيناسيونتغذيه مناسبتهويه مناسب منزلآموزش بهداشتسرخك (Measles)بازتواني تغذيه ايدرمان دارويياستفاده از پشه بند (Mosquito nets)پيشگيري‌هاي داروييتغذيه مناسبكنترل ناقل بيماريآموزش بهداشتمالاريا (Malaria)بازتواني تغذيه اي (رژيم غذايي پرآهن)مكمل تغذيه ايتزريق خونحمايت تغذيه اي غربالگري بيمارانپيشگيري با تجويز آهن و اسيد فوليك كرم زداييكنترل ناقل (پارازيت)تغذيه مناسبآموزش بهداشتكم خوني (Anemia)خدمات تلفيقي (Social integration)درمان داروييمشاوره فاميليحمايت تغذيه اي واكسيناسيون پيشگيري از تماستغذيه مناسبتهويه مناسب منزلآموزش بهداشتسل Tuberculosis 

اسلاید 23: اجزاي مراقبت‌هاي بهداشتي اوليه 1- آموزش بهداشت (آموزش در خصوص مشكلات معمول بهداشتي، پيشگيري و روش‌هاي كنترل بيماريها)2- بهبود تغذيه 3-دسترسي به آب آشاميدني سالم و بهسازي محيط4-بهداشت مادر وكودك و فاصله گذاري بين مواليد5- واكسيناسيون برعليه بيماري‌هاي عفوني قابل انتقال در دوران كودكي6- پيشگيري و كنترل بيماري‌هاي عفوني ( بيماريهاي عفوني آندميك محلي)7- درمان بيماري‌هاي معمول و جراحت‌ها8-  دسترسي به داروهاي اساسي نکته :لازم به ذكر است كه هشت فعاليت فوق، حداقل اقدامات لازم الاجرا براي همه جوامع بوده و هر جامعه اي بايد براساس نيازها و اولويت بندي آن براي ارائه خدمات مورد نياز مردم اقدام به برنامه ريزي و اجرا نمايد . در حال حاضر در ايران علاوه بر هشت جزء فوق مراقبت‌هاي بهداشت دهان و دندان و تا حدودي مراقبت‌هاي بهداشت رواني نيز به مردم ارائه مي‌گردد.

اسلاید 24: پيشگيري Preventationباتوجه به صرفه جويي هاي هنگفتي كه در هزينه هاونيروهاي انساني كه بوسيله پيشگيري مي توان انجام داد در علم پزشكي تلاش شده است راههاي پيشگيري از بيماريهاي مختلف شناخته شود .

اسلاید 25: سطوح پيشگيري-1 Primary Prevention2- secondary Prevention3- Tertiary Prevention

اسلاید 26: Primary Preventionهدف از اين پيشگيري محدود نمودن بروز بيماري توسط كنترل علل آن مي باشد يعني اقداماتي كه قبل از شروع بيماري انجام مي گيرد تا امكان بروز بعدي بيماري از بين برود .

اسلاید 27: secondary Preventionهدف از اين پيشگيري ، كاهش عوارض شديدتر بيماري بوسيله تشخيص ودرمان بموقع وزودرس آن بيماري مي باشد .مثلا پيشگيري از بروز سرطان سينه در خانمها كه سعي مي شود با معاينات دوره اي در خانمها بيماري رادر مراحل اوليه تشخيص داد ودرمان كرد .تشخيص زود هنگام اختلالات تكاملي ومداخله زودرس ،يكي از روشهاي مهم پيشگيري ثانويه از اختلالات تكاملي وبه دنبال آن معلوليتهاي ذهني ،حركتي ،بينايي است كه با ارزيابيهاي دوره اي مي توان اقدامات بموقع ومناسب توانبخشي را انجام داد .

اسلاید 28: Tertiary Preventionهدف از اين پيشگيري كاهش پيشرفت بيماري ايجاد شده و پيشگيري از عوارض آن مي باشد . توانبخشي يا بازتواني در واقع همان پيشگيري در سطج سوم است .

اسلاید 29: پیشگیری از اختلالات زبان در کودکان (ASHA 1991)شیوع شناسان در سطوح متعددی به پیشگیری توجه می کنند.تعاریفی که برای هر یک از این سطوح توسط گروه پیشگیری از مشکلات گفتار، زبان و شنوایی ASHA(1991) توصیف شده به شرح زیر است: پیشگیری اولیه: رفع یا پیشگیری از شروع و رشد اختلال با تغییر در حساسیت یا کاهش مواجهه افراد مستعد به بیماریمثل واکسن علیه بیماری سرخجه، یا مشاوره ژنتیک در افرادی که سابقه سندرم X شکننده دارند تا در صورت احتمال وقوع این اختلال به جای بچه دار شدن از راهکارهای دیکری مثل فرزند خواندگی و یا بررسی ساختار ژنتیکی جنین قبل از تولد شوند.

اسلاید 30: ادامهپیشگیری ثانویه: تشخیص و درمان زود هنگام جهت رفع اختلال و یا به تاخیر انداختن رشد آن: مثل غربالگری شنوایی نوزادان برای تشخیص کم شنوایی و تهیه به موقع دستگاههای تقویت کننده پیشگیری در سطح سوم: مداخله برای کاهش ناتوانی از طریق تامین مجدد عملکرد موثر: توانبخشی و آموزش کودکان سندرم داون

اسلاید 31: پيشگيري اوليه از اختلالات گفتاريپيشگيري اوليه شامل مراقبت قبل از تولد ، حين زايمان ، دوران نوزادي ،شيرخوارگي وكودكي است .

اسلاید 32: مراقبت قبل از تولدآموزش وآگاه سازي عمومي در خصوص خودداري از ازدواجهاي فاميليآموزش وآگاه سازي عمومي در خصوص ضرورت مشاوره ژنتيك قبل از ازدواجآموزش وآگاه سازي در خصوص بار دار نشدن قبل از سن 18 سالگي وبعد از 35 سالگي آموزش وآگاه سازي در مورد تعداد مناسب فرزندان وفاصله مناسب بين فرزندان آموزش در مورد عدم تماس يااستفاده از اشعه ايكس،سيگار ،الكل ،دارو وسموم مختلف حين بارداري

اسلاید 33: ادامهتزريق 2 دوز واكسن سرخجه قبل سن بارداري به دختران ، بررسي تيتر انتي بادي سرخجه در دختران سن بارداري ، آموزش در مورد پيشگيري از انتقال توكسو پلاسموز ، CMV ،HIV ، تجويز AZT به زنان باردارHIV مثبت براي پيشگيري از انتقال به جنين.تجويز اسيد فوليك به زنان باردار به منظور پيشگيري از نقايص نورال تيوب و يد اضافي در مناطق داراي كمبود يد آموزش تغذيه مناسب به زنان باردار مشاوره ژنتيك در دوران بارداري ومانيتورينگ توسط آمينوسنتز وسونوگرافي جنين مراقبتهاي بهداشتي مناسب دوران بارداري پيشگيري از نارس بدنيا آمدن نوزاد

اسلاید 34: مراقبتهاي حين زايمانآموزش به زنان باردار در مورد ضرورت زايمان در بيمارستان يا مراكز تسهيلات زايمان مجهزبهبود كيفيت زايمان با مونيتورينگ وانجام زايمان توسط متخصص يا افراد ماهر بهبود كيفيت مراقبت از نوزاد ، پيشگيري از هيپوگليسمي،عفونت،هيپر بيليروبينمي غربالگري نوزادان براي بيماريهاي متابوليكپيشگيري از ابتلا به عفونتهاي كانال زايمان در نوزاد مانند Ophthalmia Neonatorum

اسلاید 35: مراقبت از شيرخوار وكودكآموزش وآگاه سازي در مورداهميت برخي از علايم غير طبيعي در نوزاد وشير خوار مانند زردي ، بيحالي ، خواب آلودگي ، شير نخوردن ، تب و......آموزش به خانواده در مورد ضرورت مراقبت از رشد وتكامل وسلامت كودك با مراجعه منظم به مراكز بهداشتي ودرماني وپزشك متخصصپیشگیری از عوارض نارسی وکم وزنی ونوزادان تحت مراقبتهای ویژه ، زیرا آنان در معرض خطرات مختلفی از جمله اختلالات تکاملی می باشند.نوزادان نارس بستری در NICU از ارتباط طبیعی با مادر خود محروم هستند وبایستی شرایط تحریکی محیطی مطلوب برای آنها فراهم گردد . بعلاوه نارسی، آنان را در معرض صدمات مختلف محیطی با توجه به بستر مساعد بیولوژیکی ایشان قرار می دهد که باید به آن توجه داشت .

اسلاید 36: ادامه واکسیناسیون برای پیشگیری از بیماریهای مسری وبیماری سیستم عصبی مثل عفونت هموفیلوس آنفلوانزا ومننژیت توبرکولی،سرخک وفلج اطفال پیشگیری از کودک آزاری وغفلت از کودک با بهبود رابطه کودک ومادر ، کاهش استرس وتامین حمایت اجتماعی از والدین تشخیص کودک آزاری وغفلت از کودک وارجاع به مراکز شبانه روزی پیشگیری از حوادث توسط نصب حفاظ پنجره ، دورکردن وسایل آتشزا از دسترس کودکان ، استخر محصور ،استفاده از کلاه ایمنی هنگام دوچرخه سواری

اسلاید 37: ادامهبرقراری ارتباط عاطفی مناسب با کودک سرپرستی مناسب توسط والدین از طریق آموزش وارائه راهنماییهای لازم قبل ازبروز رفتار غیر طبیعی مشاوره به والدین در مورد رفتاروتکامل کودک به منظور افزایش اطلاعات آنها در خصوص تکامل کودک که آنها را قادر می سازد باعث تحریک موثر روند تکامل او شوند مشاوره به والدین درمورد کولیک دوران شیر خوارگی ، اضطراب جدایی ، بازیهای خیالی ومسائل وبحرانهای بلوغ

اسلاید 38: ادامه پیشگیری از رفتارهای تهاجمی یا غیر طبیعی کودک از طریق زیر:محدود نمودن وهدایت برنامه هایی که کودک از تلویزیون تماشا می کند تامین آموزش پیش دبستانی، تشویق در برقراری ارتباط سالم با همسالان ، پیشگیری از شکست تحصیلی وتامین برنامه های آموزشی ومشاوره با والدین در برابرقوانین سخت وتنبیه کننده وحفظ احترام دیگران

اسلاید 39: پیشگیری ثانویه: خدمات مداخله زودهنگامخدماتي است كه در سالهاي اوليه زندگی به كودكانی که مبتلا به درجات خفيفي از ناتواني يا تاخير در تكامل هستند يا داراي عوامل خطر ساز بيومديكال ورواني اجتماعي براي تكامل غير طبيعي هستند ارائه مي شود .چيزي كه در ارائه اين خدمات اهميت دارد: ارزيابي كودك وخانواده، طرح ريزي برنامه مناسب براي هر خانواده ومشاركت دادن هر چه بيشتر والدين است .نقش متخصص كودك نظارت برتكامل كودك ،ارجاع مناسب و ارائه خدمات مستمر براساس نيازهاي كودك وخانواده است .

اسلاید 40: چالش خانواده در تولد يك نوزادتغيير در الويتها وبرنامه هاي زندگي تهيه لباس ،خوراك ومراقبتهاي بهداشتي از كودك تهيه دارو، صرف وقت براي مراجعات پزشكي انجام اقدامات لازم جهت تامين تكامل طبيعي كودك لذا براي افزايش ظرفيت خانواده براي مواجهه با نيازها ي ويژه بايستي از خدمات مداخله اي استفاده كرد

اسلاید 41: مداخله زودهنگامبه برنامه ها وخدماتي اطلاق مي شود كه:به منظورجبران تاخيرواصلاح اختلالات تكاملي خفيف واوليه عمدتا در نوزادان ، شيرخواران ،نوپايان وحتي سنين پيش دبستاني بكار مي رود .اين خدمات بصورت تيمي ارائه مي شود وشامل تحريكات حسي –حركتي-شناختي از سنين نوزادي وشيرخوارگي مداخلات روانشناسيگفتاردرماني وارائه خدمات ارتباطي فيزيوتراپي ،كاردرماني روانپزشكي كودك مددكاري ،پرستاري آموزشهاي خاص پيش دبستاني

اسلاید 42: اين برنامه ها براي كودكان خاص ذيل ارائه مي گردد . كودكان دچار تاخير مثل كودكان عقب مانده ذهني،اوتيسم ، اختلالات حسي وعصبی حرکتی كه در مراحل ابتدايي بيماري خود هستند .كودكان در معرض عوامل خطر ساز رواني اجتماعي مثل غفلت والدين ،فقر شديد، سن بسيار پايين والدين كودكان در معرض عوامل خطرساز بيومديكال مثل وزن پايين زمان تولد ونارسي ،شرايط طبي آسيب پذير وعفونت با HIV

اسلاید 43: اهداف برنامه هاي مداخلهتسريع تكامل شير خواران ونوپايان مبتلابه بيماريهاي ناتوان كننده وكاهش احتمال تاخير تكاملي در آنانپيشگيري از علائمي كه معمولا بدون مداخله بموقع در يك روند تكاملي منفي بوجود مي آيد مثل اسپاستيسيتي اندامها ،بروز علائم مشخص عقب ماندگي ذهني وعلائم اختلال توجه وتمركزكاهش هزينه هاي آموزشي جامعه با كاهش نياز به آموزشهاي خاص وخدمات مرتبط به هنگام ورود كودك به دبستان كاهش احتمال سپردن اطفال مبتلا به معلوليت به موسسات وافزايش احتمال زندگي مستقل براي آنان افزايش پذيرش خانواده براي روبروشدن با نيازهاي خاص شيرخواران يا نوپايان دچار ناتواني

اسلاید 44: چگونگي ورود كودك به برنامه مداخله زودرس برای ورود به برنامه های مداخله زودرس باید تیم مداخله کودک را مورد ارزیابی جامع شامل : گرفتن شرح حال تکاملی،تعیین سطوح عملکرد وتعیین وضعیت حیطه های تکاملی ارتباطی ،اجتماعی وشناخت وسازگاری کودک ، تا مشخص شود که آیا احتمال اختلالات تکاملی برای اومطرح است یا خیر .طرح برنامه مداخله زودهنگام براساس علائم اولیه ریخته می شود . بهتر است برای هر خانواده برنامه ای طرح ریزی شود که والدین در اجراء آن مشارکت فعال و همکاری داشته باشند.این برنامه باید هر 6ماه یکبار بازنگری وهر سال مجددا طرح ریزی شود . وانتظارات والدین بررسی ودر برنامه ثبت شود .

اسلاید 45: رویکرد برخورد با اختلالات تکاملی درکودکان:تشخیص علل طبی واجتماعی واینکه آیا این علل در حال حاضر فعال یا قابل بر طرف شدن هستند یا خیرمشخص کردن ارگان در گیر ومیزان اختلال عملکرد آنتشخیص میزان محدودیت عملکردی وتوانایی کودک در حرکت، دیدن ،شنیدن ،مهارتهای ذهنی وغیرهتشخیص محدودیت اجتماعی: آیا کودک توانایی برای رفتن به مدرسه را دارد یا افراد بالغ برای زندگی مستقل وفعال توانایی دارند .تشخیص تواناییهای کودک وخانواده برای کسب مهارتهای تطابقی ارزیابی نیازهای طبی وتوانبخشی کودک وخانواده (نیازسنجی).تعیین اهداف درمانی کوتاه مدت وبلند مدت وبرنامه ریزی برای رسیدن به این اهداف به تفکیک برای هر بیمار وتعیین معیار هایی برای ارزیابی وپیش آگهی

اسلاید 46: میزان تاثیر وپیش آگهی برنامه های مداخله زودرسشدت مشكل عامل مهمي در تعيين پيش آگهي تكاملي كودك است از طرفي تعامل بين كودك ومحيط روي تكامل حركتي ، ادراك وشناخت او تاثير داشته است وخانواده نقش اساسي در اين برنامه دارد . در اين ميان خلق وخو ،انگيزه كودك نيز در روند تكامل موثر است .كودكانيكه كنجكاو بوده وتمايل به كشف محيط وتعامل با آن دارند نسبت به كودكانيكه به يك اسباب بازي بسنده مي كنند مهارتهاي تكاملي وحركتي را راحت تر به دست مي آورند .

اسلاید 47: اقدامات موثر سازی برنامه های مداخلهباید سعی کنیم زندگي كودك وخانواده را تا حد امكان به وضعيت طبيعي نزديك كنيم . ايجاد فرصت تعامل باكودكان درمهد كودك يا مراكز روزانه براي تاثير بيشتر اين برنامه ها بهتر است والدين درگير شوند زيرا اگر والدين با انگيزه بيشتري در اين برنامه ها شركت كنند سبب تسريع تكامل كودك مي شود .حمايت از خانواده بنحوي كه خانواده بتواند در طول زمان ازكودك حمايت كند

اسلاید 48: شیوه های در گیر کردن والدینآموزش والدین برای اینکه آموزگار خود باشند .تسهیل روابط بین والدین وکودک حمایت اجتماعی از والدین وخانواده ارائه خدمات جانبی به خانواده به منظور تقویت عملکرد کلی خانواده مانند تسهیل دسترسی به کمکهای مالی ،آموزش شغل و امکان استفاده از مهد کودک

اسلاید 49: اثرات حمایت از خانواده افزایش تعهد جهت مراقبت از کودک در کانون خانواده کاهش استرس در خانواده ایجاد اوقات فراغت برای مادر که منجر بهبود توانایی والدین جهت نگهداری کودک در خانه همراه با مکان تفریح وکار می شود .بهبود کیفیت زندگی بهبود مهارتهای مواجهه با نیازهای بازتوانی کودک شرکت در برنامه های مداخله زودرس میزان IQ را 7نمره افزایش می دهداستفاده از این برنامه ها در طی سه سال اول عمر سبب بهبود قابل توجه توانایی شناخت وکاهش مشکلات رفتاری می شود.مشخص شده در بین کودکان نارس هر چه وزن کودک بیشتر باشد (بیشتر از 2/5 کیلوگرم ) نتیجه چشمگیر تر خواهد .

اسلاید 50: ضرورت تداوم مداخله قطع این برنامه ها در سه سالگی وارزیابی کودک در 5سالگی نشان دهنده کاهش تدریجی این اثرات مثبت می باشد . بنابراین نیاز به تحریکات ومداخله مداوم در سالهای پیش دبستانی احساس می شود.هر چه زودتر برنامه شروع شودومدت زمان بیشتری طول بکشد نتایج بهتری بدست می آید .مداخلات زودهنگام در کودکان دارای وزن خیلی پایین یا نارس و کودکان دارای مشکلات طبی همراه به دلیل داشتن مشکلات زیاد همیشه نتیجه مثبت همراه ندارد.

اسلاید 51: نقش متخصص اطفال و پزشک خانواده درمداخله زود هنگاممتخصص اطفال یا پزشک خانواده اولین کسانی هستند که والدین به آنها مراجعه می کنند؛ بنابراین موقعیت خاصی برای اطلاع رسانی و کمک به والدین دارند. متخصص اطفال نقش بسیار مهمی در تشخیص زودرس شیرخواران در معرض ریسک و نظارت مستمر بر تکامل کودک دارند.

اسلاید 52: ادامهمتخصصین اطفال به دلیل موقعیت خاص با دید و نظر باز به صحبت و نگرانی والدین در مورد تکامل فرزندشان گوش می دهد. وقتی والدین در مورد تکامل و یا رفتار فرزند خود نظری دارند، باید آن ها را جدی گرفت.زمانی که والدین در مورد تکامل یا رفتار کودکشان نگران هستند، باید سریعاً کودک را جهت ارزیابی وبررسی علت احتمالی ارجاع دهند و این اطمینان را به والدین داد که ارزیابی کامل اولین قدم مهم در تعیین وجود مشکل است.در صورتی که مسئول اطلاع دادن مشکل به والدین هستید، باید در مورد نحوه ی ارائه اطلاعات دقت نمائید زیرا این لحظه در زندگی والدین بسیار حساس بوده و آنان تا سال ها بعد جزئیات این لحظه را به خاطر دارند.

اسلاید 53: ادامهارجاع سریع و به موقع به برنامه های مداخله زودرس وظیفه متخصص اطفال بوده و باعث ایجاد امید وانگیزه در والدین می شود.در مورد پیش آگهی باید بسیار محتاطانه صحبت کرد؛ زیرا پیش گویی در مورد کودکان بسیار مشکل بوده و فقط در حد حدس می باشد و بهتر است به والدین امید دهیم.وقتی کودک به مراکز ارائه دهنده ی خدمات ارجاع داده شد، باید در ملاقات های بعدی راجع به این برنامه ها سؤال شود؛ زیرا توجه و تشویق پزشک سبب دلگرمی خانواده ها می شود.

اسلاید 54: مشاوره در اختلالات ارتباطی

اسلاید 55: اهمیت مشاورهفرصت ایجاد یک نتیجه مناسب را برای مراجع افزایش می دهد.این نتیجه می تواند برطرف شدن یک اختلال باشد یا افزایش کیفیت زندگی با تکنیکهای تطبیق و سازگاری باشد.به مراجع و خانواده کمک می کند تا تصمیماتی را اتخاذ کنند که کیفیت زندگی را بهبود میدهدمشاوره شاید مهمترین راه کمک به مراجعان برای دستیابی به اهداف دراز مدت باشد.

اسلاید 56: اهداف بالینی و مشاوره ای برای آسیب شناسان گفتار و زبانهدف بالینی:کاهش اثر اختلالهدف مشاوره ایکمک به افراد برای یک زندگی مولد و موفق در شرایط وجود یا فقدان مشکلات ارتباطی یا هنگام قرارگیری در موقعیتی که این مشکلات وجود دارد.

اسلاید 57: بیانیه (2001)ASHA برای SLP مشاوره بخش جدایی ناپذیر فعالیت بالینی درمانگر، برای خانواده ها و کودکان دارای اختلالات گفتار،زبان، شنوایی و بزرگسالان مبتلا به این اختلالات است.

اسلاید 58: دیدگاه نظری مشاوره در اختلالات ارتباطیفاصله گرفتن از مدلهای درمان مدار که روی آسیب متمرکز هستند. تاکید بر جنبه های فاقد آسیب و چگونگی برانگیختن توانایی برای روش برخورد با آسیب غیر منتظره ای که تهدید کننده یکی از مهمترین مختصه های انسان یعنی همان ارتباط است.مشاوره با تمرکزبر نیمه پر لیوان آغاز می شود.مشاوره با تمرکز بر تقویت و سرمایه گذاری روی نقاط مثبتی است که مراجع قبل از ملاقات با درمانگر آن فرایند را از طریق تطبیق آغاز کرده است.

اسلاید 59: جهت گیری موضوع در مشاوره اختلالات ارتباطی1- سلامتی و مثبت اندیشی (wellness and positive psychology)2- زندگی با دگرگونی های شدید (living the catastrophe)3- چه کسانی خبره هستند؟ (Who are the expert?) 4- اهمیت داستانها (The importance of stories)5- بحران (Crisis)

اسلاید 60: سلامتی و مثبت اندیشیتمرکز بر هنجار به جای تمرکز بر ناهنجاری و آسیب شناسی روانیتلاش افرادی نظیر Seligman و همکارانش در زمینه مثبت اندیشی اطلاعات خوبی را برای مشاوره در این زمینه فراهم کرده است.مثبت اندیشی، بر بهداشت روان و سلامتی (well-being) و چگونگی دستیابی و حفظ آن تاکید دارد.مثبت اندیشی یعنی زندگی مثبت گرا چیست و بدنبال فراهم سازی راهی برای افزایش احساس خوشبختی واقعی در زندگی است.

اسلاید 61: ویژگی اصلی مثبت اندیشی ارائه روشهای نمایان در افزایش انعطاف پذیری (resilience) و خوش بینی (optimism)این دو خصلت برای سازگاری با مصائب و دشواریهای ناگهانی که در فرایند زندگی صورت می گیرد از اهمیت زیادی برخوردار است.

اسلاید 62: زندگی با دگرگونی های شدیدمنظور از دگرگونی های شدید همان بلایا و سوانح است.مشکلات تکان دهنده ای که منجر به طیفی از اختلالات ارتباطی می شود.

اسلاید 63: چه کسانی خبره هستند؟دیدگاه سنتی متخصص را فرد مسلط بر موضوع می دانددر روش مشاوره ای حاضر، علاوه بر مهارت فرد مشاور، مهارت و خبرگی مراجع و خانواده را تایید می کند.مدل اجتماعی ناتوانی: بر اساس مدل اجتماعی ناتوانی که در 30 اخیر تحول زیادی در موضوعات بالینی درمانگران گفتار ایجاد کرده است شاید یکی از مهمترین تحولات، مربوط به عملکردهای مشاوره ای درمانگر باشد.این مدل بر این موضوع پافشاری دارد که جوامع بر موضوع مهارت (expertise)، در مورد هر نوع بیماری ناتوان کننده بازنگری داشته باشند.

اسلاید 64: دیدگاههای مدل ناتوانی اجتماعیناتوانی به خودی خود یک فرد را ناتوان نمی کند. ناتوانی نتیجه زندگی در جامعه ناتوان کننده است.ناتوانی شاید یک فاجعه نباشد، واقعیت زندگی باشد افراد ناتوان با مشکلات گسترده اجتماعی مواجه هستند که نیاز به راه حلها و تغییر نگرش وسیع اجتماعی از طرف افراد غیر ناتوان مثل متخصصانی دارد که با این افرا د سروکار دارند.

اسلاید 65: اهمیت داستانهاتعریف وقایعی که با حل مشکل یا مشاوره ارتباط داشته باشد.تعریف وقایعی از زندگی خود به عنوان بخشی از فرایند درمانی که باعث شکل گیری انعطاف پذیری و خوش بینی می شود از اهمیت برخوردار است.

اسلاید 66: بحراناستفاده از مدل بحران در مشاوره ارتباطی:این مدل توسط Ross (1969) در ارتباط با موضوع سوگ، مرگ و احتضار ایجاد شده است.این مدل برای بسیاری از بیماریهای مزمن نیز مفید است.این مدل برای درمانگران در سال 1981توسط Webster & Newhuff برای هدف زیرتطبیق داده شدروشن سازی فرایندی که افراد در مواجهه با وقایع بحرانی طی میکنند.تطبیق سازی این مدل برای مشاوره به خانواده و افراد مبتلا به سکته بوده است.

اسلاید 67: 4 مرحله شکل گیری سیر بهبودی در مواجهه با یک بحران ((Webster & Newhuff شوک Shockادراک realizationخلوت گزینی retreatاذعان acknowledgmentهمه افراد همه مراحل بالا را به یک ترتیب طی نمیکنند.همه افراد هم به یک سطح یکسان اذعان رضایتمندانه نمی رسند.

اسلاید 68: مثالی از تطبیق این مراحل با مشاوره ارتباطیبیمار مبتلا به آفازی ناشی از سکته:بیمار و خانواده وی بدلیل این تجربه جدید در موقعیت خوبی برای دریافت اطلاعات مربوط به آفازی هستند.با وجودیکه در آن شرایط، مشاورات و اطلاعاتی به آنها داده می شود اما درمانگری که بعدا در شرایط مزمن با آنها کار می کند ممکن است از خانواده و بیمار بشنود که: چیزی را برای آنها توضیح ندادند یا اینکه آنها نمی دانستند که چه انتظاری باید داشته باشند.

اسلاید 69: ادامهشوک حاصل از بحران ممکن به فرد و خانواده اجازه دریافت اطلاعات جدید را در مراحل اولیه بهبودی ندهداین محدودیتها به معنی عدم ارائه اطلاعات در مراحل اولیه نمی باشد.اما ما نباید از این موضوع متعجب شویم.ما باید آمادگی تکرار مکرر مطالب را داشته باشیم.این عدم دریافت اطلاعات در مراحل اولیه به این معنی است که گوش دادن بایستی جزء اولین عملکردهای مشاوره باشد.

اسلاید 70: ادامهمرحله اول: گوش کردن به آنچه که دیگران می خواهند درمیان بگذارند و به ترسهای آنها در مورد آینده در حالیکه دست آنها را می فشاریم یا در کنار آنها حضور داریم همان چیزی است که باید در آن لحظه ها انجام دهیم.مرحله دوم: فراهم سازی اطلاعات ماندگار مثل جزوه، فیلم ویدئویی، آدرس و شماره تلفن مکانهای مرتبط با مشکل صورت می گیرد. مرحله سوم: این مرحله ممکن است خیلی فراگیر نباشد. معمولا با انکار وجود مشکل یا انکار اثردرازمدت مشکل ظهور می کند.مرحله چهارم: اذعان به معنی دست کشیدن یا تسلیم شدن نیست. بلکه به معنی فهمیدن شرایط واقعی است

اسلاید 71: اجزاء مشاوره اختلال ارتباطی1- درک (understanding)2- توضیح (explaining)3- توصیه(advising) 4- اقدام(translating into action)

اسلاید 72: فرایندهای مربوط به درکگوش دادن سعی در درک نگاه مراجع نسبت به دنیامهارت مورد نیازخود کاوی دقیق درمانگر از دیدگاه شخصی خودش نسبت به دنیا فاصله یافتن از سوگیری شخصی که به فرایند گوش دادن خدشه وارد می کند.

اسلاید 73: فایده فاصله گیری از سوگیری:با تمرین و یادگیری گوش کردن فاقد سوگیری می توان آن را در مشاوره با مراجعی بکار برد، که جهان بینی، عقاید فرهنگی و اصول فردی وی با ما تفاوت زیادی دارد.با فراهم سازی شرایط درک و قبول مراجع، فضایی ایجاد می شود که مراجع براحتی احساسات، نگرانیها، و دغدغه هایش را بیان می کند.

اسلاید 74: 2- توضیح: فضای کلینیک برای ترغیب مراجع به بیان مطالبش بایستی بگونه ای باشد که مراجع احساس امنیت کرده و فضای نشاط بخش و محترمانه ای برای مراجع باشد.3- توصیه: اطلاعات برای افرادیکه نیاز به کمک دارند بگونه ای فراهم شود که آنها متوجه شوند چه اتفاقی در حال رخ دادن برای آنهاستبه آنها نشان دهیم چطور به زندگی ادامه دهند و چگونه به شکل واقع بینانه ”هم با خوش بینی و هم انعطاف پذیری“ زندگی کنند

اسلاید 75: 4- اقدام مشکل ترین مرحله استکمک به مراجع دربه عمل درآوردن رضایتمندانه و موفقیت آمیزاطلاعات ابعاد مشاوره ارتباطی از دیدگاه Webster (1977) دریافت اطلاعاتی که مراجع و خانواده تمایل دارند با ما درمیان بگذارند.ارائه اطلاعاتکمک به افراد در شفاف سازی ایده ها، نگرشها، عواطف و عقایدشانگزینه هایی را برای تغییر رفتار فراهم می کنیم .

اسلاید 76: فراهم سازی گزینه های تغییر رفتاربه چه معناست؟ به معنی فراهم سازی اطلاعات ضروری برای مراجع تا توانایی تصمیم گیری آگاهانه از میان طیفی از گزینه ها پیدا کندنه به معنی تجویز درمان یا دفاع از یک نوع مداخله خاص

اسلاید 77: محتوای مشاوره به افراد مبتلا به اختلال ارتباطی و خانواده آنها، کمک به آنها برای دستیابی به:احساس سوگ برای آنچه که از دست داده انددرک آنچه که اتفاق افتاده تا حد امکانایجاد استراتژیهای تطابق و افزایش انعطاف پذیریآشتی با اختلالسازگاری خردمندانه با اختلالاستفاده و بهره برداری از نقاط قوت به منظور کوچک سازی نقاط ضعفزندگی کردن تا حد امکان، علیرغم وجود آسیب

اسلاید 78: چه مواردی مشاوره در اختلالات ارتباطی محسوب نمی شود؟مشاوره و مصاحبه دارای اهداف متفاوتی هستندمشاوره و مصاحبه دارای فرایندهای مرتبط هستند.شکاف عمیقی بین گرفتن تاریخچه و گوش دادن به یک واقعه و عکس العمل مناسب به آن وجود د ارد:مصاحبه مهارت کشف دیگران از طریق مشاهده و پرسشهای اندیشمندانهمصاحبه به فراهم سازی اطلاعات مرتبط و معتبرمی پردازد که به کل فرایند درمان از جمله انتخاب روشهای مداخله مناسب کمک می کند.

اسلاید 79: مرز های مشاوره در اختلالات ارتباطی (ASHA,2001,2004)فرد مشاور در اختلالات ارتباطی، یک روانشناس بالینی نیستمحدودیت مرزهای مشاوره در اختلالات ارتباطی، نیاز به حساسیت بیشتردر مواقعی دارد که: مهارت کافی کسب نکرده ایم ارجاع مناسب به سایر متخصصین

اسلاید 80: چه زمانی به مشاوره بپردازیمآیا یک جلسه را به مشاوره اختصاص دهیم؟در صورتیکه بخواهیم مدلهای مطرح در ایجاد انعطاف پذیری و خوش بینی را آموز ش دهیم ممکن است به این جلسات نیاز داشته باشیم.آسیب شناس گفتار برای مشاوره وضعیت ثابت و مشخصی ندارد و بیشتر در طول جلسه درمان در لحظه هایی نقش مشاور دارد. این لحظات ممکن است قبل از شروع رسمی جلسه درمان باشد، بعد از پایان جلسه به منظور ارائه خلاصه ای از وقایع جلسه باشد

اسلاید 81: نکته ای در مورد افسردگیبدون استثناء، اختلالات ارتباطی دارای شرایطی هستند که منجر به افسردگی واکنشی می شود افسردگی واکنشی هم برای فرد دارای اختلال و هم اعضاء خانواده وی مطرح است. افسردگی در اختلالاتی که با آسیبهای مغزی همراه است ممکن است ناشی از اختلال در الگوی توزیع یا انتقال نوروترانسمیترها باشد.برخی از مراجعان نیز ممکن است ضمن وجود افسردگی دچار اختلالات ارتباطی نیزبشوند.

اسلاید 82: آنچه که مشاوران ارتباطی بایستی در مواجهه با این اختلال باید رعایت کنندمشاوران ارتباطی باید بدانند که فاقد مهارتهای فنی و صلاحیت علمی در درمان دارویی یا رفتاری افسردگی هستند نقش مشاور شناسایی اختلال و پیش بینی مشکلاتی که ممکن است ایجاد کند.علائم اختلال طبق DSMIV:اختلالات خلقی، فقدان شور و اشتیاق، کاهش بدون علت وزن، مشکلات خواب، مشکلات روانی حرکتی، خستگی مفرط، احساس بی ارزشی، اظهاراتی از بیهودگی

اسلاید 83: مثبت اندیشی چیست؟تاریخچهجنبش مثبت اندیشی به رهبران معنوی و روانشناسانی نظیر مازلو و راجرز برمی گردد.اما نام سلیگمن بواسطه مباحث وی در انجمن روانشناسی امریکا در 1999پر رنگ تر است.کارهای قبلی وی با سایر همکارانش در زمینه مفهوم ”درماندگی آموخته شده“ بوداو مفهوم ” خوش بینی آموخته شده“ را پایه گذاری کرد.سلیگمن در 1999 حیطه جدیدی را برای مطالعه علمی روانشناسی مطرح کرد.

اسلاید 84: اظهارات سلیگمن در مورد ضرورت مفهوم مثبت اندیشی در روانشناسی جنگ جهانی دوم و افزایش بیماریهای روانی و دوری از جهت گیری در تقویت رضایتمندی از زندگیافزایش آمار افسردگی در امریکا علیرغم افزایش روشهای درمانی موثر دارویی و رفتاری

اسلاید 85: استدلال سلیگمن در مورد ضرورت همه جانبه بودن رشته روانشناسی از طریق تقویت سلامت روانیروانشناسی و تخصصهای مرتبط بر موضوع ”سلامت روانی“، ”رضایت“، و ”خشنودی ” و توانایی تقویت کیفیت زندگی با تمرکز بر روشهای کاهش مشکلات روانی توجه نکرده اند.در این دوره هم صاحب نظران و هم افراد عادی مفهوم ”شادمانی“ را به اشتباه متضاد مفهوم ”افسردگی“ می دانستند.در حالیکه ” عدم افسرگی“ صرفا می تواند متضاد آن باشد ومفهوم شادمانی هدفی است که برای بیشتر افراد و از جمله افراد افسرده در جریان سایکوتراپی در نظر گرفته می شود.

اسلاید 86: ادامهنیازی نیست که علم روانشناسی حیطه بیماری روانی را کنار بگذارد بلکه باید بطور قابل توجهی به مطالعات سیستماتیک و فشرده در مورد حقیقت رفتار انسان بپردازد.روانشناسی علمی همچنین باید مطالعاتی در زمینهمثبت چیست؟چگونه شادمانی میتواند افزایش یابد؟چگونه به افراد کمک کنیم تا ویژگیهای مثبت را ایجاد و تقویت کنندچگونه به جای تمرکزبر کاهش و ریشه کنی ضعف به شکوفایی آنها بپردازیم.

اسلاید 87: مثبت اندیشی و ناتوانیشرایطی نظیر تجربه های اولیه دشوار در زندگیناتوانی جسمی سالمندی ضرورتا باعث پیامدهای منفی که بطور معمول برای آنها متصور هستیم نمی شود.امکان سنجش و توصیف ویژگیهای مثبت وجود داردتا حد زیادی می توان از ویژگیهای خوب شخصیتی برای افزایش رضایتمندی کلی زندگی و شادمانی استفاده کرد.می توان به افراد برای ایجاد انعطاف پذیری و خوش بینی کمک کرد.

اسلاید 88: برخی از اصول مثبت اندیشی1- مثبت اندیشی همانطور که به کشف نقاط قوت می پردازد به تعدیل نقاط ضعف هم توجه می کند2- مثبت اندیشی بطور یکسان بر ایجاد بهترین چیزها در زندگی از یک طرف و بازسازی بدترین موارد از طرف دیگر توجه دارد 3- مثبت اندیشی به همان اندازه که در صدد ایجاد رضایت در زندگی افراد طبیعی است به بهبود وضعیت بیمارگونه نیز توجه دارد.

اسلاید 89: اصل 1در مشاوره ارتباطی تمرکز یکسان بر افزایش قدرت و تنظیم یا جبران ضعف بدین معنی است که نه تنها به محدودیت و اختلال عملکرد ایجاد شده در اثر اختلال ارتباطی اهمیت داده می شود بلکه به ویژگیهای مثبت فرد نیز توجه می شود. (مثال در کتاب)

اسلاید 90: اصل 2یکی از اهداف مشاوره تاکید یکسان بر ایجاد و بازسازی در زندگی است که نقش ما کمک به والدین، افراد دارای اختلال و نزدیکان آنها برای زندگی علیرغم بحرانهای موجود است. (مثال از کتاب)

اسلاید 91: اصل 3یک فرض مهم در این رویکرد مشاوره این است که اساسا با افراد طبیعی سرو کار داریم پیامد این فرض برای ما درمانگران در روش برخورد با مراجعان است.بنابراین ما نباید حتما برای شرایطی نظیر انکار بیمارگونه یا هرنوع وضعیتی که در روانکاوی فرویدی مورد توجه قرار می گیرد تسلط داشته باشیم.ما باید قادر به شناسایی آن و ارجاع مناسب باشیم. (مثال از کتاب)

اسلاید 92: راههای شادزیستیسلیگمن سه راه برای احساس شادمانی شناسایی کرد:1- زندگی رضایتمندانه pleasant life2- زندگی فعال engaged life 3- زندگی هدفمند meaningful life این سه راه تحت عنوان ستونها یا اضلاع یک سه ضلعی برای شادمانی واقعی معرفی میشود که با فلسفه و مذهب ارتباط دارد.

اسلاید 93: زندگی رضایتمندانهسه جنبه دارد:1- احساسات مثبت از وقایع گذشته زندگی: هر آنچه که انجام آن در گذشته می توانسته باعث تقویت قوای روحی شود مورد توجه قرار گرفته و تا حد امکان به نفع شرایط فعلی سازگار می شود.2- احساسات مثبت در وقایع فعلی زندگی: هر فعالیتی مانند دور هم نشینی، قدم زدن، انجام برخی کارها در منزل، انجام برخی بازیها و یا حتی کارهای خیلی کوچک مثل سلام و خداحافظی در آغاز و پایان ساعت کاری ممکن است باعث احساس شادی می شود. داشتن کودک معلول و یا زندگی با فرد دارای آلزایمر مشخصا با این بخش در تداخل است.

اسلاید 94: 3- رضایت از آینده زندگی: آینده رضایتبخش در گرو ایجاد مفاهیم خوش بینی و انعطاف پذیری است.چگونه به آینده نگاه کنیم؟چه نقاط قوتی می توان فراخوانی کرد؟چه مهارتهای جدیدی را می توان برای افزایش توانایی انعطاف پذیری، توجه به الطاف خداوند، شجاعت و امید برای مواجهه با شرایط پیش رو یاد گرفت؟چطور می توان به مراجع برای یادگیری این مفاهیم کمک کرد؟

اسلاید 95: نکتهرضایت از زندگی شاید ساده ترین راه اتصال با شادمانی است.رضایت از زندگی را نباید معادل شادمانی در نظر بگیریم.عده ای از افراد هستند که بدلیل فعالانه و هدفمند زیستن زندگی ظاهرا شاد و پر دستاوردی دارند اما نمود احساس و عواطف مثبت آنها اندک است.

اسلاید 96: زندگی فعالانهگاهی آنقدر مشغول یک کار هستیم که گذر زمان را متوجه نشده و انجام کارهای دیگر مثل خاموش کردن شعله غذا را فراموش می کنیم.این نوع تجربیات گاهی آزار دهنده هستند، اما ایجاد چنین شرایطی می تواند شادی آفرین هم باشد.مثل تجربه غرق شدن در یک بازی ورزشی، یا بازی کامپیوتری، یا قدم زدن کنار ساحل هنگام غروب.زندگی فعالانه گونه ای از تجربه زندگی در لحظه و فراموشی زمان را معرفی می کند.

اسلاید 97: نکتهافرادیکه در آغاز فرایند دست و پنجه نرم کردن با بحران بوجود آمده هستند در ایجاد فضایی که بتوانند زمان را بدست فراموشی بسپارند با مشکل مواجه هستند.مثل مادر دارای فرزند کم توان که ممکن است بخاطر گذراندن زمان برای خودش احساس گناه کند.در مشاوره ارتباطی، باید توجه جدی به روشهایی داشته باشیم که به بازسازی مجدد شرایط فعال برای مراجع و خانواده وی کمک می کند. یافتن مشغله ها بایستی به تقویت نکات مثبت کمک کند. به همین دلیل شناسایی نکات مثبت نیز اهمیت دارند.

اسلاید 98: زندگی هدفمنداستفاده از خصوصیات مثبت و فضائل برای مسئولیتهای بزرگتری که به عهده داریم. این مسئولیتها هر چیزی می تواند باشد. مثلا، مسئولیتهای کاری، خانوادگی، شهروندی در شرایطی که خانواده ای دارای کودک مبتلابه اختلال ارتباطی است یا افرادی که بعدا چنین مشکلاتی را تجربه می کنند سه موضوع زیر را در ارتباط با زندگی هدفمند در نظر می گیریم؟1- قبل از بروز مشکل، برای برخورداری از زندگی هدفمند به چه چیزهایی پایبند بودند؟2- این پایبندی ها چگونه می توانند با شرایط فعلی تنظیم شوند.3- آیا بخاطر تجربه های جدیدی که بطور بالقوه تغییراتی ایجاد می کند می توان پایبندی های جدیدی ایجاد کرد؟

اسلاید 99: شناخت توانایی های خود و کمک به دیگران برای شناختن توانائیشانبه منظور برخورداری از یک زندگی با تکیه بر بکارگیری تواناییهای فردی بایستی محدودیتهای خود را بشناسیمبدنبال پیشرفت باشیمدر چارچوب تعیین شده زندگی کنیم.

اسلاید 100: چگونه تواناییهای فردی را بیابیم؟معیاری تحت عنوان Values in Action (VIA) توسط پیترسون و سلیگمن با معرفی 6 فضیلت اصلی اخلاقی مطرح در تمامی مذاهب ایجاد شده است.1- خود داری temperance2- بصیرتTranscendence 3- خردورزی و دانش wisdom and knowledge4-جرات courage 5- انسانیت humanity6- عدالت justice

اسلاید 101: نکتهمعیار VIA دارای24 نشانه برای جستجوی این فضیلتها ارائه کرده است.کسی را نمی توان یافت که مجهز به تمامی این فضائل باشد.VIA روی 5 تا از مهمترین نشانه ها تحت عنوان signature strengths متمرکز می شود.

اسلاید 102: نشانه هاخودداری: گذشت/رحم، ملاحظه، تواضع و فروتنی، خود تنظیمی (تسلط بر خود).بصیرت: درک زیبایی ها و خوبی ها، سپاسگزاری، امید (خوش بینی، توجه به آینده، نگاه رو به جلو )، شوخ طبعی، معنویت (مذهب، ایمان، نیت)خردورزی و دانش: خلاقیت (ابتکار، نبوغ)، کنجکاوی (علاقه، نوگرایی، تجربه گرایی)، روشن فکری (قضاوت، تفکر انتقادی)، اشتیاق به یادگیری، روشن بینی (عقل).جرات: اصالت واقعی، شجاعت، استمرار ( پشتکار، مجاهدت)، سرزندگی (شوروشوق، اشتیاق، توان، انرژی).

اسلاید 103: ادامهانسانیت: عشق، مهربانی (سخاوت، بی طرفی، حمایت، غمخواری)، نوع دوستی، نجابت)، هوش اجتماعی (هوش هیجانی، استعداد فردی)عدالت: تابعیت (مسئولیت اجتماعی، وظیفه شناسی، همکاری)، انصاف، رهبری

اسلاید 104: اهمیت خوش بینی و انعطاف پذیری برای شادمانی حقیقیانعطاف پذیری به معنای شکست ناپذیری، به معنای توانایی پیشرفت، علیرغم سختی های موجود است.ارتباط بین خوش بینی و انعطاف پذیری با سلامتی جسمی و روحی:شواهد سلامتی جسمی: افراد خوش بین عمر طولانی تری دارند، سیستم ایمنی قوی تری دارند، قدرت بهبودی بالاتری بعد از جراحی قلب دارند، کمتر دچار بیماری می شوند.شواهد سلامتی روحی: کمتر دچار افسردگی می شوند، زندگی اجتماعی پربارتری دارند، روابط رضایتمندانه تری دارند.

اسلاید 105: نکاتی در مورد خوش بینینوعی از خوش بینی که آن را خوش بینی سطحی (cock-eyed) می گوییم که باید نسبت به آن هوشیار باشیم. این ویژگی از عواقب اغراق در خوش بینی است. افراد، توانایی خود را نسبت به کنترل شرایط دست بالا گرفته و گاها خوش بینی غیر واقعی نسبت به آینده دارند. واژه پیشنهادی در مقابل آن «خوش بینی واقع بینانه» است.این خوش بینی در جهت حفظ دیدگاه مثبت بدون انکار موضوعات قابل مشاهده و قابل بررسی، و بدون بی توجهی به جنبه های منفی است.صاحب نظران پیشنهاد می کنند که افراد خوش بین نباید نسبت به اطلاعات منفی بی توجه باشند بلکه از آنها باید برای تغییر استراتژیها و همچنین بهبود عملکرد استفاده کنند.

اسلاید 106: تئوری broaden-and-build(فردریکسون 2001)این تئوری در پاسخ به این سوال شکل گرفت که چرا توانایی مثبت اندیشی ممکن است اساس زندگی موفق یا شکوفایی باشد.در این تئوری هیجانات منفی و مثبت مشخص و مکمل هم هستند.در این تئوری هیجانات منفی (خشم، ترس، غمگینی) فرد را به سمت کاهش توانایی ها در حد بقاء متمایل می کند. مانند واکنش «جنگ و گریز» (fight or flight) که تا حد زیادی یک عمل واکنشی می باشد.اما هیجانات مثبت، باعث گسترش خزانه عملکرد ناشی از تفکر می شود. مثبت اندیشی کوته فکری و آمادگی فیزیولوژیک برای رفتار رفلکسی را خنثی می کند.

اسلاید 107: مهارتهای مورد نیاز برای درک روشهای خودکاوی و یادگیری سبک تفکر دقیق تر: مهارتهای خود شناسییادگیری روابط بین فکر و احساساجتناب از دامهای فکری: خطاهای متداولی که باعث تحلیل افکار می شود.کشف کوه ها ی یخی- شناسایی عقاید اصلی و تشخیص فایده آنهامهارتهای تغییر: به چالش کشیدن عقایدنگاه روشن بینانه به عقاید آرام سازی و تمرکز در هنگام قرار گیری در موقعیت هیجان انعطاف پذیری آنی- مبارزه بیدرنگ با عقاید سرسختانه

اسلاید 108: مشاور خوب: دانش، مهارت، خصوصیات، نگرش بنیان مهارتهای مشاوره:کاوش نکات مثبت خود و چگونگی بکارگیری موفقیت آمیز آنها در مشاوره ارتباطیچگونگی سامان بخشیدن به نکات مثبت افراد سایر اصول مشاوره ارتباطی موفق:دانش گسترده در مورد اختلالاتی که با آن سروکارداریمبرخورداری از کفایت های بالینی ویژهمهارت مردم داری “people skills”هوش اجتماعیمهارتهای فنی مشاوره

اسلاید 109: دانش حرفه ایدانش فنی، دقیق و جدید از آناتومی و فیزیولوژی هراختلالی که در مشاوره بر آن متمرکز هستیمتوانایی تشخیص وضعیت هنجار و پیامد وضعیت ناهنجارپیشرفته ترین دانش مربوط به روشهای بالینی را بداندبهترین تمرینات بالینی مربوط به اختلالات آن حوزه را بداند.توانایی یکپارچه سازی تمامی اطلاعات مربوط به یک اختلال خاص در جهت ساماندهی مشکلات ارتباطی

اسلاید 110: استراتژی دریافت اطلاعات لازمدر ابتدا عمدتا به عوامل عمومی تر پزشکی موثر بر مشاوره توجه می کنیم و عوامل فردی را کمتر در نظر می گیریم.باید تاریخچه کامل پزشکی هر اختلال ارتباطی را بدانیمباید محدودیتهای فعلی دانش پزشکی آن اختلال را بدانیم و مداوما به دنبال اکتشافات پزشکی باشیم که بر مشاوره ارتباطی موثر است.

اسلاید 111: برخی از موضوعات اصلی مربوط به اختلالاتدوره زمانی هر اختلال: مزمن بودن اختلال هر اختلال دارای دوره زمانی مشخص است که بر درمان بالینی آن اثرگذار است. مثل ناشنوایی، فلج مغزیکمک در جهت اجتناب از بدبینی و ایجاد یک دیدگاه مثبت ترکمک به چنین مشکلاتی باید در جهت ایجاد دیدگاه واقع بینانه در دراز مدت باشد.

اسلاید 112: الگوی تغییر اختلال: آیا سیر اختلال به سمت بهبودی است مثل TBI یا به سمت وخامت می رود مثل ALS ؟الگوی بهبودی یا وخامت نقش مهمی در درمان بالینی داشته و بر تصمیم گیری بالینی فرد دارای اختلال، اعضاء خانواده، پزشک ارجاع دهنده و مشاور موثر است.الگوهای رو به زوال، بندرت با اختلالات گفتار، زبان و شنوایی کودکانی ارتباط دارد که دوره زمانی اختلال آنها با رشد و رسش آهسته اما رو به بهبود پیش می رود.شرایط استثناء: کودکانی که دارای سوابق بستری مکرر و دراز مدت هستند، و اوتیسم تاخیری، آلزایمر

اسلاید 113: مشکلات همراه و موثر بر اختلالعلائمی نظیر انکار بیماری (anosognosia)، غفلت (neglect) که در اثر سکته نیمکره راست ایجاد می شود می تواند بر گفتار و زبان تاثیر گذار باشد.مداخلات دارویی اثر عمیقی بر ارتباط دارند. برخی از داروهای ضد تشنج مورد استفاده در کودکان ممکن است خود باعث اختلال ارتباطی شوند. مثل topiramate که تاثیر منفی بر زبان بویژه دسترسی به کلمه در کودکان دارد.مشکلات حرکتی، شناختی، و هیجانی با بسیاری از اختلالات ارتباطی همراه است.

اسلاید 114: انتظارات بیمارمشاوره ارتباطی با انتظارات متناسب خانواده، مراجع، و درمانگر تقویت می شود.مشاوره موثر، به آگاهی درمانگر از پیامدهای احتمالی اختلال بستگی دارد.والدین، خانواده ها، یا مراجعان نیاز به انتطارات واقع بینانه و تنظیم یافته ای دارند که رنگ و بوی مثبت دارد.

اسلاید 115: موضوعات مربوط به کفایت حرفه ایروند ارجاع: مشاور باید از مشکلات فراتر از حیطه تخصصی خودش به منظور ارجاع آنها به سایر متخصصین آگاهی داشته باشد.آنها باید اطلاعاتی را از درمانگران سایر رشته ها بویژه، روانشناسان و مددکاران اجتماعی جویا شده و در تعیین همزمانی درمان نقش داشته باشند.آگاهی از منابع اجتماعی و اینترنت: آگاهی کامل نسبت به منابع اجتماعی ارجاع و چگونگی فرایند ارجاع: نظیر مراکز ویژه سالمندان، دسترسی به حمل و نقل عمومی، گروههای حمایت از اختلالات خاص، طرحهای پژوهشی بالینی و تحقیقاتی

اسلاید 116: مشاوران ماهر: خصوصیات فردیآگاهی نسبت به خود: ویژگی اصلی یک مشاور خوب است.بنابراینتوجه به نقاط قوت خود نقطه شروع مناسبی است.

اسلاید 117: سوالاتی در مورد خصوصیات شخصیتی اثرگذار بر مشاوره:آیا شنونده خوبی هستید؟آیا فعالانه درنقش یک پاسخگوی سازنده قرار می گیرید.آیا ارتباط خوبی برقرار می کنید؟آیا قادر هستید به حرفهای کسانی که دارای اشکال در صحبت کردن هستند گوش کنید؟ آیا قادر هستید به هیجانات گوش کنید؟

اسلاید 118: آیا قادر به شنیدن عقایدی هستید که در تضاد با ارزشهای شما است؟ایا نسبت به تفاوتهای فرهنگی حساس هستید؟آیا خوش بین و مثبت اندیش هستید؟آیا فرد شوخ طبعی هستید؟آیا انعطاف پذیرهستید؟آیا قادر هستید چیزهایی را ببینید که فراتر از موارد قابل مشاهده است؟آیا شما خودتان را می شناسید؟ آیا خودتان را دوست دارید؟آیا به چالش ها علاقه دارید؟

اسلاید 119: آیا شنونده خوبی هستید؟خصوصیات یک شنونده خوب:فعالانه و بدون هیچ قضاوتی در مورد مخاطب به حرفها گوش می کندیک شنونده خوب به آنچه که گفته می شودبه مفاهیم نهفته در حرفهای گویندهبه انگیزه گوینده برای بیان موضوعمعنای آن موضوع برای گوینده توجه دارد.

اسلاید 120: ادامهاین فرایند را تئودور ریک (1948) تحت عنوان ”شنیدن با گوش سوم“ نامید.

اسلاید 121: آیا فعالانه درنقش یک پاسخگوی سازنده قرار می گیرید؟ مدلی توسط Gable و همکاران (2004) برای معرفی موثرترین واکنش به شنیده ها ارائه شد.تمرکز این مدل بر افرادی بود که در یک رابطه قرار داشتند و برای وقایع مثبت بود.این مدل در فرزند پروری، مشاوره و وقایع منفی نیز کارامد می باشد.

اسلاید 122: طبق مدل آنها پاسخگویی به یک واقعه مثبت می تواند چهار حالت زیر را در بر داشته باشد: پاسخ سازنده فعال: خیلی عالیه! مطمئنم که تو یک هنرمند خوبی میشیپاسخ مخرب فعال: حالا اینقدر ذوق نکن! از این به بعد از تو انتظار دارند که تو همه مسابقه ها شرکت کنی.پاسخ سازنده غیرفعال: ”معرکه است“پاسخ مخرب غیر فعال: با حالتیکه نشاندهنده عدم تمایل به موضوع یا بی توجه به فرد گفته شود: ”من نمی دونستم که تو نقاشی هم بلدی“

اسلاید 123: چگونه این حالتها با وقایع منفی تطبیق می یابدپاسخ مثبت سازنده: من از شنیدن این موضوع خیلی متاسف شدم. واقعا ناراحت کننده است، چون شما هنرمند خوبی هستید. اما باید فکر کنیم برای دفعه بعد برنامه ریزی بهتری می کنیم.پاسخ مخرب سازنده: من فکر می کنم مریم نسبت به تو هنرمند بهتری است.پاسخ سازنده غیرفعال: تو الان احساس خوبی نداریپاسخ مخرب غیر فعال: مسابقه آنچنانی نبوده

اسلاید 124: نکتهروش پاسخگویی مثبت سازنده اغلب با نقش و مسئولیتهای مشاور ارتباطی هماهنگی بیشتری دارد.

اسلاید 125: آیا ارتباط خوبی برقرار می کنید؟ لزومی ندارد که یک درمانگر-مشاور سخنوری بلیغ باشداما باید توانایی وی در سطحی باشد که بتواند خود را با مراجع، اعضاء خانواده وی در سطح درک آنها هماهنگ کند توانایی ایجاد تنوع در زبان بدنش طوری باشد که با یک کودک بر روی زمین هماهنگ شود یا دست فردی که دچار بحران شده را بفشارد.

اسلاید 126: آیا قادر هستید به حرفهای کسانی که دارای اشکال در صحبت کردن هستند گوش کنید؟ صرف نظر از آنکه چقدر فعالانه یا صبورانه در فرایند گوش دادن شرکت کرده اید، درشرایطی که موفق به درک مطالب گفته شده نمی شوید چگونه رفتار می کنید؟چقدر راحت می توانید آن را اعلام کنید؟چگونه شرایط راحتی را برای مراجعی فراهم می کنید که مشکل عدم وضوح گفتار دارد؟

اسلاید 127: ادامهیک روش جالب برای تمرین مهارتهای شنیداری در شرایطی که با ضعف وضوح گفتار مواجه هستیم:گوش کردن به حرفهای سایر درمانگران و مراجعان آنها و حدس در مورد مشکل ارتباطی آنها و یافتن راه حل برای آن.راه دیگر، فراهم کردن یک مجموعه ای از روشهای ظریف برای اقرار به عدم درک صحبت و استفاده از آنها در زمان مورد نیاز.وانمود کردن به درک آنچه که متوجه نشدید توصیه نمی شود.چرا که ممکن است پاسخ شما در راستای انتظارات مراجع نبوده و وی متوجه این موضوع بشود.

اسلاید 128: آیا قادر هستید به هیجانات گوش کنید؟ عواقب هیجانی ناشی از مشکلات ارتباطی بصورتگریه و ناراحتیگریه و خنده غیر ارادی (در سکته) ناشی از درگیری ساقه مغزقاعده بر این است که بایستی به این گریه ها توجه شود.دیدگاههای مختلفی در مورد نحوه توجه به این شرایط وجود دارد، موارد پیشنهادی شامل: فشردن ملایم دست، تعارف دستمال، کمک به آنها برای بیان کلامی احساساتی که پشت گریه های آنها پنهان شده است.توجه کنید که گریه چیزی است که مراجع دوست دارد آن را با شما در میان بگذارد.

اسلاید 129: سایر هیجانات منفیعصبانیت، عجز و نا کامی، اضطرابباید توجه کرد که این احساسات مربوط به شما نیست.این احتمال وجود دارد که مراجع، شما را هدف مناسبی برای تخلیه احساسات منفی خود بداند.ممکن است شما به عنوان درمانگر به اندازه کافی اعتماد مراجع را جلب کرده اید تا او براحتی احساساتش را برای شما بیان کند.وقتی احساسات منفی در فضا منتشر می شود، با یک نفس عمیق به خودتان یادآوری کنید که آنها به شما ارتباطی ندارد.

اسلاید 130: آیا می توانید به عقاید متضاد با ارزشهای خود گوش کنید؟تلاش برای تغییر عقاید افراد در حیطه مسئولیت درمانگر نیست.ارزشها بر روی موضوعاتی که به نظر چندان بحث انگیز نمی باشند اثرگذار است. مثل اهمیت گفتاردرمانی یا استفاده از وسایل کمک شنیداری.توصیه می شود که بایستی بیشتربه این موضوع توجه کنیم که آنها چه کسی هستند؟ تا اینکه ما علاقمندیم آنها چه کسانی باشند؟تمرین برای درک دیدگاه دیگران نیز می تواند مفید باشد.

اسلاید 131: آیا به تفاوتهای فرهنگی توجه می کنید؟اقداماتی برای بهبود این مهارت:مشاورباید پیشینه فرهنگی افرادی را که با آنها کار می کند را بداند. این اقدام به موازات افزایش تعدد فرهنگی مشکل تر می شود.احترام و قبول تفاوتهای فرهنگی حداقل کاری است که می توان انجام داد.

اسلاید 132: آیا خوش بین هستید یا بدبین؟برای اینکه یک مشاور موثر باشید بایستی خوش بین واقع گرا باشید و فعالانه در جستجوی خوش بینی باشید.این روش هم برای کمک به خانواده ها و مراجعان برای یافتن روشهایی برای گسترش خزانه عملکرد ناشی از تفکر می شود ((broaden and build theory و هم به خود درمانگر به منظور اجتناب از فرسودگی روانی ناشی از کار کمک می کند.

اسلاید 133: آیا از شوخ طبعی برخوردارید؟شوخ طبعی برای یک درمانگر موفق ضروری است طبق توصیه Norman Cousins (1991) خنده و شادمانی بخش ضروری بهبودی یک اختلال تهدید کننده زندگی است.اگر درمانگر یا مشاور توانایی توجه به بخشهای مفرح زندگی را داشته باشد، به ایجاد تعادل در دیدگاه آنها کمک کرده، فرسودگی روانی را کاهش داده و تجربه کار با مراجعان را گرم و لذت بخش می کند.

اسلاید 134: آیا انعطاف پذیر هستید؟ماهیت متغیر اختلالات ارتباطی باعث می شود تا درمانگر سازگاری کافی در تغییر رویکردها و اهدافش هنگام مواجهه با داده های جدید داشته باشد.

اسلاید 135: آیا قادر به درک مواردی هستید که از نظر پنهان هستند؟ برای تشخیص عوامل روانشناختی ظریف که ممکن است بر روند مشاوره اثرگذار باشدبرای یافتن هر نوع مشکل مرتبط با اختلال به این مهارت نیازمندیم.مثلا مشکلاتی که مراجع در روابط خانوادگی اش دارد و یا استرسهای ناشی از اختلال ارتباطی می تواند بر روند درمان اثرگذار باشد.

اسلاید 136: آیا خودتان را می شناسید؟ آیا خودتان را دوست دارید؟احترام به خود، عزت نفس، آگاهی از خود جزء موضوعات کلیدی در هر نوع مشاوره هستند.خودارزشیابی هم فرایندی مداوم، اما با ارزش است که از طریق آن خودباوری اتفاق می افتد.دیدگاههای مختلفی برای رشد خودباوری وجود دارد، از درمانهای روانشناختی رسمی گرفته تا انجام مدیتیشن های قاعده مند.صرف نظر از هر نوع دیدگاهی، زمانهایی را که بطور منظم صرف خودارزشیابی می کنیم باعث تقویت خودباوری می شود.

اسلاید 137: آگاهی از خود هم می تواند به روشهای مختلفی افزایش یابد. بطور مثال در محیط حرفه ای سوالات زیر می تواند برای آگاهی از خود مفید باشد: چرا وقتی این مراجع برنامه اش را کنسل کرد خوشحال شدم؟ عصبانیت من از این مراجع ناشی از چیست؟چرا از داشتن برنامه درمانی با این مراجع خوشحال می شوم؟چرا بعد از اتمام جلسه با این مراجع احساس غمگینی دارم؟

اسلاید 138: آیا به چالش علاقمندید؟بی ثباتی و تنوع اختلالات ارتباطی چالش برانگیز و گاهی گیج کننده است.اختلالات ارتباطی در طیفی از موقعیتهای پیچیده اجتماعی اتفاق می افتند.آنها باید در مدت زمان محدود و با کمترین هزینه و حتی در شرایط نه چندان ایده آل درمان شوند.نگرش مشاور در کمک به مراجع تعیین کننده موفقیت اوست.اگرچالشها برای درمانگر تهدید آمیز باشد او مشاور خوبی نخواهد بود.

اسلاید 139: مهارتهای فنی مشاورهعناصر ضروری مشاوره:درکتوضیحتوصیهپیاده سازی درعملاین مهارتهای پایه در واقع اعمالی هستند که با فرایندهای فعال یا هدفمند سروکار دارند و در واقع تشکیل دهنده دینامیک مشاوره هستند.

اسلاید 140: ویژگیهای درمانگریکسری مختصه های ثابتی هستند که به عنوان عمل (فعل) از آنها یاد نمی شود بلکه با اسامی از آنها نام می بریم.این مشخصه ها زمینه ای را فراهم می کند که مهارتهای فعال مشاوره در آن زمینه عمل می کند.

اسلاید 141: مهارتهای مشاوره: مهارتهای پنهان و آشکارماهیت عملکردی مهارتهای پنهان، عمدتا حمایتی است.مهارتهای پنهان: گوش کردن listening و درک کردن understandingهمدردی کردن Empathizing روشن سازی، انعکاس clarifying/reflectingآشکارسازی Disclosingپذیرش Affirming

اسلاید 142: ماهیت عملکردی مهارتهای آشکار عمدتا در جهت تغییر و رشد استمهارتهای آشکار:آگاه سازی و توضیح informing and explainingآموزش Teaching توصیه advising برنامه ریزی planning

اسلاید 143: گوش دادن و درک کردنعلائم نشان دهنده گوش دادن فعال: وضعیت بدن، تماس چشمی خوب، حرکت سر، مکث های مناسب، اجتناب از ایجاد گسیختگی و تداخل در گفتگوگوش کردن معادل درک کردن نیست، بلکه مهمترین پیش نیاز درک کردن است.درک کردن مشخصا به معنای کدگشایی و دریافت است و همچنین مفهوم همدلی را هم می رساند.ادراک فاقد همدلی بدین معنی است که مفهومی که پشت حرفها پنهان است بطور واقعی درک نشده است.

اسلاید 144: مشکل مشاوران با مهارت درک کردنگاهی آنها فکر می کنند که درک کردند در حالیکه ممکن است اینگونه نباشد.درک وقتی اهمیت دارد که با هدف کمک صورت گیرد.بنابراین بسیاری از مهارتهای مشاوره صرفا راهی برای روایی و روشن سازی ادراک ما است.

اسلاید 145: پیشنهاداتی برای ارتقاء ادراکشنیدن با تمام وجود را تمرین کنید. رفتارهای غیر کلامی وابسته به فرهنگ را با آن همراه کنید. مثل خمیدگی به سمت جلو، استفاده از تماس چشمی مناسب، استفاده گاهگاهی از حرکت سر از هر آنچه که فرایند گوش دادن را دچار اختلال می کند اجتناب کنید.حالت بیقراری و ناآرامی نداشته باشید.گوش کردن را با هدف یافتن هر نوع انقطاع در جریان وقایع انجام دهید و سعی کنید که از راه همدلی وارد شوید.برای افرادی که مشکل گفتاری دارند از ابزارهایی برای بهبود ارتباط استفاده کنیداز سایر تکنیکهای مشاوره برای تقویت درک استفاده کنید.

اسلاید 146: همدلی empathy فرایند همدلی در تضاد با نگرش ”احساس جداشدگی“ است که Papatatou (1997) به منظور جلوگیری از ایجاد فرسودگی پیشنهاد کرد. برخی واژه ”شفقت“ را معادل ”همدلی“ می دانند.گاهی برای واژه ”دلسوزی و همدردی“ sympathy همین تشابه را قائلند. اما به نظر می رسد که این واژه بیشتر به ”ترحم و افسوس“ pity نزدیک باشد.”شفقت“ واژه مناسب و مفیدی است بویژه برای مشاوره است، چون مفهوم تمایل به خدمت به دیگران را می رساند.

اسلاید 147: طبق نظر Cassell شفقت در طول سالها تجربه حاصل می شود.اولین قدم در دستیابی به شفقت یا همدلی، با ایجاد و بارور کردن احساس نزدیکی به آنچه که دیگران در حال تحمل آن هستند فراهم می شود.تجربه های روزمره زندگی به ما درس همدلی می آموزد.همدلی باعث حرکت ما به طرف این احساس می شود که خود را به جای آنها بگذاریم و چگونگی احساس آنها را درک کنیم اما این مسئله بصورت کامل رخ نمی دهد حتی وقتی که تجربه مشابهی داریم.

اسلاید 148: روشن سازی و انعکاسروشن سازی یک فرایند دوطرفه است.روشن سازی به مجموعه ای از تکنیکها بر می گردد تا از طریق آنها مشاور به دیگران کمک می کند تا بهتر درک کنند یا اینکه کلمات دقیقی را برای احساس و نظر آنها بکار می برد.همچنین شامل روشهایی برای اطمینان مشاور از ادراک خود از آنچه که مراجع بیان می کند.هر دو حالت نیاز به پرسشهای دقیق و بازگویی دارد.

اسلاید 149: برخی از عبارات روشن کننده که به ادراک مراجع کمک می کند ”من اینطور متوجه شدم که گفتید....“اجازه بدین ببینم من متوجه شدم...درخواست مستقیم ”می شه به من کمک کنی تا متوجه بشم“روش دیگر درخواست این است که مسئولیت عدم درک موضوع را درمانگر به عهده بگیرد و مثلا بگوید: ”امروز من خوب متوجه حرفها نمی شوم“”یه چیزی را الان نفهمیدم....می شه دوباره بگین“

اسلاید 150: انعکاسمعمولا یک کاربرد مستقیم از تکنیک درمان غیر مستقیم راجرز (1965) است.انعکاس به استراتژیهایی اشاره دارد که مشاور گفته های مراجع را به وی برمی گرداند یا اینکه به بازگویی محتوای اصلی حرفهای مراجع می پردازد.این به معنی استفاده بی کم وکاست گفته های مراجع نمی باشد.هدف از انعکاس این است که مراجع را به سمتی سوق دهیم که شرایط خودش را بروشنی ببیند.بنابراین اولین پاسخی که بدنبال حرف مراجع می زنیم باید این علامت را بدهد که بصورت روشن تری گفته اش را بیان کند.

اسلاید 151: آشکارسازیاین مهارت شامل بیان مختصری از تجربه مشابه خود با مراجع است.هدف از آشکارسازی مانند روشن سازی و انعکاس است تا به مراجع کمک کنیم بینش بیشتری نسبت به رفتار خودش پیدا کند.اظهاراتی نظیر ”وقتی مادر من مریض بود، من خیلی احساس بی پناهی می کردم“یا اظهاراتی مانند:”مادربزرگ من هم پارکینسون دارد“ به همدلی کمک می کند.باید در استفاده از این مهارت نسبت به نزدیکی بیش از حد احتیاط کنیم.استفاده از این مهارت در گروه درمانی برای تمرکز بر یک موضوع جهت محاوره مفید است.

اسلاید 152: پذیرشتصدیق کردن آسان ترین مهارت پنهان است.تصدیق به معنای چیزی است که راجرز (1992) از آن به عنوان توجه بی قید و شرط یاد می کند.بدین معنی که مشاور با مراجع است، به او کمک می کند، اورا درک می کند.برای مراجع مهم است که مشاور نقاط قوت او را تشخیص دهد و از بهبود آنها خوشحال شود.تصدیق می تواند کلامی هم باشد و در شرایطی که روی بهبود یک آسیب مستقیما کار می کنیم از این روش بیشتر استفاده می کنیم.

اسلاید 153: مهارتهای آشکار مشاورهدرمانگران اختلالات ارتباطی معمولا در توضیح و آگاهی بخشی برای خانواده و افراد دارای اختلالات ارتباطی خوب عمل می کنند اما برخی مواقع اطلاعات را خیلی زود ارائه کرده یا به اندازه کافی تکرار نمی کنند. به همین دلیل مراجع این اطلاعات را خوب درک نمی کند و یا برایش مفید نخواهد بود.برخی مواقع هم آنها فکر می کنند که این مهارتهای آشکار همان مشاوره است، در حالیکه اینطور نیست. مهارتهای آشکار فقط بخشی از مشاوره است.

17,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید