behdashte_beinol_melal

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بهداشت بین الملل”

بهداشت بین الملل

اسلاید 1: بهداشت بین المللدکتر حسن عبداله زاده MD / MPH مدیر گروه پزشکی اجتماعی ، دانشکدة پزشکی سبزوار E.mail : dr1_abdollahzade@yahoo.com

اسلاید 2: هدف کلی: فراگیران در پایان این دورة آموزشی ، با مفاهيم ارتقاء سلامت ، ساختار ، عملكرد و مدیریت نظام عرضة خدمات سلامت در ایران و جهان آشنايي پیدا کنند .اهداف رفتاری (اختصاصی): فراگير ، تاریخچه ای از مشارکت بین المللی برای سلامت را با ذکر مثال توضیح دهد.فراگير ، اهداف هشت گانة توسعة هزاره تا سال 2015را تشریح کند . منبع درس: درسنامة طب پيشگيري و پزشكي اجتماعي – پارك 2002 – جلد دوم – فصل هفتم – صفحة 312-295 ترجمة دكتر خسرو وفائي شير پاك – جزوة استاد

اسلاید 3: هیچ چیزی در کرة زمین به اندازة بیماری بین المللی نیست. « پل راسل »بروز بیماریهایی مانند طاعون و و با با گسترش جهانیمنشأ بهداشت بین المللمعرفی روندی به نام « قرنطینه »شکست قرنطینه بیماری به علت نداشتن دانش لازم در مورد بروز بیماری و نحوة شیوع آن و محدود شدن تجارت و مسافرتتوافق و همیاری بین المللی بر سر قرنطینهآغاز تشکیل کنفرانس ها و سازمانهای بین المللی در مورد بهداشت

اسلاید 4: بیماری حد و مرز جغرافیایی و سیاسی ندارد و در هر نقطه از جهان که باشد خطر ثابتی برای نقاط دیگر هم محسوب می گردد. برای پیشگیری از انتقال بیماری بین کشور ها نیاز به سازماندهی و برنامه ریزی و هماهنگی بین کشورها وجود دارد که این فلسفه وجودی بسیاری از کنفرانسها و سازمانهای بین المللی در حوزه سلامت می باشد. حفظ و ارتقای سلامت هر کشور متاثر از شرايط، سیاست ها و برنامه هاي ديگر کشورها و سازمان هاي بين المللي است. سياستگذاري و برنامه ریزی نظام سلامت هر کشور بايد با آگاهي از اين موارد صورت گيرد. این مسایل موجب ایجاد عهدنامه هاي بين المللي و تعهدنامه ها و توافقات متعدد ميان کشورها شده است که مستقیما بر نظام سلامت کشور تاثير گذار است. هدف قوانین بهداشت بین المللی « تضمین امنیت حداکثر ، علیه شیوع جهانی بیماری ها و حداقل دخالت در تجارت جهانی » است .

اسلاید 5: تولد سازمان جهانی بهداشت (WHO )در آوریل سال 1945 سازمان جهانی بهداشت طی کنفرانسی که برای تشکیل سازمان ملل متحد در سان فرانسیسکو برگزار شد شکل گرفت . نمایندگان برزیل و چین پیشنهاد تشکیل یک سازمان بهداشت بین المللی را دادند .تدوین اساسنامه در سال 1946 در نیویورک .تصویب نهایی در 7 آوریل سال 1948 ( روز جهانی بهداشت )WHO یک سازمان تخصصی ، غیر سیاسی ، و بهداشتی سازمان ملل است که دفتر مرکزی آن در ژنو واقع شده است . هر ساله شعار روز جهانی بهداشت که بر جنبه ای خاص از بهداشت عمومی تمرکز دارد انتخاب می شود .

اسلاید 6:

اسلاید 7:

اسلاید 8:

اسلاید 9:

اسلاید 10: « دستیابی همه افراد به بالاترین سطح سلامتی » هدف WHO می باشد که در مقدمة اساسنامه آن آمده است .هدف فعلی دستیابی همه مردم جهان تا سال 2000 به سطحی از بهداشت و سلامت است که به آنها اجازه می دهد از نظر اجتماعی و اقتصادی زندگی پویایی داشته باشند ، که به نام بهداشت برای همه تا سال 2000 نیز نامیده می شود .مقدمه این اساسنامه چنین است : سلامت عبارت است از رفاه کامل جسمی ، روانی و اجتماعی و تنها به مفهوم نبود بیماری یا ناتوانی نیست ...WHO از نظر داشتن اساسنامه مخصوص ، هیئت مدیرة خاص خود ، عضویت مخصوص به خود و بودجة مخصوص به خود ، در بین سازمان های تخصصی دیگر سازمان ملل منحصر به فرد است .

اسلاید 11: عضویت در سازمان جهانی بهداشت عضویت برای همه کشورها آزاد است .اکثر کشورها هم عضو سازمان ملل متحد هستند و هم عضو WHO . ( استثناء وجود دارد مانند سوئیس که عضو WHO است ولی عضو سازمان ملل نیست . )هر کشور عضو ، سالانه به بودجة سازمان کمک نموده و مجاز به دریافت همه خدماتی است که این سازمان ارائه می کند . تعداد اعضاء WHO :در سال 194856 کشوردر سال 1996190 کشوردر سال 2010193 کشور

اسلاید 12: زمینه های فعالیت سازمان جهانی بهداشت پیشگیری و کنترل بیماری های خاصتوسعه خدمات بهداشتی گستردهبهداشت خانوادهبهداشت محیطآمار بهداشتیتحقیقات زیست – پزشکیاطلاعات و متون بهداشتیهمکاری با دیکر سازمانها

اسلاید 13: پیشگیری و کنترل بیماری های خاصریشه کنی آبله نمونه بارز از همکاری های بین المللی بهداشتی است .انجام مطالعات اپیدمیولوژیک در مورد بیماریهای واگیردار گزارش گیری از کشورهای عضو گزارش دهی هفتگی اپیدمیولوژیک به کشور های عضوپرداختن به بیماری های غیرواگیر مانند سرطان ، بیماری های قلبی عروقی و ...واکسیناسیون علیه بیماری های شایع دوران کودکی ( EPI )قطعنامه 30 مجمع بهداشت جهانی : « به امید اینکه همه کودکان تا سال 1990 واکسینه شوند »

اسلاید 14: توسعه خدمات بهداشتی گستردهمهمترین فعالیت WHO : « ارتقاء و حمایت از توسعه سیاستهای بهداشتی ملی و گسترش برنامه های بهداشت ملی است »فعالیتهای اصلی WHO در سال 1980 به سوی ارتقاء راهکارهای ملی ، منطقه ای و جهانی برای رسیدن به سلامت برای همه تا سال 2000 هدایت شدند .

اسلاید 15: بهداشت خانوادهبهداشت خانواده یکی از مهمترین فعالیتهای WHO از سال 1970 بوده و به موارد زیر تقسیم می شود : مراقبت بهداشتی مادر و کودک تولید مثل انسان تغذیه آموزش بهداشت موضوع اصلی در این برنامه : « بهبود کیفیت زندگی خانواده به عنوان یک واحد جمعیتی » است .

اسلاید 16: بهداشت محیطدر خصوص ارتقاء بهداشت محیط ، همواره WHO با دولت ها به مشاوره می پردازد .فعالیتهای اخیر روی به سوی موارد ذیل دارد : کیفیت هوا آب و غذا شرایط بهداشتی کارحفاظت علیه تشعشعاتتشخیص بموقع بحران های جدید حاصل از توسعه فن آوری های نوWHO متعد است تا به هدف تعیین شده توسط کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد اسکان انسان ها ، یعنی « تهیه آب برای همه تا سال 1990 » برسد .

اسلاید 17: آمار بهداشتیترویج و نشر آمار از همان ابتدای تشکیل WHO در دستور کار بوده است :گزارشات هفتگی اپیدمیولوژیسه ماهانه آمار سازمان بهداشت جهانیسالنامه آمار سازمان بهداشت جهانی

اسلاید 18:

اسلاید 19: تحقیقات زیست - پزشکیWHO خود تحقیقی انجام نمی دهد اما کار تحقیقاتی را تسهیل و هماهنگی می کند . شش بیماری مناطق معتدل ( مالاریا ، شیستوزومیازیس ، تریپونومیازیس ، فیلاریازیس ، لیسمانیوزیس و جذام ) هدف برنامه های خاص تحقیقاتی و آموزشی WHO در زمینة بیماریهای مناطق معتدل است .

اسلاید 20: اطلاعات و متون بهداشتیWHO به عنوان محل تبادل اطلاعات مربوط به مشکلات بهداشتی عمل می کند . کتابخانه WHO یکی از مراکز ماهواره ای « نظام تحقیقات و بازیابی متون پزشکی کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده ( MEDLARS ) (Medical Literature Analysis and Retrieval System)» است .MEDLARS تنها جایی است که رایانه های آن دارای فهرست های کامپیوتری کاملی از کل مطالب پزشکی در سطح جهانی دارد . MEDLARS is a computerised biomedical bibliographic retrieval system. It was launched by the National Library of Medicine in 1964 and was the first large scale, computer based, retrospective search service available to the general public. In 1971 an online version called MEDLINE (MEDLARS Online) became available .

اسلاید 21: ساختار WHO WHO از سه ارگان تشکیل شده است : مجمع بهداشت جهانی : ادارة عالی مدیریت سازمان است .سالی یکبار اکثراً در ماه مه و عموماً در دفتر مرکزی ژنو تشکیل جلسه می دهد . از نمایندگانی که نماینده دولت هستند و هر کدام یک حق رأی دارند . وظایف اصلی آن عبارتند از : تعیین سیاستها و برنامه های بین المللی بهداشتبازبینی کار سال گذشتهتصویب بودجه موردنیاز برای سال آینده انتخاب فردی برای 3 سال خدمت در هیئت مدیره و نیز جایگزینی افراد بازنشسته .

اسلاید 22: ساختار WHO ( ادامه )هیئت مدیره : در ابتدا 18 عضو داشت که هر کدام از سوی یکی از دولت های عضو انتخاب می شوند . بعدها این تعداد به 24 و 32 نفر افزایش یافت . اعضاء و هیئت مدیره باید در زمینة بهداشت دارای مهارتهای فنی باشند .آنها توسط دولت ها تعیین می شوند اما نمایندة آنها نیستند . یک سوم عضویت ها هر ساله تجدید می شود .هیئت مدیره ، حداقل سالی دو بار در ماه مه برگزار می شود . کار اصلی این هیئت « تصویب و جهت دادن به تصمیمات و سیاستهای مجمع است » این هیئت در صورت بروز فوریتی مانند اپیدمی ، زلزله و سیل ، در جایی که نیاز مبرم به کمک وجود دارد وارد عمل شود.

اسلاید 23: ساختار WHO ( ادامه )دبیرخانه : توسط مدیر کل اداره می شود که بالاترین مقام فنی و اداری سازمان است . وظیفة اصلی دبیرخانه این است که : « دولت های عضو را از نظر فنی و مدیریتی در زمینه های توسعه ای بهداشت حمایت کند .» در دفتر مرکزی در ژنو ، 5 دستیار مدیر کل وجود دارند که هر کدام مسئول یکی از بخش هایی است که توسط مدیر کل به او محول می شود .

اسلاید 24: انتخاب رهبر ضوابط نامزدها برای احراز پست مدیر کلی سازمان جهانی بهداشت : سابقه فنی و بهداشت عمومی قوی و تجربه کافی در حوزه بهداشت بین الملل داشتن قابلیت در مدیریت سازمانی مدارک و شواهد تاریخی به اثبات رسیده در مورد مدیریت و رهبری بهداشت عمومی داشتن ظرافت و حساسیت به تفاوت های فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی داشتن تعهد راسخ به فعالیت در WHO . داشتن شرایط جسمانی مناسب مورد نیاز برای همه اعضاء کارکنان سازمان داشتن مهارت کافی در حداقل یکی از زبان های رسمی یا شغلی در هیئت اجرائی یا اجلاس بهداشت .

اسلاید 25: انتخاب رهبر ( ادامه )جزئیات 32 رای مناطق هیئت اجرائی WHO به ترتیب زیر است : افریقا 7 رای امریکا 6 رای مدیترانه شرقی 5 رای اروپا 7 رای آسیای جنوب شرقی 3 رای غرب اقیانوس آرام 4 رای

اسلاید 26: انتخاب رهبر ( ادامه )توزیع رای گیری انجام شده در سال 2002 : افریقا 7 رای :گینه استوائی – اریتره – اتیوپی – گابن – گامبیا – گنا - گینه اروپا 7 رای : ایتالیا – قزاقستان – لتونی – روسیه – اسپانیا – سوئد - بریتانیا امریکا 6 رای :برزیل – Grenada – ایالات متحده امریکا – ونزوئلا – مدیترانه شرقی 5 رای : مصر – ایران – بحرین – کویت – عربستان صعودی غرب اقیانوس آرام 4 رای :چین – ژاپن – فلیپین – کره جنوبیآسیای جنوب شرقی 3 رای :برونوئی – مالدیو – کره شمالی .

اسلاید 27: مناطق WHO به منظور جوابگویی به نیازهای بهداشتی مناطق مختلف ، WHO ، شش سازمان منطقه ای تأسیس نموده است :دفتر منطقه ای توسط مدیر کل اداره می شود .برنامه های منطقه ای توسط مدیر کل WHO در ژنو با یکدیگر تلفیق شده و به برنامه ای برای کل سازمان تبدیل می شود .در ایران در مرکز کنترل بیماریها ی وزارت بهداشت قرار دارد .

اسلاید 28: یونیسف ( UNICEF ) United Nations International Children’s Emergency Fundیونیسف یا صندوق بین المللی فوریت های کودکان ملل متحد یکی از سازمانهای تخصصی سازمان ملل متحد است .در سال 1946 از سوی مجمع عمومی ملل متحد تأسیس تا به توانبخشی کودکان کشورهای جنگ زده بپردازد . در سال 1953 که فوریتها پایان یافتند مجمع عمومی نام « صندوق کودکان ملل متحد » را به آن داد اما عنوان کلی آن یونیسف باقی ماند . دفتر مرکزی یونیسف در نیویورک قرار دارد .

اسلاید 29: یونیسف ( UNICEF )- ادامهمحتوای خدمات یونیسف بر مبنای زیر بنیان شده است : بهداشت کودک تغذیه کودکان رفاه خانواده و کودکآموزش ، رسمی و غیر رسمی اخیراً یونیسف فعالیت جدید را به نام GOBI شروع کرده است که 4 راهکار را برای ایجاد انقلاب در سلامت کودکان توصیه می کند : ( G ) پایش رشد = در همان سنین اولیه کودکان تعیین می کند که مقدار رشد کودکان به علت سوء تغذیه آنطور که می بایست صورت نگرفته است .( O ) جایگزینی آب و مایعات خوراکی = برای کنترل بیماریهای اسهالی از طریق ORS انجام می گیرد .(B ) تغذیه با شیر مادر به عنوان روشی برای پیشگیری از بیماریها در کودکان استفاده می شود .( I ) ایمن سازی = به خصوص واکسن هائی که بر علیه بیماریهای دوران کودکی تزریق می شود ( سرخک ، دیفتری ، کزاز ، پولیو ، سل ، سیاه سرفه ) ؛GOBI---FFF = مکمل غذائی – سواد آموزی زنان و تنظیم خانواده.

اسلاید 30: بانک جهانیبانک جهانی یکی از سازمان های تخصصی سازمان ملل است .با هدف کمک به کشورهای توسعه نیافته برای ارتقاء استاندارد زندگی تأسیس شد .قدرت بانک در دست هیئت مدیره است .این بانک به پروژه هایی وام می دهد که به رشد اقتصادی بیانجامد :پروژه در زمینه برق ، جاده ، راه آهن ، کشاورزی ، تأمین آب ، تحصیل ، تنظیم خانواده و ...

اسلاید 31: اهداف توسعة هزاره Millennium Development Goals

اسلاید 32: How many people in the world lack access to safe drinking water?

اسلاید 33: How many people in the world lack basic sanitation facilities?

اسلاید 34: What is the major cause of death for children under five?A: Acute Respiratory Infections (ARI)B: Diarrhoea

اسلاید 35: What is according to the Bristish Medical Journal’ the most important medical invention since 1840A: sanitationB: discovery of penicillin / antibiotics

اسلاید 36: What are MDGs? (to be achieved between 1990 – 2015) Addressing critical Human Development issues, 189 countries gathered in September 2000 agreed upon 8 development goals to be achieved in 2015. 8 Goals18 Targets48 Indicators

اسلاید 37: Millennium Development GoalsEradicate Poverty & Hunger (ريشه كني فقر)Achieve Universal Primary Education (آموزش ابتدايي همگاني )Promote Gender Equality (عدالت جنسيتي و رفع تبعيض بين زنان و مردان )Reduce Child Mortality (كاهش مرگ و مير كودكان زیر 5 سال ) Improve Maternal Health (ارتقاء بهداشت مادران ) Combat HIV AIDS, Malaria & other diseases (مبارزه كردن با بيماري هاي مثل سل ، HIV/AIDS و مالاريا )Ensure Environmental Sustainability (بهبود عوامل محيطي ) Global Development Partnership (كمك كشورهاي غني به فقير براي رسيدن به اهداف )

اسلاید 38: Millenium Development Goals: Goals and Selected TargetsGOAL ONE: ERADICATE EXTREME POVERTY AND HUNGERTarget: Halve, between 1990 and 2015, the proportion of people whose income is less than one dollar a day;Target: Halve, between 1990 and 2015, the proportion of people who suffer from hunger1.2 billion people still live on less than US$1 a day

اسلاید 39: Millennium Development Goals: Goals and Selected TargetsGOAL TWO: ACHIEVE UNIVERSAL PRIMARY EDUCATIONEnsure that by 2015, children will be able to complete a full course of primary schooling113 million children do not attend school.

اسلاید 40: Millenium Development Goals: Goals and Selected TargetsGOAL THREE: PROMOTE GENDER EQUALITY AND EMPOWER WOMENTarget: Eliminate gender disparity in primary and secondary education, preferably by 2005, and at all levels of education no later than 201560% of children not in school are girls;Two-thirds of the world’s illiterates are women;80 percent of its refugees are women and children; Women have on average only 14% of seats in parliaments.

اسلاید 41: Millenium Development Goals: Goals and Selected TargetsGOAL FOUR: REDUCE CHILD MORTALITYTarget: Reduce by two thirds, between 1990 and 2015, under-five mortality rate;11 million young children die every year; Every day 30,000 children die of preventable causes.

اسلاید 42: Millenium Development Goals: Goals and Selected Targets (con’t.)GOAL FIVE: IMPROVE MATERNAL HEALTHTarget: Reduce by three quarters, between 1990 and 2015, the maternal mortality ratioIn the developing world, the risk of dying in childbirth is one in 48.

اسلاید 43: Millenium Development Goals: Goals and Selected Targets (con’t.)GOAL SIX: COMBAT HIV/AIDS, MALARIA AND OTHER DISEASESTarget: Have halted by 2015 and begun to reverse the spread of HIV/AIDS;Target: Have halted by 2015 and begun to reverse the incidence of malaria;Diseases that have erased a generation of development gains. 40 million are living with HIV/AIDS, 75% of them in Africa.

اسلاید 44: Millenium Development Goals: Goals and Selected Targets (con’t.)GOAL SEVEN: ENSURE ENVIRONMENTAL SUSTAINABILITYTarget: Integrate principles of sustainable development into country policies and reverse the loss of environmental resources;Target: Have by 2015 the proportion of people without sustainable access to safe water;More than one billion people still lack access to safe drinking water.

اسلاید 45: Millenium Development Goals: Goals and Selected Targets (con’t.)GOAL EIGHT: DEVELOP A GLOBAL PARTNERSHIP FOR DEVELOPMENTTarget: Develop an open, rule-based, and non-discriminatory trading and financial system;Target: Address the Special Need of Least Developed CountriesTarget: Deal comprehensively with debt problems of developing countries.Many developing countries are spending more on debt service than on social services. New aid commitments made in the first half of 2002 alone, though, will reach an additional $12 billion per year by 2006.

17,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید