صفحه 1:
يهد لا شح رواتی زتان
صفحه 2:
سلامت روان زن و زن
الكو در تكرش دينى
صفحه 3:
SS ۲ ۲ ۲ 3 ۰ ۰
مقدمه
دغدغه زنان فرزانه امروز» توسعه یافتگی است. اما توسعه یافتگی تنها
قلمرو اجتماعی یا با چشم پوشی از تعالی روانشناختی و تربیت درونی
ن نیست. و بدون توجه به این تربیت درونی و تعالی روانشناختی»
سلامت روانی زن و نقشهای چند گانه ای که در حبطه های مختلف زندگی
خود در جامعه ایفا می کند» توسعه یافتگی محال می نماید.
زنان به عنوان اساسی ترین عناصر بنيادين جامعه؛ نقشی بس تعیین کننده در
انگیزشهاه خیزشها و شکل گیری شخصیت و رفتار جامعه خود دارند.
کود کان امروز سازند گان جامعه فردا در زمینه های تربیتی فراهم آمده
توسط زن رشد می کننده می آموزند و نقشهای اجتماعی و فردی خود را
برمی گزیند.
صفحه 4:
a
' ----222-----ال
ادامه
رنكك كرفتن ابن نقشها بستكى بسيار نزديكى با نقش مادرى» همسری و
تربیتی زن دارد. غالب تحقیقات و بررسیهای روانشناختی نیز تأیید کننده این
نك الست كد سلامت روان کرهکان زابطه نزدیکی با سلامت بمادران نها"
دارد. هر چند این نکته مهم را مد نظر قرار داد که زن را به عنوان
موجودی منفرد نمی توانیم در نظر بگیریم که بدون پیوستگی با محیط
پیرامونش بتوان به بهداشت و سلامت او اندیشیده یا برای آن برنامه ریزی
تمود. در هر مرحله از زندگی او عناصری که احاطه اش نموده؛ نقشی مهم
و كليدى در سلامت و تعالى وضعيت روانى او دارد. در واقع ارتباطى
متقابل و جند سويه ب بين عنامر مححیلی فده درق لهمت فرؤئة .و
جامعه )و زث برقرار اسك گرا ين در زمينه بهداشت lay زن بايستى به
جند عله عمنه زد كى او ترجه داشيتة
صفحه 5:
a
ادامه
در خانه پدری» دوران دختریش
نزد شوهر به عنوان همسر
در رابطه با فرزندان؛ به عنوان يكك مادر
و در جامعه مديريت اجتماعى اش» كه مى تواند در حرکتهای کلی جامعه
تأثير تام و عميق داشته و حتى نقشى هدايت كننده را ايفا كند.
"" الكوبردارى و همانندسازى
"" یکی از مهمترين نيازهاى رشدىء تربيتى انسان در طول دوره هاى رشد
بخصوص دوران نوجوانى و جوانى است
صفحه 6:
a
ادامه
نقش الگوها در رشد و انسجام شخصیت انسان انکارناپذیر و یکی از ابزار
۳ . انسان الگوطلب است. به دنبال الگوها حرکت می AS
می آموزد تقلید مى کند و به آنها دل می بندد و چگونه بودن خود را رقم
می زند. . عناصر انساني پیرامون او مثل والدین؛ مربیان؛ شخصیتها (هنری»
ورزشىء علمی؛ فرهنگی. » سياسى و ...) مى توانند الگوی فرد در مراحل م
مختلف زندگی قرار بگیرند. این الگوها نقش تربیتی مهمی دارند. زیرا اگر
ضعیف و دروغین بوده» یا دچار انحراف باشند نقش تخریبی غیر قابل جبرانی
را در ساختار روانی و شکل گیری شخصیت انسان خواهند داشت.
روان جامعه بشری از نظر روانشناسی اجتماعی نیز چنین حالت الگوخواهی را
دارد و در نتيجه هم فرد و هم جامعه در انگیزشهاء سوگیریها و رفتارهای
فردی و اجتماعی خویش از این الگوها متأثر می شوند. لذا ارایه الگوهای
سالم و کامل و پویا از حیث تربیتی و انسانی اهمیتی بسزا در رشد صحیح
روانی؛ رفتاری و شخصیتی انسان دارد.
صفحه 7:
ادامه
"" مضمون محوری فرهنگ توسعه ما دیانت و اسلامیت است و هر نظریه ای
برای آنکه تحقق عینی بیابد بایستی مبتنی بر تفکر دینی باشد.
در فرهنگ دینی در همه حبطه های چهارگانه حضور زن, الگوهای
مطلوب تربیتی و شخصیتی به صورت عینی نه ایده آل و ذهنى» ساخته و
پرداخته شده و در معرض نگاه زن و مرد مسلمان, پلکه همه زنان و مردان
قرار می گیرد تا چگونگی شکل گرفتن هویت اجتماعی و فردی خویش»
رفتار و شيوه زندكى كردن و تعامل با ديكران و حضور در جامعه را أز آنان
بياموزند. و حتى مى توان از اين الككُوهاى مطلوب به عنوان يكك مقياس و
ghar oS منجار أن ناهنجاری در تحلیل روانشناسی و شخصیت شناسی
انسان بهره جست. برای نیل به این مقصود چند بحث محوری مورد نیاز
است که آنها را پی می كيريم:
صفحه 8:
SS ets
uw
برای نیل به این مقصود چند بحث محوری مورد نیاز
است که آنها را پی می گيریم:
الف) بررسی نیازها و مسایل مبتلا به دختران و زنان *
ب) شناخت الگوهای مطلوب زنانگی و تبیین شاخصه ها و جلوه
های رفتاری و تربیتی اين الگوها
ج) تدوین اصول کاربردی و شیوه های بهره كيرى | از این مدلهای *
رفتاری و شناختی به منظور همانندسازی بهینه و الگوبرداری
موفق
د) استفاده از | ین همانندسازی و الگویردازی در جهت افزايش *
انگیزه ها؛ اصلاح رفتان تغيير باورها و خودباورى و تقويت اعتماد
به نفس و كفايت نفس نسل جوان و زنان و تقويت مهارتهاى بين
فردی و مدیریت اجتماعی و پذیرفتن نقشها
صفحه 9:
eee
لا
برخى از نيازها و مسايل زنان در برهه» دخترى» همسرى»
مادرى و فعاليتهاى اجتماعى كه در مطالعات روانشناختى و
جامعه شناختی به چشم می خورند عبارتند از:
نیاز به محبت و نوازش نیاز به پذیرش
به امنیت نیاز به حمایت
pele وا تحتین. ale oY
به آزادی و استقلال نیاز به عدالت
نياز به روابط با ديكران نیاز به خودشکوفایی
نياز به آكاهى و افزايش حيطه هاى شناختى
نياز به اقتدار و انضباط
نياز به شناختن نقشها و مهارتهای ایفای اين نقشها و ...
صفحه 10:
EEL ee
a
شايد تفاوت در انتظار افراد در نوع دريافت و بيان اين
نيازها باشد.
مسايل بانوان را بايستى در دو حيطه زمانى عمده مورد توجه قرار ""
داد:
يكى مسايل مربوط به دوران نوجوانى و جوانى است ""
و دیگر مسایل برآمده از وضعیت اجتماعی زنان در دوره حضور *
اجتماعی شان می باشد. برخی از این مسایل عبارتند از:
رفتارهای تبعیض آمیز به دلیل تفاوتهای جنسیتی *
ارزیابی ناصحیح از تواناییها و نقش زان در جامعه با خانواده *
صفحه 11:
SS
a
* اشکال در انتخاب الگوها و الگوپذبیری و مشکل هویت در نوجوانان, به دلیل علم ارایه
الگوهای مناسب و عینی که موجب شده است نوجوآنان و جوا رای ان لش و
کسب هویت با ثبات و قوی دچار یکك سرد رگمی و تضاد شون ین سردر
زمان ما خود را بارزتر می دهد به طوری که حتی قهرمانان ورژشی الگوهای ایده
آل دختران ما (حتی بیش از پسران) شده اند.»
نبود آموزش صحیح به دختران در زمینه های مختلف مثل مهارتهای اجتماعی؛ایجاد
روابط بین فردی مناسب. شناخت درست از خود به عنوان یک زن و شناخت مناسب
توانابيها و استعدادهاى ذاتى خوده بهارتهاى مدبريتى عملكردى و.. ٠ و نتيجه اين بى
توجهی آن است که دختران ما اولاء نقشهایی را به عهده یگیرند نمی شناسند. و
از سوبى دیگر به وظایف و مسوولیتهای متنأسب نقشهای چند گانه <
تحقیر آمیز همراه با احساس انزجار و تنفر نگاه می کند. از این رو
زنانگی در حیطه های مختلف برایشان دشوار خواهد بود و با
تحقیرن محدودیت اجبار و مورد ظلم واقع شدن می کنند. و یا به دلیل عدم مهارت
کافی برای ایفای ش» احساس بی کفایتی» یأس» اضطیاب و افسرد گی و آشفت
درونی و دلزدگی خواهند کرد.
صفحه 12:
a
"۲۲۲۲۲۲ !
مسأله دیگر عدم آگاهی مردان نسبت به تأثیر نقش خود در تأمین سلامت
روان دختران و همسر و یا خواهران خود است. به دلیل بی توجهی به
آموزش این مهم آنان رشد لازم را در اين زمينه بيدا نكرده اند.
احساس حقارت و اجبار زن نسبت به نقش زنانگی خود. كاه او را به
عصیان بر هویت جنسی خود می کشاند و برای فرار از نقشهای متناسب با
هویت جنسی اش به علایق, بازیها؛ پوشش و گرایشهای جنسی مقابل
خويش روى مى آورد. مثلاً دختر نوجوان بیشتر ترجیح می دهد لباسهای
پسرانه بپوشد. موهای خود را کوتاه کند. در بازیهای پسرانه و رقابتهای
آنچنانی شرکت کند. و از هر چه که یادآور هویت دخترانه اش باشد یا
بخواهد نشانه ای از دختر بودنش باشد نفرت و اکراه داشته و بگریزد.
صفحه 13:
a
Se یی لوب 0 وین قاید و
oa
وى ع وتيت ابن اكريما Ns tie pt yee
rier ice een را توضیح می دهند.
الگو را شناخت. این بانوان نگاهی کارشناسانه. تحلیلی و نقادانه به وضعیت فردی
و اجتماعی جامعه زمان خود داشته و راهبردهای اصلاح بازسازی و تعالی را به
دست می دهند. فطرت انسان در همه عصرها و برای همه نسلها یکی است.
سنتهای الهی و قوانین هستی که قواعد حاکم برزندگی انسان بخشی از آن
است. همه ثابت و غیر قابل تغیبرند. از این رو الگوی مطلوب پیشنهادی همراه
شاخصه ها و قانونمندیهای برای توضیح زن الگو قابل تغییر نیست.
ولی به دلیل تغییر و نو به نو شوندگی واقعیات و شرایط فردی و اجتماعی جوامع
مى توان معیارهاء اصول اساسی راهبردها و الگوی موضعگیری در شرایط
iS را از زندگی زنان الگو استتباط کنیم. برای این برداشت موثر و کارآ از ز
زنان الگو لازمست قدم به قدم در برهه های مختلف زندگی, آنان را دنبال کنیم.
صفحه 14:
SS با
* فاطمه(ع) در خانه پدر و ماد دختر الگوست.
۴ با شوهرش همسر الگو و با کود کانش مادر الگو است.
* و در مناسبات اجتماعی و در جامعه خویش یک راهبر و مدیر
الگو است.
صفحه 15:
بانوی الکو نزد پدر و مادر
" تولد او در شرایط اجتماعی و فرهنگی رخ می دهد که وجود دختر در یک
خانواده بزرگترین تحقیر و ننگگ محسوب می شود که جز به کشتن یا زنده
به گور کردن نوزاد دختر پاک نمی شود با این نگرش قومی و فشار
اجتماعى رار الدين بخصوص بدر الكو با دختر الكو جكوئه است؟
"" اكرام كردن و بر جاى خود نشاندن يا
"" در مقابلش تمام قد ايستادن
«برآوردن نیاز به احترام و پذیرش دخترا
صفحه 16:
Se
ادامه
* شانه و پیشانی او را بوسیدن» بارها در جمع
* او را ستودن و عزیز داشتن
* «برآوردن نیازه به محبت و نوازش است و ایجاد احساس امنیت در
مقابل طرد شدن»
* پدر او را ام ابیها لقب می دهد و ريشه و اساس مأموریت عظیم
بشرى خويش مى خواند.
"" «واين تقويت عزت نفس و احترام به نفس او است.»
صفحه 17:
آنچه می آموزیم:
* مسژولیتهای زن بودن زنان در این دو خانواده با اکرام و احترام
آمیخته است نه با احساس تحقیر و بی ارزشی.
* ۲ مادران (الگو) در مقابل فاطمه(س) و زینب(س) هیچ گاه زن
بودن خود را پست نمی شمارند» بلکه با نگرشی انسان مدارانه به
وظایف انسانی خویش در مقابل دیگری (همسر) عمل می کنند
صفحه 18:
Se
ادامه
مادران (الگو) حقیر و زبون همسر نیستند بلکه عزیز او و حامی و همراه
شوهران خود هستند. چه در عرصه خانواده و چه در عرصه فعالیتهای
اجتماعی همسرانشان, شانه به شانه آنها و در کنارشان قدم برمی دارند.
در اين شیوه ارتباط اين زمان هیچ گاه احساس حقارت و بی کفایتی
نخواهند کرد.
* ۴ آنچه در این خانواده ها (الگو) در روابط بین اعضای OT یعنی پدر و
مادر با یکدیگر مادر با فرزندان و پدر با آنها؛ حا کم است. بهترين نوع
ارتباط ge افراد را مشاهده می کنیم
صفحه 19:
در زندگی دختر الگو حنی ار آردواح تصور ب پدرانه را در جهت 9
تربيت مى بينيم» مثل واکنش منفی رسول اکرم(ص) به آویزان بودن پرده
گرانبها بر سر در خانه دخترش» جيزى كه هديه همسر فاطمه(س) از بيت
المال به او بود. يا فرستادن سائل به خانه دخترش در حالى كه مى داند او هيج
ندارد به جز كردنبندى. در اين رابطه غنى بين دختر و يدر مى بينيم رفتارهاى
تربيتى يدر در كنار همه محبتهاء نوازشها و اعزارها ادامه دارد.
۷زینب(س) خواهری است بر زانوان پدر و مقدم بر برادران و محرم مادر»
برادران از پدر مي آموزند که خواهر را گرامی و شأن او را پاس بدارند و از
مادر می آموزند که خواهر نقطه امن و آرامش آنها باشد. پدر و مادر چنان رفتار
می کنند که برادران احترام و محبت به خواهر را فراموش شدن خود و ضايع
شدن حق خود نمی بینند.
۸ آرامش حاکم بر رفتار والدین نسبت به یکدیگره حتی در بدترین شرایط
اقتصادی» اجتماعی با تکیه بر ایمان؛ اتکاءشان به خداوند. صبوری آنها؛
محبتشان به یکدیگر و مطرح نبودن زن بودن يا مرد بودن در خانه» تفاضلی بین
خود قایل نشدن در تقسیم حقوق انسانی؛ احترام متقابل اعتماد و گذشت زن و
مرد نسبت به RIK خواهران و برادران را نیز به این گونه پرورش می دهد.
صفحه 20:
شیوه های بهره گیری از الگوها
تبیین هر چه روشتر الگوهای رفتاری شناختی زنان الكو نا نان و دخترن ما ند که
در زند گی عینی و روزمره خود و در بستر دین بى را بيابند كه
چراهای نون نها و چگون بودنشان را ig wes Sy d
فراموشی بسپارد و معیارها و
كه بر اساس فطرت انسانی ارایه می شوند هیچ گاه رنگ کهنگی به خود
ارایه جنبه های عملی و عینی الگوی مطلوب زنانگی به وسیله الگوهای پیرامون» مثل
مادر» مربیان و ...
یق همانندسازی نوجوانان و جوانان با این الگوهای مطلوب.
مورد بحث قراردادن موضوع و از طریق مباحثه واداشتن تن به تفكر در مورد همانندسازی با
الگوهای مطلوب.
صفحه 21:
Se
آخر کلام اینکه:
= ما به سلامت واقعی روان و رفتار زنان و دخترانمان دست بيدا نمى كنيم مگر آنکه روش
را از الكوها بكيريم. و حتى كاملتر بككوييم: نه تنها از زنان الككوء كه بايد ككفت از
انسانهای الگی جه تربيت صحيح روانى و رفتارى يكك دخترء يكك زن ميسر نخواهد بود
مكر آنكه بسترى كه او در آن تربيت مى شود بستر سالمى باشد.
* پس فرزندانمان را بر اساس نقشی که از زنان و مردان الگو می گيريم تربیت کنیم. و
نگذاریم با فراموش کردن بهترین اسوه ها و الگوهای تاریخ بشریت؛ نوجوانان و جوانان
امروز و فردایمان به دلیل اين خلاء مهم که ۱ ازهای تربیتی و رشدی در روند تکامل
شخصیت آنهاست (همانندسازی) به دام مبتذلترین مدلهایی که نامردمان و فاسقان عصر
تبلیغ می کنند پيفتند. آزاد گی؛ اگر حتی دیانتی هم نباشد چنین حکم می کند.
صفحه 22:
a
5 8 age
و به گفته مرحوم استاد شریعتی
فاطمه یک «زن» بود آن چنان که اسلام می خواهد که «زن» باشد. *
وی در همه ابعاد گوناگون «زن بودن» نمونه شده بود.
* مظهر یک «دختر» در برابر پدرش.
* مظهر یک «همسر» در برابر شوهرش.
صفحه 23:
بهداشت روانی در دختران و زنان جوان
* بهداشت روانی عبارت است از سازش با خود و محیط. سا زگاری داشتن به
عبورت موققيت آميز و نداشتن ببماري روائى» نردسالمودارای تاافت
است و قدرت و توانایی کافی برای تحر ک» لذت پیشرفت و تکامل
در حد فردی و گروهی دارد . به عبارت دیگره بهداشت روانی مجمو
و انفعالهاء اقدامات و فعاليت ها و کارهایی است که ما را به سمت تأمین
سلامت فردی و اجتماعی از نظر روانی هدایت می کند و از آنجا که ابعاد
روانی جدا از ابعاد جسمی و اجتماعی نیست. طبعاً اهداف و فعالیت های
بهداشت روانی اغلب متوجه فعالیت های بهداشت عمومی و بهداشت
جسمی است.
صفحه 24:
ادامه
"" زنان در ایفای نقش های چند cot SWF سهم تعیین کننده ای در
بهزیستی و رفاه کود کان دارند. ارتقای موقعیت زنان و دسترسی
آنان به امکانات برابر تحصیلیء آموزشی» کسب درآمد و سایر
خدمات اجتماعی و نقش زن در توسعه باید با توجه به دختر بچه
ها آغاز شود. لازم است فرصت های برابر برای دختر بچه ها
فراهم شود تا از بهداشت, تغذیه» آموزش و سایر خدمات
بهداشت اولیه بهره گیرند و به این ترتیب بتوانند تا بالاترین حد
استعداد خویش شکوفا شوند
صفحه 25:
* امروزه جامعه جهانی ترغیب شده است تا با جدیت بیشتر بر رشد انسانی دختر بچه ها تم رکز
یابد و با دقت و نظر عمیق به مسأله ویژه و بسیار حساس دختر بچه ها پپردازد؛ زیرا آغاز _
مشکلات جوامع را می توان در بی توجهی به نیمی از جمعیت مولد و زايندة جهان خصوصاً
دختر بچه ها جستجو کرد.
امروز جهانيان متوجه اين واقعيت شده اند كه زنان در اثر سنت های غلط جاهلیت و رسم های
رایج پدرسالاری و تبعیض, سال ها و قرن ها مورد ظلم و پی عدالتی و بی توجهی قرار گرفته
اند. هم اکنون بر اثر تحقیقات انجام شده نیز مشخص شده است كه نظام نابرابر جنسيتى گذشته
نمی تواند به نفع روند کلی توسعه جهانی باشد. اگر اند کی در مورد این روند ناهنجار از لحظً
تولد نوزاد دختر تأمل كنيم؛ در مى يابيم كه مفاهيم تبعيض جنسيتى در تربيت و تعليم و تبعيض
در فرصت هاء امکانات و تسهیلات مورد استفاده طبقات مختلف, چگونه منجر به بروز طیف
گسترده ای از مشکلات اجتماعی؛ اقتصادی و فرهنگی حال و آینده جوامع می شود. توجه به
دختر بچه ها کلید دستیابی به موقعیت و نقش عادلانه تری برای زنان آینده است» چرا که قالب
شخصیت زنان بالغ در دوران کود کی ريخته مى شود و بهبود شرایط دختر بچه ها و سرمایه
گذاری بیشتر در زمینه رشد آنها متضمن برخورداری دختران از فرصت های پیشتر و نابرابری
کمتر است.
صفحه 26:
وج سم ری وس
(ص) ائمة اطهار (ع) و اولیای الهی است. در مکتب اسلام معیار سلامت روانی
تحت عنوان "رشد * مطرح شده است؛ بدين جهت شناخت عوامل رشد دهنده و يا
عوامل بازدارنده رشد دختر بچه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تحقیقات
متعدد در کشورهای جهان و ایران نشان می دهد که جامعه زنان به دلایل متعدد
در معرض بیماری های روانی بیشتری قرار می گيرند. در کشور ما تفاوت شاخص
های توسعه بین دختر بچه ها و پسر بچه ها و تفاوت مناطق محروم و مناطق شهری
بخوبی مشاهده می شود. در یک تحقیق بر روی دانش آموزان کشور در سال
۰ نشان داده شده که میزان اضطراب و ترس های موهوم در دختران دوره
راهنمایی و دبیرستان به صورت معنی دار بیش از پسران است. بنابراین با توجه به
این مسأله که دختر بچه ها از نظر بهداشت روانی در معرض خطر بیشتری نسبت به
پسر بچه ها هستند اختن به عوامل موثردر بهداشت روانی دختر بچه ها و
چگونگی برخورد با آنها؛ از ضروریات و اولویت ها به شمار می آید.
صفحه 27:
۹۹۰۰۰۰
دامنه محدودیت دختر بچه ها و زنان در مقایسه های زیر قابل
ملاحظه است:
* در کشورهای در حال توسعه دختر بچه ها در مقایسه با پسران
خردسال از خوراک. مراقبت های بهداشتی و امکانات موزشی
کمتری برخوردارند.
۲- در کشورهای در حال توسعه. میزان باسوادی زنان دو سوم
مردان است.
۳ بخش اعظم کارهای انجام شده توسط دختر بچه ها و زنان
نهفته است.
صفحه 28:
2227ل ٠"
ادامه
"" موانع فرهنكى, اجتماعى و حقوقى و اقتصادی موجود در برابر روند تكامل
دختر بجه ها و زنان به مراتب بيشتر از موانعی است که مردان و پسران با آن
مواچه:می: شوند.
۵-بار فقری که بر دوش زنان قرار مى كيرد عواقب جدى براى كود كان»
بخصوص دختران خردسال دارد. حتی در مناطقی که فقر مهمترین عامل در
رشد کود ک نباشند اشکال گوناگون تبعیضات جنسیتی فرصت های
مساوی را از دختران خردسال دریغ می دارد.
۶-سنت هاء قوانین و عادات اجتماعی در بسیاری مواقم دختر بچه را به
کودک کم اهمیت تبدیل می کند. تصمیمات خانواد گی در اموری از قبیل
تغذیه» cla IS خانه؛ مراقبت های بهداشتی و دسترسی به آموزش» همواره
به سود پسران است تا دختران.
صفحه 29:
Sh
راههای پیشنهادی به منظور رفع نیازهای
روانی دختر بچه ها
* آموزش خانواده ها در جهت تغیر نگرش نسبت به دختران و رفع هر گونه
م شي 4
آموزش هاى عمومى از طريق رسانه هاى كروهى در جهت از بين بردن
آموزش هاى دينى و مذهبى در جهت رفع برخى باورهاى غلط در مورد
tol ete
آموزش های رفتاری به والدین خصوصاً پدران در برخورد با دختران
اجباری کردن سواد (دوره راهنمایی) برای دختران؛7
صفحه 30:
Se
رِ ادامه
= انجام تحقیقات گسترده برای شناخت ارزش ها در مناطق مختلف کشور و
گسیل مبلغان مذهبی و ایجاد دوره های آموزشی در روستاها و شهرها
توسط مشاوران و روان شناسان منطقه ای برای بالا بردن اطلاعات خانواده
در مورد نقش موثر دختر بچه ها (زنان آینده) در جامعه؛
ایجاد همکاری و هماهنگی بین سازمان ها و نهادهای مختلف در جهت
sol > ly ایجاد امکانا
از ميان برداشتن آداب و رسوم سنتی که به سلامت جسمىء روانی و
عاطفی دختران آسیب می رساند» از طریق اقدامات مناسب سياسىء قانونی»
تبلیغی و تشویقی؛
صفحه 31:
a
ادامه
* ایجاد مراکز مشاوره ای کود کان و آموزشی عمومی معلمان؛
انجام تحقیقات مستمرو ارزشیابی از برنامه های اجتماعی در مورد
مشکلات روانی دختر بچه ها و کارایی برنامه های آموزشی در رفع
مشکلات؛
از آنجا که دختر بچه امروز زن فرداست اگر قرار است زن در تحولات و
توسعه اجتماعی شریکک و همدوش مرد باشد, اینک زمان آن فرا رسیده
است تا در توزیع حیثیت و فرصت های انسانی دختر بچه ها سهمی را که
استحقاق آن را دارند دریافت کنند.
صفحه 32:
Sh
ار تقاء سلامت زنان چیست؟
فرایند توانمندسازی زنان به گونهای که زنان بتوانند نه تنها در *
سلامت خود نقش داشته باشند بلکه باعث افزایش و بهبود آن نیز
شوند.
صفحه 33:
* به عبارت دیگر:
ارتقاء سلامت روان زنان - توانمند سازی زنان
* توانمند سازی زنان فرایندی است که طی آن زنان برای غلبه بر
موانع پیشرفتشان .فعالیت هایی را انجام میدهند که باعث تسلط
آنها بر تعیین سرنوشتشان میشود.
* تامین و ارتقاء سلامت زنان نیاز به توجه جدی به سلامت و حقوق
زنان دارد.
صفحه 34:
SS با
"" تامين cyl سلامتی ابعاد متفاوتی دارد که بخشی به عهده جامعه
والدین و فرزندان و بخشی به عهده مردان میباشد و در این میان
نقش مردان در ارتقاء سلامت روان زنان از اهمیت خاص و
چشمگیری برخوردار میباشد.
صفحه 35:
EEL ee
a
اگر مردان تمایل به ارتقاء سلامت روان همسرانشان و ایجاد رابطهای
صمیمانه با اآنها داشته باشند بایدبه نکات زیر توجه خاص داشته
باشتد,
درک: *
شما باید نیازهایشان عواطفشان شادی ناراحتی» سرزند گی» ""
کسالت و خوب و بدشان را درک کنید. به ویژه اگر مورد بی
مهری قرار گرفتهاند. باید موقعیت آنان را درک و با آنان همدلی
نمایید.
گفتگو - ""
زن با صحبت کردن تخلیه میشود. اگرچه به نظر مردان زنان در *
صحبت کردن افراط می کند» هرگز زنان را از گفتن باز ندارید.
صفحه 36:
۱
ادامه
* گوش دادن:
* اولین نشانه درک مردان از ازن این است که به صحبتهایش به دقت و با
توجه گوش دهند. هنگام صحبت او با دستهایتان ور نرونده روزنامه
نخوانند. سرشان را بالا بیاورنده صمیمانه نگاهش کنند و ...
* خودداری از بیان راه حل های کوتاه و قطع گفتار زنان
* با سرعت چارهجویی و تدبیر نکنند. زن نمی گوید که شما چارهجویی کنید
بلکه می گوید تا مسئله را بیان کرده باشد» برای مثال :
"" میگوید سرم درد می کند. نگویید: برو دکتر. بگذارید به صحبتها ادامه
دهد.
صفحه 37:
ادامه
* بیان مشکلات:
* نه تنها از گوش کردن اجتناب نکنید» حتی از او پرسش هم بکنید
تا بیشتر توضیح دهد و حرف بزند.
* توجه :
* به زن توجه iS به نیازهایش, به لباسهایش؛ به صورتش,» به
فعالیت روزانهاش. برای مثال وقتی او کفش تازه خریده و به شما
می گوید چطوره؟ فقط با یک کلمه (خوبه) نظر خود را ندهید.
این نادرست است. شما باید به وجد بيایید. به دقت نگاه کنید و
بگویید: برای پای تو زیباست.
صفحه 38:
۹۹۰۰۰۰
ادامه
"ا -زن دوست دارد مرد مقتدر باشد:
"" ضعیف نباشید. همان قدر که مردان از قدرتمند بودن لذت
مى برند» زنان هم از تماشای قدرت مرد لذت میبرند.
* احترام :
* احترام به زن برای او خيلى لذت بخش است. مثلاً زمانى كه هر
دی ياى در ايستادهايد بكوييد اول خانمها و او جلو برود. هرگز
زن را جلوی بچههاء فامیل و غریبهها خرد نکنید.
صفحه 39:
ادامه
۴ - مورد علاقه بودن:
* اساسا زن بيش از مرد؛ به صميميت نياز و توجه دارد با او صمیمی شوید و
احساس دوست داشتن خود را در گفتهها و رفتار به او نشان دهید. مثلاً با
کلام و صوت زیبا او را صدا کنید. در خانه و در حضور او لباس تمیز
بپوشید.
* اعتبارداشتن نزد مرد:
* احترام و توجه شما به او اعتبار میدهد. به ویژه در حضور دیگران و تا حد
زیادی این شما مردانید که به او اعتبار میدهید.
صفحه 40:
a
! ۲۲۲۲۲۲"
ادامه ۳
قوت قلب بدهید: *
به او بگویید که دوستش دارید. بید که همیشه حمایتش می کنید» ۴
بگویید که تنهایش نمیگذا ید. بگویید که حجم عمدهای از مشکلات
زندگی او را به دوش می » بگویید که او کانون محبت است و خانه
بدون او روح ندارد.
مقایسه نکردن با دیگران. *
در حضور همسرتان از زنان دیگر چه به صورت تمجيدء يا انتقاد و ايراد ""
صحبت نکنید. این مسئله حساسیت آنها را برمیان
مثال: آن خائم متين و با وقار بود يعنى تو به اندازه او متين نيستى و از نظر
من بر تو ارجحیت دارده با اين سخنان اگر چه منظوری نداشتیده اما به
زندگی صمیمی شما آسیب میرساند.
صفحه 41:
a
ادامه
* خطاب با القاب زیبا و پسندیده.
* چنان که رسول خدا (ص) همسرش را حمیرا (گل سرخ) خطاب
می کرد.
0 a
"" به شكل مستمر محبت خود را به او ابراز کنید و گاهی از طریق
هدیه دادن به مناسبتهای مختلف (سالگرد ازدواج» تولد و ۰..)
به همسرتان؛ آن را عملاًتایید کنید.
صفحه 42:
ادامه
* از خود گذشتگی:
"" در زندگی گذشت و از خود گذشتگی را بيشه كنيد.
* صفات نيكك:
* سعی کنید فهرستی از قابلیتها و صفات نیک همسرتان را در نظر
بگیرید و از آنها تمجید و تعریف کنید.
صفحه 43:
SS با
7 داي اس .
نت امور د ۳
tesla aes ۳
Ke ف
on بهداشت را
sags ۱
ر