صفحه 1:
يهد لا شح رواتی زتان

صفحه 2:
سلامت روان زن و زن الكو در تكرش دينى

صفحه 3:
SS ۲ ۲ ۲ 3 ۰ ۰ ‏مقدمه‎ دغدغه زنان فرزانه امروز» توسعه یافتگی است. اما توسعه یافتگی تنها قلمرو اجتماعی یا با چشم پوشی از تعالی روانشناختی و تربیت درونی ن نیست. و بدون توجه به این تربیت درونی و تعالی روانشناختی» سلامت روانی زن و نقشهای چند گانه ای که در حبطه های مختلف زندگی خود در جامعه ایفا می کند» توسعه یافتگی محال می نماید. زنان به عنوان اساسی ترین عناصر بنيادين جامعه؛ نقشی بس تعیین کننده در انگیزشهاه خیزشها و شکل گیری شخصیت و رفتار جامعه خود دارند. کود کان امروز سازند گان جامعه فردا در زمینه های تربیتی فراهم آمده توسط زن رشد می کننده می آموزند و نقشهای اجتماعی و فردی خود را برمی گزیند.

صفحه 4:
a ' ‏----222-----ال‎ ‏ادامه‎ رنكك كرفتن ابن نقشها بستكى بسيار نزديكى با نقش مادرى» همسری و تربیتی زن دارد. غالب تحقیقات و بررسیهای روانشناختی نیز تأیید کننده این نك الست كد سلامت روان کرهکان زابطه نزدیکی با سلامت بمادران نها" دارد. هر چند این نکته مهم را مد نظر قرار داد که زن را به عنوان موجودی منفرد نمی توانیم در نظر بگیریم که بدون پیوستگی با محیط پیرامونش بتوان به بهداشت و سلامت او اندیشیده یا برای آن برنامه ریزی تمود. در هر مرحله از زندگی او عناصری که احاطه اش نموده؛ نقشی مهم و كليدى در سلامت و تعالى وضعيت روانى او دارد. در واقع ارتباطى متقابل و جند سويه ب بين عنامر مححیلی فده درق لهمت فرؤئة .و جامعه )و زث برقرار اسك گرا ين در زمينه بهداشت ‎lay‏ زن بايستى به جند عله عمنه زد كى او ترجه داشيتة

صفحه 5:
a ‏ادامه‎ در خانه پدری» دوران دختریش نزد شوهر به عنوان همسر در رابطه با فرزندان؛ به عنوان يكك مادر و در جامعه مديريت اجتماعى اش» كه مى تواند در حرکتهای کلی جامعه تأثير تام و عميق داشته و حتى نقشى هدايت كننده را ايفا كند. "" الكوبردارى و همانندسازى "" یکی از مهمترين نيازهاى رشدىء تربيتى انسان در طول دوره هاى رشد بخصوص دوران نوجوانى و جوانى است

صفحه 6:
a ‏ادامه‎ نقش الگوها در رشد و انسجام شخصیت انسان انکارناپذیر و یکی از ابزار ۳ . انسان الگوطلب است. به دنبال الگوها حرکت می ‎AS‏ ‏می آموزد تقلید مى کند و به آنها دل می بندد و چگونه بودن خود را رقم می زند. . عناصر انساني پیرامون او مثل والدین؛ مربیان؛ شخصیتها (هنری» ورزشىء علمی؛ فرهنگی. » سياسى و ...) مى توانند الگوی فرد در مراحل م مختلف زندگی قرار بگیرند. این الگوها نقش تربیتی مهمی دارند. زیرا اگر ضعیف و دروغین بوده» یا دچار انحراف باشند نقش تخریبی غیر قابل جبرانی را در ساختار روانی و شکل گیری شخصیت انسان خواهند داشت. روان جامعه بشری از نظر روانشناسی اجتماعی نیز چنین حالت الگوخواهی را دارد و در نتيجه هم فرد و هم جامعه در انگیزشهاء سوگیریها و رفتارهای فردی و اجتماعی خویش از این الگوها متأثر می شوند. لذا ارایه الگوهای سالم و کامل و پویا از حیث تربیتی و انسانی اهمیتی بسزا در رشد صحیح روانی؛ رفتاری و شخصیتی انسان دارد.

صفحه 7:
ادامه "" مضمون محوری فرهنگ توسعه ما دیانت و اسلامیت است و هر نظریه ای برای آنکه تحقق عینی بیابد بایستی مبتنی بر تفکر دینی باشد. در فرهنگ دینی در همه حبطه های چهارگانه حضور زن, الگوهای مطلوب تربیتی و شخصیتی به صورت عینی نه ایده آل و ذهنى» ساخته و پرداخته شده و در معرض نگاه زن و مرد مسلمان, پلکه همه زنان و مردان قرار می گیرد تا چگونگی شکل گرفتن هویت اجتماعی و فردی خویش» رفتار و شيوه زندكى كردن و تعامل با ديكران و حضور در جامعه را أز آنان بياموزند. و حتى مى توان از اين الككُوهاى مطلوب به عنوان يكك مقياس و ‎ghar oS‏ منجار أن ناهنجاری در تحلیل روانشناسی و شخصیت شناسی انسان بهره جست. برای نیل به این مقصود چند بحث محوری مورد نیاز است که آنها را پی می كيريم:

صفحه 8:
SS ets uw ‏برای نیل به این مقصود چند بحث محوری مورد نیاز‎ ‏است که آنها را پی می گيریم:‎ ‏الف) بررسی نیازها و مسایل مبتلا به دختران و زنان‎ * ‏ب) شناخت الگوهای مطلوب زنانگی و تبیین شاخصه ها و جلوه‎ ‏های رفتاری و تربیتی اين الگوها‎ ‏ج) تدوین اصول کاربردی و شیوه های بهره كيرى | از این مدلهای‎ * ‏رفتاری و شناختی به منظور همانندسازی بهینه و الگوبرداری‎ ‏موفق‎ ‏د) استفاده از | ین همانندسازی و الگویردازی در جهت افزايش‎ * ‏انگیزه ها؛ اصلاح رفتان تغيير باورها و خودباورى و تقويت اعتماد‎ ‏به نفس و كفايت نفس نسل جوان و زنان و تقويت مهارتهاى بين‎ ‏فردی و مدیریت اجتماعی و پذیرفتن نقشها‎

صفحه 9:
eee لا برخى از نيازها و مسايل زنان در برهه» دخترى» همسرى» مادرى و فعاليتهاى اجتماعى كه در مطالعات روانشناختى و جامعه شناختی به چشم می خورند عبارتند از: نیاز به محبت و نوازش نیاز به پذیرش به امنیت نیاز به حمایت pele ‏وا تحتین.‎ ale oY به آزادی و استقلال نیاز به عدالت نياز به روابط با ديكران نیاز به خودشکوفایی نياز به آكاهى و افزايش حيطه هاى شناختى نياز به اقتدار و انضباط نياز به شناختن نقشها و مهارتهای ایفای اين نقشها و ...

صفحه 10:
EEL ee a ‏شايد تفاوت در انتظار افراد در نوع دريافت و بيان اين‎ ‏نيازها باشد.‎ ‏مسايل بانوان را بايستى در دو حيطه زمانى عمده مورد توجه قرار‎ "" ‏داد:‎ ‏يكى مسايل مربوط به دوران نوجوانى و جوانى است‎ "" ‏و دیگر مسایل برآمده از وضعیت اجتماعی زنان در دوره حضور‎ * ‏اجتماعی شان می باشد. برخی از این مسایل عبارتند از:‎ ‏رفتارهای تبعیض آمیز به دلیل تفاوتهای جنسیتی‎ * ‏ارزیابی ناصحیح از تواناییها و نقش زان در جامعه با خانواده‎ *

صفحه 11:
SS a * اشکال در انتخاب الگوها و الگوپذبیری و مشکل هویت در نوجوانان, به دلیل علم ارایه الگوهای مناسب و عینی که موجب شده است نوجوآنان و جوا رای ان لش و کسب هویت با ثبات و قوی دچار یکك سرد رگمی و تضاد شون ین سردر زمان ما خود را بارزتر می دهد به طوری که حتی قهرمانان ورژشی الگوهای ایده آل دختران ما (حتی بیش از پسران) شده اند.» نبود آموزش صحیح به دختران در زمینه های مختلف مثل مهارتهای اجتماعی؛ایجاد روابط بین فردی مناسب. شناخت درست از خود به عنوان یک زن و شناخت مناسب توانابيها و استعدادهاى ذاتى خوده بهارتهاى مدبريتى عملكردى و.. ‎٠‏ و نتيجه اين بى توجهی آن است که دختران ما اولاء نقشهایی را به عهده یگیرند نمی شناسند. و از سوبى دیگر به وظایف و مسوولیتهای متنأسب نقشهای چند گانه < تحقیر آمیز همراه با احساس انزجار و تنفر نگاه می کند. از این رو زنانگی در حیطه های مختلف برایشان دشوار خواهد بود و با تحقیرن محدودیت اجبار و مورد ظلم واقع شدن می کنند. و یا به دلیل عدم مهارت کافی برای ایفای ش» احساس بی کفایتی» یأس» اضطیاب و افسرد گی و آشفت درونی و دلزدگی خواهند کرد.

صفحه 12:
a "۲۲۲۲۲۲ ! مسأله دیگر عدم آگاهی مردان نسبت به تأثیر نقش خود در تأمین سلامت روان دختران و همسر و یا خواهران خود است. به دلیل بی توجهی به آموزش این مهم آنان رشد لازم را در اين زمينه بيدا نكرده اند. احساس حقارت و اجبار زن نسبت به نقش زنانگی خود. كاه او را به عصیان بر هویت جنسی خود می کشاند و برای فرار از نقشهای متناسب با هویت جنسی اش به علایق, بازیها؛ پوشش و گرایشهای جنسی مقابل خويش روى مى آورد. مثلاً دختر نوجوان بیشتر ترجیح می دهد لباسهای پسرانه بپوشد. موهای خود را کوتاه کند. در بازیهای پسرانه و رقابتهای آنچنانی شرکت کند. و از هر چه که یادآور هویت دخترانه اش باشد یا بخواهد نشانه ای از دختر بودنش باشد نفرت و اکراه داشته و بگریزد.

صفحه 13:
a ‎Se‏ یی لوب 0 وین قاید و ‎oa ‏وى ع وتيت ابن اكريما‎ Ns tie pt yee rier ice een ‏را توضیح می دهند.‎ ‏الگو را شناخت. این بانوان نگاهی کارشناسانه. تحلیلی و نقادانه به وضعیت فردی‎ ‏و اجتماعی جامعه زمان خود داشته و راهبردهای اصلاح بازسازی و تعالی را به‎ ‏دست می دهند. فطرت انسان در همه عصرها و برای همه نسلها یکی است.‎ ‏سنتهای الهی و قوانین هستی که قواعد حاکم برزندگی انسان بخشی از آن‎ ‏است. همه ثابت و غیر قابل تغیبرند. از این رو الگوی مطلوب پیشنهادی همراه‎ ‏شاخصه ها و قانونمندیهای برای توضیح زن الگو قابل تغییر نیست.‎ ‏ولی به دلیل تغییر و نو به نو شوندگی واقعیات و شرایط فردی و اجتماعی جوامع‎ ‏مى توان معیارهاء اصول اساسی راهبردها و الگوی موضعگیری در شرایط‎ iS ‏را از زندگی زنان الگو استتباط کنیم. برای این برداشت موثر و کارآ از ز‎ ‏زنان الگو لازمست قدم به قدم در برهه های مختلف زندگی, آنان را دنبال کنیم.‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 14:
SS ‏با‎ * فاطمه(ع) در خانه پدر و ماد دختر الگوست. ۴ با شوهرش همسر الگو و با کود کانش مادر الگو است. * و در مناسبات اجتماعی و در جامعه خویش یک راهبر و مدیر الگو است.

صفحه 15:
بانوی الکو نزد پدر و مادر " تولد او در شرایط اجتماعی و فرهنگی رخ می دهد که وجود دختر در یک خانواده بزرگترین تحقیر و ننگگ محسوب می شود که جز به کشتن یا زنده به گور کردن نوزاد دختر پاک نمی شود با این نگرش قومی و فشار اجتماعى رار الدين بخصوص بدر الكو با دختر الكو جكوئه است؟ "" اكرام كردن و بر جاى خود نشاندن يا "" در مقابلش تمام قد ايستادن «برآوردن نیاز به احترام و پذیرش دخترا

صفحه 16:
Se ‏ادامه‎ * شانه و پیشانی او را بوسیدن» بارها در جمع * او را ستودن و عزیز داشتن * «برآوردن نیازه به محبت و نوازش است و ایجاد احساس امنیت در مقابل طرد شدن» * پدر او را ام ابیها لقب می دهد و ريشه و اساس مأموریت عظیم بشرى خويش مى خواند. "" «واين تقويت عزت نفس و احترام به نفس او است.»

صفحه 17:
آنچه می آموزیم: * مسژولیتهای زن بودن زنان در این دو خانواده با اکرام و احترام آمیخته است نه با احساس تحقیر و بی ارزشی. * ۲ مادران (الگو) در مقابل فاطمه(س) و زینب(س) هیچ گاه زن بودن خود را پست نمی شمارند» بلکه با نگرشی انسان مدارانه به وظایف انسانی خویش در مقابل دیگری (همسر) عمل می کنند

صفحه 18:
Se ‏ادامه‎ مادران (الگو) حقیر و زبون همسر نیستند بلکه عزیز او و حامی و همراه شوهران خود هستند. چه در عرصه خانواده و چه در عرصه فعالیتهای اجتماعی همسرانشان, شانه به شانه آنها و در کنارشان قدم برمی دارند. در اين شیوه ارتباط اين زمان هیچ گاه احساس حقارت و بی کفایتی نخواهند کرد. * ۴ آنچه در این خانواده ها (الگو) در روابط بین اعضای ‎OT‏ یعنی پدر و مادر با یکدیگر مادر با فرزندان و پدر با آنها؛ حا کم است. بهترين نوع ارتباط ‎ge‏ افراد را مشاهده می کنیم

صفحه 19:
در زندگی دختر الگو حنی ار آردواح تصور ب پدرانه را در جهت 9 تربيت مى بينيم» مثل واکنش منفی رسول اکرم(ص) به آویزان بودن پرده گرانبها بر سر در خانه دخترش» جيزى كه هديه همسر فاطمه(س) از بيت المال به او بود. يا فرستادن سائل به خانه دخترش در حالى كه مى داند او هيج ندارد به جز كردنبندى. در اين رابطه غنى بين دختر و يدر مى بينيم رفتارهاى تربيتى يدر در كنار همه محبتهاء نوازشها و اعزارها ادامه دارد. ۷زینب(س) خواهری است بر زانوان پدر و مقدم بر برادران و محرم مادر» برادران از پدر مي آموزند که خواهر را گرامی و شأن او را پاس بدارند و از مادر می آموزند که خواهر نقطه امن و آرامش آنها باشد. پدر و مادر چنان رفتار می کنند که برادران احترام و محبت به خواهر را فراموش شدن خود و ضايع شدن حق خود نمی بینند. ۸ آرامش حاکم بر رفتار والدین نسبت به یکدیگره حتی در بدترین شرایط اقتصادی» اجتماعی با تکیه بر ایمان؛ اتکاء‌شان به خداوند. صبوری آنها؛ محبتشان به یکدیگر و مطرح نبودن زن بودن يا مرد بودن در خانه» تفاضلی بین خود قایل نشدن در تقسیم حقوق انسانی؛ احترام متقابل اعتماد و گذشت زن و مرد نسبت به ‎RIK‏ خواهران و برادران را نیز به این گونه پرورش می دهد.

صفحه 20:
شیوه های بهره گیری از الگوها تبیین هر چه روشتر الگوهای رفتاری شناختی زنان الكو نا نان و دخترن ما ند که در زند گی عینی و روزمره خود و در بستر دین بى را بيابند كه چراهای نون نها و چگون بودنشان را ‎ig wes Sy d‏ فراموشی بسپارد و معیارها و كه بر اساس فطرت انسانی ارایه می شوند هیچ گاه رنگ کهنگی به خود ارایه جنبه های عملی و عینی الگوی مطلوب زنانگی به وسیله الگوهای پیرامون» مثل مادر» مربیان و ... یق همانندسازی نوجوانان و جوانان با این الگوهای مطلوب. مورد بحث قراردادن موضوع و از طریق مباحثه واداشتن تن به تفكر در مورد همانندسازی با الگوهای مطلوب.

صفحه 21:
Se ‏آخر کلام اینکه:‎ = ما به سلامت واقعی روان و رفتار زنان و دخترانمان دست بيدا نمى كنيم مگر آنکه روش را از الكوها بكيريم. و حتى كاملتر بككوييم: نه تنها از زنان الككوء كه بايد ككفت از انسانهای الگی جه تربيت صحيح روانى و رفتارى يكك دخترء يكك زن ميسر نخواهد بود مكر آنكه بسترى كه او در آن تربيت مى شود بستر سالمى باشد. * پس فرزندانمان را بر اساس نقشی که از زنان و مردان الگو می گيريم تربیت کنیم. و نگذاریم با فراموش کردن بهترین اسوه ها و الگوهای تاریخ بشریت؛ نوجوانان و جوانان امروز و فردایمان به دلیل اين خلاء مهم که ۱ ازهای تربیتی و رشدی در روند تکامل شخصیت آنهاست (همانندسازی) به دام مبتذلترین مدلهایی که نامردمان و فاسقان عصر تبلیغ می کنند پيفتند. آزاد گی؛ اگر حتی دیانتی هم نباشد چنین حکم می کند.

صفحه 22:
a 5 8 age ‏و به گفته مرحوم استاد شریعتی‎ ‏فاطمه یک «زن» بود آن چنان که اسلام می خواهد که «زن» باشد.‎ * ‏وی در همه ابعاد گوناگون «زن بودن» نمونه شده بود.‎ * مظهر یک «دختر» در برابر پدرش. * مظهر یک «همسر» در برابر شوهرش.

صفحه 23:
بهداشت روانی در دختران و زنان جوان * بهداشت روانی عبارت است از سازش با خود و محیط. سا زگاری داشتن به عبورت موققيت آميز و نداشتن ببماري روائى» نردسالمودارای تاافت است و قدرت و توانایی کافی برای تحر ک» لذت پیشرفت و تکامل در حد فردی و گروهی دارد . به عبارت دیگره بهداشت روانی مجمو و انفعالهاء اقدامات و فعاليت ها و کارهایی است که ما را به سمت تأمین سلامت فردی و اجتماعی از نظر روانی هدایت می کند و از آنجا که ابعاد روانی جدا از ابعاد جسمی و اجتماعی نیست. طبعاً اهداف و فعالیت های بهداشت روانی اغلب متوجه فعالیت های بهداشت عمومی و بهداشت جسمی است.

صفحه 24:
ادامه "" زنان در ایفای نقش های چند ‎cot SWF‏ سهم تعیین کننده ای در بهزیستی و رفاه کود کان دارند. ارتقای موقعیت زنان و دسترسی آنان به امکانات برابر تحصیلیء آموزشی» کسب درآمد و سایر خدمات اجتماعی و نقش زن در توسعه باید با توجه به دختر بچه ها آغاز شود. لازم است فرصت های برابر برای دختر بچه ها فراهم شود تا از بهداشت, تغذیه» آموزش و سایر خدمات بهداشت اولیه بهره گیرند و به این ترتیب بتوانند تا بالاترین حد استعداد خویش شکوفا شوند

صفحه 25:
* امروزه جامعه جهانی ترغیب شده است تا با جدیت بیشتر بر رشد انسانی دختر بچه ها تم رکز یابد و با دقت و نظر عمیق به مسأله ویژه و بسیار حساس دختر بچه ها پپردازد؛ زیرا آغاز ‏ _ مشکلات جوامع را می توان در بی توجهی به نیمی از جمعیت مولد و زايندة جهان خصوصاً دختر بچه ها جستجو کرد. امروز جهانيان متوجه اين واقعيت شده اند كه زنان در اثر سنت های غلط جاهلیت و رسم های رایج پدرسالاری و تبعیض, سال ها و قرن ها مورد ظلم و پی عدالتی و بی توجهی قرار گرفته اند. هم اکنون بر اثر تحقیقات انجام شده نیز مشخص شده است كه نظام نابرابر جنسيتى گذشته نمی تواند به نفع روند کلی توسعه جهانی باشد. اگر اند کی در مورد این روند ناهنجار از لحظً تولد نوزاد دختر تأمل كنيم؛ در مى يابيم كه مفاهيم تبعيض جنسيتى در تربيت و تعليم و تبعيض در فرصت هاء امکانات و تسهیلات مورد استفاده طبقات مختلف, چگونه منجر به بروز طیف گسترده ای از مشکلات اجتماعی؛ اقتصادی و فرهنگی حال و آینده جوامع می شود. توجه به دختر بچه ها کلید دستیابی به موقعیت و نقش عادلانه تری برای زنان آینده است» چرا که قالب شخصیت زنان بالغ در دوران کود کی ريخته مى شود و بهبود شرایط دختر بچه ها و سرمایه گذاری بیشتر در زمینه رشد آنها متضمن برخورداری دختران از فرصت های پیشتر و نابرابری کمتر است.

صفحه 26:
وج سم ری وس (ص) ائمة اطهار (ع) و اولیای الهی است. در مکتب اسلام معیار سلامت روانی تحت عنوان "رشد * مطرح شده است؛ بدين جهت شناخت عوامل رشد دهنده و يا عوامل بازدارنده رشد دختر بچه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تحقیقات متعدد در کشورهای جهان و ایران نشان می دهد که جامعه زنان به دلایل متعدد در معرض بیماری های روانی بیشتری قرار می گيرند. در کشور ما تفاوت شاخص های توسعه بین دختر بچه ها و پسر بچه ها و تفاوت مناطق محروم و مناطق شهری بخوبی مشاهده می شود. در یک تحقیق بر روی دانش آموزان کشور در سال ۰ نشان داده شده که میزان اضطراب و ترس های موهوم در دختران دوره راهنمایی و دبیرستان به صورت معنی دار بیش از پسران است. بنابراین با توجه به این مسأله که دختر بچه ها از نظر بهداشت روانی در معرض خطر بیشتری نسبت به پسر بچه ها هستند اختن به عوامل موثردر بهداشت روانی دختر بچه ها و چگونگی برخورد با آنها؛ از ضروریات و اولویت ها به شمار می آید.

صفحه 27:
۹۹۰۰۰۰ دامنه محدودیت دختر بچه ها و زنان در مقایسه های زیر قابل ملاحظه است: * در کشورهای در حال توسعه دختر بچه ها در مقایسه با پسران خردسال از خوراک. مراقبت های بهداشتی و امکانات موزشی کمتری برخوردارند. ۲- در کشورهای در حال توسعه. میزان باسوادی زنان دو سوم مردان است. ۳ بخش اعظم کارهای انجام شده توسط دختر بچه ها و زنان نهفته است.

صفحه 28:
2227ل ‎٠"‏ ‏ادامه ‏"" موانع فرهنكى, اجتماعى و حقوقى و اقتصادی موجود در برابر روند تكامل دختر بجه ها و زنان به مراتب بيشتر از موانعی است که مردان و پسران با آن مواچه:می: شوند. ۵-بار فقری که بر دوش زنان قرار مى كيرد عواقب جدى براى كود كان» بخصوص دختران خردسال دارد. حتی در مناطقی که فقر مهمترین عامل در رشد کود ک نباشند اشکال گوناگون تبعیضات جنسیتی فرصت های مساوی را از دختران خردسال دریغ می دارد. ۶-سنت هاء قوانین و عادات اجتماعی در بسیاری مواقم دختر بچه را به کودک کم اهمیت تبدیل می کند. تصمیمات خانواد گی در اموری از قبیل تغذیه» ‎cla IS‏ خانه؛ مراقبت های بهداشتی و دسترسی به آموزش» همواره به سود پسران است تا دختران.

صفحه 29:
Sh ‏راههای پیشنهادی به منظور رفع نیازهای‎ ‏روانی دختر بچه ها‎ * آموزش خانواده ها در جهت تغیر نگرش نسبت به دختران و رفع هر گونه م شي 4 آموزش هاى عمومى از طريق رسانه هاى كروهى در جهت از بين بردن آموزش هاى دينى و مذهبى در جهت رفع برخى باورهاى غلط در مورد ‎tol ete‏ آموزش های رفتاری به والدین خصوصاً پدران در برخورد با دختران اجباری کردن سواد (دوره راهنمایی) برای دختران؛7

صفحه 30:
Se ‏رِ ادامه‎ = انجام تحقیقات گسترده برای شناخت ارزش ها در مناطق مختلف کشور و گسیل مبلغان مذهبی و ایجاد دوره های آموزشی در روستاها و شهرها توسط مشاوران و روان شناسان منطقه ای برای بالا بردن اطلاعات خانواده در مورد نقش موثر دختر بچه ها (زنان آینده) در جامعه؛ ایجاد همکاری و هماهنگی بین سازمان ها و نهادهای مختلف در جهت sol > ly ‏ایجاد امکانا‎ از ميان برداشتن آداب و رسوم سنتی که به سلامت جسمىء روانی و عاطفی دختران آسیب می رساند» از طریق اقدامات مناسب سياسىء قانونی» تبلیغی و تشویقی؛

صفحه 31:
a ‏ادامه‎ * ایجاد مراکز مشاوره ای کود کان و آموزشی عمومی معلمان؛ انجام تحقیقات مستمرو ارزشیابی از برنامه های اجتماعی در مورد مشکلات روانی دختر بچه ها و کارایی برنامه های آموزشی در رفع مشکلات؛ از آنجا که دختر بچه امروز زن فرداست اگر قرار است زن در تحولات و توسعه اجتماعی شریکک و همدوش مرد باشد, اینک زمان آن فرا رسیده است تا در توزیع حیثیت و فرصت های انسانی دختر بچه ها سهمی را که استحقاق آن را دارند دریافت کنند.

صفحه 32:
Sh ‏ار تقاء سلامت زنان چیست؟‎ ‏فرایند توانمندسازی زنان به گونه‌ای که زنان بتوانند نه تنها در‎ * سلامت خود نقش داشته باشند بلکه باعث افزایش و بهبود آن نیز شوند.

صفحه 33:
* به عبارت دیگر: ارتقاء سلامت روان زنان - توانمند سازی زنان * توانمند سازی زنان فرایندی است که طی آن زنان برای غلبه بر موانع پیشرفتشان .فعالیت هایی را انجام می‌دهند که باعث تسلط آنها بر تعیین سرنوشتشان می‌شود. * تامین و ارتقاء سلامت زنان نیاز به توجه جدی به سلامت و حقوق زنان دارد.

صفحه 34:
SS ‏با‎ "" تامين ‎cyl‏ سلامتی ابعاد متفاوتی دارد که بخشی به عهده جامعه ‏ والدین و فرزندان و بخشی به عهده مردان می‌باشد و در این میان نقش مردان در ارتقاء سلامت روان زنان از اهمیت خاص و چشمگیری برخوردار می‌باشد.

صفحه 35:
EEL ee a ‏اگر مردان تمایل به ارتقاء سلامت روان همسرانشان و ایجاد رابطه‌ای‎ ‏صمیمانه با اآنها داشته باشند بایدبه نکات زیر توجه خاص داشته‎ ‏باشتد,‎ ‏درک:‎ * ‏شما باید نیازهایشان عواطفشان شادی ناراحتی» سرزند گی»‎ "" ‏کسالت و خوب و بدشان را درک کنید. به ویژه اگر مورد بی‎ ‏مهری قرار گرفته‌اند. باید موقعیت آنان را درک و با آنان همدلی‎ ‏نمایید.‎ ‏گفتگو‎ - "" ‏زن با صحبت کردن تخلیه می‌شود. اگرچه به نظر مردان زنان در‎ * ‏صحبت کردن افراط می کند» هرگز زنان را از گفتن باز ندارید.‎

صفحه 36:
۱ ادامه * گوش دادن: * اولین نشانه درک مردان از ازن این است که به صحبت‌هایش به دقت و با توجه گوش دهند. هنگام صحبت او با دست‌هایتان ور نرونده روزنامه نخوانند. سرشان را بالا بیاورنده صمیمانه نگاهش کنند و ... * خودداری از بیان راه حل های کوتاه و قطع گفتار زنان * با سرعت چاره‌جویی و تدبیر نکنند. زن نمی گوید که شما چاره‌جویی کنید بلکه می گوید تا مسئله را بیان کرده باشد» برای مثال : "" می‌گوید سرم درد می کند. نگویید: برو دکتر. بگذارید به صحبت‌ها ادامه دهد.

صفحه 37:
ادامه * بیان مشکلات: * نه تنها از گوش کردن اجتناب نکنید» حتی از او پرسش هم بکنید تا بیشتر توضیح دهد و حرف بزند. * توجه : * به زن توجه ‎iS‏ به نیازهایش, به لباس‌هایش؛ به صورتش,» به فعالیت روزانه‌اش. برای مثال وقتی او کفش تازه خریده و به شما می گوید چطوره؟ فقط با یک کلمه (خوبه) نظر خود را ندهید. این نادرست است. شما باید به وجد بيایید. به دقت نگاه کنید و بگویید: برای پای تو زیباست.

صفحه 38:
۹۹۰۰۰۰ ادامه "ا -زن دوست دارد مرد مقتدر باشد: "" ضعیف نباشید. همان قدر که مردان از قدرتمند بودن لذت مى برند» زنان هم از تماشای قدرت مرد لذت می‌برند. * احترام : * احترام به زن برای او خيلى لذت بخش است. مثلاً زمانى كه هر دی ياى در ايستادهايد بكوييد اول خانم‌ها و او جلو برود. هرگز زن را جلوی بچه‌هاء فامیل و غریبه‌ها خرد نکنید.

صفحه 39:
ادامه ۴ - مورد علاقه بودن: * اساسا زن بيش از مرد؛ به صميميت نياز و توجه دارد با او صمیمی شوید و احساس دوست داشتن خود را در گفته‌ها و رفتار به او نشان دهید. مثلاً با کلام و صوت زیبا او را صدا کنید. در خانه و در حضور او لباس تمیز بپوشید. * اعتبارداشتن نزد مرد: * احترام و توجه شما به او اعتبار می‌دهد. به ویژه در حضور دیگران و تا حد زیادی این شما مردانید که به او اعتبار می‌دهید.

صفحه 40:
a ! ۲۲۲۲۲۲" ‏ادامه‎ ۳ ‏قوت قلب بدهید:‎ * ‏به او بگویید که دوستش دارید. بید که همیشه حمایتش می کنید»‎ ۴ ‏بگویید که تنهایش نمیگذا ید. بگویید که حجم عمده‌ای از مشکلات‎ ‏زندگی او را به دوش می » بگویید که او کانون محبت است و خانه‎ ‏بدون او روح ندارد.‎ ‏مقایسه نکردن با دیگران.‎ * ‏در حضور همسرتان از زنان دیگر چه به صورت تمجيدء يا انتقاد و ايراد‎ "" ‏صحبت نکنید. این مسئله حساسیت آنها را برمی‌ان‎ مثال: آن خائم متين و با وقار بود يعنى تو به اندازه او متين نيستى و از نظر من بر تو ارجحیت دارده با اين سخنان اگر چه منظوری نداشتیده اما به زندگی صمیمی شما آسیب می‌رساند.

صفحه 41:
a ادامه * خطاب با القاب زیبا و پسندیده. * چنان که رسول خدا (ص) همسرش را حمیرا (گل سرخ) خطاب می کرد. 0 a "" به شكل مستمر محبت خود را به او ابراز کنید و گاهی از طریق هدیه دادن به مناسبت‌های مختلف (سالگرد ازدواج» تولد و ۰..) به همسرتان؛ آن را عملاًتایید کنید.

صفحه 42:
ادامه * از خود گذشتگی: "" در زندگی گذشت و از خود گذشتگی را بيشه كنيد. * صفات نيكك: * سعی کنید فهرستی از قابلیت‌ها و صفات نیک همسرتان را در نظر بگیرید و از آنها تمجید و تعریف کنید.

صفحه 43:
SS ‏با‎ 7 داي اس . نت امور د ۳ ‎tesla aes‏ ۳ ‎Ke‏ ف ‎on‏ بهداشت را ‎sags ۱‏ ر

سالمت روان زن و زن الگو در نگرش دینی مقدمه ‏ ‏ ‏ دغدغه زنان فرزانه امروز ،توسعه یافتگی است .اما توسعه یافتگی تنها در قلمرو اجتماعی یا با چشم پوشی از تعالی روانشناختی و تربیت درونی ممکن نیست .و بدون توجه به این تربیت درونی و تعالی روانشناختی، سالمت روانی زن و نقشهای چندگانه ای که در حیطه های مختلف زندگی خود در جامعه ایفا می کند ،توسعه یافتگی محال می نماید. زنان به عنوان اساسی ترین عناصر بنیادین جامعه ،نقشی بس تعیین کننده در انگیزشها ،خیزشها و شکل گیری شخصیت و رفتار جامعه خود دارند. کودکان امروز سازندگان جامعه فردا در زمینه های تربیتی فراهم آمده توسط زن رشد می کنند ،می آموزند و نقشهای اجتماعی و فردی خود را برمی گزینند. ادامه ‏ رنگ گرفتن این نقشها بستگی بسیار نزدیکی با نقش مادری ،همسری و تربیتی زن دارد .غالب تحقیقات و بررسیهای روانشناختی نیز تأییدکننده این نکته است که سالمت روان کودکان رابطه نزدیکی با سالمت مادران آنها دارد .هر چند این نکته مهم را بایستی مد نظر قرار داد که زن را به عنوان موجودی منفرد نمی توانیم در نظر بگیریم که بدون پیوستگی با محیط پیرامونش بتوان به بهداشت و سالمت او اندیشید ،یا برای آن برنامه ریزی نمود .در هر مرحله از زندگی او عناصری که احاطه اش نموده ،نقشی مهم و کلیدی در سالمت و تعالی وضعیت روانی او دارد .در واقع ارتباطی متقابل و چند سویه بین عناصر محیطی (خانواده پدری ،همسر ،فرزندان و جامعه) و زن برقرار است .بنابراین در زمینه بهداشت روانی زن بایستی به چند حیطه عمده زندگی او توجه داشت: ادامه ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ در خانه پدری ،دوران دختریش نزد شوهر ،به عنوان همسر در رابطه با فرزندان ،به عنوان یک مادر و در جامعه مدیریت اجتماعی اش ،که می تواند در حرکتهای کلی جامعه تأثیر تام و عمیق داشته و حتی نقشی هدایت کننده را ایفا کند. الگوبرداری و همانندسازی یکی از مهمترین نیازهای رشدی ،تربیتی انسان در طول دوره های رشد بخصوص دوران نوجوانی و جوانی است  ‏ ادامه نقش الگوها در رشد و انسجام شخصیت انسان انکارناپذیر و یکی از ابزار مهم تربیتی او است .انسان الگوطلب است ،به دنبال الگوها حرکت می کند ،می آموزد ،تقلید می کند و به آنها دل می بندد و چگونه بودن خود را رقم می زند .عناصر انسانی پیرامون او مثل والدین ،مربیان ،شخصیتها (هنری ،ورزشی ،علمی ،فرهنگی ،سیاسی و )...می توانند الگوی فرد در مراحل مختلف زندگی قرار بگیرند .این الگوها نقش تربیتی مهمی دارند. زیرا اگر ضعیف و دروغین بوده ،یا دچار انحراف باشند نقش تخریبی غیر قابل جبرانی را در ساختار روانی و شکل گیری شخصیت انسان خواهند داشت. روان جامعه بشری از نظر روانشناسی اجتماعی نیز چنین حالت الگوخواهی را دارد و در نتیجه هم فرد و هم جامعه در انگیزشها ،سوگیریها و رفتارهای فردی و اجتماعی خویش از این الگوها متأثر می شوند .لذا ارایه الگوهای سالم و کامل و پویا از حیث تربیتی و انسانی اهمیتی بسزا در رشد صحیح روانی ،رفتاری و شخصیتی انسان دارد.  ‏ ادامه مضمون محوری فرهنگ توسعه ما دیانت و اسالمیت است و هر نظریه ای برای آنکه تحقق عینی بیابد بایستی مبتنی بر تفکر دینی باشد. در فرهنگ دینی در همه حیطه های چهارگانه حضور زن ،الگوهای مطلوب تربیتی و شخصیتی به صورت عینی نه ایده آل و ذهنی ،ساخته و پرداخته شده و در معرض نگاه زن و مرد مسلمان ،بلکه همه زنان و مردان قرار می گیرد تا چگونگی شکل گرفتن هویت اجتماعی و فردی خویش ،رفتار و شیوه زندگی کردن و تعامل با دیگران و حضور در جامعه را از آنان بیاموزند .و حتی می توان از این الگوهای مطلوب به عنوان یک مقیاس و یک معیار هنجار از ناهنجاری در تحلیل روانشناسی و شخصیت شناسی انسان بهره جست .برای نیل به این مقصود چند بحث محوری مورد نیاز است که آنها را پی می گیریم: برای نیل به این مقصود چند بحث محوری مورد نیاز است که آنها را پی می گیریم: الف) بررسی نیازها و مسایل مبتال به دختران و زنان ب) شناخت الگوهای مطلوب زنانگی و تبیین شاخصه ها و جلوه های رفتاری و تربیتی این الگوها ج) تدوین اصول کاربردی و شیوه های بهره گیری از این مدلهای رفتاری و شناختی ،به منظور همانندسازی بهینه و الگوبرداری موفق د) استفاده از این همانندسازی و الگوپردازی در جهت افزایش انگیزه ها ،اصالح رفتار ،تغییر باورها و خودباوری و تقویت اعتماد به نفس و کفایت نفس نسل جوان و زنان و تقویت مهارتهای بین فردی و مدیریت اجتماعی و پذیرفتن نقشها برخی از نیازها و مسایل زنان در برهه ،دختری ،همسری، مادری و فعالیتهای اجتماعی که در مطالعات روانشناختی و جامعه شناختی به چشم می خورند عبارتند از: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ نیاز به محبت و نوازش نیاز به پذیرش نیاز به امنیت نیاز به حمایت نیاز به تقدیر و تحسین نیاز به احترام نیاز به آزادی و استقالل نیاز به عدالت نیاز به روابط با دیگران نیاز به خودشکوفایی نیاز به آگاهی و افزایش حیطه های شناختی نیاز به اقتدار و انضباط نیاز به شناختن نقشها و مهارتهای ایفای این نقشها و ... شاید تفاوت در انتظار افراد در نوع دریافت و بیان این نیازها باشد. مسایل بانوان را بایستی در دو حیطه زمانی عمده مورد توجه قرار داد: یکی مسایل مربوط به دوران نوجوانی و جوانی است و دیگر مسایل برآمده از وضعیت اجتماعی زنان در دوره حضور اجتماعی شان می باشد .برخی از این مسایل عبارتند از: رفتارهای تبعیض آمیز به دلیل تفاوتهای جنسیتی ارزیابی ناصحیح از تواناییها و نقش زنان در جامعه یا خانواده  ‏ اشکال در انتخاب الگوها و الگوپذیری و مشکل هویت در نوجوانان ،به دلیل عدم ارایه الگوهای مناسب و عینی که موجب شده است نوجوانان و جوانان برای انتخاب نقش و کسب هویت با ثبات و قوی دچار یک سردرگمی و تضاد شوند« .این سردرگمی در زمان ما خود را بارزتر نشان می دهد به طوری که حتی قهرمانان ورزشی الگوهای ایده آل دختران ما (حتی بیش از پسران) شده اند». نبود آموزش صحیح به دختران در زمینه های مختلف مثل مهارتهای اجتماعی ،ایجاد روابط بین فردی مناسب ،شناخت درست از خود به عنوان یک زن و شناخت مناسب تواناییها و استعدادهای ذاتی خود ،مهارتهای مدیریتی عملکردی و ...و نتیجه این بی توجهی آن است که دختران ما اوًال ،نقشهایی را که باید به عهده بگیرند نمی شناسند. و از سویی دیگر ،به وظایف و مسؤولیتهای متناسب با نقشهای چندگانه خود به دیدی تحقیرآمیز همراه با احساس انزجار و تنفر نگاه می کند .از این رو پذیرفتن نقشهای زنانگی در حیطه های مختلف برایشان دشوار خواهد بود و با پذیرش آنها احساس تحقیر ،محدودیت ،اجبار و مورد ظلم واقع شدن می کنند .و یا به دلیل عدم مهارت کافی برای ایفای نقش ،احساس بی کفایتی ،یأس ،اضطراب و افسردگی و آشفتگی درونی و دلزدگی خواهند کرد.  ‏ مسأله دیگر عدم آگاهی مردان نسبت به تأثیر نقش خود در تأمین سالمت روان دختران و همسر و یا خواهران خود است .به دلیل بی توجهی به آموزش این مهم ،آنان رشد الزم را در این زمینه پیدا نکرده اند. احساس حقارت و اجبار زن نسبت به نقش زنانگی خود ،گاه او را به عصیان بر هویت جنسی خود می کشاند و برای فرار از نقشهای متناسب با هویت جنسی اش به عالیق ،بازیها ،پوشش و گرایشهای جنسی مقابل خویش روی می آورد .مثًال دختر نوجوان بیشتر ترجیح می دهد لباسهای پسرانه بپوشد ،موهای خود را کوتاه کند ،در بازیهای پسرانه و رقابتهای آنچنانی شرکت کند .و از هر چه که یادآور هویت دخترانه اش باشد یا بخواهد نشانه ای از دختر بودنش باشد نفرت و اکراه داشته و بگریزد.  ‏ شناخت الگوهای مطلوب زنانگی و تبیین شاخصه ها و جلوه های رفتاری و تربیتی این الگوها سنت و تعالیم صدیقه زهرا(س) و زینب کبرا(س) الگوی مطلوب زن و زنانگی را توضیح می دهند .با شناخت این سنت و زندگانی می توان ابعاد مطلوب زن الگو را شناخت .این بانوان نگاهی کارشناسانه ،تحلیلی و نقادانه به وضعیت فردی و اجتماعی جامعه زمان خود داشته و راهبردهای اصالح ،بازسازی و تعالی را به دست می دهند .فطرت انسان در همه عصرها و برای همه نسلها یکی است. سنتهای الهی و قوانین هستی که قواعد حاکم بر زندگی انسان بخشی از آن است ،همه ثابت و غیر قابل تغییرند .از این رو الگوی مطلوب پیشنهادی همراه شاخصه ها و قانونمندیهای ثابتش برای توضیح زن الگو قابل تغییر نیست. ولی به دلیل تغییر و نو به نو شوندگی واقعیات و شرایط فردی و اجتماعی جوامع می توان معیارها ،اصول اساسی راهبردها و الگوی موضعگیری در شرایط مشابه را از زندگی زنان الگو استنباط کنیم .برای این برداشت مؤثر و کارآ از زندگی زنان الگو الزمست قدم به قدم در برهه های مختلف زندگی ،آنان را دنبال کنیم. فاطمه(ع) در خانه پدر و مادر ،دختر الگوست. با شوهرش همسر الگو و با کودکانش مادر الگو است. و در مناسبات اجتماعی و در جامعه خویش یک راهبر و مدیر الگو است. بانوی الگو نزد پدر و مادر ‏ ‏ ‏ ‏ تولد او در شرایط اجتماعی و فرهنگی رخ می دهد که وجود دختر در یک خانواده بزرگترین تحقیر و ننگ محسوب می شود که جز به کشتن یا زنده به گور کردن نوزاد دختر پاک نمی شود .با این نگرش قومی و فشار اجتماعی رفتار الدین بخصوص پدر الگو با دختر الگو چگونه است؟ اکرام کردن و بر جای خود نشاندن یا در مقابلش تمام قد ایستادن «برآوردن نیاز به احترام و پذیرش دختر» ادامه شانه و پیشانی او را بوسیدن ،بارها در جمع او را ستودن و عزیز داشتن « برآوردن نیاز ،به محبت و نوازش است و ایجاد احساس امنیت در مقابل طرد شدن» پدر او را ام ابیها لقب می دهد و ریشه و اساس مأموریت عظیم بشری خویش می خواند. « و این تقویت عزت نفس و احترام به نفس او است». آنچه می آموزیم: مسؤولیتهای زن بودن زنان در این دو خانواده با اکرام و احترام آمیخته است نه با احساس تحقیر و بی ارزشی. 2 مادران (الگو) در مقابل فاطمه(س) و زینب(س) هیچ گاه زن بودن خود را پست نمی شمارند ،بلکه با نگرشی انسان مدارانه به وظایف انسانی خویش در مقابل دیگری (همسر) عمل می کنند ادامه ‏ ‏ ‏ مادران (الگو) حقیر و زبون همسر نیستند ،بلکه عزیز او و حامی و همراه شوهران خود هستند .چه در عرصه خانواده و چه در عرصه فعالیتهای اجتماعی همسرانشان ،شانه به شانه آنها و در کنارشان قدم برمی دارند. در این شیوه ارتباط این زمان هیچ گاه احساس حقارت و بی کفایتی نخواهند کرد. 4آنچه در این خانواده ها (الگو) در روابط بین اعضای آن ،یعنی پدر و مادر با یکدیگر ،مادر با فرزندان و پدر با آنها ،حاکم است ،بهترین نوع ارتباط بین افراد را مشاهده می کنیم  ‏ ‏ در زندگی دختر الگو حتی بعد از ازدواج حضور اقتدار پدرانه را در جهت تربیت می بینیم ،مثل واکنش منفی رسول اکرم(ص) به آویزان بودن پرده گرانبها بر سر در خانه دخترش ،چیزی که هدیه همسر فاطمه(س) از سهم بیت المال به او بود .یا فرستادن سائل به خانه دخترش در حالی که می داند او هیچ ندارد به جز گردنبندی .در این رابطه غنی بین دختر و پدر می بینیم رفتارهای تربیتی پدر در کنار همه محبتها ،نوازشها و اعزارها ادامه دارد. 7زینب(س) خواهری است بر زانوان پدر و مقدم بر برادران و محرم مادر، برادران از پدر می آموزند که خواهر را گرامی و شأن او را پاس بدارند و از مادر می آموزند که خواهر نقطه امن و آرامش آنها باشد .پدر و مادر چنان رفتار می کنند که برادران احترام و محبت به خواهر را فراموش شدن خود و ضایع شدن حق خود نمی بینند. 8آرامش حاکم بر رفتار والدین نسبت به یکدیگر ،حتی در بدترین شرایط اقتصادی ،اجتماعی با تکیه بر ایمان ،اتکاءشان به خداوند ،صبوری آنها، محبتشان به یکدیگر و مطرح نبودن زن بودن یا مرد بودن در خانه ،تفاضلی بین خود قایل نشدن در تقسیم حقوق انسانی ،احترام متقابل ،اعتماد و گذشت زن و مرد نسبت به یکدیگر ،خواهران و برادران را نیز به این گونه پرورش می دهد. شیوه های بهره گیری از الگوها ‏ ‏ ‏ ‏ تبیین هر چه روشنتر الگوهای رفتاری شناختی زنان الگو ،تا زنان و دختران ما ببینند که در زندگی عینی و روزمره خود و در بستر دین می توانند نمونه هایی را بیابند که چراهای اکنون آنها و چگونه بودنشان را از آنها بگیرند و اینکه گذشت زمان هر چند طوالنی نمی تواند اصول اساسی فطرت انسان را به فراموشی بسپارد و معیارها و شاخصهایی که بر اساس فطرت انسانی ارایه می شوند هیچ گاه رنگ کهنگی به خود نمی گیرند. ارایه جنبه های عملی و عینی الگوی مطلوب زنانگی به وسیله الگوهای پیرامون ،مثل مادر ،مربیان و ... تسهیل و تشویق همانندسازی نوجوانان و جوانان با این الگوهای مطلوب. مورد بحث قراردادن موضوع و از طریق مباحثه واداشتن به تفکر در مورد همانندسازی با الگوهای مطلوب. آخر کالم اینکه: ‏ ‏ ما به سالمت واقعی روان و رفتار زنان و دخترانمان دست پیدا نمی کنیم مگر آنکه روش را از الگوها بگیریم .و حتی کاملتر بگوییم :نه تنها از زنان الگو ،که باید گفت از انسانهای الگو ،چه تربیت صحیح روانی و رفتاری یک دختر ،یک زن میسر نخواهد بود مگر آنکه بستری که او در آن تربیت می شود بستر سالمی باشد. پس فرزندانمان را بر اساس نقشی که از زنان و مردان الگو می گیریم تربیت کنیم .و نگذاریم با فراموش کردن بهترین اسوه ها و الگوهای تاریخ بشریت ،نوجوانان و جوانان امروز و فردایمان به دلیل این خالء مهم که از نیازهای تربیتی و رشدی در روند تکامل شخصیت آنهاست (همانندسازی) ،به دام مبتذلترین مدلهایی که نامردمان و فاسقان عصر تبلیغ می کنند ،بیفتند .آزادگی ،اگر حتی دیانتی هم نباشد چنین حکم می کند. و به گفته مرحوم استاد شریعتی فاطمه یک «زن» بود آن چنان که اسالم می خواهد که «زن» باشد. وی در همه ابعاد گوناگون «زن بودن» نمونه شده بود. مظهر یک «دختر» در برابر پدرش. مظهر یک «همسر» در برابر شوهرش. بهداشت رواني در دختران و زنان جوان ‏ بهداشت رواني عبارت است از سازش با خود و محيط ،سازگاري داشتن به صورت موفقيت آميز و نداشتن بيماري رواني ،فرد سالم و داراي سالمت فكر است و قدرت و توانايي كافي براي تحرك ،لذت‌،پيشرفت و تكامل در حد فردي و گروهي دارد .به عبارت ديگر ،بهداشت رواني مجموعة فعل و انفعالها ،اقدامات و فعاليت ها و كارهايي است كه ما را به سمت تأمين سالمت فردي و اجتماعي از نظر رواني هدايت مي كند و از آنجا كه ابعاد رواني جدا از ابعاد جسمي و اجتماعي نيست ،طبعًا اهداف و فعاليت هاي بهداشت رواني اغلب متوجه فعاليت هاي بهداشت عمومي و بهداشت جسمي است. ادامه زنان در ايفاي نقش هاي چندگانة خود ،سهم تعيين كننده اي در بهزيستي و رفاه كودكان دارند .ارتقاي موقعيت زنان و دسترسي آنان به امكانات برابر تحصيلي ،آموزشي ،كسب درآمد و ساير خدمات اجتماعي و نقش زن در توسعه بايد با توجه به دختر بچه ها آغاز شود .الزم است فرصت هاي برابر براي دختر بچه ها فراهم شود تا از بهداشت ،تغذيه ،آموزش و ساير خدمات بهداشت اوليه بهره گيرند و به اين ترتيب بتوانند تا باالترين حد استعداد خويش شكوفا شوند  امروزه جامعه جهاني ترغيب شده است تا با جديت بيشتر بر رشد انساني دختر بچه ها تمركز يابد و با دقت و نظر عميق به مسأله ويژه و بسيار حساس دختر بچه ها بپردازد ،زيرا آغاز مشكالت جوامع را مي توان در بي توجهي به نيمي از جمعيت مولد و زايندة جهان خصوصًا دختر بچه ها جستجو كرد. امروز جهانيان متوجه اين واقعيت شده اند كه زنان در اثر سنت هاي غلط جاهليت و رسم هاي رايج پدرساالري و تبعيض ،سال ها و قرن ها مورد ظلم و بي عدالتي و بي توجهي قرار گرفته اند .هم اكنون بر اثر تحقيقات انجام شده نيز مشخص شده است كه نظام نابرابر جنسيتي گذشته نمي تواند به نفع روند كلي توسعه جهاني باشد .اگر اندكي در مورد اين روند ناهنجار از لحظة تولد نوزاد دختر تأمل كنيم ‌،در مي يابيم كه مفاهيم تبعيض جنسيتي در تربيت و تعليم و تبعيض در فرصت ها ،امكانات و تسهيالت مورد استفاده طبقات مختلف ،چگونه منجر به بروز طيف گسترده اي از مشكالت اجتماعي ،اقتصادي و فرهنگي حال و آينده جوامع مي شود .توجه به دختر بچه ها كليد دستيابي به موقعيت و نقش عادالنه تري براي زنان آينده است ،چرا كه قالب شخصيت زنان بالغ در دوران كودكي ريخته مي شود و بهبود شرايط دختر بچه ها و سرمايه گذاري بيشتر در زمينه رشد آنها متضمن برخورداري دختران از فرصت هاي بيشتر و نابرابري كمتر است.  تبعيض جنسيتي در تربيت بر خالف تعليمات شارع مقدس اسالم و سيرة نبوي (ص) ،ائمة اطهار (ع) و اولياي الهي است .در مكتب اسالم معيار سالمت رواني تحت عنوان ”رشد“ مطرح شده است؛ بدين جهت شناخت عوامل رشد دهنده و يا عوامل بازدارنده رشد دختر بچه ها از اهميت ويژه اي برخوردار است .تحقيقات متعدد در كشورهاي جهان و ايران نشان مي دهد كه جامعه زنان به داليل متعدد در معرض بيماري هاي رواني بيشتري قرار مي گيرند .در كشور ما تفاوت شاخص هاي توسعه بين دختر بچه ها و پسر بچه ها و تفاوت مناطق محروم و مناطق شهري بخوبي مشاهده مي شود .در يك تحقيق بر روي دانش آموزان كشور در سال 1370نشان داده شده كه ميزان اضطراب و ترس هاي موهوم در دختران دوره راهنمايي و دبيرستان به صورت معني دار بيش از پسران است .بنابراين با توجه به اين مسأله كه دختر بچه ها از نظر بهداشت رواني در معرض خطر بيشتري نسبت به پسر بچه ها هستند ،پرداختن به عوامل موثردر بهداشت رواني دختر بچه ها و چگونگي برخورد با آنها ،از ضروريات و اولويت ها به شمار مي آيد. دامنه محدوديت دختر بچه ها و زنان در مقايسه هاي زير قابل مالحظه است: در كشورهاي در حال توسعه ،دختر بچه ها در مقايسه با پسران خردسال از خوراك ،مراقبت هاي بهداشتي و امكانات موزشي كمتري برخوردارند. -2در كشورهاي در حال توسعه ‌،ميزان باسوادي زنان دو سوم مردان است. -3بخش اعظم كارهاي انجام شده توسط دختر بچه ها و زنان نهفته است.  ادامه موانع فرهنگي ،اجتماعي و حقوقي و اقتصادي موجود در برابر روند تكامل دختر بچه ها و زنان به مراتب بيشتر از موانعي است كه مردان و پسران با آن مواجه مي شوند. -5بار فقري كه بر دوش زنان قرار مي گيرد عواقب جدي براي كودكان، بخصوص دختران خردسال دارد .حتي در مناطقي كه فقر مهمترين عامل در رشد كودك نباشند ،اشكال گوناگون تبعيضات جنسيتي فرصت هاي مساوي را از دختران خردسال دريغ مي دارد. -6سنت ها ،قوانين و عادات اجتماعي در بسياري مواقع دختر بچه را به كودك كم اهميت تبديل مي كند .تصميمات خانوادگي در اموري از قبيل تغذيه ،كارهاي خانه ،مراقبت هاي بهداشتي و دسترسي به آموزش ،همواره به سود پسران است تا دختران. راههاي پيشنهادي به منظور رفع نيازهاي رواني دختر بچه ها ‏ آموزش خانواده ها در جهت تغيير نگرش نسبت به دختران و رفع هر گونه تبعيض جنسيتي؛ آموزش هاي عمومي از طريق رسانه هاي گروهي در جهت از بين بردن رجحان جنسي؛ آموزش هاي ديني و مذهبي در جهت رفع برخي باورهاي غلط در مورد دختران؛ آموزش هاي رفتاري به والدين خصوصًا پدران در برخورد با دختران اجباري كردن سواد (دوره راهنمايي) براي دختران؛  ادامه انجام تحقيقات گسترده براي شناخت ارزش ها در مناطق مختلف كشور و گسيل مبلغان مذهبي و ايجاد دوره هاي آموزشي در روستاها و شهرها توسط مشاوران و روان شناسان منطقه اي براي باال بردن اطالعات خانواده در مورد نقش موثر دختر بچه ها (زنان آينده) در جامعه؛ ايجاد همكاري و هماهنگي بين سازمان ها و نهادهاي مختلف در جهت ايجاد امكانات بيشتر براي دختران؛ از ميان برداشتن آداب و رسوم سنتي كه به سالمت جسمي ،رواني و عاطفي دختران آسيب مي رساند ،از طريق اقدامات مناسب سياسي ،قانوني، تبليغي و تشويقي؛ ادامه ‏ ايجاد مراكز مشاوره اي كودكان و آموزشي عمومي معلمان؛ انجام تحقيقات مستمرو ارزشيابي از برنامه هاي اجتماعي در مورد مشكالت رواني دختر بچه ها و كارايي برنامه هاي آموزشي در رفع مشكالت؛ از آنجا كه دختر بچه امروز زن فرداست ،اگر قرار است زن در تحوالت و توسعه اجتماعي شريك و همدوش مرد باشد ،اينك زمان آن فرا رسيده است تا در توزيع حيثيت و فرصت هاي انساني ،دختر بچه ها سهمي را كه استحقاق آن را دارند دريافت كنند. ارتقاء سالمت زنان چيست؟ فرايند توانمندسازي زنان به گونه‌اي كه زنان بتوانند نه تنها در سالمت خود نقش داشته باشند بلكه باعث افزايش و بهبود آن نيز شوند. به عبارت ديگر: ارتقاء سالمت روان زنان = توانمند سازي زنان توانمند سازي زنان فرايندي است كه طي آن زنان براي غلبه بر موانع پيشرفتشان ،فعاليت هايي را انجام مي‌دهند كه باعث تسلط آنها بر تعيين سرنوشتشان مي‌شود. تامين و ارتقاء سالمت زنان نياز به توجه جدي به سالمت و حقوق زنان دارد. تامين اين سالمتي ابعاد متفاوتي دارد كه بخشي به عهده جامعه ، والدين و فرزندان و بخشي به عهده مردان مي‌باشد و در اين ميان نقش مردان در ارتقاء سالمت روان زنان از اهميت خاص و چشمگيري برخوردار مي‌باشد. اگر مردان تمايل به ارتقاء سالمت روان همسرانشان و ايجاد رابطه‌اي صميمانه با اآنها داشته باشند بایدبه نكات زير توجه خاص داشته باشند. درک: شما بايد نيازهايشان ،عواطفشان ،شادي ،ناراحتي ،سرزندگي، كسالت و خوب و بدشان را درك كنيد .به ويژه اگر مورد بي مهري قرار گرفته‌اند ،بايد موقعيت آنان را درك و با آنان همدلي نماييد. -2 گفتگو زن با صحبت كردن تخليه مي‌شود .اگرچه به نظر مردان زنان در صحبت كردن افراط مي‌كند ،هرگز زنان را از گفتن باز نداريد.  ‏ ‏ ‏ ‏ ادامه گوش دادن: صحبتهايش به دقت و با ‌ اولين نشانه درك مردان از ازن اين است كه به دستهايتان ور نروند ،روزنامه ‌ توجه گوش دهند .هنگام صحبت او با نخوانند ،سرشان را باال بياورند ،صميمانه نگاهش كنند و … خودداري از بیان راه حل های کوتاه و قطع گفتار زنان با سرعت چاره‌جويي و تدبير نكنند .زن نمي‌گويد كه شما چاره‌جويي كنيد ميگويد تا مسئله را بيان كرده باشد ،براي مثال : بلكه ‌ صحبتها ادامه ‌ ميكند .نگوييد :برو دكتر .بگذاريد به ميگويد سرم درد ‌ ‌ دهد. ادامه بيان مشکالت: نه تنها از گوش كردن اجتناب نكنيد ،حتي از او پرسش هم بكنيد تا بيشتر توضيح دهد و حرف بزند. توجه : به زن توجه كنيد ،به نيازهايش ،به لباس‌هايش ،به صورتش ،به فعاليت روزانه‌اش .براي مثال وقتي او كفش تازه خريده و به شما مي‌گويد چطوره؟ فقط با يك كلمه (خوبه) نظر خود را ندهيد. اين نادرست است .شما بايد به وجد بياييد .به دقت نگاه كنيد و بگوييد :براي پاي تو زيباست. ادامه - زن دوست دارد مرد مقتدر باشد: ضعيف نباشيد .همان قدر كه مردان از قدرتمند بودن لذت مي‌برند ،زنان هم از تماشاي قدرت مرد لذت مي‌برند. احترام : احترام به زن براي او خيلي لذت‌بخش است .مثًال زماني‌كه هر دو ،پاي در ايستاده‌ايد بگوييد اول خانم‌ها و او جلو برود .هرگز زن را جلوي بچه‌ها ،فاميل و غريبه‌ها خرد نكنيد. ادامه ‏ ‏ ‏ ‏ مورد عالقه بودن:اساسًا زن بيش از مرد ،به صميميت نياز و توجه دارد ،با او صميمي شويد و احساس دوست داشتن خود را در گفته‌ها و رفتار به او نشان دهيد .مثًال با كالم و صوت زيبا او را صدا كنيد .در خانه و در حضور او لباس تميز بپوشيد. اعتبارداشتن نزد مرد: احترام و توجه شما به او اعتبار مي‌دهد .به ويژه در حضور ديگران و تا حد ميدهيد. زيادي اين شما مردانيد كه به او اعتبار ‌  ‏ ‏ ‏ ‏ ادامه قوت قلب بدهيد: به او بگوييد كه دوستش داريد ،بگوييد كه هميشه حمايتش مي‌كنيد، عمدهاي از مشكالت بگوييد كه تنهايش نمي‌گذاريد ،بگوييد كه حجم ‌ زندگي او را به دوش مي‌كشد ،بگوييد كه او كانون محبت است و خانه بدون او روح ندارد. مقايسه نکردن با دیگران. در حضور همسرتان از زنان ديگر چه به صورت تمجيد ،يا انتقاد و ايراد صحبت نكنيد .اين مسئله حساسيت آنها را برمي‌انگيزد. مثال :آن خانم متين و با وقار بود يعني تو به اندازه او متين نيستي و از نظر من بر تو ارجحيت دارد ،با اين سخنان اگر چه منظوري نداشتيد ،اما به ميرساند. زندگي صميمي شما آسيب ‌ ادامه خطاب با القاب زیبا و پسندیده. چنان كه رسول خدا (ص) همسرش را حميرا (گل سرخ) خطاب مي‌كرد. محبت: به شكل مستمر محبت خود را به او ابراز كنيد و گاهي از طريق هديه دادن به مناسبت‌هاي مختلف (سالگرد ازدواج ،تولد و …) به همسرتان ،آن را عمًال تاييد كنيد. ادامه از خود گذشتگي: در زندگي گذشت و از خودگذشتگي را پيشه كنيد. صفات نيك: سعي كنيد فهرستي از قابليت‌ها و صفات نيك همسرتان را در نظر بگيريد و از آنها تمجيد و تعريف كنيد. تهیه و تنظیم : معاونت امور بهداشتی استان مدیریت پیشگیری و مبارزه با بیماریها کارشناس بهداشت روان

51,000 تومان