salamate_ravan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بهداشت روان ۲”

بهداشت روان ۲

اسلاید 1: 1تعريف بهداشت روانمحرك هاي رفتارينظريه هاي مختلف در مورد حس برتري طلبيمكانيسم هاي سازگارياسترس و بهداشت روانشخصيت A و Bرفتار نوروتيكيوسواسهيستريكتعريف بهداشت روان بر اساس مكاتب مختلف روانشناسي

اسلاید 2: 2افسردگيسلامت روان در كودكانبهداشت رواني در سنين مختلفبهداشت رواني خانوادهبهداشت رواني در مدرسههوشآزمون هاي هوشبيماري هاي روانيبيماري هاي رواني قابل پيشگيرينشانه هاي هشدار دهنده براي ضعف بهداشت رواني

اسلاید 3: 3اهميت بهداشت روانياهداف بهداشت روانيانواع خدمات بهداشت روانياستراتژي هاي برنامه مراقبت بهداشت روان

اسلاید 4: 4تعريف بهداشت رواني

اسلاید 5: 5نگرش هاي مربوط به خودتسلط بر هيجان هاي خودآگاهي از ضعف هاي خودرضايت از خوشي هاي خودتعريف انجمن بهداشت رواني كانادا

اسلاید 6: 6نگرش هاي مربوط به ديگرانعلاقه به دوستي هاي طولاني و صميمياحساس تعلق به يك گروهاحساس مسئوليت د رمقابل محيط انساني و ماده تعريف انجمن بهداشت رواني كانادا

اسلاید 7: 7نگرش هاي مربوط به زندگيپذيرش مسئوليت هاذوق توسعه امكانات و علايق خودتوانايي اخذ تصميمات شخصي ذوق خوب كار كردنتعريف انجمن بهداشت رواني كانادا

اسلاید 8: درخود فرو رفتن ،‌ پرخاشگري ،‌ خودمداري ،‌ بي اعتمادي شديد ،‌ بي خوابي ، اضطراب ، خيال بافي ضعف در كنترل هيجان ، نوسانات خلقي (‌افراد مودي) احساس ناتواني و وابستگينشانه هايي وجود دارد كه ما را از دشواريهاي رواني آگاه مي كنند :

اسلاید 9: در صورتي كه شرايطي پيش بيايد كه فرد با واقعيت روبرو شود بايستي براي اضطراب هايش گنجايش داشته باشد ، كم توقع باشد ،‌ براي ديگران احترام قائل شود‌ ،‌ با سايرين دشمني نكند‌ و به مردم كمك برساندنشانه هايي وجود دارد كه در شناسايي افراد سالم از نظر رواني كمك مي كنند :

اسلاید 10: 10تعاريف بهداشت رواني بر اساس مكاتب مختلف روانشناسي

اسلاید 11: 11مكتب زيست گراييمطابق اين مكتب كه اساس روانشناسي را تشكيل مي دهد بهداشت رواني زماني وجود خواهد داشت كه بافتها و اندامهاي بدن به طور سالم كار بكند. هر اختلالي در دستگاه عصبي و فرآيند هاي شيميايي بدن مي تواند اختلال رواني را به همراه داشته باشد.

اسلاید 12: 12مكتب روانكاويمانند مكتب زيست گرايي بر مفهوم تعادل بين ساختها تشخيص و درمان استوار مي باشد.

اسلاید 13: 13مكتب روانكاويدر اين مكتب معتقد هستند كه شخصيت فرد از سه عنصر تشكيل شده است :نهادمنمن برتر

اسلاید 14: 14مكتب روانكاوينهاد: تنها عنصر ذاتي شخص محسوب مي شود و همه نيروهاي غريزي در اين بخش هستند. ( نهاد از كسب لذت پيروي مي كند )

اسلاید 15: 15مكتب روانكاويمن: از تولد به بعد همراه با رشد كودك ساخته مي شود.من تابع اصل واقعيت است.( من از نهاد حمايت مي كند )

اسلاید 16: 16مكتب روانكاويمن برتر: از اوايل كودكي آغاز مي شود. از اصل آرماني و كمال جويي پيروي مي كند. وجدان اخلاقي توسط من برتر فراهم مي شود.(من برتر ترمزي است براي من و نقش پدر و مادر در بهبود آن زياد است )

اسلاید 17: 17مكتب زيست گراييدر حالت ايده آل روانشناسان بر اين باورند كه نهاد ، من و من برتر با هم رابطه تعادلي داشته باشند.

اسلاید 18: 18مكتب رفتار گراييمعتقد هستند بهداشت رواني به محرك ها و محيط وابسته است. بر خلاف مكتب روانكاوي بر فرآيند هاي ناآگاه تأكيد ندارد البته بهداشت رواني و بيماري رواني را نيز مقابل يكديگر قرار نمي دهد. اين الگو رفتار را با عبارت قابل مشاهده و اندازه گيري تعريف مي كند در نتيجه رفتارگرايي براي آنكه از رفتار ديد عيني بدهد بر مشاهده رفتار و تعامل بين آن و محيط تأكيد كرده است. لذا از ديد آنها بهداشت رواني بهداشتي است كه با محيط معيني با نوعي بهنجاري رفتاري سازگاري دارد

اسلاید 19: 19مكتب رفتار گراييتقليد كردن مي تواند نقش رفتاري را تقويت كند. بسياري از كودكان ممكن است رفتاري ناسازگاري ( پرخاشگري )‌ را تنها با مشاهده بزرگسالان ياد بگيرند

اسلاید 20: 20مكتب انسان گرايي (مازلو)معتقد است نياز هاي انسان متناسب با نيرومندي به پنج طبقه تقسيم مي شود :

اسلاید 21: 21مكتب انسان گرايي (مازلو)به عقيده مازلو بهداشت رواني حالت كسي است كه از نظر نيازهاي بنيادي آنقدر ارضا شده است كه مي تواند براي خودشكوفايي انگيزه داشت . مزلو براي تحقق عذت نفس ( خودشكوفايي ) 13 معيار باليني را پيشنهاد مي كند :

اسلاید 22: 22معيار هاي باليني مزلو براي تحقق عذت نفسادراك خوب از واقعيتپيشرفت در قبول خود ، ديگران و طبيعتپيشرفت در داشتن اراده پيشرفت هاي نسبي در مسائل اصليآزاد بودن و شوق زندگي داشتنخودمختاري فزاينده ابتكار داشتن در قضاوت و غني بودن در انگيزشفراواني تجربه هاي بسيار بالاهمانند سازي خوب با انسانيت بالابهبود در روابط با ديگرانراحتي در قبول ديگران رشد خلاقيتتحرك در نظام ارزش ها (تلاش براي حفظ ارزشها )

اسلاید 23: 23مكتب انسان گرايي (مازلو)برخلاف مزلو كارل راجرز از بهداشت رواني مفهوم ديگري ارائه مي دهد كه بر ريشه مفهوم فلسفه اصالت وجودي ( تمايل بنيادي انسان به خودشكوفايي ) استوار است.از طرف ديگر توانايي خود شكوفايي به محيط وابسته است. ( محيطي كه رشد فرد را ممكن مي سازد)بر اثر پذيرفته شدن برخي رفتارها بيماري رواني يا اختلال رواني به وجود مي آيد ، همه رفتارها پذيرفته نمي شوند و مورد تائيد ديگران قرار نمي گيرند اين عدم پذيرش بين تصويري كه فرد از خود دارد و تصويري كه واقعيت براي او فراهم مي كند انحراف ايجاد مي كند.

اسلاید 24: 24مكتب بوم شناسي Ecologyمطالعه محيط هاي زندگي موجودات زنده و مطالعه روابط اين موجودات با يكديگر و با محيطاز سالهاي گذشته معلوم شده كه انسان به محيط فيزيكي وابسته است و بر اساس فعاليتهايي كه انجام مي دهد به تحول خود كمك مي كند. وقتي از آلودگي هوا ، سروصدا و خشونت صحبت به ميان مي آيد به محيط و بومشناسي مربوط مي شود . جالب است بدانيم كه فرد و محيط چگونه يك واحد را تشكيل مي دهند و چگونه يكي ديگري را تحت تأثير قرار مي دهد.

اسلاید 25: 25محرك هاي رفتاري

اسلاید 26: 26عوامل بيروني :‌ عواملي كه در خارج از ارگانيسم وجود دارند ( فشار ، نور ، گرما ، سروصدا )عوامل دروني : عواملي كه از خود ارگانيسم سرچشمه مي گيرد و او را از درون به فعاليت در مي آورد. ( خواب ، نيازهاي جنسي )تقسيم بندي محرك ها(محرك ها)(نيازها يا انگيزه ها)

اسلاید 27: نيازهاي اوليه ( ذاتي هستند و براي حيات ضرورت دارند ) نيازهاي ثانويه (ريشه زيستي دارد و براي بقا ضرورتي ندارد) نيازهاي اكتسابي و اجتماعي ( از تجربه ها و نيازهاي ما به ديگران نشأت مي گيرد و كاملاَ‌ جنبه رواني دارد)محرك هاي دروني

اسلاید 28: 28هانري موراي : نياز به پيشرفت را ” نياز به موفقيت و بهتر از ديگران بودن و فعاليت كردن “ تعريف مي كندكارل هُرناي : در رابطه با غريزي بودن از فرويد انتقاد كرد.ادلر (از شاگردان فرويد ) : تمدن امروزي تأثير زيادي بر روي هدف هاي ما دارد. اين تمدن حدود فعاليت هاي كودكي را معين كرده و او را مجبور مي كند به هر طريقي دست بزند تا بتواند احياي ايمني و سازش با محيط را انجام دهد.تقسيم بندي محرك ها

اسلاید 29: 29هنگامي كه ما درباره احساس برتري و بدست آوردن قدرت ( خطرناك ترين انگيزه در تمدن امروز) بحث مي كنيم اين سئوال پيش مي آيد كه به چه نحوي مي توانيم از آن جلوگيري كنيم. اين تمايل برتري طلبي از اوايل كودكي شروع مي شود ولي به آساني شناسايي نمي شود و نمي توان آن را تغيير داد ولي بعدها امكان شناسايي و تغيير وجود دارد. اولياء‌ مي توانند احساس نوع دوستي و اجتماعي بودن را به كودك آموخته و او را پرورش دهندنظريه ادلر

اسلاید 30: 30برخي روانشناسان با اين نظريه موافق و برخي نيز مخالف آن هستندحس برتري طلبي غريزي است يا اكتسابي ؟

اسلاید 31: 31اپن هايمر Epen Himerعقيده دارد كه در انسان تعدادي غرايز ( مانند تنازع بقاء و بدست آوردن منزلت اجتماعي ) وجود دارد كه مي تواند تأثير زيادي در زندگاني افراد بشر داشته باشد.حس برتري طلبي غريزي است يا اكتسابي ؟اين نظريه بعدا رد شد

اسلاید 32: 32گردون آلپورت و ارمس هيلگاردGordon Alport - Ermes Hilgardعقيده دارند احتياجات رواني و اجتماعي رفتارهاي اكتسابي بوده و موروثي نيست و از ارگانيسم سرچشمه نمي گيردتئوري خود مختاري كنشي Functional Anatomy : آلپورت تأكيد زيادي داشته كه احتياجات رواني اكتسابي مي باشند : مانند احتياج به منزلت و مقام حس برتري طلبي غريزي است يا اكتسابي ؟

اسلاید 33: 33هيلگارد عقيده دارد : انگيزه هاي مهم رواني افراد نتيجه روابط انساني آنها با يكديگر است به نظر هيلگارد تكامل انگيزه در نتيجه يادگيري صورت مي گيرد. اخيراَ نظريه جديدي توسط آلبرت بندورا (1984) مطرح شده كه اعلام مي كند بسياري از نيازهاي رواني در اثر يادگيري اجتماعي و الگو پذيري ( (Social Learningبه وجود مي آيد اين يادگيري از بدو تولد شروع شده پس از مدتي به صورت احتياجات اجتماعي و رواني در مي آيد گاهي آنقدر قدرت پيدا ميكند كه از احتياجات جسماني ضروري تر مي شود.حس برتري طلبي غريزي است يا اكتسابي ؟

اسلاید 34: 34محروميت : بازداشته شدن و بي بهره ماندن از چيزي و يا از كسي. بنابراين عدم دسترسي به آب ، غذا ، جفت ، يا كسي كه به نحوي يكي از نيازهاي فيزيولوژيكي يا رواني شخصي را برطرف مي كند محروميت به حساب مي آيد. محروميت مي تواند كوتاه مدت يا بلند مدت باشد و ممكن است شدت ضعف نيز داشته باشد. محروميت از انگيزه ها يا نيازهاي فيزيولوژيكي ارگانيسم را به تكاپو مي اندازد. اما اگر از حد معيني بگذرد بهداشت جسمي و رواني او را هم به خطر خواهد انداخت و ممكن است باعث نابودي وي و نسل او نيز بشود.نكاتي كه در بهداشت رواني حائز اهميت هستند !

اسلاید 35: 35ناكامي : حالت فرضي كسي كه در راه پي گيري يكي از هدفهاي طبيعي خود به مانع برخورد مي كند. حتي اگر كسي احساس كند كه فريب خورده باز هم مي تواند در حالت ناكامي قرار گيرد.از نظر مكتب روانكاوي ناكامي عبارت است از حالت فردي كه بنابه علل دروني يا بيروني از ارضاي نيروي حركتي غرائز زندگي محروم شده باشد. علت دروني : عدم بچه دار شدن علت بيروني : عدم اشتغال زنان در برخي مشاغلنكاتي كه در بهداشت رواني حائز اهميت هستند !

اسلاید 36: اگر ناكامي بلند مدت باشد بهداشت رواني فرد به خطر مي افتد بنابراين افراد بايد به نحوي ناكامي خود را برطرف كنند. براي برطرف كردن ناكامي يا بايد مانع را از سر راه بردارند و يا هدف را تغيير دهند. مثلاَ والديني كه بچه دار نمي شود راه هاي ديگري را امتحان كند.

اسلاید 37: 37تعارض : وقتي فردي نمي تواند به آساني براي انجام دادن دست كم يكي از دو راه تصميم بگيرد دچار تعارض مي شود. تعارض عبارت است از يك حالت هيجاني منفي كه به علت ناتواني در انتخاب دست كم يكي از دو هدف ناسازگاري به وجود آيد. تعارض وقتي پيش مي آيد كه فرد نتواند دست كم از دو راه سازش ناپذير يكي را انتخاب كند.نكاتي كه در بهداشت رواني حائز اهميت هستند !

اسلاید 38: 38پرخاشگري : محروميت اغلب منجر به پرخاشگري مي شود. پرخاشگري كه در نتيجه محروميت به وجود بيايد ممكن است متوجه فرد يا افرادي كه محروميت را به وجود آورده اند بشود. پرخاشگري ممكن است به طرف فرد هدايت شود.جان الزو و همكارانش در كتاب محروميت و پرخاشگري ذكر كرده اند : رفتار پرخاشگرايانه هميشه بعد از محروميت به وجود مي آيد يعني وجود محروميت هميشه منجر به يك نوع رفتار پرخاشگري خواهد شد. نكاتي كه در بهداشت رواني حائز اهميت هستند !

اسلاید 39: 39مكانيسم سازگاري : وسيله اي است براي ارضاء غير مستقيم احتياجات يا كاستن اضطراب و يا بدست آوردن احساس اعتماد به نفس. چون هر فرد گاهي احساس محروميت مي نمايد و بايستي از شكست غرور خود جلوگيري كند. بنابراين مي توان نتيجه گرفت كه هر شخصي متوصل به مكانسيم هاي سازگاري مي شود.اين مكانيسم ها فرد را در مقابل محيط نامساعد و نامهربان حفاظت مي نمايد و درواقع سپري است ميان ما و مشكلات زندگي. يعني اين مكانيزم ها اجازه تطبيق و انعطاف پذيري با موقعيت هاي مختلف را مي دهد و شامل رفتار پسنديده و حتي لازم براي مقابله با محروميت هم مي باشد. نكاتي كه در بهداشت رواني حائز اهميت هستند !

اسلاید 40: هنگامي كه در اين رفتار ها (‌مكانيسم هاي سازگاري) افراط شود ممكن است به ناراحتي هاي رواني منجر گردد.

اسلاید 41: 41 جبران انتصابعذر تراشيمنفي بافيرويايي بودنبازگشت و سركوب عواطف و احساساتمكانسيم هاي اصلي سازگاري :

اسلاید 42: 42 جبران پس از بروز اتفاقي كه باعث ناراحتي شخص (‌و يا فرد ديگري ) مي شود ‌ فرد خاطي براي اينكه مشغوليات ذهني برايش پيش نيايد به انحاي مختلف سعي در جبران مي كند (‌طوري كه اول خود را راضي كند و بعد شخص ثالث )مكانسيم هاي اصلي سازگاري :

اسلاید 43: 43 انتصاب براي انكه پيامد اشتباهي ، گرينبانگير فرد نشود وي مشكل را به شخص ديگري انتصاب مي دهدمكانسيم هاي اصلي سازگاري :

اسلاید 44: 44 عذر تراشي براي متقاعد كردن طرف مقابل انجام مي شودمكانسيم هاي اصلي سازگاري :

اسلاید 45: 45استرس و بهداشت روان

اسلاید 46: 46هانس سويه 1974 : استرس مجموعه واكنش هاي غير اختصاصي ارگانيسم در مقابل هر نوع تقاضاي سازگاري از آن مي باشد.به عبارت ديگر استرس يك واكنش جسمي است كه به دنبال يك تحريك دروني ( شناختي ) يا بيروني (‌محيطي ) به وجود مي آيدمحركي كه استرس را به وجود مي آورد عامل استرس زا ناميده مي شود.

اسلاید 47: 47هانس سويه 1974 : بين استرس خوش آيند ( مثبت ، مانند ورزش ) و ناخوش آيند ( منفي ، مانند بيماري بلند مدت) بايد تفاوت قائل شد. سويه تأكيد مي كند ارگانيسم هميشه در حال استرس است چه خوش آيند و چه ناخوش آيند.روانشناساني كه در زمينه بهداشت روان كار مي كنند اصولاَ علاقه دارند پيامدهاي منفي استرس را مطالعه كنند. به همين دليل اصطلاح استرس در بين اين گروه به معني استرس منفي يا زيان آور به كار مي رود.

اسلاید 48: 48تأثيرات استرس بر روي سيستم عصبيپارا سمپاتيكحركات معده و جذب غذا افزايش مي يابدفشار خون و ضربان نبض كم مي شود ارگانيسم كار خود را انجام مي دهد

اسلاید 49: 49تأثيرات استرس بر روي سيستم عصبيسمپاتيكافزايش ضربان قلبافزايش فشار خون و تعداد تنفسكاهش حركات معده (‌به علت انقباض رگهاي معده )آزاد شدن كورتيزول و اپي نفرين و در كل ايجاد انرژي

اسلاید 50: 50پيامد هاي رواني استرسجنگ و گريز Work & Escapeانسانهاي اوليه در برابر استرس يا مبارزه مي كردند و يا فرار مي كردند ولي امروزه احتياجي به واكنشها نيست.

اسلاید 51: 51پيامد هاي رواني استرسوقتي عامل استرس زاي شديد وجود داشته باشد اعصاب سمپاتيك سه مرحله را به وجود مي آورد :

اسلاید 52: 52سندرم سازگاري مقاومت آدرنالين كورتيزولAسعي در سازگاري مي كندBممكن است منجر به مرگ شودCABCمرحله هشدارمرحله مقاومتمرحله فرسودگي

اسلاید 53: 53پيامد هاي رواني استرساسترس در سيستم ايمني تاثير داردكوهن (1991) در تحقيقي نشان داد كه استرس موجب سرماخوردگي مي شود.در رابطه با سرطان ها 3 نظريه وجود دارد :عامل ارثيعامل محيطي اختلالات دستگاه ايمنيبا تغيير رفتار مي توان از اتفاق افتادن آنها جلوگيري كرد

اسلاید 54: 54پيامد هاي رواني استرسبيماري قلبي وقتي اعصاب سمپاتيك تحريك مي شود آدرنالين و كلسترول موجب آزاد شدن چربي مي شود و اين چربي ها بر روي ديواره عروق كرونر و در يچه قلب مي نشينند و موجب تنگي رگ و سكته مي شود.

اسلاید 55: 55شخصيت A و Bدو نوع شخصيت وجود دارد :تيپ A : به طور دائم عصباني اند ، احساس فوريت مي كنند . سريع صحبت مي كنند. اغلب به مسئوليتهايشان فكر مي كنند.تيپ B : آرام ، راحت و بدون تنش

اسلاید 56: 56براي تغيير رفتار تيپ A به Bفردمن و همكارانش از اين روش در برنامه پيشگيري بيماريهاي قلبي حاداستفاده كردند. )اين برنامه در مورد تشخيص و درمان بيماريهاي قلبي بوده(پيشنهادهاي اعلام شده براي اين روش :1- تجويز رژيم غذايي2- برنامه ورزشي و دارويي3- تشويق افراد به آرام تر كردن آهنگ رفتار خودروش كلي : مجموعه رفتارهاي تشكيل دهنده شخصيت تيپ A را تغيير دهد

اسلاید 57: 57براي تغيير رفتار تيپ A به Bشخصي كه بتواند رفتارهاي مورد نظر را تغيير دهد كسي خواهد بود كه اراده ،‌ اعتماد به نفس و به خود تسلط دارد. چنين فردي مي توند رفتار بهداشت رواني خود را تا اندازه اي به عهده بگيرد.در افراد چاق قلب پركارتر كار مي كند وكه چاره آن جز ورزش نيست.روش اختصاصي : تنها آن گروه از رفتارهاي تيپ A را هدف قرار مي دهد كه احتمالاَ علت بيماري قلبي هستندمخصوصاَ‌آنها كه نگرش منفي و دشمنانه دارند

اسلاید 58: 58شيوه زندگي هم مي توان تأثير داشته باشد. فرهنگ پذيري باعث مي شود فرد بيماري هاي زيادي را كسب كند :ژاپني ها (‌ كه در ژاپن بسيار آرام هستند) هنگامي كه به آمريكا مهاجرت مي كنند 4 برابر بيشتر از هموطنان خود در ژاپن به بيماري هاي قلبي مبتلا مي شوند.

اسلاید 59: 59منابع لازم براي مبارزه با استرسلازروس Lasross و فولك من Foulkman (1984) براي مبارزه با استرس انواع مختلف منابع را فراهم كردند :سلامتي و توانايي و افكار مثبت داشتن. در رابطه با سلامتي توانايي عامل استرس زا باعث تغييرات فيزيولوژيك مي شود در نتيجه فرد سازگاري فرد با عامل استرس زا مستقيماَ تحت تأثير قرار مي گيرد. توانايي مقاومت و سازگاري فرد. تابع نيرومندي و زنده بودن اوست شخص مي تواند بدون آنكه وارد مرحله سازگاري شود تا زماني كه سلامتي اجازه مي دهد با استرس مقابله كند

اسلاید 60: 60افكار مثبتنتايج نشان مي دهد كه حتي افزايش موقتي اعتماد به نفس اضطراب ناشي از موقعيت هاي استرس زا را كاهش مي دهد. اميدواري نيز مي تواند به هنگام گرفتاري به فرد كمك كند. همانطوري كه فعاليت و پيروزي افراد در موقعيت هاي دشوار و ظاهراَ غير ممكن موجب تقويت روحيه آنها مي شود.

اسلاید 61: 61افكار مثبتبه نظر لارسن و فولك اين اميدواري موجب مي شود تا فرد :به خود اعتماد داشته باشد و براثر اين اعتماد راهبردهاي سازگاري خاص خود را به كار گيرد

اسلاید 62: 62افكار مثبتبه نظر لارسن و فولك اين اميدواري موجب مي شود تا فرد :به ديگران اعتماد پيدا كند

اسلاید 63: 63افكار مثبتبه نظر لارسن و فولك اين اميدواري موجب مي شود تا فرد :به خدا متوجه شود و در اثر اين توجه قوت قلب بدست آورد

اسلاید 64: 64رفتار نوروتيكي

اسلاید 65: 65رفتار نوروتيكيافرادي كه مبتلا به حالت عصبي هستند از رفتارهاي وسواس و ... به عنوان وسيله سازگاري استفاده مي كنند ولي شدت آن به اندازه افراد سايكوتيكي نيست

اسلاید 66: 66رفتار نوروتيكيرفتارهاي نوروتيكي نماينده سازش شخص با محروميتها ‏، تعارض ها و تشويش ها است ، درحالي كه رفتار شخص عصبي براي اين است كه از شدت اضطراب بكاهد ولي در عين حال هيچ راه مفيدي براي از بين بردن تعارض هايي كه در اصل توليد اضطراب نموده پيدا نكرده است

اسلاید 67: 67مقايسه رفتار نوروتيكي با بيماري روانيدر رفتارهاي نوروتيكي هيچ گونه اختلال عضوي وجود ندارد و رفتارذ نوروتيك صرفاَ دلايل رواني دارد ( اگرچه ممكن است به صورت بيماري جسمي هم ظاهر شود )

اسلاید 68: 68مقايسه رفتار نوروتيكي با بيماري روانياختلال شديد شخصيت مخصوص بيماران سايكوتيك بوده و در نوروتيك ها ديده نمي شود. تعادل شخص تا اندازه هايي برقرار بوده و احتياج به مراقبت دائم يا بستري شدن در بيمارستان دارد

اسلاید 69: 69مقايسه رفتار نوروتيكي با بيماري روانيواقعيت دنياي خارج در نظر نوروتيك مثل افراد سالم جلوه مي كند ( مثل سايكوتيك ها اختلال حواس و ادراكي ندارند )

اسلاید 70: 70مقايسه رفتار نوروتيكي با بيماري روانيدر شخصي سايكوتيك اختلال بسيار عميق و طولاني است ولي در فرد نوروتيك اختلال عميق و طولاني وجود ندارد

اسلاید 71: 71مقايسه رفتار نوروتيكي با بيماري روانيدر فرد نوروتيك هوش و استعداد هاي مختلف در اصل تحت تأثير شديد اين بيماري قرار نمي گيرد

اسلاید 72: 72نورمان كامرون كه اصطلاح رفتار نا به هنجار را براي افراد نوروتيك و سايكوتيك به كار مي برد معتقد است اينها رفتارهايي نسبتاَ تغيير ناپذير و قالبي هستند كه علائم بارز آن عدم سازگاري و تناسب مي باشد.

اسلاید 73: 73كامرون رفتارهاي مختلف افراد را به هشت قسمت تقسيم بندي كرده است 2. ناراحتي هاي ناشي از خستگي1. بيماري هاي خيالي 4. وسواس3.اختلالات ناشي از اضطراب6. پارانوئيد5. هيستري8. مانيك يا دپرسيو7. شيزوفرنيNPNeuroticPsychoticPPPNNNNN

اسلاید 74: 74اضطراب نوروتيكي / نرمالدو نوع اضطراب داريم اضطراب نوروتيكي : حالتي است كه در آن اضطراب به صورت آزاد و سيال ( مدام ) وجود دارد. مشتقات بارز اضطراب نوروتيكي عبارت است از : ترس و تشويش كلي در هر موقعيتي ، شك و ترديد ، عدم قدرت به اتخاذ تصميم ،‌ احساس بيچارگي و حساسيت و عصبانيت زياد. فرد مضطرب هميشه از آينده مي هراسد ( اين ترس ممكن است بر روي زندگي فرد تأثير زيادي بگذارد و حتي موجب حملات عصبي شود )

اسلاید 75: 75اضطراب نوروتيكي / نرمالدو نوع اضطراب داريم اضطراب نرمال (متعادل) : شدت عكس العمل با مقدار خطر متناسب باشد. تاحدي مفيد است و باعث مي شود تا فرد خطرات را از خود دور كند بنابراين مقدار معتدل اضطراب براي رشد و تكامل شخصيت لازم است. اگرچه مقدار متناسبي اضطراب براي رشد انسان ضروري است ولي مقدار زياد آن نيز باعث اختلال رفتاري (‌رفتار هاي نوروتيك )‌ مي شود.

اسلاید 76: 76خصوصيات شخص مضطربشخص مضطرب هميشه در شك و ترديد قرار دارد. در هيچ موردي نمي تواند به سرعت تصميم بگيرد چون از اشتباه كردن مي ترسد ولي عدم تصميم گيري را به تصميم گيري غلط ترجيح مي دهد. فرد از شكست خوردن و خصوصاَ شكست معنوي به شدت مي ترسد. و هنگامي كه پس از مدت ها ترديد بلاخره عملي را انجام مي دهد از كرده خود پشيمان است.

اسلاید 77: 77خصوصيات شخص مضطرباين فرد هميشه احساس بيچارگي و تنهايي مي كند و متكي به ديگران است ولي از اتكا رنج مي برد در نتيجه خود را آدمي بدبخت و بيچاره مي داند و حتي در موقعيت هايي نسبت به ديگران احساس كيد و دشمي مي كند

اسلاید 78: 78وسواستكرار افراطي و بدون اراده رفتار و اعمال اگرچه شخص مي فهمد كه اين افكار نا مناسب است ولي قادر به دور كردن آنها نيستوسواس به دو دسته كلي وسواس فكري و وسواس عملي تقسيم بندي مي شود

اسلاید 79: 79وسواس فكرياين وسواس تا اندازه اي در همه افراد وجود دارد علائم آن : شك و ترديد ، عدم قدرت در تمركز فكري ، فراموشي و بيخوابي وسواس هنگامي غيرعادي مي شود كه فردي كه به آن مبتلا است مي فهمد فكري كه او را به خودش مشغول كرده بسيار قوي است و سعي مي كند آن را از خود دور كند ولي چون قادر به دور كردن آن نيست احساس حقارت مي كنند اين افراد اغلب كامل گرا هستند

اسلاید 80: 80وسواس عمليشخص احساس مي كند اجبار به انجام كاري حتي خيلي غير منطقي و گاهي خطرناك دارد. وسواس عملي بي آزار است و حتي شايد در افراد سالم ديده شود ولي در وسواس هاي عملي خيلي شديد با يك يا دوبار انجام دادن از بين نمي رود بلكه فرد فكر مي كند بايد اين عمل را به كرات تكرار كند.

اسلاید 81: 81هيستريكبرون گرا‌ ، خود نما نشانه هايي كه براي تشخيص اين اختلال وجود دارد عبارت اند از : هيجان پذيري ، واكنش قوي و نامناسب ، كودك واري ، وابستگي شديد به ديگران ، بي ثباتي عاطفي ، غم آفريني براي خود‌ و خود مداري.

اسلاید 82: 82افسردگي نوروتيكي افسردگي نوروتيكي حد فاصل ميان افسردگي عادي و افسردگي سايكوتيكي مي باشد.معمولاَ زياده از حد عادي است ولي از نظر شخصي كه به آن مبتلا است عادي محسوب نمي شود چون خود را مسئول اتفاق ناگواري كه براي او رخ داده مي داند و اين خود آزاري مي تواند به شدت به افسردگي بيانجامد.

اسلاید 83: 83افسردگي نوروتيكي آگاهي از اين مسئله كه خود مقصر مي باشد ، فرد نوروتيكي را به شدت مضطرب مي كند در نتيجه براي كاستن شدت تشويش دست به خودآزاري مي زند و افسردگي طولاني مي شود.اين مورد افسردگي (‌نوروتيكي) ‌در شخص به شدت تشويش و اضطراب به وجود مي آورد.

اسلاید 84: 84افسردگي واكنشي اين افسردگي را كه در واكنش به يك تعارض دروني و يا پاسخ به يك عامل مشخص خارجي رخ مي دهد ميتوان با علائم باليني مشخص كرد. از جمله :غم و اندوهي كه ناگهان از بين مي رود ، نااميدي و دلسري ، تنش ، اضطراب و بي قراري ، حساسيت ، عدم اعتماد به نفس ،‌ كاهش فعاليتها ، اشكال در تمركز ، كم خوابي و بدخوابي ، احساس گناه و مسئوليت

اسلاید 85: 85اختلالات واكنشي زودگذرنشانه هاي رواني و جسماني اين اختلالات در مدت كوتاهي از بين مي رود هرگاه بيمار داراي قدرت لازم براي سازگاري باشد علائم پس از كاهش فشارها التيام مي يابد ولي در صورتي كه علائم پس از رفع فشارها باقي بماند بايد تشخيص ديگري داده شود. اختلالاتي كه تحت عنوان زودگذر شناخته شده اند بر اساس گروه سني تقسيم شده اند.

اسلاید 86: 86اختلالات واكنشي زودگذرواكنش سازگاري با دوران نوجواني : تغييرات شخصيتي علائم :‌ حساسيت فوق العاده ، افسردگي ، عصبانيت ، ياس و نا اميدي ، عدم موفقيت تحصيلي

اسلاید 87: 87اختلالات واكنشي زودگذراختلالات واكنش سازگاري با دوران بزرگسالي :علائم :‌ بيزاري ، پرخاشگري ،‌ تهديد به خودكشي ،‌ افسردگي در زمان بارداري ناخواسته ، ترس ، دلهره ، فرار هراسناك در واكنش نسبت به برخي رويدادها از جمله بلاياي طبيعي.

اسلاید 88: 88اختلالات واكنشي زودگذراختلالات واكنش سازگاري در زمان كهولت :علائم :‌ احساس ترد شدگي ، گوشه گيري و مردم گريزي

اسلاید 89: 89عواملي كه مي تواند سلامت رواني كودك را به خطر بيندازدروابط ميان طفل و اوليا و اثرات آن بر رفتار كودك

اسلاید 90: 90روابط ميان طفل و اوليا و اثرات آن بر رفتار كودك بعضي از اين روابط نتيجه مفيد دارند و برخي خير.اين روابط به پنج طبقه تقسيم مي شوند محبت ( پاداش) و خشم (تنبيه) هردو به مقدار مساويمحبت زياد ، بدون تنبيهتنبيه زياد ، بدون محبتمحبت كم ، تنبيه زيادمحبت زياد ، تنبيه كم

اسلاید 91: 91محبت و تنبيه مساويامكان قوي وجود دارد كه رابطه كودك با والدينش مبهم باشد و به يك گونه گيجي دچار شود. چرا كه نمي داند چه موقع خشم و چه هنگامي محبت دريافت كند. از نظر عادي متكي به اولياء خودش است

اسلاید 92: 92محبت زياد بدون تنبيه اگر در رابطه ميان كودك و اولياي وي هيچ تنبيهي وجود نداشته باشد كودك احساس محروميت مي كند چون آماده مقابله با زندگي نيست اين محافظت زياد از كودك باعث مي شود به وي فرصت احساس خوشي يا ناخوشي داده نشود اين كودك مي آموزد از ديگران توقع بيجا و بي اندازه اي داشته باشد. اين افراد لياقت كافي براي حل مسائل زندگي خود راندارند و در خيلي جاها دچار اضطراب مي شوند.معمولاَ به اين كودكان بچه هاي لوس گفته مي شود.

اسلاید 93: 93تنبيه زياد بدون محبت هنگامي كه تنبيه اصل رابطه ميان كودك و اوليا است و هيچ وقت محبت و مهرباني وجود ندارد مسلماَ اضطراب شديد و مزمن در وي توليد شده و احساس مي كند پدر و مادر وي را ترك كرده اند حتي ممكن است تعميم آن موجب شودكه فرد احساس كند از اجتماع ترد شده است و به همه چيز و همه كس بدبين شود. ممكن است كودك گمان كند كه منشاء تمام ناكامي هاي او محيط است و خود وي نقشي در آن ندارد. به عقيده روانشناسان اين رابطه يكي از اصول رفتارهاي ضد اجتماعي و Antisocial مي باشد.

اسلاید 94: 94محبت كم ، تنبيه زياداين نوع رابطه با توليد اضطراب در دوران اول زندگي بسيار مؤثر است. در اين مورد اولياء به نظر كودك هم منبع محبت هستند و هم سرچشمه ترس و وحشت در نتيجه اگر كودك رفتاري كند كه تنبيه شود احساس گناه كرده و به شدت خود را ملامت مي كند. در چنين موقعيتي در اثر ملامت دائم اولياء ياد مي گيرد كه به خودش بتازد و هميشه آرزو مي كند كاش فلان عمل را انجام مي دادم ( يا انجام نمي دادم ) تا بيشتر محبوب پدر و مادرم بودم .اين وضعيت در بروز حالات عصبي بسيار مؤثر است.

اسلاید 95: 95ماور: به نظر من افراد بشر گرفتار حالات عصبي مي شوند به اين دليل كه مي خواهند عمل انجام دهند ولي نمي توانند بلكه بيشتر به واسطه آن است كه عملي انجام داده اند كه آرزو مي كنند اي كاش آن عمل را انجام نداده بودند.

اسلاید 96: 96محبت زياد ، تنبيه كمرابطه اي است كه بايد برقرار باشد. مقدار زيادي محبت باعث احساس ايمني و اعتماد به نفس لازم در كودك مي شود و در ضمن اينكه مقدار كمي خشم و تنبيه باعث ايجاد حس تشخيص و مسئوليت در وي خواهد شد. در اين نوع رابطه اضطراب به حداقل خود رسيده و رشد عاطفي و فكري حاصل مي شود و اعتماد به نفس بالا مي رود.

اسلاید 97: 97بهداشت رواني در سنين مختلف

اسلاید 98: 98بهداشت رواني در سنين مختلفدوره قبل از تولداز تولد تا سن 11 سالگيكودكياز 12 سالگي تا 18 سالگينوجوانياز 19 سالگي تا 65 سالگي بزرگسالياز 65 سالگي به بالاكهنسالي

اسلاید 99: 99مرحله قبل از تولدنكات مربوط به مادر : مصرف نكردن مواد دارويي خصوصاَ آرامبخش ، مواد مخدر ، الكل ، حتي كافئين زياد توصيه نمي شود.بايد در مورد استفاده از شوينده ها و لوازم آرايشي دقت داشت

اسلاید 100: 100از تولد تا سن 11 سالگيعواملي وارد مي شود كه مي تواند رفتار كودك را تحت تأثير قرار دهد: غذاي كودك مهم است و نبايد در آن افراط و تفريط شود.ارتباط عاطفي با كودك ، شير مادر ، كمش متقابل بين والدين و فرزندان ، يادگيري كودك.در اين سن توانايي هاي كودك محك زده مي شود ولي برخي مادر ها توجه چنداني به مهارت هاي كودك نمي كنند و تناسبي را كه بايد رعايت كنند رعايت نمي كنند ممكن است برخي بچه هاي تحت فشار زيادي قرار بگيرند. ( مانند شركت دادن كودك در كلاس هاي گوناگون )

اسلاید 101: 101از 12 تا 18 سالگي ( كودكي )دوره نوسان هاي خلقي : نوجوان در اين دوره حد و مرزي براي خود تعيين نميكند. حرف شنوي ندارد لباس پوشيدن و بيرون رفتن به عهده خودش مي باشد. بيشترين اختلاف بين والدين و فرزندان در همين دوره است. كنار آمدن با بچه ها : در اين سنين والدين بايد دقت بيشتري براي بچه ها بگذارند و توجه خاصي به آنها داشته باشند.

اسلاید 102: 102از 12 تا 18 سالگي ( نوجواني )دوره نوسان هاي خلقي : نوجوان در اين دوره حد و مرزي براي خود تعيين نميكند. حرف شنوي ندارد لباس پوشيدن و بيرون رفتن به عهده خودش مي باشد. بيشترين اختلاف بين والدين و فرزندان در همين دوره است. كنار آمدن با بچه ها : در اين سنين والدين بايد دقت بيشتري براي بچه ها بگذارند و توجه خاصي به آنها داشته باشند.

اسلاید 103: 103از 19 تا 65 سالگي ( بزرگسالي )رويدادهاي زيادي در اين دوره اتفاق مي افتد : پيداكردن كار،‌ ازدواج ، سازش با همسر ، داشتن فرزند ، تحصيل فرزندان ، رضايت شغلي و درآمد كافي

اسلاید 104: 104از 65 سالگي به بعد ( كهنسالي )برخي رويدادهاي اين دوره عبارتند از : بازنشستگي ، كنار رفتن فرزندان ، تضعيف توانايي هاي جسمي و ذهني فرد ، پيدايش برخي بيماريها ، فوت همسر

اسلاید 105: 105بهداشت رواني خانواده

اسلاید 106: 106بهداشت رواني خانواده خانواده الگويي براي كودك است و طرز رفتار و سازگاري بااجتماع را به وي ياد مي دهد. خانواده كودك را يك موجود اجتماعي بار مي آورد.اولين شرط بهداشت رواني سازگاري با اجتماع است

اسلاید 107: 107براي حفظ يكپارچگي خانوادگي و ايجاد روابط نزديك و صميمي بين اعضاء راه هايي ارائه شده :موارد دور هم جمع شدن هاي خانوادگي بيشتر شودبراي نزديك تر كردن ارتباط فرزندان و والدين كه در صورت امكان سنت هاي قديم بايد حفظ شده و سنت هاي جديد به وجود بيايد

اسلاید 108: 108براي ايجاد روابط نزديك بين اعضاي خانواده ، پدر و مادر بايد‌:يكديگر را واقعاَ دوست داشته باشندبراي فرزندان خود الگو باشندفرزندان خود را آموزش دهندفرزندان خود را با انضباط تربيت كنندبه مسئوليت هاي خود آگاهي داشته باشند

اسلاید 109: 109پيامهايي وجوددارند كه براي بهداشت رواني خانواده مي توانند قابل توجه باشند :زن و شوهر توجه داشته باشند كه درصورت تغيير رفتار يا اخلاق احتمال ناراحتي رواني وجود دارد و بايستي در فكر مشورت با روانپزشك باشندافسردگي هاي منفي در زن يا شوهر ممكن است موجب اختلاف شود. بايد با مراجعه به موقع جهت درمان اقدام شود.حاملگي هاي ناخواسته تا به دنيا آمدن كودك : ممكن است خانواده از آمدن فرزند راضي نباشند

اسلاید 110: 110پيامهايي وجوددارند كه براي بهداشت رواني خانواده مي توانند قابل توجه باشند :جدايي هاي خانودگي به مدت هاي طولاني و مكرر، پدر يا مادرمطرح كردن اختلاف هاي خانوادگي در حضور كودكابتلاي يكي از والدين به بيماري طولاني مدت ( طوري كه موجب اضطراب در كودك شود )هم سطح بودن زن و شوهر (‌ از لحاظ اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي )خالي نكردن خشم بر سر يكديگر در هنگام ناراحتي

اسلاید 111: 111پيامهايي وجوددارند كه براي بهداشت رواني خانواده مي توانند قابل توجه باشند :آماده كردن كودك براي رسيدن خواهر يا برادر جديدنظر جدي به خواست پسر يا دختر قبل و در زمان حاملگيعدم تفاوت گذاشتن بين فرزندان ( اين كار موجب عقده هاي رواني مي شود. كودكان همان رفتاري را نشان مي دهند كه با آنها مي شود. )

اسلاید 112: 112بهداشت رواني در مدرسه

اسلاید 113: 113بهداشت رواني در مدرسهاز شش سالگي شروع مي شود. كودكان نخواهندتوانست آنطور كه انتظار مي رود خود را با مدرسه وفق دهند. براي از بين بردن رفتارهاي ناسازگار به چند اصل اشاره مي شود.حفظ خونسردي در تمام موارد ( معلم )اقدامي كه يادگيري رفتار سازگاري را ممكن بسازداقدامي كه مسئوليت رفتار را به خود دانش آموز واگذار كنداقدامي كه نظم كلاس و در نتيجه روند يادگيري را مختل نمي كند.

اسلاید 114: 114بهداشت رواني در مدرسهبراي انجام اقدامات مذكور توصيه هايي وجود دارد :موقعيت دانش آموزان توصيف شود ( بتوانند در حل مسائل خود شركت داشته باشند و احساس بزرگي و به حساب آمدن بكنند )تماش گرفتن با والدين را بايد در دستور كار خود قرار دهنددر مواقع كمك بايد با خانواده در تماس بودبايد مشاوره انجام داد (‌ در صورت نگرفتن نتيجه از مراحل قبل )مطابق قانون با دانش آموز متخلف برخورد شود.

اسلاید 115: 115مهمترين مسائل عاطفي كه براي دانش آموز ممكن است اتفاق بيفتد افت تحصيليبيش فعاليبي نظمي در فعاليتهابي توجهيعدم تمركزنا تمام گذاشتن كارهابدخلقي و رفتار ناسازگاري

اسلاید 116: 116اضطراببعضي كودكان بيش از حد مضطرب هستند و نگران عملكرد خود مي باشندعلائم : طپش قلب – تنگي نفس – نياز به دفع ادرار – بي قراري – دل به هم خوردگي – ارتعاشات عضلانيترس از مدرسه و امتناع از رفتن (اين كودكان واههمه اي از مدرسه ندارند بلكه اضطراب جدايي اذيتشان مي كند.)

اسلاید 117: 117فرار از مدرسهكودك با قوانين مدرسه سازگار نيست ، اغلب رفتار ناآرام دارند و گاهي پرخاشگرانه . بين همكلاسي هاي خود محبوب نيستند.

اسلاید 118: 118گوشه گيريانزوا طلبي : معمولاَ از تماس گرفتن و شركت در فعاليتها كناره گيري مي كنند. كم تحرك هستند. معمولاَ احساس حقارت مي كنند.عدم اعتماد به نفس ويژگي بارز اين افراد است.

اسلاید 119: 119اختلالات تكلميهرگونه ناسازگاري كه در گفتار به وجود بيايد اختلال تكلمي ناميده مي شود. معمولاَ‌ نارسايي در ريتم و سرعت گفتار ايجاد مي كند. تند گويي را شامل مي شود .در برخي مواقع اختلال در توليد صداهاي گفتاري به وجود مي آيد ( غلط گويي ، جانشين سازي )

اسلاید 120: 120اختلالات يادگيريدر بعضي كودكان يك سري نارسايي هاي خاص يادگيري به وجود مي آيد كه به صورت عملي يا لفظي نسبت به خواندن‌ ، نوشتن ، حساب كردن يا فهم مطالب ( به شرطي كه مربوط به نقص بينايي يا شنوايي نباشد )

اسلاید 121: 121پرخاشگرياغلب در مقابل ناكامي اتفاق مي افتد و بيانگر رفتار تهاجمي است كه به صورت عملي يا لفظي نسبت به خودشان يا ديگران رخ مي دهد.

اسلاید 122: 122بي اختياري ادراردر سن 3 تا 4 سالگي شب ادراري ديده مي شود. معمولاَ در پسر ها بيشتر است . اين مشكل درسنين بالاتر هم وجود دارد.

اسلاید 123: 123ناخن جويدناختلال عادتي معمولاَ تا 7 سالگي شيوع بيشتري دارد . علت اصلي اضطراب است.

اسلاید 124: 124هوش

اسلاید 125: 125ماهيت هوش هوش فعاليتي است كه زائيده تماميت وجود يك فرد است ( خصوصاَ‌چين خارجي مغز نقش مهمي در اين وظيفه دارد )

اسلاید 126: 126تعريف هوش هوش را به انواع مختلف تعريف كرده اند : استنفورد بينه Stanford Bineh : تعريف هوش را جهت تطبيق با شرايط موجود انجام داده ترمن Terman : هوش استعداد براي استعداد و تفكر انتزاعي مي باشد.Dwort : انعطاف پذيري موقعيت هاي مختلف مان Mon : استعداد بكار بردن سمبليزم Symbilism

اسلاید 127: 127تعريف هوش متداول ترين تعريف از هوش :هوش عبارت است از گنجايش يادگيري

اسلاید 128: 128نوع هوشي را كه آزمون هاي هوش اندازه مي گيرند هوش انتزاعي است البته آزمون هوش نمي تواند اساس ارزيابي استعداد مكانيكي يا هنري يا اجتماعي باشد.

اسلاید 129: 129مهمترين فرضيه هايي كه آزمون هاي هوش را تشكيل مي دهندفردي كه به وسيله آزمون هوش مورد آزمايش قرار مي گيرد همان فرصتي را داشته باشد كه افرادي كه آزمون هوش براي آنها تدوين شده است درفرا گرفتن مطالب آزمون داشته اند.

اسلاید 130: 130مهمترين فرضيه هايي كه آزمون هاي هوش را تشكيل مي دهندفردي كه آزموده مي شود بيشترين سعي خود را در انجام آزمون مي نمايد . محيط و به خصوص تعليم و تربيت در نمره هوش وي تأثير دارد و اين خود از عوامل سبب ساز اشتباه در بهره هوشي مي گردد. اين فرضيه اهميت به خصوص نزد روان پزشكان دارد چون عده اي از افراد تحت شرايط رواني قادر به انجام آزمون هاي هوش به شكل مطلوب نيستند براي اين عده آزمون هاي گروهي معمولاَ بي ثمر است و آزمون فردي موقعي صحيح است كه روان شناسي بتواند حالت حالت اضطراب و ترس و عواطف و علائم مختلف ديگر آزموني را به مقدار قابل توجهي تغيير دهد.

اسلاید 131: 131آزمو ن هاي هوش

اسلاید 132: 132آزمون استانفورد بينه (بيشتر براي كودكان )فردي كه آزمون مي شود بايد مناسب باشد (‌ از نظر سن ، تحصيلات )رابطه صميمي و دوستانه ميان روان شناس و امتحان شونده برقرار شود.دستورات دادن امتحان را دقيقاَ پيروي كندنتيجه آزمون را بايد دقيقاَ تفسير كند

اسلاید 133: 133آزمون وكسلر (بيشتر براي بزرگسالان )براي افراد هفت سال به بالا تنظيم شده است. اين آزمون از 10 قسمت كه 5 قسمت آن كلامي و 5 قسمت آن غير كلامي است تشكيل شده. بهره هوشي و طبقه به اين صورت است :بهره هوشي 65 و پايين .....عقب ماندهبهره هوشي 66 تا 79 .....عقب افتادگي خفيفبهره هوشي 80 تا 90 .....متوسط كندبهره هوشي 91 تا 110 ....متوسطبهره هوشي 66 تا 79 .....عقب ماندهبهره هوشي 111 تا 119 .....متوسط باهوش بهره هوشي 120 تا 127 .....برجستهبهره هوشي 128 به بالا .....سرآمد

اسلاید 134: 134آزمون ميلستوناين تست مخصوص سنين 3 تا 8 سال است شامل دو قسمت سئوالهاي كلامي و غير كلامي است. سئوالاتي از قبيل مسائل اجتماعي و سئوالاتي كه روان شناسي از فرد مي كند به عنوان تست ضايعه مغزي هم معروف است.

اسلاید 135: 135آزمون آدمكمخصوص 3 تا 15 ساله ها است. در اين تست به بچه ها گفته مي شود يك آدمك بكشند كه كشيدن هر يك از اجزاي اين آدمك يك امتياز دارد كه با جدول سنجيده مي شود.

اسلاید 136: 136آزمون ريون Rivenاين آزمون براي دو گروه سني 7تا 9 سال و 11 تا 18 سال كاربرد دارد.آزمون ريون همچنين براي تيزهوشان نيز به كار مي رود.

اسلاید 137: 137آزمون بندر گشتالديك سري اشيائي هستند كه بر روي كارت هايي نقاشي شده اند و از كودك خواسته مي شود همانند آنها را ترسيم كند

اسلاید 138: 138بيماري هاي رواني

اسلاید 139: 139علل بيماري هاي روانيهر نوع تغييري در كاركرد مغز مي تواند موجب بيماري رواني شود. ضايعات مغزي ممكن است به دلايل زير اتفاق بيفتد :عفونت – ضربه – نرسيدن خون به مغز – خون ريزي مصرف طولاني الكل – سوء تغذيه – صرع درمان نشده و بيماري هاي پيش رونده مغزي (‌آلزايمر) عامل ديگر ارث مي باشد بنابراين ممكن است فرد به دلايل ارثي مستعد ابتلا به بيماريهاي رواني باشد

اسلاید 140: 140علل بيماري هاي روانيتجارب دوران كودكي : براي رشد سالم يك فرد ؛ محبت ، عشق متعادل ، راهنمايي مناسب ، تشويق و نظم و ارتباط از ضروريات دوران كودكي است اگر اين مسائل از كودكي دريغ شود احتمال تبديل شدن وي به يك بيمار رواني ممكن است.

اسلاید 141: 141علل بيماري هاي روانيفضاي خانواده : نزاع خانوادگي ، سوء تفاهم مستمر در بين اعضاي خانواده ، عدم وجود صميميت . فردي كه در چنين محيطي زندگي كند مستعد بيماري رواني است

اسلاید 142: 142علل بيماري هاي روانيعوامل اجتماعي : اگر فردي در جامعه امكانات و واجبات يك زندگي معمولي را نداشته باشد و نتواند خود را براي شرايط نامساعد زندگي تجهيز كند دچار رنج و مستعد بيماري رواني خواهد شد.

اسلاید 143: 143علل بيماري هاي روانيعوامل شناختي : دانش آموزي كه مي ترسد مردود شود. يا دانش آموزي كه فكر مي كند لباس يا قيافه وي زشت است و عرضه هيچ كاري را ندارد.

اسلاید 144: 144بيماري هاي رواني قابل پيشگيري

اسلاید 145: 145صرعنوعي بيماري مغزي با حملات تشنجي ( غش ) مكرر علل صرع چند گانه مي باشد مثل ضربه مغزي يا عفونت هايي مانند آنسفاليت ،‌ انگل ها ،‌ مسموميت با الكل يا ساير مسموميت ها . با وجود اين حتي در نيمي از موارد علت ناشناخته است معمولاَ‌ توسط نورولوژيست ( متخصص مغز و اعصاب ) درمان مي شود.

اسلاید 146: 146صرعبه طور تخميني در حدود 45 ميليون نفر در تمام سنين از اين عارضه رنج مي برند كه در كشور هاي در حال توسعه 5 برابر كشورهاي پيشرفته مي باشد.براي اين بيماري راه درماني وجود دارد و تا 70درصد موارد با دارو درمان مي شوند. شيوع بيماري به طور متوسط حدود 1 درصد در كل جهان است

اسلاید 147: 147آلزايمرنوعي دمانس ( زوال ) عقلي است كه ضمن تخريب سلول هاي مغزي در انتقال پيام هاي مغزي به خصوص آنهايي كه مسئول ذخيره حافظه هستند اختلال ايجاد مي كند. 50 تا 60 در صد دمانس ها را سندروم مغزي دژنراتيو پيشرونده تشكيل مي دهد يعني روي تفكر رفتار يا عاطفه تأثير مي گذارد. تخمين زده مي شود الآن در حدود 11 ميليون نفر مبتلا هستند كه تا سال 2025 دو برابر مي شود.

اسلاید 148: 148آلزايمرمعمولاَ‌اين بيماران قادر به مراقبت از خود نيستند. دوستان و اشياء را تشخيص نمي دهند. آلزايمر درمان ندارد. بيماران توسط مراقبين بهداشت خانواده ناراحتي هاي اين افراد را كاهش مي دهند. شيوع اين اختلال در ايران 25/0 درصد و حدود 150 هزار نفر مي باشد.بيمارستان رازي از بر خي از اين مبتلايان نگهداري مي كند.

اسلاید 149: 149اسكيزوفرنينوعي بيماري است كه با آشفتگي عميق در تفكر و احساسات مشخص مي شود و بر كلام و انديشه ، ادراك و شناخت نسبت به خود اثر مي گذارد. غالباَ با تظاهرات سايكوتيك همراه است: شنيدن صدا داشتن عقايد غير عادي و ثابت ( هزيان گويي) حتي ممكن است بيمار قتل مرتكب شود. در حدود 45 ميليون نفر از افراد بالاي 18 سال معمولاَ در جواني ديده مي شود و مي تواند در عملكرد فرد اختلال ايجاد كرده و سبب از دست دادن توانايي ها ياكتسابي شود (‌اختلال در درس خواندن )

اسلاید 150: 150اسكيزوفرنيتحقيقات به درمان اين بيماري كمك كرده است. درمان دارويي ، رواني – اجتماعي ، توان بخشي و رابطه خانواده وجود دارد. البته براي بهبودي هرچه بيشتر اين بيماران شروع زود هنگام درمان ضروري است .حدود 1 درصد در ايران به اين بيماري آلوده هستند كه جمعيتي معادل با نيم ميليون نفر را شامل مي شود

اسلاید 151: 151عقب ماندگي ذهنيسازمان جهاني بهداشت عقب ماندگي ذهني را به عنوان حالتي از نقص يا نارسايي در رشد ذهني تعريف كرده است كه با اختلال در مهارت هاي دوره رشد مشخص مي شود . بر سطح كلي هوش مانند شناخت كلام و توانايي هاي حركتي و اجتماعي .در كشورهاي در حال توسعه در سطح افرد جوان 18 و كمتر دچار عقب ماندگي ذهني شديد مي شوند.

اسلاید 152: 152عقب ماندگي ذهنياستعدادهاي ذهني در همه افراد حتي افرادي كه به دليل عقب ماندگي ذهني محدوديت هايي هم دارند مي تواند پرورش داده شود يا به هدر رود البته بايك ديدگاه مثبت همراه با برنامه هاي حرفه اي و آموزش مناسب مي توان سازگاري و پيشرفت افراد مبتلا به عقب ماندگي ذهني را تا بالاترين سطح عملكرد ارتقا داد.در ايران حداقل 2 درصد جمعيت يعني 1،200،000 نفر از عقب ماندگي ذهني رنج مي برند كه در ميان آنها 10 درصد داراي عقب ماندگي شديد هستند.

اسلاید 153: 153نشانه هاي هشدار دهندهبراي ضعف بهداشت رواني

اسلاید 154: 154نشانه اي هشدار دهنده براي ضعف بهداشت روانياحساس نگراني دائميناشادي دائمي به علل ناموجهاز دست دادن آسان تعادل رواني در بيشتر اوقات بي خوابي مكررافسردگي و سرخوشي صورت متناوباحساس بي علاقه گي و تنفر نسبت به مردم Antisocialآشفتگي زندگي

اسلاید 155: 155نشانه اي هشدار دهنده براي ضعف بهداشت روانيعدم تحمل دائمي فرزندانهمواره خشمگين و بعد دچار پشيماني شدنترس بي جهت و دائمي دائماَ حق را به جانب خود دادن و ديگران را ناحق دانستناحساس درد و شكايت هاي بي شمار جسمي كه علتي براي آن پيدا نمي شود

اسلاید 156: 156گروه هاي درمعرض خطر ( High Risk )كودكان و نوجوانانزنان باردار جدا شده يا داغ ديدهافراد بي سرپرستزندانيان مهاجرانبيماران و معلولين روانيعقب ماندگان رواني بيماران صرعيسالمندانمعتادانبيكاراننيازمندان اقتصادي

اسلاید 157: 157اهميت بهداشت روانامكان زندگي با آرامش و صلح در زندگي امروز صلب شده است ( كيفيت جاي كميت را گرفته است ) بيماري هاي عصبي و رواني در اين برهه زماني زياد شده آمار حاكي از افزايش شيوع بيماري هاي رواني مي باشد.

اسلاید 158: 158مهمترين علل شيوع بيماري هاي رواني در نتيجه اين كه اين بيماران مثل بيماران جسمي نيستند. روي هم انباشته مي شوند و احتياج بيشتري به درمان خواهند داشتعدم درك از نحوه شروع و طولاني بودن بيماري و در نتيجه آن عدم اطلاع از بيماري و درمان به موقع آن موجب مزمن شدن بيماري مي شود.عدم برنامه صحيح و اطلاع كافي از روش هاي پيشگيري و درماني كه خود موجب ازدياد اين بيماران مي گردد.

اسلاید 159: 159مهمترين علل شيوع بيماري هاي رواني بر حسب آمار WHO 25 درصد مردم جهان دچار يكي از انواع اختلالات رواني ، عصبي ، رفتاري هستند به جز اعتياد به مواد مخد رو الكل

اسلاید 160: 160اهداف بهداشت رواني بهداشت رواني 4 هدف اصلي داردارائه خدمات در جهت تامين فكر و روان افراد جامعه :پيشگيري از ابتلا به اختلالات رواني ، ‌بيمار يابي ، درمان سريع و پيگيري بيماران مبتلا به اختلالات عصبي و رواني . كمك هاي مشاوره اي به افرادي كه دچار مشكلات رواني اند.

اسلاید 161: 161اهداف بهداشت رواني هدف آموزشي :‌ آموزش بهداشت روان به افرادي كه با بيماران رواني سرو كار دارند و آمورش بهداشت رواني به طور همگاني .آموزش مفاهيم و شناخت اختلالات رواني به كساني كه در سطوح مختلف بهداشت سر وكار دارند.

اسلاید 162: 162اهداف بهداشت رواني هدف پژوهشي : در زمينه هاي بهداشت رواني ، اختلالات رواني ، عقب ماندگي ذهني ،‌اعتياد و انواع آن انواع خرافات اجتماعي ( جايگاه اين پژوهش ها ، مدارس ،‌ دانشگاه ها ،‌ مراكز قضايي ، انتظامي ، درمانگاه ها و كارخانه جات و ... )

اسلاید 163: 163اهداف بهداشت رواني طرح و برنامه ريزي بهداشتي : شامل برنامه ريزي در ايجاد و گسترش مراكز بهداشتي كه مربوط به بهداشت روان و مراكز كودكان استثنايي مراكز خدمات درماني روانپزشكي و ايجاد هماهنگي بين خدمات و آموزش و پرورش

اسلاید 164: 164انواع خدمات بهداشت رواني آموزش بهداشت روان : مبارزه با علل بيماري و يا عوامل موثر در انتقال آن ،‌ كاهش آسيب پذيري فردي و ايجاد محيط مناسب در اجتماع به منظور كاهش خطر ابتلا به بيماري مشاوره و راهنمايي گروهي و فردي بيماريابي و كمك هاي اوليهاصلاح نظام مراقبتي

اسلاید 165: 165انواع خدمات بهداشت رواني آموزش بهداشت روان : توان بخشي در خانه ،‌ اجتماع و محل كارحرفه درماني كاردرماني و ساير درمان هاي غير داروييهريك از فعاليتهاي ذكر شده مي تواند جزء پيشگيريهاي نوع اول ، دوم و يا سوم باشد

اسلاید 166: 166پيشگيري اوليهفرد نبايد بيمار شودهدف اصلي پيشگيري اوليه : مقاوم نمودن افراد جامعه خصوصاَ افرادآسيب پذير در برابر اختلالات رواني از طريق مهار و كنترل هنجار هاي ژنتيكي و وراثتي ، محيطي و خانوادگي

اسلاید 167: 167اگر جامعه را هدف قرار دهيم يك سري اهداف اختصاصي را بايد در نظر بگيريم :تاثير شرايط محيطي و آلودگي هاي زيست محيطي شرايط اجتماعي و اقتصادي بر سلامت رودننقش عوامل ژنتيكي در بروز اختلالات روانيپيامد هاي اجتماعي : از ازدواجهاي خويشاوندي ، زودرس ، ازدواج با افراد فاميل ، تامل ژن مغلوب ،‌ ارتباط بين وضعيت رواني در دوران بارداري و سلامت روان كودك پس از تولدپيشگيري اوليه

اسلاید 168: 168پيشگيري اوليهنياز هاي انساني در مراحل مختلف رشد از جمله طفوليت كودكي ، نوجواني ميانسالي و سالمندي نقش اولياء‌ در محيط خانواده در سلامت روان كودكان و نوجواناننحوه رويارويي با عوامل اضطراب انگيز محيطي و اجتماعي

اسلاید 169: 169پيشگيري اوليهاين اهداف از راه هاي زير قابل وصول استانجام تحقيقات سبب شناسي به منظور كشف نقش عوامل ژنتيكي ، محيطي و خانوادگي در تخريب سلامت رواني افراد در جامعه .همكاري بين تخصصي و بين بخشي با ارگان هاي ذيربطآموزش بهداشت همگانيهمكاري مستمر با رهبران مذهبي ،‌ سياسي ، مشاوره هاي خانوادگي ( فردي و گروهي ) جلب همكاري و تشويق افراد جامعه در بهره برداري مطلوب از خدمات بهداشت روان

اسلاید 170: 170پيشگيري ثانويهجلوگيري از عوارض اختلالات رواني در افراد جامعه . با تشخيص به موقع ، درمان فوري ، زودرس و كامل جهت رفع اختلالات در بين افرادي كه شناسايي شده انددرمان نگه دارنده به منظور پيشگيري از بازگشت عوارض اختلالات تا حصول كامل بهبودي در بين افراد آسيب ديده. پيشگيري از بروز علائم شديد در بين افراد مبتلا و ايجاد سازگاري بين آنها و خانواده ،‌ جلوگيري از بالا رفتن ميزان عود و دفعات بستري ، ارائه خدمات مراقبتي

اسلاید 171: 171پيشگيري ثانويهچگونگي حاصل شدن اين اهدافآموزش چهره به چهره شناسايي افراد در مدارسخانواده ها و محل كار ارائه خدمات درماني مناسب و به موقع از طريق فراهم آوردن امكانات و شرايط لازم ( ارزان و سرپايي )

اسلاید 172: 172پيشگيري ثانويهچگونگي حاصل شدن اين اهدافآموزش چهره به چهره شناسايي افراد در مدارسخانواده ها و محل كار ارائه خدمات درماني مناسب و به موقع از طريق فراهم آوردن امكانات و شرايط لازم ( ارزان و سرپايي )همكاري بين تخصصي بهداشت و درماني

اسلاید 173: 173پيشگيري ثانويهچگونگي حاصل شدن اين اهدافآموزش هاي لازم در جهت حذف باورهاي غلط و تعصبات نادرست و اصلاح نگرش دانش و مهارت آنها در خصوص تعبير و تفسير اختلالات رواني انتخاب ، درمان و نحوه برخورد با بيماران روانيپيشگيري از تداوم اختلالات رواني مزمن در بين مبتلايان و كاهش ناتواني هاي فردي ، اجتماعي ، شغلي و خانوادگي ناشي از آن

اسلاید 174: 174پيشگيري ثانويهبراي دستيابي به اين اهداف :...شناسايي مبتلايان به اختلالات رواني مزمن ، حمايت از مبتلايان شناخته شده اقدامات عملي براي بازتواني مبتلايان از طريق كاريابي ، حمايت مالي و اشتغال در مراكز نيمه وقتارائه خدمات مراقبتي ، تامين واحد هاي نوتواني در بخش هاي روان پزشكي و همچنين آموزش خانواده ها در نحوه برخورد با اين بيماران

اسلاید 175: 175از اين رو نگرش جديد و نو در برنامه ريزي بهداشت رواني بايد صورت پذيرد

اسلاید 176: 176فراهم آوردن بهداشت رواني براي همه در سطح كشور در آينده اي نزديك با تأكيد بر افراد آسيب پذيرايجاد الگوي خدمات بهداشت رواني سازگار با مسائل فرهنگي و اجتماعي جامعهافرايش آگاهي مردم و مهارت هاي بهداشت رواني در خدمات بهداشت عموميتنظيم برنامه هاي مناسب براي مراقبتهاي بهداشت روان تمام كساني كه به نحوي آسيب ديده اند مانند مهاجران و بي خانمان ها.

اسلاید 177: 177استراتژي هاي برنامهاستراتژي هايخدماتياستراتژي هايآموزشياستراتژي هايارتقائي

اسلاید 178: 178استراتژي هاي خدماتي و آموزشياستراتژي هاي خدماتي : ادغام خدمات بهداشت رواني در شبكه هاي بهداشتي ، ارائه خدمات بهداشت رواني در شبكه هاي بهداشتي و آموزش هاي لازم براي كادر مراقبت هاي بهداشتي ارجاع بيماران از خانه هاي بهداشت به سطوح بالاترگسترش تيم هاي بهداشت رواني در تمام سطوح

اسلاید 179: 179استراتژي هاي خدماتي و آموزشياستراتژي هاي آموزشي : اجراي برنامه هاي آموزشي جهت كاركنان بهداشتي. آموزش گروهي از مربيان كه آموزش كاركنان بهداشتي و پزشكان عمومي را در سطوح مختلف كشور به عهده دارند. گنجاندن دروس بهداشت در برنامه هاي كادر بهداشتي . آموزش تخصصي براي روان پزشكان باليني ، پزشكان ، كارشناسان بهداشت رواني ( به منظور تطبيق اين افراد با نياز هاي جامعه ) به طوري كه خود را با نياز هاي رواني در سطح كشور سازگار كنند.تهيه و تنظيم كمك هاي آموزشي در جهت بهداشت رواني

اسلاید 180: 180استراتژي هاي خدماتي و آموزشياستراتژي هاي ارتقائي : معرفي اصول و مفاهيم بهداشت رواني در برنامه هاي بهداشتيبه كار بردن ارزش هاي اخلاقي جهت ارتقاء بهداشت روان براي داشتن زندگي سالم آموزش مهارت هاي اساسي بهداشت رواني به كاركنان بهداشت عموميآموزش بهداشت رواني براي همه در زمينه فعاليت هاي توسعه جامعه از طريق رسانه هاي گروهي.

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید