کسب و کار اقتصاد و مالی

بودجه در دستگاهای اجرایی

budjeh_dar_dastgahaye_ejraei

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بودجه در دستگاهای اجرایی”

بودجه در دستگاهای اجرایی

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحيم بودجه در دستگاهای اجراییاستاد راهنما : جناب آقای منشی زادهتهيه كننده : مرتضی دردی زاده – حسن کاظمی - خوشدلزمستان 88

اسلاید 2: تهیه و تنظیم بوجه در دستگاهای اجرایی در فصل گذشته دستگاهای اجرایی به سه دسته کلی دستگاهای ملی، استانی و شرکت های دولتی و بانک ها طبقه بندی شد. این فصل به چگونگی تهیه و تنظیم بودجه در دستگاهای استانی اختصاص دارد و در فصل آینده توضیحاتی درباره نحوه تهیه و تنظیم بودجه شرکت های دولتی و بانک ها ارائه خواهد شد.اعتبارات هزینه ای،تملک دارایی های مالیو 4. تملک دارایی های سرمایه ای وزارتخانه ها و سازمان های دولتی انجام می پذیرد.

اسلاید 3: بودجه ریزی استانی در چارچوب پیش بینی و تنظیم و پیشنهاد 1. اعتبارات هزینه ای، 2. منابع (درآمدها، واگذاری درامد های سرمایه ای و مالی) 3. تملک دارایی های سرمایه ای دستگاهای اجرایی استانی انجام می پذیرد.دستگاهای اجرایی مکلفند بودجه عملیاتی خود را در قالب فرم های شماره (1) تا (5)، منابع بودجه خود را در قالب فرم های شماره (6) و پیشنهادات تملک دارایی های خود را در قالب فرم شماره (7) به شرح زیر تکمیل نمایند.تهیه و تنظیم بودجه استانی

اسلاید 4: اعتبارات هزینه ایدستگاهای اجرایی استانی با هماهنگی دستگاهای تابعه بودجه عملیاتی خود را تنظیم می نمایند. این دستگاها موظف به تکمیل فرم های مربوط به فعالیت های جاری سال بودجه ای مورد نظر هستند.

اسلاید 5: مبالغ به ميليون ريالعنوان دستگاه اجرايي استاني: شماره طبقه بندي دستگاه اجرايي استاني :اعتبارات هزينه اياعتبارات هزينه اياعتبارات هزينه اياعتبارات هزينه اياعتبارات هزينه اياعتبارات هزينه اياعتبارات هزينه ايهدف كميهدف كميهدف كميعنوان برنامهشمارهطبقه بندي برنامهمنبع تأمين اعتبارمنبع تأمين اعتبارجمعسايرهزينه هاسايرهزينه هاپرسنليپرسنليهزينه واحدمقدارواحدعنوان برنامهشمارهطبقه بندي برنامهاختصاصيعموميجمعسايراجتناب ناپذيرسايرحقوق ومزاياي مستمرهزينه واحدمقدارواحدعنوان برنامهشمارهطبقه بندي برنامه

اسلاید 6: این فرم براساس برنامه های اجرایی دستگاه و برآورد اعتبار مورد نیاز آن تکمیل می گردد و در واقع روکش فرم های شماره (2) بوده و برنامه های مندرج در فرم شماره (2) در این فرم می آید. شماره طبقه بندی شماره: منظور شماره طبقه بندی برنامه در مصوبه شماره 65550/ت 40297ه مورخ 1387/4/31هیئت وزیران می باشد.عنوان برنامه: منظور عنوان برنامه در مصوبه شماره 65550/ت 40297ه مورخ 1387/4/31هیئت وزیران می باشد.فرم شماره (1) برآورد اعتبارات هزینه ای در سال 1388 بر حسب برنامه

اسلاید 7: هدف کلی:مقدار: نشان دهنده کل کار قابل انجام در سال 1388 می باشد که در اثر اجرای برنامه حاصل خواهد شد مانند: یک میلیون نفر دانش آموز، تامین یک میلیون متر مکعب آب و ...واحد: کمیت تعیین کننده هدف است که می تواند با توجه به عنوان برنامه انتخاب شود مانند: نفر دانش آموز- متر مکعب آب- کیلومتر راه و...هزینه واحد: قیمت انجام یک واحد از مقدار هدف است. با توجه به اینکه اعتبارات برنامه های مندرج در این فرم حاصل جمع فعالیتهای ذیربط (موضوع فرم شماره (2) می باشد) لزوما هزینه واحد هر برنامه از تقسیم هزینه کل بر هدف کمی به دست می آید.

اسلاید 8: اعتبارات هزینه ای: حاصل ضرب هزینه واحد در مقدار هدف معادل جمع اعتبارات مورد نیاز خواهد بود که می تواند از محل منابع عمومی و یا درآمدهای اختصاصی دستگاه تامین گردد.اعتبار هزینه ای پرسنلی: میزان هزینه هایی است که درستگاه اجرایی براساس قوانین و مقررات می تواند صرف پرسنل نماید.حقوق و مزایای مستمر: میزان هزینه های پرسنلی اجتناب ناپذیری است که تامین آن گریزناپذیر و ضروری می باشد و موارد آن ذیل جدول شماره (10) تصویر کلان بود بودجه استانی قانون بودجه سال 1387 کل کشور آمده است.سایر هزینه های پرسنلی: مابه التفاوت کل هزینه های پرسنلی و اعتبار حقوق و مزایای مستمر کارکنان رسمی و ÷یمانی می باشد.سایر هزینه ها: باقیمانده اعتبار هزینه ای نیز در ستون سایر هزینه ها درج خواهد شد و شامل هزینه های اجتناب ناپذیر و سایر می باشد.توضیح: با توجه به اینکه اطلاعات این فرم اساس و پایه اطاعات مندرج در لایحه خواهد بود ضروری است در تکمیل آن دقت لازم به عمل آید.

اسلاید 9: این فرم بر مبنای فعالیت های ذیل هر برنامه می تواند از یک یا چند فعالیت اصلی کمیت پذیر تشکیل گردد. منظور از فعالیت یک سلسله عملیات و خدمات مشخصی است که برای تحقق بخشیدن به هدف های سالانه برنامه طی یک سال به اجرا در آمده و درعین حال کمیت پذیر نیز می باشند. فعالیتها نیز می بایست به نحوی تعریف گردند که در قالب اهداف برنامه چهارم توسعه و برنامه های اجرایی سال 1388 باشند توجه به اینکه نکته ضروری است که فعالیت تعریف شده بخشی از فعالیت های اصلی دستگاه در قالب برنامه باشد در خصوص شاخص های کمی فعالیت می توان از شاخص عملکرد مصوب شورای عالی اداری نیز استفاده نمود.همانطور که پیشتر ذکر شد واحد و هدف کمی برنامه می تواند متفاوت و مستقل از واحد و هدف کمی فعالیت های ذیل آن باشد.فرم شماره (2) برآورد اعتبارات هزینه ای در سال 1388 برحسب برنامه / فعالیت

اسلاید 10: در این فرم اطلاعات مربوط به حقوق و مزایای کارکنان دستگاه اجرایی درج می گردد.حقوق و دستمزد و فوق العاده ها بر اساس احکام: اطلاعات مربوط به پرسنل شاغل دستگاه اجرایی براساس احکام صادره در این قسمت درج می گردد. در ستون اعتباری سال 1388 را دارا باشد می بایست با توجه به اطلاعات مشابه در سال 1387 برای استخدامهای جدید اعتبار متوسط برای هر فرد از تقسیم کل اعتبار بر تعداد پرسنل حاصل می شود.عیدی پایان سال: عیدی پایان سال برای شاغلین و بازنشستگان براساس ضوابط مالی این بخشنام در این قسمت درج می شود.حق عائله مندی و اولاد بازنشستگان: اعتبار مورد نیاز برای پرداخت حق عائله مندی و اولاد بازنشستگان که از بودجه دستگاه پرداخت می گردد در این قسمت درج می شود.کسورات سهم بیمه کارفرما: آن بخش از اعتبار که توسط کارفرما به عنوان حق بیمه پرسنل تحت پوشش به سازمان بازنشستگی و یا تامین اجتماعی پرداخت می گردد، در این قسمت ذکر می شود.فرم شماره (3) اطلاعات مربوط به پرداخ های اجتناب ناپذیر دستگاهای اجرایی

اسلاید 11: پاداش پایان خدمت: در این قسمت با توجه به تعداد پرسنل که در سال بازنشسته خواهند شد معادل پاداش مربوط درج می گردد. کمک های غیر نقدی بازنشستگان: برای هر فرد بازنشسته و براساس ضوابط مالی این بخشنامه در این قسمت درج می گردد. سایر هزینه های پرسنلی اجتناب ناپذیر پرسنلی: در این قسمت آن بخش از هزینه های پرسنلی که براساس قوانین مربوط و به صورت مستمر پرداخت می شود با ذکر عنوان و به ترتیب ذیل بند 8 درج می گردد. سایر هزینه های پرسنلی اجتناب ناپذیر غیر پرسنلی: در این قسمت آن بخش از هزینه های غیر پرسنلی که پرداخت آن ضروری است با ذکر عنوان و له ترتیب درج می شود.

اسلاید 12: فرم شماره (4) اعتبارات هزینه ای دستگاه بر حسب فصول هزینه در این فرم اعتبارات هزینه ای دستگاهای اجرایی استانی بر حسب هفت فصل هزینه و اقلام عمده هر فصل با توجه به دستورالعمل طبقه بندی اقتصادی هزینه های دولت، در پیوست و بخشنامه بودجه سال 1382 کل کشور تکمیل می گردد.

اسلاید 13: ملاحضات اساسی مربوط به تکمیل این به شرح زیر می باشد:مبالغ قابل پرداخت به پیمانکاران، خویش فرمایان و سایر کارکنانی که کارمند دولت محسوب نمی شوند، باید در فصل دوم هزینه (استفاده از کالاها و خدمات) ثبت گردد. جبران خدمات کارکنان شاغل در طرح های سرمایه گذاری، بخشی از سرمایگذاری محسوب می شود و باید در فرم های مربوط به تملک دارایی های سرمایه ای تقدیم گردد.جبران خدمات کارکنان، مخارج مربوط به تامین وسایل و ابزار و لباسهای مخصوص کار و اقلام مشابه را شامل نمی شود.مبالغ مربوط به این گونه موارد در فصل دوم (استفاده از کالاها و خدمات) طبقه بندی می شود. همچنین پرداختهای مربوط به رفاه اجتماعی که از طرف کارفرمایان به به صورت کمک هزینه تحصیلی، آموزش، بیماری، زایمان و موارد مشابه انجام می گیرد باید در فصل ششم رفاه اجتماعی قرار گیرد.

اسلاید 14: استفاده از کالا و خدمات و کالاهای خریداری شده برای فروش مجدد نیز می گردد. کالاها و خدمات قابل مصرف برای نگهداری و تغییر دارایی های ثابت هم استفاده از کالاها و خدمات محسوب می شود. همچنین کالا و خدماتی مه در امر پژوهش و آموزش کارکنان و امور مشابه مورد استفاده قرار میگیرد در این فصل طبقه بندی می گردد. این فصل شامل خرید های مربوط به اسلحه (مانند سلاح های دستی و موشک) و وسایل و ابزار مربوط به آنها (مانند سکوی پرتاب موشک تانک) می شود.کالا و خدمات خریداری شده توسط واحدهای دولتی و استفاده شده توسط کارکنان، می تواند در فصب جبران خدمات کارکنان و یا استفاده از کالا و خدمات ثبت شود. به طور کلی زمانی که کارکنان برای انجام وضایف محوله از این کالا ها و خدمات استفاده می کنند آن ها بایددر فصل استفاده از کالا ها و خدمات طبقه بندی شوند و از طرف دیگر چنانچه کالا و خدمات مزبور در اوقات غیر موظف و به طور دلخواه مورد استفاده قرار می گیرد، جبران خدمات کارکنان محسوب می گردد.

اسلاید 15: نگهداری و تعمیر دو ویژگی اساسی (1) فعالیتی است که مالکین برای استفاده از دارایی های ذیربط مجبورند به طور مستمر انجام دهند (2) ماهیت دارایی ذیربط را تغییر نمی دهد و فقط شرایط عادی آن را حفظ می کند.فسل سوم هزینه هزینه اموال و دارایی، شامل هزینه های به عمل آمده در مورد دارایی (پول و سپرده، اوراق بهادار، دارایی های مالی که متعلق به دولت نمی باشد) و اجاره می گردد. سود توسط آن دسته از واحدهای دولتی که نوعی بدهی دارند قابل ÷رداخت می باشد. این بدهی ها شامل سپرده ها و وام ها می گردد. سود ممکن است مبلغی ثابت از قبل تعیین شده و یا درصدی از اصل بدهی باشد. اجاره هزینه ای ایجاد شده به واسط اجاره زمین، ساختمان، دارایی های زیر زمینی و سایر دارایی هایی است هزینه های مربوط به کرایه ماشین آلات و وسایل ثابت مانند رایانه هاه و ماشین الات راه سازی نیز در این فصل تقویم می شود.

اسلاید 16: یارانه پرداخت انتقالی یک جانبه ای است که دولت بر اساس سطح فعالیت یا ارزش کالا ها و خدمات تولید شده و وارد شده توسط شرکت های دولتی در اختیار انها قرار می دهد. یارانه ممکن است برای تاثیر بر سطح تولید یا قیمیتی که کالاها به فروش می روند پرداخت گردد. یارانه فقط قابل پرداخت به تولید کننده است و به مصرف کنندگان تعلق نمی گیرد. همچنین یارانه شامل پرداخت های انتقالی سرمایه ای در فصل هفتم سایر هزینه ها طبقه بندی می شود.کمک های بلاعوض پرداخت های انتقالی بین دو واحد دولتی یا بین یک واحد دولتی و یک سازمان بین المللی و یا بین یک واحد دولتی یا غیر دولتی است. کمک های بلاعوض می تواند به صورت سرمایه ای یا غیر سرمایه ای باشد.کمک های بلاعوض به کشورهای خارجی شامل هدایا برای پروژه ها یا برنامه های خاص، هدایا برای تامین بخشی از هزینه ها می گردد.کمک های اضطراری مربوط به سوانح طبیعی و پرداخت حقوق کارشناسان داخلی مقیم خارج از کشور نیز کمک بلاعوض به کشورهای خارجی تلقی می گردد. کمک بلاعوض به سایر واحدهای بخش دولتی، پرداخت های انتقالی برای تامین مالی بعضی از وظایفی است که بصورت اشتراکی توسط سطوح مختلف دولتی (ملی و استانی) انجام می گیرد. پرداخت های انتقالی به واحدهای دولتی و صندوق های تامین اجتماعی و بازنشستگی نیز در این گروه طبقه بندی می شود کمک های بلا عوض به بخش غیر دولتی مانند پرداخت سرانه های دانش آموزی به موسسات آموزشی است.

اسلاید 17: هزینه های رفاه اجتماعی زمانی توسط دولت پرداخت می گردد که اتفاقات خاص به وقوع می پیوندد و یا شرایط خاصی بر کشور حکمفرما می شود که تاثیر نامطلوب بر رفاه بخشی ازخانوارها دارد. هزینه های رفاه اجتماعی براساس نوع برنامه هایی که برتی پرداخت آنها وجود دارد طبقه بندی می شود هزینه های مربوز به بیمه های اجتماعی از طریق طرخ های بیمه اجتماعی و هزینه کمک های اجتماعی از طریق منابع عمومی دولت تامین می گردد.سایر هزینه ها شامل بعضی از پرداخت های انتقالی خاص و داد و ستد های هزینه ای که در شش فصل قبلی طبقه بندی نشده اند می گردد.

اسلاید 18: پرداخت هایی مانند باز پرداخت وام های داخلی به سیستم بانکی و باز پرداخت وام های خارجی، اعطای وام به بخش های عمومی و خصوصی، اعطای وام و مشارکت برای سرمایه گذاری در بخش خصوصی به صورت وجوه اداره شده و صور دیگر، دادوستد هزینه ای محسوب نمی شود و باید در فرم شماره (6) مربوط به دادو ستد های مالی طبقه بندی گردد.

اسلاید 19: این فرم در بر گیرنده اطلاعات مربوط به ترکیب پرسنلی دستگاها بر حسب درجه تحصیلات می باشد که با توجه به توضیحات زیر تکمیل می شود:فرم شماره (5) اطلاعات پرسنلی دستگاهای اجرایی

اسلاید 20: وضعیت پرسنل موجود در ابتدای سال 1387 به تفکیک رسمی، پیمانی و سایر که شامل خرید خدمات روزمره و غیره (سایر موارد خاص ) می باشد در ستون های مربوط قید می گردد.پیش بینی تعداد پرسنل در پایان سال 1388، به تفکیک یاد شده در ستون های مربوط قید می گردد.با توجه به احکام برنامه چهارم توسعه تعداد کل پرسنل در پایان سال 1388 می بایست نسبت به تعداد کل پرسنل در ابتدای سال 1387، 2% (هر سال 1%) کاهش داشته باشد. موارد خاص که دارای مجوز استخدامیهستند مستثنی می باشند.

اسلاید 21: منابع دریافت های دولت محسوب شده و به سه طبقه درآمدها، واگذاری درایی های سرمایه ای و واگذاری دارایی های مالی تقسیم می شوند. ددستگاهای اجرایی استانی برای پیش بینی منابع خود موظف به تکمیل فرم برآورد منابع بودجه استانی هستند.منابع

اسلاید 22: فرم شماره (6) برآورد منابع بودجه سال 1388این فرم به 3 قسمت مجزا تقسیم شده که در آن منابع عمومی و اختصاصی که توسط دستگاه یا با مباشرت آن و یا توسط واحدهای تابعه وصول می شود بر اساس عناوین مربوطه درج می گردد .منابع عمومی و اختصاصی موجود، درآمد ها و واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی می باشند که در پیوست شماره دو قانون بودجه سال 1387 آمده است. در غیر این صورت، منابع جدید محسوب می شوند.براساس نظام جدید بودجه ریزی درآمد به آن دسته از دادو ستدهای دولت اطلاق مش گردد که با عث افزایش ارزش خالص (تفاوت بین دارایی ها و بدهی ها) این بخش گردد. بدین ترتیب مواردی چون فروش و واگذاری زمین و ساختمان و ماشین الات و تجهیزات و همچنین موارد حاصل از صادرات نفت خام به عنوان درآمد تلقی نشده و تحت عنوان واگذاری دارایی های سرمایه ای طبقه بندی می شود. به همین ترتیب منابعی چون فروش اوراق مشارکت، واگذاری سهام شرکت ها، دریافت اصل وام ها(داخلی و خارجی)، استفاده از تسهیلات خارجی، استفاده از تسهیلات سیستم بانکی و نظایر آن در سر فصل واگذاری های دارایی های مالی منظور می گردد.

اسلاید 23: شماره طبقه بندی و عناوین منابع بودجه ای، می بایست همانند شماره طبقه بندی و عناوین موجود در پیوست شماره دو قانون بودجه سال 1387 باشد.

اسلاید 24: مبنای قانونی وصول هر یک از منابع می تواند شامل قوانین مصوب مجلس (قانون برنامه چهارم توسعه، قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، قانون وصول برخی از درآمد های دولت و سایر قوانین خاص)، قوانین مصوب مجمع تشخیص مصلت نظام و تصویب نامه های هیئت وزیران باشد.مفاد ماده 82 قانون برنامه چهارم (تفکیک منابع به ملی و استانی) همانند قانون بودجه سال 1387 لحاظ شود. همچنین در صورت عدم وصول هر یک از منابع (که براساس قانون برعهده آن دستگاه است) علت آن ذکر شود.

اسلاید 25: تملک دارایی های سرمایه ای دستگاهای اجرایی استانی با هماهنگی دستگاه های تابع موظف به تکمیا فرم های مربوط به فعالیت های عمرانی در سال بودجه ای مورد نظر هستند. این پیش بینی ها براساس عملکرد بودجه ای سال ماقبل و بودجه مصوب سال جاری انجام می پذیرد.

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید