کسب و کاراقتصاد و مالیبرنامه‌ریزی

بودجه در دستگاهای اجرایی

صفحه 1:
ن الرحیم بسم الله الرحمن | 7 ۱ دحه در دستگا ‎٠ ۱‏ اجرایی شین زاده ‎e‏ رس جناب آقای ‎ett‏ ‏استاد راهئما : جناب اناك مره کننده : مرا حسر تهیه @ ۸ زمستان ۸

صفحه 2:
تهیه و تنظیم بوجه در دستگاهای اجرایی © در قصل گذشته دستگاهای اجرایی به سه دسته کلی دستگاهای ملی. استانی و شرکت های دولتی و بانک ها طبقه بندی شد. این فصل به چگونگی تهیه و تنظیم بودجه در دستگاهای استانی اختصاص دارد و در فصل آینده توضیحاتی درباره نحوه تهیه و تنظیم بودجه شرکت های دولتی و بانک ها ارائه خواهد شد. ۱ اعتبارات هزینه ای» ۲ تملک دارایی های مالی ۲ و ۴. تملک دارایی های سرمایه ای وزارتخانه ها و سازمان های دولتی انجام می پذیرد.

صفحه 3:
تهیه و تنظیم بودجه استانی ۵ بودجه ریزی استانی در چارچوب پیش بینی و تنظیم و پیشنهاد ۱. اعتبارات هزینه ای» ۲. منابع (درآمدهاء واگذاری درامد های سرمایه ای و مالی) ۳. تملک دارایی های سرمایه ای دستگاهای اجرایی استانی انجام می پذیرد. دستگاهای اجرایی مکلفند بودجه عملیاتی خود را در قالب فرم های شماره (۱) تا (۵ منابع بودجه خود را در قالب فرم های شماره (۶) و پیشنهادات تملک دارایی های خود را در قالب فرم شماره (۷) به شرح زیر تکمیل

صفحه 4:
‎.١‏ اعتبارات هزینه ای ‏0 دستگاهای اجرایی استانی با هماهنگی دستگاهای تابعه بودجه عملیاتی خود را تنظیم می نمایند. این دستگاها موظف به تکمیل فرم های مربوط به فعالیت های جاری سال بودجه ای مورد نظر ‏هستند.

صفحه 5:
هزینه واحد يوستلى حقوق ومزایای اعتبارات هزیته ای سایرهزینه ها عمومی

صفحه 6:
فرم شماره (۱) بر آورد اعتبارات هزینه ای در سال ۱۳۸۸ بر حسب برنامه این فرم براساس برنامه های اجرایی دستگاه و برآورد اعتبار مورد نیاز آن تکمیل می گردد و در واقع روکش فرم های شماره (۲) بوده و برنامه های مندرج در فرم شماره (۲) در اين فرم می آید. 0 © شماره طبقه بندى شماره: منظور شماره طبقه بندى برنامه در مصوبه شماره ۶۵۵۵۰ات ۰۴۳۰۲۹۷ مورخ ۱۳۸۷/۴/۳۱هیئت وزیران می باشد. 0 عنوان برنامه: منظور عنوان برنامه در مصوبه شماره ۶۵۵۵۰ ات ۷ مورخ ۱۳۸۷/۴/۳۱هیتت وزیران می باشد. ©

صفحه 7:
‎٩‏ هدف کلی: ‏2 مقدار: نشان دهنده کل کار قابل انجام در سال ۱۳۸۸ می باشد که در اثر اجرای برنامه حاصل خواهد شد مانند: یک میلیون نفر دانش تامین یک میلیون متر مکعب آب و . ‏0 واحد: کمیت تعیین کننده هدف است که می تواند با توجه به عنوان برنامه انتخاب شود مانند: نفر دانش آموز- متر مکعب آب- کیلومتر راه ۳ ‎٩‏ هزینه واحد: قیمت انجام یک واحد از مقدار هدف است. با توجه به اینکه اعتبارات برنامه های مندرج در این فرم حاصل جمع فعالیتهای ذیربط (موضوع فرم شماره (۲) می باشد) لزوما هزینه واحد هر برنامه از تقسیم هزینه کل بر هدف کمی به دست می آید. ‎ ‏آموز

صفحه 8:
‎٩‏ اعتبارات هزینه ای: حاصل ضرب هزینه واحد در مقدار هدف معادل جمع اعتبارات مورد نیاز خواهد بود که می تواند از محل منابع عمومی و یا درآمدهای اختصاصی دستگاه تامین گردد. ‏0 اعتبار هزینه ای پرسنلی: میزان هزینه هایی است که درستگاه اجرایی براساس قوانین و مقررات می تواند صرف پرسنل نماید. ‎٩‏ حقوق و مزایای مستمر: میزان هزینه های پرسنلی اجتناب ناپذیری است که تامین آن گریزناپذیر و ضروری می باشد و موارد آن ذیل جدول شماره (۱۰) تصویر کلان بود بودجه استانی قانون بودجه سال ۱۳۸۷ کل کشور آمده است. ‎٩‏ سایر هزینه های پرسنلی: مابه التفاوت کل هزینه های پرسنلی و اعتبار حقوق و مزایای مستمر کارکنان رسمی و *یمانی می باشد. ‏© ساير هزینه ها: باقیمانده اعتبار هزینه ای نیز در ستون سایر هزینه ها درج ‎ ‏خواهد شد و شامل هزینه های اجتناب ناپذیر و سایر می باشد. 8 توضیح: با توجه به اینکه اطلاعات این فرم اساس و پایه اطاعات مندرج در ۳ لايحه خواهد بود ضرورى است در تكميل آن دقت لازم به عمل آید

صفحه 9:
فرم شماره (۲) بر آورد اعتبارات هزینه ای در سال ۱۳۸۸ برحسب برنامه | فعالیت © اين فرم بر مبناى فعاليت های ذیل هر برنامه می تواند از یک يا چند فعالیت اصلی کمیت پذیر شکیل گردد. منظور از فعالیت یک سلسله عملیات و خدمات مشخصی است که برای بخشیدن به هدف های سالانه برنامه طی یک سال به اجرا در آمده و درعین حال کمیت پذیر نیز می باشند. فعالیتها نیز می بایست به نحوی تعریف گردند که در قالب اهداف برنامه چهارم توسعه و برنامه های اجرایی سال ۱۳۸۸ باشند توجه به اینکه نکته ضروری است که فعالیت تعریف شده بخشی از فعالیت های اصلی دستگاه در قالب برنامه باشد در خصوص شاخص های کمی فعالیت می توان از "شاخص عملکرد مصوب شورای عالی اداری " نیز استفاده نمود. 0 همانطور که پیشتر ذکر شد واحد و هدف کمی برنامه می تواند متفاوت و مستقل از واحد و هدف کمی فعالیت های ذیل آن باشد. ‎UT) lad ed‏ براود اعتبارات هزیهای در سال ۱۳۸۸ برحسب برنامه العاليت ‎ ‎ ‎ ‎Dims pe An apa aes CoP ‏ليحك راك تحرف ياد‎ ‎

صفحه 10:
فرم شماره (۳) اطلاعات مربوط به پرداخ های اجتناب ناپذیر دستگاهای اجرابی ‎٩‏ در این فرم اطلاعات مربوط به حقوق و مزایای کارکنان دستگاه اجرایی درج می گردد. ‎٩‏ حقوق و دستمزد و فوق العاده ها بر اساس احکام: اطلاعات مربوط به پرسنل شاغل دستگاه اجرایی پراساس احکام صادره در این قسمت درج می گردد. در ستون اعتباری سال ۱۳۸۸ را دارا باشد می بایست با توجه به اطلاعات مشابه در سال ۱۳۸۷ برای استخدامهای جدید اعتبار متوسط برای هر فرد از تقسیم کل اعتبار بر تعداد پرسنل حاصل می شود. ‎٩‏ عیدی پایان سال: عیدی پایان سال برای شاغلین و بازنشستگان براساس ضوایط مالی این بخشنام در اين قسمت درچ می شود. ‎٩‏ حق عائله مندی و اولاد با ‏بازنشستگان که از بودجه دستگاه پرداخت می گردد در اين قسمت درج می شود. ‏کسورات سهم بیمه کارفرما: آن بخش از اعتبار که توسط کارفرما به عنوان حق بیمه پرسنل تحت پوشش ‏به سازمان بازنشستگی و یا نامین اجتماعی پرداخت می گردد. در اين قسمت ذکر می شود. ‎ ‏؛ اعتبار مورد نیاز برای پرداخت حق عائله مندی و اولاد ‎ ‎IE) ke‏ مربوط به داخت‌های اجب یی دسته‌های رای ‎Sree epee ~ 1 ‏© که ری سر وی ]دز و ‎TET ae ‎

صفحه 11:
پاداش پایان خدمت: در این قسمت با توجه به تعداد پرسنل که در سال بازنشسته خواهند شد معادل پاداش مربوط درج می گردد. کمک های غیر نقدی بازنشستگان: برای هر فرد بازنشسته و براساس ضوابط مالی این بخشنامه در این قسمت درج می گردد. سایر هزینه های پرسنلی اجتناب ناپذیر پرسنلی: در این قسمت آن بخش از هزینه های پرسنلی که براساس قوانین مربوط و به صورت مستمر پرداخت می شود با ذکر عنوان و به ترتیب ذیل بند ۸ درج می گردد. سایر هزینه های پرسنلی اجتناب ناپذیر غیر پرسنلی: در اين قسمت أن بخش اذ هزينه هاى غير پرسنلی که پرداخت آن ضروری است با ذكر عنوان و له ترتيب درج مى شود.

صفحه 12:
فرم شماره (۴) اعتبارات هزینه ای دستگاه بر حسب فصول هزینه ‎٩‏ در این فرم اعتبارات هزینه ای دسشتگاهای اجرایی ابیثانی بر حسب هفت فصل هزینه و اقلام عمده هر فصل با توجه به دستورالعمل طبقه بندی اقتصادی هزینه های دولت. در پیوست "و" بخشنامه بودجه سال ۱۳۸۲ کل کشور تکمیل می گردد. ‎

صفحه 13:
‎٩‏ ملاحضات اساسی مربوط به تکمیل این به شرح زیر می باشد: ‎٩‏ مبالغ قابل پرداخت به پیمانکاران. خویش فرمایان و سایر کارکنانی که کارمند دولت محسوب نمی شوند. باید در فصل دوم هزینه (استفاده از کالاها و خدمات) ثبت كردد. جبران خدمات كاركنان شاغل در طرح هاى سرمايه كذارىء بخشى از سرمايكذارى محسوب مى شود و بايد در فرم هاى مربوط به تملک دارایی های سرمایه ای تقدیم گردد. ‎٩‏ جبران خدمات کارکنان, مخارج مربوط به تامین وسایل و ابزار و لباسهای مخصوص کار و اقلام مشابه را شامل نمی شود. ‏0 مبالغ مربوط به این گونه موارد در فصل دوم (استفاده از کالاها و خدمات) طبقه بندی می شود. همچنین پرداختهای مربوط به رفاه اجتماعی که از طرف کارفرمایان به به صورت کمک هزینه تحصیلی. آموزش. بیماری. زایمان و موارد مشابه انجام مى كيرد بايد در فصل ششم "رفاه اجتماعی " قرار گیرد.

صفحه 14:
‎٩‏ استفاده از کالا و خدمات و کالاهای خریداری شده برای فروش مجدد نیز می ‏گردد. کالاها و خدمات قابل مصرف برای نگهداری و تغییر دارایی های ثابت هم کالا و خدماتی مه در ‎ ‏استفاده از كالاها و خدمات محسوب می شود. همچ امر پژوهش و آموزش کارکنان و امور مشابه مورد استفاده قرار ميكيرد در اين فصل طبقه بندی می گردد. این فصل شامل خرید های مربوط به اسلحه (مانند سلاح های دستی و موشک) و وسایل و ابزار مربوط به آنها ‏(مانند سکوی پرتاب موشک تانک) می شود. ‏0 کالا و خدمات خریداری شده توسط واحدهای دولتی و استفاده شده توسط کارکنان. می تواند در فصب جبران خدمات کارکنان و یا استفاده از کالا و خدمات ثبت شود. به طور کلی زمانی که کارکنان برای انجام وضایف محوله از این کالا ها و خدمات استفاده می کنند آن ها بایددر فصل "استفاده از کالا ها و خدمات" طبقه بندی شوند و از طرف دیگر چنانچه کالا و خدمات مزیور در اوقات غیر موظف و به طور دلخواه مورد استفاده قرار می گیرد. جبران خدمات ‎a)‏ محسوب می گردد.

صفحه 15:
0 نگهداری و تعمیر دو ویژگی اساسی (۱) فعالیتی است که مالکین برای استفاده از دارایی های ذیربط مجبورند به طور مستمر انجام دهند (۲) ماهیت دارایی ذیزبط را تغییر نمی دهد و فقط شرایط عادی آن را حفظ می کند: ‎٩‏ فسل سوم هزینه "هزینه اموال و دارایی ". شامل هزینه های به عمل آمده در مورد دارایی (پول و سپرده. اوراق بهادار. دارایی های مالی که متعلق به دولت نمی باشد) و اجاره می گردد. " سود توسط آن دسته از واحدهای دولتی که نوعی بدهی دارند قابل رداخت می باشد. این بدهی ها شامل سپرده ها و وام ها می گردد. سود ممکن است مبلغی ثابت از قبل تعیین شده و یا درصدی از اصل بدهی باشد. "اجاره" هزینه ای ایجاد شده به واسط اجاره زمین؛ ساختمان, دارایی های زیر زمینی و سایر دارایی هایی است هزینه های مربوط به کرایه ماشین آلات و وسایل ثابت مانند رایانه هاه و ماشین الات راه سازی نيز در اين فصل تقويم مى شود. ‎ ‎

صفحه 16:
۵ "یارانه " پرداخت انتقالی یک جانبه ای است که دولت بر اساس سطح فعالیت یا ارزش کالا ها و خدمات تولید شده و وارد شده توسط شرکت های دولتی در اختیار انها قرار می دهد. پارانه ممکن است برای تاثیر بر سطح تولید يا قیمیتی که کالاها به فروش می روند پرداخت گردد. یارانه فقط قابل پرداخت به تولید کننده است و به مصرف همچنین یارانه شامل پرداخت های انتقالی سرمایه ای در فصل هفتم طبقه بندی می شود. ‎٩‏ "کمک های بلاعوض" پرداخت های انتقالی بین دو واحد دولتی یا بین یک واحد دولتی و ‏يك سازمان بين المللى و يا بين يك واحد دولتى يا غير دولتی است. کمک های بلاعوض ‏مى تواند به صورت سرمايه اى يا غير سرمايه اى باشد.كمك هاى بلاعوض به كشورهاى خارجی شامل هدایا برای پروژه ها یا برنامه های خاص. هدایا برای تامین بخشی از هزینه ها می گردد. کمک های اضطراری مربوط به سوانح طبیعی و پرداخت حقوق کارشناسان داخلی مقیم خارج از کشور نیز کمک بلاعوض به کشورهای خارجی تلقی می گردد. کمک بلاعوض به سایر واحدهای بخش دولتی» پرداخت های انتقالی برای تامین مالی بعضی از وظایفی است که بصورت اشتراکی توسط سطوح مختلف دولتی (ملی و استانی) انجام می ‏گیرد. پرداخت های انتقالی به واحدهای دولتی و صندوق های تامین اجتماعی و ‏بازنشستگی نیز در این گروه طبقه بندی می شود کمک های بلا عوض به بخش غیر دولتی ‏مانند پرداخت سرانه های دانش آموزی به موسسات آموزشی است. ‎ ‎

صفحه 17:
‎(cle anja?‏ "رفاه اجتماعی " زمانی توسط دولت پرداخت می گردد که اتفاقات خاص به وقوع می پیونده و یا شرایط خاصی بر کشور حکمفرما می شود که تاثیر نامطلوب بر رفاه بخشی ازخانوارها دارد. هزینه های رفاه اجتماعی براساس نوع برنامه هایی که برتی پرداخت آنها وجود دارد طبقه بندی می شود هزینه های مربوز به بیمه های اجتماعی از طریق طرخ هاى بیمه اجتماعی و هزینه کمک های اجتماعی از طریق منابع عمومی دولت تامین می گردد. ‏سایر هزینه ها شامل بعضی از پرداخت های انتقالی خاص و داد و ستد های هزینه ای که در شش فصل قبلی طبقه بندی ‎ig‏ اند می گردد.

صفحه 18:
2 پرداخت هایی مانند باز پرداخت وام های داخلی به سیستم بانکی و باز پرداخت وام های خارجی. اعطای وام به بخش های عمومی و خصوصی, اعطای وام و مشارکت برای سرمایه گذاری در بخش خصوصی به صورت وجوه اداره شده و صور دیگر, دادوستد هزینه ای محسوب نمی شود و باید در فرم شماره (۶) مربوط به دادو ستد های مالى طبقه بندی گردد.

صفحه 19:
فرم شماره (۵) اطلاعات پرسنلی دستگاهای اجرایی 7 این فرم در بر گیرنده اطلاعات مربوط به ترکیب پرسنل دستگاها بر حسب درجه تحصیلات می باشد که با توجه به توضیحات زير تکمیل می شود: فرمشماره(۵) اطلاعات برستلى دستكادهاى اجرابى له بجود در ولا ۱۸ ‎[Fees‏ سيا بسر | يش | لاير | جين | يني | يشي | ل | جع ‎ae ea ore oe 7‏ ری وا بای پا ‎id‏ ‎rn‏ alah 3 © ,ضع شار ‎da WA dela gcse ly og‏ كم اند ی اد ام لاك مجن

صفحه 20:
0 وضعیت پرسنل موجود در ابتدای سال ۱۳۸۷ به تفکیک رسمی. پیمانی و سایر که شامل خرید خدمات روزمره و غیره (سایر موارد خاص ) می باشد در ستون های مربوط قید می گردد. پیش بینی تعداد پرسنل در پایان سال ۱۳۸۸ به تفکیک یاد شده در ستون های مربوط قید می گردد. با توجه به احکام برنامه چهارم توسعه تعداد کل پرسنل در پایان سال ۱۳۸۸ می بایست نسبت به تعداد کل پرسثل در ابتدای سال ۷ ۲ (هر سال ۱) کاهش داشته باشد. موارد خاص که دارای مجوز استخدامیهستند مستثتی می باشند. °

صفحه 21:
۲ منابع ©منابع دريافت های دولت محسوب شده و به سه طبقه درآمدهاه واگذاری درایی های سرمایه ای و واگذاری دارایی های مالی تقسیم می شوند. ددستگاهای اجرایی استانی برای پیش بینی منابع خود موظف به تکمیل فرم بر آورد منابع بودجه استانی هستند.

صفحه 22:
فرم شماره (۶) بررآورد منابع بودجه سال ۱۳۸۸ © اين فرم به ۳ قسمت مجزا تقسیم شده که در آن منابع عمومی و اختصاصی که توسط دستگاه یا با مباشرت آن و یا توسط واحدهای تابعه وصول می شود بر اساس عناوین مربوطه درج می گردد . ‎٩‏ منابع عمومی و اختصاصی موجود. درآمد ها و واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی می باشند که در پیوست شماره دو قانون بودجه سال ۱۳۸۷ آمده ‏اس ندز غیر آین"ضورت:منانع تجديد. مخسوب میا شوند. © براساس نظام جدید بودجه ریزی ‎ ‏رآمد" به آن دسته از دادو ستدهای دولت اطلاق مش گردد که با عث افزایش ارزش خالص (تفاوت بین دارایی ها و بدهی ها) اين بخش گردد. بدین ترتیب مواردی چون فروش و واگذاری زمین و ساختمان و ماشین الات و تجهیزات و همچنین موارد حاصل از صادرات نفت خام به عنوان درآمد تلقی نشده و تحت عنوان واگذاری دارایی های سرمایه ای طبقه بندی می شود. به همین ترتیب منابعی چون فروش اوراق مشارکت. واگذاری سهام شرکت ها دریافت اصل وام ها(داخلی و خارجی)» استفاده از تسهیلات خارجی, استفاده از تسهیلات سیستم بانکی و نظایر آن در سر فصل واگذاری های دارایی های مالی منظور می گردد. ‎

صفحه 23:
‎٩‏ شماره طبقه بندی و عناوین منابع بودجه ای. مى بایست همانند شماره طبقه بندی و عناوین موجود در پیوست شماره دو قانون بودجه سال ۱۳۸۷ باشد. ‏فرم شماره(۶]برآورد ‎ ‏انی سال ۱۳۸۸ ‎

صفحه 24:
2 مبنای قانونی وصول هر یک از منابع می تواند شامل قوانین مصوب مجلس (قانون برنامه چهارم توسعه. قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت قانون وصول برخی از درآمد های دولت و سایر قوانین خاص» قوانین مصوب مجمع تشخیص مصلت نظام و تصویب نامه های هیثت وزیران باشد. 9مفاد ماده ۸۲ قانون برنامه چهارم (تفکیک منابع به ملی و استانی) همانند قانون بودجه سال ۱۳۸۷ لحاظ شود. همچنین در صورت عدم وصول هر یک از منابع )45 براساس قانون برعهده آن دستگاه است) علت آن ذکر شود.

صفحه 25:
۳ تملک دارایی های سرمایه ای 2 دستگاهای اجرایی استانی با هماهنگی دستگاه های تابع موظف به تکمیا فرم های مربوط به فعالیت های عمرانی در سال بودجه ای مورد نظر هستند. این پیش بینی ها براساس عملکرد بودجه ای سال ماقبل و بودجه مصوب سال جاری انجام می پذیرد.

بسم اهلل الرحمن الرحيم بودجه در دستگاهای اجرایی استاد راهنما :جناب آقای منشی زاده تهيه كننده :مرتضی دردی زاده – حسن کاظمی -خوشدل زمستان 88 تهیه و تنظیم بوجه در دستگاهای اجرایی در فصل گذشته دستگاهای اجرایی به سه دسته کلی دستگاهای ملی ،استانی و شرکت های دولتی و بانک ها طبقه بندی شد .این فصل به چگونگی تهیه و تنظیم بودجه در دستگاهای استانی اختصاص دارد و در فصل آینده توضیحاتی درباره نحوه تهیه و تنظیم بودجه شرکت های دولتی و بانک ها ارائه خواهد شد. .1اعتبارات هزینه ای، .2تملک دارایی های مالی .3و .4تملک دارایی های سرمایه ای وزارتخانه ها و سازمان های دولتی انجام می پذیرد. تهیه و تنظیم بودجه استانی بودجه ریزی استانی در چارچوب پیش بینی و تنظیم و پیشنهاد .1اعتبارات هزینه ای .2 ،منابع (درآمدها، واگذاری درامد های سرمایه ای و مالی) .3تملک دارایی های سرمایه ای دستگاهای اجرایی استانی انجام می پذیرد. دستگاهای اجرایی مکلفند بودجه عملیاتی خود را در قالب فرم های شماره ( )1تا ( ،)5منابع بودجه خود را در قالب فرم های شماره ( )6و پیشنهادات تملک دارایی های خود را در قالب فرم شماره ( )7به شرح زیر تکمیل نمایند. .1اعتبارات هزینه ای دستگاهای اجرایی استانی با هماهنگی دستگاهای تابعه بودجه عملیاتی خود را تنظیم می نمایند .این دستگاها موظف به تکمیل فرم های مربوط به فعالیت های جاری سال بودجه ای مورد نظر هستند. عنوان دستگاه اجرايي استاني: شماره طبقه بندي برنامه مبالغ به ميليون ريالاعتبارات هزينه اي هدف كمي عنوان برنامه شماره طبقه بندي دستگاه اجرايي استاني : پرسنلي واحد مقدار هزينه واحد حقوق ومزاياي مستمر ساير سايرهزينه ها اجتناب ناپذير ساير منبع تأمين اعتبار جمع عمومي اختصا صي فرم شماره ( )1برآورد اعتبارات هزینه ای در سال 1388بر حسب برنامه این فرم براساس برنامه های اجرایی دستگاه و برآورد اعتبار مورد نیاز آن تکمیل می گردد و در واقع روکش فرم های شماره ()2 بوده و برنامه های مندرج در فرم شماره ( )2در این فرم می آید. ‏ شماره طبقه بندی شماره :منظور شماره طبقه بندی برنامه در مصوبه شماره /65550ت 40297ه مورخ 1387/4/31هیئت وزیران می باشد. عنوان برنامه :منظور عنوان برنامه در مصوبه شماره /65550ت 40297ه مورخ 1387/4/31هیئت وزیران می باشد. هدف کلی: مقدار :نشان دهنده کل کار قابل انجام در سال 1388می باشد که در اثر اجرای برنامه حاصل خواهد شد مانند :یک میلیون نفر دانش آموز، تامین یک میلیون متر مکعب آب و ... واحد :کمیت تعیین کننده هدف است که می تواند با توجه به عنوان برنامه انتخاب شود مانند :نفر دانش آموز -متر مکعب آب -کیلومتر راه و... هزینه واحد :قیمت انجام یک واحد از مقدار هدف است .با توجه به اینکه اعتبارات برنامه های مندرج در این فرم حاصل جمع فعالیتهای ذیربط (موضوع فرم شماره ( )2می باشد) لزوما هزینه واحد هر برنامه از تقسیم هزینه کل بر هدف کمی به دست می آید. اعتبارات هزینه ای :حاصل ضرب هزینه واحد در مقدار هدف معادل جمع اعتبارات مورد نیاز خواهد بود که می تواند از محل منابع عمومی و یا درآمدهای اختصاصی دستگاه تامین گردد. اعتبار هزینه ای پرسنلی :میزان هزینه هایی است که درستگاه اجرایی براساس قوانین و مقررات می تواند صرف پرسنل نماید. حقوق و مزایای مستمر :میزان هزینه های پرسنلی اجتناب ناپذیری است که تامین آن گریزناپذیر و ضروری می باشد و موارد آن ذیل جدول شماره ()10 تصویر کالن بود بودجه استانی قانون بودجه سال 1387کل کشور آمده است. سایر هزینه های پرسنلی :مابه التفاوت کل هزینه های پرسنلی و اعتبار حقوق و مزایای مستمر کارکنان رسمی و ÷یمانی می باشد. سایر هزینه ها :باقیمانده اعتبار هزینه ای نیز در ستون سایر هزینه ها درج خواهد شد و شامل هزینه های اجتناب ناپذیر و سایر می باشد. توضیح :با توجه به اینکه اطالعات این فرم اساس و پایه اطاعات مندرج در الیحه خواهد بود ضروری است در تکمیل آن دقت الزم به عمل آید. فرم شماره ( )2برآورد اعتبارات هزینه ای در سال 1388برحسب برنامه /فعالیت ‏ این فرم بر مبنای فعالیت های ذیل هر برنامه می تواند از یک یا چند فعالیت اصلی کمlیت پذیر تشکیل گردد .منظور از فعالیت یک سلسله عملیات و خlدمات مشخصی است که برای تحقق بخشیدن به هدف های ساالنه برنامه طی یک سال به اجرا در آمده و درعین حال کمlیت پذیر نیز می باشند .فعالیتها نیز می بایست به نحوی تعریف گردند که در قالب اهداف برنامه چهارم توسعه و برنامه های اجرایی سال 1388باشند توجه به اینکه نکته ضروری است که فعالیت تعریف شده بخشی از فعالیت های اصلی دستگاه در قالب برنامه باشد در خصوص شاخص های کمی فعالیت می توان از "شاخص عملکرد مصوب شورای عالی اداری" نیز استفاده نمود. ‏ همانطور که پیشتر ذکر شد واحد و هدف کمی برنامه می تواند متفاوت و مستقل از واحد و هدف کمی فعالیت های ذیل آن باشد. فرم شماره ( )3اطالعات مربوط به پرداخ های اجتناب ناپذیر دستگاهای اجرایی ‏ در این فرم اطالعات مربوط به حقوق و مزایای کارکنان دستگاه اجرایی درج می گردد. ‏ حقوق و دستمزد و فوق العاده ها بر اساس احکام :اطالعات مربوط به پرسنل شاغل دستگاه اجرایی براساس احکام صادره در این قسمت درج می گردد .در ستون اعتباری سال 1388را دارا باشد می بایست با توجه به اطالعات مشابه در سال 1387برای استخدامهای جدید اعتبار متوسط برای هر فرد از تقسیم کل اعتبار بر تعداد پرسنل حاصل می شود. ‏ عیدی پایان سال :عیدی پایان سال برای شاغلین و بازنشستگان براساس ضوابط مالی این بخشنام در این قسمت درج می شود. ‏ حق عائله مندی و اوالد بازنشستگان :اعتبار مورد نیاز برای پرداخت حق عائله مندی و اوالد بازنشستگان که از بودجه دستگاه پرداخت می گردد در این قسمت درج می شود. ‏ کسورات سهم بیمه کارفرما :آن بخش از اعتبار که توسط کارفرما به عنوان حق بیمه پرسنل تحت پوشش به سازمان بازنشستگی و یا تامین اجتماعی پرداخت می گردد ،در این قسمت ذکر می شود. پاداش پایان خدمت :در این قسمت با توجه به تعداد پرسنل که در سال بازنشسته خواهند شد معادل پاداش مربوط درج می گردد. کمک های غیر نقدی بازنشستگان :برای هر فرد بازنشسته و براساس ضوابط مالی این بخشنامه در این قسمت درج می گردد. سایر هزینه های پرسنلی اجتناب ناپذیر پرسنلی :در این قسمت آن بخش از هزینه های پرسنلی که براساس قوانین مربوط و به صورت مستمر پرداخت می شود با ذکر عنوان و به ترتیب ذیل بند 8درج می گردد. سایر هزینه های پرسنلی اجتناب ناپذیر غیر پرسنلی :در این قسمت آن بخش از lهزینه های غیر پرسنلی که پرداخت آن ضروری است با ذکر عنوان و له ترتیب درج می شود. فرم شماره ( )4اعتبارات هزینه ای دستگاه بر حسب فصول هزینه در این فرم اعتبارات هزینه ای دستگاهای اجرایی استانی بر حسب هفت فصل هزینه و اقالم عمده هر فصل با توجه به دستورالعمل طبقه بندی اقتصادی هزینه های دولت، در پیوست "و" بخشنامه بودجه سال 1382کل کشور تکمیل می گردد. مالحضات اساسی مربوط به تکمیل این به شرح زیر می باشد: مبالغ قابل پرداخت به پیمانکاران ،خویش فرمایان و سایر کارکنانی که کارمند دولت محسوب نمی شوند ،باید در فصل دوم هزینه (استفاده از کاالها و خدمات) ثبت گردد .جبران خدمات کارکنان شاغل در طرح های سرمایه گذاری ،بخشی از سرمایگذاری محسوب می شود و باید در فرم های مربوط به تملک دارایی های سرمایه ای تقدیم گردد. جبران خدمات کارکنان ،مخارج مربوط به تامین وسایل و ابزار و لباسهای مخصوص کار و اقالم مشابه را شامل نمی شود. مبالغ مربوط به این گونه موارد در فصل دوم (استفاده از کاالها و خدمات) طبقه بندی می شود .همچنین پرداختهای مربوط به رفاه اجتماعی که از طرف کارفرمایان به به صورت کمک هزینه تحصیلی ،آموزش ،بیماری ،زایمان و موارد مشابه انجام می گیرد باید در فصل ششم "رفاه اجتماعی" قرار گیرد. استفاده از کاال و خدمات و کاالهای خریداری شده برای فروش مجدد نیز می گردد .کاالها و خدمات قابل مصرف برای نگهداری و تغییر دارایی های ثابت هم استفاده از کاالها و خدمات محسوب می شود .همچنین کاال و خدماتی مه در امر پژوهش و آموزش کارکنان و امور مشابه مورد استفاده قرار میگیرد در این فصل طبقه بندی می گردد .این فصل شامل خرید های مربوط به اسلحه (مانند سالح lهای دستی و موشک) و وسایل و ابزار مربوط به آنها (مانند سکوی پرتاب موشک تانک) می شود. کاال و خدمات خریداری شده توسط واحدهای دولتی و استفاده شده توسط کارکنان ،می تواند در فصب جبران خدمات کارکنان و یا استفاده از کاال و خدمات ثبت شود .به طور کلی زمانی که کارکنان برای انجام وضایف محوله از این کاال ها و خدمات استفاده می کنند آن ها بایددر فصل "استفاده از کاال ها و خدمات" طبقه بندی شوند و از طرف دیگر چنانچه کاال و خدمات مزبور در اوقات غیر موظف و به طور دلخواه مورد استفاده قرار می گیرد ،جبران خدمات کارکنان محسوب می گردد. نگهداری و تعمیر دو ویژگی اساسی ( )1فعالیتی است که مالکین برای استفاده از دارایی های ذیربط مجبورند به طور مستمر انجام دهند ( )2ماهیت دارایی ذیربط را تغییر نمی دهد و فقط شرایط عادی آن را حفظ می کند. فسل سوم هزینه "هزینه اموال و دارایی" ،شامل هزینه های به عمل آمده در مورد دارایی (پول و سپرده ،اوراق بهادار ،دارایی های مالی که متعلق به دولت نمی باشد) و اجاره می گردد " .سود توسط آن دسته از واحدهای دولتی که نوعی بدهی دارند قابل ÷رداخت می باشد .این بدهی ها شامل سپرده ها و وام ها می گردد .سود ممکن است مبلغی ثابت از قبل تعیین شده و یا درصدی از اصل بدهی باشد" .اجاره" هزینه ای ایجاد شده به واسط اجاره زمین، ساختمان ،دارایی های زیر زمینی و سایر دارایی هایی است هزینه های مربوط به کرایه ماشین آالت و وسایل ثابت مانند رایانه هاه و ماشین االت راه سازی نیز در این فصل تقویم می شود.  ‏ "یارانه" پرداخت انتقالی یک جانبه ای است که دولت بر اساس سطح فعالیت یا ارزش کاال ها و خدمات تولید شده و وارد شده توسط شرکت های دولتی در اختیار انها قرار می دهد. یارانه ممکن است برای تاثیر بر سطح تولید یا قیمیتی که کاالها به فروش می روند پرداخت گردد .یارانه فقط قابل پرداخت به تولید کننده است و به مصرف کنندگان تعلق نمی گیرد. همچنین یارانه شامل پرداخت های انتقالی سرمایه ای در فصل هفتم "سایر هزینه ها" طبقه بندی می شود. " کمک های بالعوض" پرداخت های انتقالی بین دو واحد دولتی یا بین یک واحد دولتی و یک سازمان بین المللی و یا بین یک واحد دولتی یا غیر دولتی است .کمک های بالعوض می تواند به صورت سرمایه ای یا غیر سرمایه ای باشد.کمک های بالعوض به کشورهای خارجی شامل هدایا برای پروژه ها یا برنامه های خاص ،هدایا برای تامین بخشی از هزینه ها می گردد.کمک های اضطراری مربوط به سوانح طبیعی و پرداخت حقوق کارشناسان داخلی مقیم خارج از کشور نیز کمک بالعوض به کشورهای خارجی تلقی می گردد .کمک بالعوض به سایر واحدهای بخش دولتی ،پرداخت های انتقالی برای تامین مالی بعضی از وظایفی است که بصورت اشتراکی توسط سطوح مختلف دولتی (ملی و استانی) انجام می گیرد .پرداخت های انتقالی به واحدهای دولتی و صندوق های تامین اجتماعی و بازنشستگی نیز در این گروه طبقه بندی می شود کمک های بال عوض به بخش غیر دولتی مانند پرداخت سرانه های دانش آموزی به موسسات آموزشی است. هزینه های "رفاه اجتماعی" زمانی توسط دولت پرداخت می گردد که اتفاقات خاص به وقوع می پیوندد و یا شرایط خاصی بر کشور حکمفرما می شود که تاثیر نامطلوب بر رفاه بخشی ازخانوارها دارد .هزینه های رفاه اجتماعی براساس نوع برنامه هایی که برتی پرداخت آنها وجود دارد طبقه بندی می شود هزینه های مربوز به بیمه های اجتماعی از طریق طرخ های بیمه اجتماعی و هزینه کمک های اجتماعی از طریق منابع عمومی دولت تامین می گردد. سایر هزینه ها شامل بعضی از پرداخت های انتقالی خاص و داد و ستد های هزینه ای که در شش فصlل قبلی طبقه بندی نشده اند می گردد. پرداخت هایی مانند باز پرداخت وام های داخلی به سیستم بانکی و باز پرداخت وام های خارجی ،اعطای وام به بخش های عمومی و خصوصی ،اعطای وام و مشارکت برای سرمایه گذاری در بخش خصوصی به صورت وجوه اداره شده و صور دیگر ،دادوستد هزینه ای محسوب نمی شود و باید در فرم شماره ( )6مربوط به دادو ستد های مالی طبقه بندی گردد. فرم شماره ( )5اطالعات پرسنلی دستگاهای اجرایی این فرم در بر گیرنده اطالعات مربوط به ترکیب پرسنلی دستگاها بر حسب درجه تحصیالت می باشد که با توجه به توضیحات زیر تکمیل می شود: وضعیت پرسنل موجود در ابتدای سال 1387به تفکیک رسمی، پیمانی و سایر که شامل خرید خدمات روزمره و غیره (سایر موارد خاص ) می باشد در ستون های مربوط قید می گردد. پیش بینی تعداد پرسنل در پایان سال ،1388به تفکیک یاد شده در ستون های مربوط قید می گردد. با توجه به احکام برنامه چهارم توسعه تعداد کل پرسنل در پایان سال 1388می بایست نسبت به تعداد کل پرسنل در ابتدای سال ( %2 ،1387هر سال )%1کاهش داشته باشد .موارد خاص که دارای مجوز استخدامیهستند مستثنی می باشند. .2منابع منابع دریافت های دولت محسوب شده و به سه طبقه درآمدها ،واگذاری درایی های سرمایه ای و واگذاری دارایی های مالی تقسیم می شوند .ددستگاهای اجرایی استانی برای پیش بینی منابع خود موظف به تکمیل فرم برآورد منابع بودجه استانی هستند. فرم شماره ( )6برآورد منابع بودجه سال 1388 این فرم به 3قسمت مجزا تقسیم شده که در آن منابع عمومی و اختصاصی که توسط دستگاه یا با مباشرت آن و یا توسط واحدهای تابعه وصول می شود بر اساس عناوین مربوطه درج می گردد . منابع عمومی و اختصاصی موجود ،درآمد ها و واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی می باشند که در پیوست شماره دو قانون بودجه سال 1387آمده است .در غیر این صورت ،منابع جدید محسوب می شوند. براساس نظام جدید بودجه ریزی "درآمد" به آن دسته از دادو ستدهای دولت اطالق مش گردد که با عث افزایش ارزش خالص (تفاوت بین دارایی ها و بدهی ها) این بخش گردد .بدین ترتیب مواردی چون فروش و واگذاری زمین و ساختمان و ماشین االت و تجهیزات و همچنین موارد حاصل از صادرات نفت خام به عنوان درآمد تلقی نشده و تحت عنوان واگذاری دارایی های سرمایه ای طبقه بندی می شود .به همین ترتیب منابعی چون فروش اوراق مشارکت ،واگذاری سهام شرکت ها ،دریافت اصل وام ها(داخلی و خارجی) ،استفاده از تسهیالت خارجی ،استفاده از تسهیالت سیستم بانکی و نظایر آن در سر فصل واگذاری های دارایی های مالی منظور می گردد. شماره طبقه بندی و عناوین منابع بودجه ای ،می بایست همانند شماره طبقه بندی و عناوین موجود در پیوست شماره دو قانون بودجه سال 1387باشد. مبنای قانونی وصول هر یک از منابع می تواند شامل قوانین مصوب مجلس (قانون برنامه چهارم توسعه، قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ،قانون وصول برخی از درآمد های دولت و سایر قوانین خاص) ،قوانین مصوب مجمع تشخیص مصلت نظام و تصویب نامه های هیئت وزیران باشد. مفاد ماده 82قانون برنامه چهارم (تفکیک منابع به ملی و استانی) همانند قانون بودجه سال 1387لحاظ شود .همچنین در صورت عدم وصول هر یک از منابع (که براساس قانون برعهده آن دستگاه است) علت آن ذکر شود. .3تملک دارایی های سرمایه ای دستگاهای اجرایی استانی با هماهنگی دستگاه های تابع موظف به تکمیا فرم های مربوط به فعالیت های عمرانی در سال بودجه ای مورد نظر هستند .این پیش بینی ها براساس عملکرد بودجه ای سال ماقبل و بودجه مصوب سال جاری انجام می پذیرد.

51,000 تومان