صفحه 1:
۳ ۵ OO es
كزين برتر انديشه برنكذرد
صفحه 2:
نام[آد رس [ابودجه آريزي[اعملياتي
۲ نوا حد010101100تئوري 1001000000100
0
مولف1011پناهي
1 رفیعزاده
صفحه 3:
فصل اول
بودجه و بودجه ریژک عمومی
3
صفحه 4:
1. تعیین منابع و مصارف کشور
2 حکمرانی از طریق بودجه
3. تعارض بین تلاشها و نقشها
صفحه 5:
اهداف بودجه ریزی عمجمی
[- اهداف سیاسی
*؟ء سکوی سیاسی گزینه ها و تخصیصها
۰ دیدگاه مقامات سیاسی و درک آنها در بودجه
؟ء توجه به خواسته هاى موكلان
صفحه 6:
اهداف بودجه ریزی عمجمی
2- اهداف پاسخگویی مالی بودجه ریژی عمومی
محدود نمودن هزینه ها از طریق حسابرسی
نظارت از طریق گزارشهای عملکردی
هسابرسیهای پس از هزینه
ایجاد تعادل OY بودجه دولت و مصوب مجلس
/
۷
«(۱
1۱۳
j
۱
صفحه 7:
اهداف بودجه ریزی عمجمی
3- اهداف مدیریتی
آمکان بهبود نتایج عملکردی
امکان بهبون خدمات رسانی
صفحه 8:
اهداف بودجه ریزی عمجمی
4- اهداف اقتصادی
تامین منابع مالی برنامه اجتماعی
جهت دهی سیاست های مالیاتی
تامین منابع مالی در هوزه های مختلف (تجاری.
آموزشی و ...)
کمک به بازتوزیع ثرمت در میان شهروندان NZ
اشتغال زايي 9 ...
صفحه 9:
پیامدهای بودجه ریزی عمجمی
1- بودجه باید در خدمت کدام اهداف باشد؟
اثربخشی حکومت
ald) مهرومان
ارتهای سلامت اقتصادی
حمایت از مقوق مالکیت خصوصی
صفحه 10:
پیامدهای بودجه ریزی عمومی
1- چه کسانی باید تصمیم بگیرند؟
متخصصین و کارشناسان
مقامات سياسي و منتغب
شهروندان
مشتریان
صفحه 11:
چرفه بودجه ریزی عمومی
1- گردآوری درخواست وزارتفانه ها
2- بررسی و تنظیم لایهه
3- تصويب در مجلس
4- اجرا توسط دستكاه ها
5- نظارت و حسابرسى توسط مرآجع
۱۱7,
j
۱
«(۱
صفحه 12:
دیدگاه های متعارفن بودجه ریزی عفوهئ
1- مسئولیت ها
تسهیم بر اساس منئولیک هایي که به عهده تطفيم
گیران است.
صفحه 13:
دیدگاه های متعارض بودجه ریزی عمومی
2- جهت گیریهای حرفه ايي
معیارهای حرفه آيي مبنای بودجه است
2 للد
م(<2
0
صفحه 14:
دیدگاه های متعارض بودجه ریزی عمومی
3- ابهام و تعارض های بالقوه
تمام مراحل بودجه در هاله آيي از ابهام است.
IZ
صفحه 15:
جدول ۱. اهداف بودجهریزی عمومی و تقشآفربنان فرابند بودچهریزی عمومی
۱
1 برناههای ۱
۲ تخصیص منابغ
أنواغ اطلاعان مورد نياز
Sle مربوط به رسالشهاء
آرمانها و اهداف سازمانها
- اللاعات شاخص هاى عملكردى أ
دربارة كارايى و اثربخشی
دسثاندركاران أصلى و فراع تخصصهاى
موردنیاز
- رسای sol Jal
- برنامهريزانى که از دانش عملیانی و
اطلاعات مربوط با خواستهاي
مشتريان برخوردارند.
- تدان جلي
- شهروندان
صفحه 16:
۲ دستیابی به:
الف. پاسخگویی مالی
ب. اثربخشی
ج. كارايى
ه. پاسخگویی سیاسی
و وضمیت مطلوب
اد ارزشهای
سازمانی/ اجتماعی
اع باز توزیع ثروت
- سیستم پی گیری و کنترل دقیق
- اطلاعات شاخصهای عملکرد
دریاره دستیابی به اهداف
- اطلاعات مربوط به هزینه
فایده تصمیمات بودجهای
- اطلاعات مربوط به گروههای
سیاسی که در پی تأثیرگذاری بر
اقدامات مدیران اجرایی هستند
اطلاعات مربوط به پیامدهای
دخالت دوا
- ساختارهایی که از الزامات
اقتصاد سالم هستند
ازها
و اطلاعات اقتصادی دریا
سیاستها
- حسابداران/ حسایرسان
+ سدیران سطلوح مختلف سازمان
- اقتصادداتان و مدیران
- مقامات منتخب و سیاسی
- شهروندان و تحلیلگرآن اقتسادی
- شهروندان و گروههای ذیننع
- اقتصاددانان
- شهروندان؛ مقامات متتخب و
اقتصاددانان
صفحه 17:
فصل دوم
انواع شیوه های بودجه ریزی
3
صفحه 18:
بودجه ریزی افزایشی/خطی /کد موضوعی(ط.سسصا)
در امایل سده بیستم مطرم شد
مهو /هدف
1- نیازی به ترسیم هدف نیست.
2- افزایش بودجه سال گذشته مطرم است.
3- برای پاسفگويي مالی رایج ترین شیجه است.
4یا به همه روشها تحمیل می شود یابه همراه آنها استفاده
می شود. ly, ۳
+
«(۱
j
۱
صفحه 19:
بودجه ريزى افزايشى /خطى /كد موضوعى (ط.لههج مب جا »)
مزايا
1- نيازى به مهارت مديريتى و برنامه ابي ندارد.
2- انرزى كمتري مى برد.
3- تعارض معمولا کم است.
صفحه 20:
بودجه ريزى افزايشى /خطى /كد موضوعى (ط.لهجمج 0 ")
معايب
1- بدون ارتباط با اهداف است.
2- به اين سوال ها ياسخ نمى دهد:
٠ به ازای خرج هر واهد پول چه چیزی به دست می آوریم؟
(بودجه برنامه ايي)
صفحه 21:
بودجه ريزى افزايشى /خطى /كد موضوعى (ط.لهجمج 0 ")
معايب
2- به اين سوال ها پاسخ نمی دهد:
۰ _ در هزینه کردن چقدر کارآمد هستیم؟ (بودجه عملیاتی)
LT + باید این هزینه ها را انجام دهیم؟ (بودجه صفر)
ly
۹
77۰
«(۱
صفحه 22:
بودجه ریزی برنامه آيي
مفهون /هدف
1- روبرت مک نامارا در وزارت دفاع امریکا ابداع کرد.
2- بودجه به ازای برنامه هاي واهدهای مختلف داده می شود.
3- برنامه و برنامه ریزی جوهره بودجه ریزی برنامه اي است.
4- علاوه بر اطلاعات مديريتي و داده های عملکردی می تواند
وسیله آگاهی شهروندان از خدمات گردد.
517
۷
صفحه 23:
NY
7 ۳
=
مزایا
بودجه هدفمتد توزد
می گردد.
بودجه ریزی برنامه آيي
صفحه 24:
بودجه ریزی برنامه آيي
معایب
1- ممکن است تعریف برنامه خيلي گسترده باشد.
2- انتقال بودجه از یک برنامه به برنامه دیگر امکان پذیر نیست.
(مثال: خرید لباس برای فرد)
3- بلند پروازانه است لذا موفق نبوده است.
Ay,
صفحه 25:
بودجه ریزی بر مبنای صفر
مفهون /هدف
1- در دهه 60 توسط پیتر فیر امريكايي مطرم شد.
2- هدف اصلی ایجاد یک راهکار تصمیم گیری است.
3- هميشه اين بحث مطرح است که مدیران باید دلیل کاری که
انجام می دهند را بدانند.
صفحه 26:
بودجه ریزی بر مبنای صفر
مفهون /هدف
4- بودجه ۱ بدون فرض سال گذشته بررسی می کند.
5-معمولا بودجه سال قبل را به 75 تا 85 درصد کاهش می دهند
سپس درخواست Slo مورد نظر به آن اضافه می شود
(بودجه ریزی صفر تعدیل یافته)
Ay,
صفحه 27:
بودجه ریزی بر مبنای صفر
عناصر
1- بودجه پایه
2- وامدهای تصمیم گيري
3- بودجه کاهش یافته
4- بسته های تصمیمات
صفحه 28:
بودجه ریزی بر مبنای صفر
مزایا
فرصت تفکر به مدیران می دهد (کاهش 30 درصدی و
افزایش 45 درصدی می تواند بر اساس اهداف جدید باشد)
معایب
کاهش بودجه تا 70 درصد برای کارمندان نگران کننده است.
۱/5
صفحه 29:
بودجه ریزی عملیاتی
مفهون /هدف
۶ عبارت است از برنامه عملکرد سالانه به همراه بودجه سالانه
كه رابطه ميان ميزان وجوه تخصيص يافته به هر برنامه با
نتایج بدست آمده از اجراى آن برنامه را نشان مى دهد.
Ay,
/
۱۳
«(۰
صفحه 30:
بودجه ریزی عملیاتی
مفهون /هدف
ميزان اعتبار تخصيص يافته تعيين تننده ميزان تحقق
اهداف است.
فرايندها از بالا به يايين 9 برعحس به طور همزمان است.
شاخص هاى ارزيابى و سنجش عملكرد مشخص هستند.
Ay,
١
/
۱۳
صفحه 31:
بودجه ریزی عملیاتی
مزایا
* فرایندی است که همه مدیران درگیر هستند.
»ء اطلاعات مناسبی به دست می دهد.
منابع به نمو موثرتری تخصیص می یابد.
؟ء می توان رابطه بین منابع به کار رفته و عملکردها را بدست
آورد.
Wi,
صفحه 32:
بودجه ریزی عملیاتی
مزایا
* یک سیستم جامع سنجش و ارزیابی عملکرد برنامه
استراتژیک است.
۶ قیمت تمام شده تمام اقلام کاملا روشن است.
۶ _ وسیله مناسبی برای بهیود عملکرد است.
*؟ استفاده از خدمات پیمانکاران را تسهیل می کند.
صفحه 33:
بودجه ریزی عملیاتی
معایب
۶ نیازمند صرف زمان و رهبری قوی است.
۰ تعریف فعالیت های تشکیل دهنده برنامه سخت است.
۰ شناسايي هزینه فعالیت ها نیازمند زمان و انرژی مضاعف
است.
۶ تعریف شاخص slo عملکردی مشکل است.
صفحه 34:
جمع بندی
پاسفگويي مالي هدف اصلی بودجه افزایشی است.
پاسخگويي برنامه ايي هدف اصلی بودجه برنامه آبي است.
پاسخگويي کارایی هدف Gol )0939 ریزی عملیاتی است.
پاسخگويي پیگیری slo cays اولویت دار هدف اصلی بودجه
ريزي صفر است.
صفحه 35:
بودجعريرى افزايشى
بودجعريزى برنامما
هدفه پرسش املی
مشكلى كه بايد حل شود
Path
إبااتبار همانطور كد قصد داريم خرج -
ee
جلوكيرى از استفاده تامناسب از نیع -
ملی
- بلس كوبى برنامعاى
- أب رمه به اها و أرما زهايش نلق
منود
- الريختى ب مه
ويذكىهلى اصلى |
- تأكيد بر كذشته ی ال
گشته وان به
Joel وهی
همجين مهم poke
۳
بودچهای
dase past
ره و اتف باه
- مد دزی
براسالس برامة
انق يان اسل
- حسلبداران و
ديرا يودجه
علاقمضد به اد
تون بودجهای
-مديران برنامه و
تحلي ل كران بونلمه
شراط لام براق
موفقيت
gee
Jes موف
متخصصين مورد تياو
نأك کی دج
یرمع ارم
ری ابا رد
آرمانها و لعداف
aly
انقاط قوت
هر دی که کب
عل جو اد خوب
sh pile
he alae
یی و
تخصيص بودجه إيجاد
se
seus -
حل اه ده ون
ane
ao
| seta -
ملاحظات نید
apne ith
sie سرمايةكتارى
جشعكير در زمينة ملع
است. احتمال ايجاد
ترش هر أن لاتم
صفحه 36:
هدفه پرسش ال ? شريط لز براك 2
نیام 1 بنان نقاط فوت نقاط ذ
oe مشكلى كه يد حل فد ويذكوهاى اسل فان اس نوت اضق
| تمد ملع قلل |
توجهى برلى بجاد زعلزنرو بر هزينه
کی نیمه ...| بای خشی و ای eee | م
بای متس
| أيا ررقف ا لظ هزينههالريخش تصش | ما وی | .]بل تیاده
بواجدريزى عملياتي 1 1 5 مسيم
تایه کاندلت! .| شاخبایی یا | -کرشتامان ری جلباتماد aa
1 2 عينى أيجلا مى'
- شاخصهاى اهداق كه بأد تحقق بابد میشود ie تصمیمگیرن بای
يجلا شاخميهاق
fle
- نيازند زمان و
- للومتدارو مناسب بودن أنه جام -بستهبه جايكاة - فشر زيلدى به
deere | x i | فصت بای بر | "انیا
میشودوبیاجام شود. املی قدرت. ia rae سازمان وأرد م ىكند.
0 بإكرى فاليتهاز | فرضيك وفاليتهاق | 7"
چه بای کرد یرای ناو .| -باگری طابمند برخی | بودجهرزیصفررا و | هدید کنه نت و
بواجاریزی 4 4 ۰ عفر کی هد زد
| ] وهی جیجلاه یل | با فلیتهاي | موت در هريك از تي escape [sensi | لهج میت
منم هی کون ابا | سطیع یام ject تیم | اد مین
۳ ۳ مدیرا os
تصمیمگیری درالم جه در كته 0 ] بای بش شور
اتجام یی کرد ie ص لت
hee
صفحه 37:
فصل سوم
مبانی. مفاهیم و مرامل بودجه hd)
ale عملیاتی
صفحه 38:
فرایند شکل گيري مبانی بودجه ريزي عملیاتی
پژههش های انجام شده در امریکا
بجز سه ایالت همه ایالت ها دارای الزام هستند.
در دهه 90 موضوع بودجه ریزی عملياتي را قانونی کردند.
در همه نظرسنجی ها شاخص slo عملکردی به عنوان نکته
مهم تاکید شده است.
Ay,
صفحه 39:
فرایند شکل گيري مبانی بودجه ريزي عملیاتی
به اين نتیجه رسیده اند که بودجه ریزی عملیاتی بیشتر از
آنکه به تخصیص توجه کند به بهبود مدیریت و عملکرد
تاکید می کند.
بیشتر پژوهش های انجام گرفته بر اساس نظرسنجی بوده
است.
AV yy
= 1 7
غ20
صفحه 40:
مفاهیم. اهداف» ویژگیها و مراحل بودجه ريزي عملیاتی
مفاهیم و اهداف
عبارت است از برنامه عملکرد سالانه به همراه بودجه سالانه
كه رابطه ميان ميزان وجوه تخصيص يافته به هر برنامه با
نتایج بدست آمده از اجراى آن برنامه را نشان مى دهد.
۹11 ly,
j
۱
«(۱
صفحه 41:
مفاهیم. اهداف» ویژگیها و مراحل بودجه ريزي عملیاتی
مفاهیم و اهداف
مدلهای بودجه ريزي عملياتي دنبال دو هدف اصلی هستند:
۶ تدوین بودجه اي اثربخش
۶ بهبود عملکرد سازمان
صفحه 42:
مفاهیم. اهداف» ویژگیها و مراحل بودجه ريزي عملیاتی
مفاهیم و اهداف
مدلهای بودجه ريزي عملياتي بر ده محور اصلی استوار است:
بهبود كارايي
۰ بهبود اثربخشي
yu اک
صفحه 43:
مفاهیم. اهداف» ویژگیها و مراحل بودجه ريزي عملیاتی
مفاهیم و اهداف
تاکید بر دو محور اصلی بودجه ريزي عملياتي نیازمند اطلاعات
است:
۰ وشن بودن میزان تقاضا برای کالا یا خدمات
۶ روشن بودن میزان کار و فعالیت
* اطلاعات درباره بهره وری و كارايي عملیات
۱۱/7, نامزاس های culled اطلاعات درباره اثربخشی ٠
Hi
77۰
«(۱
صفحه 44:
مفاهیم. اهداف» ویژگیها و مراحل بودجه ريزي عملیاتی
ویژگیهای بودجه ريزي عملیاتی
مشارکت همه در بودجه ريزي
پيگيري افق glo بلند مدت
استوارى بر مبناى نتايج
انعطاف پذيري و ارائه آزادی عمل به مديران
صفحه 45:
مفاهیم. اهداف. ویژگیها و مراحل بودجه ريزي عملیاتی
ویژگیهای بودجه ريزي عملیاتی
٠ تاکید بر برنامه ريژي
* روشن بودن aglaw مورد انتظار از عملکرد
۰ روشن بودن ارتباط بين منابع و نتايج مورد انتظار
/االد
صفحه 46:
مفاهیم. اهداف» ویژگیها و مراحل بودجه ريزي عملیاتی
ویژگیهای بودجه ريزي عملیاتی
مشکلات موجود در پیوند دادن منابع و نتایج:
*؟ء سنجش عملکرد
* پیچیدگی فرایند پاسفگويي به دلیل تقسیم مسئولیت ها
*؟ء ایهام در اهداف مورد انتظار
۶
صفحه 47:
مفاهیم. اهداف. ویژگیها و مراحل بودجه ريزي عملیاتی
مراحل بودجه ریزی عملیاتی
*؟ شناسايي رسالت هاء آرمانهاء مقاصد و اهداف
پیوند اطلاعات برنامه ريزي راهبردی با بودجه
یکپارچه سازی شاخصهای عملکرد در چارچوب بودجه
گزارش ننایج بر اساس شاخصهای عملکرد
/p
+
0١
1۱۳
j
الي
صفحه 48:
مفاهیم. اهداف. ویژگیها و مراحل بودجه ريزي عملیاتی
خواید بودجه ریزی عملیاتی
افزایش پاسخگويي و كارايي
افزایش اطلاعات سیاست گزاران
بهیود مدیریت عمومی
بهبود ارزيابي برنامه ها
شٌناسايي فرصت های همکاریهای بین سازمانی
بهیود ارتباط سازمان ها با شهروندان
/p
+
0١
1۱۳
j
الي
صفحه 49:
مفاهیم. اهداف. ویژگیها و مراحل بودجه ريزي عملیاتی
مراحل بودجه ریزی عملیاتی(اجرايي)
1- جلب موافقت و تعهد نقش آفرینان (اجماع سطوح مختلف
بسیار مهم است)
مشکلات در صورت عدم تحقق موافقت:
عدم تحقق واقعی سنجش عملکرد و بهیود عملکرد
عدم توافق در شاخص های مریوط به ارزيابي عملکرد و عدم
تمکین در مقابل شاخص ها
Ay,
صفحه 50:
مفاهیم. اهداف. ویژگیها و مراحل بودجه ريزي عملیاتی
مراحل بودجه ریزی عملیاتی(امرايي)
2- تنظیم برنامه زماني براي اجرا
شامل:
* ابلاغ دستورالتعمل بودجه به سازمانها
۰ نظرخواهی از شهروندان
۶ تکمیل اسناد بودجه آيي
۰ برگزاری جلسات با نمایندگان برای تشریم اسناد بودجه آيي
*_ ارجاع به مجلس, معرفی ابعاد جدید. تصویب و ابلاغ
صفحه 51:
مفاهیم. اهداف. ویژگیها و مراحل بودجه ريزي عملیاتی
عوامل موثر بر طول دوره اجرا
۶ وفع قوانین مربوط
* شفافیت برنامه راهبردی
٠ آشنايي و تجربه سازمان
*؟ء ييحِيدكى سيستم هاى داده هاى موجود
صفحه 52:
مفاهیم. اهداف. ویژگیها و مراحل بودجه ريزي عملیاتی
روشهای اجراي بودجه ريزي عملیاتی
1- تدريجي
2 یکباره
عوامل مجثر در انتخاب سازمانها برای اجرای بودجه ريزي عملیاتی
؟ء سهولت سنجش
٠ مجم بودجه
صفحه 53:
مفاهیم. اهداف. ویژگیها و مراحل بودجه ريزي عملیاتی
مزاياي رویکرد تدريجي
فرصت آزمون و اصلاح سیستم را فراهم مي کند.
قبل از اجرای کامل مشکلات نمایان می شود.
امکان جلب حمایت سازمان های غیر آزمایشی را فراهم
می کند.
صفحه 54:
مفاهیم. اهداف. ویژگیها و مراحل بودجه ريزي عملیاتی
معایب رویکرد تدريجي
° زمان اجرای آن طولانی است.
؟ء ممکن است مجریان نیرو و انرژی اولیه را از دست بدهند.
* اجرای همزمان دو سیستم بودجه ريزي مشکل است.
صفحه 55:
مفاهیم. اهداف. ویژگیها و مراحل بودجه ريزي عملیاتی
مزایای رودیکرد یکباره
* زمان امرا کمتر است.
۰ _ می توان برای همه سازمانها یکسان آموزش داد.
۶ برای تغییر انگیزه های لازم را فراهم می کند.
صفحه 56:
مفاهیم. اهداف. ویژگیها و مراحل بودجه ريزي عملیاتی
معایب رویکرد یکباره
* صرف زمان زیاد برای هر سازمانی به طور همزمان دشوار
است.
* ممکن است به اشتباهات پر هزینه منجر شود.
صفحه 57:
مفاهیم. اهداف. ویژگیها و مراحل بودجه ريزي عملیاتی
مراحل بودجه ریزی عملیاتی(اجرايي)
3- تامين آموزش لازم
در این رابطه موارد زیر باید مد نظر باشد:
افزایش ظرفیت های لازم برای اجرا بودجه عملياتي و پرورش
قابلیت ها (ظرفیت های سازمان مرکزي)
جلسات توجيهي یا کارگاه های آموزشي سنجش عملکرد.
برنامه های راهبردی و ... براي مدیران
تدوین دستورالعمل ها و رهنمودهای بودجه G2)
آموزس مستمر
صفحه 58:
مفاهیم. اهداف. ویژگیها و مراحل بودجه ريزي عملیاتی
مراحل بودجه ریزی عملیاتی(اجرايي)
4- بررسی و توسعه برنامه های راهبردی
5- ایجاد سیستم اطلاعات و حسابداری قیمت تمام شده
* پیوند فعالیت ها با نتایج عملکرد
* تعیین اولویت راهبردها بر اساس هزینه ها
٠ شناسايي هزینه های اجرآيي
صفحه 59:
مفاهیم. اهداف. ویژگیها و مراحل بودجه ريزي عملیاتی
مراحل بودجه ریزی عملیاتی(اجرايي)
6- ارزيابي عملکرد و گزارش نتایج
7 فراهم کردن زمینه های مدیریتی
8- اقدامات نهايي شامل:
: پاداشها
٠ تنبیه ها
صفحه 60:
مفاهیم. اهداف. ویژگیها و مراحل بودجه ريزي عملیاتی
پاداشها شامل:
افزایش منابع مالی كلي برنامه ها
افزایش انعطاف پذيري بودجه آيي
معافیت سازمان از برفی الزامات گزارش دهی
اجازه انتقال مبالغ صرفه جويي شده به سال بعد
تقدیر از کارکنان و مدیران بخاطر دستاوردها
صفحه 61:
مفاهیم. اهداف. ویژگیها و مراحل بودجه ريزي عملیاتی
تنبیه ها شامل:
دستور بازرسی مديريتي
محدود کردن منابع مالي سازمان
gio din مالی سازمان
کاهش حقوق مدیران
حذف مسئولیت های سازمانی
تعویض مدیران یا استقرار یک گروه نظارتی
صفحه 62:
مفاهیم. اهداف. ویژگیها و مراحل بودجه ريزي عملیاتی
مشکلات بودجه ريزي عملياتي
؟ء مشکلات اجرايي (در امریکا 10 سال طول كشيد تا تكامل
يابد)
مشكلات ساختارى (دشوارى در تعريف اهداف و مقاصد.
محدوديت تحليل هزينه و متمركز شدن فرايند بودجه)
صفحه 63:
فصل چهارم ِ
شاخصهاي عملکرد و نقش آنها در
بودجه عملياتي
صفحه 64:
انواع شاخصهاي عملکرد
1- شاخصهاي کارايي: به میزان تحقق آرمان یا هدف بدون
در نظر گرفتن هزینه ها تاکید ميکند (نادرست /اثربخشي)
2- شاخصهاي اثربخشی: بر نموه استفاده از منابع بدون
توجه ویژه به مقدار خدمات ارائه شده در مقایسه با
مقدار منابع به کار رفته (نادرست/کارايي)
صفحه 65:
3- شاه
خصهاي هد ۱
حجم کار : جنبه عملياتي اهداذ
مثل تعدا مان 1 اف را مطرم
د جراعهاي راهنمايي نصب 3
ايي نصب شده
1 DB
ly
7/1
7/1۳
a\l
صفحه 66:
Rh صن wR تب
دلایل سنجش عملکرد
افزایش پاسخگويي
بهیود ارائه کالاها و خدمات
تعیین سطم فعالیت سازمان
اطلاع رساني به شهروندان
صفحه 67:
Rh صن wR تب
برنامهريزي راهبردي
وظیفه Gs سازمان چیست؟
قرار است به چه چيزي دست یابیم؟
چگونه باید به این اهداف برسیم؟
چگونه از موفقیت خود آگاه شویم؟
۱7
j
الي
0١
صفحه 68:
3 تمودار ۱. محورهای اساسی برنامهریزی راهبردی در یک سازمان
"قواتین موضوعه/ قوانین هدک عمومی فمالیتهای
oat قانونیٍ
وعقیقه قانوتی سازما.
= له
چست؟
ل رسالت | احداف سازمان
ارزیابی داخلی/ خارجی 2 تحليل شرايط و
انمندیها
(a ae
آرمانها =
اهداقى كه يايد تحقق يايند
انتابيج ويزءاى كه ميزان تحقق
اصداف |
اهداق را میستجد.
وهای دستبای به امداق
راهیردها alee تیابی ب
بیان احداف برنامههای بودجدای|
| oes Se
کالاها و خدسات
صفحه 69:
انواع شاخصهاي عملکرد
{out pula -1 چه چيزي براي مشتریان سازمان تغییر کرده
است؟(نادرست) سطم فعالیت سازمان چهیست؟ (صهیم)
مثال : درصد کاهش تصادفات مرگبار در بزرگراهها (نادرست)
مثال : تعداد مجوزهاي صادر شده (صهیح)
2- ورودیها بج): منابع برنامهها کدامند؟
مثال : تعداد ساعات کار انجام شده
Z ۳
Wif/z,
صفحه 70:
انواع شاخصهاي عملکرد
3- خروجيها /پیامدها (عسسحه نه): سطع فعالیت سازمان چیست؟ (نادرست)
جيزي براي مشتریان سازمان تغییر کرده است؟(صهیم)
مثال : درصد کاهش تصادفات مرگبار در بزرگراهها (صهیم)
مثال : تعداد مجوزهاي صادر شده (نادرست)
4- شاخصهاي اثربخشي (,وسحتهاج): منابع سازمان چگونه مورد استفاده قرار
میگیرد.(نادرست)/ میزان تحقق هدف (صحیح)
مثال: هزینه هر بار استفاده از .... (نادرست)
مثال: تعداد دانشآموزان فارغالتمصیل شده (درست)
صفحه 71:
انواع شاخصهاي عملکرد
5- خدمات(سضسع): مشتریان سازمان چه نظري دارند؟
مثال : تعداد شکایات مشتریان
6 - اثربخشي هزینه اي (سسسس رس در ازاء هر واهد اعتباري که
هزینه ميش9 بدست ميآوریم؟
مثال : هزینه هر دانشآموز فارغالتمصیل شده
7- توضيحي ل هددادء): هه اطلاعات ديكري بر عملكرد سازمان اثر
ميكذارد؟
مثال : تعداد درخواستهاي دریافت شده ۱1۸ آل
صفحه 72:
سلسله مراتب شاخصها
شاخصهاي ۶ ۱«
og. به سياستگذاري
ePPevivedess 9 mur شاخصهاي
go عملياتي
م۱
ly
۹۳
AN
AWN
صفحه 73:
- تعداد دورههای
آموزش ترک
Goa
- تعداد مجرمینی
که آموزش
دیدهاند و درمان
شدهاند
جدول ۲. توالی شاخصهای , عملکرد
نمود اتدام سازمان
- تعداد افرادی که
در کلاس شرکت
کردهاند
- تعداد مجرمینی که
در اين برنامه شرکت
داشتهاند و شنلی
پیدا کردهاند
تغییر نهایی شرایط
- درصد شهروندانی
كه احساس امنيت
میکنند
صفحه 74:
معایب شاخصهاي عملكردي
* نیازمند گذشت زمان است.
۰ شاخصهاي عملكردي فقط اطلاعات هستند.
۱
۱
۱ UP
Zz
-
HN
01١
يرال
صفحه 75:
پیامد هاي ناخواسته شاخصهاي عملكردي
* شاخصها توجه را بر آنچ هيده موشود متمركا
ميکنند. نچه
> جلههاي عیي بنمهها عملکرد سار
es ميدهد.
* ممکن است به تقلب یا خراب كاري بینجامد.
صفحه 76:
فصل پنجم
الگوي عملي بودجهريزي عملياتي
3
صفحه 77:
ساختار بودجهريزي سنتي
جدول بودجه وزارتخانه 26 (ارقام یه میلیارد ریال)
a ال
] یه |
[ere |
Lee
صفحه 78:
ساختار بودجهريزي سنتي
جدول ۲. پودجه اداره ۸ از وزارتخانه x
fi
صفحه 79:
ساختار بودجهريزي سنتي
جدول ۳. فعالیتهای مربوط به برنامه عملیات
صفحه 80:
فرایند و بودجه ريزي عملياتي آبشاري
1- تجدید ساختار بودجه بر اساس برنامههاي
pol)
2- مرتبط ساختن فعاليتهاي روزمره به
بودجههاي عملياتي
3- استخراج هزينههاي کامل این فعالیتها به
گونهاي که محاسبه کامل هزینه کل دستيابي
به اهداف 9 آ(مانهاي مربوط را تسهیل کند.
صفحه 81:
تجدید ساختار بودجه بر اساس
برنامههاي راهبردي
جدول ۴. برنامههای راهبردی وزارتخنه 1
برنامه راهبردی وزارتخانه 26 (سال مالی ۱۳۸۵)
> آرمان راهبردی ۱: تأمین بهداشت عمومی
> آرمان راهبردی ۲: ایجاد حداکثر فرصتها و موققیتهای تحصيلي
> آرمان راهبردی ۱۳ حفانلت از منایع طبیعی
> آرمان راهبردی ۴: تشمین سلامت جامعه در مقابل فعالیتهای مخرب زیست محیطی.
۴-۱. هدف راهبردی. تضمین سلامت مردم منطقه در مقابل حمل مواد شیمیایی سمی خطرناک.
۴-۱-۱. هدف عملیاتی راهبردی: ۲۵/ کاهش در تعداد حوادث «جدی» در حصل و انبارکردن
مواد شیمیایی سمی تا پایان سال ۱۳۸۷
۴-۱-۲. هدف عملیاتی راهبردی: دستیابی به استاندارد معین در خصوص حمل مطمتن سواد
شیمیایی تا سال مالی ۱۳۸۷.
. > آرمان راهبردی ۵ برنامهها و وظایف پشتیبانی وز
صفحه 82:
تجدید ساختار بودجه بر اساس
برنامههاي راهبردي
۳ 7 جدول۵ هدف عملیانی راهبردی 4-۱-۱ کاهش تعداد حوادث جدی
حمل و اکن مود شیمیابی در سل ۱۳۸۶
(ارقام به میلیارد ریال)
شرح سال مالى 1548 | سال مالى 1548 | سال مالى 7151
كاهش تعداد حوادث نشتى در انباركردن -
مود شیمیابی بهمیزان ۸۵ در مقایسه ۳ ۳ ۳
با نیج سال ۱۳۸۴
| اجراء 3۵۰۰ بازرسی 4 1
تکمیل ۲۰۰۰ تحقیقات 4 4
etl gue ۳ 11
صفحه 83:
تجدید ساختار بودجه بر اساس
برنامههای راهبردی
تمودار ۳. ارتیاط بودجهریزی عملیاتی با رسالت سازمان
رسالت
آرمان راهیردی
هدف راهبردی
صفحه 84:
تجدید ساختار بودجه بر اساس
داخامههاء, «اهناد؟,
جدول 4. مقایسه میان احداف راحیردی وزارتخاته و یودجة ادارهها در وزارتخانمها
Dot Cot Bet axes | Se ۳ وود ند
ee سازمانی جه كل
a
آرمان زاحیر دی ۳ 8
ver ver ver aes
oo
ae Le ae لح a
سل لس ae
آرمان راحبردی
ارمان را 5 VY vr: ۳۳۵ Ww
Soe
od = سای
ie ——— 9
و بل لي د
سح
poles = 000
Se - ed
آرمان راهیردی 6 1 تست 3 —
f= l=) = p= poe = =
a a
wet ee ee EEE =
صفحه 85:
تجدید ساختار بودجه بر اساس
دانامهها؟, «اهداد؟,
جدول .٩۰ ارتباط میان یودجه اهداف راهیردی وزارتخاند و اداره ۸
oul] 7 راهبردی۳
chal ct راهبردی ۱ ادا آرمان راهبردی ۲ ادارم Ek
ae | te 5-0 ] مدف 5-1 | مدف 1-7 | هدف 7-7 | oF Woes
آرمان راهبردی ۱ |
هدف راهیردی ۱-۱ | ۵۶ 1 ve
حدف راهبردی ۲-۱
اعدف راهيردي 6-0 ۳ We 13 a
ver Tassel
حداف راجيردى 0-8 2 7 7
هدف راهبردی ۲-۲ 28 5 2۵
آرمان راهبردی ۳ 03
حدف راهبردی 1-۳ =
هدف راهبرهی ۲-۳ 5
اعدف راهيردي 5-8 03 w
آرمان راهبردی ۴ 2 wwe
+ ۳ 7 23
TA
aw راهبردی ۳-۵ 3
vA ) 90 1] aA 1 4 oa 3
صفحه 86:
جدول ۱۱ بودجه ادارء ۸
=e
دقتر بهداشت متطقه
دفتر روابط بینالملل
تجدید ساختار بودجه بر اساس
cual داناههها»,
OE, متاملق روستایی
برنامه کمک یه حوادت منطقهای
برنامه پژوهشهای شروری
برتامه تشمین ایمتی انبار مواد سمیی
برنامه جایهجایی محمولههای خطرناث
برنامه آکاهیهای متطقهای
برنامه پژوهش eee
اسایی دفتر و بونامه در حسب میلیون ریال»
—
اعد 1
2۳-۳
2۳
عمد
۳۳۵
۳۹
۱ ang
vara
صفحه 87:
تجدید ساختار بودجه بر اساس
برنامههای pol)
جدول ۱۲. اهداف اداره براساس هزيتههاي برنامه (بر حسب میلیون ریال)
۲ آرمان راهبردی ره ۲ | آرمان واهیردی انره ٩ آرمان رامبردی ادره
ae 7-١ مدف۱-۱ آمدف ۲-۱ ]مدق ۱ ]مت ۱-۲ ]متف ۲-۲[ هتف | عدف
هم Tar بهحاشت منطقهای.
War ae TA .بيد So
aver tre, eret | roror | ES
ase
vane Kara _| Five | قوت مهداشت ممومي
Fae FY پزومش ضروری
ند TS ee
ves rey ١ امسو تيد يعو ع
WY Te et gee
۳ wa Ta مملقهای. lait
Ter wry [een he as SH
Weer TSE ae توسعه
کمک مزینههای دورد
vor جعي rarer 7۹
یرد ۳ WAT | came til ae
تنتکت tare wale محاغل
2۳۹۹ Tre oe Sot
Trey Torey [vet | ater See
| rare ware al
VAT 7 as
ve Wk re pacar pay pr ara) Gin te کل
صفحه 88:
0 مرتبط سافتنف_عايهايروزمره
Giblacsloaaso ay
تمودار ۴. نحوه ارتباط وظایف اصلی سازمان با قعالیتما
صفحه 89:
تمودار ۵ استخراح حزیته کامل حرکدام از آرمانهای راهبردی
لستفرلم هزینههایکام(ف طلها 9۰
صفحه 90:
J ۳ ار
استراتژي گذار به بودجهريزي
۳-۹۹
صفحه 91:
سه الزام مهم نظام بودجهريزي
1- تضمین کننده مخارم طبق قوانین
2 كمك به تثبیت اقتصادي با انجام
تعدیلات
3- ارتقاي كارايي فني و كارايي در تخصیص
منابع
صفحه 92:
رویکرد بودجه ريزي جدید اعطاء آزادي عمل
به مدیران برنامهها به دو دلیل:
1- محدوديتهاي بودجه سنتي بر همگان آثبات
شده است.
2- در بودجه داراي داراي اتعطاف دوهدف
تثبیت و كارايي نه تنها در تعارض بلکه
مکمل هم هستند.
صفحه 93:
عناصر استراتژي استقرار بودجه عملياتي
1- تشخیص ضرورت و لزوم ایجاد تغییر
2- تشکیل اعتلاف قوي
3- انتصاب يك رهبر تغييرات
4- اعطاي اختيارات و قدرت به عوامل اجرايبي
صفحه 94:
عناصر استراتژي استقرار بودجه عملياتي
5- برنامهريزي با زمانبندي مناسب
6- استفاده از جو مثبت رواني ناشي از
موفقيتهاي اولیه
7 نهادینه کردن تغییرات
صفحه 95:
کارگزاران تغییر
نقطه شروع هرکت اصلامي بودجه لزوما
از دستگاه مركزي بودجه نیست. چرا که
ممکن است با مقادمتهايي همراه
باشد.
صفحه 96:
علتهاي مقاومت در برابر تغییر بودجه
توسط دستگاه مركزي
1-ترس از حركت به سوي ناشناختهها
(برنامهريزي و مدیریت قوي)
2- ترس از کنترل بودجهاي و اعطاء آزادي
عمل به مدیران و ایجاد فساد
مالي(ارتقاي مهارت مدیریت مالي)
صفحه 97:
علتهاي مقاومت در برابر تغییر بودجه توس
دستگاه مركزي
3- ترس از دست دادن قدرت ناشي از بودمه
متمرکز (اعمال فشار از سوي دولت)
4- نادیده گرفتن این واقعیت که دستگاه متولی
بودبه خود ظرفیت ممدودي براي مدیریت
تغییر دارد (استفاده از رهبران غیر متولي)
صفحه 98:
روشها و ابزآرهاي مدیریت فرایند
1- تاکید بر اهداف و مقاصد (نتيجهگرايي بجاي
ورودي كرايى)
2 مفظ تمرکز دستاندرکاران اصلامات بر
اهداف و مقاصد(تاکید جهت توجه به مقاصد
مثل منشور شهروندي در انگلیس یا نقد ملي
عملکرد دولت در امریکا
صفحه 99:
روشها و ابزارهاي مدیریت فرایند
3- ارزيابى عملکرد به عنوان ابزاري ly
بهیود(ساز و کار بازفوزدي)
4- اعمال تشویق و تنبیه (توافقنامههاي
عملكردي در كشورهاي انكليس. امريكا و ...)
صفحه 100:
روشها و ابزارهاي مدیریت فرایند
5- ارتقاء و بروز آوري سیستم حسابداري
(تبدیل سیستم حسايداري به سیستم
مسابداري تعهدي)
صفحه 101:
کاربرد تکنولوژی اطلاعات
براي تامین انواع اطلاعات و استخراج انواع
كزارشات به صورت آنلاين
صفحه 102:
تضمین ثبات مالي دولت
بمران مالي دولتها تهدید یا خرصت؟
شدت بمران عامل تعیین کننده. يعني بمران
شدید مانع اصلامات است.
صفحه 103:
تنظیم يك چارچوب قانوني
ماده 219 ق.ب.پ دولت موظف است تا
پایان سال دوم برنامه به تدریج زمینههای
لازم را برای تهیه بودجه به روش عملیاتی در
کلیه دستگاههای اجرائی فراهم آورد به 65905
که لایمه بودجه سال سوم برنامه به روش
مذکور تهیه. تدوین و تقدیم مجلس شوراى
اسلامی شود.
صفحه 104:
فطل the
تجارب برخي کشورها
3
صفحه 105:
تجربه امریکا
٠ علت پرداختن به بودجهريزي عملياتي
نارضايتي ایالتها از شیوه بودجهريزي سنتي
که در سال 1930 بیشتر نمایان شد
* در دهه 40 و 50 بودجه ريزي بر مبناي قیمت
واهد شکل گرفت
صفحه 106:
تجربه امریکا
* در دهه 60 بودجه ريزي عملياتي که شکل
گرفته بود با شکست مواجه شد.
صفحه 107:
دلایل شکست بودجه ريزي در امریکا دهه 60
1- مدیران ارشد دولتي نسبت به گنجاندن
شاخصهاي عملكردي در بودجه بياعتنا بودند
و در مسابرسي عملکرد از این شاخصها
استفاده نمیکردند. قوه مقننه نیز از بودجه
عملياتي حمایت نميکرد.
صفحه 108:
دلایل شکست بودجه ريزي در امریکا دهه 60
2- روساي سازمانهاي دولتي نسبت به مفید
بودن شاخصهاي عملکرد تردید داشتند. به
علاوه بودمهريژي عملياتي سازمانهاي 105
امر آنها ۱ در معرض نظارت دقیقتر قرار
ميداد.
صفحه 109:
دلایل شکست بودجه ريزي در امریکا دهه 60
3- بيعلاقکي عمومي به بودجهريزی عملياتي و
كيفي بودن ستادهها باعث تدوین
شاخصهاي ضعیف شد.
صفحه 110:
زمينههاي بازگشت مجدد به بودجهريزي
عملياتي
در اوایل دهه نود تلاش جديدي آغاز شد(توسط
میکسل) و بودجهريزي کارآفرین نامگذاري
0D
صفحه 111:
کشت
عوامل اصلي باز
نذدنا توسط اسر
کتاب اهیاء دولت تو QL
i a
= = 1
صفحه 112:
ممورهاي قانون عملکرد دولت
٠ تصويب قانون «عملکرد دولت و نتایج
فعاليتهاي دولت» در سال 1993 توسط
كنكره و تاكيد بر نتايج بودجهريزي عملياتي
صفحه 113:
دلایل ارائه قانون
1- اتلاف منابع و عدم کكارايي برنامههاي
فدرال
2- عدم تبیین مناسب اهداف برنامه
3- عدم توجه به عملکرد برنامهها
صفحه 114:
هدف قانون
1- افزایش اطمینان مردم به قابليتهاي
دولت از طریق پاسفگو نمودن
2 آغاز اصلامات در عملکرد برنامهها
3- افزايش اثربخشي برنامهها و پاسخگويي
صفحه 115:
هدف قانون
4- ملزم ساختن مدیران به داشتن برنامه و به
تبع آن بهبود ارائه خدمات
5- بهبود فرایند تصميمگيري
6- بهبود مدیریت داخلي دولت فدرال
صفحه 116:
هدف قانون
4- ملزم ساختن مدیران به داشتن برنامه و به
تبع آن بهبود ارائه خدمات
5- بهبود فرایند تصميمگيري
6- بهبود مدیریت داخلي دولت فدرال
صفحه 117:
بازبيتي برنامههاي راهبردي
الف) تدوین برنامه راهبردي توسط روساي
سازمانهاي فدرال ١ (ماده 217 ق.ب.پ.ت و
بند الف ماده 1[ آييننامه مواد 81 و 82
ق.م.خ.ك در ايران)
صفحه 118:
بازبيتي برنامههاي راهبردي
ب) برنامه مذکور بايستي Aisles با
برنامههاي سازماني باشد.
ج)بايستي 5ساله بوده و هر سه سال بروز كردد.
د)بايستي با هماهنگي کنگره باشد و ..
صفحه 119:
اقدامهاي قانوني در خصوص شاخصهاي
عملکرد
CL (call تك فدرالها موظف به تهیه برنامه
يك ساله هستند.(داراي اهداف» شاخص و ..(
ب) رییس دفتر مدیریت و بودجه مسئولیت
نظارت 9 0.2935 نهايي شاخصها را عهدهدار
اشح. و ...
صفحه 120:
گزارش عملکرد برنامهها
الف) هر سال گزارش عملکرد توسط سازمانها
تهیه و به دفتر رییسجمهور ارائه ميشود.
ب) نتایج با برنامههاي پيشبيني شده مقایسه
ميگردد. 9 ove
علت عدم تحهق برنامهها در قالب گزارش
تحليلي بیان ميكردد (ماده82 ق.م.خ.ك در
ايران)
صفحه 121:
امراي آزمايشي
° انتغاب سازمانهاي آزمايشي براي سالهاي
4 تا 96 در قالب 10 سازمان: فدرال
* پروژههاي آزمايشي براي پاسفگويي و آزادي
عمل مدیران در 5 سازمان در سالهاي 1995
1996
* و پروژههاي مختلف به صورت پایلوت
صفحه 122:
۰ آموزش
* نظارت کنگره
* اقدامات مديريتي و امرآيي
* قراردادهاي عملكردي
۰ انتغاب مدیر (بر اساس عملکرد نه ارشدیت)
ل آزادي عمل مديريتي
* مقوق و پاداش مدیران
صفحه 123:
نمونه بودمه عملياتي به شکل جامع در
سال 2002 و 2003 در زمان بوش تدوین و
ارایه شد
صفحه 124:
ملاك slo ارزيابي عملکرد سازمانها
1- تلفیق فعاليتهاي پرسنل با مدیران
2- تهیه یکپارچه بودجه براي سازمان و تعیین
اهداف و خروجيها بر اساس آن
3-سوق دادن فعاليتهاي بودجهايي به سمت
تمقق اهداف
صفحه 125:
ملاك slo ارزيابي عملکرد سازمانها
4 امتساب کل هزینه بودجه در مساب
فعالیتها و اعلام هزینه نتایج اغذ شده
5 اثربخشتي فعاليتهاي سازمان
6- اعمال عملکرد در بودجه سازمان
صفحه 126:
نتایع تجربه امریکا
1- کار | از مقیاس کوپك آغاز کنید.
2 مدیریت سازمان را در اصلامات مشارکت
دهید.
3- واکنشها را پيشبيني كنيد
4- قوه مقننه را در فرایند سیاستگذاري ads
کنید.
صفحه 127:
تجربه کشور سوئد
در اواخر توامیر 2000 با انتشار كتابي تمت
عنوان «کتاب سفیده پيشنهادي hy مركت
به سمت بودجه ريزي عملياتي در چارچوب
مدیریت عملکرد مطرم شد.
صفحه 128:
پیش زمينههاي اصلامات بودجهايي سوئد
1- مدیریت اهداف و مدیریت مالي
2- مسايداري تعهدي
3- تعیین ممدوديتهاي بودجهايي از بالا به
پایین(به دلیل کنترل كسري بودمه)
صفحه 129:
بروز برفي مشکلات
عدم همفواني منطق بودجهريزي با تغییرات
اصول حسابداري تعهدي باعث شده بود که
اطلاعات مالي هحسابهاي سازمانها و
هسابهاي متمرکز در فرایند بودجه نقش
مهدودى ايفا کللد.
صفحه 130:
اصلامات بودجهايي سرآغاز عملياتي كردن بودجه
1- مديريت عملکرد( ساختار خعالیتها در سه tal
سیاستگذاري. سلسله مراتب برنامهها و زیربرنامههاه
ساختار هدف» شاخصهاي عملکرد و چارچوب مالي)
2- جنبههاي نهادي فعالیتها (اهداف و ممدوديتهاي
مالي)
صفحه 131:
تجربه کشور اردن
اين كشور براي استقرار بودجهريزي عملياتي در
سال 1999 ۱[ آلمان site كمك Gs
نمود .(چالشهاي امتماعي. رشد منفي درآمد
ناخالص سرانه و ...)
صفحه 132:
خرایند بودجه ريزي در اردن
1- مرمله تهیه و تدوین بودجه(توسط سازمان
بودجه در وزارت دارايي)
2- تصویب در مجلس (عدم تصویب به معني
راي عدم اعتماد و استیضام دولت است)
3- اجراي بودجه
صفحه 133:
موانع بودجه ريزي عملياتي در اردن
1- انضباط مالي (ممدود بودن کنترل بودجه
مركزي به دلیل نبود جامعیت. تکیه بر وامها
و کمتكهاي خارمي. عدم تاثيرگذاري قوه
مقننه. تمرکز گرايي. كسري بودجه شدید)
صفحه 134:
بودجه ریزی در ایران
(مسائل و چالشها)
3
صفحه 135:
بخش اول
توصیه های بین المللی در باب موازین و
معیارهای شفافیت های بودجه آيي
صفحه 136:
اصول تجربه های مفید در باب شفافیت بودجه
شفافیت بودمه ايي به معنای این است که
سافتار عملکردهای دولت». تصمیمات
سیاستگذاری مللی. حساب های بخش عمومی و
بيش بيني های مالی همگی در معرض اطلاعات
عام قرار داشته باشد.
صفحه 137:
اصول چهارکانه شفاخیت بودجه آيي
1- روشن بودن نقش ها و مسئولیت ها
كزيده تجربيات در اين رايطه:
* تعریف بخش دولتی
دفالت دولت در بفش اقتصادی غیر دولتی
: تفصیص مسئولیت ها در داخل دولت
* هماهنگی و مدیریت فعالیت های دولت
صفحه 138:
اصول چهارگانه شفافیت بودجه dl
1- روشن بودن نقش ها و مسئولیت ها
تاكيدات اصلى:
* چارچوبی جامع برای فعالیت های بودجه Gl
٠ پایگاهی قانونی برای وضع مالیات
* موازین افلاقی رفتاری برای حمایت از شفافیت
مدیریت
صفحه 139:
اصول چهارگانه شفافیت بودمه آيي
2- دسترسی عام به اطلاعات
گزیده تجربیات در این رابطه:
* پوشش سالانه بودجه
* خروجی ها و پیش بینی ها
* دیون اقتضايي. صرف هزینه های مالياتي
۰ بدهی ها و دارايي های مالی و عملیات شبه بودجه آيي
صفحه 140:
اصول چهارگانه شفافیت بودجه آيي
2- دسترسی عام به اطلاعات
تاکیدات اصلی:
* تعهد انتشار
* [مان انتشار
٠ قانون آزادی اطلاعات
صفحه 141:
اصول چهارگانه شفافیت بودجه آيي
3- علنی بودن تهیه. اجرا و ارائه گزآرش بودجه
گزیده تجربیات در اين رابطه:
* هدفهای سیاست گذاری بودجه اي و پایداری
* مقررات بودجه آيي
* چارهوب اقتصاد کلان
* جداسازی تعهدات موجود از سیاستگذاری جدید
* مفاطرات عمده مالی
صفحه 142:
اصول جهاركانه شفافيت بودجه آيي
3- علنی بودن تهیه. اجرا و ارائه گزارش بودجه
تاکیدات اصلی:
* نظام مسایداری
۰ تدارکات و استفدام
* مسابرسی
صفحه 143:
اصول چهارگانه شفافیت بودجه آيي
4- اطمینان یابی مستقل از یکپارچگی
کزیده تجربیات در این رابطه:
* مسابرسى [١ فارج
٠ رسیدگی دقیق پیش بینی های اقتصاد کلان
* یکپارچکی آمار مالی
صفحه 144:
بخش دوم
مبانی نظری بودجه و بودجه زیژی
صفحه 145:
تعریف بودجه
طبق ماده 1 قانون محاسیات عمومی. بودجه کل
کشور برنام» مالی یک ساله دولت است که
درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار | پیش بینی
مي کند. و هزینه های آنجام عملیاتی (۱ که منجر
به تمقق سیاست و هدف های قانونی می شود.
برآ ورد می کند.
صفحه 146:
ساختارهای بودجه Gd)
1- زمینه های سیاسی
* تفاوت دیدگاه های سیاستمداران و کارشناسان
* چگونگی سازماندهی و مدیریت فرایند CHAT
۶ تفاوت دیدگاه های دوقوه مقننه و مجریه
° سیاست ها و شیوه های دستیابی به منابع. کسری های
اهتهالی 9 ow
* گروه های ذی نفوذ
صفحه 147:
ساختارهای بودجه آیی
1- ابعاد فنى
* ضرورت اجتماع تمامى اطلاعات و اعتبارات
* اهمیت و جایگاه دستگاه های اجرایی
* سا( و کارهای بررسی و تایید اعتبارات دستگاه ها
۰ اصول تمرکز عایدات و ومدت خزانه
* جواژ انجام هزینه ها
صفحه 148:
ماموریت های بودجه آیی
1- نظام اطلاعاتی بودجه باید طوری باشد که ترکیب
عملیات اعتبارات پیش بینی شده. قابليت مساب
کشی داشته باشد.
2 اطلاعات بودجه یی باید به کجنه آیی انتفاب و طبقه
بندی شود که رجمان های شهروندان در امور اجرایی 9
تایید سیاست های مالیاتی توسط آنها باشد.
صفحه 149:
ماموریت های بودجه آیی
3- گزینه های بودجه ای معرف مجموعه برنامه ها و
عملیات مورد نظر دولت در موزه های مختلف امور
عمومی. اجتماعی و اقتصادی است.
4- نظام اطلاعاتی بودجه باید بازتاب گزینه هایی باشد
كه دولت برای تامین هدفهای ملی. منطقه آیی و
مملی یا خواسته های کسترده عموم اتضاذ کرده است.
صفحه 150:
ماموریت های بودجه آیی
5- هدف های عمومی و اولویت های بودجه ای در طرم
کلی خود چیزی بجز GAT گزینه هایی از بین نیازهای
متعدد و انتظارهای وسیع شهروندان از مدیریت دولت
نیست.
6- اطلاعات بودجه آیی باید مبین چگونگی هدایت جامعه
به سوی تعمیم عدالت و تامین اجتماعی باشد.
صفحه 151:
ماموریت های بودجه G2)
7 کزینه های بودمه آیی بازتاب سیاستگذاری
های مالی دولت و پیش بینی آثار آن بر
متغیرهای کلان اقتصادی است.
8- بودمه نمایانگر ساختار سازمانی و مدیریت
بفش عمومی است.
صفحه 152:
موفق و پیروز باشید