صفحه 1:
صفحه 2:
بیداری اسلامی در
SE Tees ae ts)
دکتر علی اکبر ولایتی
صفحه 3:
منابع مطالعه اندیشه سیاسی معاصر عرب
4 روش «جریان شناسی»:
" كتاب تفكر عرب: سح
* زعماء الاصلاح فی عصر الحدیث: احمد آمین؛
صفحه 4:
صفحه 5:
۱
eee 9-۳ و
عرب. بخشی از یک بحران فراگیر و کهن است» که آن را
yey)
9 eearel ne eal wor eee Ee we Veer
آنها بازگشت به اسلام به مثابه دين و تمدن است.
صفحه 6:
| eee LL)
area جر
صفحه 7:
زر
نهای داده شده آنها در چهار دسته قرار
ip |
afte
صفحه 8:
بيدارى اسلامى در جهان عريب
oni كرايان - عرب گرایان
* رشید 7 سخن گویان اصلی گرایش سوم؛
و رای
صفحه 9:
بيدارى اسلامى در جهان عريب
ا ا ا ا ار
لا |
0101
اسلامی اعم از تندرو و میانه رو می داند
PERS Boe ere eevee Yr er see Tied
ایدئولوژی حاکمیت الهی که انسان را نفی می کرد و واقعیت
۱۱ لد
صفحه 10:
بيدارى اسلامى در جهان عريب
ل ا rere ee
ieee / كد قيقت حقیقت این است که فرق میان اين دو گرایش در درجه
peer بوده أست» ولى بايد كقت كه علت اصلى
ی و که Meee Re
که زمینه را برای ظهور اندیشه جدید فراهم می کند.
۱ Ce ee eee eek en need
صفحه 11:
۱
Pact cmc ' می
صفحه 12:
كرايش تمدن كرا - عرب گرا
٠ نحله «تمدن كرا - عرب كرا» بيشت بیشتر به اخذ تمدن اروپایی گرایش
et |
راه آن را جذب علم
۳ : 25 0
۰ در این گونه 1 i ۰ برت فرض قطعى
پذیرفته می شو
Wha =
۰ طهطاوی: ۳ پایه چ سل كه ارويا از
اسلام اخذ 4
۰5 ا اس ECP I
عربها «وطن عربی» نام دارد و همه سرزمینهای عرب زبان را در
بر مى كيرد.
صفحه 13:
ویژگیهای گرایش تمدن گرا - عرب گرا
a او سح سح سح ]زور
برخوردار 1 |‘ نايى ه ف
ام ار
ره و رد تست
قدرت به آروپاییان نگاه می کند.
صفحه 14:
ویژگیهای گرایش تمدن گرا - عرب گرا
صفحه 15:
ویژگیهای گرایش تمدن گرا - عرب گرا
[|| جح حححم Ro}
5
ام ity) << = ب - سل جح [ Pp EW بر
Pe tear Pm ۱
زمانه خود را برانگیزد.
صفحه 16:
Te as Wore ber ST)
© الخطتتتتتت |
۳ ال «تعبین معيارى 1 )
اروپا - در بهره برداری از دانش آروپا - به کار آید» و «از
نظر آنان تنها بهسازی نهادهای غیر دینی ضرورت داشت.
صفحه 17:
ویژگیهای گرایش تمدن گرا - عرب گرا
©. آنان انديشه يان اسلامى ندارند و
وجه افتراق آنان با
طهطاوی ره عربی << = 5-5
صفحه 18:
كرايش تمدن كرا - اسلام كرا
* تسل دوم از منادیان بیداری اسلامی را می توان «تمدن گرا - اسلام
كرا» ناميد و جهره بارز لن سيد جمال الدين اسد آبادى و شيخ محمد
عبده است, 1[
تن حگوی سید جمال در جهان ابا !
J | ۱۱۵
|
4 ۱
صنعت و خواهان برپایی نظامهای سیاسی مبتنی بر آزادی و
ل رت 0 اد سل ۱
APSE SY oer ree Ts Coe errr y Comer y)
صفحه 19:
0
دح وزيا
تأكيد مى كرد
4- تقش ناكزير
mts
0
ae ee ee اج
بود.
صفحه 20:
0
با :۱
۱۱۱۱۱۱۳ ۲
RC PR 2 aN)
صفحه 21:
e كرا
1
0 ا (Slee ayes) (2a
صفحه 22:
0
ReaD وی
دینی (اصلاحات معنوی و اخلاقی) پیش رود» اصل اخذ
تمدن را يذيرفت.
صفحه 23:
محورهاى اصلى كرايش تمدن كرا - اسلام كرا
تأکید بر اصبالت عقل و علم
لس ل لل ليت
©- يكانكى و اتحاد اسلامى
م
صفحه 24:
۳
=I
- راههای ایجاد اتحاد و یگانگی میان مسلمانان و
eee oT re Eo rer et OperE Tc
صفحه 25:
207
۱۳۱۵ een
عرب گذاشت.
صفحه 26:
گرایش اسلام گرابی سنتی
* اندیشه نوگرای اسلامی با رشید رضا وارد مرحله ای نوین شد که مى
توان آن را مج نامید.
ا
مى دانستند» اسلام كرايان سنتى و انديشمند برجسته آن رشيد رضاء كه
etn E On ا ا ا 2 07
مت
صفحه 27:
گرایش اسلام گرایی سنتی
۰ هرا am
لط emer 2 گرا
رير ل کی تر درون گرایث
ايش
1۳
idl i و در اين باره
"۱۳۷ که پیش از
۳ oe
صفحه 28:
گرايش اسلام گرایی سنتی
٠ مجيد خذوّرى به درستى رشيد رضا را در جارجوب كرايشهاى سنت كرا
مورد مطالعه قرار می دهد که با رنگ لعاب نوگرایی پوشش Paved a}
| yom)
حدوری؛ ۳ | شاگردی که میراش ۲
فکری استاد ر ى كرد كد امتيازهاى بى
اسلام گرایان تمدن گرا» Pees
۳ تج << |۱۲۱۱/۸۱
بدیلی برای خلافت عثمانی مطرح کرد» در حالی که در طرح سید جمال
Sear AEG ee (eee pCa ees ee و و(
صفحه 29:
گرایش اسلام گرایی سنتی
آزمایشی برای سنجش تمامیت فرهنگی و اخلاقی امت اسلامی» ببینند.
صفحه 30:
گرايش اسلام گرایی سنتی
٠ خدورى در اين باره مى نويسد: « تلقى او از قانون تفاوت مَهمى بين او
آزادی و مشروطه که در اندیشه های نوگرایانه طهطاوی و سید جمال بر
Res eee ee CR eteme wes ۱
عناصری از آرمان گرایی صدر اسلام که به پیشداوریهای دنیوی و
نژادی و فرقه ای آلوده نشده بود» افزوده می شد.
صفحه 31:
گرایش اسلام گرایی سنتی
عرب است» رز
التقاطی به پایان می رسد و مرحله بنیادگرایی درگیر با نگرش سنت
كرايانه آغاز مى شود.
صفحه 32:
۳ Bs
دوران جدید مردم بتوانند اطاعت کنند» نظامی که به معنای واقعی
قانونی و اسلامی باشد» محور اندیشه رشید رضاست».
صفحه 33:
53 ايش اسلام كرايى سنتى
٠ رضوان السيد: «رشيد رضا از كروه اصلاحكرانى بود كه در نيمه
ne pee] 2 2 ۳
الام اك = |
nape اک ا 30
508
صفحه 34:
گرايش اسلام گرایی سنتی
ey Ere ae eee ee et ee ee ا
ea ava rere Caeser Br EB WY EES SB را
اي موجود در گرایش : 3
۱ ۱
۱
* مي ترسم که بریتنیا؛ پیش از آنکه عربها فرصت رفع ضعف مفرطشان
را داشته باشنده آنها را با یوزشی خرد کننده از هم بپاشد».
صفحه 35:
گرايش اسلام گرایی سنتی
ابا رت ی ۱ ۱ ۳
wo —
وی به جای میل به شیوه های مدنیت نو و همگامی با تحولات
re Soe eS Ie Tees)
صفحه 36:
۶-0 erent 6
۱ 5۶۰ چنگهای ro) نان ees و به ویژه 196 ارتباط
برقرار می کند.
صفحه 37:
۶-0 erent 6
abla yr Srpska gee Gada cls gh ead gyal pant
1۷ rene Ie ee ene
از بایرهای اساسی اخوان المسلمین «قدرت تفوق ناپذیر اسلام برای حل
۱
كرايى اسلام كرايى ۱۳
صفحه 38:
۶-0 erent 6
ا لق i
= در یک جامعه
ى قوانين الهل؛ به
Se ta eer ee كنرك بی حد و
Cal Gla jaa
* فقط حكومتى عادلانه است كه نشان الهى داشته باشد.
صفحه 39:
۶-0 erent 6
ا ل كا ا ص ۳۳-۳۳۳
جامعه een 3 كنيم.
eee re Meer pe T ل ل ا إن
ا BE اس
صفحه 40:
۶-0 erent 6
Dt ea TT
5 ee
et heme wr niet Bare aire SY Sweety aE ey
يت
صفحه 41:
۶-0 erent 6
زير سؤال مى برد.
صفحه 42:
کر
ايش ١
سلام كرا
يى |
0
كرا
ويز.
ke
هنيت ١
ضد جهان
1
صییو
=
3
اسلام بود
صفحه 43:
۶-0 erent 6
٠ اسلام كرايى امام خمينى بيانكر جنبشى هويّت كرايانه در برابر
ا ۳
اشکا
جنبه هویتی حرکت امام خمینی چنان بود که به تعبیر زبیداس» امام
خمینی چنان سخن می گفت که گویی غرب و اندیشه غربی وجود ندارد.
صفحه 44:
۶-0 erent 6
کل اسلامی مطرح
۱/۳
آوا هستند که امام
"۱9
صفحه 45:
تلیر گذاری القلاب اسلامی
= ss CS ar De
برخى كروهها نيز در بيانية هاى خود اين خواسته را مطرّح كرده اند
Or و OS Ke Fos he}
صفحه 46:
تلیر گذاری القلاب اسلامی
©. برخى ترك از توب اسلامى» مانند جمعيت ارشاد اسلامى
Mi
۲
۱۱|
0
ی ایران به عنوان
۳
شیره ایران اعلام 3 i
آیت ا... شهید محمد باقر صدر مهم پیش از آغاز جنگ عراق با ایران
می کوشید رژیم عراق را سرنگون کند و حکومتی اسلامی برپا کند.
صفحه 47:
تأثیر گذاری انقلاب اسلامی
©. برخي ديكر از حركات هم خود را از دايره ملى كرايى خارج كرده
YE) ا و(
لدعوة الاسلامية
فق ۱ قبول آن» از
| الام ال 5
- دسته ای هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ مذهبی از رهبری انقلاب
اسلامى بيروى مى كنند.
صفحه 48:
تأثير كذارى انقلاب اسلامى
صفحه 49:
تأثپر گذاری انقلاب اسلامی
گروهها به شمار می آید» توانسته است اسرائیل را در
ل
صفحه 50:
بيدارى اسلامى در ايران
صفحه 51:
قاجاریه در ایران شروع می شود.
صفحه 52:
بیداری اسلامی در ايران
052 Se
صفحه 53:
بيدا
=
ى ا
=
در |
iB
ن
»2 ۱
نفى lt
ی
صر
ويا
2
Gen
صفحه 54:
بيدارى اسلامى در ايران
صفحه 55:
بیداری اسلامی در ايران
۱ ——— — — ۰
به آر 7 ل» و «ئسلیم». عر ۳
روحيه انقلاب ؛مبارزه و ستيز جاى آن را كرفت .
صفحه 56:
بیداری اسلامی در ایران
Solan ا 0
رم ايران و روسء درجلب و حمايت
i ام و دعوت آنها برای ایفای نقش در جامعه
RIVES ESE Go" ee ae ESE DTE DT
صفحه 57:
بیداری اسلامی در ایران
gin 3 ۱
۰ نمونه برجسته آن» مخالفت روز افزون
Res eS To ee CSBYS BS I- SS" ۱
صفحه 58:
بیداری اسلامی در ایران
CWP weves SKC 6 0
له مدلفان درونى و سح بود. .اين Eis >
res 35) مانع روج ٠
Ye Oren ee ree nee ا
REves Tele Wes Ss) sweeney
صفحه 59:
بیداری اسلامی در ایران
0
حاجی ora cere) aye صوفیان wees) داده شد و
پرستی 5۳51 جح <<
پذیرش وساطتها و سفارشهای نیروهای متنفذ مذهبی»
مانند ميرزا ابوالقاسم امام جمعه خوددارى كرد.
صفحه 60:
بيدارى اسلامى در ايران
0 an كيت 9
الذاکرينها» با روند تدریجی بیداری اسلامی a كرد.
صفحه 61:
بیداری اسلامی در ایران
۰ در دوره مدرات ميرزاحسين خان سَبهسالار نيز جایگاه نهاد
بيشرفتهاى * غرب بود.
صفحه 62:
بيدارى اسلامى در ايران
٠ يكي از بديده هاى عصر مرجعيت دراين زمان ظهور شيخ مرتضى
۱ "1 111 ۳۹۹ نديشه علمای اصوا لي ayes
صفحه 63:
بیداری اسلامی در ایران
eee eee ee ne ا ل
به فرنگ» امتیاز انحصاری تجارت» توتون و تنباکو را در داخل و
صفحه 64:
بیداری اسلامی در اپران
(ll
SS NRE
صفحه 65:
بیداری اسلامی در ایران
صفحه 66:
بيدارى اسلامى در ايران
٠ سيد جمال به بَرَحَى از زبانهاى زنده جَهان تسلط داشت و از آن؛ به
عنوان ایزا اری رای تبلیغ انديشه های . وامع استفاده می
جوامع اسلامى ومسلمانان بود.
صفحه 67:
بیداری اسلامی در اپران
1۱/۱۱ an ٠.
اا 5
صفحه 68:
بیداری اسلامی در ایران
* یکی از رت بيداركرانه و آكاهى بخش در جریان تهشت
کح
صفحه 69:
بيدارى اسلامى در ايران
صفحه 70:
بیداری اسلامی در ایران
٠ ميرزا كوجك خان يس از ایجاد ارتباط با تشکیلات اتحاد اسلام در
| ۳
صفحه 71:
بیداری اسلامی در ایران
21 CB Ye IRE ener CS WH710\ CWT BS) 25 از صحنه ٠
۳ 1
برابر آن موضع كر
صفحه 72:
بیداری a دص وه
صفحه 73:
بیداری اسلامی در ایران
لم240 جح ح تحت |[ز/۱
صفحه 74:
بیداری اسلامی در ایران
* یکی از Ti صحنه های پیروزی جنبش بیداری اسلامی»
ام || TS Barer Cer Te ۳۳
I
صفحه 75:
بیداری اسلامی در ایران
۱ ۳۹۳۳2 2 (۹ pean ws
الک ی 1
صفحه 76:
بیداری :> در ايران
صفحه 77:
بيدارى اسلامى در شبه قاره
هضد
صفحه 78:
بیداری اسلامی در شبه قاره هند
مورد تاخت وتاز قرار دهند 2
صفحه 79:
بیداری اسلامی در شبه قاره هند
a 1
خود ۳۳ بحیر
rer err ee kee") |
صفحه 80:
بیداری اسلامی در شبه قاره هند
٠ ورود استعمارگران به هند وتسلط یهت بر مناطق گوناگون اين
5-6 OSE S$ cle opt Lal
و راه مبارزه با استعمار
صفحه 81:
بیداری اسلامی در شبه قاره هند
۰ با جنگ آزادی ("66) روش مبارزاتی از نظامی
I |
صفحه 82:
بیداری اسلامی در شبه قاره هند
ie rnb
9 جیشهای كك يس از مج تاكنون
5225
صفحه 83:
fae (oes eer twee wewee tn
۰ پس ازافول قدرت سياسى كوركانيان ونفوذ تدريجى استعماركران
9۱ ۱.۷
۳۹۹
صفحه 84:
ا کر رت nel
1 a 0
=e
صفحه 85:
fae (oes eer twee wewee tn
صفحه 86:
fae (oes eer twee wewee tn
ب) جنبث
ا" ادامه بيدا كرد كه
0 :
بنگال نیز حا 9 وجود
۱ Ces rs sees)
برخوردار است.
صفحه 87:
fae (oes eer twee wewee tn
صفحه 88:
fae (oes eer twee wewee tn
=e ۱۳
زمینه را برای 35 مسلمانا ن بنگال فراهم کند.
صفحه 89:
ا کر رت nel
مت ۶
ات ار
1
re eerie مس را به راه انداخت.
صفحه 90:
ا کر رت nel
ای زنده 9
۳۳
0
شواهد نشان می
ال ea ۲۱۱
دهد
صفحه 91:
جنبشهای مسلمانان پیش از ۵06ح»
== Sara (IN
دست رفته خود را باز يابند.
صفحه 92:
eS ee رت رت رت
= ذا بر
۱۷ = توس سس عرصه سياسىء اقتصادى
و اجتماعى محرو م شذند.
صفحه 93:
eS ee رت رت رت
صفحه 94:
جنبشهای مسلمانان شبه قاره از 2۵60 تا 26۳09»
ene oy on ا ws is ۱3
9۴
* سر سيد احمد خان و جنبش عليكر
٠ جنبش ديوبند
٠ ندوة العلماء
۶ حرکتهای پراکنده: فرنگی محل» جنبش اجمد رضا
خان بريلوى» انجمن حمايت اسلام
صفحه 95:
جنبشهاى مسلمانان شبه قاره از 75606 15 756506
ب) جنبشهای سیاسی مسلمانان
RG تاسیس حزب کنگره
9 تشکیل مسلم لیگ
صفحه 96:
meee creme ste رت
Bee eet Been eed
جنبش خلافت (<©©-0606): ابوالكلام آزاد
صفحه 97:
0 ا ل aeene cnr
۱3
ب) جریان بریلوی
ج) جریان اهل حدیث
د) جریان شیعیان
۱
و) تبلیغی جماعت
صفحه 98: