تاریخ و بیوگرافیعلوم انسانی و علوم اجتماعیالهیات، دین و معنویت

بیداری اسلامی در جهان عرب، ایران و شبه قاره هند

صفحه 1:

صفحه 2:
بیداری اسلامی در SE Tees ae ts) دکتر علی اکبر ولایتی

صفحه 3:
منابع مطالعه اندیشه سیاسی معاصر عرب 4 روش «جریان شناسی»: " كتاب تفكر عرب: سح * زعماء الاصلاح فی عصر الحدیث: احمد آمین؛

صفحه 4:

صفحه 5:
۱ ‎eee‏ 9-۳ و عرب. بخشی از یک بحران فراگیر و کهن است» که آن را ‎ ‎ ‎yey) ‎9 eearel ne eal wor eee Ee we Veer ‏آنها بازگشت به اسلام به مثابه دين و تمدن است.‎

صفحه 6:
| eee LL) ‎area‏ جر

صفحه 7:
زر نهای داده شده آنها در چهار دسته قرار ip | afte

صفحه 8:
بيدارى اسلامى در جهان عريب ‎oni‏ كرايان - عرب گرایان * رشید 7 سخن گویان اصلی گرایش سوم؛ و رای

صفحه 9:
بيدارى اسلامى در جهان عريب ا ا ا ا ار لا | 0101 اسلامی اعم از تندرو و میانه رو می داند PERS Boe ere eevee Yr er see Tied ‏ایدئولوژی حاکمیت الهی که انسان را نفی می کرد و واقعیت‎ ۱۱ ‏لد‎

صفحه 10:
بيدارى اسلامى در جهان عريب ل ا ‎rere ee‏ ‎ieee /‏ كد قيقت حقیقت این است که فرق میان اين دو گرایش در درجه ‎ ‎ ‎peer‏ بوده أست» ولى بايد كقت كه علت اصلى ی و که ‎Meee Re‏ که زمینه را برای ظهور اندیشه جدید فراهم می کند. ‎۱ Ce ee eee eek en need

صفحه 11:
۱ ‎Pact cmc '‏ می ‎

صفحه 12:
كرايش تمدن كرا - عرب گرا ‎٠‏ نحله «تمدن كرا - عرب كرا» بيشت بیشتر به اخذ تمدن اروپایی گرایش ‎et |‏ راه آن را جذب علم ۳ : 25 0 ۰ در این گونه 1 ‎i‏ ۰ برت فرض قطعى پذیرفته می شو ‎Wha‏ = ۰ طهطاوی: ۳ پایه چ سل كه ارويا از اسلام اخذ 4 ۰5 ‏ا اس‎ ECP I ‏عربها «وطن عربی» نام دارد و همه سرزمینهای عرب زبان را در‎ بر مى كيرد.

صفحه 13:
ویژگیهای گرایش تمدن گرا - عرب گرا ‎a‏ او سح سح سح ]زور برخوردار 1 |‘ نايى ه ف ‎ ‎ ‎ ‏ام ار ره و رد تست قدرت به آروپاییان نگاه می کند.

صفحه 14:
ویژگیهای گرایش تمدن گرا - عرب گرا

صفحه 15:
ویژگیهای گرایش تمدن گرا - عرب گرا [|| ‏جح حححم‎ Ro} 5 ام ‎ity)‏ << = ب - سل جح [ ‎Pp EW‏ بر ‎Pe tear Pm‏ ۱ زمانه خود را برانگیزد.

صفحه 16:
Te as Wore ber ST) © الخطتتتتتت | ۳ ال «تعبین معيارى 1 ) اروپا - در بهره برداری از دانش آروپا - به کار آید» و «از نظر آنان تنها بهسازی نهادهای غیر دینی ضرورت داشت.

صفحه 17:
ویژگیهای گرایش تمدن گرا - عرب گرا ©. آنان انديشه يان اسلامى ندارند و وجه افتراق آنان با طهطاوی ره عربی << = 5-5

صفحه 18:
كرايش تمدن كرا - اسلام كرا * تسل دوم از منادیان بیداری اسلامی را می توان «تمدن گرا - اسلام كرا» ناميد و جهره بارز لن سيد جمال الدين اسد آبادى و شيخ محمد عبده است, 1[ تن حگوی سید جمال در جهان ابا ! ‎J | ۱۱۵‏ | 4 ۱ صنعت و خواهان برپایی نظامهای سیاسی مبتنی بر آزادی و ل رت 0 اد سل ۱ ‎APSE SY oer ree Ts Coe errr y Comer y)‏

صفحه 19:
0 دح وزيا تأكيد مى كرد 4- تقش ناكزير ‎mts‏ ‏0 ae ee ee ‏اج‎ ‏بود.‎

صفحه 20:
0 با :۱ ۱۱۱۱۱۱۳ ۲ RC PR 2 aN)

صفحه 21:
‎e‏ كرا ‎ ‎ ‎1 ‎0 ‏ا‎ (Slee ayes) (2a

صفحه 22:
0 ‎ReaD‏ وی ‎ ‎ ‏دینی (اصلاحات معنوی و اخلاقی) پیش رود» اصل اخذ تمدن را يذيرفت.

صفحه 23:
محورهاى اصلى كرايش تمدن كرا - اسلام كرا تأکید بر اصبالت عقل و علم لس ل لل ليت ©- يكانكى و اتحاد اسلامى م

صفحه 24:
۳ =I - راههای ایجاد اتحاد و یگانگی میان مسلمانان و ‎eee oT re Eo rer et OperE Tc‏

صفحه 25:
207 ۱۳۱۵ een ‏عرب گذاشت.‎

صفحه 26:
گرایش اسلام گرابی سنتی * اندیشه نوگرای اسلامی با رشید رضا وارد مرحله ای نوین شد که مى توان آن را مج نامید. ا مى دانستند» اسلام كرايان سنتى و انديشمند برجسته آن رشيد رضاء كه ‎etn E On‏ ا ا ا 2 07 مت

صفحه 27:
گرایش اسلام گرایی سنتی ۰ هرا ‎am‏ ‏لط ‎emer‏ 2 گرا رير ل کی تر درون گرایث ايش 1۳ ‎idl i‏ و در اين باره "۱۳۷ که پیش از ۳ oe

صفحه 28:
گرايش اسلام گرایی سنتی ‎٠‏ مجيد خذوّرى به درستى رشيد رضا را در جارجوب كرايشهاى سنت كرا مورد مطالعه قرار می دهد که با رنگ لعاب نوگرایی پوشش ‎Paved a}‏ ‎ ‎ ‎| yom) ‏حدوری؛ ۳ | شاگردی که میراش‎ ۲ ‏فکری استاد ر ى كرد كد امتيازهاى بى‎ ‏اسلام گرایان تمدن گرا»‎ Pees ‎ ‏۳ تج << |۱۲۱۱/۸۱ بدیلی برای خلافت عثمانی مطرح کرد» در حالی که در طرح سید جمال ‎Sear AEG ee (eee pCa ees ee‏ و و(

صفحه 29:
گرایش اسلام گرایی سنتی آزمایشی برای سنجش تمامیت فرهنگی و اخلاقی امت اسلامی» ببینند.

صفحه 30:
گرايش اسلام گرایی سنتی ‎٠‏ خدورى در اين باره مى نويسد: « تلقى او از قانون تفاوت مَهمى بين او ‎ ‎ ‏آزادی و مشروطه که در اندیشه های نوگرایانه طهطاوی و سید جمال بر ‎Res eee ee CR eteme wes‏ ۱ عناصری از آرمان گرایی صدر اسلام که به پیشداوریهای دنیوی و نژادی و فرقه ای آلوده نشده بود» افزوده می شد.

صفحه 31:
گرایش اسلام گرایی سنتی عرب است» ‏ رز التقاطی به پایان می رسد و مرحله بنیادگرایی درگیر با نگرش سنت كرايانه آغاز مى شود.

صفحه 32:
۳ Bs دوران جدید مردم بتوانند اطاعت کنند» نظامی که به معنای واقعی قانونی و اسلامی باشد» محور اندیشه رشید رضاست».

صفحه 33:
53 ايش اسلام كرايى سنتى ‎٠‏ رضوان السيد: «رشيد رضا از كروه اصلاحكرانى بود كه در نيمه ‎ne pee] 2 2‏ ۳ الام اك = | ‎nape‏ اک ا 30 508

صفحه 34:
گرايش اسلام گرایی سنتی ey Ere ae eee ee et ee ee ‏ا‎ ‎ea ava rere Caeser Br EB WY EES SB ‏را‎ ‏اي موجود در گرایش‎ : 3 ۱ ۱ ۱ * مي ترسم که بریتنیا؛ پیش از آنکه عربها فرصت رفع ضعف مفرطشان را داشته باشنده آنها را با یوزشی خرد کننده از هم بپاشد».

صفحه 35:
گرايش اسلام گرایی سنتی ابا رت ی ۱ ۱ ۳ ‎wo —‏ وی به جای میل به شیوه های مدنیت نو و همگامی با تحولات ‎re Soe eS Ie Tees)‏

صفحه 36:
۶-0 erent 6 ۱ 5۶۰ چنگهای ‎ro)‏ نان ‎ees‏ و به ویژه 196 ارتباط برقرار می کند.

صفحه 37:
۶-0 erent 6 abla yr Srpska gee Gada cls gh ead gyal pant 1۷ rene Ie ee ene از بایرهای اساسی اخوان المسلمین «قدرت تفوق ناپذیر اسلام برای حل ۱ كرايى اسلام كرايى ۱۳

صفحه 38:
۶-0 erent 6 ا لق ‎i‏ = در یک جامعه ى قوانين الهل؛ به ‎Se ta eer ee‏ كنرك بی حد و ‎Cal Gla jaa‏ * فقط حكومتى عادلانه است كه نشان الهى داشته باشد.

صفحه 39:
۶-0 erent 6 ا ل كا ا ص ۳۳-۳۳۳ جامعه ‎een‏ 3 كنيم. ‎eee re Meer pe T‏ ل ل ا إن ا ‎BE‏ اس

صفحه 40:
۶-0 erent 6 Dt ea TT 5 ee et heme wr niet Bare aire SY Sweety aE ey ‏يت‎

صفحه 41:
۶-0 erent 6 زير سؤال مى برد.

صفحه 42:
کر ايش ‎١‏ ‏سلام كرا يى | 0 كرا ويز. ‎ke‏ ‏هنيت ‎١‏ ضد جهان 1 صییو = 3 اسلام بود

صفحه 43:
۶-0 erent 6 ‎٠‏ اسلام كرايى امام خمينى بيانكر جنبشى هويّت كرايانه در برابر ا ۳ اشکا ‎ ‎ ‏جنبه هویتی حرکت امام خمینی چنان بود که به تعبیر زبیداس» امام خمینی چنان سخن می گفت که گویی غرب و اندیشه غربی وجود ندارد.

صفحه 44:
۶-0 erent 6 کل اسلامی مطرح ۱/۳ آوا هستند که امام "۱9

صفحه 45:
تلیر گذاری القلاب اسلامی = ss CS ar De ‏برخى كروهها نيز در بيانية هاى خود اين خواسته را مطرّح كرده اند‎ Or ‏و‎ OS Ke Fos he}

صفحه 46:
تلیر گذاری القلاب اسلامی ©. برخى ترك از توب اسلامى» مانند جمعيت ارشاد اسلامى Mi ۲ ۱۱| 0 ی ایران به عنوان ۳ شیره ایران اعلام 3 ‎i‏ ‏آیت ا... شهید محمد باقر صدر مهم پیش از آغاز جنگ عراق با ایران می کوشید رژیم عراق را سرنگون کند و حکومتی اسلامی برپا کند.

صفحه 47:
تأثیر گذاری انقلاب اسلامی ©. برخي ديكر از حركات هم خود را از دايره ملى كرايى خارج كرده ‎YE)‏ ا و( لدعوة الاسلامية فق ۱ قبول آن» از | الام ال 5 - دسته ای هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ مذهبی از رهبری انقلاب اسلامى بيروى مى كنند.

صفحه 48:
تأثير كذارى انقلاب اسلامى

صفحه 49:
تأثپر گذاری انقلاب اسلامی گروهها به شمار می آید» توانسته است اسرائیل را در ل

صفحه 50:
بيدارى اسلامى در ايران

صفحه 51:
قاجاریه در ایران شروع می شود.

صفحه 52:
بیداری اسلامی در ايران 052 Se

صفحه 53:
بيدا = ى ا = در | iB ن‌ »2 ۱ نفى ‎lt‏ ‏ی ‏صر ‏ويا ‏2 ‎Gen‏

صفحه 54:
بيدارى اسلامى در ايران

صفحه 55:
بیداری اسلامی در ايران ۱ ——— — — ۰ به آر 7 ل» و «ئسلیم». عر ۳ روحيه انقلاب ؛مبارزه و ستيز جاى آن را كرفت .

صفحه 56:
بیداری اسلامی در ایران ‎Solan‏ ا 0 رم ايران و روسء درجلب و حمايت ‎i‏ ام و دعوت آنها برای ایفای نقش در جامعه ‎RIVES ESE Go" ee ae ESE DTE DT‏

صفحه 57:
بیداری اسلامی در ایران ‎gin‏ 3 ۱ ۰ نمونه برجسته آن» مخالفت روز افزون ‎Res eS To ee CSBYS BS I- SS"‏ ۱

صفحه 58:
بیداری اسلامی در ایران ‎CWP weves SKC 6‏ 0 له مدلفان درونى و سح بود. .اين ‎Eis‏ > res 35) ‏مانع روج‎ ٠ Ye Oren ee ree nee ‏ا‎ ‎REves Tele Wes Ss) sweeney

صفحه 59:
بیداری اسلامی در ایران 0 حاجی ‎ora cere) aye‏ صوفیان ‎wees)‏ داده شد و پرستی 5۳51 جح << پذیرش وساطتها و سفارشهای نیروهای متنفذ مذهبی» مانند ميرزا ابوالقاسم امام جمعه خوددارى كرد.

صفحه 60:
بيدارى اسلامى در ايران 0 an ‏كيت‎ 9 الذاکرينها» با روند تدریجی بیداری اسلامی ‎a‏ كرد.

صفحه 61:
بیداری اسلامی در ایران ۰ در دوره مدرات ميرزاحسين خان سَبهسالار نيز جایگاه نهاد بيشرفتهاى * غرب بود.

صفحه 62:
بيدارى اسلامى در ايران ‎٠‏ يكي از بديده هاى عصر مرجعيت دراين زمان ظهور شيخ مرتضى ‏۱ "1 111 ۳۹۹ نديشه علمای اصوا لي ‎ayes‏ ‎

صفحه 63:
بیداری اسلامی در ایران ‎eee eee ee ne‏ ا ل به فرنگ» امتیاز انحصاری تجارت» توتون و تنباکو را در داخل و

صفحه 64:
بیداری اسلامی در اپران ‎(ll‏ SS NRE

صفحه 65:
بیداری اسلامی در ایران

صفحه 66:
بيدارى اسلامى در ايران ‎٠‏ سيد جمال به بَرَحَى از زبانهاى زنده جَهان تسلط داشت و از آن؛ به عنوان ایزا اری رای تبلیغ انديشه های . وامع استفاده می جوامع اسلامى ومسلمانان بود.

صفحه 67:
بیداری اسلامی در اپران 1۱/۱۱ an ٠. اا 5

صفحه 68:
بیداری اسلامی در ایران * یکی از رت بيداركرانه و آكاهى بخش در جریان تهشت کح

صفحه 69:
بيدارى اسلامى در ايران

صفحه 70:
بیداری اسلامی در ایران ‎٠‏ ميرزا كوجك خان يس از ایجاد ارتباط با تشکیلات اتحاد اسلام در | ۳ ‎

صفحه 71:
بیداری اسلامی در ایران 21 CB Ye IRE ener CS WH710\ CWT BS) 25 ‏از صحنه‎ ٠ ۳ 1 ‏برابر آن موضع كر‎

صفحه 72:
بیداری ‎a‏ دص وه

صفحه 73:
بیداری اسلامی در ایران لم240 جح ح تحت |[ز/۱

صفحه 74:
بیداری اسلامی در ایران * یکی از ‎Ti‏ صحنه های پیروزی جنبش بیداری اسلامی» ام || ‎TS Barer Cer Te‏ ۳۳ I

صفحه 75:
بیداری اسلامی در ایران ۱ ۳۹۳۳2 2 (۹ pean ws الک ی 1

صفحه 76:
بیداری :> در ايران

صفحه 77:
بيدارى اسلامى در شبه قاره هضد

صفحه 78:
بیداری اسلامی در شبه قاره هند مورد تاخت وتاز قرار دهند 2

صفحه 79:
بیداری اسلامی در شبه قاره هند ‎a 1‏ خود ۳۳ بحیر ‎rer err ee kee")‏ |

صفحه 80:
بیداری اسلامی در شبه قاره هند ‎٠‏ ورود استعمارگران به هند وتسلط یهت بر مناطق گوناگون اين ‎ ‎ ‎ ‎ ‎5-6 OSE S$ cle opt Lal ‏و راه مبارزه با استعمار ‎ ‎

صفحه 81:
بیداری اسلامی در شبه قاره هند ۰ با جنگ آزادی ("66) روش مبارزاتی از نظامی I |

صفحه 82:
بیداری اسلامی در شبه قاره هند ‎ie rnb‏ 9 جیشهای كك يس از مج تاكنون 5225

صفحه 83:
fae (oes eer twee wewee tn ۰ پس ازافول قدرت سياسى كوركانيان ونفوذ تدريجى استعماركران 9۱ ۱.۷ ۳۹۹

صفحه 84:
ا کر رت ‎nel‏ 1 a 0 =e

صفحه 85:
fae (oes eer twee wewee tn

صفحه 86:
fae (oes eer twee wewee tn ب) جنبث ا" ادامه بيدا كرد كه 0 : بنگال نیز حا 9 وجود ۱ Ces rs sees) ‏برخوردار است.‎

صفحه 87:
fae (oes eer twee wewee tn

صفحه 88:
fae (oes eer twee wewee tn ‎=e ۱۳‏ زمینه را برای 35 مسلمانا ن بنگال فراهم کند.

صفحه 89:
ا کر رت ‎nel‏ مت ۶ ات ار 1 ‎re eerie‏ مس را به راه انداخت.

صفحه 90:
ا کر رت ‎nel‏ ای زنده 9 ۳۳ 0 شواهد نشان می ال ‎ea‏ ۲۱۱ دهد

صفحه 91:
جنبشهای مسلمانان پیش از ۵06ح» == Sara (IN ‏دست رفته خود را باز يابند.‎

صفحه 92:
‎eS ee‏ رت رت رت ‏= ذا بر ‎ ‏۱۷ = توس سس عرصه سياسىء اقتصادى و اجتماعى محرو م شذند.

صفحه 93:
‎eS ee‏ رت رت رت ‎

صفحه 94:
جنبشهای مسلمانان شبه قاره از 2۵60 تا 26۳09» ‎ene oy on‏ ا ‎ws is‏ ۱3 9۴ * سر سيد احمد خان و جنبش عليكر ‎٠‏ جنبش ديوبند ‎٠‏ ندوة العلماء ۶ حرکتهای پراکنده: فرنگی محل» جنبش اجمد رضا خان بريلوى» انجمن حمايت اسلام

صفحه 95:
جنبشهاى مسلمانان شبه قاره از 75606 15 756506 ب) جنبشهای سیاسی مسلمانان ‎RG‏ تاسیس حزب کنگره ‏9 تشکیل مسلم لیگ

صفحه 96:
‎meee creme ste‏ رت ‎Bee eet Been eed ‏جنبش خلافت (<©©-0606): ابوالكلام آزاد‎

صفحه 97:
0 ‏ا ل‎ aeene cnr ۱3 ب) جریان بریلوی ج) جریان اهل حدیث د) جریان شیعیان ۱ و) تبلیغی جماعت

صفحه 98:

رایگان